Tosiasia on, että meillä tämän ikäisillä on sitä kallista elinaikaa enemmän takana kuin edessä. Miten siihen suhtaudut. Pelkäätkö?
Pelkäätkö kuolemaa?
32
2420
Vastaukset
- señora lyyli
mies vainaani jalmari vei minult kuoleman pelon, hää ko kävi rajalla niin ties mitä on kuolemassa. minul hää monast tolkutti sitä että muista etet pelkää ko aika tullee, se on arvokkain ja hienoin kokemus minkä voit saaha koskaa,juur se hetki ko astuu rajan yli.
jote minul ei ole pelkoo, vaikka kuolema on olt lähellä. mutta minun elämän halu on niin kova,etten malttas millää lähtee viellä.
mutta jos tieto tullee että nyt on aika, sillo se on hyväksyttävä ja laskettava elämästä irti, on alettava valmistautuu kute reissuun lähtöö,vaikkaki lopullisee.
jalmari usko uuvellee syntymissee, vaik olikin papin poika ja niin miekii uskon. siitä vähä vanhemmat häntä moittikin. myö käytii kirkossa niinkauan ko appivanhemmat eli,sen jälkee vaa jouluna.
nyt ko olen yksinäin en käy ennää kirkossa ko hautajaisissa. mie erosin parivuotta sitten kirkosta,ihan sen takkii ko aattelen uskosta toisin ko kirkossa puhutaa.
on päivii jollon mieli on harras ,sillo piän
hartaus hetken koton. sytytän kynttilöitä soitan ja laulan mieli virsiä. saatan lukkee voitto viron kirjotuksii ja lähetän korkeuksii kiitoksii kauniista elämästä.
sitte ko miut kuopataa olen pyytänt toivoo avaamaa kirjekuoren jossa on ohjeet mite toimitus tapahtuu. olen kirjottant myös oman "saarnan "se kertoo ajatuksiain ja lohduttaa jälkeejäävii sen toivo lukkee hautalla.
miun maahan panemissee ei pappii tarvita, läheisenpi on rakkain ystävä joka vainajasta välittää.
en välitä leipäpapin sanovan minusta mittää ko ei minnuu tunnekkaa. enkä mie tarvii ennää sanoja ko en ole niitä kuulemassakaa. jälkeejäävät tarvii lohtuu ja heille
jälkikirjotuksein onkin.
kyllä miun appivanhemmat kääntyilis hauassaa:))
jos tietäsivät mitä miniä on tehny, eronnu kirkosta ja kirjottant itte saarnansa.
mie vaan hymyilen iteksein onnellisena,oon uskaltant tehhä ommii päätöksii oman mielen mukkaa. on se minulle niin suur asia,mie joka elin yli 60 vuotiaaksi toisten aivoitusten mukkaa.
joskus mietin että tämäkö onkii olt miun elämän tarkotus, tulla itsenäiseksi ja uskaltaa tehhä niinko tuntee.:)))
kyl se puhe vaa vettää kuolemasta elämän puolelle:))) on tämä niin jumalaista ja viel tällaisena kauniina päivänä aurinko porottaa ja vointikin on hyvä.
paljon terveisiä toivoo lyyli- Trina
herätti tuo Senora Lyylin kirjoitelma.
En usko pelkääväni kuolemaa. Ainoa toivomukseni
on ollut, että saisin elää niin kauan, että
lapseni pärjäisivät maailmassa.
Se toiveeni on täyttynyt. Mutta olen nyt tullut
ahneeksi. Haluaisin nähdä lastenlapsien kasvavan
ja varttuvan. Haluaisin nähdä heidän ylioppilas-
juhlansa ym:t.
Kuitenkin uskon, että lähtömme on Korkeemman
kädessä. Siihen on tyytyminen. Toivoisin
kuitenkin saavani tuskattoman kuoleman.
Nyt tällä hetkellä on minullakin kaikki hyvin.
Saan nauttia kesästä vielä yhdessä mieheni kanssa.
Toivottavasti saamme vielä monta yhteistä kesää.
Ilo oli kuulla, että Senorallakin on nyt kaikki
hyvin. Sairaudet takana päin.
Hyvää kesää sinulle!
- faktori x
Totuus on se, että viimeistä kvartaalia kulutan.
Taa päin ajatellessa viimeiset 20v tuntuu menneen kuin heittämällä.
