makeavesijärjestelmän tyhjentäminen

Anonyymi-ap

Vinkkejä veneen makeavesijärjestelmän tyhjentämiseen vedestä. Olen kuullut, että putkiston tyhjentäminen kävisi helpoiten paineilmalla. Millainen laite siihen tulisi olla?

18

677

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Oma laitteeni on kumiveneeni pumppu.

    • Anonyymi

      Miksi pitäisi tyhjentää? Vetää sinne kausisäilytysnestettä niin ei pieni vesitilkka haittaa.

      • Anonyymi

        Star Briten kausisäilytysneste maksaa ihan perkeleesti.
        Vesi-imurilla hanasta putket tyhjäksi kun pumppu haukkoo ilmaa tankista.
        Jätät hanat auki ja se on siinä.

        Keväällä pullo Kloriittia vesitankkiin, lasket joka hanasta vähän läpi ja vuorokauden päästä huuhdot systeemin kolmeen-neljään kertaan.

        Poresihdit pois hanoista talveksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Star Briten kausisäilytysneste maksaa ihan perkeleesti.
        Vesi-imurilla hanasta putket tyhjäksi kun pumppu haukkoo ilmaa tankista.
        Jätät hanat auki ja se on siinä.

        Keväällä pullo Kloriittia vesitankkiin, lasket joka hanasta vähän läpi ja vuorokauden päästä huuhdot systeemin kolmeen-neljään kertaan.

        Poresihdit pois hanoista talveksi.

        Kas kun en ole huomannut että se Starbrite maksaa ihan perkeleesti... alle prosentin veneen käyttökuluista.


    • Anonyymi

      Ensin vesipumpulla kaikki mitä lähtee ja lorottaa lämminvesi varajan myös.

      Sitten ...

      Ihan halvalla 12v kompuralla, liitän sen vesipumppuun ja pistän pörisemään, avaan kraanoja vuorotellen lähimmästä pisimpään ja suihkun letkun.

      Välillä kraana kiinni ja paine nousee ja sitten suhauttaa vedet vex, toistaa muutaman kerran.

      Läpikuultavat pex putket ja ei sinne jää vettä mihinkään siten, että halkaisisivat mitään.

      Omassa vielä washdovn keulassa ja perässä ja nekin sammalla systeemillä.

      Isompi kompura olisi tietysti paras, mutta tuolla kevyelläkin onnistuu.

      Kyllästyin starbriteen hinnan ja huuhteluiden vuoksi.

    • Anonyymi

      Kun aukaisee vesisäiliön pohjapropun niin vesi juoksee ulos ihan itsestään.

      • Anonyymi

        Saamari kun säiliöt on punkkien alla; ei ole pohjaproppua. Pentryn pumpulla tyhjäksi, ensin jakotukista kaikki venttiilit auki. Olen tavannut avata manusluukut ja vetää kuiva-märkäimurilla loput. Lämminvesivaraaja hanasta tyhjäksi.


    • Anonyymi

      Lämmin halli.

      • Anonyymi

        Aika herkkua keväällä se talven lämpimässä hallissa tankin pohjalla lillunut vesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika herkkua keväällä se talven lämpimässä hallissa tankin pohjalla lillunut vesi.

        Sitä ei varmaan kukaan pakota juomaan. Sekaan jotain siihen tarkoitettua myrkkyä vaikka klooria, sen jälkeen huuhtelut, täyttö ja kovaa ajoa. Tai juomista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika herkkua keväällä se talven lämpimässä hallissa tankin pohjalla lillunut vesi.

        Jättää kannen auki niin se pieni tilkka on kevääseen mennessä haihtunut haihtunut.


    • Anonyymi

      Minä kaadan makeavesisäiliöön syksyllä 30 litraa vodkaa. Se suojaa letkuja, hanoja ja pumppuja jäätymisestä ja muuttuu talven aikana tummaksi rommiksi.

      Imureiden ja paineilmapumppujen kanssa pelaaminen on tympeää touhua, viinan kanssa läträäminen iloista.

      • Anonyymi

        "Tummaksi rommiksi"? Oletko ihan varma, ettet ole lätrännyt septitankin kanssa?


    • Anonyymi

      Ihmeen kauan sai tämä ketju olla, ennen kuin pilaantuminen lähti käyntiin.

      • Anonyymi

        Ei se vesi käsittelemättömänä pitkään juomakelpoisena veneen tankissa säily, sekö oli kontribuutiosi vai ihan offtopiciako vedit?


      • Anonyymi

        Juomaveden säilyvyyden parantamiseksi säiliöön laitettavista hopeaioniverkoista olen kuullut, mutta onko niitä ketjuinakin? Helpompihan ketju olisi täyttöputken kautta sinne sujauttaa ja noukkia pois.


    • Anonyymi

      Tavallinen rakennuskompura, sillä varovasti painetta hanasta sisään, niin vesi liikkuu. Laitan kesällä vähän hopeaperustaista yachticonin ainetta tankkiin, niin vesi ei pilaannu. Keväällä voi jonkun verran laskea vettä hanasta, mutta ei ole koskaan ollut vesi pahanhajuista tai makuista.

    • Anonyymi

      Jos veneeseen on asennettu kuumavesivaraaja, niin sen kunnollinen tyhjennys onnistuu parhaiten vesi-imurilla. Esimerkiksi Quick kuumavesivaraajassa on alareunassa ylipaine- / tyhjennysventtiili. Venttiili auki ja vesi-imurin letku venttiilin jatkeena olevaan valumaletkuun. Vesihanat auki ja imuri päälle. Lopuksi kaikki vesihanat kiinni ja availee niitä vielä kerran yksitellen. Hyvin tyhjenee koko vesisysteemi. Ei välttämättä tarvitse mitään pakkasnestettä.
      Minun veneeni vesisysteemistä tulee yleensä kuumavesivaraajasta imuroimalla yli 30 litraa vettä vielä sen jälkeen, kun normaali vesipumppu ei enää pumppaa mitään.

      Tuon jälkeen samalla vesi-imurilla saa vielä pilssinkin imaistua kuivaksi, jos siellä nyt sattuu olemaan vettä.

      Olen kokeillut myös aikaisemmin paineilmaa, mutta se ei toimi kuumavesivaraajan tyhjentämisessä niin hyvin. Eli on jäänyt vettä vesipumpun alaosaan ja ennen vesipumppua olevaan suodattimeen, jolloin ne halkeaa pakkasessa. Nimimerkillä kokemusta on.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      125
      2118
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      267
      1963
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      62
      1496
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      115
      1336
    5. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1248
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      128
      1184
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      960
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      65
      927
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      45
      857
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      841
    Aihe