Syksy iski!

Anonyymi-ap

Tänään kävi jätskiauto viimeisen kerran. Auto menee talviteloille.
Ei voi muuta kuin uskoa, että kesä on mennyt.

24

367

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kesä mennyt on syksy saapuu, meidätkin eroittaen....

      • Anonyymi

        Niin.

        Jalkoja kylmää.
        Nyt on oltava jaloissa fliiseri polviin asti ulottuvat sukat.
        Olin ajatellut heittää ne pois, mutta hyvä kun en heittänyt.
        Jalkoja palelee jatkuvasti.

        Olen myös vaihtanyt kesäpeiton talvipeittoon.
        Onneksi ehdin pestä kaikki untuvapeitot ja kuivata ne helteellä auringonpaisteessa.

        Pitää yrittää pestä vielä matot, mutta taitaa olla liian myöhäistä.

        Tekis mieli mennä keräämään pihlajan marjoja.


    • Tänään on syyspäiväntasaus, ja tästä lähtien yö alkaa voittaa päivän pituudessa. Eteläisen Suomen lämpötilat ovat olleet lähes kesäisiä, ja eilen tarkeni hyvin lyhythihaisella paidalla ulkona. Ruskan merkkejä on vähän, vaahteroiden väriloisto vasta aluillaan.

      Pihlaja on kauneimpia puita, alkukesän valkeissa kukkatertuissaan ja syksyn heleänpunaisissa marjoissaan ja loistavissa ruskaväreissään. Marjojen happamuutta taittaa pakkasen vierailu, joten odottelen vielä, ennenkuin poimin. Muutaman pikkupurkin hilloa tai hyytelöä olen tavannut keittää, onhan pihlajanmarjassa ihan oma arominsa, tilhetkin sen tietävät.

      Jäätelöauton ääni on tosiaan hilpeän kesäinen, syksyn äänimaailmasta tulee erottaneeksi muuttolintujen hyvästit. Näinä päivinä varsinkin hanhiaurat ovat äänekkäästi neuvotellen järjestäyneet ja lentäneet kohti etelää Suomenlahden yli. Kurkien lähdössä on jotain hyvin haikeaa, onneksi palaavat keväällä.

    • Anonyymi

      Eilen lämpötila nousi +21 asteeseen. Otin parvekkeella valo- ja D-vitamiinihoitoja.
      Iltapäivällä ryöpsähti lyhytkestoinen rankkasade.
      Koivuissa on keltaisia lehtiryppäitä. Kauempana siintää punertava lehtipuu. Näyttäisi vaahteralta, vanhat silmäni eivät ylety sinne saakka.
      Petuniat kukkivat parvekkeella täydessä terässä. Ovat kuin pieniä pensaita kurotellen valoa kohti.
      Aurinko on pilvien takana, sadetta on ennustettu.
      Hyvä on pitää ruokalepoa viileän hämärässä.
      Antaa syksyn tulla, minä olen valmis.

      • Anonyymi

        Minulla on pari t. punaista Pelargoniaa ja toinen yrittää vielä kukkia, on 3 kukan alkua nupulla ja on hidasta. Käytän lannoitetta ja varon liika kastelua ja alta kastelu laatikko on paras. Asteri kukki ja nyt vain pikku nuppuja. Laitan sen roskiin ja säästän multa ruukun ensi kesäksi parvekkeella. Asteri oli omassa ruukussa.
        Mitenkä säilytän ne 2 pelargoniaa talven yli ensi kesään? Hyvät lehdet. Kovat tuulet vei kukan lehtiä. Kellariin, en halua pitää sisäkasvina koska ei minulla ole muitakaan tilanpuutteen vuoksi. Ostin muratin ja se kasvaa. Pitäisin sen parveekkeella talven yli. Eiväthän ne taimet ole kalliita mutta haluan pitää eikä tatvitse ostaa ensi keväänä. Multa jää parvekkeella peitettynä ja suojattuna ensi kesään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on pari t. punaista Pelargoniaa ja toinen yrittää vielä kukkia, on 3 kukan alkua nupulla ja on hidasta. Käytän lannoitetta ja varon liika kastelua ja alta kastelu laatikko on paras. Asteri kukki ja nyt vain pikku nuppuja. Laitan sen roskiin ja säästän multa ruukun ensi kesäksi parvekkeella. Asteri oli omassa ruukussa.
        Mitenkä säilytän ne 2 pelargoniaa talven yli ensi kesään? Hyvät lehdet. Kovat tuulet vei kukan lehtiä. Kellariin, en halua pitää sisäkasvina koska ei minulla ole muitakaan tilanpuutteen vuoksi. Ostin muratin ja se kasvaa. Pitäisin sen parveekkeella talven yli. Eiväthän ne taimet ole kalliita mutta haluan pitää eikä tatvitse ostaa ensi keväänä. Multa jää parvekkeella peitettynä ja suojattuna ensi kesään.

