Ei tahdo onnistua mikään, johtuneeko kuivasta ja liian lämpimästä huoneilmasta,
johon ei voi kerrostalossa huoneistokohtaisesti vaikuttaa tai väärästä
kasteluvälistä ?
Miten "hoidat" huonekasveja eli kuinka pitkää kasteluväliä
pidät esimerkiksi peikonlehdellä ? (jos kellään on.... ?)
Ohjeet ovat ristiriitaisia. Toisissa sanotaan, että mullan pitää kuivaa välillä ja
toisissa, ettei multa saa kuivaa välillä.
Jos kastelee liikaa lehdet kellastuvat, jos kastelee liian vähän lehden reunat
ruskistuvat. Mikä neuvoksi, kun peikonlehdissäni on yhtä aikaa kellastuvia lehtiä ja ruskistuvia lehtiä.
Saavuttamaton unelma . . .
https://www.is.fi/asuminen/art-2000008083089.html
Oletko viherkasvien ystävä ? Mitä kukkia saisi varmimmin pidettyä elossa ?
79
940
Vastaukset
- Anonyymi
Olisin viherkasvien ystävä, mutta useimpia en saa niitä menestymään. Minulla oli aikoinaan erilaisia peikonlehtiä. Peikonlehti on komea kasvi, mutta se ei ole helppo kasvi, jos olosuhteet eivät ole oikeat. Liian kuiva ilma voi aiheuttaa lehtien kärkien ruskettumisen ja myös veden puute voi aiheuttaa laikkuja lehtiin. Liiallisesta kastelusta peikonlehti kellastuttaa lehtiään. Jos huoneilma on kuiva, peikonlehteä pitäisi sumuttaa vedellä joka päivä vähintään kerran, mieluummin useammin.
Ei auttanut siltikään. Kultaköynnös on ainoa "varma" minun huushollissani, ne
pysyvät hengissä vuodesta toiseen, köynnösvehkakin on aika vanha ja
traakkipuu. Muita tulee ja menee.- Anonyymi
Kultaköynnös mikään varma ole. Jos kastelee liikaa, niin ruskistuu, jos kastelee liian vähän niin lakastuu ja ruskistuu. Ainut helpohko on lohikäärmepuu, eikä sekään ole mikään varma.
- Anonyymi
😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋
🍑 Nymfomaani -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21
🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞
- Anonyymi
Nykyisin saa upeita silkkikasveja, jotka ovat kuin aitoja.
- Anonyymi
Joo, silkkikasvit pärjää parhaiten.
- Anonyymi
4 pientä yritelmää.
Hyvin paljon olen saanut kukkia pois päiviltä kymmenittäin.
Liikakastelulla.
Rahapuun ja juorun pitäisi olla helppoja ja palmun, joka tekee mullasta asti pitkiä haaroittuvia lehtiä. Mutta viimeksi mainitussa jo 2 poistettavaa oksaa.
Peikonlehti vie paljon tilaa. Vaatii myöhemmin ison ruukun, mitä ei jaksa siirrellä.
Kait jotain ravinnetta pitäisi myös antaa joskus?
Valo!
Beng- Anonyymi
Palmut ovat koristeellisia. Tykkäisin. Kaksi eri kertaa olen yrittänyt pitää kultapalmua
hengissä, mutta ne alkoivat ruskistua vähän kerrallaan noin kolmessa kuukaudessa.
Harmitti niin, ne olivat niin upeita, hankin ne "näyttävänkokoisena", metrin korkuisina.
Johtuukohan se liian kuivasta huoneilmasta ? Onko kellään kokemusta miten
kultapalmun saa pidettyä elossa ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Palmut ovat koristeellisia. Tykkäisin. Kaksi eri kertaa olen yrittänyt pitää kultapalmua
hengissä, mutta ne alkoivat ruskistua vähän kerrallaan noin kolmessa kuukaudessa.
Harmitti niin, ne olivat niin upeita, hankin ne "näyttävänkokoisena", metrin korkuisina.
