Keskenmenon jälkeen...?

äityli

Onko kukaan tullut raskaaksi heti keskenmenon jälkeen, vai onko pitänyt odottaa seuraavat kuukautiset ensin....

42

41185

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • !!!!

      minä tulin raskaaksi keskenmenon jälkeen heti mutta huonosti kävi siinäki tuli kesken rv6!!!
      ei paljon naurata!!
      kummatkin keskenmenot tuli rv6!!!

    • tätyli

      Minulla myös yksi keskenmeno takana ja nyt odottelen ekoja menkkoja,uusi raskaus saisi tulla mutta pelkään myös että menee kesken jos tulee raskaaksi näin pian.
      Minäkin tahtoisin tietää jos joku on tullut heti keskenmenon jälkeen raskaaksi ja vielä raskaus jatkunut hyvin...syntymään asti.

      • Johanna

        tuli raskaaksi heti keskenmenon jälkeen.
        Nyt viikkoja muistaakseni 36,ja kaikki mennyt hyvin.


      • mä vaan
        Johanna kirjoitti:

        tuli raskaaksi heti keskenmenon jälkeen.
        Nyt viikkoja muistaakseni 36,ja kaikki mennyt hyvin.

        Mulle sanottiin kätilöopistolla, että pitäisi odottaa yhdet kuukautiset (ainakin) ennen kuin hankkiutuu raskaaksi keskenmenon jälkeen. Käsittääkseni siksi, että kohtu ehtisi toipua keskenmenosta. Jos ajatellaan synnytystäkin, pitäähän siinäkin odottaa jonkin aikaa, että siitä kohtu toipuu ja hormonitoiminta myös.On suurempi riski saada uusi keskenmeno, jos hormonitoiminta on sekaisin tai kohdussa on jotain tulehduksellista entistä raskausmateriaalia. Käyttäkää kondomia ja odottakaa ainakin yhdet kuukautiset, suosittelen. Säästyy kyyneleitä.


    • ml79

      Löysin verkkoklinikan sivuilta seuraavan jutun:

      Vastaus: 10.09.2003:

      • täti

        Minä itse ihmettelin kun luin näitä juttuja aikaisemmin että kumma kun eivät minulle sanoneet lääkärissä muuta kuin että uutta yrittämään ja onnea.Ei siis mainintaa kuukautisten odottamisesta.
        Mutta kiitos sinulle jutustasi,uskaltaa heti ruveta yrittämään,ovulaatio ajasta ei ole hajuakaan milloin on mutta mukavaa touhua se lastenteko silti on.(ovis testeihin en rahojani pistä kun jo eka kerrallakin raskaaksi tulin ilman niitä,vaikka ikävästi päättyi ikäväkyllä)


      • ml79
        täti kirjoitti:

        Minä itse ihmettelin kun luin näitä juttuja aikaisemmin että kumma kun eivät minulle sanoneet lääkärissä muuta kuin että uutta yrittämään ja onnea.Ei siis mainintaa kuukautisten odottamisesta.
        Mutta kiitos sinulle jutustasi,uskaltaa heti ruveta yrittämään,ovulaatio ajasta ei ole hajuakaan milloin on mutta mukavaa touhua se lastenteko silti on.(ovis testeihin en rahojani pistä kun jo eka kerrallakin raskaaksi tulin ilman niitä,vaikka ikävästi päättyi ikäväkyllä)

        Täällä yritetään jo, toivottavasti tavataan kohta odotus palstalla ;)


      • täti
        ml79 kirjoitti:

        Täällä yritetään jo, toivottavasti tavataan kohta odotus palstalla ;)

        ...toivon minäkin että toisella palstalla tavataan ja todellakin siellä osotus palstalla.
        Eikun peukut pystyyn..ja ukko vaakatasoon kun töistä kotiutuu.


      • mk2

        Piti ihan kirjoittaa ja kiittää sinua vastauksestasi ml79! Kävin äsken (3vk tuulimunaraksuden keskeytyksestä) jälkitarkastuksessa ja lekuri alkoi peloittelemaan minua kamalilla infektioilla ja joka saattaa jopa aiheuttaa lapsettomuutta, mikäli aloittaa yrityksen ilman että on tullut yksiäkään kuukautisia ja tarkistettu että kaikki on tullut pois.Ja että on erittäin todennäköistä että raskaus päättyy keskenmenoon koska kohtu ei ole siihen vielä valmis. Me nimittäin aloitettiin heti yritys kun vuoto oli loppu lääkkeellisen keskeytyksen jälkeen. Pelkäsin nyt että olen raskautunut uudestaan ja aiheutan nyt jotakin kamalaa itselleni ja mahdolliselle tulevalle sikiölle. Nyt odotellaan hcg vastausta, onko arvo pienentynyt, kohtu ei ollut vielä palautunut normaalimittoihin. kiitos kirjoitukseksi helpotti oloani!!!!


