sorasta hiekkaan

beib

Olen päättänyt vaihtaa sorapohjani vihdoinkin hiekaksi.

Rautakaupasta saa kuulemma edullisesti puhallushiekkaa, sitä siis! Kaikki laadut eivät vaan muistaakseni käy, öljypitoisuuden tmv. takia, joten mitä suosittelisitte?

Pohjalle mönkimään kierteissarvikotiloita, saako näitä ihan kaikista akvaariokaupoista, en ole ainakaan törmännyt näillä kulmilla? Harrastajilta?

Mitä minun pitäisi ottaa huomioon tässä vaihto-operaatiossa? Muuttuuko suodatuksen tarve jotenkin vaihdon jälkeen, vai pysyykö ennallaan? Eikö sisäsuodattimeni tukkeudu hienosta hiekasta? Pysyvätkö kasvit samalla tavalla pohjassa kuin nykyisin?

Kiitos kaikille, jotka vaivautuvat auttamaan naista mäessä :)

3

448

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nermal

      Tottahan toista naista aina autetaan. itsekin vaihdoin tänä keväänä ja sain täältä apua ja kyllä vaihto kannatti.

      "Rautakaupasta saa kuulemma edullisesti puhallushiekkaa, sitä siis! Kaikki laadut eivät vaan muistaakseni käy, öljypitoisuuden tmv. takia, joten mitä suosittelisitte?"

      Osta juu mieluummin rautakaupasta kuin akvakaupasta, niin saat samaa tavaraa paljon halvemmalla. Öljyä hiekkaan on voinut tulla sen kuivauksen yhteydessä, mutta nykyään tietääkseni harvinaista. Kysy varmuuden vuoksi myyjältä. Öljyn kyllä hasitaakin. Värin puolesta mitä tummempaa, sen parempaa.

      Itse piipahdin vaihto-operaatiotani suunnitellessa yhdessä hiekkapuhallusfirmassa. Sinne oli juuri tullut uutta puhdasta hyvää hiekkaa (vaihteleva raekoko ja väri suhteellisen tumma, joten sai todella luonnollisen näköisen pohjan) ja sitä oli tursunnut yli säiliön. Sain kerätä ilmaiseksi maasta tätä "ylijäämähiekkaa." Kannattaa yrittää tätäkin.

      "Pohjalle mönkimään kierteissarvikotiloita..." Kyllä. Kyseleppä esim. täällä. Monella harrastajalla näitä mönkii runsain mitoin. Minäkin juuri harvensin populaatiotani yhdelle kaverille.

      "Mitä minun pitäisi ottaa huomioon tässä vaihto-operaatiossa?"
      Klikkaappa vaikka:
      http://www.akvaariopalsta.net/keskustelu/arkisto14.php?sid=457d41d339ce58ff9ee688a887c60d27#2
      Ja tältäkin palstalta löytyy monia keskusteluja tältä keväältä, kun hakee. Itse vaihdoin ensin puolet ja viikon päästä puolet. Ei mitään ongelmia. Kalatkin olivat täysillä (turhankin uteliaita) hommassa mukana, eikä näyttäneet kärsivän ollenkaan. Eivät edes kiilakyljet haalistuneet.

      "Muuttuuko suodatuksen tarve jotenkin vaihdon jälkeen, vai pysyykö ennallaan?"
      Tietysti tehokas suodatus imaisee gagat sisäänsä sillä nythän ne eivät vajoa "pohjamutiin." Mitä enemmän suodatuspinta-alaa (massaa) sen parempi bakujen kannalta. Sukkahousuvinkki: kerää sitä poistettavaa soraa sukkiksiin ja jätä akvaarioon veteen roikkumaan. Näin nopeutat hyvien bakujen lisääntymistä ja siirtymistä uudelle hiekalle ja vältyt tn. nitriitiltä kokonaan. Hiekka kannattaa tosiaan jaksaa pestä hyvin, niin säästyy monen päivän veden samentumiselta, eikä suodatinkaan rasitu liikaa/tukkeudu. Kunhan hiekkaa on riittävästi, pysyvät kasvit entistä paremmin pohjassa ja lannoitteetkin siellä missä pitää ;)

      Lisäprobleemeja? Kysy vaan. Intoa hommaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1694
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1015
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe