häiriintynyt syöminen

Anonyymi-ap

en oikeen tienny missä tän jakaisin mut päädyin nyt tulemaan tänne mun asiani kanssa. mulle on pienestä pitäen syöminen ollut hankalaa ihan siitä syystä, etten oo syystä tai toisesta tykännyt syömisestä. olin pienenä todella laiha ja alipainoinen, mut sai pakottaa syömään ja annoskoot oli mulla hyvin pieniä. en oo koskaan ollut ruoan suhteen nirso, oon aina syönyt melkein mitä tahansa, eikä uusien ruokien kokeilu oo ollu mulle hankalaa. jossan kohtaa ala-astetta aloin herkuttelemaan salaa vanhemmilta ystäväni innoittamana, jolloin mulle kertyi painoa siihen pisteeseen, että olin ensimmäistä kertaa elämässäni normaalipainoinen. en miettinyt syömistä sen enempää kuin muutkaan, söin terveellisesti ja hyvin. kuudennella luokalla sairastuin vaikeaan masennukseen, jolloin myös ruokahalu ja ruokatottumukset muuttuivat. diagnooseja mulla on useampia, mutta en tässä niitä avaa sen enempää mitä mun tarvitsee. yksi mun diagnooseista on pakko-oireinen häiriö, johon mulla liittyy pelkoja ruoan puhtaudesta, ylipäätään ruoasta ja keittiöistä sekä syömisestä. olen myös autismin kirjolla, johon varmasti osa mun syömiseen liittyvistä haasteista liittyy. mun suhde ruokaan on viime aikoina muuttunut paljon. viime kevään laskin kaloreita, punnitsin itseäni jatkuvasti, yritin saada itseni oksentamaan ja käytin amfetamiinia apuna paastoamisessa. menetin kuukautiseni hetkesi aikaa, mutta en tiedä johtuiko se painon laskusta vai jostain muusta. lopulta laihduin 7 kiloa, ja saavutin alipainon. muistan vieläkin sen onnen. laihduin 7 kiloa, joista kesän aikana sain takaisin 5. pelkään jatkuvasti menettäväni kontrollin syömisen suhteen, ahmin, paastoan, sitten taas ahmin. ruoka hallitsee elämääni. lasken edelleen kaloreita. rukoilen, että tällä kertaa paino olisi laskenut. olen vielä normaalipainoinen. se satuttaa aina. vihaan miten paljon pidän ruoasta. se oksettaa mua. en usko kuitenkaan mulla olevan syömishäiriötä, en ole alipainoinen. olen edelleen varma, että haen tällä vain huomiota. keksin itselleni lisää ongelmia. niin äiti sanoi, kun kerroin mun huolesta tän asian suhteen. nää tunteet on silti aitoja. tiedostan mulla olevan epäterveellinen suhde ruokaan, oli se sitten syömishäiriön tasolla tai ei. käyn psykologilla viikottain juttelemassa, oon käynyt terapiassa/psykologilla jo 3 vuotta. en oo pystynyt ottaa tätä asiaa esille siellä, koska tiedostan, että niin monella syömiseen liittyvät haasteet on niin paljon pahempia, enkä tahdo aiheuttaa turhaa huolta tai vaikuttaa siltä, että haen tällä huomiota. tunnistan mun kehonkuvan olevan vääristynyt. mua triggeröi kaikki syömiseen liittyvä, syömishäiriöt jne. en tiedä mitä mun pitäisi tehdä, kun en uskalla puhua tästä kenellekkään. mun kaveri, jolla on syömishäiriötaustaa sanoi, että mun kannattaa puhua ennen kun tilanne pahenee, mutta ajatus siitä tuntuu niin vaikealta. et juu onko kellään mitään aavistusta siitä, mitä tää vois olla ja mikä tähän auttaa? en jaksa kamppailla enää yksin tän asian kanssa, tiedän mun tarvitsevan jonkinlaista apua.

1

145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ensimmäinen neuvo: juttele sille psykologille.
      Hän työskentelee kanssasi juuri siitä syystä, että pystyy auttamaan sinua.

      No joo, toista neuvoa ei taida tulla, kun en ole ammattilainen.
      Mutta oletko miettinyt, syötkö tai oletko syömättä jonkun tunteen takia ?
      Mitä mielessäsi on sillä hetkellä, kun syöt, tai tunnet että on syötävä.
      Tunteiden käsittelyn taitoa olisi hyvä hioa, koska usein tunteet ovat asioiden taustalla.

      Jotkut saattavat syödä vaikka pahaan, ahdistuneeseen oloon, vähän kuin lohtusyömistä. Jotkut käyttävät samasta syystä alkoholia tai huumeita, jotkut pelaavat liikaa, jne.
      Usein mielen ongelmia pyritään hoitamaan jollain tietynlaisella toiminnalla, ja jos se toiminta on väärää, olisi hyvä kaivaa, mikä siellä on pohjimmaisena syynä.
      Siinäkään ei ole mitään väärää, jos tykkäät syödä vähän kerrallaan, niin ihan ok, kun syöt sitten vähän useammin.
      Ja yritä olla tarkkailematta itseäsi, painoasi, lihomista tai laihtumista, se on jatkuvaa piinaa, etenkin itselle. Kannattaa aloittaa itsensä hoitaminen ja itsestä huolen pitäminen niistä muista asioista.

      Ikävää, että sinulla tuntuu vaikeuksia riittävän, mutta tiedätkös, sen vahvempi olet, mitä enemmän jaksat tehdä töitä, että pääsisit helpommalla.
      Palaan ensimmäiseen neuvoon, puhu sille psykologille. Et ole hänelle, tai kenellekään muullekaan mikään rasite tai vaivaksi, tai mitään muutakaan. Ammattilaiset ovat auttamassa, he ovat meitä kaikkia varten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 103
      1869
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1835
    3. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1834
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1350
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1310
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1296
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1281
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe