Mitä ruokia olet vaihtanut edullisempaan tai muista syistä ?

Anonyymi-ap

Mitä olet jättänyt kokonaan pois ? Mitä uusia ruokia olet "löytänyt" ?
Olen jättänyt pois "kassikirjolohen", mauttoman allaskasvatetun
antibioottirehulla ruokitun lohen, joka maksaa nyt useimmiten 20-30 euroa kilo,
eli sillä on huono hinta-laatusuhde.
Se on ihmeen kallista, kun se ei mitään herkkua ole.
Korvaan sen muikulla tai silakalla jos sattuu olemaan tarjolla.

112

713

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ennen lohi ole herrojen herkku. Se ei silloin ollut varmaankaan altaassa
      kasvatettua, koska sen hintakin oli korkea. Allaskavatettua sai vuosia alle
      10 euron kilo. Mikähän sen hinnan nostaa nyt ?

      • Anonyymi

        😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍

        ❤️ ­N­y­m­f­­­o­m­­a­a­­n­­­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞


    • Anonyymi

      Jos tykkäätte, syökää ihmiset silakkaa nyt ! Ensi vuonna silakalle annetaan
      ehkä vain pieni kalastuskiintiö. Silakanpyynnin rajoitusta perustellaan
      kutukantojen pienenemisellä ja silakan pienellä koolla.
      https://yle.fi/a/74-20047478

    • Anonyymi

      Lenkkimakkara.

      Tai oikeestaan en lopettanut sen syömistä, ostamisen lopetin, asia käytännössä sama- Myönnän lenkissä paljon hyviä asioita. Hyvän makuista. Erittäin monipuolisesti valmistettavissa, menee hyvin raakanakin. Energiapitoista. Halpaa.

      Mutta söin sitä kohtuuttoman paljon. Syy, aina kun kävi kaupassa, lopussa mietti, mitäs vielä. Ja sitten ostin kaiken varalta lenkin. Ainahan se tuli toki syötyä. Mutta kun aattelee, kerran viikossa lenkki, tekee 52 lenkkiä vuodessa. Se oli siis tavallaan ylimääräinen ostos, kaikkien muitten ruokien päälle.

      Ilmeisimmin aloin syömään sitten kaurapuuroa, oli ollut vuosikymmeniä, etten olut sitä syönyt, nyt syön useamman kerran viikossa. Periatteessa samat hyvät ominaisuudet, kuin lenkkimakkarassakin, paitsi lisäks terveellisempää.

      Paitsi, osa kaurapuuron hyvistä puolista itsepetosta. Alkoi kuluun suolaa, koska puuroon nyt pitää pikkasen suolaa laittaa. Lisäks alkoi kulumaan sokeria, koska kun puuroihin laittaa happamia marjoja, sokeri pehmentää makua. Lisäks alkoi kulumaan voita, koska pitää saada paremmin puuro luistaan alas kurkusta.

      Siis käytännössä vaihdoin lenkkimakkaran suolaan, sokeriin ja voihin >:/

      =DW=

      • Anonyymi

        Tämä on hyvä juttu, hymyilytti kauan:

        "Paitsi, osa kaurapuuron hyvistä puolista itsepetosta. Alkoi kuluun suolaa, koska puuroon nyt pitää pikkasen suolaa laittaa. Lisäks alkoi kulumaan sokeria, koska kun puuroihin laittaa happamia marjoja, sokeri pehmentää makua. Lisäks alkoi kulumaan voita, koska pitää saada paremmin puuro luistaan alas kurkusta.

        Siis käytännössä vaihdoin lenkkimakkaran suolaan, sokeriin ja voihin >:/ "


        Itse saan hyvin puuron alas nokareella kasvismargista ja tilkalla maitoa
        ja joskus sokeroimattoman mustikkakeiton kanssa. Se on merkkiä "Kotimaista"
        ja sitä myydään litran tölkissä kaupoissa. Valiolla on samaa.
        Siinä on tosi vähän kaloreita ja maksaa alle 3 €.
        Ei siinä mustikkaakaan paljon ole, mutta maku on ok.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on hyvä juttu, hymyilytti kauan:

        "Paitsi, osa kaurapuuron hyvistä puolista itsepetosta. Alkoi kuluun suolaa, koska puuroon nyt pitää pikkasen suolaa laittaa. Lisäks alkoi kulumaan sokeria, koska kun puuroihin laittaa happamia marjoja, sokeri pehmentää makua. Lisäks alkoi kulumaan voita, koska pitää saada paremmin puuro luistaan alas kurkusta.

        Siis käytännössä vaihdoin lenkkimakkaran suolaan, sokeriin ja voihin >:/ "


        Itse saan hyvin puuron alas nokareella kasvismargista ja tilkalla maitoa
        ja joskus sokeroimattoman mustikkakeiton kanssa. Se on merkkiä "Kotimaista"
        ja sitä myydään litran tölkissä kaupoissa. Valiolla on samaa.
        Siinä on tosi vähän kaloreita ja maksaa alle 3 €.
        Ei siinä mustikkaakaan paljon ole, mutta maku on ok.

        Puuroon nokare alentaja/kalium 4,50€ rasia riittää pitkään,
        Joka päivä" Hetki" kana ja juustopasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on hyvä juttu, hymyilytti kauan:

        "Paitsi, osa kaurapuuron hyvistä puolista itsepetosta. Alkoi kuluun suolaa, koska puuroon nyt pitää pikkasen suolaa laittaa. Lisäks alkoi kulumaan sokeria, koska kun puuroihin laittaa happamia marjoja, sokeri pehmentää makua. Lisäks alkoi kulumaan voita, koska pitää saada paremmin puuro luistaan alas kurkusta.

        Siis käytännössä vaihdoin lenkkimakkaran suolaan, sokeriin ja voihin >:/ "


        Itse saan hyvin puuron alas nokareella kasvismargista ja tilkalla maitoa
        ja joskus sokeroimattoman mustikkakeiton kanssa. Se on merkkiä "Kotimaista"
        ja sitä myydään litran tölkissä kaupoissa. Valiolla on samaa.
        Siinä on tosi vähän kaloreita ja maksaa alle 3 €.
        Ei siinä mustikkaakaan paljon ole, mutta maku on ok.

        Hyvin menee aamuinen puolukoilla ja aronialla ja heraproteiinijauheella ryyditetty chia-kaurapuuro ilman suolaa ja lisättynä vain teelusikallisella hunajaa. Tällainen sekoitus on maistunut jo vuosia joka aamu milloin olen kotona. Päälle juon kahvit sekä vettä ja syön voileivät, niillä pötkin pitkälle päivään.

        ent kyökkipiika


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on hyvä juttu, hymyilytti kauan:

        "Paitsi, osa kaurapuuron hyvistä puolista itsepetosta. Alkoi kuluun suolaa, koska puuroon nyt pitää pikkasen suolaa laittaa. Lisäks alkoi kulumaan sokeria, koska kun puuroihin laittaa happamia marjoja, sokeri pehmentää makua. Lisäks alkoi kulumaan voita, koska pitää saada paremmin puuro luistaan alas kurkusta.

