Ratkaisu matikan tehtävään

Anonyymi-ap

Miten tälläinen tehtävä ratkaistaisiin ” Suorakulmaisen kolmion muotoisen seinävaatteen ympärille menee 5,6 m pitsiä. Laske seinävaatteen pinta-ala, kun kateettien pituuksien suhde on 2:5.”

13

286

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tehtävässä on kolme tuntematonta, kateetit a ja b sekä hypotenuusa c. Näiden ratkaisemiseksi tarvitaan kolme yhtälöä. Kaksi niistä saadaan tehtävänannon perusteella:
      a+b+c = 5.6 #pitsin tarve
      a/b = 2/5 # kateettien pituuksien suhde
      Kolmas saadaan Pythagoraan lauseen perusteella
      a^2+b^2 = c^2
      Yhtälöistä ratkaistaan a, b ja c.

      Seinävaatteen pinta-ala on
      A = a*b/2

      • Anonyymi

        ......Kolmaskin yhtälö seuraa tietysti tehtävänannosta, koska sen mukaan seinävaate on suorakulmaisen kolmion muotoinen, joten Pythagoraan lausetta voidaan solveltaa.


    • Anonyymi

      Kuinka tiheää pitsi on?

    • Anonyymi

      Jos kateetit ovat a ja b sekä hypotenuusa on c, niin a:b:c = 2:5:sqrt(29).
      a+b+c = 5,6
      k*(2+5+sqrt(29) = 5,6
      k= 0,4522
      Ala= 1/2 *a*b = 1/2*k^2 *2*5 = 1,0224 =~ 1,0 ( m^2)
      Tark.
      0,4522( 7 + sqrt(29) ) = 5,6 kuten pitääkin.

    • Anonyymi

      klassinen matematiikka... jotenkin tuntuu että vanhaa jos pystyy määräämään tietokoneen laskemaan juttuja joita ei itse viitsi, mutta sinänsä vaatii sitten jotain ohjelmointitaitoja myös että pystyy sen tietokoneen tekemään niitä laskuja.

      Computer=Laskija.

      • Anonyymi

        Asioiden ymmärtäminen on tärkeää. Tietokone on vain apuväline rutiinilaskutoimitusten suorittamisessa. Tuloksen suuruusluokka on usein pääteltävissä päässälaskunakin. Sitten se vain täsmennetään tietokoneella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asioiden ymmärtäminen on tärkeää. Tietokone on vain apuväline rutiinilaskutoimitusten suorittamisessa. Tuloksen suuruusluokka on usein pääteltävissä päässälaskunakin. Sitten se vain täsmennetään tietokoneella.

        WolframAlpha on näppärä työkalu. Edellä olevan yhtälöryhmän ratkaisu ja pinta-ala A selviää kirjoittamalla input-kenttään:

        solve a*b/2 when (a+b+c = 5.6, a/b = 2/5, a^2+b^2 = c^2)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        WolframAlpha on näppärä työkalu. Edellä olevan yhtälöryhmän ratkaisu ja pinta-ala A selviää kirjoittamalla input-kenttään:

        solve a*b/2 when (a b c = 5.6, a/b = 2/5, a^2 b^2 = c^2)

        Onko tuo nyt joku "ratkaisu"?
        Sehän on sama kuin teettäisit tehtävän jollain toisella henkilöllä. Mitä omaa ratkaisua siihen sisältyy?
        Sitten kun osaa näitä asioita numerolaskujen laskeminen esim. w-a:lla on tietenkin kätevää. Mutta kyllä aloittelijan pitäisi, minun mielestäni, ratkaista näitä ihan itse. Vain siten oppii jotain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tuo nyt joku "ratkaisu"?
        Sehän on sama kuin teettäisit tehtävän jollain toisella henkilöllä. Mitä omaa ratkaisua siihen sisältyy?
        Sitten kun osaa näitä asioita numerolaskujen laskeminen esim. w-a:lla on tietenkin kätevää. Mutta kyllä aloittelijan pitäisi, minun mielestäni, ratkaista näitä ihan itse. Vain siten oppii jotain.

        Lisäksi: Kun oppii ymmärtämään asioita voi keksiä parempia ratkaisuja. Esim. kuten Anonyymi/2023-09-25 08:04:01 ratkaisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tuo nyt joku "ratkaisu"?
        Sehän on sama kuin teettäisit tehtävän jollain toisella henkilöllä. Mitä omaa ratkaisua siihen sisältyy?
        Sitten kun osaa näitä asioita numerolaskujen laskeminen esim. w-a:lla on tietenkin kätevää. Mutta kyllä aloittelijan pitäisi, minun mielestäni, ratkaista näitä ihan itse. Vain siten oppii jotain.

        sisältyyhän siihen omaa ratkaisua sen verran, että osaa muodostaa nuo tarvittavat riippuvuudet a,b ja c välille


    • Anonyymi

      Miten leveä se pitsinauha on? Ne kulmat eivät saa jäädä auki?

    • Anonyymi

      Lasketaanko pitsi mukaan pinta-alaan?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1234
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1046
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      61
      788
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      730
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      695
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      37
      646
    9. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    10. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      628
    Aihe