      • nostan tätä aihetta!
        mk2 kirjoitti:

        Piti ihan kirjoittaa ja kiittää sinua vastauksestasi ml79! Kävin äsken (3vk tuulimunaraksuden keskeytyksestä) jälkitarkastuksessa ja lekuri alkoi peloittelemaan minua kamalilla infektioilla ja joka saattaa jopa aiheuttaa lapsettomuutta, mikäli aloittaa yrityksen ilman että on tullut yksiäkään kuukautisia ja tarkistettu että kaikki on tullut pois.Ja että on erittäin todennäköistä että raskaus päättyy keskenmenoon koska kohtu ei ole siihen vielä valmis. Me nimittäin aloitettiin heti yritys kun vuoto oli loppu lääkkeellisen keskeytyksen jälkeen. Pelkäsin nyt että olen raskautunut uudestaan ja aiheutan nyt jotakin kamalaa itselleni ja mahdolliselle tulevalle sikiölle. Nyt odotellaan hcg vastausta, onko arvo pienentynyt, kohtu ei ollut vielä palautunut normaalimittoihin. kiitos kirjoitukseksi helpotti oloani!!!!

        Nostan tätä viestiä.
        Minulla todettiin keskenmeno tänään ultrassa rv 7 ja mieli tekisi aloittaa heti jälkivuodon jälkeen yritys, mutta lääkäri tosiaan suositteli odottamaan yksiä menkkoja!

        Mites te muut, olettekos odottaneet niitä menkkoja vai onkos tärpännyt jo heti ja millä menestyksellä?


      • sm75
        nostan tätä aihetta! kirjoitti:

        Nostan tätä viestiä.
        Minulla todettiin keskenmeno tänään ultrassa rv 7 ja mieli tekisi aloittaa heti jälkivuodon jälkeen yritys, mutta lääkäri tosiaan suositteli odottamaan yksiä menkkoja!

        Mites te muut, olettekos odottaneet niitä menkkoja vai onkos tärpännyt jo heti ja millä menestyksellä?

        Minulle erikoistunut lääkäri sanoi, että ei tarvitse odottaa keskenmenon (h8) jälkeen kuukautisia. Aloitimme yrityksen heti. Tosiasia on kuitenkin se, että kierrosta ei ole tietoa. Tässä odottelen tuleeko raskausoireita...


      • nostan tätä aihetta! kirjoitti:

        Nostan tätä viestiä.
        Minulla todettiin keskenmeno tänään ultrassa rv 7 ja mieli tekisi aloittaa heti jälkivuodon jälkeen yritys, mutta lääkäri tosiaan suositteli odottamaan yksiä menkkoja!

        Mites te muut, olettekos odottaneet niitä menkkoja vai onkos tärpännyt jo heti ja millä menestyksellä?

        täälläkin keskenmeno 7 1 ja niin paha olo että on vaikea hengittää....


      • lhsh
        siivooja kirjoitti:

        täälläkin keskenmeno 7 1 ja niin paha olo että on vaikea hengittää....

        keskenmeno tasan 7 vk. hyperventilaatiota ja itkua ;(vaikka järki sanoo, että voihan sitä tulevaisuudessakin vielä yrittää... "luonto poistaa vialliset!"... joo, ei paljon kliseet auta vaikka totta ovatkin.


    • jospa nyt

      Sain keskenmenon raskausviikolla 10. Kuukautiset alkoi alle kahden viikon kuluttua ja 7 viikkoa keskenmenosta olen jo uudestaan raskaana. En osaa iloita kunnolla, koska pelkään uutta keskenmenoa. Vaikea uskoa, että onnistui näin nopeasti.
      Sain ohjeeksi odottaa yhdet kuukautiset, mutta yritimme jo ennen sitä.
      Voimia kaikille murheen kohdanneille!

    • ........

      Meillekkin annettiin ohjeeksi odottaa yhdet kuukautiset. Ei odotettu, mutta ei myöskään tärpännyt. Seuraavasta kierrosta sitten tärppäsikin ja nyt mennään rv 24.

      Onnea yritykseen. Eiköhän se silloin tärppää, kun elimistö on siihen valmis.

      • hymysyli

        heippa vaan kanssa pelkääjät... meillä koettiin km rv:lla 12 tossa kevään kynnyksellä ( samana päivänä sattumoisin vanhin poika pääsi ripille).
        uutta raskautta pyysivät sairaalassa odottelemaan yksien menkkojen yli.
        ekat tulivat 3 viikkoa km:n jälkeen ja toiset tulivatkin sitten ihka normaalisti 4 viikon päästä.... mutta kolmannet jäivätkin sitten tulematta ja näytti testi vahvasti jo samana päivänä kun vuodon piti alkaa... onnellisuutta en vielä koe kun on niin vahvasti vielä muistissa edellinen kerta... mutta kai se nautittavuuskin tässä viikkojen kuluessa ilmaantuu


      • tilda2
        hymysyli kirjoitti:

        heippa vaan kanssa pelkääjät... meillä koettiin km rv:lla 12 tossa kevään kynnyksellä ( samana päivänä sattumoisin vanhin poika pääsi ripille).
        uutta raskautta pyysivät sairaalassa odottelemaan yksien menkkojen yli.
        ekat tulivat 3 viikkoa km:n jälkeen ja toiset tulivatkin sitten ihka normaalisti 4 viikon päästä.... mutta kolmannet jäivätkin sitten tulematta ja näytti testi vahvasti jo samana päivänä kun vuodon piti alkaa... onnellisuutta en vielä koe kun on niin vahvasti vielä muistissa edellinen kerta... mutta kai se nautittavuuskin tässä viikkojen kuluessa ilmaantuu

        ..mulle kävi niin,että tein 1. raskaustestin kun kuukautiset olivat myöhässä yhden päivän ja tulos oli heikko positiivinen. Tein uuden testin seuraavana aamuna, joka olikin sitten hieman vahvempi plussa, mutta edelleen melko vaalea. Kolmen päivän päästä tein varmuuden vuoksi vielä uuden testin,koska toivoin näkeväni vahvistuneen viivan. Sen sijaan tulikin negatiivinen testi ja muutaman tunnin kuluttua alkoikin vuoto ja krampit eli raskaus oli keskeytynyt viikolla 4. ja pari päivää päälle. Oli kova pettymys, koska olimme jo ehtineet iloita raskaudesta. Asioita mietittyäni alkoi huolettaa, että mahtoikohan viime kierrossa käydä samalla tavalla, koska kuukautiset olivat 6 päivää myöhässä ja tein testin, joka tosin silloin negatiivinen. Tosin onhan mahdollista, että oli ollut positiivinen ennen tuota testiä, kuten tässäkin kierrossa? Nyt pelottaa, että onko mulla ollut jo kaksi perättäistä varhaista keskenmenoa ja uskaltaako yrittää heti uudestaan? Olen saanut hieman ristiriitaista tietoa lukemalla eri sivuja. Neuvolasta sanoivat, että uutta yritystä vaan, tosin siellä ei tiedetty epäilyistäni mahdollisesta kahdesta keskenmenosta. Henkisesti olisi todella musertavaa, jos sama toistuisi pian uudestaan.


      • km-epäilyissä
        tilda2 kirjoitti:

        ..mulle kävi niin,että tein 1. raskaustestin kun kuukautiset olivat myöhässä yhden päivän ja tulos oli heikko positiivinen. Tein uuden testin seuraavana aamuna, joka olikin sitten hieman vahvempi plussa, mutta edelleen melko vaalea. Kolmen päivän päästä tein varmuuden vuoksi vielä uuden testin,koska toivoin näkeväni vahvistuneen viivan. Sen sijaan tulikin negatiivinen testi ja muutaman tunnin kuluttua alkoikin vuoto ja krampit eli raskaus oli keskeytynyt viikolla 4. ja pari päivää päälle. Oli kova pettymys, koska olimme jo ehtineet iloita raskaudesta. Asioita mietittyäni alkoi huolettaa, että mahtoikohan viime kierrossa käydä samalla tavalla, koska kuukautiset olivat 6 päivää myöhässä ja tein testin, joka tosin silloin negatiivinen. Tosin onhan mahdollista, että oli ollut positiivinen ennen tuota testiä, kuten tässäkin kierrossa? Nyt pelottaa, että onko mulla ollut jo kaksi perättäistä varhaista keskenmenoa ja uskaltaako yrittää heti uudestaan? Olen saanut hieman ristiriitaista tietoa lukemalla eri sivuja. Neuvolasta sanoivat, että uutta yritystä vaan, tosin siellä ei tiedetty epäilyistäni mahdollisesta kahdesta keskenmenosta. Henkisesti olisi todella musertavaa, jos sama toistuisi pian uudestaan.

        Kannattaa käydä tutkittavana lääkärissä jos on epäily keskenmenosta. Vasta 3. lääkärin toteaman keskenmenon jälkeen pääsee tutkimuksiin, joissa koetetaan selvittää km syytä ja muutenkin on hyvä tarkistuttaa, että kohtu on tyhjentynyt täysin.


      • epävarmaI
        km-epäilyissä kirjoitti:

        Kannattaa käydä tutkittavana lääkärissä jos on epäily keskenmenosta. Vasta 3. lääkärin toteaman keskenmenon jälkeen pääsee tutkimuksiin, joissa koetetaan selvittää km syytä ja muutenkin on hyvä tarkistuttaa, että kohtu on tyhjentynyt täysin.

        Kävin gynellä, joka tutki ultralla ja hänen mukaansa kaikki kunnossa ja uutta yritystä vaan. Nyt sitten jatketaan yritystä keveämmin mielin.


      • ja sittenkin sain suuttu
        km-epäilyissä kirjoitti:

        Kannattaa käydä tutkittavana lääkärissä jos on epäily keskenmenosta. Vasta 3. lääkärin toteaman keskenmenon jälkeen pääsee tutkimuksiin, joissa koetetaan selvittää km syytä ja muutenkin on hyvä tarkistuttaa, että kohtu on tyhjentynyt täysin.

        Tuo kolmannen vaihtelee kunnittain. Itse sain 5 todettua keskenmenoa, mutta sain tapella, että pääsin tutkimuksiin!!! Sanoivat vain, että luonto hoitaa vialliset pois...


      • N1978
        ja sittenkin sain suuttu kirjoitti:

        Tuo kolmannen vaihtelee kunnittain. Itse sain 5 todettua keskenmenoa, mutta sain tapella, että pääsin tutkimuksiin!!! Sanoivat vain, että luonto hoitaa vialliset pois...

        Tutkimuksiin pääsy taitaa todellakin riippua kunnasta, sekä myös tutkivasta lääkäristä. Itse koin juuri (5pvä sitten)2.peräkkäisen keskenmenon. Molemmat raskaudet menivät kesken vk 6 . Sairaalassa sanottiin että vasta 3.peräkkäisen keskenmenon jälkeen aletaan tutkimaan syytä, mutta TKn gynelle sain tutkimus ajan jo ensi viikolle!!


    • sanottiin näin

      Mä sain 5 keskenmenoa ennen edellistä raskautta. Meille sanottiin, että odottaa yhdet omat kuukautiset. Toisaalta voi olla ihan hyvä, koska km:ssa kuitenkin vuotaa hieman enemmän, ja sinulla on 1 ylimääräinen kuukausi aikaa palautua.

      Nyt toinen yrityksessä, huomenna sais tehdä testin. Kauhistuttaa ja jännittää. Toivotaan etten nyt saa km:a.

      Tsemppiä teille uuteen yritykseen!

    • Nipsu_2009

      Sain viikko sitten spontaanin keskenmenon, viikkoja olisi juuri tullut 5 täyteen. Testasin ensimmäisen kerran haalean plussan, kun menkat olivat pari päivää myöhässä, pisimmän kierron mukaan. Tästä pari päivää testasin selkeän plussan. Halusin kuitenkin vielä neljän päivän päästä varmistua, joten testasin vielä kerran ja sainkin negan. Vuoto alkoi seuraavana päivänä. Yhden päivän vuoti kovasti ja kivutkin olivat kovat - yhteensä vuotoa kesti vain kolme päivää (mikäli tuhruja ei lasketa), mikä on vähän, kun ajattelee, että normaalit menkat kestävät n. 5-6 päivää. Kävinkin tämän vuoksi gynellä eilen ja ultralla varmistettiin, että kohtu oli tosiaan tyhjentynyt. Mistään odottelusta lääkäri ei minullekaan puhunut toivotti vain onnea yritykseen. Aiommekin jatkaa yrittämistä samantien, koska koemme, että se on paras lääke tähän pettymykseen ja suruun. Katsotaan miten käy... Kestäviä plussauksia kaikille toivoen.

      • jenkka

        Moi, mulla on 10 keskenmenoa,mä hedelmöityn ihan normaalisti ja kaikki on ollu ihan oikeessa paikassa, kolme ekaa tuli ihan itesstään ulos,loput on kuollu kohtuun,kaavinnat ja lääkkeelliset ja kaikki tutkimukset on käyty läpi...Mitään syytä vaan ei mistään löydy..Pari viikkoo viimeisestä keskenmenosta. Sattuu!!! mä haluaisin, mut pakko yrittää elää sen kans et mä en tule saamaan lasta...mut se on mun kohtalo näköjään.Pari kolme keskenmenoo ei tarkota sitä ettei ikinä sais.. Kaikille enkeleille rakkaat terveiset..


      • erheena
        jenkka kirjoitti:

        Moi, mulla on 10 keskenmenoa,mä hedelmöityn ihan normaalisti ja kaikki on ollu ihan oikeessa paikassa, kolme ekaa tuli ihan itesstään ulos,loput on kuollu kohtuun,kaavinnat ja lääkkeelliset ja kaikki tutkimukset on käyty läpi...Mitään syytä vaan ei mistään löydy..Pari viikkoo viimeisestä keskenmenosta. Sattuu!!! mä haluaisin, mut pakko yrittää elää sen kans et mä en tule saamaan lasta...mut se on mun kohtalo näköjään.Pari kolme keskenmenoo ei tarkota sitä ettei ikinä sais.. Kaikille enkeleille rakkaat terveiset..

        Sulle, Jenkka: mm. veren hyytymistaipumus voi vaikeuttaa raskauden ylläpitoa, ja siitä on vaikea normaalein verikokein päästä täyteen selvyyteen. Olen lukenut tapauksista, joissa esim aspiriinin käyttö verenohennukseen raskauden aikana on auttanut odotusta onnelliseen päätökseen, vaikkei tukostaipumusta olisi osoitettu labratestein. Syitä voi tietty olla muitakin. 2 -lehdestä luin taannoin, että jokin isän ja äidin perintötekijöissä voi myös aiheuttaa sen, ettei raskaus jatku normaalisti hyvästä alusta huolimatta.

        Olen ymmärtänyt, että km-tutkimukset on aika ylimalkaisia kaikkialla Suomessa, mikä arvatenkin johtuu terveydenhuollon resurssipulasta. Hae tietoa netistä, ja mieti, mikä voisi olla teillä syynä toistuviin km:ihin. Toivon, että jaksat sinnikkäästi hakea apua, jotta teillekin suodaan vielä pieni ihme.


    • Toiveikas vm68

      Täällä on pohdittu, pitääkö odottaa kuukautisia keskenmenon jälkeen vai voiko yrittää heti raskautua? Mun mielestä tämä kannattaa kysyä hoitaneelta lääkäriltä, eiköhän se ole tapauskohtaista. Itse sain viime syksynä keskenmenon 10 4 raskausviikolla. Se oli myös ensimmäinen raskauteni. Koska kohtuni tyhjeni itsestään, ja lääkäri tämän myös totesi ja hän sanoi, että heti voi alkaa yrittää. Esim. kaavinta on rankempi operaatio, joten eiköhän lääkäri sen jälkeen parhaiten tiedä onko hyvä odottaa vai voiko yrittämisen aloittaa heti.

      Keskenmenon jälkeen aloimme yrittämisen heti. Ensimmäiset kuukautiset tulivat n. 6 viikkoa keskenmenon jälkeen. Toiset kuukautiset tulivat 28 päivän päästä, ja sen jälkeen tärppäsi, nyt olen 7 6 raskausviikolla ja pidän kovasti peukkuja pystyssä.

      Rohkaisua myös kaikille vanhemmalla iällä raskautta yrittäville. Täytän keväällä 42 vuotta, joten raskaustuminen voi onnistua tässäkin iässä. Ystäväni sai juuri äskettäin lapsen 43 vuoden iässä ja 44 vuotta täyttävällä ystävällä on kohta 2 vuotias lapsi. Molemmilla kaikki meni hyvin alusta pitäen.

      • Toiveikas vm68

        Raportoisin vaan, että kaikki meni hyvin, ja meillä on nyt 6 viikkoinen ihana poika. Eli siis vanhemmalla iällä ja keskenmenon jälkeekin voi onnistua. Tsemppiä ja onnea kaikille!


    • nozo

      Mä sain juuri tänään spontaanin keskenmenon viikoilla 7 2 ja kohtu oli itsestään tyhjentynyt hyvin. Sain kuitenkin vielä lääkkeen jonka pitäisi supistella kohtua ja mahdollista ylimääräistä pois. Lääkäri sanoi että kukaan ei estele jos heti yritätte ja tärppää, mutta jos yhdet kuukautiset odottaa, on helpompi määrittää tuleva laskettu aika. Muuten kuulemma saa yrittää, kunhan muistaa odottaa että vuoto loppuu ettei tule tulehduksia kohtuun. Ajateltiin kyllä heti yrittää, kyllähän ultrassa pystyy helposti arvioida sikiön ikä. Niinkuin joku jo kirjoittikin, se uusi alku olisi tähän suruun se paras lääke. Uskon kyllä että vielä onnistutaan, ollaan alle 30v kummatkin ja meillä on jo yksi ihana terve lapsi. Tsemppiä kaikille.

      • äiti*3

        mä sain km:n 3 viikkoa sitte.vuotoa kesti n viikon,niistäki osa niukkaa tiputtelua.ultrassa tarkistettiin ja täydellisesti oli tyhjentyny.mulle sanottiin et oottaa 1-2 menkat ja sit voi yrittää uudestaan.no arvatkaapa vaan jaksanko mä oottaa..joten me ollaan nyt oltu ilman ehkäsyä vuodon loppumisesta asti ja ekan (todella kipeän) oviksen bongasin viime maanantaina.peittoja ollaan ahkerasti heiluteltu joten saa nähä tuleeko tärppi;)!lukemani mukaan keskenmenon jälkeen raskautuu helposti,mulla ei tosin muutenkaa oo koskaa ollu vaikeuksia raskaaksi tulon kans,het on tärpänny ku ollaan päätetty et vauva saa tulla.jotenki vaa iskee hirveä epäusko et en varmaa enää ikinä saa vauvaa..en oo tajunnukkaan kuinka paljon keskenmenoja tapahtuu ja kuinka kauhea kokemus se on,ennenku sattu omalle kohalle!ennen tuota keskenmennyttä raskautta aattelin et ootettais muutama vuosi mut sit ku yllättäen tulin raskaaksi,tunsin et just nyt ois oikea aika.ja kun kerran raskauden"makuun" jo pääsi ni pakkohan sitä on lisää saada,ei pysty oottaa yhtään..voimia kaikille km:n kokeneille ja uutta raskautta yrittäville


    • typykkä23

      moikka,
      ajattelin kirjoittaa oman tarinani tänne jota voin samalla "terapoida"(hyvä suomen kieli :D ) itseäni.
      Olemme mieheni kanssa suunnitelleet lapsia jo 3v ajan(2007 vuodesta lähtien).. meni vuosi ennenkuin sain ensimmäisen plussan joka päättyi km rv5.. kului taas melkein vuosi, menkat jäivät tulematta ja plussasin, mutta se päättyi taas km:n, lääkäri todennu myös joka kerralla että onnea uuteen yritykseen, no sehän ei tietenkään ole paljon helpottanut oloa..
      Usko alko jo siinä kohtaa hiipua, että ikinä onnista ja tuntunut että en halua enää ikinä raskautua... olen ottanut aika raskaasti nämä asiat.
      Viime kuussa alkoi olemaan heti oviksesta lähtien kauheita alavatsakipuja, rinnat alkoivat aristaa, finnejä alko ilmaantua(ei enää meikkivoidekkaan peittänyt (; ), vessahätä oli koko ajan aivan kamala, väsytti aja päätä särki(minkä laitoin migreenin piikkiin ja muutkin oireet menivät sitten menkkojen piikkiin, että täti varmaan on tulossa taas vaihteeksi tulossa kyläilemään), no tein kuitenkin raskaus testin viime kuun 30. pv ja haalea plussahan sieltä tuli, kp 27 oli sillon.
      No oli pakko mennä ostamaan seuraavana päivänä uusi testi joka antoi heti selkeämmän plussan.
      En uskonut kuitenkaan että olisin raskaana kun raskautuminen on ollut vaikeaa ja 2km takana... joten tein parin päivän päästä uuden testin ja se näytti kuin näyttinkin plussaa. Avomieheni oli heti aivan innoissaan, mutta kuitenkin suhtautui pienellä varauksella tilanteeseen.
      Seuraavana päivänä menin neuvolaan varaamaan aikaa ja kertomaan tilanteeni, koska huoletti jotkuvat kivut. Hoitaja tietenkin alkoi heti epäillä kohdunulkoistaraskautta, ja sanoi että seurataan tilannetta, ja jos kivut yltyy tai tulee vuotoa niin silloin heti päivystykseen.
      Päivystyksessähän tuli käytyä heti samalla illalle, sillon eivät tehneet mitään vaan käskivät aamulla tulla uudestaan. Ottivat raskaushormoniarvot ja tutkivat ettei ole pissatulehdus(kerroin vessassa ravaavani koko ajan), tulehdusta ei ollut, ja raskaushormoni oli yli satasen. Gynellä kävin samalla reissulla ja kohdun limakalvot olivat normaalistikkin paksuuntuneet, mutta niin aikaisessa vaiheessa ei tietenkään näkynyt kohdussa vielä mitään asukkia. Gyne käski odottamaan neuvolakäyntiä, eli mitään syytä mihinkään varovaisuuteen ei ollut.
      Olin tietenkin aivan innoissani, että jospa kaikki nytten menisi nappiin näin pitkän odotuksen jälkeen.
      Kävin jopa lääkärireissun jälkeen ostamassa pienet vauvansukat.
      Vappuviikonloppu meni avomieheni kanssa rauhallisesti lapsuudenkodissani ja odottaessa ensimmäistä veuvolakäyntiä.. Viikonlopunaikana kivut loppuivat, mietin että kaikki todella menee hyvin.
      eilinen eli maanantai, oli ihan normaalipäivä, ei edelleenkään kipuja. Tänään heräsin ja olin mielissäni, että enää yksi yö j apääsen neuvolassa käymään mieheni kanssa. Koulussa tuli sellainen tunne niinkuin menkat olisivat alkaneet, juoksin kauhealla kiireellä vessaan tarkistaman tilanteen ja vertahan housuissa oli melko paljon. Huolestuin aivan kauheasti ja soitin heti neuvolaan, sieltä käskivät soittaa pävystykseen. Pääsin sinne heti jossa todettiin km.. ja taas kerran vaan toivottivat onnea uuteen yritykseen! sillon hermostuin siellä aivan kunnolla siitä, että eikö ne voisi jo jättää tuota sanomatta kun siitä ei muutenkaan tuu mitään..
      Nyt tässä on aivan mitäänsanomaton tilanne, odottelen että mies tulee kotiin, jotta pääsen sille kertomaan suru uutisen, soittaa en voi kun koko ajan itkettää ja puhelimessa muutenkaan en halua kertoa tuommosta asiaa :/ huomenna olisi edelleen se neuvola-aika, mutta menen kuitenkin, koska neuvolatäti on aivan ihana ihminen kenen luona olen käynyt ja se osaa kuunnella ja auttaa.
      Mutta pointtina tässä kirjotuksessa oli se, että joka kerta on sanottu että uutta voi heti alkaa yrittämään, normaalien menkkojen ei tarvitse tulla ensin.
      Tulipas kauhea tilitys tästä, mutta toivottavasti jollekkin tästä olisi edes jonkinmoista apua!  

      • äiti 68

        Moi
        Me olemme mieheni kanssa yrittäneet lasta jo pitkään. Minulla ikää jo 41 vuotta. Meillä tärppäsi ja olimme onnellisia. Viikolla 8 2 alkoi vuoto ja todettiin keskenmeno. Kohdun tyhjennystä yritettiin kaksi kertaa kemiallisesti, mutta ei onnistunut. Lopulta tehtiin kaavinta. Lääkäri käski odottaa yhdet kuukautiset ennen uutta yritystä. Onko muilla samanikäisillä vastaavia kokemuksia? Kuinka pian olette raskautuneet uudestaan? Meille sanottiin, että kohtu on keskenmenon jälkeen hyvin vastaanottavainen uuteen raskauteen. Pitääkö paikkansa?


      • tiina 67
        äiti 68 kirjoitti:

        Moi
        Me olemme mieheni kanssa yrittäneet lasta jo pitkään. Minulla ikää jo 41 vuotta. Meillä tärppäsi ja olimme onnellisia. Viikolla 8 2 alkoi vuoto ja todettiin keskenmeno. Kohdun tyhjennystä yritettiin kaksi kertaa kemiallisesti, mutta ei onnistunut. Lopulta tehtiin kaavinta. Lääkäri käski odottaa yhdet kuukautiset ennen uutta yritystä. Onko muilla samanikäisillä vastaavia kokemuksia? Kuinka pian olette raskautuneet uudestaan? Meille sanottiin, että kohtu on keskenmenon jälkeen hyvin vastaanottavainen uuteen raskauteen. Pitääkö paikkansa?

        Hei ja osanottoni km.takia.
        meidän perheessä sama tilanne mutta olen vuoden vanhempi ja km. sattui viikolla 13.maaliskuun alussa,
        siitä asti on lasta yritetty kovasti,mutta raskautta ei vain ole kuulunut.Km.jälkeen kahdet kk. normaalisti 28pv.kierrolla.
        Mutta nyt tulikin viimeisimmät 22pv.kierrolla,joten ovulaation laskeminen on nyt vähän kinkkistä.
        ostin ov.testin,mutta sen mukaan koko ovulaatiota ei edes ole! Kyllä on pitänyt monet itkut itkeä kun raskautta ollaan kovin toivottu,ja kuukausi toisensa perään on saanut pettyä.


    • dfiugfiu

      Olen juuri kokenut ensimmäisen keskenmenoni viikolla 7 ja meille sanottiin, että odottakaa ensimmäiset kuukautiset ennenkuin alatte yrittämään uudestaan. Syyksi sanottiin se, että elimistö ja kohtu ehtivät toipua/palautua tästä keskenmenneestä raskaudesta. Näin myös teemme...mitä sitä ei tekisi estääkseen uutta keskenmenoa. Toki ymmärrän, että kaikki vaikuttaa kaikkeen ja tämä kk odotus tee varmaksi uutta raskauttakaan (jos sellainen joskus tulee), mutta onpahan kaikkensa tehnyt :)

      Ystäväni koki kaksi keskenmenoa ja toisen jälkeen ei odotellut yhtään...nyt heillä ihana pari vuotias tyttö. Ei näissä mitään kiveen kirjoitettua sääntöä ole. Kukin tekee niinkuin omalta tuntuu.