kultapalmun saa pidettyä elossa ?Minulla on kultapalmu yli 20 v vanha. Heti alussa otin ostaessasi multapaakun ruukusta, irrottin kaiken mullan, pesin juuret ja istuttiin uutteen multaan. Nykyajalla on monissa ruukuissa liiaksi lannoiteita, mitkä polttavat juuret eikä kasvit menestyy. Osa kasvien juuripaakuista on jo ostohetkellä niin vahinkoittunut, että kasvia ei voikaan enää pelastaa. On muutaman kuukauden ja sitten kuihtuu. Elikä suosittelen tarkistamaan mullapaakun ja vaihtamaan mullan kokonaisesti uusiksi. Kastelen kesällä useammin, noin joka toinen päivä. Valon vähentyessä kasvi on lepotilassa ja silloin täytyy katsoa, ettei kastelee liikaa. Mutta mullanpaakua ei voi antaa myös kuivua. Tilannetta täytyy seurataa päivittäin. 20 vuodessa olen 4 kertaa istuttanut palmun uuteen isompaan ruukkuun, lisännyt sinne savea, hieman hiekkaa ja loput multaa. Pölyjä pyyhkäisen pari kertaa vuodessa lehdiltä ja kerran vuodessa suihkussa haalealla vedellä peseen lehdet kunnolla. Kesäisin kuivuudella on pieni käsisuihkepullo ja sillä suihkuttan palmua joka päivää. Tropiikkikasvi kun on. Kultapalmu on hyödyllinen kasvi kotona. Se imaisee ilmasta myrkyllisiä kemikaaleja ja siirtää niitä vaan yhteen lehteen, minkä jälkeen lehti kellastuu. Muut lehdet pysyvät vihreinä. Uusia versoja versoo sen mukaan, kun vanhoja kuolee. Jos myrkkyjä(kynsilakasta atsetooni, lehdistä painemuste, matoista ja kankaista formaldehyydejä) ilmassa ei ole, lehdet pysyvät kauan vihreitä. Elikä kasvi on puhtaan huoneilman barometri ja siitä näkee heti, kun kellastunut lehti ilmestyy, että huoneilmassa on ollut jotain, mitä se taas on ilmasta kerännyt. Lehti kellastuu. Olen huomannut, että myös banaanit ja omenat huonessa aiheuttavat kasvin lehtien kellastumista. Olen omenat ja banaanit sitten laittanut vaan jääkaapoin, vaikkei ne sinne välttämätä kuuluiski. Palmu on noin 3 metriä leveä, korkealla jalustalla katon lähellä, että ei veis niin paljon tilaa huoneesta. Niin että tarkistakaa heti ostaessasi mullanpaakut ja suosittelen vaihtamaan mullan. Pelkästään turveruukussa kasvi ei menestyy pitkää aikaa ja turve onkin tämmöinen, että joko se on nopeasti rutikuivaa tai kastellessa litimärkää. Saven, hiekan ja mustan mullan ja turpeen sekoitus on minulla ainaski vuosia toiminnut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla on kultapalmu yli 20 v vanha. Heti alussa otin ostaessasi multapaakun ruukusta, irrottin kaiken mullan, pesin juuret ja istuttiin uutteen multaan. Nykyajalla on monissa ruukuissa liiaksi lannoiteita, mitkä polttavat juuret eikä kasvit menestyy. Osa kasvien juuripaakuista on jo ostohetkellä niin vahinkoittunut, että kasvia ei voikaan enää pelastaa. On muutaman kuukauden ja sitten kuihtuu. Elikä suosittelen tarkistamaan mullapaakun ja vaihtamaan mullan kokonaisesti uusiksi. Kastelen kesällä useammin, noin joka toinen päivä. Valon vähentyessä kasvi on lepotilassa ja silloin täytyy katsoa, ettei kastelee liikaa. Mutta mullanpaakua ei voi antaa myös kuivua. Tilannetta täytyy seurataa päivittäin. 20 vuodessa olen 4 kertaa istuttanut palmun uuteen isompaan ruukkuun, lisännyt sinne savea, hieman hiekkaa ja loput multaa. Pölyjä pyyhkäisen pari kertaa vuodessa lehdiltä ja kerran vuodessa suihkussa haalealla vedellä peseen lehdet kunnolla. Kesäisin kuivuudella on pieni käsisuihkepullo ja sillä suihkuttan palmua joka päivää. Tropiikkikasvi kun on. Kultapalmu on hyödyllinen kasvi kotona. Se imaisee ilmasta myrkyllisiä kemikaaleja ja siirtää niitä vaan yhteen lehteen, minkä jälkeen lehti kellastuu. Muut lehdet pysyvät vihreinä. Uusia versoja versoo sen mukaan, kun vanhoja kuolee. Jos myrkkyjä(kynsilakasta atsetooni, lehdistä painemuste, matoista ja kankaista formaldehyydejä) ilmassa ei ole, lehdet pysyvät kauan vihreitä. Elikä kasvi on puhtaan huoneilman barometri ja siitä näkee heti, kun kellastunut lehti ilmestyy, että huoneilmassa on ollut jotain, mitä se taas on ilmasta kerännyt. Lehti kellastuu. Olen huomannut, että myös banaanit ja omenat huonessa aiheuttavat kasvin lehtien kellastumista. Olen omenat ja banaanit sitten laittanut vaan jääkaapoin, vaikkei ne sinne välttämätä kuuluiski. Palmu on noin 3 metriä leveä, korkealla jalustalla katon lähellä, että ei veis niin paljon tilaa huoneesta. Niin että tarkistakaa heti ostaessasi mullanpaakut ja suosittelen vaihtamaan mullan. Pelkästään turveruukussa kasvi ei menestyy pitkää aikaa ja turve onkin tämmöinen, että joko se on nopeasti rutikuivaa tai kastellessa litimärkää. Saven, hiekan ja mustan mullan ja turpeen sekoitus on minulla ainaski vuosia toiminnut.