Huomaa, että askel lyhenee. Kuolinilmoituksia selatessa näkee että -40 lukulaisia
karsitaan jo päivittäin.
En pelkää kuolemaa. Jos menis siihen malliin, että olis kokonaan ja peruuttamattomasti
toisten ihmisten auttamana, hyväksyisin
armopillerin. - Olle Karlsson
Sitä voi sanoa ettei pelkää. En itse tiedä pelkäänkö, kun en ole koskaan ollut "nokakkain" sen kanssa. Jos pelkää elämää enemmän kuin kuolemaa, silloin pitäisi päästä lähtemään.
Kyllä pelkään. Pelkään, mitä sitä ennen tapahtuu, josko joutuu kovasti kärsimään. Josko joutuu tehohoitoon, hakataan ja paukutetaan kylkiluut poikki, elvytetään. Tai toivottavasti ei kai ne nykyaikaan enää tämän ikäisiä elvytä.
Josko saa taudin, jossa on kivulias loppu, ei ne aina ne kipulääkkeetkään auta, ja onko tilaisuudessa niitä saamaan.. Esimerkiksi tukehtumiskuolema ei kuulosta miltään mukavalta (keuhkosyöpä) ja haimasyöpä on kuulemma kovin kivulias.
Lopun jälkeen ruumiin kohdalta kaikki kärsimykset ovat loppu. Hautaan pääsy on Suomessa kallista. Tiedän monia, jotka ovat eläissään koko hautajaistouhun etukäteen järjestäneet.
Entäs tuon jälkeen, joudunko ehkä tilille siitä, miten olen elämäni elänyt? Olen tehnyt hyvää sekä pahaa. Joutuuko sielu parka vastuuseen. Sekin askarruttaa. Ei osaa elää niin hyvin ettei olisi mitään katumista.
Ei ole kukaan sieltä tullut vielä kertomaan vastauksia.
- Joutuu kumpaan paikkaan hyvänsä, niin tuttuja on molemmissa, - sanotaan noin leikkimielellä.
On siinä leikki kaukana, jos sielu punnitaan ja kevyeksi havaitaan.
beataB- Leny
"Olisin minä vielä halunnut Sinun kanssasi elää", sanoi mieheni kuolinvuoteellaan. Kun itsestä irroitetaan toinen puoli, niin jäljelle jäänyt puolisko on saanut kuolemasta kouriintuntuvan opetuksen. Kuolema on tullut lähelle. Lähelle tullessaan se opettaa ymmärtämään itseään. Vaikka kuinka työssään onkin nähnyt paljon kuolevia, on aivan eri asia, kun läheinen kuolee. Kaikki kuolemme. Se on luonnollista ja luonnon laki. Siksi en pelkää. Kaiken jälkeen aika on parantanut. Minulle on elämä tullut kallisarvoiseksi ja olen kiitollinen jokaisesta päivästä. Ainakin luulee tulleensa viisaammaksi ymmärtämään elämää. Jotenkin suhteuttaa elämänsä paremmin tähän kaikkeuden suureen kokonaisuuteen pieneksi osaksi.
"Niin pieneksi kasvoimme äskettäin,
olit vaahteran lehdellä vierelläin.
Niin väljästi mahduimme sekunnin rakoon
kuin aika ois entänyt onnemme jakoon.
Ei silmäni kanna ilon laidasta laitaa,
niin pieneksi joskus tulla taitaa."- señora lyyli
sie sait kauniit sanat mieheltäsi hänen kuolinvuoteellaa. tuntui varmaan mahottoman arvokkaalle yhteisestä taipaleesta.
kiitos erittäin herhästä ja kauniista loppu runosta,niin pieneksi kasvoimme äskettäin...
terveisin lyyli Kun tässä iän karttuessa, jossain vaiheessa pysähdyin ajattelemaan kuolemaa, niin kauhistuin kun totesin sen olevan iän takia ikäänkuin ovella.
Kukaanhan ei tiedä hetkeään ja hyvä lienee niin.
Olen nyt totuttautunut tähänkin osaan elämää - sen päättymiseen - vääjäämättömästi.
Oman kuolemanpelkoni pohjalla lienee vanha uskonnonopetus. Jo pienenä lapsena kerrottiin miten pahat joutuvät tulisille hiilille kuoltuaan.