        Siis käytännössä vaihdoin lenkkimakkaran suolaan, sokeriin ja voihin >:/ "


        Itse saan hyvin puuron alas nokareella kasvismargista ja tilkalla maitoa
        ja joskus sokeroimattoman mustikkakeiton kanssa. Se on merkkiä "Kotimaista"
        ja sitä myydään litran tölkissä kaupoissa. Valiolla on samaa.
        Siinä on tosi vähän kaloreita ja maksaa alle 3 €.
        Ei siinä mustikkaakaan paljon ole, mutta maku on ok.

        Ei ole energiaa ei kaloreita. Huonoja valintoja. Aiotko kiduttaa ja kiusan itseäsi nälällä? Ota hyvä ihminen selvää mikä on ravitsevaa ja terveellistä ruokaa.
        Syöt tuon nuikailun lisäksi jotain irtokarkkeja sipsejä,ilmi ja viinaa yms sokeria.
        Koska noilla ruukilla ei pärjää rahaton sokeriton liiku puuro ja prosessointi boiteluaine koneöljy alunperin margariini..Syö voita,perunoita juureksia maitoa ruisleipää ja kermaa kotimaan marjoja hedelmiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on hyvä juttu, hymyilytti kauan:

        "Paitsi, osa kaurapuuron hyvistä puolista itsepetosta. Alkoi kuluun suolaa, koska puuroon nyt pitää pikkasen suolaa laittaa. Lisäks alkoi kulumaan sokeria, koska kun puuroihin laittaa happamia marjoja, sokeri pehmentää makua. Lisäks alkoi kulumaan voita, koska pitää saada paremmin puuro luistaan alas kurkusta.

        Siis käytännössä vaihdoin lenkkimakkaran suolaan, sokeriin ja voihin >:/ "


        Itse saan hyvin puuron alas nokareella kasvismargista ja tilkalla maitoa
        ja joskus sokeroimattoman mustikkakeiton kanssa. Se on merkkiä "Kotimaista"
        ja sitä myydään litran tölkissä kaupoissa. Valiolla on samaa.
        Siinä on tosi vähän kaloreita ja maksaa alle 3 €.
        Ei siinä mustikkaakaan paljon ole, mutta maku on ok.

        Minä olen ostanut ja syönyt samaa kuin ennenkin enkö laske kuluja muutenkaan. Terveellisyys, laatu ja ,maku tärkeintä.
        Päinvastoin raha kulunut vaate vuodevaate peitto ja ym tavaroiden ostoon. Tuhansia viime vuosina 2v aikana. En ole laskenuåut ei tarvitse pihistellä. Käytän rahaa viisaasti omaan mukavuuteen kuin tekemiset rajallisia jo terveys ongelmien vuoksi.
        Roska ruoka ja juomat eivät kuulu ravintooni. Rahaa menee ruokaan ja asumiskuluihin krs ei tarvitse ajatella sähkö laskuja. En tilaa lehtiä en lottoa. Kulutusta huvituksiin ei ole. Ostan mitä tarvitsen verkkokaupoista ja ruoka kaupasta.


    • Anonyymi

      Voihan kalat käydä ite onkimas. Roskakalaa ei ole olemassakaan. Graavisärki parempaa kun antibioottilohi. Marjoja sieniä mettät täynnä.

      • Anonyymi

        Kalapuikot hyviä.


    • Anonyymi

      Ihan samaa syön, mitä olen aina syönyt. Pitää vaan muistaa ostaa vähemmän, kun ei enää jaksa niin paljon syödä.

    • Anonyymi

      Eipä ole tarvinnut kirjolohta ja silakkaa ostaa 30 vuoteen. Sapenpoiston jälkeen kumpikin maistunut niin pahalle että ei mene kurkusta alas ja hajukin jo etoo. Tarjouksesta ostan muikkua, Norjan lohta ja taimenta ja kalastajalta joskus haukea.
      Ruokani teen itse omilla resepteillä enkä osta valmisruokia muita kuin maksalaatikkoa silloin kun Atrian euron laatikot on tarjolla lähikaupassa. Mausteallergia rajoittaa niin paljon että en jaksa tutkia kaikkia tuoteselosteita, eikä kaikkia mausteita ole aina edes eritelty joten jää hyllyyn. Olen kokenut myös tuoteselosteiden tarkennusten kyselyn valmistajilta turhan työlääksi ja aina ei edes ole sähköpostiini vastattu joten helpompi tehdä itse.

      • Anonyymi

        Norjan lohi on allaslohta. Kaikki market-myynnisstä oleva lohi on altaassa kasvatettua,
        niille vain laitetaan hämääviä nimiä.


      • Anonyymi

        Taimenetkin on ruokakalaksi kasvatettuja. Taimenkannat etenkin Etelä-Suomessa ovat huonossa kunnossa ja varsinkin meritaimen on sukupuuton partaalla. Luonnonvaraisten kalakantojen suojelu on tärkeä asia, ja siksi myynnissä ei juurikaan ole luonnonvaraisia,
        villinä kasvaneita taimenia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taimenetkin on ruokakalaksi kasvatettuja. Taimenkannat etenkin Etelä-Suomessa ovat huonossa kunnossa ja varsinkin meritaimen on sukupuuton partaalla. Luonnonvaraisten kalakantojen suojelu on tärkeä asia, ja siksi myynnissä ei juurikaan ole luonnonvaraisia,
        villinä kasvaneita taimenia.

        Joskus on tosi hyvää vaan keitetyt perunat ja niiden kanssa silliä ja ranskankermaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Norjan lohi on allaslohta. Kaikki market-myynnisstä oleva lohi on altaassa kasvatettua,
        niille vain laitetaan hämääviä nimiä.

        Tiedän kyllä , mutta maussa on iso ero kirjoloheen joka mun suussa maistuu niin mudalle että jää kauppaan. Olen säännöllisesti testannut joko maku palautuisi normaaliksi mutta ei , edelleen maistuu pahalle . Samoin on silakoiden laita, ne taas maistuu ja haisee pilaantuneelle ja härskille on ne laitettu miten tahansa ruuaksi


    • Anonyymi

      Meillä voi olla väärinkäsityksiä ruuista, esimerkiksi niitten alkuperämaasta.
      Saako enää suomalaisesta rukiista leivottua leipää ollenkaan ja onko se
      edes tarpeellista ? Maanviljelyksen ja maanviljelijän asiat ja ongelmat on
      erikseen, mutta onko ravitsemusnäkökohdista ajatellen tärkeää missä ruis
      tai tomaatit on viljelty tai maito tuotettu ?
      EU-alue kelpaa minulle oikein hyvin. EU:n ulkopuolella tuotetuista en ostakaan
      kuin kahvin ja joskus hedelmiä.

    • Anonyymi

      Nykyään ruisleipä leivotaan suomalaisesta rukiista. Vielä kymmenen vuotta sitten elintarviketeollisuuden käyttämästä, noin 100 miljoonasta ruiskilosta, puolet tuotiin ulkomailta.
      Tieto on vuodelta 2022 MTV uutisista.

    • Anonyymi

      Vaikka ruis on suomalaisuuden symboli, se on alunperin syyrialainen maahanmuuttaja. Ruisleivän juuret löytyvät nimittäin kovin kaukaa Suomesta. Ensimmäinen ihmisten viljelemä viljakasvi oli ruis.

    • Anonyymi

      Maha ei kestä ruisleivän happamuutta enää. Olen siirtynyt kauraleipään
      ja Fazerin karjalanpiirakoihin. Mikrossa lämmitetyt karjalanpiirakat maistuvat
      nyt, vaikken entisessä elämässä pitänyt niitä minkään makuisena.

      • Anonyymi

        Minulla oli myös aiemmin tuon happamuuden kanssa ongelmia, mutta sitten löysin paikallisen pienen leipomon 100% ruisleipäset ja kun niitä käyttää vasta seuraavana päivänä eikä heti tuoreena niin vatsani sietää. Jos on pakko käyttää samana päivänä niin hetken aikaa kun paahdan niin sitten ei tule vatsavaivoja. Yleensä ostankin sieltä leipomolta niitä yön yli levänneitä jos on saatavilla. Pakastan aina leivät kun ostan enemmän kerralla ja otan vain päivän tarpeen illalla sulamaan. Näin ei mene koskaan biojätteeseen yhtään.

        vn


      • Anonyymi

        Mikro ruoka on epätervettä.kuollutta. Trapeeton vie tilaa inhoan kun näen tv se on halpa rampissa hellan yläpuolella ja yhtä tyhmää kuin ne telkut takan yläpuolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla oli myös aiemmin tuon happamuuden kanssa ongelmia, mutta sitten löysin paikallisen pienen leipomon 100% ruisleipäset ja kun niitä käyttää vasta seuraavana päivänä eikä heti tuoreena niin vatsani sietää. Jos on pakko käyttää samana päivänä niin hetken aikaa kun paahdan niin sitten ei tule vatsavaivoja. Yleensä ostankin sieltä leipomolta niitä yön yli levänneitä jos on saatavilla. Pakastan aina leivät kun ostan enemmän kerralla ja otan vain päivän tarpeen illalla sulamaan. Näin ei mene koskaan biojätteeseen yhtään.

        vn

        On olemassa sellainenkin vilja-allergia että leivästä häviää allergiaa aiheuttavat ainesosat vuorokauden päästä. Ehkä sinulla on sellainen.


    • Anonyymi

      Vähentänyt perunoiden syöntiä ja tänäänkin uunista kanan fileitä salaatin kanssa kun en viitsinyt riisiä tai perunaa keittää sen kanssa syötäväksi hernekeittoa teen kerralla koko paketista ja laitan sekaan sipulia ja porkkanan paloja ja lihaliemikuutiota maun mukaan , pakastaa ne annoksina .

      • Anonyymi

        Miksi ihmeessä? Peruna on perusruokaa ja tutkipa sen ravintoarvot.


    • Anonyymi

      En mitään. Panostanut entistä enemppään siihen mikä maistuu💩

    • Anonyymi

      Kokonaan pois: hedelmät, leivät, lihatuotteet, makkarat. Osittain syynä verensokerin heittely. Auttoi.
      Vähentänyt: juusto, kala, perunat, salaatit/vihannekset (ei paljon energia-arvoja, turhaa).
      Lisännyt: juurekset, raejuustoa 400 g/pv
      En luovu: jäätelöä viikonloppuisin ja joskus muulloinkin.
      Kukkaro kiittää. Sekä vatsa.

      • Anonyymi

        Hedelmät ja hedelmäsokeriasiat kannattaa tarkistaa kunnolla. Ihmisillä on kummallisia käsityksiä asioista. Hedelmän sokeri on aivan eri asia kuin lisätty valkoinen sokeri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hedelmät ja hedelmäsokeriasiat kannattaa tarkistaa kunnolla. Ihmisillä on kummallisia käsityksiä asioista. Hedelmän sokeri on aivan eri asia kuin lisätty valkoinen sokeri.

        Varmaan jollakin tasolla ajatellen näin onkin, mutta hedelmissä on fruktoosia, joka on erittäin vaarallista maksalle, sydämelle ja verisuonille. Omenaa ja sitruunaa lääkäri vain suositteli, mutta vatsa ei kestä omenaa.
        Mustaherukoita silloin tällöin myös voi käyttää.
        Ovatpa hedelmät niin kalliitakin, että sekin on osasyy.


      • Anonyymi

        Mitä itse asiassa jää ruokalistallesi ?
        Kalsiumin puute aiheuttaa luukatoa.
        Juustosta saa tärkeää kalsiumia (sitä saa toki raejuustostakin)
        Juustossa on paljon kaloreita, rasvaa.
        Raejuusto on parempi vaihtoehto,
        vaikka maussa menettää ......

        Miten niin kalassa on vähän ravintoarvoja ?
        Kalasta saa myös hyvin mm. kalsiumia.

        Kasviksissa ja juureksissa on vitamiineja, hivenaineita ja kivennäisaineita,
        joita elimistö tarvitsee ja vähän kaloreita.
        Syön paljon kasviksia.
        Perunakin on mielestäni ihan hyvä "ruoka-aines", varsinkin syksyllä
        siinä on c-vitamiinia ja muutakin perunassa on. Ei perunaa kannata
        vältellä.


      • Anonyymi

        Raejuustoannos 400g/pv tuntuu ronskille.
        Oma kulutukseni on 800g - 1kg/viikko mutta tuohon määrään sötkötän mukaan 4 keitettyä kananmunaa, puristan valkosipulin kynsiä, lorautan neitsyt oliiviöljyä, dijon sinappia maun mukaan, hienoksi silppuamaani tuoretta inkivääriä, juoksevaa hunajaa ja lisämausteeksi sinihomejuustoa.
        Käytän tuon viikon mittaan päivittäisen, reilun vihersalaatin lisukkeena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä itse asiassa jää ruokalistallesi ?
        Kalsiumin puute aiheuttaa luukatoa.
        Juustosta saa tärkeää kalsiumia (sitä saa toki raejuustostakin)
        Juustossa on paljon kaloreita, rasvaa.
        Raejuusto on parempi vaihtoehto,
        vaikka maussa menettää ......

        Miten niin kalassa on vähän ravintoarvoja ?
        Kalasta saa myös hyvin mm. kalsiumia.

        Kasviksissa ja juureksissa on vitamiineja, hivenaineita ja kivennäisaineita,
        joita elimistö tarvitsee ja vähän kaloreita.
        Syön paljon kasviksia.
        Perunakin on mielestäni ihan hyvä "ruoka-aines", varsinkin syksyllä
        siinä on c-vitamiinia ja muutakin perunassa on. Ei perunaa kannata
        vältellä.

        Juuston kans varovaisuus paikallaan, ummetusta pukkaa muuten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan jollakin tasolla ajatellen näin onkin, mutta hedelmissä on fruktoosia, joka on erittäin vaarallista maksalle, sydämelle ja verisuonille. Omenaa ja sitruunaa lääkäri vain suositteli, mutta vatsa ei kestä omenaa.
        Mustaherukoita silloin tällöin myös voi käyttää.
        Ovatpa hedelmät niin kalliitakin, että sekin on osasyy.

        " Fruktoosi eli hedelmäsokeri kuulostaa terveelliseltä ja sitä se onkin nautittuna alkuperäisessä pakkauksessaan eli hedelmien, marjojen ja kasvisten luontaisena osana.

        Fruktoosia on myös tavallisessa sokerissa eli sakkaroosissa, joka koostuu glukoosin ja fruktoosin muodostamista disakkarideista. Erityisen paljon fruktoosia sisältyy teollisesti valmistettuun fruktoosi-glukoosisiirappiin. " - Marja Ruuti: Fruktoosin harha -


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuston kans varovaisuus paikallaan, ummetusta pukkaa muuten.

