Lajittelut

Anonyymi-ap

Kyllä ei ihmiset osaa ainakaan muoveja lajitella. Ne kuvittelee et kaikki mikä on muovia heitetään muoviroskikseen ,mut ei se näin mee.
PVC muovia ei saa ollenkaan laittaa
Leviterasiat pitää pyyhkiä ja kansi erikseen samoin kuin muovipulloista kannet erikseen
Kaikki muoviastiat pitää huuhdella
Meidän talossa on nyt kaikki muovit siellä, muovi kun muovi
Taloyhtiö joutuu maksaan varmaan siitä kun joutuvat lajittelee uudestaan

13

463

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos kierrätystä halutaan oikeesti lisätä, ei saisi myöskään pistää liian tiukkoja sääntöjä ihmisille. Kenties suurin älyttömyys/puute on se, että itse asiassa keräykseen saa laittaa vain pakkauksia! Ei siis edes kaikkea oikeaa ja puhdasta muovia. Kyllä tekniikka hoitaa helposti sitten lajittelun, lajitellaan ne joka tapauksessa.
      Olis tietysti hyvä puhdistaa jotenkin liha- ja rasvapakkaukset ainakin. Korkin/kannen jättäminen ei taida suuri vika olla, onhan se joskus samaa tai edes irtoa helposti

      lajijasuris

    • Anonyymi

      Ei sinne likaisia saa laittaa. Ajattelin vaan et jos siitäkin menee erikseen maksu niin vuokrattiin nousee koska omistajille tulee lisäkuluja, kun muutenkin kaikki on niin kallista

      • Anonyymi

        Kovin likaiset vaan suoraan sekajätteeseen! Mä oon jotain pessyt käsitiskissä, jos on sattunut oleen muuta tiskiä samalla. Konepesuakin olen kokeillut, mutta vain semmosille, joissa ei ole irtoavia papereita (Sauvon Säilyke-purkit kyllä kestää 😀)

        lajijasuris


      • Anonyymi

        Riittää jos esimerkiksi rasvaiset pakkaukset pyyhkäisee talouspaperilla. Jos pakkaus on niin puhdas, että siitä ei tule kotiroskiksessa hajuhaittaa, se on tarpeeksi puhdas kierrätykseen. On suorastaan suositeltavaa ettet ala tiskata esimerkiksi jugurttipurkkeja astianpesuaineella ja lämpimällä vedellä. Näin on ohje.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riittää jos esimerkiksi rasvaiset pakkaukset pyyhkäisee talouspaperilla. Jos pakkaus on niin puhdas, että siitä ei tule kotiroskiksessa hajuhaittaa, se on tarpeeksi puhdas kierrätykseen. On suorastaan suositeltavaa ettet ala tiskata esimerkiksi jugurttipurkkeja astianpesuaineella ja lämpimällä vedellä. Näin on ohje.

        Joo näin, mutta toki niitä voi halutessaan pestä muun tiskin mukana, ei toki erikseen varta vasten kannata.

        lajijasuris


    • Anonyymi

      Vesi on nykyään niin kallista etten mitään jätekiertoon tulevia astioita pese. Kaikki epäselvät sekajätteisiin ja loput selvät: ekojätteet, pahvit, muovit, lasit ja lehdet omiinsa ja tilaa riittää kaikille sopivasti.

    • Anonyymi

      No ei tietysti erikseen ,mut jos muutenkin tiskaa käsin muita astioita niin siinähän ne menee samalla. Voi ja margariini rasioita ei saakaan pestä ne onkin vain pyyhittävä paperilla

    • Anonyymi

      Meidän roskikseen ilmestyy mystisesti aina tosi iso jätesäkki täynnä jotain muoveja. Ei tietoon mistä tulee

    • Anonyymi

      Jos pitää jätteitä ruveta tiskaamaan lämpimällä vedellä erikseen (tiskithän tiskaan tiskikoneella), siinä vaiheessa alan heittämään muoviroskat uudelleen sekajätteisiin, missä niitä ei tartte erittäin kalliilla lämpimällä vedellä alkaa tiskaamaan.

