Ihan siitäkin taas huolimatta että taidan saada kysymyksestäni isot vittuilut jos vanhat merkit paikkansa pitää, niin yritetään kuitenkin.
Pitäisi ensiviikolla käydä katsomassa yhtä pyörää mahdollisin ostoaikein.
Muuten ei mitään "ihmeellistä" pyörässä ole omalta kannaltani, mutta kyseessä ns."kaupunkipyörä" ja varustettu Shimanon Nexus 8 napavaihteistolla.
Itselläni hyvin heikosti pidempiaikaista kokemusta oikeastaan mistään noista napavaihteisista pyöristä (mitä nyt jostain yli 30vuoden takaa).
Tiedän (näin kerrottu) että tuon Nexuksen 7vaihteinen versio on suhteellisen huono tuotos kokonaisuutena otettuna, mutta tuo 8s. versio pitäisi olla selvästä parempi/laadukkampi. Onko hyviä/huonoja kokemuksia tuosta Nexuksen 8s. versiosta verrattuna vaikka muihin takanapavaihtajiin (joissa +5. vaihdetta)?
Shimano Nexus 8
58
1626
Vastaukset
Ja kyse siis tästä uudemmasta SG-C6000 mallisarjan versiosta
- Anonyymi
🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒
🍑 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#18021055j
🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞
- Anonyymi
Ostin itse kaupunkipyöräksi joitakin vuosia sitten napavaihteisen pyörän ja oli kyllä iso pettymys. Ajotuntuman ja kokemuksen ero oli niin suuri ketjuvaihteiseen verrattuna että myin pyörän seuraavana kesänä. Kaikki yli viiden kilometrin matkat tuntuivat puulta ja tunnin ajo tuntui ikuisuudelta. Tämä oli oma kokemukseni mutta kokeneena pyöräilijänä saatat tulla sinäkin samaan lopputulokseen joten harkitse kahdesti tai yritä saada pyörä koeajoon tunniksi. Tiedän että monet ajavat pitkiäkin matkoja tyytyväisenä napavaihteistoon mutta itse en ollut tyytyväinen. Lyhyisiin asiointi yms. ajoihin sopii mutta yhtään ylimääräistä ei tule ajettua. Lyhyisiin ajoihin riittäisi kolmivaihteinen tai vahteetonkin mutta itse suosittelisin jotain ketjuvaihteista. Hintaeroa ei välttämättä ole ollenkaan.
Itselläni tuota pyörä-arsenaalia ehkä liikaakin tällä hetkellä, mutta mieli tekee leppoista kaupunkipyörää (ollut ostoilmoitus muutamasta mielenkiintoisesta mallista) jolla voisi ajella hieman rauhallisempia ajoja, eikä olisi niin "urheilu orientoitunut" kuin nuo muut pyöräni. Ja olisi helppo ottaa mukaan junaan, autoon, hotellihuoneeseen yms. tarpeen vaatiessa.
Nyt olisi tuollainen Orbean Katu e30 kiikarissa (kyse siis pienillä 20" renkailla varustetusta sähköavusteisesta kaupunki pyörästä).
https://en.brujulabike.com/test-orbeau-katu-e-30-2021/- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Itselläni tuota pyörä-arsenaalia ehkä liikaakin tällä hetkellä, mutta mieli tekee leppoista kaupunkipyörää (ollut ostoilmoitus muutamasta mielenkiintoisesta mallista) jolla voisi ajella hieman rauhallisempia ajoja, eikä olisi niin "urheilu orientoitunut" kuin nuo muut pyöräni. Ja olisi helppo ottaa mukaan junaan, autoon, hotellihuoneeseen yms. tarpeen vaatiessa.
Nyt olisi tuollainen Orbean Katu e30 kiikarissa (kyse siis pienillä 20" renkailla varustetusta sähköavusteisesta kaupunki pyörästä).
https://en.brujulabike.com/test-orbeau-katu-e-30-2021/Ja senkin pakko olla sähköllä??? Mikä on se lisäarvo jonka avustus tuo hyväkuntoiselle miehelle leppoisassa sunnuntaiajelussa? Luulisi että jos aikoo kuljettaa pyörää mukanaan eri paikoissa arvostaisi keveyttä.
Anonyymi kirjoitti:
Ja senkin pakko olla sähköllä??? Mikä on se lisäarvo jonka avustus tuo hyväkuntoiselle miehelle leppoisassa sunnuntaiajelussa? Luulisi että jos aikoo kuljettaa pyörää mukanaan eri paikoissa arvostaisi keveyttä.
Kun kiinnostukseni on noihin sähköavusteisiin niin niillä mennään, itseäni ei kiinnosta pelkäästään ajaminen vaan myös pyörät millä ajan (tuon Orbeankin suhteen muutamia ajtuksia mitä sille voisi mahdollisesti tehdä muutoksia), mutta mielestäni tuo asia ei ole nyt tämän keskustelun aihe (muutenkuin niiltä osin mitä vaihteiston toimintaan riippuu tuo sähköavustus), vaan tuo Shimanon Nexus 8 vaihteisto.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Kun kiinnostukseni on noihin sähköavusteisiin niin niillä mennään, itseäni ei kiinnosta pelkäästään ajaminen vaan myös pyörät millä ajan (tuon Orbeankin suhteen muutamia ajtuksia mitä sille voisi mahdollisesti tehdä muutoksia), mutta mielestäni tuo asia ei ole nyt tämän keskustelun aihe (muutenkuin niiltä osin mitä vaihteiston toimintaan riippuu tuo sähköavustus), vaan tuo Shimanon Nexus 8 vaihteisto.
" ... mutta mielestäni tuo asia ei ole nyt tämän keskustelun aihe ... "
Kuitenkin s-avusteinen kätevä kaupunkifillari linkattiin ja sitten siitä ei tulisikaan kommentoida.
Fillarointi on kaikin puolin mainiota liikuntaa, mutta noin yleisellä tasolla itse en osaa sisäistää s-avusteisuutta, paitsi tapauksissa joissa tehdään "liian" pitkiä duunimatkoja, jotka muutoin jäisivät puuron voimalla tekemättä tai sitten jonkin terveyssyyn vuoksi, kuten nivelongelmat jne.
Nyttemmin ympäristöllisestikin kyseenalaisia akkusaaste s-fillareita suorastaan tyrkytetään joka tuutista ja liki kaikille. S-skuutit samaa vellihousuttavaa sarjaa.
Muutoinkin digiriippuvainen kansakunta vain laiskistuu ja läskistyy yhä vain lisää samalla kun sydän- ja verisuonisairaudet yhä lisääntyvät.
a) Mutta sitten itse avauksen aiheesta. Itsekin joskus ajatellut jotakin simppeliski kuvattua napavaihteista kaupunkifillaria, mutta jäänyt hieman ristiriitainen fiilis niistä lukemani perusteella. Kuitenkin jotkut tykkäävät ja ovat niihin tytyväisiä. Kunnon testaamista mikään ei tietty voita, jotta voisi sen oman ajatuksen luoda. Olisikohan tuollaisia missään saatavilla päiväksi vuokralle.
b) Yhtenä vaihtoehtona ollut mielessä jokin yhden eturattaan Shimano, mutta olen nyttemmin pudonnut vaihteistojen kehityksestä pihalle.
c) Jotakin kaupunki-taittopyörää olen ajatellut yhtenä extra-vaihtoehtona reissuille, joka olisi kätevä nakata auton kyytiin (joskin vaikuttavat ylihintaisilta) ... ajatus jossakin vaiheessa hommata paku nykyisen HA:n tilalle, pakun käytön monipuolisuuden vuoksi. Anonyymi kirjoitti:
" ... mutta mielestäni tuo asia ei ole nyt tämän keskustelun aihe ... "
Kuitenkin s-avusteinen kätevä kaupunkifillari linkattiin ja sitten siitä ei tulisikaan kommentoida.