Miten Pyhä ja Vanhurskas Jumala voisi tuomita lapsensa ikuiseen kärsimykseen vaikka tämä oman elinaikansa silmänräpäyksessä on hiukan epäonnistunutkin?- sira.toko
Hienon runoilijan tuotantoa. - Oliko viimeinen sana tuossa lainauksessasi kuitenkin ' taitaan' ?
- Leny
sira.toko kirjoitti:
Hienon runoilijan tuotantoa. - Oliko viimeinen sana tuossa lainauksessasi kuitenkin ' taitaan' ?
Työtoverini tekivät minulle läksiäislahjaksi kansion. Siihen oli yhdelle lehdelle kirjoitettu tämä runo. Se voi olla ,että siinä on kirjoitusvirhe. Kuuluisikohan siinä olla laitaa sanan tilalla laitaan ja taitaa sanan tilalla taitaan. Pitääpä etsiä runo esille. Kiitos!
- sira.toko
Leny kirjoitti:
Työtoverini tekivät minulle läksiäislahjaksi kansion. Siihen oli yhdelle lehdelle kirjoitettu tämä runo. Se voi olla ,että siinä on kirjoitusvirhe. Kuuluisikohan siinä olla laitaa sanan tilalla laitaan ja taitaa sanan tilalla taitaan. Pitääpä etsiä runo esille. Kiitos!
Aaro Hellaakoski: Niin pieniksi
Niin pieniksi kasvoimme.
Äskettäin
Niin väljästi mahduimme
sekunnin rakoon
kuin aika ois antaunut
onnemme jakoon.
Ei silmäni kanna
ilon laidasta laitaan.
Kuin pieniksi joskus
tulla taitaan ! - Leny
sira.toko kirjoitti:
Aaro Hellaakoski: Niin pieniksi
Niin pieniksi kasvoimme.
Äskettäin
Niin väljästi mahduimme
sekunnin rakoon
kuin aika ois antaunut
onnemme jakoon.
Ei silmäni kanna
ilon laidasta laitaan.
Kuin pieniksi joskus
tulla taitaan !Sieltähän se oikea muoto löytyi.Yksi kirjain muuttaa tarkoituksen. Se on tämä Suomen kieli tällainen.Totta puhuen olin itsekin lukiessani ihmetellyt riimien tarkoitusta aiemmin.
- pullaulla
Ruuneperi kirjoitti:
Kun tässä iän karttuessa, jossain vaiheessa pysähdyin ajattelemaan kuolemaa, niin kauhistuin kun totesin sen olevan iän takia ikäänkuin ovella.
Kukaanhan ei tiedä hetkeään ja hyvä lienee niin.
Olen nyt totuttautunut tähänkin osaan elämää - sen päättymiseen - vääjäämättömästi.
Oman kuolemanpelkoni pohjalla lienee vanha uskonnonopetus. Jo pienenä lapsena kerrottiin miten pahat joutuvät tulisille hiilille kuoltuaan.
Miten Pyhä ja Vanhurskas Jumala voisi tuomita lapsensa ikuiseen kärsimykseen vaikka tämä oman elinaikansa silmänräpäyksessä on hiukan epäonnistunutkin?laittaa ainakin kerran jalkani siihen ovenrakoon ja sitten ,vetää sen takaisin tänne elävien puolella .Luulen että ainakin 6v olen nyt jo ollut lisäajalla mistä olen tosi onnellinen . Olen nauttinut tästä elämästä täysin rinnoin ---ja siitä saa vaan kiittää hyviä lääkäreitä .tekivät kerralla (leikkauspöydällä )ison ratkaisun minun jatkoaikaani .
- señora lyyli
pullaulla kirjoitti:
laittaa ainakin kerran jalkani siihen ovenrakoon ja sitten ,vetää sen takaisin tänne elävien puolella .Luulen että ainakin 6v olen nyt jo ollut lisäajalla mistä olen tosi onnellinen . Olen nauttinut tästä elämästä täysin rinnoin ---ja siitä saa vaan kiittää hyviä lääkäreitä .tekivät kerralla (leikkauspöydällä )ison ratkaisun minun jatkoaikaani .
jos ihminen ei jaksaa kestää elämäs ettee tulevia, vaa päätyy lopettammaa päivänsä, sen hää voip tehhä, ei siitä mittää rangkaistusta tule.
