Minkä vuoksi yliopisto opiskelijoiden elinkustannukset pitäisi yhteiskunnan maksaa? Ei riitä,

Anonyymi-ap

että itse opiskelu on ilmaista, joka sekin on valtava etuoikeus moneen muuhun yhteiskuntaan verrattuna? . Vasta äsken MOTissa kerrottin kuinka kenialaisa opiskelijoita tuli Suomeen opiskelemaan ja heidän piti maksaa pelkistä opiskelusta y12 000 euroa lukukaudesta ja lisäksi elinkustannukset itse. Tuo on varsin normaalia, myös länsimaissa. Joten opiskelijoiden kitinä on naurettavaa jalapsellista. Minulla oli opiskelun jälkeen 30000 mk lainaa eikä tullut mielenkään, että sen olisi pitänyt yhteiskunna maksaa. Opiskelu on sijoitus tulevaisuuteen. Opintojeni ansiosta olen ansainnut huomattavasti enemmän kuin ilman koulutusta ja myös eläkkeni tulee olemaan korkeampi. Joten miksi opiskelun pitäsi olla ilmaista, joka on täysin käsittämätöntä?

19

180

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Suomen ilmainen opiskelu varmistaa, että kaikilla lahjakkailla on mahdollisuus opiskella ja tehdä sitten hyvää Suomelle. Muuten korkeakoulutetut ovat vain eliitin lapsia ja se ei takaa maalaisjärjen nousemista yliopistoihin.

      Ulkomaisille opiskelijoille on hyvä pitää lukukausimaksuja, jotta he eivät hyväksikäytä Suomen systeemiä omiin ja oman maan hyväksi.

      • Anonyymi

        Aikoinaan opintolaina riitti siihen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aikoinaan opintolaina riitti siihen.

        Opintolaina myös motivoi työn tekemiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aikoinaan opintolaina riitti siihen.

        Opintotukea sai ennenkin ja opintolainaa päälle, jos kesätienestit eivät riittäneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aikoinaan opintolaina riitti siihen.

        Opintolainoja edullisin ehdoin saa yhä.
        Itse sain hyvin pienen opintolainan Britanniassa opiskeluun ja suoritin osittain sen tuella kaksi yliopistotutkintoa siellä. Lukuvuosimaksut olivat jo silloin voimassa siellä, mutta ne olivat vielä onneksi varsin pienet. Vain tahtoa ja kykyjä tarvitaanb ja työansioita loma-ajoilta ja enintään rajoitetusti lukukausien aikanA


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Opintotukea sai ennenkin ja opintolainaa päälle, jos kesätienestit eivät riittäneet.

        Riippuu kuinka kauas katsoo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aikoinaan opintolaina riitti siihen.

        Se oli ennen se. Myös vaatimus tasot ammatillisesti olivat huomattavasti matalampia ammatteihin. Tuolloin opittiin pitkälti työelämässä. Se on mennyttä aikaa.


      • Anonyymi

        🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒

        🔞 ­N­­­y­­­m­f­­­o­m­­­a­­a­n­­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞


    • Anonyymi

      Kun minä ostan pörssiosakkeita ja sijoitan tulevaistten, niin en minä odota, että yhteiskunta elättää ja maksaa minun elämiseni siihen saakka kun myyn osakkeeni. Joten miksi yhteiskunna pitäisi maksaa opiskelijoiden elinkustannukset, jos se ei maksa minun elinkustannuksia odotaessani sijoituksen tuotto?

    • Anonyymi

      Surkea maa. Paljon mukavampi opiskella jossain muualla.

      Inhimillisten ihmisten joukossa, ei tarvitse Suomi kusipäitä katsella.

      • Anonyymi

        Se onkin paljon halvempaa muualla, kun itse maksaa asumisen, syömisen ja lukukausimaksut :D

        Saa olla tosi mukavia ihmisiä, jos on valmis siitä niin paljon maksamaan.


      • Anonyymi

        Kokeile vaikkapa Senegalia. Ihana maa ja hyvää ruokaa. Yliopistoon pääset pelkällä valkoisella naamalla.
        Tutkintosi ei ehkä kelpaa euroopassa mutta muuta sitten johonkin muualle Afrikassa.