Fillarointi on kaikin puolin mainiota liikuntaa, mutta noin yleisellä tasolla itse en osaa sisäistää s-avusteisuutta, paitsi tapauksissa joissa tehdään "liian" pitkiä duunimatkoja, jotka muutoin jäisivät puuron voimalla tekemättä tai sitten jonkin terveyssyyn vuoksi, kuten nivelongelmat jne.
Nyttemmin ympäristöllisestikin kyseenalaisia akkusaaste s-fillareita suorastaan tyrkytetään joka tuutista ja liki kaikille. S-skuutit samaa vellihousuttavaa sarjaa.
Muutoinkin digiriippuvainen kansakunta vain laiskistuu ja läskistyy yhä vain lisää samalla kun sydän- ja verisuonisairaudet yhä lisääntyvät.
a) Mutta sitten itse avauksen aiheesta. Itsekin joskus ajatellut jotakin simppeliski kuvattua napavaihteista kaupunkifillaria, mutta jäänyt hieman ristiriitainen fiilis niistä lukemani perusteella. Kuitenkin jotkut tykkäävät ja ovat niihin tytyväisiä. Kunnon testaamista mikään ei tietty voita, jotta voisi sen oman ajatuksen luoda. Olisikohan tuollaisia missään saatavilla päiväksi vuokralle.
b) Yhtenä vaihtoehtona ollut mielessä jokin yhden eturattaan Shimano, mutta olen nyttemmin pudonnut vaihteistojen kehityksestä pihalle.
c) Jotakin kaupunki-taittopyörää olen ajatellut yhtenä extra-vaihtoehtona reissuille, joka olisi kätevä nakata auton kyytiin (joskin vaikuttavat ylihintaisilta) ... ajatus jossakin vaiheessa hommata paku nykyisen HA:n tilalle, pakun käytön monipuolisuuden vuoksi.Kuten sanoin, tuon pyörän itsensä ei pitäisi olla keskustelun aihe, mutta varmastikkin sillä minkälaiseen pyörään ja mihin käyttötarkoitukseen se (pyörä) tulee on omat vaikutuksensa tuon Nexuksen hyvyyteen/huonouteen,
Siksi nyt sitten myös avasin sitä minkalaisessa pyörässä kyseinen vaihteisto on (vaikka ensin meinaisinkin jättää itse pyörän kokonaan keskustelusta pois, juurikin näiden arvattavien kommenttien takia...). Esimerkiksi tuolla Nexuksen huonommalla hyötysuhteella ei ole niin isoa merkitystä sähköavusteisesa pyörässä kuin jossain muussa pyörässä olisi.
Yksi kiinnostuksen aihe on, kun ilmeisimmin kuvista päätellen kyseisen pyörän oikeanpuoleisen takakolmien ylempi putki on pulttiliitoksella kiinnitetty alapäästään ( https://aijaa.com/0lqCFQ )
ja tämän myötä pyörään saattaisi olla mahdollista rakentaa hihnavälitteinen voimaansiirto joka kaupunkipyörän kohdalla myös kiinnostaisi selkeästi, tosin nuo hihnavoimansiirron komponentit eivät ihan halvimmasta päästä ole (arvio 300-500€ ainakin Gatesin osilla rakennettuna), niin saa nähdä innostaako kuitenkaan sitten niin paljoa.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Kun kiinnostukseni on noihin sähköavusteisiin niin niillä mennään, itseäni ei kiinnosta pelkäästään ajaminen vaan myös pyörät millä ajan (tuon Orbeankin suhteen muutamia ajtuksia mitä sille voisi mahdollisesti tehdä muutoksia), mutta mielestäni tuo asia ei ole nyt tämän keskustelun aihe (muutenkuin niiltä osin mitä vaihteiston toimintaan riippuu tuo sähköavustus), vaan tuo Shimanon Nexus 8 vaihteisto.
Kannattaisiko sinun puhua jonkin ammattilaisen kanssa sähköpyöräpakkomielteestäsi? Tai muuten avartaa ajatteluasia. Perinteisiin pyöriin verrattuna sähköpyörä on monelta kannalta huonompi vaihtoehto. Työmatkapyöräilyssä jos pyörällä korvataan auto niin ekologisia ja muitakin etuja saavutetaan. Maastopyöräilyynkin voi saada uusia ulottuvuuksia ja monia muitakin hyviä perusteita voi löytyä. Lähtökohtaisesti sähköpyörä on kuitenkin aina huonompi valinta kuin luomupyörä. Sen valmistukseen käytetään enemmän erilaisia resursseja ja sähköistykseen kuuluvien komponenttien ikä on aika lyhyt verrattuna verrattuna pyörän muihin osiin. On ihan kiva että olet kiinnostunut teknologiasta ja haluat ratsastaa sen aallon harjalla. Toimintasi on kuitenkin ristiriidassa monien asioiden kanssa. Jos olet jo valmiiksi päättänyt jotakin niin miksi kysyt sille tukea täältä? Jos tuunauksiesi tavoite olisi vaikka se että kaikissa pyörissäsi olisi mahdollisuus käyttää samaa akkua niin nostaisin ison peukun. Sähkötyökaluissakin samalla akulla voi käyttää useampaa laitetta.
Ps. Linkkaamassasi pyörässä näyttää olevan lokarit mutta ne saa varmaan irti Anonyymi kirjoitti:
Kannattaisiko sinun puhua jonkin ammattilaisen kanssa sähköpyöräpakkomielteestäsi? Tai muuten avartaa ajatteluasia. Perinteisiin pyöriin verrattuna sähköpyörä on monelta kannalta huonompi vaihtoehto. Työmatkapyöräilyssä jos pyörällä korvataan auto niin ekologisia ja muitakin etuja saavutetaan. Maastopyöräilyynkin voi saada uusia ulottuvuuksia ja monia muitakin hyviä perusteita voi löytyä. Lähtökohtaisesti sähköpyörä on kuitenkin aina huonompi valinta kuin luomupyörä. Sen valmistukseen käytetään enemmän erilaisia resursseja ja sähköistykseen kuuluvien komponenttien ikä on aika lyhyt verrattuna verrattuna pyörän muihin osiin. On ihan kiva että olet kiinnostunut teknologiasta ja haluat ratsastaa sen aallon harjalla. Toimintasi on kuitenkin ristiriidassa monien asioiden kanssa. Jos olet jo valmiiksi päättänyt jotakin niin miksi kysyt sille tukea täältä? Jos tuunauksiesi tavoite olisi vaikka se että kaikissa pyörissäsi olisi mahdollisuus käyttää samaa akkua niin nostaisin ison peukun. Sähkötyökaluissakin samalla akulla voi käyttää useampaa laitetta.
Ps. Linkkaamassasi pyörässä näyttää olevan lokarit mutta ne saa varmaan irtiItselläni ei ole pyöräilyssä mitään isompaa ekologista ajattelua (jos sen mukana jotain sen suuntaista tulee, niin hyvä niin, mutta minulle se asia ei ole merkittävä tekijä pyöräilyn/pyörien suhteen) minulle pyöräily on harrastus joka rentouttaa ja saa ajatukset pois vaikkapa työasioista.
Ajan myös autolla, lennän lentokoneella Aasian lomalle yms. ilman mitään "lentohäpeää" taikka muuta vastaavaa muodikasta asiaa.
Tuossa esimerkiksi muutama kuva tämän viikon maanantailta ja tiistailta erittäin rentouttavista ajomaisemista, tosin niihinkin päästäkseni pitää jokunen tovi ajaa autolla.
https://aijaa.com/uwdPgk
https://aijaa.com/SpcQWf
https://aijaa.com/fUeKHf
Mutta siinä olet oikeassa että itseasissa kyllä pidättäydyn lähtökohtaisesti tällähetkellä yhdessä sähköosa valmistajassa, eli Bosch:ssa (kuten tuossakin mahdollisesti tulevassa pyörässä on), mitä nyt kaksi fazuan "kevyt"tekniikalla olevaa pyörää tullut kokoelmaan mukaan.