      Tämähän nyt on maapallon tyhmintä luonnonsuojelua, että pitäisi alkaa yhtä maapallon arvokkainta, sekä talouden arvokkainta resurssia eli vettä tuhlaamaan jonkin jätteiden huljutteluun. Tai edes tekemällä lisää jätettä, ja alkaa jotain talouspaperia tuhlaamaan. Johan se jo on älytöntä että eri astioita käryttävillä dieseleillä käydään erikseen tyhjentämässä.

      Hei nyt ihan oikeasti HALOO! onko sielä aivoja päässä ollenkaan.

      Jäteyhtiö peskööt jätteensä itse maksamallaan vedellä. Minä en pese. Eikä mitään taloyhtiötä tai kotitaloutta voi jäteyhtiöt alkaa vaatimaan pesemään jotain jätteitä. Jätteiden käsittely on heidän velvoitteensa josta heille jätemaksua maksetaan. Tehkööt he mitä tykkäävät niillä.

      Muutoinkin, koko asia on aivan liian monimutkainen. Minä en selvittele mitään muovin PVC laatuja tai muita. Jos se ei suju niin että muovit muoviin, niin alan heittämään sekajätteisiin. Ei tartte mietiskellä enää turhia.

      • Anonyymi

        Lassila &Tikanoja sun muut ahneet jätefirmat ovat nykyisin pörssissä olevia osakeyhtiöitä. Niillä on varaa lajitella jätteet ihan itse. Mummuja ja yksinkertaisia vaan uunotetaan peseskelemään muoviastioita itse maksamallaan vedellä. Muovi on nykyisin arvokasta ja nämä jätefirmat saavat muovinsa täysin ilmaiseksi. Sen jälkeen muovi myydään uusiomuovifirmoille ja tehdään hyvä tili. Ei voi vaatia eikä edes olettaa tavallisen tallaajan lajittelevan eri muovilaatuja. Sinne vaan kaikki sekajätteisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lassila &Tikanoja sun muut ahneet jätefirmat ovat nykyisin pörssissä olevia osakeyhtiöitä. Niillä on varaa lajitella jätteet ihan itse. Mummuja ja yksinkertaisia vaan uunotetaan peseskelemään muoviastioita itse maksamallaan vedellä. Muovi on nykyisin arvokasta ja nämä jätefirmat saavat muovinsa täysin ilmaiseksi. Sen jälkeen muovi myydään uusiomuovifirmoille ja tehdään hyvä tili. Ei voi vaatia eikä edes olettaa tavallisen tallaajan lajittelevan eri muovilaatuja. Sinne vaan kaikki sekajätteisiin.

        Niinpä, kas kunnei vaadita erottelemaan vaikkapa sanomalehtipaperia muusta...
        Kyllä kai sitä käsitiskattavaa jokaiselle joskus tulee. Ei kannata ottaa liikaa stressiä muovinkierrätyksestä, kun se systeemi ei vielä muutenkaan ole huippuunsa viritetty. Telkkarissakin taannoin kerrottiin miten osa kierrätysmuovista menee polttoon, eikä syy ollut väärä muovilaatu tai likaisuus. Sekin jo jo paljon, jos kierrättää edes suurin piirtein puhtaat muovit.

        lajijasuris


    • Anonyymi

      Minä oon pesassu kun ei oo tiskikonetta joudun tiskaan käsin niin samoilla vesillä oon huljutellu.

    • Anonyymi

      hitsi mä luin että tässä puhuttiin parittelusta että loimaalaiset ei sitäkään osaa... mutta sitten vaan lajitella ei osata...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      338
      3438
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      227
      2108
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1672
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1527
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      83
      1376
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      288
      1271
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      83
      1111
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1111
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      86
      1107
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      946
    Aihe