    • kolmaskerta

      .....siinä meni. Ovispuikot pari kertaa käytössä ja olin mielestäni joka kerta varma ennen kuukautisia et olen jälleen raskaana. Vihdoin toinen raskaus ja sit toinen km viikolla 12. Juuri kun alkoi olla varma et pysyy. Pelottaa, et kauanko taas menee et raskautuu ja et pysyy. Voimia kaikille ja onnea yrittämiseen.

      • tuiske3

        täällä myös yksi toiveikas, joka joutunut kokemaan keskenmenon. ehkäisy jätettiin pois joulukuussa 2009. huhtikuussa 2010 olinkin sitten jo raskaana. olimme molemmat onnesta soikeina, koska meillä tärppäsi melko nopeasti ehkäisyn lopettamisen jälkeen. neuvolankin ehdin varaamaan, mutta päivää ennen neuvolareissua alkoi viiltävä kipu ja verenvuoto. raskausviikkoja oli takana 7 . ensin ajattelin, että vuoto on normaalia.. en halunnut myöntää, että raskaus olisi mennyt kesken. iltaa kohden kipu voimistui ja vuoto lisääntyi, joten oli pakko mennä lääkäriin. gyne totesi ultralla, että kesken on mennyt. tuntui kuin elämä olisi pysähtynyt. se kyyneleiden määrä ja epäonnistumisen tunne oli hirveä meillä molemmilla. viikon päästä keskenmenosta kävin labrassa verikokeissa, jossa varmistettiin, että kaikki raskaushormoni on poistunut kehosta. lääkärin mukaan pitäisi odottaa yhdet menkat, jotta kohtu ehtisi palautua alkaneesta raskaudesta. menkkoja ei odotettu, mutta ne kuitenkin alkoivat n. 30 pv päästä. yritystä on koko ajan ollut, mutta uusi raskaus ei ole alkanut. tänään jouduin taas pettymään, sillä menkkavuoto alkoi. toisaalta menkat ovat joka kerta helpotus, sillä tiedän ettei tarvii pelätä meneekö alkanut raskaus kesken. keskenmenosta on nyt yli 3 kk ja musta tuntuu et ei tulla ikinä onnistumaan.. pelko (ja pettymys) on hirmuinen. aikaahan ei ole kulunut paljon ja olen vasta 24 v., mutta keskenmeno muutti jotain mussa itsessä. viidelle ystävälle on tulossa vauva muutaman kuukauden sisällä, mutta en osaa olla onnellinen heidän puolestaan. musta on tullut katkera enkä voi olla ajattelematta, miksi meille kävi näin, mutta ystävien raskaus on onnistunut. kateellinen en ole, katkera kuvaa minua parhaiten. toivotaan, että seuraavasta kierrosta meilläkin tärppää!!


      • kauan vielä?
        tuiske3 kirjoitti:

        täällä myös yksi toiveikas, joka joutunut kokemaan keskenmenon. ehkäisy jätettiin pois joulukuussa 2009. huhtikuussa 2010 olinkin sitten jo raskaana. olimme molemmat onnesta soikeina, koska meillä tärppäsi melko nopeasti ehkäisyn lopettamisen jälkeen. neuvolankin ehdin varaamaan, mutta päivää ennen neuvolareissua alkoi viiltävä kipu ja verenvuoto. raskausviikkoja oli takana 7 . ensin ajattelin, että vuoto on normaalia.. en halunnut myöntää, että raskaus olisi mennyt kesken. iltaa kohden kipu voimistui ja vuoto lisääntyi, joten oli pakko mennä lääkäriin. gyne totesi ultralla, että kesken on mennyt. tuntui kuin elämä olisi pysähtynyt. se kyyneleiden määrä ja epäonnistumisen tunne oli hirveä meillä molemmilla. viikon päästä keskenmenosta kävin labrassa verikokeissa, jossa varmistettiin, että kaikki raskaushormoni on poistunut kehosta. lääkärin mukaan pitäisi odottaa yhdet menkat, jotta kohtu ehtisi palautua alkaneesta raskaudesta. menkkoja ei odotettu, mutta ne kuitenkin alkoivat n. 30 pv päästä. yritystä on koko ajan ollut, mutta uusi raskaus ei ole alkanut. tänään jouduin taas pettymään, sillä menkkavuoto alkoi. toisaalta menkat ovat joka kerta helpotus, sillä tiedän ettei tarvii pelätä meneekö alkanut raskaus kesken. keskenmenosta on nyt yli 3 kk ja musta tuntuu et ei tulla ikinä onnistumaan.. pelko (ja pettymys) on hirmuinen. aikaahan ei ole kulunut paljon ja olen vasta 24 v., mutta keskenmeno muutti jotain mussa itsessä. viidelle ystävälle on tulossa vauva muutaman kuukauden sisällä, mutta en osaa olla onnellinen heidän puolestaan. musta on tullut katkera enkä voi olla ajattelematta, miksi meille kävi näin, mutta ystävien raskaus on onnistunut. kateellinen en ole, katkera kuvaa minua parhaiten. toivotaan, että seuraavasta kierrosta meilläkin tärppää!!

