Toistuvat ruuat

Anonyymi-ap

Olen yksin eläjä 80+ ja jaksan vielä käydä kaupassa ja tehdä tuuat. Se onkin mukava askar, mutta toivoisin lisää vaihtelua. Minulla toistuu kalasoppa, makkarasoppa, purkkihernesoppa, makkarakastike, kastike kanasta tai jauhelihasta. Perunoita keitän kastikkeiden kanssa.?Tuntuu että vain sopat ja kastikeruuat maittaa, muut on liian kuivia ja vaikeita tehdä. Teen soppaa niin paljon että voi lämmittää ja pernat on helppo lämmittää kastikkeessa.. Uuni on sähkösyöppö. en tee laatikkoruokia, tykkäisin kyllä. Mitä helppoja hyviä vakio ruokia muilla on?

18

263

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nakit ja muusi jauheesta. Pinaattikeitto pakasteena ja keitetty muna. Valmiit eineslihapullat ja makarooni. Savukalaa ja keitetyt perunat, Purkkihernekeitto.

    • Anonyymi

      Jos olet pataruuista luopunut, vaihtoehdot arkiruokaan ovat vähentyneet. Voisit ehkä tehdä kaalista ja muista juureksista pataa liedellä hauduttamalla, mutta sekin käyttää sähköä, koska hauduttaminen vie aikaa. Ennenhän oli niitä "heinälaatikoita", joissa haudutettiin puurot ja hernesopat, ja niiden moderni versio oli joitakin vuosia sitten huudossa, mutta lieneekö enää kenelläkään käytössä.
      Eihän muuta neuvoa ole, kuin tehdä isot annokset uunissa ja jakaa sitten pakasterasioihin ja pakastaa vastaiseen käyttöön. Yhdellä kertaa voi valmistaa useita annoksia.

      • Minä ajattelin samoin, pataruoat ovat helppoja tehdä ja samalla saa useamman päivän annokset. Sähkönhinnassa ei lie eroa jos joka päivä keittää tai joka toinen päivä paistaa uunissa.

        Lohilaatikko on mun lemppari. Taidankin laittaa tänään 🐋


    • Anonyymi

      Aika samanlaisia ruokia on minullakin. Keitot on hyviä ja helppoja tehdä
      ja maistuvat ruisleivän kanssa. Suosikkini on siskonmakkarekeitto.
      Sähkö on vieläkin liian kallista, en raaski uuniruokia tehdä, kun en halua
      yllätystä sähkölaskuun.
      Syön vaihteluksi mikroruokia ja muita valmiseineksiä, niitä on
      valtavat valikoimat.
      Tänään söin silliä ja perunaa ja Saaroisten punajuuri-piparjuurisalaattia,
      pari keitettyä kananmunaa ja pari ohutta siivua sipulia.

      • Anonyymi

        Einesruokien syöminen se vasta kalliiksi tulee. Paljon halvempaa on tehdä itse iso annos uuniruokaa esim. kaali- tai perunalaatikkoa. Kaalilaatikkoa voi pakastaakin ja perunalaatikko säilyy hyvänä jääkaapissa ainakin viikon.
        Keittojakin kannattaa keittää suuri määrä kerrallaan ja pakastaa annosrasioihin.
        Kaali-,makkara-ja jauhelihakeitto kestävät hyvin pakastamisen.

        kylmätotuus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Einesruokien syöminen se vasta kalliiksi tulee. Paljon halvempaa on tehdä itse iso annos uuniruokaa esim. kaali- tai perunalaatikkoa. Kaalilaatikkoa voi pakastaakin ja perunalaatikko säilyy hyvänä jääkaapissa ainakin viikon.
        Keittojakin kannattaa keittää suuri määrä kerrallaan ja pakastaa annosrasioihin.
        Kaali-,makkara-ja jauhelihakeitto kestävät hyvin pakastamisen.

        kylmätotuus

        Olen tehnyt laskelmia eikä einesruokien syöminen ole välttämättä
        kalliimpaa ja jos joskus on, olkoon.
        On muitakin tekijöitä kuin hinta.

        Einesruoka on yleensä yhden kerran ruoka, jossa on vähän lisukkeita
        valmiina. Yhdelle ihmiselle näppärää. Ei tarvitse ostaa sen seitsemän sorttia,
        joista jää, saadakseen aterian kasaan.

        Joskus kunto ei kestä. Ei jaksa itse laittaa ruokaa.