        Riippuu ihmisestä.......mä olen juustoja syönyt 70-luvun alusta asti ja varsinkin sen jälkeen kun todettiin laktoosi-intoleranssi ja kaikki muut maitotuotteet jäi pois paitsi kovat juustot. Niitä menee n. kilo viikossa edelleen eikä tietoakaan mistään ummetuksista. Eikä ole myöskään kolesterolia ollut koskaan, viimeksi mitattu kesäkuussa.
        Joulun aikaan saatan syödä vielä enemmän viikon aikana ilman mitään ongelmia, kun juustolautanen yleensä jälkiruokana ja välipalanakin hedelmien kera

        vn


    • Anonyymi

      En ole vaihtanut mitään!
      Lajitelma on valikoitunut jo aikanaan nykyiseksi.
      Esimerkiksi juusto. Kulutan emmentalia viikoittain noin 600g - 1 kilo.
      Kokeilin Milbonan halpista mutta verrattuna Pohjolan Meijerin vastaavaan Milbona oli kuin olisi pureskellut mautonta kumia.
      Olen aina käyttänyt ketjujen merkkituotteita kuten Pirkka ja Xtra valmisteita.
      Lihat ja makeat leivonnaistössyrät mahdollisuuksien mukaan punalappuisina.
      Katson maitotaloustuoteista ja varsinkin lihajalosteista niiden ravintoainekoostumuksen. Vaaleat makkarat ovat mautonta, rasvaista jauhomössöä.
      Punalappuinen sian ulkofilee sopii lämpimän sapuskan perustan ohella jäähtyneenä leikkeleeksi.
      Olen aina katsonut kaikista pakatuistakin pakkauksien sisällön kilohinnan!
      Käytän viikoittain noin 10 kanamunaa. Pienimmän kokoluokan munat ovat kilohinnaltaan halvimpia. Kelpaavat minulle.
      Jne.
      Jokaisella eurolla on sama ostovoima. Olkoon se yksin tai miljoonan kaverina niin se ei vaikuta.

    • Anonyymi

      Siitä on jo yli 25 vuotta (hui!), kun terveellisyyssyistä jätin pois kaikki turhat, ravinnottomat tuotteet; pullat, kakut, keksit, karkit ... Suklaata kohtuudella yleensä kahvin kanssa. Pastat vaihdoin tummiin, kokojyväisiin vaihtoehtoihin, riisin ohraan, kovat rasvat kasvisöljyihin, enkä valkoiseen leipään (=pullaan) koske ...

      Nykyisin ruokavalioni on kovasti kasvispainotteinen, vaikka en mikään vegaani olekaan. Lihaakin syön joskus vähän, kalaa enempi.

      • Anonyymi

        Räknäsin paremmin: siitä on jo yli 15 vuotta ...


    • Anonyymi

      Rainbow kirjolohisuikale uunivuokaan, ruusukaalia, parsakaalia, purjoa ja sitruunan mehu ja vähän raastettua kuorta sekä ruokakermaa sekaan ja kolmeksi vartiksi uuniin. Mitään ei tarvitse jättää pois. Tai vaikka

    • Anonyymi

      Kauroja on kuin riisejä.
      - macaronikriisi-

    • Anonyymi

      Lähti ennen aikojaan, siis tai vaikka broilersuikaletta, kukka- ja parsakaalia uunivuokaan ja juustonmakuista ruokakermaa, vähän rypsiöljyä, currya ja hitusen suolaa, päälle juustoraastetta ja puoleksi tunniksi uuniin. Mitään ei saa jättää pois.

      entinenmiäs

      • Anonyymi

        Hyvää tulee, ja vettä juomaksi, se ei peitä ruuan makua.


    • Anonyymi

      Jäin muutama kuukausi sitten eläkkeelle ja tulotaso tipahti kerralla yli puolet. NO, päätinkin, että rupean tarkastelemaan kauppalaskujani ja olen mm. leiponut leivät itse, pataleipä on todella helppo tehdä ja hyvää! Kahvileivät leivon itse ja teen isoja annoksia, jotta niistä riittää pakkaseenkin. Ennen laitoin surutta ruuan jämät roskiin, ei enää!

    • Oikeastaan en ole jättänyt muuta pois kuin Novelle wishyn vaihtanut kraanavedeksi. Nyt sesonkiaikana varsinkin olen lisännyt kasviksia sekä muutoinkin pikkasen tarkemmin miettinyt viikon ruokalistaa. Ja omassa kaupassa katsellut etuja ja tarjouksia.
      Nii ja tietty vielä vähentänyt leivän syöntiä, siinä samalla vähenee päällisetkin.

    • Anonyymi

      Diabeetikon ruokavalio mietityttää.
      Aloittaja mainitsi kirjolohen niissä makueroja missä kasvatettu ja millä ruokittu, alkuviikosta erehdyin toisen kerran merellä kasvatetun kirjolohen kyllä maistui oudolta.

      pe

      • Diabeetikko voi syödä samaa terveellistä ruokaa kuin mitä kaikille suositellaan. Tietenkin riippunee vähän siitä onko ykkös-vai 2-tyypin diabetes.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Diabeetikko voi syödä samaa terveellistä ruokaa kuin mitä kaikille suositellaan. Tietenkin riippunee vähän siitä onko ykkös-vai 2-tyypin diabetes.

        2-tyyppinen tuli esiin viimekuussa labrakokeiden yhteydessä, ei tullu mieleenkään että sairastuisin siihen.
        Juuresten osuutta yritän lisätä, ravintoköyhä salaatti käy mut ei pelkästään. Sairaanhoitajan kanssa varmaan meni tunti rupatellessa toissa viikolla, mitään oleellisen uutta ei tullu josta en olisi ollu perillä, ruokalautasen kokoaminen vaatii mielikuvitusta että saa maistuvampaa.

        pe


      • Anonyymi kirjoitti:

        2-tyyppinen tuli esiin viimekuussa labrakokeiden yhteydessä, ei tullu mieleenkään että sairastuisin siihen.
        Juuresten osuutta yritän lisätä, ravintoköyhä salaatti käy mut ei pelkästään. Sairaanhoitajan kanssa varmaan meni tunti rupatellessa toissa viikolla, mitään oleellisen uutta ei tullu josta en olisi ollu perillä, ruokalautasen kokoaminen vaatii mielikuvitusta että saa maistuvampaa.

        pe

        Kakkostyypin diabetes tosi yleinen. Meilläkin sukurasitetta joten olen saanut sen perintönä. Vähän tarkemmin olen tehnyt korjausliikettä ruokavalioon lähinnä säännöllistäen ruoka-aikoja ja vähentänyt 'napostelua". Myös kasviksia olen lisännyt ja koittanut pitää mielessä lautasmallia. Leivänsyöntiä olen vähentänyt, rakastan tuoretta leipää plus siihen päälliset. Ruoanlaitossa rypsiöljy tai oliiviöljy, leivän päälle kasvisrasva. Leivässä kuitua vähintään se 6g. Hedelmä päivässä, jogurtit joissa ei lisättyä sokeria.

        Varmaan kahdenlaista probleemaa yleensäkin ihmisillä. Joko ruoka ei maistu tai maistuu liiankin hyvin😊.