Tällä se hyvä puoli että tekniikka ja tietyt huollot/ongelmat tuleet tutuiksi, samoin tietyt erikoistyökalut sopivat useampaan pyörään ja tietyt akkumallit ovat vaihtokelpoisia keskenään (eli pidemmällä reissulla voi olla mukana vara-akku taikka parikin jos tarve on).
Mutta sitten, taas otsikon asiaan, onko mitään mielipidettä/tietoa tuosta Nexuksen vaihteistosta, vai meneekö tämä taas siihen sähköpyörä jankkaamiseen...santtu_1975X kirjoitti:
Itselläni ei ole pyöräilyssä mitään isompaa ekologista ajattelua (jos sen mukana jotain sen suuntaista tulee, niin hyvä niin, mutta minulle se asia ei ole merkittävä tekijä pyöräilyn/pyörien suhteen) minulle pyöräily on harrastus joka rentouttaa ja saa ajatukset pois vaikkapa työasioista.
Ajan myös autolla, lennän lentokoneella Aasian lomalle yms. ilman mitään "lentohäpeää" taikka muuta vastaavaa muodikasta asiaa.
Tuossa esimerkiksi muutama kuva tämän viikon maanantailta ja tiistailta erittäin rentouttavista ajomaisemista, tosin niihinkin päästäkseni pitää jokunen tovi ajaa autolla.
https://aijaa.com/uwdPgk
https://aijaa.com/SpcQWf
https://aijaa.com/fUeKHf
Mutta siinä olet oikeassa että itseasissa kyllä pidättäydyn lähtökohtaisesti tällähetkellä yhdessä sähköosa valmistajassa, eli Bosch:ssa (kuten tuossakin mahdollisesti tulevassa pyörässä on), mitä nyt kaksi fazuan "kevyt"tekniikalla olevaa pyörää tullut kokoelmaan mukaan.
Tällä se hyvä puoli että tekniikka ja tietyt huollot/ongelmat tuleet tutuiksi, samoin tietyt erikoistyökalut sopivat useampaan pyörään ja tietyt akkumallit ovat vaihtokelpoisia keskenään (eli pidemmällä reissulla voi olla mukana vara-akku taikka parikin jos tarve on).
Mutta sitten, taas otsikon asiaan, onko mitään mielipidettä/tietoa tuosta Nexuksen vaihteistosta, vai meneekö tämä taas siihen sähköpyörä jankkaamiseen...Ja ai niin, tuon kyseisen pyörän käyttötarkoitukseen ja oikeastaan myös ulkonäköönkin nuo siinä olevat lokasuojat sopivat oikein hyvin ja niitä en todellakaan tule pois ottamaan, ei tuo mikään maastopyörä taikka maantiepyörä ole.
Tosin renkaat ja polkimet todennäköisesti menevät vaihtoon ja pitää katsoa jääkö ohjaustanko alkuperäiseen vaiko keksiikö sille jotain mielenkiintoista.
Samoin saattaa taakse vielä tulla jopa tavarateline/tarakka jos sopivan löytyy.
Kuten olen sanonut, pyörä tulee olla varustettu lähtökohtaisesti käyttötarkoituksensa mukaan (esim. maastopyörissä ei ole lokasuojia)- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Kuten sanoin, tuon pyörän itsensä ei pitäisi olla keskustelun aihe, mutta varmastikkin sillä minkälaiseen pyörään ja mihin käyttötarkoitukseen se (pyörä) tulee on omat vaikutuksensa tuon Nexuksen hyvyyteen/huonouteen,
Siksi nyt sitten myös avasin sitä minkalaisessa pyörässä kyseinen vaihteisto on (vaikka ensin meinaisinkin jättää itse pyörän kokonaan keskustelusta pois, juurikin näiden arvattavien kommenttien takia...). Esimerkiksi tuolla Nexuksen huonommalla hyötysuhteella ei ole niin isoa merkitystä sähköavusteisesa pyörässä kuin jossain muussa pyörässä olisi.
Yksi kiinnostuksen aihe on, kun ilmeisimmin kuvista päätellen kyseisen pyörän oikeanpuoleisen takakolmien ylempi putki on pulttiliitoksella kiinnitetty alapäästään ( https://aijaa.com/0lqCFQ )
ja tämän myötä pyörään saattaisi olla mahdollista rakentaa hihnavälitteinen voimaansiirto joka kaupunkipyörän kohdalla myös kiinnostaisi selkeästi, tosin nuo hihnavoimansiirron komponentit eivät ihan halvimmasta päästä ole (arvio 300-500€ ainakin Gatesin osilla rakennettuna), niin saa nähdä innostaako kuitenkaan sitten niin paljoa."Esimerkiksi tuolla Nexuksen huonommalla hyötysuhteella ei ole niin isoa merkitystä sähköavusteisesa pyörässä kuin jossain muussa pyörässä olisi."
Moni kunnostaan huolehtivista valitsee tarkoituksella ruispuurofillarin, jopa läskirenkaisenkin fillarin arki-hyötyliikuntaan ja sitten joku toinen hifistelee vaihteiston hyötysuhteilla ja kaipaa s-avusteisuutta.
S-fillarit ovat terveydellisesti vellihousuistavia suurimmassa osassa tapauksia, kuten edempänä otin kantaa. Vain harva todella tarvitsisi s-fillaria. Terveys on yksi kaikkein tärkein asia elämässä ja sen ylläpito pitkäjänteistä ... parhaimmillaan se oivalletaan jo nuorena.
Pyöräily on mukavaa ja rentouttavaa (henkisestikin) nimenomaan sen fyysisen suoritteen, liikunnallisuuden ansioista. Samaan aikaan jo arki-hyötypyöräilystä kuukausien ja vuosien myötä kertyy paljon teveyshyötyjä, jotka s-fillarilla menevät suoraan kaivosta alas.
Sitten on eri asia jos joku harrastaa s-fillarilla jotakin aidotsi hyvin kardio-rasittavaakin crossia raskaissa maasto-olosuhteissa, mutta se on sitten aivan oma lukunsa.
ps. S-fillareissa ja skuuteissa on myös potentiaali turvallisuusriski, sillä silloin tällöin niiden akkuja syttyy tuleen räjähdysmäisesti. Ruhka-alueilla suurin osa suu kerrostaloissa ja ajatuskin siitä, että naapurustossa on vaikkapa skuutteja asunnossa on kieltämättä vähemmän mieluisaa.
Mutta eikös tuollaisen avauksen vaihteistolla olevan fillarin saisi jostakin liikkeestä vuokralle muuamaksi tunniksi tai päiväksi, niin sitten siitä saa muodostettua oman näkökulman. Anonyymi kirjoitti:
"Esimerkiksi tuolla Nexuksen huonommalla hyötysuhteella ei ole niin isoa merkitystä sähköavusteisesa pyörässä kuin jossain muussa pyörässä olisi."
Moni kunnostaan huolehtivista valitsee tarkoituksella ruispuurofillarin, jopa läskirenkaisenkin fillarin arki-hyötyliikuntaan ja sitten joku toinen hifistelee vaihteiston hyötysuhteilla ja kaipaa s-avusteisuutta.
S-fillarit ovat terveydellisesti vellihousuistavia suurimmassa osassa tapauksia, kuten edempänä otin kantaa. Vain harva todella tarvitsisi s-fillaria. Terveys on yksi kaikkein tärkein asia elämässä ja sen ylläpito pitkäjänteistä ... parhaimmillaan se oivalletaan jo nuorena.