Eikö turve olekin vain ns. kasvatusturvetta, joka pitää vaihtaa oikeaan kukkamultaan,
kun kukan ostaa ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö turve olekin vain ns. kasvatusturvetta, joka pitää vaihtaa oikeaan kukkamultaan,
kun kukan ostaa ?Kasvuturve pitää vaihtaa kukkamultaan joskin kukka siinäkin voi pysyä
jonkun aikaa hengissä jos saa ravinnetta - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kultapalmun saa pidettyä elossa ?Minulla neljä vuotta vanha kultapalmu pudotti lehtensä kun jouduin 4 viikoksi sairaalaan lonkkamurtuman takia. Juorut ja rönsyliljat sitkeinä olivat elossa samoin kuin lehtikaktuksetkin. Poikani oli kai unohtanut kukkien kastelun.
- Anonyymi
Erilaiset kaktukset eivät paljon hoitoa vaadi, ja niissä on ihan kauniitakin. Posliinikukka on menestynyt minulla hyvin lähes ilman hoitoa, välillä kun muistaa vettä hiukan antaa. Kukkien haju on kamala, mutta noukin nuput pois niin ei ole hajuhaittaa, kukat kyllä olisivat kivan näköisiä mutta en sidä hajua. Rahapuu ja muut mehikasvit viihtyvät kunhan ei liikaa kastele, samoin kuin tulilatva joka on kukkiessaan kaunis.
- Anonyymi
Laitoin peikonlehden altakasteluruukkuun. Ruukku on melko iso ja tukikeppi on myös. Pidän sitä lähellä ikkunaa. Hyvin voi tällä hetkellä. Sitä voi leikata, jos kasvaa liian isoksi.
- Anonyymi
Traakkipuu kasvaa nopeasti ja on helppohoitoinen. Suihkutan ja imee veden aluslautaselta, koska juuret ovat matalalla.
- Anonyymi
minulla on tämä kukkahulluus vaivannut vuosia. Tällä hetkellä kun ulkona olleet kirjojuorut, pelargoniat ja koriste bataatti on tuotu sisälle niin kukkayksilöitä lienee noin 80, tarkkaa lukua en nyt tiedä.
Parhaiten vuosien aikana ovat pärjänneet erilaiset traakkipuut, reunustraakkipuu, tuoksutraakkipuu ja kirjotraakkipuu. Eivät vaadi tarkkaa hoitoa, liika kastelu toki on niillekin pahasta oman kokemukseni mukaan. Peikonlehteä en ole onnistunut pitämään koskaan hengissä paria vuotta kauempaa. Pelargonioita on tällä hetkellä 8kpl viime keväänä uusituista vanhoista kannoista, ainakin 10vuotiaista vanhoista perinteisistä lajeista. Pelargoniat vien keväällä ilmojen lämmettyä parvekkeelle ja ulkoruukkuihin jossa ne menestyvät hyvin.
Minulla on omakotitalossa eri huoneissa lämmöt ja valaistusolosuhteet erilaiset ja kukkien paikkaa vaihtamalla löytyy sopivampia olosuhteita.
Kerrostalossa voi olla vaikeampaa saada joitakin lajeja menestymään mutta onnea jokaiselle kukkiin hurahtaneelle.
vaan kukkien kasvatukselle- Anonyymi
viherkasveja , ruukkuja en enää harrasta juurikaan , ne kerää vaan pölyä , paitsi oikein isolehtiset , ne saa helposti ja hyvin pyyhittyä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
viherkasveja , ruukkuja en enää harrasta juurikaan , ne kerää vaan pölyä , paitsi oikein isolehtiset , ne saa helposti ja hyvin pyyhittyä.
Vähän innostuin uudemman kerran, kun lehdissä asunnoissa näytti olevan huonekasvibuumit.
Muodin aalloissa.