        Minä en ole saanut pelargonioita kukkimaan talven jälkeen. Lehtiä kasvattavat kyllä.
        Nyt olen ollut iloinen noista erivärisistä petunioista. Niiden tuoksu ei ilmeisesti houkutte ampiaisia. Aiempina kesinä ovat pörränneet kiusaksi asti. Tänä kesänä vain yhden näin ja sekin lensi nopeasti pois.
        Tärkeitähän nuo pölyttäjät ovat, mutta ei parvekkeella.
        Aurinkoista ja lämmintä on ollut. Vähän viileämpiä yöt. Nukun paremmin viileässä, ikkuna on raollaan.


    • Anonyymi

      Tänään kävi parvekkeella pari tiaista etsimässä koivun siemeniä. Niitä on tiet ja nurmikot täynnä. Minullakin oli litra tullut lakaistua kuivaa muonaa mutta ei näkynyt niitä joku viikko sitten. Talvella aina pöllähti pieni parvi etsimään kun oli vanhat ikkunat ja sinne jäi jemmaan. Nyt ei jää kun uudet ikkunat. Minusta tuntuu ettei pihlaja tehnyt marjoja kuten ennen. Puut aika laikukkaita ja lehtiä lähtee. Vaikuttaa likaisen keltaisilta lehdet.

    • En ole syysihminen, sanoisiko, että mielialani herää aamu usvaan ja harhailee iltapimeässä.

      Onhan ne pihlajat kauniita marjoineen, mutta tästä talon kulmalta räklät ovat syöneet marjat ja lentelevät parvissa kännipäissään tuolla vastapäisen puiston puiden yllä, meteli on huimaa.

      Odotan joulua ja uutta vuotta se johtaa kevään ja kesän tuloon.

      • Anonyymi

        Ei niissä pihlajanmarjoissa ole alkoholia kuin vasta kovien pakkasten jälkeen! Ovat tainneet käydä kiljupöntölläsi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei niissä pihlajanmarjoissa ole alkoholia kuin vasta kovien pakkasten jälkeen! Ovat tainneet käydä kiljupöntölläsi.

        Ei ole kiljupönttöä Alkosta saa vähemmällä vaivalla sen mitä tarvitsen ja se ei riitä räklille.


    • Minä olen ilmeisesti jotain sukua hobbiteille (Tolkienin Taru sormusten herrasta) koska syksy herättää vaellusviettini. Aivan paras vuodenaikani! Syksyn värit luonnossa, kurkien muuttoaurat, aamujen kirpeydet tai usvat, Metsän, suon, niittyjen värit, tuoksut ja äänet,saavat kaikki aistini herkistymään .
      Mutta vielä on kesää jäljellä; päivä tosin alkaa jo lyhenemään, mutta aurinko lämmittää, omenat kypsyvät oksilla, kukat kukkivat ruukuissaan rapulla, kukkapenkissä, viimeiset ruusutkin työntävät vielä nuppua.

      • Niin siis vielä on kesää jäljellä....hetken väriloistoa ihailtavanamme. Syksy ei jaksa minua innostaa kukatkin kuolevat, puut luopuvat lehdistään, jäljelle jää tummat oksat ja mustuneet kukat.

        Mutta enhän nauttisi keväästä ja kesästä jos välissä ei olisi syksyn kylmää ja harmaata.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Niin siis vielä on kesää jäljellä....hetken väriloistoa ihailtavanamme. Syksy ei jaksa minua innostaa kukatkin kuolevat, puut luopuvat lehdistään, jäljelle jää tummat oksat ja mustuneet kukat.

        Mutta enhän nauttisi keväästä ja kesästä jos välissä ei olisi syksyn kylmää ja harmaata.

        Minulla on viihtyisä lämmin koti myös syksyllä ja talvellakin. On puuhella ja takka. On kauniita värejä tekstiileissä ja viherkasveja. Ostan kukkakimppuja ja värikkäitä lankoja joista neulon lastenlapsille. Asun niin pohjoisessa että lumi tulee aikaisin ja peittää harmauden. Tykkään kaikista vuodenajoista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on viihtyisä lämmin koti myös syksyllä ja talvellakin. On puuhella ja takka. On kauniita värejä tekstiileissä ja viherkasveja. Ostan kukkakimppuja ja värikkäitä lankoja joista neulon lastenlapsille. Asun niin pohjoisessa että lumi tulee aikaisin ja peittää harmauden. Tykkään kaikista vuodenajoista.

        En minäkään palele sisätiloissa.

        Meilläkin on takka ja P.llä on yläkerrassa. peikonlehtiviidakko ja keittiön pöydällä tuoreita kukkasia.

        En ole enää juurikaan neulonut, ystävättäreni neuloo kun vien langat.

        Kun lumi tulee, silloin tulee talvi ja pimeys poistuu hankien peittäessä maat.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        En minäkään palele sisätiloissa.