Pyöräily on mukavaa ja rentouttavaa (henkisestikin) nimenomaan sen fyysisen suoritteen, liikunnallisuuden ansioista. Samaan aikaan jo arki-hyötypyöräilystä kuukausien ja vuosien myötä kertyy paljon teveyshyötyjä, jotka s-fillarilla menevät suoraan kaivosta alas.
Sitten on eri asia jos joku harrastaa s-fillarilla jotakin aidotsi hyvin kardio-rasittavaakin crossia raskaissa maasto-olosuhteissa, mutta se on sitten aivan oma lukunsa.
ps. S-fillareissa ja skuuteissa on myös potentiaali turvallisuusriski, sillä silloin tällöin niiden akkuja syttyy tuleen räjähdysmäisesti. Ruhka-alueilla suurin osa suu kerrostaloissa ja ajatuskin siitä, että naapurustossa on vaikkapa skuutteja asunnossa on kieltämättä vähemmän mieluisaa.
Mutta eikös tuollaisen avauksen vaihteistolla olevan fillarin saisi jostakin liikkeestä vuokralle muuamaksi tunniksi tai päiväksi, niin sitten siitä saa muodostettua oman näkökulman.Taas kerran tämä keskustelu meni näill raiteille, vaikka koittaa kysyä yhdestä vaihteisto tyypistä...
Ilmeisesti tilanne on se että sinähän et ole ikinä ajanut sähköavusteisella pyörällä maastossa ja et siis tiedä kyseisen asian rasittavuudesta omakohteisesti?
Itsehän olen sanonut olevani suht aktiivinen maastopyöräilijä ja kuvia tämän viikon ajoistani UKK puistossa tuossa:
https://aijaa.com/sfLukR
https://aijaa.com/9PqShC
https://aijaa.com/y4Dv9y
https://aijaa.com/OKIBWk
https://aijaa.com/uwdPgk
Voin taata ja alleviivata että on kovaa/rankkaa ajamista nuo kyseiset reitit joita taasen ajoin (iso osa luokitultu luokituksella vaativa/erittäin vaativa ja selitteissä kerrotaan että ajaminen vaatii hyvää maastopyöräily osaamista sekä asianmukaisen kaluston), voi lähteä joskus mukaan ja ihmetellä kun onkin oikeasti raskasta vaikka sähkö onkin avustamassa, kuten olen aikaisemmin sanonut, maastossa ajaminen on kaikkea muuta(kin) kuin vain pelkkää polkemista ja sen tajuaa vasta kun oikeasti maastossa (ja haastavassa sellaisessa) ajaa.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" ... mutta mielestäni tuo asia ei ole nyt tämän keskustelun aihe ... "
Kuitenkin s-avusteinen kätevä kaupunkifillari linkattiin ja sitten siitä ei tulisikaan kommentoida.
Fillarointi on kaikin puolin mainiota liikuntaa, mutta noin yleisellä tasolla itse en osaa sisäistää s-avusteisuutta, paitsi tapauksissa joissa tehdään "liian" pitkiä duunimatkoja, jotka muutoin jäisivät puuron voimalla tekemättä tai sitten jonkin terveyssyyn vuoksi, kuten nivelongelmat jne.
Nyttemmin ympäristöllisestikin kyseenalaisia akkusaaste s-fillareita suorastaan tyrkytetään joka tuutista ja liki kaikille. S-skuutit samaa vellihousuttavaa sarjaa.
Muutoinkin digiriippuvainen kansakunta vain laiskistuu ja läskistyy yhä vain lisää samalla kun sydän- ja verisuonisairaudet yhä lisääntyvät.
a) Mutta sitten itse avauksen aiheesta. Itsekin joskus ajatellut jotakin simppeliski kuvattua napavaihteista kaupunkifillaria, mutta jäänyt hieman ristiriitainen fiilis niistä lukemani perusteella. Kuitenkin jotkut tykkäävät ja ovat niihin tytyväisiä. Kunnon testaamista mikään ei tietty voita, jotta voisi sen oman ajatuksen luoda. Olisikohan tuollaisia missään saatavilla päiväksi vuokralle.
b) Yhtenä vaihtoehtona ollut mielessä jokin yhden eturattaan Shimano, mutta olen nyttemmin pudonnut vaihteistojen kehityksestä pihalle.
c) Jotakin kaupunki-taittopyörää olen ajatellut yhtenä extra-vaihtoehtona reissuille, joka olisi kätevä nakata auton kyytiin (joskin vaikuttavat ylihintaisilta) ... ajatus jossakin vaiheessa hommata paku nykyisen HA:n tilalle, pakun käytön monipuolisuuden vuoksi.Kuka kysyi SINUN sisäistämiskyvykkyyttä?
santtu_1975X kirjoitti:
Itselläni tuota pyörä-arsenaalia ehkä liikaakin tällä hetkellä, mutta mieli tekee leppoista kaupunkipyörää (ollut ostoilmoitus muutamasta mielenkiintoisesta mallista) jolla voisi ajella hieman rauhallisempia ajoja, eikä olisi niin "urheilu orientoitunut" kuin nuo muut pyöräni. Ja olisi helppo ottaa mukaan junaan, autoon, hotellihuoneeseen yms. tarpeen vaatiessa.
Nyt olisi tuollainen Orbean Katu e30 kiikarissa (kyse siis pienillä 20" renkailla varustetusta sähköavusteisesta kaupunki pyörästä).
https://en.brujulabike.com/test-orbeau-katu-e-30-2021/Nyt sitten pitää vain myöntää että en millään tahdo "oppia" käyttämään tuota Nexuksen kierrettävää vaihteenvalitsinta.
Onko kukaan jälkiasentanut tuon Nexus vaihteiston yhteyteen ns."liipasin valitsinta" joka itselle se vaihteenvalintatapa mihin itse tottunut. Ja miten tuo vaihto onnistui?
Tuo Shimanon SL-S503 vaihdinvipu pitäisi ainakin tekstien mukaan olla juurikin kyseisille Shimanon Nexus/Alfine 8s. vaihteistoille yhteensopiva
https://www.electrobike.fi/shimano-vaihdevipu-alfine-nexus-8-sl-s503-dx.html- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Nyt sitten pitää vain myöntää että en millään tahdo "oppia" käyttämään tuota Nexuksen kierrettävää vaihteenvalitsinta.
Onko kukaan jälkiasentanut tuon Nexus vaihteiston yhteyteen ns."liipasin valitsinta" joka itselle se vaihteenvalintatapa mihin itse tottunut. Ja miten tuo vaihto onnistui?
Tuo Shimanon SL-S503 vaihdinvipu pitäisi ainakin tekstien mukaan olla juurikin kyseisille Shimanon Nexus/Alfine 8s. vaihteistoille yhteensopiva
https://www.electrobike.fi/shimano-vaihdevipu-alfine-nexus-8-sl-s503-dx.htmlMitäpä jos vain yrittäisit "opetella" sen käyttöä. Tuon yksinkertaisemmaksi ja loogisemmaksi vaihteen valitsinta tuskin voi tehdä.
Anonyymi kirjoitti:
Mitäpä jos vain yrittäisit "opetella" sen käyttöä. Tuon yksinkertaisemmaksi ja loogisemmaksi vaihteen valitsinta tuskin voi tehdä.
Kaikissa muissa pyörissä nuo "liipasin vaihtajat" ja kun tuolla City pyörällä tulee ajettua kuitenkin suhteessa muihin pyöriini nähden aika vähän niin siihen ei tunnu muodostuvan samanlaista automaatiota kuin muiden pyörien vaihtamisen osalta vaan tuon vaihtotapahtuman joutuu aina "ajattelemaan" ja silti aina välillä huomaan että peukalo etsiytyy vaihdevivulle ja sitten tajuaa että eikun pitikin kiertämällä vaihtaa...