Voi. Olen onnistunut kaktuksia nitistämään.Tällä kertaa heitin kaktuksen pihalle koko kesäksi. Jonkin verran siinä on heiveröistä yritystä, kun toin sen sisälle. Se kukki kerran aivan yllättäen todella kauniita valkoisia kukkia. Sitten se jotenkin lamaantui. Ei sitä huvittanut enää kukkia.
Mutta nyt olen odottavalla kannalla.
Beng - Anonyymi
Hei, tässä on toinen "kukkahullu" ! Muutettuani uuteen kerrostaloasuntoon,
kukat eivät täällä oikein menesty. Vain 10 vuotta vanha tuoksutraakkipuu on jäljellä
ja kultaköynnökset entisestä asunnosta, joka oli vanha takorotisko,
jossa "ilmasto" oli varmaan kukille otollisempi.
Olen taas hankkimassa uusia kasveja kukkaryhmiin ja sain kommentistasi vinkin
hankkia ainakin pari erilaista traakkipuita lisää. Kiitos vinkistä !
Täplätraakkipuu viehättää minua erikoisesti ja muutkin.
Onkohan tuo kirjotraakkipuu sama kuin täplätraakkipuu ?
Ollen googlaillut noita kukkia viime päivinä niin paljon, että olen jo sekaisin,
kun pitää lisäksi tutkia tyytyvätkö ne vähään.
Sellaiset joudun heti hylkäämään, jossa lukee "pitää suihkuttamisesta".
Ne eivät sovi kuivailmaiseen asuntooni.
Pidän näyttävistä vähän kookkaammista kukista. Yksi sellainen pitää olla
kukkaryhmässä ja erikorkuisia matalampia kyljessä.
Pidän myös erikoisista kukista. Listallani ehdolla on mm. puupapu,
josta en tiennyt mitään ennenkuin etsiskelin "ehdokkaita" Plantagenin valikoimista.
Onko se sinulle tuttu ?
Mitenköhän kestää kiiltojukka ? Sellainen 60 cm korkea maksaa vain 14.99
Plantagenissa. Siellä on myös aika iso traakkipuu "Janet Lind" edullinen.
Koska en voi elää ilman huonekasveja joudun ostamaan muutamia uusia
ryhmiini pari kertaa vuodessa. Hintaakin pitää miettiä, koska en ole oikein
innostunut maksamaan paljon, kun on suuri todennäköisyys,
että ne ovat taas mennyttä jonkun kuukauden päästä.
Olen jo oppinut monta lajia, jotka eivät asunnossani viihdy.
Täällä on ehkä liian tehokas ilmastointikin. Jotkut kukat eivät ehkä pidä
vetoisuudesta.
Koska asun eteläisessä Suomessa, jossa on leuto alkutalvi, minulla on pelargoniat
kukkineet (lasitetulla) parvekkeella vielä joulukuussa, jopa
tammikuun alussa. Ihmiset heittävät minusta parvekekukkansa turhan aikaisin
pois. Jotkut kukat kestävät hyvin viileyttä, nolla-astettakin.
Vanhoja kauniita pelargioniakantoja en pysty säilyttämään enkä uusiakaan,
koska ei ole talvisäilytyspaikkaa. Harmi.
Sinulla on valtava määrä kukkia ! Ihanaa !
Pitääkin googlata minkä näköinen on koristebataatti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kukat eivät täällä oikein menesty. Vain 10 vuotta vanha tuoksutraakkipuu on jäljellä
Ollen googlaillut noita kukkia viime päivinä niin paljon, että olen jo sekaisin,
josta en tiennyt mitään ennenkuin etsiskelin "ehdokkaita" Plantagenin valikoimista.
Onko se sinulle tuttu ?
vetoisuudesta.
Koska asun eteläisessä Suomessa, jossa on leuto alkutalvi, minulla on pelargoniat
Pitääkin googlata minkä näköinen on koristebataatti.Tuttu kasvi ! En vain tiennyt, että sen nimi on koristebataatti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tukankuivaajalla saa helposti pölyt pois kukkasista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vähän innostuin uudemman kerran, kun lehdissä asunnoissa näytti olevan huonekasvibuumit.
Muodin aalloissa.
Voi. Olen onnistunut kaktuksia nitistämään.Tällä kertaa heitin kaktuksen pihalle koko kesäksi. Jonkin verran siinä on heiveröistä yritystä, kun toin sen sisälle. Se kukki kerran aivan yllättäen todella kauniita valkoisia kukkia. Sitten se jotenkin lamaantui. Ei sitä huvittanut enää kukkia.
BengViherkasvit tuo viihtyisyyttä kotiin, eikö vain ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tukankuivaajalla saa helposti pölyt pois kukkasista.
Miten ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten ?
Puhallin päälle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viherkasvit tuo viihtyisyyttä kotiin, eikö vain ?
Kyllä.
Sellaisia pieniä viheriöitä.
Beng
Traakkipuu, jukkapalmu...muistoja vain.
Terassilla vielä mm. nokkosia. Minusta ne ovat upeita ja aika vähästä kiitollisia. Vihreäpunalehtinen kukkii sinisin hassuin kukin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä.
Beng
Terassilla vielä mm. nokkosia. Minusta ne ovat upeita ja aika vähästä kiitollisia. Vihreäpunalehtinen kukkii sinisin hassuin kukin.Olen ottanut näistä erilaisista värinokkosista pistokkaita ja juurruttanut niistä uusia kasveja., olivat ensi viikon vesilasissa ja sitten istutin multaan. Pidän mullan kosteana ja suihkuttelen usein etteivät pääse kuivahtamaan. Ulkona perennapenkissä olleet isot nokkoset otin myös ruukkuihin ja kokeilen pysyvätkö hengissä kevättalveen jotta voisin ottaa lisää pistokkaita ensi kesää varten.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko se sinulle tuttu ?
vetoisuudesta.
Pitääkin googlata minkä näköinen on koristebataatti.Kokeilen nyt ottaa helmikuussa bataatistani versoja ja laittaa juurtumaan josko onnistuisin kasvattamaan uusia kasvaja. Tämä koristebataattihan on yksivuotinen kasvi.
Minulla on se hyvä tilanne kukkien kannalta kun on useita huoneita ja niissä kaikissa leveät ikkunalaudat joihin mahtuu ruukku poikineen. Yksin asuvana leskivaimona ei ole ketään arvostelemassa kukkahulluuttani. joka on kestänyt parikymmentä vuotta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Puhallin päälle.
Yleensä / aika yleisesti pöly kerätään pois, ei levitellä ympäriinsä muualle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jep. Tehokas huonetuiletin....Olipa kerran kukkia, mut ei ole enää. Trombi...
Beng - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tukankuivaaja on näpsä keino. Kun olen puhalluttanut kasveista pölyt pois
annan pölyn laskeutua ja teen normaalin viikkosiivouksen, pyyhin pölyt
ja imuroin. Pölyä ei tule paljon kukista, koska osan vien haaleanlämpimän
suihkun alle silloin tällöin. Kukat tykkää siitä. Jos on kukka, joka ei tykkää siitä,
että multa jää kovin märäksi, peittelen multaa vähän jollakin muovipussilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muodin aalloissa.
BengKaktukset kukkivat harvoin ja yllättäen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä.
Beng
Terassilla vielä mm. nokkosia. Minusta ne ovat upeita ja aika vähästä kiitollisia. Vihreäpunalehtinen kukkii sinisin hassuin kukin.Nokkoset on upeita "väri-ilmiöitä". Minulla on kerran kauan sitten ollut
pienehkö nokkonen, mutta sain sen tapetuksi luultavasti liialla kastelulla.
Menestyisivätköhän se sisällä, jos ei uittaisi niitä kuoliaaksi ?
Onko kellään kokemusta ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kokeilen nyt ottaa helmikuussa bataatistani versoja ja laittaa juurtumaan josko onnistuisin kasvattamaan uusia kasvaja. Tämä koristebataattihan on yksivuotinen kasvi.
Minulla on se hyvä tilanne kukkien kannalta kun on useita huoneita ja niissä kaikissa leveät ikkunalaudat joihin mahtuu ruukku poikineen. Yksin asuvana leskivaimona ei ole ketään arvostelemassa kukkahulluuttani. joka on kestänyt parikymmentä vuotta.Voiko kellään olla mitään kukkahulluutta vastaan ?
Kukkien kasvattaminen, juurruttaminen ja kylväminen (ulos) on
erittäin mielenkiintoista puuhaa, mutta harmi kun ei ole enää mahdollisuutta.
Nyt olisi syyssipuleitten istutusaika. Keväällä saisi ihailla ja ihmetellä,
kun kasvu alkaa ja sitten nuput aukeavat. Tapasin istutella mm. eri aikaan kukkivia
tulppaanilajeja. Suomessa oli vain silloin aika vähän lajeja myynnissä.
Haikeaa kukkienrakastajalle, kun harrastus on rajoittunut parvekkeeseen,
mutta onneksi on se edes ja huonekasveja mahtuu, vaikka asuntoni
suuri olekaan. Niitä on kaappien ja tasojen päällä, lattialla ja amppelissa
yms. Kukkia saa kekseliäisyydellä "tungettua" melkein mihin vain. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaktukset kukkivat harvoin ja yllättäen.