        Meilläkin on takka ja P.llä on yläkerrassa. peikonlehtiviidakko ja keittiön pöydällä tuoreita kukkasia.

        En ole enää juurikaan neulonut, ystävättäreni neuloo kun vien langat.

        Kun lumi tulee, silloin tulee talvi ja pimeys poistuu hankien peittäessä maat.

        Eikös se takkakin ole P:n omaisuutta, ei vain ne peikonlehdet?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikös se takkakin ole P:n omaisuutta, ei vain ne peikonlehdet?

        Mitä tekemistä kommentillasi on syksy teemaan? Tekeekö syksy sinusta pessimistin?


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Mitä tekemistä kommentillasi on syksy teemaan? Tekeekö syksy sinusta pessimistin?

        Lämpöpatterit päällä.
        Vaihdoin talvipeittoon ja flanellipussilakanoihin.
        On kolmet.
        Laitan kesäpussilakanat laatikkoon ensi kesää varten.

        Voi on kuulkaa ihanat flanelliset, niin lämpimät!

        Sitten on vielä villashaali peiton päällä.
        Usein yöllä otan sen kuitenkin pois.
        Ei kylmä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lämpöpatterit päällä.
        Vaihdoin talvipeittoon ja flanellipussilakanoihin.
        On kolmet.
        Laitan kesäpussilakanat laatikkoon ensi kesää varten.

        Voi on kuulkaa ihanat flanelliset, niin lämpimät!

        Sitten on vielä villashaali peiton päällä.
        Usein yöllä otan sen kuitenkin pois.
        Ei kylmä.

        Kylmää on.
        Kolottelee paikkoja.

        Ei silti, parempi kuin jarkuva helle.
        Kiitos syksyn säät!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lämpöpatterit päällä.
        Vaihdoin talvipeittoon ja flanellipussilakanoihin.
        On kolmet.
        Laitan kesäpussilakanat laatikkoon ensi kesää varten.

        Voi on kuulkaa ihanat flanelliset, niin lämpimät!

        Sitten on vielä villashaali peiton päällä.
        Usein yöllä otan sen kuitenkin pois.
        Ei kylmä.

        Ei lämmin luita riko.


    • Anonyymi

      Jätski autosta onta hyvää muistoa pääkaupunki setu lasten lasten kanssa. Kävi aluellamme torstaisin.Lapsen lapset aikuisia. Joskus haikeana muistelen aikaa kun jättelö autolla käytiin pakaste pussi mukana.Joten ei joka torstai. Syksy odotelen ruskan kauniita värejä,

    • Anonyymi

      No nyt on syksyinen sää. Sataa ja tuulee.
      Syksyistä sienirisottoa olen kypsytellyt leppeällä lämmöllä.
      Kirja-, ruoka ja viinimessut olisi, mutta nyt jää väliin. Nekin on syksyn merkki, mutta ei jaksa nyt innostaa.

      • Anonyymi

        Ja hiiret tulivat liiteriin.
        Oli hiirten äänipelotteluvehje, oli loppuneet patterit ja ...

        Meen ostamaan uuden vehkeen.
        Sisällä on jo kaksi ja ne toimii.

        Ensi viikolla siivottava liiteri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja hiiret tulivat liiteriin.
        Oli hiirten äänipelotteluvehje, oli loppuneet patterit ja ...

        Meen ostamaan uuden vehkeen.
        Sisällä on jo kaksi ja ne toimii.

        Ensi viikolla siivottava liiteri.

        Jyrsijät hakeutuu lämpimään. Siilit lehtikasoihin.
        Minä kiedon shaalin jalkojen ympärilke, niin se on.


    • Anonyymi

      Koivun ruman keltaiset lehdet ainakin näin pilvi sade säällä ja alkaneet tippua ja aika lyhyt ruska aika ollut. Kunnon isoa haapaa ei ole enää talon lähellä sen lehdet olivat aina kauniita kuten puu aineskin.
      Muistan kun n 1990 oli vielä lokakuussa kauniit lehdet puussa ym. ja lämpimämpi sää.
      Jotenkin nopeutettua on kaikki. Parveketta siistin kukka laatikko jää vielä ja odotan kun multa kuivaa ja sen voi säästää ensi kevääseen. Ei tahdo kukkia kasvaa enää alkua putemmälle.Nuppuja on.
      Ennakoiva ehdotti kirjalatikkoa kukan tilalle ja joku muu sana. Kannettavassa ei ole näitä vääriä sanoja yleensä mutta kuka pitää sitä auki tuntikausia ja istuu pöydän ääressä. Sohvalla istun tai maakaan / ja käytän tablettia. Selkä saa tukea. Tv ei ole elokuvaa tai muutakaan mitä katsoisin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      432
      3095
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      107
      2462
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      367
      2257
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2025
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1837
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1267
    7. 166
      1255
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1176
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1094
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      957
    Aihe