      • Siili2 kirjoitti:

        Kakkostyypin diabetes tosi yleinen. Meilläkin sukurasitetta joten olen saanut sen perintönä. Vähän tarkemmin olen tehnyt korjausliikettä ruokavalioon lähinnä säännöllistäen ruoka-aikoja ja vähentänyt 'napostelua". Myös kasviksia olen lisännyt ja koittanut pitää mielessä lautasmallia. Leivänsyöntiä olen vähentänyt, rakastan tuoretta leipää plus siihen päälliset. Ruoanlaitossa rypsiöljy tai oliiviöljy, leivän päälle kasvisrasva. Leivässä kuitua vähintään se 6g. Hedelmä päivässä, jogurtit joissa ei lisättyä sokeria.

        Varmaan kahdenlaista probleemaa yleensäkin ihmisillä. Joko ruoka ei maistu tai maistuu liiankin hyvin😊.

        Lisään vielä Terveystiedon sivuilta että
        "Diabetes on monimuotoinen ryhmä aineenvaihduntasairauksia, joita yhdistää häiriö haiman toiminnassa ja kohonnut verensokeri.
        Hoidon perusta kaikissa diabetestyypeissä on painon ja verensokerin hallintaa sekä sydän- ja verisuoniterveyttä edistävä elintapahoito".


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Lisään vielä Terveystiedon sivuilta että
        "Diabetes on monimuotoinen ryhmä aineenvaihduntasairauksia, joita yhdistää häiriö haiman toiminnassa ja kohonnut verensokeri.
        Hoidon perusta kaikissa diabetestyypeissä on painon ja verensokerin hallintaa sekä sydän- ja verisuoniterveyttä edistävä elintapahoito".

        Eiks diabeetikolla jotain häikkää ole myös insuliinin tuotannossa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eiks diabeetikolla jotain häikkää ole myös insuliinin tuotannossa?

        "ryhmä aineenvaihduntasairauksia, joita yhdistää häiriö haiman toiminnassa ja kohonnut verensokeri."
        Juu se sisältyi tuohon aiempaan tekstiini. Haima ja ja insuliinin tuotanto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2-tyyppinen tuli esiin viimekuussa labrakokeiden yhteydessä, ei tullu mieleenkään että sairastuisin siihen.
        Juuresten osuutta yritän lisätä, ravintoköyhä salaatti käy mut ei pelkästään. Sairaanhoitajan kanssa varmaan meni tunti rupatellessa toissa viikolla, mitään oleellisen uutta ei tullu josta en olisi ollu perillä, ruokalautasen kokoaminen vaatii mielikuvitusta että saa maistuvampaa.

        pe

        Jos salaatit ovat jonkun mielestä ravintoköyhiä, niiin se kertoo pääasiassa mielipiteen esittäjän korvain välisestä tietopuolisesta köyhyydestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos salaatit ovat jonkun mielestä ravintoköyhiä, niiin se kertoo pääasiassa mielipiteen esittäjän korvain välisestä tietopuolisesta köyhyydestä.

        Laskepa, paljonko niitä tarvitsee syödä vuorokauden annosta vastaavasti.
        On tosiaan halvempaa ottaa se monivitsku. Eihän salaatti ja kurkku edes maistu miltään.
        Tomaatti hieman, mutta senkin maksu vettynyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos salaatit ovat jonkun mielestä ravintoköyhiä, niiin se kertoo pääasiassa mielipiteen esittäjän korvain välisestä tietopuolisesta köyhyydestä.

        Tietoa saa mielin määrin kun aukaisee netin, porkkana ei ole ainoa juures, miksei voi laittaa salaatia sekaan.
        Itse tehnyt monen moista salaattia jo vuosia, helmiä, kevyt juustot, maustekurkut, savukalaa vain mielikuvitus rajana.
        Perunan ystävänä harmi, suositellaan mahdollisimman vähän. Kovat rasvat, voi antaa ruualle makua sekään ei oikein käy.

        pe


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietoa saa mielin määrin kun aukaisee netin, porkkana ei ole ainoa juures, miksei voi laittaa salaatia sekaan.
        Itse tehnyt monen moista salaattia jo vuosia, helmiä, kevyt juustot, maustekurkut, savukalaa vain mielikuvitus rajana.
        Perunan ystävänä harmi, suositellaan mahdollisimman vähän. Kovat rasvat, voi antaa ruualle makua sekään ei oikein käy.

        pe

        Perunaa voi ja saa syödä aivan rauhassa ja jättää pölvästien suositukset huomiotta. Kovat rasvat voi korvata kasvisöljyillä ja maku tulee mausteista; pippurit, yrtit ja vaikka mitä ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laskepa, paljonko niitä tarvitsee syödä vuorokauden annosta vastaavasti.
        On tosiaan halvempaa ottaa se monivitsku. Eihän salaatti ja kurkku edes maistu miltään.
        Tomaatti hieman, mutta senkin maksu vettynyt.

        Niitä voi ihan surutta syödä paljon, ne eivät lihota ja vihreä & värikäs tekee hyvä elimistölle.


    • Anonyymi

      En oikeastaan mitään. Toki ostan sen edullisemman tuotteen samasta jos tiedän että laatu on suunnilleen sama. Nyt olen syönyt viikon verran kalaa (turskaa sekä paneroituna tai ilman, graavilohta ja silliä, sekä paistettua lohta ja tonnikalaa salaatissa) Osan töissä ilmaisina aterioina. Ostin lohipalat 125 gramman annospaloissa ja pakkauksessa oli neljä pakettia. En edes muista hintaa, mutten usko sen olleen liian kova. Minun mielestäni kannattaa miettiä myös ruuan terveysvaikutusta ja tehdä valinta enemmän sen perusteella.
      Tuoresalaatti on täällä kallista. Ruukkusalaatti 4 euroa, kun se on suomessa alle kaksi euroa, mutta olen sitten valinnut jäävuorisalaatin. Kesäkurpitsa, joka on Suomessa melkein ilmaista, maksaa täällä 2 euroa kappale, joka on liikaa niistä pienistä rimouloista, mutta olen ostanut niitä kuitenkin koska pidän paistetusta kesäkurpitsasta.
      Minä keskityn kulujensäästössä enemmän muuhun kuin ruokaan. En esimerkiksi käy juurikaan ulkona syömässä. Korkeintaan voin nälkäisenä ollessa poiketa johonkin sushiravintolaan, joissa on kohtuulliset hinnat.

      • Anonyymi

        "Minun mielestäni kannattaa miettiä myös ruuan terveysvaikutusta ja tehdä valinta enemmän sen perusteella.
        Tuoresalaatti on täällä kallista. Ruukkusalaatti 4 euroa, kun se on suomessa alle kaksi euroa, mutta olen sitten valinnut jäävuorisalaatin"

        Oikein ajattelet, mutta salaatissa ei ole juuri mitään ravintoaineita eikä jäävuorisalaatissa
        senkään vertaa. Ei kannata surra hintaa, koska ei kannata maksaa niistä mitään,
        vaikka ne salaatissa tai leivällä "kauniita" ovatkin ja ehkä maistuvatkin.
        Myöskään kurkussa ei ole juuri mitään eikä tomaatissakaan.
        Ne ovat 95% vettä.
        Tsekkaa ja vertaa ravintoainetaulukosta.
        Juureksissa ja kasviksissa on vitamiineja, hiven- ja kivennäisaineita ja kuitua.