hää vaan ei pääse itsemurhalla pakkoo mitä hänen elämäs pitää läpikäyvä tullakseen mittaansa. seuraavas elämäs hänel on kaik eessä.
näin mie aattelen itsemurhasta
terveisin lyyli - Trina
señora lyyli kirjoitti:
jos ihminen ei jaksaa kestää elämäs ettee tulevia, vaa päätyy lopettammaa päivänsä, sen hää voip tehhä, ei siitä mittää rangkaistusta tule.
hää vaan ei pääse itsemurhalla pakkoo mitä hänen elämäs pitää läpikäyvä tullakseen mittaansa. seuraavas elämäs hänel on kaik eessä.
terveisin lyylikanssasi samaa mieltä.
Setäni teki itsemurhan 50-luvulla. Hänellä oli
kovat tuskat vatsassa ja niitä hän ei kestänyt,
vaan otti hengen itseltään.
Katson, että se oli hänen oikeutensa, enkä usko
että hän on sen pahemmasssa Helvetissä kuin
kukaan muukaan edesmennyt.
Toivo vaan, että siinä seuraavassa elämässä
hän pääsisi niiden kipujensa yli ja että hän
saisi helpomman elämän. Kaikkihan on mahdollista. - Mie
señora lyyli kirjoitti:
terveisin lyylitätistäin. Mikä miut saikii hänt pitkäst aikaa kassomaa, nyty sit sairaalaan, myö ku ei oltu nii kovi paljo isä sukulaisii kans tekemisis. Hää ol ain vähä erikoine, issekäs ihmine, vaik ol helluntailaisii.
Sairaalas hänet ol sivottu vöil sänkyy kii. Mie kysymään, et miks. No, ku hää reppii letkut irt muute. Tättiin, 92 vuotias, hyvi järk ihmine ain, niiku nytkii, rukkoil minnuu: "Mää sie sanomaa heil, kun ne ei minnuu uso, mie taho jo Jeesukse luo, mie en ennää jaksa kärsii, siel miu on hyvä ollaksein. Mää, sinnuu ne voip uskoo."
Niin mie mänin ja sanoin, et oisin tättiin kans tuost asjast vähä sammaa mielt, hää on ain puhunt rakkauvestaa Jeesukseen, yksinäine ihmine.
Seuraavan päivän sairaalast soitettii, et tättiin ol yöl kuolt. Rauha häne sielullee.
- Suvi2
mutta toivon, että saisin kuolla nopeasti ns. saappaat jalassa. Olisi surkeaa joutua toisten hoidettavaksi ja makaamaan vaipoissa toisten vaivoina.
Katumisaikaa en usko tarvitsevani, sillä olen 'yläkerran isännän' kanssa hyvissä väleissä.
Ja yritän pitää mielessäni runon, jossa neuvotaan ihmisiä viemään ystävälleen kukkia ja osoittamaan hyvyyttä silloin kun ystävä vielä elää, eikä kantaa sitten itkien hautakummulle kukkakimppuja.
Loppukevennys: Rovasti kysyi kuolevalta ns. vanhaltapojalta, että oliko tällä mielessään sellaista, jonka tekisi toisin.
- No kun nyt tarkemmin aattelen, olisin tehny jakauksen toiselle puolelle päätä.- faktori x
Vaimo piti melko hunsvonttina tunnetun miehensä
kädestä:
- Onko sulla sitä taivaan tavaroo?
- Liekkö tuota sullakaa, kuuluu läsipediltä.
- piikkiruusu
Minusta tuntuu (tieteellsemmin sanottuna mutu-tuntuma), että useimmat ihmisistä pelkää enemmän ELÄMÄÄ! Sellaisen käsityksen saa, kun kuuntelee, katselee ja/tai lukee ns. mediaa. Päivittäinen uutisvista on pullollaan valitusta ja vaikerrusta milloin mistäkin asiasta. Kun ihmiset voi pääsääntöisesti pahoin, pitää sitä pahoinvointia "lääkitä" esim. rajattomalla kuolemaa halveksumalla ryyppäämisellä. Eikös se kerro siitä, että ihmiset eivät pelkää kuolemaa, vaan pelkjäävät elämää?! vaan haluavat ehdoin
- sira.toko
Kuoleman pelko on verhottua elämän pelkoa.
- Leny
sira.toko kirjoitti:
Kuoleman pelko on verhottua elämän pelkoa.
Miten tuo mietteen soveltaisi itsemurhaa hautovaan?
- señora lyyli
Leny kirjoitti:
minun piti panna kirjotus itsemurhasta tähän, mutta se mänikii pullaullalle.
- Kleber
Leny kirjoitti:
Itsemurhaaja sanoo omaisilleen: "Katsokaa nyt, miten huonosti olette kohdelleet minua. Olen joutunut riistämään henkenikin teidän takianne."
"Te (tai yhteiskunta, tai velkojat, tai lääkäri, tai huumekauppias tai kuka tahansa) olette syyllisiä minun kuolemaani."
Kuolema ei ole ongelmallista. Elämä on! Elämä täytyy elää. On minullakin ollut aikoja, jolloin tntui siltä, että helpoin tapa olisi lopettaa kaikki. Nyt ymmärrän, että se oli väärä ajatus. - fiiuliN
Kleber kirjoitti:
Itsemurhaaja sanoo omaisilleen: "Katsokaa nyt, miten huonosti olette kohdelleet minua. Olen joutunut riistämään henkenikin teidän takianne."
"Te (tai yhteiskunta, tai velkojat, tai lääkäri, tai huumekauppias tai kuka tahansa) olette syyllisiä minun kuolemaani."
Kuolema ei ole ongelmallista. Elämä on! Elämä täytyy elää. On minullakin ollut aikoja, jolloin tntui siltä, että helpoin tapa olisi lopettaa kaikki. Nyt ymmärrän, että se oli väärä ajatus.En pelkää itse kuolemaa, en ole aikoihin pelännyt.
Kuitenkin pelkään jos sitä edeltää kovin kivulias elämäntilanne.
Omalle kohdalleni olen suunnitellut ainakin lähdön omankäden kautta jos kestämättömiä vaikeuksia joudun kokemaan.
En näe siinä mitään kenenkään syyttelyä, miksi ihmeessä näkisin.
- annuli1
Kevään muuttuessa kesäksi, kirsikkapuut luovat lumivalkoisen vaipan ympärilleen, näyttävät kuin olisivat hääjuhlassa, mieluummin ajattelisi häitä, kun hieman melankolisesti kuolemaa.
Kuolema, kuoleminen tapahtumana, siinä vaivutaan koomaan ja hiljaa lakataan olemasta.Ei siinä mitään ihmeellistä ole, muistamme hänet "ikinuorna" tai "ikääntyneenä". Kummallista henkilö ei vanhene tapahtuman jälkeen, itse me muutumme.
Se miten valmistautua lähtöön onkin jo laajempi asia. Kun yrittää pitää asiat tärkeys järjestyksessä myös ihmissuhteet eiköhän niillä pärjäile.
Siteeraan lopuksi:
Kivikkaho. Neidon laulu.
..........
"On ilta. Mutta ei kuitenkaan
minun sieluni uuvu yöhön.
Jokin minussa jää yhä valvomaan,
kuin kiintyen uuteen työhön,
kuin valkoista vaippaa valmistaen,
jonka silloin ylleni puen,
kun unohdan parvet tuhansien
vain yhdelle antautuen."
Nautitaan elämästä ja elämisestä, kukin paarhaaksi katsomalla tavalla, Kerätään elämän selkäreppuun; uusia myönteisiä eväitä uteliaalla mielellä.Näillä eväillä sitten jatketaan matkaa.- Leny
Kun luin kirjoituksesi. Tähän voinkin tältä osin hyvin lopettaa tällä kertaa.
- ursulah
Tiedän oikeasti, että henki eli sielu eli Ka ei kuole, vain ruumis vaihtuu, ja harvat ovat ne, jotka muistavat aikaisemmat ruumiinsa. Sielu on ikuinen, lepää vain hetkisen, ja sitten - valitettavasti- kun on niin kehittymätön vielä, syntyy uuteen kroppaan. Toivottavasti parempaan. Mitä tykkäät tällaisesta vastauksesta?
- Varmastiko?
ursulah kirjoitti:
Tiedän oikeasti, että henki eli sielu eli Ka ei kuole, vain ruumis vaihtuu, ja harvat ovat ne, jotka muistavat aikaisemmat ruumiinsa. Sielu on ikuinen, lepää vain hetkisen, ja sitten - valitettavasti- kun on niin kehittymätön vielä, syntyy uuteen kroppaan. Toivottavasti parempaan. Mitä tykkäät tällaisesta vastauksesta?