13:42
No sehän oli vahingossa saanut sopivasti vettä tai Voiko olla, että vaaditaan jokin kuiva kausi. Tuolla etelässähän (Välimeri) niitä kasvaa isoina, jopa aitamaisina, minkä rakosista ei tee mieli yrittä. Ehkä niistä saa Kuustosen vahvajuomaa?
Ja. Minun kaktukseni yllätti. Olin kyllä äimäns käkenä.
Beng - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nokkoset on upeita "väri-ilmiöitä". Minulla on kerran kauan sitten ollut
pienehkö nokkonen, mutta sain sen tapetuksi luultavasti liialla kastelulla.
Menestyisivätköhän se sisällä, jos ei uittaisi niitä kuoliaaksi ?
Onko kellään kokemusta ?Minusta kovasti tuntuu, että sisällä ko. Kukka nitistyi.
Ehkä olisi pitänyt pistokkaasta aloitta.
Onko ulkokukalla aina tulevaisuutta sisätiloissa?
Ne kun ovat lähempänä, tulee kasteltua tiukemmin kuin jos ne ovat ulkona.
Beng
- Anonyymi
Linkissä on jättipeikonlehti. Muut peikonlehdet eivät kai kasva niin suuriksi.
- Anonyymi
jukka-palmu on myös aika helppo pyyhkiä pölyistä, eikä vaadi erityistä hoitoa.
jo yksi ainoakin viherkasvi voi olla jo näyttävä ja riittävä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
jo yksi ainoakin viherkasvi voi olla jo näyttävä ja riittävä.Jukkapalmu on aika kiva kasvi. Se ei taida hätkähtää paljon mistään ?
Voisi säilyä elossa jonkun aikaa ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
jo yksi ainoakin viherkasvi voi olla jo näyttävä ja riittävä.Yksi on tietysti parempi kuin ei mitään.
- Anonyymi
Peikonlehti eli ja voi hyvin yli 10 vuotta , vasta muutossa jouduin luopumaan.
Vanhapoika kaktus on myös helppo . - Anonyymi
Viherkasvi ja kukkiva kukka ovat kaksi eri asiaa. Mielestäni.
- Anonyymi
Raja voi olla häilyvä. Viirivehka esimerkiksi on viherkasvi, mutta se kukkii.
- Anonyymi
Pitäisiköhän puhua huonekasveista. :)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitäisiköhän puhua huonekasveista. :)
Hyvä huomio. Monet viherkasveiksi luokitellut myös kukkivat vaikkakin vaatimattomin kukin.
- Anonyymi
Pallokaktus ja loksit ikkunalaudalla.
- Anonyymi
Rönsyliljoista olen aina pitänyt. Erityisesti sellaisesta, minkä lehti on vihreä keskeltä ja reunat ovat valkeita. Ne jotenkin parantavat huone ilmaa.
Sille voi tehdä sellaisen makramee-pussukan amppeliksi
Sitäkään kukkaa ei nyt (enää) ole.
Beng - Anonyymi
Juuri tuo vaalea rönsylilja on kaunis vaan kuoli. Ja joulukaktusta harmittelen, niin vain kuihtui. Vain aamuaurinko paistaa vähän nykyiseen kotiini, se ei kukille riitä.
Olen siirtynyt ostamaan Prismasta kukkakimpun, lähes joka viikko on tarjolla joku n. 3,50 maksava kimppu. Kukat vaihtelevat, tykkään eniten keltaisista, valkoisista ja sinisistä. Kestävät yli viikon, ilahduttavat. Sitten vähän taukoa ja taas uusi kimppu.- Anonyymi
13:45
Leikkokukat ovat ihan hyvä vaihtoehto.
On kukkia, jotka voivat olla vähääkään allergiselle huono juttu. Muistaakseni limoviikuna on yksi sellainen (ollut joskus). Multaan tulee jotain (home)itiöitä?
Beng - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
13:45
Leikkokukat ovat ihan hyvä vaihtoehto.
On kukkia, jotka voivat olla vähääkään allergiselle huono juttu. Muistaakseni limoviikuna on yksi sellainen (ollut joskus). Multaan tulee jotain (home)itiöitä?
BengMinulle limoviikuna aiheutti allergisen nuhan joka parani sitten kun hävitin kukan.
Muilla kukilla en ole havainnut samaa haittaa.
- Anonyymi
Limon limonneera.
- Anonyymi
15:48
Oletko saanut satoa?
Tehnyt limoncelloa? Nam.
Beng
- Anonyymi
Pari enkeli trumpettia (2 metrisiä) tarttis talvehtimispaikkaa :)
Per-kel- Anonyymi
Sama täällä. Parimetriset pasuunakukat parvekkeella ovat vielä upeassa kukassa, mutta sisälle eivät mahdu joten hyinen kuolema odottaa niitä
- Anonyymi
Eikö ole missään lattialla seinän vieressä tilaa ?
- Anonyymi
Suurin osa ulkokukista ei viihdy sisällä. Ne kuihtuvat pian.
- Anonyymi
Onko komeusta, kannattaako talveksi hankkia kukkavalo huonekasveille ?
- Anonyymi
Aarnipeikonlehti on hyvä ja kaunis . Sitä ei saa oikein kuolemaan.
- Anonyymi
Kiitos tiedosta. Sattuipa sopivasti. Satuin juuri miettimään hankkisinko sellaisia.
Kasvaakohan se hitaasti vai nopeasti ? Yhdessä paikassa (täällä ei saa mainostaa)
sitä on viistoistasentin korkuisena tarjouksessa 4 kpl 12 euroa.
- Anonyymi
Kun jäin yksin 25 vuotta sitten asumaan.Siloinen vuokra asunto vaihtui pienen.Kukamereni kuoli pieni kotini yksi kerralla.Johtuen sitä aamusta iltaan asuntoon pahtaa aurinko Kevästä kesään.Plus 30-31 lämpö. Talvelakaan en palele.Kauko lämppön en voi vaikuttaa.Termostatti paterit pienellä.Asunto lämin.Ilma kuiva. Joten on vain vaasi kukkia. Neilikat kestää 2 viikkoa maljakossa.Ruusu kuolee 1 yössä.
- Anonyymi
Minäkin ostan nykyään neilikoita. Ennen en ostanut, kun neilikka on hautajaiskukka.
Nyt on uusia kivoja värejä ja tuore nuppuisena ostettu neilikka kestää hyvinkin
kaksi viikkoa maljakossa. Saatan ostaa kahtakin toisiinsa sopivaa väriä.
- Anonyymi
Kerrotaan, että kukkiakseen kaktus vaatii lepokauden. Lepokauden kasvupaikan tulisi olla viileä (10–15 °C), valoisa ja kuiva. Kastelun voi lopettaa tai vähentää melkein mitättömäksi. Jos lepokautta ja viileämpää huoneilmaa ei ole tarjolla, kaktus ei kuki.
- Anonyymi
Siis. Varmaan kaktukseni sai vahingossa lepokauden. Hmmm. Pitää tarkkailla.
Vielä on toivoa muutaman lehdykän verran.
Beng
Huomaatte varmaan, etteivät peukaloni viherrä...
- Anonyymi
Joulukaktuksille on jotkut omat ohjeet.
- Anonyymi
Viherniittujen loppusuvesta lähinnä kun polvetkin saa puhtaaksi kontattuaan vähän
https://youtu.be/voDejrH0hC0?si=3dZlLDy1N1iKUiUq - Anonyymi
Vehka palmu.
- Anonyymi
Tykkään viherkasveista, jotka eivät näytä samanlaisilta "patsailta"
monta vuotta, vaan kasvavat, jopa rehottavat. Mm. kaktukset ja
anopinkielet ovat niitä "muuttumattomia patsaita",
vähän ehkä tuo vehkapalmukin, vaikka ei niissä mitään vikaa ole.
Tykkään kun koti on enemmän "viidakkomainen" kasveiltaan. - Anonyymi
Eräs kukkakauppias selitti kerran, että useimmat kukat on hyvä kastella
kunnolla ja antaa mullan kuivahtaa välillä.
Se ei oman kokemuksen mukaan sovi ainakaan peikonlehdille.
En kastele niitä liikaa kerralla, mutta ne saavat kuivahtaa hyvin kastelujen
välillä.
Jos vahingossa kastelen niin paljon, että ylimääräistä vettä tulee lautaselle
kaadan sen pois. - Anonyymi
Kaikki tuntuu kuolevan, kaktus on aika sitkeä.
- Anonyymi
Kiitos kaikista tiedoista!
Minulle kukat on "ystäviä", juttelen niille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos kaikista tiedoista!
Minulle kukat on "ystäviä", juttelen niille.Juurikin aioin laittaa, mitä ja miten kukille jutellaan?
Käykö huonosti, jos sanasaastetta vaikka imuroidessa lipsahtaa?
Beng - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juurikin aioin laittaa, mitä ja miten kukille jutellaan?
