sorasta hiekkaan

beib

Olen päättänyt vaihtaa sorapohjani vihdoinkin hiekaksi.

Rautakaupasta saa kuulemma edullisesti puhallushiekkaa, sitä siis! Kaikki laadut eivät vaan muistaakseni käy, öljypitoisuuden tmv. takia, joten mitä suosittelisitte?

Pohjalle mönkimään kierteissarvikotiloita, saako näitä ihan kaikista akvaariokaupoista, en ole ainakaan törmännyt näillä kulmilla? Harrastajilta?

Mitä minun pitäisi ottaa huomioon tässä vaihto-operaatiossa? Muuttuuko suodatuksen tarve jotenkin vaihdon jälkeen, vai pysyykö ennallaan? Eikö sisäsuodattimeni tukkeudu hienosta hiekasta? Pysyvätkö kasvit samalla tavalla pohjassa kuin nykyisin?

Kiitos kaikille, jotka vaivautuvat auttamaan naista mäessä :)

3

462

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nermal

Tottahan toista naista aina autetaan. itsekin vaihdoin tänä keväänä ja sain täältä apua ja kyllä vaihto kannatti.

"Rautakaupasta saa kuulemma edullisesti puhallushiekkaa, sitä siis! Kaikki laadut eivät vaan muistaakseni käy, öljypitoisuuden tmv. takia, joten mitä suosittelisitte?"

Osta juu mieluummin rautakaupasta kuin akvakaupasta, niin saat samaa tavaraa paljon halvemmalla. Öljyä hiekkaan on voinut tulla sen kuivauksen yhteydessä, mutta nykyään tietääkseni harvinaista. Kysy varmuuden vuoksi myyjältä. Öljyn kyllä hasitaakin. Värin puolesta mitä tummempaa, sen parempaa.

Itse piipahdin vaihto-operaatiotani suunnitellessa yhdessä hiekkapuhallusfirmassa. Sinne oli juuri tullut uutta puhdasta hyvää hiekkaa (vaihteleva raekoko ja väri suhteellisen tumma, joten sai todella luonnollisen näköisen pohjan) ja sitä oli tursunnut yli säiliön. Sain kerätä ilmaiseksi maasta tätä "ylijäämähiekkaa." Kannattaa yrittää tätäkin.

"Pohjalle mönkimään kierteissarvikotiloita..." Kyllä. Kyseleppä esim. täällä. Monella harrastajalla näitä mönkii runsain mitoin. Minäkin juuri harvensin populaatiotani yhdelle kaverille.

"Mitä minun pitäisi ottaa huomioon tässä vaihto-operaatiossa?"
      Klikkaappa vaikka:
      http://www.akvaariopalsta.net/keskustelu/arkisto14.php?sid=457d41d339ce58ff9ee688a887c60d27#2
      Ja tältäkin palstalta löytyy monia keskusteluja tältä keväältä, kun hakee. Itse vaihdoin ensin puolet ja viikon päästä puolet. Ei mitään ongelmia. Kalatkin olivat täysillä (turhankin uteliaita) hommassa mukana, eikä näyttäneet kärsivän ollenkaan. Eivät edes kiilakyljet haalistuneet.

"Muuttuuko suodatuksen tarve jotenkin vaihdon jälkeen, vai pysyykö ennallaan?"
      Tietysti tehokas suodatus imaisee gagat sisäänsä sillä nythän ne eivät vajoa "pohjamutiin." Mitä enemmän suodatuspinta-alaa (massaa) sen parempi bakujen kannalta. Sukkahousuvinkki: kerää sitä poistettavaa soraa sukkiksiin ja jätä akvaarioon veteen roikkumaan. Näin nopeutat hyvien bakujen lisääntymistä ja siirtymistä uudelle hiekalle ja vältyt tn. nitriitiltä kokonaan. Hiekka kannattaa tosiaan jaksaa pestä hyvin, niin säästyy monen päivän veden samentumiselta, eikä suodatinkaan rasitu liikaa/tukkeudu. Kunhan hiekkaa on riittävästi, pysyvät kasvit entistä paremmin pohjassa ja lannoitteetkin siellä missä pitää ;)

Lisäprobleemeja? Kysy vaan. Intoa hommaan.

• beib
        Nermal kirjoitti:

Ootellessani, että mies grillaa päivän murkinat, ehin vähän "muistelee vanhoja."
        Ollos hyvä:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=102&conference=4500000000001097&posting=22000000005784470

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=102&conference=4500000000001109&posting=22000000007020584

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=102&conference=4500000000001109&posting=22000000006719717

Yksi asia vielä askarruttaa:

Akvaario, johon hienoa hiekkaa suunnittelen, on 160-litrainen. Suodattimena on Eheim Aquaball 2210, valmistaja ilmoittaa sopivan 60 - 160-litraisiin. Jotkut sanovat näiden litramäärien olevan alakanttiin mitoitettuja, ja pohdinkin tässä, että tuleekohan tästä nyt sitten ongelmia, ts. jätökset jäävät pohjalle lillumaan? Nykyisellään olen kyllä hyvin tyytyväinen tähän suodatukseen, ongelmia ei ole ollut, mutta arveluttaa silti. Mielipiteitä, kokemuksia?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      105
      4690
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      395
      1418
    3. Missä mustasusi on?

Suden aloituksia ei ole näkynyt moneen päivään.
      Ikävä
      187
      1081
    4. Pakko kertoa mies

Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      109
      1062
    5. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      86
      990
    6. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      11
      912
    7. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      47
      911
    8. Miten koskettaisit häntä?

Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      64
      901
    9. tilitoimistopiirainen huutaa

mikä tää piiraisen tilitoimistomies oikee on? olin kuullut vaikka mitä huhuja, että ihan valtavan äkkipikanen mies mutt
      Kuhmo
      10
      897
    10. Mitä ajattelet

Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      64
      876
    Aihe