        Tuntuu että tuo katkera on juuri oikeanlainen sana kuvaamaan myös minun tunteitani.. jätettiin pillerit pois toukokuussa 2010 (joita kerkesin syömään 1,5 levyä) ja ilmeisesti se hermoilu, joko nyt tärppäis, ei auttanut asiaa ennen kuin heitti hanskat tiskiin, okei ei sitte! Eihän me toisaalta odoteltu ku elokuuhun jonka lopussa tein ekat plussat ku menkat oli viikon myöhäs (ajatus oli kyl et en ole raskaana) mut kyllä niitä paria testiä sitten ihmeissäni tuijottelinkin. Seuraavana päivänä sitten terveyskeskukseen varmistamaan asia pissanäytteellä (jota ei ole lääkäriä varten kuulemma enää pakko tehdä mut halusin varmistua asiasta ihan jonku muun kertomana).

        Sit varattiin lääkärit, neuvolat ja verikokeet, rv siis 5 mut parin viikon päästä to alkoi vatsakivut.. pe pääsin lähetteellä äippäpolille ja vaikka olinkin ihan suruissani ettei hyvää tiedä niin ultrassa näkyi selvä pieni läpätys


    • viuhku2

      Mulla todettiin eilen keskenmeno ja kerrottiin, että seuraavaa raskautta voi yrittää heti ekojen kuukautisten jälkeen.

      • greenmama84

        mulla 2 km:a takana.
        eka elokuus 2009
        ja toinen tammikuus 2010,
        nyt olen raskaana rv 5 1..
        peukut pystyyn!! ddd

        häntä pystyyn kaikki KMn kokeneet!!


      • l arc en ciel
        greenmama84 kirjoitti:

        mulla 2 km:a takana.
        eka elokuus 2009
        ja toinen tammikuus 2010,
        nyt olen raskaana rv 5 1..
        peukut pystyyn!! ddd

        häntä pystyyn kaikki KMn kokeneet!!

        Meillä oli ensin kohdunulkopuolinen raskaus, ja tämän jälkeen ensimmäisten kuukautisten jälkeen seuraavasta kierrosta alkoi uusi raskaus, joka päättyi 7 viikolla keskenmenoon.

        Uutta yritystä varten kehoitettiin odottamaan yhdet kuukautiset. Tämän vahvisti myös ystäväni, joka on erikoislääkäri ja sanoi, että äitiyspolilla heillä kaikille annetaan ohje, odottaa yhdet kuukautiset, koska uusi keskenmeno on todennäköinen, jossei odoteta kohdun toipumista.

        Eli siis, tekisi mieli heti kokeilla, mutta uskon lääkäreitä, ei se kuukausi ole pitkä aika odottaa uudestaan. Aikaisemmin, kohdunulkoisen jälkeen sain ohjeen, että voi heti yrittää uudestaan..

        Toisaalta, kohdunulkoisen raskauden ja munatorven poiston jälkeen voin tsempata keskenmenoa saaneita, että se on kuitenkin rankempi kokemus sikäli, että fyysinen toipuminen on hitaampaa. En siis vähättele tätä kipua, jota nyt koen, mutta kuitenkin olen siinä suhteessa toiveikas, että raskaus oli oikeassa paikassa, ja kuitenkin yhdelläkin munatorvella on kaikki mahdollistsa ja tämä keskenmeno oli OIKEASSA paikassa, joka on hyvä ja toiveikas asia. Eli siis kaikki on mahdollista, ystävät!

        Voimia teille kaikille, tsempataan toisiamme, josko sitten kaikki saisivat siitä voimaa! Minua se on auttanut, kun olen nähnyt täällä uutisia uusista raskuksista ja toiveikkaista ajatuksista!


    • ???

      Menin 13 vkolla ultraan ja sikiö oli kuollut mahaan. Siitä sitten tyhjennykseen.
      Lääkäri käski odottaa yhdet menkat jotta on helpompi seurata jos tulee raskaaksi niin että millä vkolla mennään. Me tosin ei odotettu. Menkat kuitenkin tuli n. 6 vkon päästä km:sta ja oli suht normaalit. Ny toiset menkat kp 50 ja raskaustesti näyttää negaa!! What? Eli hyppääkö ne vaan välistä vai mikä o?

    • viuhtiainen*

      Olin viikolla 7 4 ja kesken meni, ensimmäinen raskaus.
      Harmittaa ja surettaa, on myös todella pettynyt olo!
      Minulla oli eilen ensimmäinen 'puhdas päivä' (siis ei vuotoa) eilen.
      Halu olisi suunnaton alkaa yrittämään uudestaan! Vähän ristiriitaisia ajatuksia siitä, uskaltaako vaiko ei!?

      • viuhtiainen*

        Ja tosiaan, mullekkin lääkäri sanoi, että olisi hyvä odottaa yhdet kuukautiset.
        En vaan malttaisi, odotus tuntuu niin pitkältä.
        Ja luin, että jollain on kestänyt ja kestänyt niiden menkkojen tulo...
        Toki me ihmiset ollaan yksilöitä, siinä missä yhdellä kestää km jälkeen menkkojen tulo 5 viikkoa, toisella voi mennä pidempi aika!
        Jos joku tulee raskaaksi heti hm jälkeen, ei tarkoita että niin kävisi myös kaikille muille :(


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      85
      4550
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      127
      3958
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2511
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      196
      1513
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1286
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1243
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1198
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1193
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1153
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1055
    Aihe