        Söin juuri Burgundin pataa basmatiriisillä, annos on 350g.
        Hyvä kun jaksoin. Hinta 4,95 €.
        Se on sopiva hinta aterialle, "työmaaruokalahinta".
        Eikä tullut tiskiä.
        En olisi jaksanut itse pataa hauduttaa ja keitellä riisiä.
        Ei ole voimia.
        Kun on, teen itse helppoja nopeasti valmistuvia ruokia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen tehnyt laskelmia eikä einesruokien syöminen ole välttämättä
        kalliimpaa ja jos joskus on, olkoon.
        On muitakin tekijöitä kuin hinta.

        Einesruoka on yleensä yhden kerran ruoka, jossa on vähän lisukkeita
        valmiina. Yhdelle ihmiselle näppärää. Ei tarvitse ostaa sen seitsemän sorttia,
        joista jää, saadakseen aterian kasaan.

        Joskus kunto ei kestä. Ei jaksa itse laittaa ruokaa.

        Söin juuri Burgundin pataa basmatiriisillä, annos on 350g.
        Hyvä kun jaksoin. Hinta 4,95 €.
        Se on sopiva hinta aterialle, "työmaaruokalahinta".
        Eikä tullut tiskiä.
        En olisi jaksanut itse pataa hauduttaa ja keitellä riisiä.
        Ei ole voimia.
        Kun on, teen itse helppoja nopeasti valmistuvia ruokia.

        Järkeviä ajatuksia👍Juuri noin, voinnin mukaan. Tärkeää nauttia lämmin ateria ja tuo hintakin on ok.


    • Yhden kattilan, pannun tai pellin ruuat ovat käteviä, keitot varsinkin. Kastikkeita tulee tehtyä vain harvoin, mutta höystän usein ruuan meheväksi ruokakermoilla, joita on mukavasti esimerkiksi juustoilla maustettuja ja joskus ihan aitoa kuohukermaa lisään. Vokkityyppiset ruuat valmistuvat ohuista kana- juuressuikaleista nopeasti pannukka liedellä , ei paljon sähköä eikä aikaa kulu. Mukaan voi laittaa kypsääkin lihaa, kanaa tai vaikka tofua tai pähkinöitä proteiiniksi ja pehmeistä vihanneksista kuten kirsikkatomaateista saa mehukkuutta.
      Munakas on myös nopea yhden pannun ruoka, täytteitä voi laittaa nälän ja sen mukaan, mitä kaapeista löytyy.

      Käytän melko paljon uuniakin, entisen sähkösyöpön uunin sanottua irti sopimuksensa vaihdoin energiatehokkaaseen kiertoilmauuniin , jossa voi kerralla kypsentää useammalla tasolla ja liedessä on induktiotaso. Laatikkoruuat usein vain paranevat, kun ne pakastaa ja lämmittää myöhemmin. Uunikala fileistä kasvissuikalepedillä valmistuu nopeasti ja kun käärii leivin ja paperiin, mehuukkus säilyy nyytissä. Korppiksen tapaan pidän kovasti lohilaatikosta, mieluiten kylmäsavulohesta tehtynä, jota riittää pienikin määrä vahvan makunsa takia. Myös lämminsavulohen rippeet, graavi ja tuore kala käyvät. Oikotienä voi käyttää pakasteperunasuikaletta ja ruokakerma nesteeksi.

      • Anonyymi

        En minäkään rasvasta ja jauhosta tehtyä kastiketta ole tehnyt pitkään aikaan. Minulla on aina varalla tomaattimurskaa, se sopii hyvin pastaan ja perunaankin soosiksi. Lämmitän siinä lihapullat .
        Yhden kattilan ruokaa on laittaa perunat kiehumaan ja päälle suolasilakoita, lapsena oli tavallinen ruoka.. Joskus kuorin ja viipaloin perunat ja sipulia kattilaan, niiden päälle kirjolohipala , tilliä ja suolaa.
        Hyvä idea uuniruokaan tuo leivinpaperi, ruoka ei tartu vuokaan ja on helppo tiskata.


    • Anonyymi

      Minulla on vanha patakattila. Kun kypsennettävät ainekset alkavat kiehua, käännän lieden ykköselle. Siinä matalimmassa lämmössä pulpahdellen kypsyy niin kaalipata kuin muutkin.
      Kyllä minä uuniakin käytän ja pyrin hyödyntämään lämmön tarkkaan. Laatikkoruan ympärillä on tilaa kypsentää uuniperunoita, vaikkapa.