Minusta nämä eivät ole tiedon asioita vaan enemmänkin uskon asioita. Uskot sielun vaellukseen, mutta et tiedä sitä.
- Eino
Jään kohtapuolin eläkkeelle. Toivoisin, että minulla olisi vielä edessä hyviä eläkepäiviä. En minä oikeastaan pelkää kuolemaa, mutta minua harmittaisi, jos en saisi nauttia eläkeajastani.
Äitini oli vanhainkodissa. Siellä oli joku toinen, joka pelkäsi kuolemaa. Äitini oli aivan tuohtunut: "Kuvittele nyt! Ihminen on 85-vuotias ja pelkää kuolemaa."
Jotkut sanovat, että oikein odottavat sitä, koska se on niin jännittävä kokemus. Minä en tiedä, mitä siihen sanoisi. - Minulla oli ystävä, joka ei sallinut omaisten haudata itseään. Hän testamenttasi ruumiinsa lääketieteellisiin tutkimuksiin. (Olen kuullut, ettei tutkimuksiin toivota kovin vanhoja "ruumiita".) Kesti vuoden, ennen kuin omaiset saivat laskea hänen uurnansa hautaan. Se tuntui jotenkin itsekkäältä.
Minulla oli täti, joka vielä kuolemansakin jälkeen piikitteli vanhustentalon asukkaita. Hänellä oli tapana kutsua heitä "vanhoiksi kalkkunoiksi". Testamenissaan hän määräsi, että kaikille vanhustentalon asukkaille pitää tarjota hänen kustannuksellaan kalkkunapäivällinen.
Minä haluaisin jättää jotakin kummipojalleni, mutta on pakko myöntää, ettei se ole kuin sotkuinen huoneisto, jonka hän sitten joutuu siivoamaan ja myymään.- Terttu
mummu sanoi, että on joutunut kusiaispessään, nii kamalia vanhoja riivinrautoja oli talo täynnä
- nauratti
tuo sinun tätisi kalkkunapäivällinen.
Huumori kukki vielä kuolemankin jälkeen.
Niin sitä pitää.
Ei meitä surullla ruokita, se on ilo joka
elättellöö.
- Korventytto
mieheni kuoleman jälkeen.
Kirjoitin päiväkirjaan; Miksi kohtalo osoitti Sinua sormellaan ja vei sinne ajattomuuden rajan taakse. Minä pelkään elämää, elämää josta Sinä olet pois. On vaikea ajatella huomista menneisyyden kuvat silmissä, onnelliset päivät rinnallasi ajatuksissa ja tulevaisuuden toiveet haaveissa. Niin paljon jäi Sinun haaveistasi toteutumatta, niin moni toive täyttymättä, - ja uskotko,- minä pelkään huomista, pelkään, etten jaksa pitää kiinni siitä heikosta korresta joka minua kantaa, en uskalla heittäytyä elämän virtaan purjehtiakseni huomiseen,- - kaikkiin tuleviin huomisiin, ilman Sinua. Luotan siihen mistä niin usein puhuimme.. kun toinen on mennyt edeltä, on hän vastassa kun jälkeen jäänyt saapuu.
Rakkaani, minä pelkään elämää!!!
Ojenna kätesi ja vedä minut luoksesi, ota minut mukaasi...- - et ole ehtinyt vielä kauaksi, kuulethan kuinka huudan nimeäsi..----
Viimeisen portin takana odotat, ojennat kätesi ja tiedämme ettei kuolemaa tarvitse pelätä... se tuo meidät yhteen jälleen. Jokainen päivä tuo minua lähemmäksi... odotathan...
-----------
Ja yhä vielä... jokainen päivä on loppuelämäni ensimmäinen päivä. Tänäänkään ei kuolema pelota, vaikka en tiedä siitä mitään, tiedän, että meillä jokaisella on aikamme, sekä syntyä että kuolla.
Martinus Biberachilaisen hautakirjoitus vuodelta 1489;
< > Elän, vaan en tiedä kuinka kauan,
kuolen, vaan entiedä milloin,
kuljen, vaan en tiedä minne;
hilpeyttäni en lakkaa ihmettelemästä.< >
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1448179Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432191Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja262082- 951708
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811637- 281163
Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071081Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik51009- 53995
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28860