Tunteet ohjaavat

Anonyymi-ap

Amerikkalainen psykologi Paul Ekman tunnetaan tunteiden ja ilmeiden tutkijana. Ekmanin tunneteorian mukaan on olemassa kuusi perustunnetta, jotka tunnistetaan maailmanlaajuisesti. Nämä tunteet ovat ilo, suru, viha, pelko, inho ja hämmästys.

Erilaisia tunteita on toki olemassa enemmän, mutta kuuden perustunteen kokeminen, tunnistaminen ja ilmentäminen ovat melko samanlaista jokaisessa kulttuurissa.

Tee testi!

https://www.riddle.com/view/208420

Minulle tuli suru ja kyllä se nykyisin pitää paikkansa, on niin monta menetystä ollut.

18

329

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kokeilin kaksi kertaa. Ensin vastaukseksi tuli Pelko. Vastasin varmasti väärin, sillä minä en pelkää. Kiperissäkin tilanteissa mietin parhaimman vaihtoehdon, ja vaikka tulevaisuudessa tulee lähtö tuonilmaisiin, niin en sitäkään pelkää.
      Kokeilin uudestaan, ja vastaukseksi tuli Hämmästys. Hämmästelen kuulemma kaikkea, olen utelias ja jotain muuta vielä, en edes muista mitä. En oikein tunnistanut asennetta.
      Voin tietysti sanoa, että olen hämmästynyt, hämmästynyt elämäni sujumisesta, terveydentilastani ja ikävuosistani, muunmuassa. Etupäässä olen iloinen, esim. lapsistani ja lähimmäisistäni, ystävistäni, tästä mielipidepalstasta ja hyvästä ruokahalusta.
      Mkr.

      Mutta en ihan usko, että tämä olisi tieteellinen tutkimus.
      Mitäs muut?

    • Anonyymi

      Ei ollut kovin tieteellinen tutkimus. Uskokoon ken tahtoo.

      Hämmästys tuli vastaukseksi, vaikka en ole mikään hetkessä eläjä.

    • Testi vaikuttaa viihteelliseltä, mutta antoi kimmokkeen hiukan selvitellä, mitä perustunteilla tarkoitetaan. Yleensä tunnekirjo esitetään paljon laajemmaksi, paljon puhutaan esimerkiksi häpeän ja syyllisyyden tunteista. Opetushallituksen julkaisussa esitellään peräti 104 tunnetta, silmiin osui myös UC Berkeleyn yliopiston tutkimus, jossa on löydetty 27 selvästi toisistaan erottuvaa tunnetilaa:

      ihailu, palvonta, esteettinen arvostus, huvittuminen, ahdistuneisuus, hämmästys, kiusallisuus, ikävystyminen, rauhallisuus, sekavuus, hämmennys, kaipuu, inho, empaattinen kipu, innostus, kateus, innostus, pelko, syyllisyys, kauhu, mielenkiinto, ilo, nostalgia, ylpeys, helpotus, romantiikka, suru, tyydytys, seksuaalinen halu, yllätys, myötätunto ja voitonriemu.

      Mielestäni nuo kaikki eivät ole pelkkiä puhtaita tunteita eivätkä tunnetilojakaan , vaan osan voisi luokitella vaikkapa mielentilaksi, mielenvireeksi tai asenteeksi. Sanalla tunne on monia määritelmiä ja tulkintoja , Wikipedia sanoo näin :
      "Tunne tai emootio on jonkin tuntemuksen kuten mielihyvän tai mielipahan sävyttämä tietoinen elämys.[1]
      Ihmisen perustunteita ovat onnellisuus, suru, pelko, inho, viha ja hämmästys. Monimutkaisempia tunteita ovat esimerkiksi rakkaus, ylpeys, kateus ja halveksunta.
      Tunteet ohjaavat ihmisen ja eläinten toimintaa. Myönteisten ja kielteisten tunteiden avulla ihminen ja muut eläimet lähestyvät tai välttelevät asioita sen mukaan, ovatko ne hyviä vai vahingollisia. Tunteet ovat myös tärkeässä osassa ihmisen sosiaalisessa elämässä.
      Tunnetilat syntyvät aivojen eri osien yhteistoimintana. Tunteet voivat aiheuttaa voimakkaita ja tahdosta riippumattomia fysiologisia muutoksia kehossa. Tunteita voidaan ilmaista esimerkiksi kasvojen ilmeillä ja kehon asennoilla, nykyisin myös hymiöillä. "

      Sanaa tunne käytetään hyvinkin väljästi, vaikkapa nälän tunne, vaikka se on mielestäni tuntemus. Tunteen vastakohdaksi esitetään usein järki, vaikka ne ovat toisiaan täydentäviä, eivät sulje pois toisiaan.

      Tunne määritellään lyhytkestoiseksi, pitempään kestävänä se on mielentila.
      Samat perustunteet ovat ihmisillä jo syntymästä saakka ja kaikissa kulttuureissa samat.

      Tein testin ja ehkä se iloinen koiran kuva ratkaisi minun ohjaavaksi tunteekseni ilon. Kaikki tunteet ovat tarpeellisia ja inhimillisiä , samoin kuin niiden hallinta. Tunnen kyllä testituloksen omakseni ja olen siitä iloinen , "ilon kautta" urheilijoitakin tsempataan.

    • Anonyymi

      Kyllä minä sain nyt tunnetilakseni pelon. Enkä yhtään ihmettele. Olen putsannut mustatorvisieniä kori kaupalla ja tänä vuonna niissä on paljon ötököitä. Pisteen kokoisista 2 cm:n pituisiin. Jo metsässä tunne niskassa kipittävästä ötökästä puistatti.
      Aina olen ollut ötökkäkammoinen, en ihan fobiaa pode, mutta vilkas mielikuvitus voisi senkin laukaista.
      Lohdutukseksi muillekin ötökkäkammoisille löysin psykiatrian professori Hasse Karlssonin tekstin:

      "– Taipumus hyönteispelkoon voi olla jälki evoluutiosta: joskus muinoin on voinut ollut syytäkin karttaa hyönteisiä. Ehkäpä pelkoa potevat ovat eloonjäämiskamppailusta selvinneitä voittajia eivätkä irrationaalisia pelkureita, pohtii psykiatrian professori Hasse Karlsson ."

      Iloisen koiran valistani huolimatta 🕷🦗🐜🐛🦟🦠

    • Anonyymi

      Pinnallisuus näkyy vahvana palstalaisilla.

      • Anonyymi

        Onko pinnallisuus tunnetila?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko pinnallisuus tunnetila?

        Ei täällä kannata syvällisempiä jutella..
        Kannattaa vaan kertoa mitä söi, mitä siivosi ja mitä osti kaupasta. Kyllä ne kateudet ja inhot kuitenkin rivien välistä paistaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko pinnallisuus tunnetila?

        Henkinen taso.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Henkinen taso.

        Tai henkinen tasottomuus.


    • Ilo oli testini tulos, optimisti olen. Kainuun kunnista Puolanka on lyönyt itsensä läpi pessimisti teemallaan... mitäpä se hyvejää.
      Puolangallakin pessimismi on ilo aihe.

      • Anonyymi

        sain testituloksessa , pelko.
        ja on se paljonkin totta , olen lähes aina , - ainakin yksin liikkuessani varautunut lähes joka paikassa , siis ulkona liikkuessani , ja myös ihmisten kesken hyvin varovainen , paljastamatta mitään henkilökohtaisempaa , suurinpiirtein asioiden aiheesta jotain ympäripyöreää , "sinnepäin" :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        sain testituloksessa , pelko.
        ja on se paljonkin totta , olen lähes aina , - ainakin yksin liikkuessani varautunut lähes joka paikassa , siis ulkona liikkuessani , ja myös ihmisten kesken hyvin varovainen , paljastamatta mitään henkilökohtaisempaa , suurinpiirtein asioiden aiheesta jotain ympäripyöreää , "sinnepäin" :)

        Pelko on terveellinen tunnetila. Jos ihminen ei tuntisi tervettä pelkoa syöksyisi hän surman suuhun.
        Pelko on suojelumekanismi.


    • Anonyymi

      Ilo!
      Vahvin tunteesi on ilo. Olet positiivinen ja hauska tyyppi. Elämänilosi ja optimismisi on tarttuvaa, ja seurassasi on mahdotonta olla alakuloinen. Nautit kaikesta, mitä teet ja koet. Sinulla ei ole aikaa murehtia tai surra. Ole varovainen: joskus loputon ilosi voi uuvuttaa niin muut kuin sinut itsesi.

    • Anonyymi

      Pelko oli minunki tulos testistä,,
      tein seuraavanki testin
      sen mukaan olisin hyvä rakennusmestari,,,

      en tehnyt enempää testejä,

    • Ilo oli minunkin hallitseva tunteeni.
      Mutta kysymykset oli kyllä niin höpöhöpöjä, että sekin nauratti.
      Ja sitäpaitsi, tunnetilat vaihtelee; se mikä on päällimmäisenä tänään ei tarvitse olla sama kuin eilen. Mielivärikin vaihtelee. Niistä kuvavinkeistä mikään ei herättänyt syvää tunnetta.
      Mutta joo, olen yleensä hyväntuulinen ja yritän olla ärsyyntymättä pikkuasioista.

    • Anonyymi

      Ylläri-pylläri; ilo. Mutta nää on näitä, ei mitään tekemistä todellisuuden kanssa.

    • Anonyymi

      Iloinen ihminen täälläkin !..)) Simppeli testi, painoarvo sama kuin päiväkohtaisilla horoskoopeilla.
      Onneksi Ramoona täydensi sitä paremmalla tutkimustiedolla ja esseenomaisella
      kirjoituksella aiheesta. Olen lukenut sen pariin kertaan painaakseni sen mieleeni..))
      Kiitos siitä.

      Kyllä ihmismielen ja tunne-elämän eri osa-alueet ovat vaikeita tunnistaa, hahmottaa ja tulkita, minulle ainakin, vaikka ne ovat minulle olleet elämänmittainen kiinnostuksen kohde.
      Samaan olen "tutkimuksissani" päätynyt kuin Ingmar Bergmanin romaanihenkilö:
      "Kenestä tahansa voi sanoa melkein mitä tahansa ja aina se jotenkin paikkansa pitää"..))
      demeter1

    • Anonyymi

      En yllättynyt. Iloinen.
      Minusta on mukava nähdä ympärilläni tyytyväisiä, hyväntuulisia ihmisiä.
      Onnistuneita aineellisessa ja sosiaalisessa mielessä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      452
      3304
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      417
      2975
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      127
      2819
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2182
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2010
    6. 176
      1390
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1347
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1216
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      79
      1190
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1040
    Aihe