    • Anonyymi

      Kahden vanhuksen taloudessa valmistan eniten laatikko- ja pataruokia.
      Ei tarvitse usein suhrata keittiössä ja ensikäytön jälkeen on kätevä kuumentaa henkilökohtaiset annokset mikrossa. Ensikäytön jälkeen vielä seuraavana päivänä ja sitten aiemmin pakastettuja käyttöön tai vaihteeksi jotain uutta.
      Lähimenneisyydessä valmistin laiskuuttani usein makaronilaatikkoa mutta se on ainoa ruokalaji josta vaimoni huomautti vähemmänkin riittävän. En ole tehnyt kai vuoteen.
      Minun on otettava huomioon vaimoni allergian ja viimeisten 2:n vuosikymmenen ajan lääkäreiden antamat ohjeet aterioiden koostumuksessa.
      Samalla pidän huolen oman ravintoni tarkoituksenmukaisuudesta.

      Pannuwokkia ja jauhelihakastiketta valmistan kahta kertaa varten. Kastiketta en pakasta mutta joskus wokin.

      Silloin kun vaimoni vielä pystyi tekemään tyttöjen matkoja niin valmistin itselleni erilaisia kaaliruokia sekä silakkaa silloin kun onnistuin saamaan.
      Sama koski sisäelimiä.

      Huomenna on poikkeuksellisesti pakastesunnuntai. Otan muutaman viikon takaisesta sian ulkofileestä jääneet, kypsät sentin paksuiset leikkeet jääkaapin puolelle sulamaan ja törsään sähköä perunoiden keittämiseen sekä valmistan soosin.
      Keitän perunoita vähintään yhden lisäkäytön verran ja pesen kuumassa keitinvedessä muutamia "ongelmaesineitä".

    • Anonyymi

      Kiva kun tuli paljon vastauksia. Jospa sitä vielä vanhana oppisi tekemään uusiakin ruokalajeja, turhan paljon jauhosooseja tulee tehtyä vanhasta muistista. Yhden kattilan ruuat kuulostaa hyvältä idealta, muutkin kuin keitot.

    • Anonyymi

      Itse en ole oikein mikään anoppien syöjä , mutta hernekeiton keitän itse koko paketista herneitä porkkanan ja sipulin kanssa, siis ei läskiä mukana.
      Teen siitä sitten annokset pakasteeseen niin on laiskojen päivien varalle syötävää .
      Kanapata on myöskin mieliruokaa ja sitäkin voi laittaa pakasteeseen jos tekee kerralla ison annoksen.
      Ja sitten on kalasta myös mahdollisuuksia tehdä eri ruokalajeja patoja tai laatikoita .
      Niin että paljon on ruokalajeja jotka tekevät ravinnosta monipuolisen .
      Lihasta saa myös ihania patoja joihin voi laittaa omenaa tai viinirypäleitä antamaan makua .
      Moni ei tietenkään niistäkään pidä mutta itse pidän , ja myös lasten perheet

      Ja joskus vaan raastan Muutaman perunan ja puristan niistä veden pois puhtaalla pyyhkeellä , ja sekoitat suolan niihin ja paista miedolla lämmöllä kunnes se saa kullanruskean värin paistinpannussa. Sen syön sitten puolukkahillon kanssa ja joskus paistan pekonia pari siivua mukaan .
      Uunipannukakku ( sokeriton) jossa on pieniä läskin paloja on myös hyvää puplukkahillon kanssa.
      Silakka laatikosta tykkäsin lapsena vaan kun on harvoin silakoita kaupassa niin ei ole tullut tehtyä vuosikausiin, monet laittavat siihenkin läskiä mukaan .

      • Anonyymi

        Korjaus soppien syöjä eikä mikään anoppien syöjä


      • Anonyymi

        Varmasti hyvää tuo puplukkahillo!😋


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmasti hyvää tuo puplukkahillo!😋

        Ihan varmasti on hyvää tuo puplukkahillo.
        Vetää suuta hymyyn ☺️


    • Anonyymi

      Älkää unohtako puuroja, niitäkin saa valmiina, ellei itse jaksa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      662
      4906
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      468
      3529
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      155
      3268
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      169
      2518
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2339
    6. 257
      1923
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1477
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      99
      1373
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1359
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1140
    Aihe