malja rippilapselle?

retuperä

Mitäs mieltä ollaan, onko rippijuhlissa sopivaa nostaa kuohuvaa juomaa rippilapsen onneksi? Tästä tuntuu olevan mielipiteitä, ennen ei ois tullut kysymykseen missään tapauksessa. Nykyään pienemmissäkin pippaloissa toisaalta maljat nostetaan, miksei siis rippijuhlissa? Jostain luin, ettei se ole korrektia, kun juhlakalu itse on alaikäinen..Mielipiteitä!

5

2939

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3:n kesän isonen

on tässä tullu viime vuosina noita rippijuhlia kierrettyä isostovereiden ja pappien kera, harvemmin olen alkoholijuomiin törmännyt... yhdet juhlat muistan jossa tervetuliaismaljat tarjottiin, pappikin joi nikottelematta. :) se varmaan vähän riippuu vieraistakin, tuleeko paikalle suvaitsevaa vai vanhoillista väkeä. ei kai se mikään suuri moka kuitenkaan ole. jokainen tavallaan. itse olen säästelly kuohuviinitarjoilut ylppäreihin. :)

• ellu

Omissa rippijuhlissani ainakin kohotettiin maljat, eikä kukaan sitä tuntunut paheksuvan tai oudoksuvan. kai se on juhlakalusta ja kutsutuista kiinni mitä tehdään

• jussi-pekka

Onko tää onnittelu vai kysely palsta?
      Ku halusin vain tarkistaa asian.
      t: jussipekka

• milo

riippuu minkälainen itse olet/minkälaisia ovat vieraanne. haluasitko myös juhlittavan juovan teidän kanssanne..?yksi malja ei ole varmaankaan pahennukseksi kunhan se vain jää siihen yhteen.
      mieluiten maljan voisi jättää ylioppilasjuhliin/muihin vastaavanlaisiin valmistujaisiin.

• Äiti ja kotitalousope

Hei!

Olen työssäni, peruskoulun kotitalousopena, käsitellyt 8-luokan kanssa rippijuhlien järjestämistä. Olemme "leikisti leikkineet" rippijuhlia; tehneet kutsuja, toteuttaneet menua, opetelleet krvattisolmua (ei ole pahitteeksi tyttöjenkään sitä osata) jne. Olen välittänyt oppilailleni selvän viestin; alkoholi ei kuulu alaikäisten juhliin ja piste. Mutta olen kuitenkin sanonut senkin, että jokainen perhe tekee omat ratkaisunsa. Minun tehtäväni ei ole tuomita kenenkään käytänteitä. Mutta vähin mitä voidaan pyytää, on alkoholittoman vaihtoehdon varaaminen. (Siideri ei ole alkoholiton!) Ja kenenkään ei tarvitse selitellä, miksi ottaa alkoholittoman.

Olen myös kahden nuoren (19 ja 17) äiti. Lisäksi meillä on 10 kummilasta. Tosin ihan kaikki eivät ole vielä rippijuhliaan viettäneet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      177
      11198
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      54
      5328
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      46
      2565
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      37
      2256
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1781
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      43
      1675
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      31
      1320
    8. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      36
      1265
    9. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      1086
    10. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      112
      1014
    Aihe