Joten helpommaksi taitaa kuitenkin mennä jos/kun vaihtaa tuon yhden pyörän osalta vaihtajan samaan tyyppiin kuin muissakin pyörissäni.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Kaikissa muissa pyörissä nuo "liipasin vaihtajat" ja kun tuolla City pyörällä tulee ajettua kuitenkin suhteessa muihin pyöriini nähden aika vähän niin siihen ei tunnu muodostuvan samanlaista automaatiota kuin muiden pyörien vaihtamisen osalta vaan tuon vaihtotapahtuman joutuu aina "ajattelemaan" ja silti aina välillä huomaan että peukalo etsiytyy vaihdevivulle ja sitten tajuaa että eikun pitikin kiertämällä vaihtaa...
Joten helpommaksi taitaa kuitenkin mennä jos/kun vaihtaa tuon yhden pyörän osalta vaihtajan samaan tyyppiin kuin muissakin pyörissäni.Miten vain haluat. Itse käytän aika montaa hyvinkin erilaista laitetta. Toisia useammin ja toisia harvemmin. Aina joskus joutuu pienen hetken miettimään että miten tämä taas menikään mutta en ole pitänyt sitä ikinä ongelmana. Tunnistan kyllä tuon asian kun lihasmuistiin on jokin asia tallentunut. Viimeksi asia konkretisoitui kun vaihdoin autoa ja siinä oli tietyt asiat eri paikoissa kuin edellisessä. Myös polttoaine vaihtui bensasta dieseliin joten aika moneen uuteen asiaan piti totutella. Tietotekniikan saralla on nykyään vallalla jatkuva muutos mutta senkin kanssa tulee toimeen vaikka välillä hermot meneekin. Jos ajatellaan asiaa pyöräilijän vinkkelistä niin en muista että palstalla olisi kukaan valittanut vastaavasta asiasta. No ehkä pientä epäröintiä klossien käytöstä mutta ei sen suurempia. Monella aktiiviharrastajalla on useita pyöriä. Aika usein niissä on erilaiset komponentit koska käyttötarkoituksiakin on useita ja eri asioita voi toteuttaa eri tavoin. Kun hetken mietit mitä kaikkea erilaista pyöristä voi löytyä niin huomaat että ongelmasi on varsin pieni. Itse asiassa se ei edes ole ongelma vaan kyse on kyvystä sopeutua uuteen ja uuden oppimisesta. Normaali ihminen oppii noin yksinkertaisen asian varsin nopeasti.
Anonyymi kirjoitti:
Miten vain haluat. Itse käytän aika montaa hyvinkin erilaista laitetta. Toisia useammin ja toisia harvemmin. Aina joskus joutuu pienen hetken miettimään että miten tämä taas menikään mutta en ole pitänyt sitä ikinä ongelmana. Tunnistan kyllä tuon asian kun lihasmuistiin on jokin asia tallentunut. Viimeksi asia konkretisoitui kun vaihdoin autoa ja siinä oli tietyt asiat eri paikoissa kuin edellisessä. Myös polttoaine vaihtui bensasta dieseliin joten aika moneen uuteen asiaan piti totutella. Tietotekniikan saralla on nykyään vallalla jatkuva muutos mutta senkin kanssa tulee toimeen vaikka välillä hermot meneekin. Jos ajatellaan asiaa pyöräilijän vinkkelistä niin en muista että palstalla olisi kukaan valittanut vastaavasta asiasta. No ehkä pientä epäröintiä klossien käytöstä mutta ei sen suurempia. Monella aktiiviharrastajalla on useita pyöriä. Aika usein niissä on erilaiset komponentit koska käyttötarkoituksiakin on useita ja eri asioita voi toteuttaa eri tavoin. Kun hetken mietit mitä kaikkea erilaista pyöristä voi löytyä niin huomaat että ongelmasi on varsin pieni. Itse asiassa se ei edes ole ongelma vaan kyse on kyvystä sopeutua uuteen ja uuden oppimisesta. Normaali ihminen oppii noin yksinkertaisen asian varsin nopeasti.
Toisaalta, itse koen vain tuon peukalo vaihtajan vain yksinkertaisesti parempana tapana vaihtaa pyörän vaihteita ja jos tuo on vaihdettavissa "muutaman kympin kustannuksin", niin en oikein näe mitään miksi en näin tekisi? (tietysti gripit pitää myös vaihtaa, koska tuo oikeanpuoleinen jää muuten lyhyeksi vaihtamisen jälkeen), kun noiden pyörien kanssa tulee muutenkin "puuhattua".
- Anonyymi
Sopiihan tuolla vaihteistolla (kuten millä tahansa vastaavalla) lihasheikkoudesta kärsivän sähköavustettuna ajella - muuten tuolle ei oikein ole perustetta.
Kuinkakohan pitkään herra "lihasheikkousmies" jaksaa tuota vitsiään vääntää. Luulisi että jossain vaiheessa kyllästyy.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Kuinkakohan pitkään herra "lihasheikkousmies" jaksaa tuota vitsiään vääntää. Luulisi että jossain vaiheessa kyllästyy.
Lihasheikkoudesta ei pääse eroon kyllästymällä.
- Anonyymi
Kaupunkiajossa napavaihde on hyvä.
Hanki mikä sopii itselle eläkä kuuntele palstojen vanhoja poikia. - Anonyymi
7-vaihteinen hybridi ollut hyvä jo useita vuosia, vain vannejarrut tosin. Nekin hyvät.
Ostin kesällä heräteostoksena 24 vaihteinen maastopyörän. Mukava peli tuokin. Vieläkin tulee ubnohdeltua välin et vaihteita pitää ennakoida esim. Liikennevaloihin... - Anonyymi
Shitmanon napavaihteet on suunniteltu toisenlaisiin ilmasto-olosuhteisiin. Eivät kovin montaa vuotta kestä, etenkään ulkosalla. Toista oli vanhan Torpedo/Sram-napavaihteen kanssa.
- Anonyymi
Jos asuinalueellasi on vuokrapolkupyöriä niin vuokraa sellainen, niissähän on napavaihteet kaikissa että saa ainakin jonkinlaisen muistikuvan nuoruuden napavaihdepyöräilyistä.
Turussa on Fölläri kaupunkifillareita ja vilkaisin erään takakappaa ja Sturmey Archer näytti olevan. Erittäin suosittuja ovat ja moni niillä työmatkaakin sotkee sulan kelin aikana. - Anonyymi
Nexus 7v kapassa on jalkajarru, mutta tuossa 8s mallissa sitä ei ole.
Kappavaihteet vaativat huoltoa 1500 km välein ja sinne voi laittaa vain Shimanon omaa kevytrasvaa.
Kappavaihteissa on sisäinen voimansiirto häviö melko suuri, johtuen rattaiden ja vipujen suuresta määrästä.
Kapan sisällä on aurinkopyörää, uranuspyörää, planettapyörää ja lukematon määrä erilaisia kynsiä.
Edes pyöräkorjaamo ei sitä suostu purkamaan, vain voitelu onnistuu.
Eli vaihtoehtona on siis ketjuvaihde.
Ei kitkaa ja on helppo itse huoltaa.🚲Kun tuohon Nexuksen huoltoon hieman tutustuu paremmin (ihan Shimanon omien virallisten korjaamo manuaalin mukaan https://si.shimano.com/en/pdfs/sm/IHG-INTER8/SM-IHG-INTER8-001_ENG.pdf ), niin ei tosiaan ihan mikään "huoltovapaa" laitos ole mitä monella taholla sitä markkinoidaan.
1v./2000km olisi Shimanon ohjeistus tuon Nexuksen huoltoväliksi ja tuossa huollossa tuo varsinainen vaihteisto osuus irroitetaan tuolta suojakuoren sisältä ja "dipataan" Shimanon omaan huolto-öljy astiaan jossa se on öljyn seassa 90sek, tämän jälkeen annetaan kuivua ja sen jälkeen asennetaan takaisin suojakuorensisään.