        Mihin salaatit, kurkku ja tomaatti muuten lasketaan ?
        Ovatko ne vihanneksia ?
        Ne eivät ole juureksia tietenkään, mutta ei oikein kasviksiakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Minun mielestäni kannattaa miettiä myös ruuan terveysvaikutusta ja tehdä valinta enemmän sen perusteella.
        Tuoresalaatti on täällä kallista. Ruukkusalaatti 4 euroa, kun se on suomessa alle kaksi euroa, mutta olen sitten valinnut jäävuorisalaatin"

        Oikein ajattelet, mutta salaatissa ei ole juuri mitään ravintoaineita eikä jäävuorisalaatissa
        senkään vertaa. Ei kannata surra hintaa, koska ei kannata maksaa niistä mitään,
        vaikka ne salaatissa tai leivällä "kauniita" ovatkin ja ehkä maistuvatkin.
        Myöskään kurkussa ei ole juuri mitään eikä tomaatissakaan.
        Ne ovat 95% vettä.
        Tsekkaa ja vertaa ravintoainetaulukosta.
        Juureksissa ja kasviksissa on vitamiineja, hiven- ja kivennäisaineita ja kuitua.

        Mihin salaatit, kurkku ja tomaatti muuten lasketaan ?
        Ovatko ne vihanneksia ?
        Ne eivät ole juureksia tietenkään, mutta ei oikein kasviksiakaan.

        Verratkaa ruukkusalaatin ja pakatun jäävuorisalatin kilohintoja!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Verratkaa ruukkusalaatin ja pakatun jäävuorisalatin kilohintoja!

        Kallista vettä molemmat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kallista vettä molemmat.

        Kummassa on kalliimpaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kummassa on kalliimpaa?

        Vertaa kilohintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kallista vettä molemmat.

        Mitä muuta sulta on jäänyt väliin? Kantsis tutkia tarkemmin ja kehittää ymmärrystään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Minun mielestäni kannattaa miettiä myös ruuan terveysvaikutusta ja tehdä valinta enemmän sen perusteella.
        Tuoresalaatti on täällä kallista. Ruukkusalaatti 4 euroa, kun se on suomessa alle kaksi euroa, mutta olen sitten valinnut jäävuorisalaatin"

        Oikein ajattelet, mutta salaatissa ei ole juuri mitään ravintoaineita eikä jäävuorisalaatissa
        senkään vertaa. Ei kannata surra hintaa, koska ei kannata maksaa niistä mitään,
        vaikka ne salaatissa tai leivällä "kauniita" ovatkin ja ehkä maistuvatkin.
        Myöskään kurkussa ei ole juuri mitään eikä tomaatissakaan.
        Ne ovat 95% vettä.
        Tsekkaa ja vertaa ravintoainetaulukosta.
        Juureksissa ja kasviksissa on vitamiineja, hiven- ja kivennäisaineita ja kuitua.

        Mihin salaatit, kurkku ja tomaatti muuten lasketaan ?
        Ovatko ne vihanneksia ?
        Ne eivät ole juureksia tietenkään, mutta ei oikein kasviksiakaan.

        " Luulitko, että salaatit ovat lähinnä pelkkää vettä? Sitä ne toki sisältävätkin, mutta sen lisäksi salaateissa on esimerkiksi A- ja K-vitamiinia, folaattia ja kaliumia. Salaatteja kannattaa popsia monipuolisesti, jotta saa makuvaihtelun lisäksi myös eri lajikkeiden parhaat hyödyt. " - kuntoplus.fi -


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Luulitko, että salaatit ovat lähinnä pelkkää vettä? Sitä ne toki sisältävätkin, mutta sen lisäksi salaateissa on esimerkiksi A- ja K-vitamiinia, folaattia ja kaliumia. Salaatteja kannattaa popsia monipuolisesti, jotta saa makuvaihtelun lisäksi myös eri lajikkeiden parhaat hyödyt. " - kuntoplus.fi -

        Vitamiinipillerit tulevat halvemmaksi, laskettu on.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vitamiinipillerit tulevat halvemmaksi, laskettu on.

        Mieluummin ravinnosta kuin pillereistä. Pillereistä ei aina tiedä sisältävätkö mitä on luvattu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Luulitko, että salaatit ovat lähinnä pelkkää vettä? Sitä ne toki sisältävätkin, mutta sen lisäksi salaateissa on esimerkiksi A- ja K-vitamiinia, folaattia ja kaliumia. Salaatteja kannattaa popsia monipuolisesti, jotta saa makuvaihtelun lisäksi myös eri lajikkeiden parhaat hyödyt. " - kuntoplus.fi -

        Salaateissa on minimaalisen vähän vitamiineja ym.
        Yhdestä parsakaalin nupusta saa enemmän kuin kilon salaatinkerästä


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Mieluummin ravinnosta kuin pillereistä. Pillereistä ei aina tiedä sisältävätkö mitä on luvattu.

        Apteekin pillereissä on mitä on luvattu. Ns. luontaistuotekauppojen tuotteissa
        ei aina ole, niissä voi olla haitallisiakin aineita.

        Lääkärit ja ravitsemustieteilijät sanovat vitamiinien ja hivenaineitten imeytyvän
        paremmin ruuasta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Apteekin pillereissä on mitä on luvattu. Ns. luontaistuotekauppojen tuotteissa
        ei aina ole, niissä voi olla haitallisiakin aineita.

        Lääkärit ja ravitsemustieteilijät sanovat vitamiinien ja hivenaineitten imeytyvän
        paremmin ruuasta.

        Kyllä. Apteekin vitamiinien yhteiskäytöstä muiden lääkkeiden kanssa kannattaa kysyä apteekkihenkilökunnalta.

        Minä otan purkista vain D-vitamiinia. Muut pyrin saamaan ruoasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Apteekin pillereissä on mitä on luvattu. Ns. luontaistuotekauppojen tuotteissa
        ei aina ole, niissä voi olla haitallisiakin aineita.

        Lääkärit ja ravitsemustieteilijät sanovat vitamiinien ja hivenaineitten imeytyvän
        paremmin ruuasta.

        Älä puhu potaskaa ja selvitä asioita ennen kuin paasaat pölhöjäsi.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Mieluummin ravinnosta kuin pillereistä. Pillereistä ei aina tiedä sisältävätkö mitä on luvattu.

        Kyllä niissä on 'sisällysluettelo' kyljessä. Etkö osaa lukea vai etkö ymmärrä lukamaasi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Salaateissa on minimaalisen vähän vitamiineja ym.
        Yhdestä parsakaalin nupusta saa enemmän kuin kilon salaatinkerästä

        Kyllä niissä sen verran on, että kannattaa syödä enemmän kuin kaikkea sitä, missä ei ole ollenkaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä niissä on 'sisällysluettelo' kyljessä. Etkö osaa lukea vai etkö ymmärrä lukamaasi?

        Lukamaasi?

        Perehdyppäs pikkasen muuhunkin kuin pelkkään sisällysluetteloon.

        Tympeä tyyli kirjoittaa sulla.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Kyllä. Apteekin vitamiinien yhteiskäytöstä muiden lääkkeiden kanssa kannattaa kysyä apteekkihenkilökunnalta.

        Minä otan purkista vain D-vitamiinia. Muut pyrin saamaan ruoasta.

        MinäMinä.

        Mutta, kaikilla ei ole varaa salaatteihin, parilla salaattitupsulla saa kahden kuukauden vitamiinit purkissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä niissä sen verran on, että kannattaa syödä enemmän kuin kaikkea sitä, missä ei ole ollenkaan.

        No kun ei juurikin kannata, koska ovat niin kalliita.
        Miksi ihmiset jankkaa, kaikilla ei ole todellakaan varaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        MinäMinä.

        Mutta, kaikilla ei ole varaa salaatteihin, parilla salaattitupsulla saa kahden kuukauden vitamiinit purkissa.

        No sittepä ostat ja syöt niitä purkista. Se on sinun ikioma päätöksesi. Ei siitä kannata alkaa väittelemään. Kukin tavallaan ja itse kyllä ajattelen ravinnoksi muutakin kuin salaatun että silleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Luulitko, että salaatit ovat lähinnä pelkkää vettä? Sitä ne toki sisältävätkin, mutta sen lisäksi salaateissa on esimerkiksi A- ja K-vitamiinia, folaattia ja kaliumia. Salaatteja kannattaa popsia monipuolisesti, jotta saa makuvaihtelun lisäksi myös eri lajikkeiden parhaat hyödyt. " - kuntoplus.fi -

        Salaatit ja suuri osa hedelmistäkin jää kauppaan kun ei vatsa enää siedä ja allergiatkin rajoittaa, joten on pakko ottaa vitamiinit purkista niiden osalta. Voin käyttää vain kuumennuksen kestäviä kasviksia ja juureksia joita syönkin päivittäin jossain muodossa.
        Kyllä oli suuri helpotus löytää se oma ruokavalio jota voi syödä ilman helvetillisiä ilmavaivoja ja kouristuksia eikä ole enää suunkaan limakalvot rikki ja aftoja täynnä.

        vn


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        No sittepä ostat ja syöt niitä purkista. Se on sinun ikioma päätöksesi. Ei siitä kannata alkaa väittelemään. Kukin tavallaan ja itse kyllä ajattelen ravinnoksi muutakin kuin salaatun että silleen.

        Kysymys ei ole päätöksestä, vaan elämän realiteeteista - ei ole varaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kun ei juurikin kannata, koska ovat niin kalliita.
        Miksi ihmiset jankkaa, kaikilla ei ole todellakaan varaa.

        Ja höpö-höpö, karsi turhat ostokset pois; karkit / tupakit / kaljat / lehdet / huono ruoka eli ravinto ...


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Lukamaasi?

        Perehdyppäs pikkasen muuhunkin kuin pelkkään sisällysluetteloon.

        Tympeä tyyli kirjoittaa sulla.

        Mitäpä jos keskittyisit omaasi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kysymys ei ole päätöksestä, vaan elämän realiteeteista - ei ole varaa.

        Kyllähän siinäkin tilanteessa joutuu päättämään ja päätös on omasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja höpö-höpö, karsi turhat ostokset pois; karkit / tupakit / kaljat / lehdet / huono ruoka eli ravinto ...

        Mitään mainitsemiasi en käytä, kuukauden ruokakuluihin on riitettävä max 300 euroa.
        Asun yksin ja eläkkeellä, Helsinki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitään mainitsemiasi en käytä, kuukauden ruokakuluihin on riitettävä max 300 euroa.
        Asun yksin ja eläkkeellä, Helsinki.

        Muuta pois Hesasta, voit elää, asua ja olla halvemmalla.


    • Minä ostan karjalanpaistilihat, 10% jauhelihan ja norjalaista lohta fileerattuna tiskistä. Pyydettäessä laittavat tuotteet pienempiin annospusseihin, jotka sitten pakastan.
      Saan moneen ruokaan ainekset. Maksan vähän enemmän laadukkaasta lihasta ja pakkasessa on aina lihaa tai kalaa. Samoin kuin pakastekasviksia ja marjojakin. Säästän jostain muusta.

      • Anonyymi

        Miten tämä liittyy alkuperäiseen kysymykseen?


    • Anonyymi

      Oli sitten "kassikirjolohta" tai mitä tahansa, mutta lohi tai kirjolohi on parasta, mitä kaupasta saa. Harmi vaan, että se tänä päivänä on niin hiton kallista. Kerran viikkoon raskin ostaa palasen savustettua kirjolohta ja herkutella. Hieman kohtuullisempi hinta sitten (Rainbow) kirjolohisuikaleilla, siitä saa helpolla hyvän ruuan kahdeksikin kerraksi. Pois en ole jättänyt mitään (jos ei tupakkaa lasketa), mutta vähän vaan harvemmin juurikin tuota kallista kalaa.

      • Anonyymi

        Miksiköhän savustettu lohi on joskus hyvinkin edullista, kun se on sentään jalostettukin
        (savustettu) eteenpäin ? Onkohan se vanhenemaan menossa ?


    • Anonyymi

      Norjalainen "aito" allaslohi on täyttä rasvaista kalanperkeillä, kemikaaleilla ja antibiooteilla syötettyä jätöstä.

    • Anonyymi

      Suomessa käytetään surutta antibioottia. Joudutaan käyttämään, koska vesi on lämmintä. Suomessa kirjolohia kasvatetaan montuissa ja saaristossa.

      • Anonyymi

        Tuo on vale, ei käytetä 'surutta antibiootteja'.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kyllä elämä on vaarallista, varsinkin ruoka. No, on niitä muitakin vaaroja, eikö yhtään pelota, että putlerin ohjus harhautuu ja osuu suoraan kotiisi.


    • Anonyymi

      En osta ikinä vacuumpakattua kalaa varsinkaan.

      • Anonyymi

        Enkä minä antibiootti-allaslohta missään muodossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enkä minä antibiootti-allaslohta missään muodossa.

        Mistä tiedät niissä olevan antibiootteja?


    • Anonyymi

      Lohen maussa on eroa kuin yöllä ja päivällä, lohi kasvaa kanan rehullakin kalan maku alkaa maistua vähän kanalta ei aivan, siitä on kokemusta.

      Pillerit hätäkeino vitamiinin saantiin, varma että keinoliha tulee syrjäyttämään karjan kasvatuksen tulevaisuudessa.

    • Anonyymi

      Radikaali muutos nuukailuun.
      Viime aikoihin saakka olen ostanut jauhelihani palvelutiskistä osoittaen parhaiten riippuneen näköistä mullin sisäfilettä jauhattaen sen meidän kahden eläkeläisen talouteen. Jos on sattunut hyväkuntoinen filee niin rakennan siitä myös tartar pihvit. Pääsen helpolla. Tiedän kyllä, että tuohon tarkoitukseen fileen käsittely on oikomista mutta tulos on tyydyttävä varsinkin jos tilausvaiheessa jauhatan sen kahdesti.

      Nuukailua? Nykyään hyväksyn jauhettavaksi myös riippuneen näköisen ulkofileen.