Käykö huonosti, jos sanasaastetta vaikka imuroidessa lipsahtaa?
BengSun pitää mennä ruohoa liki ja hönkäillä hengityksesi hiilidioksiidit sille.
- Anonyymi
Tietääkö joku mitään jättiläiskirjovehkoista? Ovat isoksi kasvavia suurilehtisiä mahtavia kukkia tai miltei pensaita mutta edellisessä asunnossani ei ollut riittävän valoisaa paikkaa enkä saanut niitä menestymään hyvin, nyt kun olisi tilaa niin kiinnostaisi saada pari oksanhaarukkaa joista alkaa kasvattaa, niin aloitin edellisetkin. Sain kaksi- kolme runko- oksakappaletta silloiselta työkaverilta ja hän oli ne saanut muistaakseni aina Chilestä tms, asti.
Ei pidä näitä sekoittaa tavisvehkoihin tms. ovat ihan eri maata.- Anonyymi
Vehkoja on monta lajia. Ainakin yksi on komea jättivehka, mitä harvoin näkee.
Mahtaisiko siitä kukaan raaskia antaa oksaa, se rikkoisi kauniin kukan.
Olen käsityksessä, että sen voi kasvattaa vain rungon palasista ja niistä tuleekin
vantteravartinen uusi kasvi.
- Anonyymi
Vehkat on tuttuja, olen itsekin vehkan rungonpätklstä "monistanut"
vehkoja, mutta en lehden haarukasta.
Rungonpätkä juurtuu vesilasissa ja jos laittaa vähän puhdasta hienoa
hiekkaa lasin pohjalle, se juurtuu nopeammin.- Anonyymi
Mutta se mitä olen vehkoja nähnyt en missään ole nähnyt sellaisia ja niin suuriksi ja suurilehtisiksi kasvavia juttuja kuin nuo olivat ja kuten sanottua, jättiläiskirjovehkoiksi kuulin niitä nimitettävänkin ja ne palat oli siis tuotu muistaakseni Chilestä. Tämmöisistä ei tunnu kukaan tietävän mitään.
Olen joskus laittanut samaisen kysymyksen jollekin asian erikoissivustoille, ei siis lainkaan näille sivuille, mutta ei tullut muistaakseni ainuttakaan kommenttia vaikka paljon siellä kukista ja mehiläisistä keskusteltiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta se mitä olen vehkoja nähnyt en missään ole nähnyt sellaisia ja niin suuriksi ja suurilehtisiksi kasvavia juttuja kuin nuo olivat ja kuten sanottua, jättiläiskirjovehkoiksi kuulin niitä nimitettävänkin ja ne palat oli siis tuotu muistaakseni Chilestä. Tämmöisistä ei tunnu kukaan tietävän mitään.
Olen joskus laittanut samaisen kysymyksen jollekin asian erikoissivustoille, ei siis lainkaan näille sivuille, mutta ei tullut muistaakseni ainuttakaan kommenttia vaikka paljon siellä kukista ja mehiläisistä keskusteltiin.Osta jättivehka. Niitä on esim. Plantafgenissa. Kuka viitsisi rikkoa vehkansa,
antaa siitä oksan. Ei se enää olisi kaunis.
- Anonyymi
Minulla on ollut kirjovehka joskus takavuosina. Pidän sen värityksestä. Rönsyliljassa voi olla samat värit ja olisiko kultaköynnös jokin vehkalajike.
Hieno vinkki tuo hiekkaa astian pohjalle juurruttaessa.
Beng
Poistin nokkoset terassilta. Pakkanen oli pannu ne melko lötkyiksi.
Yhdestä leikkasin muutaman oksan, mistä teen pistokkaita. - Anonyymi
Viherkasvien kohdalla itse onnistun parhaiten nimenomaisesti viherkasvien kohdalla, joissa ei kukkia.
Kukat nuukahtaa pian purkkiinsa, eivätkä ala uudelleen kukkia. No, kelpaahan ne pelkkinä viherkasveinakin. Minulla onkin vain tällaisia viherkasveja ja niiden seassa pari tekokukkaa (pelargoniat) väriä antamassa.- Anonyymi
Monet kukkivat kukat, joita ruokamarketeissa myydään usein
ovatkin vain "kertakukkia", ei varsinaisesti monivuotisia viherkasveja.
- Anonyymi
"Huonekasvien lakastumisaika on aluillaan", tiedä häntä, mutta ainakin
lepoaika alkaa.
https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/f181f1ec-fe30-4438-b4bd-9ce6d7295fe1
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1185181- 472849
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332802Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺302508Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231909En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä101650- 1181647
Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231405- 971397
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101358