    • Anonyymi

      Mm. Korkeakoulututkintoihin kuuluu työharjoittelu jaksoja .millä ilveellä kun noita ei makseta palkkaa opiskelijat maksaisivat korkeampia omavastuita asumistuista?

      Tämän hallituksen päätöksenteko on täysin irtautunut opiskelijoiden arjesta. Suomessa emme kykene kilpailemaan riisikupin hinnoilla työteossa kehitys asteella olevien halpatyövoima maiden kanssa ,joissa lapsityövoiman käyttö ei ole tavatonta.

      Suomen kilpailukyky perustuu osaamiseen ja korkeaan teknologiaan. Jotta maamme menestyisi on oltava osaajia joita tulee koulutuksen ja kehityksen kautta. Siksi on pyrittävä kouluttautumaan ja takaamaan mahdollisuus korkeaan kolutukseen.

      Sosiaaliturva ja tuki kouluttautumiseen on oleellisessa asemassa tuossa suhteessa, sillä järki ei asu vain niiden päissä joilla on rikkaat vanhemmat.

      Suomessa sidotaan sosiaalisesti ruokakuntaan aikuisia nuoria ,jolloin on lähdettävä kotoa ,jos perheen elatuskyky on huono ja nykyisellä kehityksellä opinnot jää jos sosiaalinen pohja opiskelijoita romutetaan nyt.

      • Anonyymi

        Kukaan ei kiistä tuota, mutta se ei tarkoita sitä, että muiden pitäisi maksaa sinulle siityä, kun kerrytät omaa osaamistaasi. Jos oletjärkevä, olet itsekin valmis siihen laittamaan rahaa. Jos et ole, niin turha sinuun on meidän muidenkaan sijoittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukaan ei kiistä tuota, mutta se ei tarkoita sitä, että muiden pitäisi maksaa sinulle siityä, kun kerrytät omaa osaamistaasi. Jos oletjärkevä, olet itsekin valmis siihen laittamaan rahaa. Jos et ole, niin turha sinuun on meidän muidenkaan sijoittaa.

        Ei asia aivan noin ole. Koulutuksessa suoritetaan tutkinto jollekin alalle, mutta se on harvassa tapauksessa varsinainen ammatti. Ulkolukutieteiden opiskelijoilla on tavallista, että ammattiin johtavaa työpaikkaa ei heti löydy. Tutkija onkin monen harjoittelijan ammattinimikkeenä.


      • Anonyymi

        Olisihan tuo kaikki niin hienoa, mutta kun veronmaksajien rahat ei enää riitä siihen, niin ei riitä! Olisi jo paras tajuta tämän maan tilanne!!


    • Anonyymi

      Eihän ammattikoulujen opiskelijoille makseta elinkustannuksia ja vuokria saati aikuisopiskelijoille. Yliopisto opikelijoiden saamat tuet ovat epäoikeudenmukaisia muita opiskelijoita kohtaan.

    • Anonyymi

      Opiskelijoille ei näköjään mikään riitä! Kun on jo ilmainen koulutus, niin nyt vaativat että asuminenkin pitäisi olla ilmaista! Ja joikaisen täytyy tietenkin saada asua yksiössä keskusta-alueilla! Arvostaisivat edes vähän veronmaksajien uhrauksia heidän eteensä jo ovat tehneet!! Kyllä reaalimaailma heidänkin eteensä pitää tulla, eli kun ei ole enää varaa entiseen niin ei ole. Ei siinä valtaamiset auta!!

    • "Tämän hallituksen päätöksenteko on täysin irtautunut opiskelijoiden arjesta."
      Tuntuu oudolta kun opiskelijat vaativat yhteiskunnan ylläpitoa elämälleen.
      Siis jonkinasteinen kuukausipalkka opiskelusta joka muodostuu erilaisista tukipaketeista?

      Missä on opiskelijoiden oma- ja heidän vanhempiensa vastuu?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      193
      4566
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      122
      2853
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2274
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      133
      2260
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1962
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1526
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      114
      1441
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      30
      1362
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1190
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1081
    Aihe