    • Anonyymi

      " Säännöllisellä vihreän salaatin syönnillä veren antioksidanttitasot (C- ja E-vitamiinien, foolihapon, lykopeenin, alfa- ja beetakaroteenin) kasvavat. Useiden vuosien ajan tutkijat ovat todenneet hedelmien ja kasvisten runsaan syönnin alentavan monien sairauksien, etenkin syövän, riskiä. " - Miksi salaattia kannattaa syödä -

      • Anonyymi

        Vaimoni vakavan pitkäaikaissairauden vuoksi tutkimusten jälkeen määrättiin runsas, päivittäinen vakioannos ensimmäisen virkkeesi ravinteita.
        Toiminut yli 20 vuotta.
        Syön itse samaa mutta täydennän sitä omilla sörsseleilläni.
        Annos noin 1,5 tuntia ennen lämmintä lounasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaimoni vakavan pitkäaikaissairauden vuoksi tutkimusten jälkeen määrättiin runsas, päivittäinen vakioannos ensimmäisen virkkeesi ravinteita.
        Toiminut yli 20 vuotta.
        Syön itse samaa mutta täydennän sitä omilla sörsseleilläni.
        Annos noin 1,5 tuntia ennen lämmintä lounasta.

        Hyvä ja hienoa, tällaisia esimerkkejä pitäisi olla enemmän. Jostain kummallisesta syystä ihmisiltä pidetään salassa tällaisia tärkeimpiä tietoja. Siksikö, kun meistä tulisi liian terveitä, niiin lekureilta loppuisivat työt.

        Itse olen vuosia sitten tutustunut aiheeseen kirjan kautta: Richard & Denis Gingras / Ruokavalio ja syöpä. Siihen liittyy myös terveyskeittokirja; Syövän ehkäisy ja hoito ruokavalion avulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaimoni vakavan pitkäaikaissairauden vuoksi tutkimusten jälkeen määrättiin runsas, päivittäinen vakioannos ensimmäisen virkkeesi ravinteita.
        Toiminut yli 20 vuotta.
        Syön itse samaa mutta täydennän sitä omilla sörsseleilläni.
        Annos noin 1,5 tuntia ennen lämmintä lounasta.

        Hyvä ja hienoa, tällaisia esimerkkejä pitäisi olla enemmän. Jostain kummallisesta syystä ihmisiltä pidetään salassa tällaisia tärkeimpiä tietoja. Siksikö, kun meistä tulisi liian terveitä, niiin lekureilta loppuisivat työt.

        Itse olen vuosia sitten tutustunut aiheeseen kirjan kautta: Richard & Denis Gingras / Ruokavalio ja syöpä. Siihen liittyy myös terveyskeittokirja; Syövän ehkäisy ja hoito ruokavalion avulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaimoni vakavan pitkäaikaissairauden vuoksi tutkimusten jälkeen määrättiin runsas, päivittäinen vakioannos ensimmäisen virkkeesi ravinteita.
        Toiminut yli 20 vuotta.
        Syön itse samaa mutta täydennän sitä omilla sörsseleilläni.
        Annos noin 1,5 tuntia ennen lämmintä lounasta.

        Hyvä ja hienoa, tällaisia esimerkkejä pitäisi olla enemmän. Jostain kummallisesta syystä ihmisiltä pidetään salassa tällaisia tärkeimpiä tietoja. Siksikö, kun meistä tulisi liian terveitä, niiin lekureilta loppuisivat työt.

        Itse olen vuosia sitten tutustunut aiheeseen kirjan kautta: Richard & Denis Gingras / Ruokavalio ja syöpä. Siihen liittyy myös terveyskeittokirja; Syövän ehkäisy ja hoito ruokavalion avulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaimoni vakavan pitkäaikaissairauden vuoksi tutkimusten jälkeen määrättiin runsas, päivittäinen vakioannos ensimmäisen virkkeesi ravinteita.
        Toiminut yli 20 vuotta.
        Syön itse samaa mutta täydennän sitä omilla sörsseleilläni.
        Annos noin 1,5 tuntia ennen lämmintä lounasta.

        Hyvä ja hienoa, tällaisia esimerkkejä pitäisi olla enemmän. Jostain kummallisesta syystä ihmisiltä pidetään salassa tällaisia tärkeimpiä tietoja. Siksikö, kun meistä tulisi liian terveitä, niiin lekureilta loppuisivat työt.

        Itse olen vuosia sitten tutustunut aiheeseen kirjan kautta: Richard & Denis Gingras / Ruokavalio ja syöpä. Siihen liittyy myös terveyskeittokirja; Syövän ehkäisy ja hoito ruokavalion avulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaimoni vakavan pitkäaikaissairauden vuoksi tutkimusten jälkeen määrättiin runsas, päivittäinen vakioannos ensimmäisen virkkeesi ravinteita.
        Toiminut yli 20 vuotta.
        Syön itse samaa mutta täydennän sitä omilla sörsseleilläni.
        Annos noin 1,5 tuntia ennen lämmintä lounasta.

        Hyvä ja hienoa, tällaisia esimerkkejä pitäisi olla enemmän. Jostain kummallisesta syystä ihmisiltä pidetään salassa tällaisia tärkeimpiä tietoja. Siksikö, kun meistä tulisi liian terveitä, niiin lekureilta loppuisivat työt.

        Itse olen vuosia sitten tutustunut aiheeseen kirjan kautta: Richard & Denis Gingras / Ruokavalio ja syöpä. Siihen liittyy myös terveyskeittokirja; Syövän ehkäisy ja hoito ruokavalion avulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä ja hienoa, tällaisia esimerkkejä pitäisi olla enemmän. Jostain kummallisesta syystä ihmisiltä pidetään salassa tällaisia tärkeimpiä tietoja. Siksikö, kun meistä tulisi liian terveitä, niiin lekureilta loppuisivat työt.

        Itse olen vuosia sitten tutustunut aiheeseen kirjan kautta: Richard & Denis Gingras / Ruokavalio ja syöpä. Siihen liittyy myös terveyskeittokirja; Syövän ehkäisy ja hoito ruokavalion avulla.

        Mitä hemmettiä varten näitä on näin monta, kun vastaus ei lähtenyt?


    • Anonyymi

      Savustettu kala on aina maistunut, miettinyt uskaltaisiko ostaa parvekkeelle sähkösavustimen, tänään miimeiksi, tuli tyttären kanssa keskustelin terveellisestä ruuasta.

    • Anonyymi

      Uskaltaisiko? Katso kuitenkin ensin taloyhtiön järjestyssäännöt. Joissain taloyhtiöissä saattaa olla niin tiukkapipoista väkeä, että moinen toiminta ei ole sallittua. Itse aikoinani olin hyväksymässä järjestyssääntöjä, joissa moinen toiminta, kuten grillaus sähkögrillillä oli sallittua.

      entinenmiäs

      • Anonyymi

        Sähkökrilliä käyttäny parvekkeella ilman että siitä olisi haittaa kenellekkään.
        Asun ylimmässä kerroksessa käry nousee ylöspäin, olen joskus kypsentänyt kalaa krillissä, savustus ei sen haitallisempaa, ehkä savua saattas esiintyä. Rappukäytävässä joskus tuoksuu ruoka, ei haittaa kun pysyy käytävässä.

        pe


    • Anonyymi

      En mitään mutta syön puolet vähempi, nikkuus on terveellistä ja puolet halvempaa

    • Anonyymi

      ja ketuttaa nuo puten ja hallituksen narratiivit

      • Anonyymi

        Hallitus tekee työtään, jonka äänestäjät on sille antanut. Motkota jostain muusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hallitus tekee työtään, jonka äänestäjät on sille antanut. Motkota jostain muusta.

        valheelisesti luvanneet uskoisko puttea vai hallitusta


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      241
      2132
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      154
      1378
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1270
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1025
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      999
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      933
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      930
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      835
    9. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      650
    10. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      649
    Aihe