Talvirenkaat lava-autoon

Anonyymi-ap

Minkälaisia talvirenkaita suosittelette uudenkarheisiin Rangeriin ja Hiluxiin? Nastat vai kitkat? Halpiskumit vai merkkirenkaat?
Itsellä alla kesällä tullut Rangeri (kaverilla Hilux) ja nyt ois talvikumien hankinnan aika. Laittakaahan kokemuksia renkaista ja tietoa, mitkä kestävät myös kilometrejä. Ajot pääasiassa eteläisessä Suomessa, mutta työn puolesta kyllä välillä reissuillaan myös pohjoiseen päin.

13

1358

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Parhaat nastat tai kitkat, halpikset kannattaa unohtaa heti alkuun.

    • Anonyymi

      Jos ajelet syrjäseutujen luistinradoilla niin arveleppa siitä, hommaa varoiksi ketjut.

    • Anonyymi

      Etköhän löydä oikeampaa ja parempaa tietoa alan lehdistä ja niiden rengastesteistä ja vertailuista kuin näistä somekirjoituksista Niissä on testattua faktaa ja alan ammattilaisten mielipiteitä ja kokemustietoa ilman asenteita. Jos haluat vielä varmistaa, niin tutustu eri medioitten artikkeleihin ja testituloksiin. Testatut mittaustulokset ovat yhtenäisiä sikäli, kun ne on tehty samoilla kriteereillä, mutta loppuyhteenvedoissa voi olla eroja erilaisista painotuksista ja arvostuksista johtuen.


      Käytännössä voi kyllä todeta, että kalliit renkaat ovat yleisesti parempia kuin halvat. Jos ei jaksa perehtyä noihin testeihin ja vertailuihin, niin hankkimalla kalliimmat ja tunnettujen valmistajien renkaat, niin ihan kelvolliset renkaat taatusti saa.

      • Anonyymi

        Lehtien rengastestit tehdään vain henkilöautoilla ja niihin sopivilla rengaskoolla. Tuollaisen raskaaseen automalliin on aivan erilaiset renkaat, eikä ne ole kovinkaan lähellä vertailukelpoisia lehtien testeihin. Itselläni on sama ongelma kun olen katsellut talvirenkaita matkailuautoon (renkaat jopa järeämmät kuin jossain Hi Luxissa).


    • Anonyymi

      Jotenkin automalli tekisi halpisrenkaat parhaaksi vaihtoehdoksi? Melko erikoisia kysymyksiä maailma täynnä.

    • Anonyymi

      Hitto mitä insinöörejä täällä on vastaamassa ja kenelläkään ei kokemusta tuollaisten autojen renkaista.

      • Anonyymi

        Juu, paskoilla lintoilla niillä paljon ajetaan, mutta tyhmäähän se on.


    • Anonyymi

      Marssit vaan rengasliikkeeseen ja sanot, että parasta talvirengasta tähän autoon mitä rahalla saa. Luultavasti saat parhaat renkaat.

      • Anonyymi

        Ei välttämättä parhaita, mutta riittävän hyvät.


    • Anonyymi

      Nokian renkailla on Hakkapelitta LT mallisto juurikin lava-autoja varten.
      https://www.nokianrenkaat.fi/talvirenkaat/nokian-tyres-hakkapeliitta-lt3/

      Ei taida paljon muita talvirenkaita löytyä erityisesti lava-auto/kevyt kuorma-auto käyttöön. Yleensä on joko citymaasturin tai pakettiauton renkaita, harvoin nimenomaan pickupeille/oikeille maastureille suunniteltuja.

    • Anonyymi

      Onko kellään kokemuksia kitkarenkaiden käytöstä lava-autossa? Eli tuleekohan auton peräpäästä ihan pulkka liukkaalla kelillä ilman painolastia? Hevosmiesten juttuja olen kuullut, mutta onko kenelläkään omakohtaista kokemusta. Mietinnässä esim. Nokian R5 vai ajaako Kiinan nastat saman asian kuin merkkikitkat?

      • Anonyymi

        Rengasvalintasi lienet tehnyt. Mutta kysyit kokemuksia kitkoista lava-autossa.

        Minulla on 2018 Rangerissa alla Pirellin Ice Zero 265/60 R18 114H. Esitteen mukaan on run-flat malli. Kyseessä on kitkarengas. Lumihiutalesymboli on ja M+S- merkintä. Renkaasta on nyt uudempi painos. Renkaat ansaitsevat kehut meluttomuudestaan.

        Rengas on vakaa ajettava. Perä ei mitenkään eroa suorilla käytökseltään kesärenkailla ajamisesta. Toki jos vain takavedolla kiihdyttelee mutkista ulos liukkaalla, saa perän heittämään. Mutta sama tilanne on kaikissa takavetoisissa.

        Käytän lumella ja liukkaalla nelivetoa. Silloin käytös on vakaata. Samoin polanteislla teillä, joissa uran pohja on jäätön mutta urien ulkopuolella jäätä, on etenkin ohituksien aikana syytä käyttää nelivetoa. Juu joutuu liukkalla ohittelemaan, jos sattuu ylivarovainen kuski edellä ajamaan. En ohittele, jos jään päällä on vettä mutta ei hiekkaa. Ajelen rajoituksen mukaan +2-5 km/h päälle. Navigaattorin mukaan hyvin lievä ylinopeus. Omassa autossa ei ole eikä tarvitse olla nopeudenrajoitinta. Ei ole kevytkuorma-auto kyseessä.

        Viime talvena ei ollut yhtään ongelmaa pidon kanssa, tänä talvena oli vain kerran vetisellä peilijäällä tilanne, jossa auto ei meinannut pysyä omalla kaistalla edes nelivedolla. Tuskin olisi painolasti auttanut. Painava keulakaan ei tiennyt, kuinka pysyä liukkaan korkean mutta kapeahkon polanteen päällä. Sivupitoa olisi kaivannut enemmän. Lähden liikkeelle aamuvarhain usein ennen lumiauraa ja hiekoitusta. Oli 40km rajoitusaluetta ja alemman verkon tie. Ajonopeus oli hidas mutta ei riittävän hidas. Tiellä kuitenkin pysyin. Nuo renkaat alkavat olla melko kuluneet. Ehkä vielä yhden talven noilla voi ajaa. Muina päivinä en ole nastoja kaivannut.

        En ole muissakaan autoissa käyttänyt nastarenkaita viimeisen 15 vuoden aikana. Olen kitkoilla selviytyjä. Neliveto auttaa kiihdytyksissä. Jarruttaessa etenkin jäisissä olosuhteissa on syytä ymmärtää fysiikan lait. Lumella pito on erityisen hyvä.

        Vaikka kyseessä on lava-auto, ajelen enimmäkseen lava tyhjänä. Talvella siellä on vain ketjut mukana takarenkaisiin kaiken varalta. Kertaakaan en ole tarvinnut niitä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      73
      3941
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      101
      3515
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      82
      3358
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      36
      2648
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      124
      1618
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      36
      1526
    7. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      19
      1144
    8. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1124
    9. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1120
    10. Itseään kannattaa tarkastella realistisesti ja

      miettiä mihin ne rahkeet oikeesti riittää. Tyhmempikin ymmärtää että varakas ylemmän tason mies ei kelpuuta sellaista ku
      Ikävä
      118
      1026
    Aihe