Miten voittaa lihoamisen pelko?

Anonyymi-ap

Hei!
Olen kohta 15-vuotias. Olen sairastanut anoreksiaa noin vuoden verran. Olen nyt normaalipainoinen. (Tai ainakin luulen niin, koska vaakaa en ole saanut nähdä….), hetki sitten olen ollut noin 4-5kg alipainoinen.

Olen osastolla hoidossa ja se minua ärsyttää, että lääkärit ja hoitajat sanovat minua sairaan laihaksi vaikka olen normaalipainoinen. Olen ollut osastolla vasta noin 2 viikkoa.

Lihoaminen pelottaa minua ja on suurin esteeni parantumisessa. En edes ole vielä kovinkaan varma haluanko oikeasti parantua. Sairauteni siis antaa vielä tässä kohti enemmän minulle, mitä ottaa pois. Rakastin olla alipainoinen… ja nyt minulla on valtava pettymys ja ahdistus ulkonäkööni liittyen, koska olen saanut painoa. Pääseekö lihoamisen pelosta irti? Ymmärrän, että olen vielä aliravitsemustilassa ja minun kuuluisi syödä jotta se korjaantuu. Mutta en vain kestä miltä näytän ja minusta tuntuu, että ulkonäköni on menossa vain alas päin tästä, jos jatkan rav ohjeiden mukaan syömistä.

Onko kellään vinkkejä miten voisin saada rohkeutta painon kasvuuni?

2

505

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Hei <3 tässä jotain ajatuksia, mitä olen itse käyttänyt parantuessa:

-terve keho jaksaa enemmän. Ja silloin jos vaikkapa juokset maratonin niin kukaan ei katso sitä, paljonko pqinat. He katsovat suoritustasi

-sua on mukavampi halata kun oot ns pehmeämpi

- vaatteet istuvat paremmin, kun on normipainossa

- kyseessä nimen omaan NORMI paino eli paino, jota kukaan ei ajattele läskiksi tai liian laihaksi. Nimen omaan normi. Normaali. Juuri hyvä.

- kun oot normipainossa niin yksittäiset herkuttelut yms lihottaa vähemmän. Voit siis syödä vapaammin ilman muutoksia kehossa

-terve keho tuntuu todella hyvältä. Varsinkin kun on tottunut sairaaseen kehoon, jonkq joutuu lähes pakottamaan toimimaan niin on ihana huomata, että kävelyn ei tarvitse tuntua maailmanlopun raskaalta

Itsellä ainakin painon noustessa alku oli hankalin ja lopulta sitä ei enää ajatellut. Voimia <3

• Anonyymi

Oikealla ruokavaliolla ei ole pelkoa lihomisesta.
      Voin kertoa yhden tutun toteaman, kun hän sai vähän lihaa luiden ympärille.
      Hän sanoi kerran iloisena, että miehet katsovat paljon kiinnostuneemmin, kun ei ole enää niin laiha.
      Ja jos saa vähän painoa nousemaan, ei se heti tarkoita lihomista.
      Tsemppiä sinulle sinne, missä oletkin, pitävät sinusta varmasti hyvää huolta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7333
    2. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      61
      5045
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4699
    4. 74
      4637
    5. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4168
    6. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      29
      3442
    7. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      8
      2948
    8. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      49
      2530
    9. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      39
      2478
    10. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      212
      2321
    Aihe