Korjaamo-manuaalin mukaan ei mikään aivan tekemätön paikka tehdä itsekkään, mutta ei kyllä ihan helpoinkaan "tee se itse juttu".- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Kun tuohon Nexuksen huoltoon hieman tutustuu paremmin (ihan Shimanon omien virallisten korjaamo manuaalin mukaan https://si.shimano.com/en/pdfs/sm/IHG-INTER8/SM-IHG-INTER8-001_ENG.pdf ), niin ei tosiaan ihan mikään "huoltovapaa" laitos ole mitä monella taholla sitä markkinoidaan.
1v./2000km olisi Shimanon ohjeistus tuon Nexuksen huoltoväliksi ja tuossa huollossa tuo varsinainen vaihteisto osuus irroitetaan tuolta suojakuoren sisältä ja "dipataan" Shimanon omaan huolto-öljy astiaan jossa se on öljyn seassa 90sek, tämän jälkeen annetaan kuivua ja sen jälkeen asennetaan takaisin suojakuorensisään.
Korjaamo-manuaalin mukaan ei mikään aivan tekemätön paikka tehdä itsekkään, mutta ei kyllä ihan helpoinkaan "tee se itse juttu".Tulee halvemmaksi ostaa uusi kiekko samalla paskavaihteistolla .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tulee halvemmaksi ostaa uusi kiekko samalla paskavaihteistolla .
Täsmälleen samaa mieltä.
Alle 200 euroon 7 vaihteisena ja noin satasella 3 vaihteiset Shimanot Suomessa. Anonyymi kirjoitti:
Täsmälleen samaa mieltä.
Alle 200 euroon 7 vaihteisena ja noin satasella 3 vaihteiset Shimanot Suomessa.Mitä vaihtoehtoja kyseisellä mallille sitten käytännössä on?
Hieman kalliimpi Shimanon Alfinen (noin +50-100€ mallista riipuuen verrattuna 8v. Nexukseen) tuskin tuo oleennaista parannusta asiaan.
Enviolon hinnat sitten mallista riippuen 200-600€
ja tietysti sitten Rohloff josta ei ilmeisesti muuta pahaa sanottavaa kuin että hinta lähtee +1000€:sta
Siis sillä edellytyksellä että napavaihteistoista puhe (esim. yleistyvien hihna voimansiirron yhteydessä se ainoa vaihtoehto).
Itselleni tuo Enviolon portaaton CVT vaihteisto kyllä vaikuttaisi mielenkiintoisimmalta (olen yhtä kyseisellä vaihteistolla varustettua pyörään hieman koeajanutkin), mutta sillä tarjolla hieman vähäisemmässä määrin pyöriä (ja yleensä siellä malliston hintahaitarin yläpäästä).- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Mitä vaihtoehtoja kyseisellä mallille sitten käytännössä on?
Hieman kalliimpi Shimanon Alfinen (noin 50-100€ mallista riipuuen verrattuna 8v. Nexukseen) tuskin tuo oleennaista parannusta asiaan.
Enviolon hinnat sitten mallista riippuen 200-600€
ja tietysti sitten Rohloff josta ei ilmeisesti muuta pahaa sanottavaa kuin että hinta lähtee 1000€:sta
Siis sillä edellytyksellä että napavaihteistoista puhe (esim. yleistyvien hihna voimansiirron yhteydessä se ainoa vaihtoehto).
Itselleni tuo Enviolon portaaton CVT vaihteisto kyllä vaikuttaisi mielenkiintoisimmalta (olen yhtä kyseisellä vaihteistolla varustettua pyörään hieman koeajanutkin), mutta sillä tarjolla hieman vähäisemmässä määrin pyöriä (ja yleensä siellä malliston hintahaitarin yläpäästä).Saako Enviolota Suomesta tai EU alueelta valmiiksi kiekolle asennettuna ilman koko polkupyörää? Nuo Shimanon hinnat oli kiekolle kasattuina.
Rohloffin tarjontaa huvikseni katselin jokin aika sitten ja Suomessa ei taida olla kuin 1 virallinen jälleenmyyjä & huolto sekä asennuspalvelu ja sekin yksinyrittäjän harteilla. Toki sitä voi Saksastakin aina hommata ilman tullimaksuja mutta selkeämpää ja helpompaa vikatilanteissa kääntyä kotimaisen puoleen. Anonyymi kirjoitti:
Saako Enviolota Suomesta tai EU alueelta valmiiksi kiekolle asennettuna ilman koko polkupyörää? Nuo Shimanon hinnat oli kiekolle kasattuina.
Rohloffin tarjontaa huvikseni katselin jokin aika sitten ja Suomessa ei taida olla kuin 1 virallinen jälleenmyyjä & huolto sekä asennuspalvelu ja sekin yksinyrittäjän harteilla. Toki sitä voi Saksastakin aina hommata ilman tullimaksuja mutta selkeämpää ja helpompaa vikatilanteissa kääntyä kotimaisen puoleen.Taitaa Enviololle olla ainoa virallisempi huoltopiste Suomessa Classic Bike, mutta taitaa niitä muutama muukin paikka (esim. tavarapyörä asiantuntija) joilla enemmän kokemusta kyseisestä vaihteistosta.
Yksittäisiä enviolo kiekkoja näkynyt myynnissä siellä täällä, mutta kyllä se taitaa sen suhteen olla niin että käytännössä se kasataan asiakkaalle hänen halujensa mukaan sellaisena yhdistelmänä kuin asiakas haluaa niissä liikkeissä jotka kiekkojen kasauksia muutenkin tekevät.
Ja en ole missään nähnyt mainosta että joku taho mainostaisi kokonaista enviolo asennusta vanhan vaihteiston tilalle pyörään missä alunperin toinen vaihteisto ratkaisu, mutta tehty niitä kyllä on, ei se mikään tekemätön paikka missään nimessä ole, mutta ihan halvaksi se ei tule.
Kyllä se Enviolo aika pitkälti on sitten se pyörän ensiasennus vaihteisto niissä pyörissä missä se on.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Taitaa Enviololle olla ainoa virallisempi huoltopiste Suomessa Classic Bike, mutta taitaa niitä muutama muukin paikka (esim. tavarapyörä asiantuntija) joilla enemmän kokemusta kyseisestä vaihteistosta.
Yksittäisiä enviolo kiekkoja näkynyt myynnissä siellä täällä, mutta kyllä se taitaa sen suhteen olla niin että käytännössä se kasataan asiakkaalle hänen halujensa mukaan sellaisena yhdistelmänä kuin asiakas haluaa niissä liikkeissä jotka kiekkojen kasauksia muutenkin tekevät.
Ja en ole missään nähnyt mainosta että joku taho mainostaisi kokonaista enviolo asennusta vanhan vaihteiston tilalle pyörään missä alunperin toinen vaihteisto ratkaisu, mutta tehty niitä kyllä on, ei se mikään tekemätön paikka missään nimessä ole, mutta ihan halvaksi se ei tule.
Kyllä se Enviolo aika pitkälti on sitten se pyörän ensiasennus vaihteisto niissä pyörissä missä se on.Tänne pyöräilypalstalle oli joku Classic Bikestä Enviolon variaattorivaihteistolla varustetun pyörän hankkinut ja kertoi että hankaluuksia ollut vikaantuneen vaihteiston huollon kanssa. Ei selvinnyt saiko pyöränsä lopulta kuntoon vai ei.
Shimanoa saa kyllä kauppojen hyllyiltä valmiiksi koottuina mutta sisuskalujen varaosia ei liene missään myytävänä.
- Anonyymi
Ketjuvaihteinen tai sinkula on tämän päivän pyörä. Jalkajarrullinen oli vielä 60-luvulla pätevä, mutta nyt kaupunkiajossa on liikennevaloja ja pitää usein pysähtyä ja taas lähteä liikkeelle. Vapaaratas tekee pyöräilyn jouhevaksi. Voi jarruttaa, juuri silloin kun tarvitsee ja liikkeelle lähtiessä polkimet voi pyöräyttää sopivaan asentoon.
Mikä saa sinuta ajattelemaan että napavaihteellinen pyörä olisi (aina) jalkajarrlullinen? Se voi olla taikka ollla olematta ihan sen perusteella mitä valmistaja on mallin kohdalla asian suunnitellut olemaan ja sen mukaan sitten valinnut oikeat osat.
Esimerkiksi tuosta puheessä olleesta Shimanon Nexus 8:n uudemmasta SG-C6000 sarjasta on jopa 17kpl eri malliversioita riippuen jarruversioista (4 erilaista), onko sähköisen vaihteensirron kanssa yhteensopiva vaiko ei yms. asioita
https://bike.shimano.com/en-AU/product/component/nexus-c6000-int8.html
- Anonyymi
Kannattaa tutustua myös muiden valmisjien pyöriin. Tämä voisi olla hyvä vaihtoehto:
https://www.cannondale.com/en/bikes/electric/e-urban/compact-neo/compact-neo
Ketjuvaihteiden etujen lisäksi tämä on kevyempi ja ainakin omaan silmään siromman ja muutenkin paremman näköinen. Ohjaustangon ja polkimet saa käännettyä ilman työkaluja joka helpottaa pyörän roudauksessa. Lisäksi voisi olettaa että vaakasuuntaisesta runkoputkesta olisi hyvä kantaa pyörää. Juomapullokin näkyy mahtuvan mikä on varsinkin helteellä hyvä vaikkei kuntolenkillä olisikaan. Miinus on tässä tapauksessa tietenkin se että ei ole boshin ja shimanon palikoilla mutta tämänkaltaisen pyörän kohdalla saattaisin itsekin joustaa asiasta. Muitakin vaihtoehtoja varmasti löytyy joten silmät ja mieli avoinna tutkimaan vahtoehtoja.Itselleni nuo napamoottorit ovat aika "ei ei", etenkin kun täysin itselleni vieras valmistaja/merkki, Mahlen X35 napamoottori on ehkä ainoa napamoottoreista joka voisi hieman laittaa arpomaan josko kiinnostaisi. Itse siis ehdoton keskiömoottoreiden kannattaja, niiden pojintuntuma/ajokäytös selvästi parempia.
Uskon että pidän vaihtoehdot kuitenkin noissa Bosch:n tekniikalla olevissa malleissa, kun olen niiden kanssa tässä muutaman vuoden operoinut ja opetellut niiden "sielunelämää", ja löytyy varaososia, erikoistyökaluja yms. juuri kyseiselle merkille ja useampia akkuja yms.
Muuten esim. tuon Cannondalen ulkonäkö kyllä miellytti, mutta niin miellyttää myös esim. juurikin tuon Orbeankin ulkonäkö.
Ja tosiaan senverran vielä muistutan, että en ole uutta pyörää ostamassa vaan käytettyä, joten valikoima riippuu siitä mitä on tarjolla käytetyissa ja tuon pinemmän luokan eCity pyörissä tarjonta suomessa valitettavan vähäistä.
Jos uutta pyörää kyseisestä luokasta olisin ostamassa ja hinnalla ei väliä, niin todennäköinen valinta olisi Enviolon portaattomalla vaihteistolla ja Gatesin hihnavedolla, sekä uusilla Bosch:n smart system sähköosilla varustettu Riese und Mullerin Tinker2 ( https://www.r-m.de/en-fi/bikes/tinker2/ ), mutta silloin puhutaan jo 5000€:n pyörästä.
Hieman pienemmällä budjetilla (luokkaa 2500-3500€) valinta olisi varmaankin joko Cuben Compact Hybrid taikka Cuben taittopyörä malli Fold Hybrid ( https://www.cube.eu/fi-en/e-bikes/trekking/compact-folding?p=1&properties=d3380a3942cdd0d630099e4a19827ed3 ).
Nyt tosiaan käyettyä etsimässä/ostamassa ja budjetti 1xxx€ (ja käyetty siinä mielessä parempi, että uutta/takuunalaista pyörää ei oikein voi/viitsi välttämättä rakennella, kun saattaa vaikuttaa takuuseen ja aina jotain pieniä muutoksia pyöriin on kiva tehdä, nytkin jos tuo Orbea itselle tulee ensiviikolla, niin sen osalta on jo suunnitelmia tehty, ainakin renkaat uusiksi, todennäköisesti uusi näyttö/ohjain Purionin tilalle (todennäköisesti varastossani oleva Bosch:n Smarphone hub, jolla paritetaan puhelin osaksi pyörän järjestelmää) ja todennäköisesti alkaa osien kerääminen/etsiminen hihnavedon rakentamiseksi.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Itselleni nuo napamoottorit ovat aika "ei ei", etenkin kun täysin itselleni vieras valmistaja/merkki, Mahlen X35 napamoottori on ehkä ainoa napamoottoreista joka voisi hieman laittaa arpomaan josko kiinnostaisi. Itse siis ehdoton keskiömoottoreiden kannattaja, niiden pojintuntuma/ajokäytös selvästi parempia.
Uskon että pidän vaihtoehdot kuitenkin noissa Bosch:n tekniikalla olevissa malleissa, kun olen niiden kanssa tässä muutaman vuoden operoinut ja opetellut niiden "sielunelämää", ja löytyy varaososia, erikoistyökaluja yms. juuri kyseiselle merkille ja useampia akkuja yms.
Muuten esim. tuon Cannondalen ulkonäkö kyllä miellytti, mutta niin miellyttää myös esim. juurikin tuon Orbeankin ulkonäkö.
Ja tosiaan senverran vielä muistutan, että en ole uutta pyörää ostamassa vaan käytettyä, joten valikoima riippuu siitä mitä on tarjolla käytetyissa ja tuon pinemmän luokan eCity pyörissä tarjonta suomessa valitettavan vähäistä.
Jos uutta pyörää kyseisestä luokasta olisin ostamassa ja hinnalla ei väliä, niin todennäköinen valinta olisi Enviolon portaattomalla vaihteistolla ja Gatesin hihnavedolla, sekä uusilla Bosch:n smart system sähköosilla varustettu Riese und Mullerin Tinker2 ( https://www.r-m.de/en-fi/bikes/tinker2/ ), mutta silloin puhutaan jo 5000€:n pyörästä.
Hieman pienemmällä budjetilla (luokkaa 2500-3500€) valinta olisi varmaankin joko Cuben Compact Hybrid taikka Cuben taittopyörä malli Fold Hybrid ( https://www.cube.eu/fi-en/e-bikes/trekking/compact-folding?p=1&properties=d3380a3942cdd0d630099e4a19827ed3 ).
Nyt tosiaan käyettyä etsimässä/ostamassa ja budjetti 1xxx€ (ja käyetty siinä mielessä parempi, että uutta/takuunalaista pyörää ei oikein voi/viitsi välttämättä rakennella, kun saattaa vaikuttaa takuuseen ja aina jotain pieniä muutoksia pyöriin on kiva tehdä, nytkin jos tuo Orbea itselle tulee ensiviikolla, niin sen osalta on jo suunnitelmia tehty, ainakin renkaat uusiksi, todennäköisesti uusi näyttö/ohjain Purionin tilalle (todennäköisesti varastossani oleva Bosch:n Smarphone hub, jolla paritetaan puhelin osaksi pyörän järjestelmää) ja todennäköisesti alkaa osien kerääminen/etsiminen hihnavedon rakentamiseksi.Kyllä nuo kaikki lienevät oikein hyviä valintoja lihasheikkoudesta kärsiville.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä nuo kaikki lienevät oikein hyviä valintoja lihasheikkoudesta kärsiville.
Kun laittaa eteen moottorin, niin pyörä kulkee. En ole huomannut laisinkaan 'ajokäytöksen' huonontumista, pelkkää kuvittelua.
santtu_1975X kirjoitti:
Itselleni nuo napamoottorit ovat aika "ei ei", etenkin kun täysin itselleni vieras valmistaja/merkki, Mahlen X35 napamoottori on ehkä ainoa napamoottoreista joka voisi hieman laittaa arpomaan josko kiinnostaisi. Itse siis ehdoton keskiömoottoreiden kannattaja, niiden pojintuntuma/ajokäytös selvästi parempia.
Uskon että pidän vaihtoehdot kuitenkin noissa Bosch:n tekniikalla olevissa malleissa, kun olen niiden kanssa tässä muutaman vuoden operoinut ja opetellut niiden "sielunelämää", ja löytyy varaososia, erikoistyökaluja yms. juuri kyseiselle merkille ja useampia akkuja yms.
Muuten esim. tuon Cannondalen ulkonäkö kyllä miellytti, mutta niin miellyttää myös esim. juurikin tuon Orbeankin ulkonäkö.
Ja tosiaan senverran vielä muistutan, että en ole uutta pyörää ostamassa vaan käytettyä, joten valikoima riippuu siitä mitä on tarjolla käytetyissa ja tuon pinemmän luokan eCity pyörissä tarjonta suomessa valitettavan vähäistä.
Jos uutta pyörää kyseisestä luokasta olisin ostamassa ja hinnalla ei väliä, niin todennäköinen valinta olisi Enviolon portaattomalla vaihteistolla ja Gatesin hihnavedolla, sekä uusilla Bosch:n smart system sähköosilla varustettu Riese und Mullerin Tinker2 ( https://www.r-m.de/en-fi/bikes/tinker2/ ), mutta silloin puhutaan jo 5000€:n pyörästä.
Hieman pienemmällä budjetilla (luokkaa 2500-3500€) valinta olisi varmaankin joko Cuben Compact Hybrid taikka Cuben taittopyörä malli Fold Hybrid ( https://www.cube.eu/fi-en/e-bikes/trekking/compact-folding?p=1&properties=d3380a3942cdd0d630099e4a19827ed3 ).
Nyt tosiaan käyettyä etsimässä/ostamassa ja budjetti 1xxx€ (ja käyetty siinä mielessä parempi, että uutta/takuunalaista pyörää ei oikein voi/viitsi välttämättä rakennella, kun saattaa vaikuttaa takuuseen ja aina jotain pieniä muutoksia pyöriin on kiva tehdä, nytkin jos tuo Orbea itselle tulee ensiviikolla, niin sen osalta on jo suunnitelmia tehty, ainakin renkaat uusiksi, todennäköisesti uusi näyttö/ohjain Purionin tilalle (todennäköisesti varastossani oleva Bosch:n Smarphone hub, jolla paritetaan puhelin osaksi pyörän järjestelmää) ja todennäköisesti alkaa osien kerääminen/etsiminen hihnavedon rakentamiseksi.Pääsimme Orbean edellisen omistajan kanssa yhteisymmärrykseen pyörän hinnasta ja nyt sitten on ensimmäinen napavaihteellinen pyörä itselläni, aika näyttää miten vaihteisto toimii vai toimiiko.
Koeajolla vaihteisto tuntui ainakin vaihtavan erittäin mallikkaasti (siis sillä hyvin vähällä kokemuksella mitä itselläni on kyseisen tyypin vaihteistoista) ja pyörä vaikutti hyvin pidetyltä.santtu_1975X kirjoitti:
Pääsimme Orbean edellisen omistajan kanssa yhteisymmärrykseen pyörän hinnasta ja nyt sitten on ensimmäinen napavaihteellinen pyörä itselläni, aika näyttää miten vaihteisto toimii vai toimiiko.
Koeajolla vaihteisto tuntui ainakin vaihtavan erittäin mallikkaasti (siis sillä hyvin vähällä kokemuksella mitä itselläni on kyseisen tyypin vaihteistoista) ja pyörä vaikutti hyvin pidetyltä.Sen verran nyt aiheeseen (Nexus8) tutustunut, että alkaa homma hahmottumaan. Jos haluaa pitää kyseisen vaihteiston hyvässä kunnossa, niin vähintään parin vuoden välein tapahtuva vaihteistohuolto olisi hyvä tehdä.
Tuossahan itse vaihteisto irroitetaan ulos tuolta suojakuoren sisältä (tulee yhtenä kappaleena) ja upotetaan öljykylpyyn jonka jälkeen voidellaan pinnat Shimanon omalla napavaihteistoihin olevalla rasvalla.
tämä sitten toistettaisiin 1-2vuoden välein niin vaihteiston pitäisi pysyä hyvässä iskussa.
- Anonyymi
3v on se joka kestää. Helppo myös itse purkaa ja koota.
- Anonyymi
Mulla 25 vuotta vanha Shimanon Nexus 4-napavaihde ja ei ole vielä hajonnut, jarrupalat tosin vaihdettiin ja pientä laakeriremonttia ja voitelu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla 25 vuotta vanha Shimanon Nexus 4-napavaihde ja ei ole vielä hajonnut, jarrupalat tosin vaihdettiin ja pientä laakeriremonttia ja voitelu.
Ei se välttämättä hajoakaan...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se välttämättä hajoakaan...
Mutta ei ole kevyt polkeakaan.
- Anonyymi
Tuossa tyypillinen Nexus: http://www.astounding.org.uk/ian/hubgear/mangled.html
- Anonyymi
Mutta kyllä tuollainen Nexus säilyy 25 vuotta, jos sitä "ajaa" lihasheikkoudesta kärsivä "pyöräilijä".
Tarkoittaako tämä sitä että vaihteisto kestää paremmin sähköavusteisen moottorin parina kuin ilman sitä…
Nyt tuli mielenkiintoinen väite, kun esimerkiksi Shimano on tuon uudemman Nexus version (eli tuon 6000 sarjan) suhteen kertonut että sitä on vahvistettu sisäisesti kestämään kovempia vääntömomentteja vanhaan malliin verrattuna, siksi että kestäisi sähkäavusteista käyttöä…- Anonyymi
Vaiko siksi että sillä ajetaan 4 kuukautta vuodessa.
- Anonyymi
Auttaa lihasheikkouteen.
- Anonyymi
Napavaihteisilla ajaa voimamiehet, ketjuvaihteisilla lihasheikkoudesta ja huonosta kunnosta kärsivät polkijat koska sillä on kevyempi polkea?
- Anonyymi
Voimamiehet ajaa Jopolla ja mummiksilla.
- Anonyymi
Lihasheikkouden vähemmän puhuttu aihe on ketjuvaihdehäpeästä kärsivät. Monet yrittävät kätkeä ketjuvaihteistoa ylisuurten sivulaukkujen taakse mutta kyllä tarkkaavaisen napavaihdepolkijan silmä huomaa mistä on kyse. Lihasheikosta.
- Anonyymi
Ajoin 27.000 km Nexus seiskalla, ei mitään vikaa koko aikana. Sitten rosvo vei pyörän, että se siitä ja sen kestävyydestä.
- Anonyymi
Ajoin windows seiskalla kolme vuotta ja toimi oikein hyvin.
- Anonyymi
Kunnes rosvo vei sen. Se siitä ja sen kestävyydestä.
- Anonyymi
Ei sovellu lihasheikkoudesta kärsiville
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72508- 1181746
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill371469Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1221388Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1641292- 1461250
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1521241- 521188
- 591127
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.471005