Kerrataanpa mitä se lahko tarkoittaa

” Perinteisessä kristillisessä merkityksessään lahko on harhaoppisena pidetty liike,
jonka ei katsota dogmissaan tunnustavan Jeesuksen statusta samalla tavalla kuin kristillinen kirkko.”

Ei siis kannata leimata lahkoiksi kaikea mikä ei itseä miellytä. 😺

438

2241

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tämä on tärkeä huomautus.
      On sekavaa, kun kristinuskon aiheisella palstalla sanoja käytetään täysin eri merkityksin kuin mikä merkitys niillä on kristinuskossa.

• Tällä palstalla on harvinaisen paljon tietämättömyyttä. 😼

• Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

Tällä palstalla on harvinaisen paljon tietämättömyyttä. 😼

Mistä tiedän mitä lahkoa Te edustatte?

• Anonyymi kirjoitti:

Minä edustan Jeesuksen seuraajien lahkoa.
        Mitä sinä?

• Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

Mitä sinä?

Lahkoista minä tiedä mitään, mutta heimoon kuulun

Mitä on Jeesuksen seuraajat?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jeesuksen seuraajat ovat antaneet koko sydämensä Jeesuksen Armon ja Rakkauden valtaan. Silloin Jeesuksen seuraajat ovat uudestisyntyneitä ja kasvavat Kristuksen tuntemisessa Hänen johdolaan.
        Jeesuksen Kristuksen tahdon ymmärtää Raamatusta Jumalan Pyhän Hengen avulla.

Room.10:
        9. Jos sinä siis tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, niin sinä pelastut,
        10. sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
        11. Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka uskoo häneen, joudu häpeään."
        12. Ei tässä ole eroa juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä, sillä yksi ja sama on kaikkien Herra. Hän on rikas antaja kaikille, jotka huutavat häntä avuksi.
        13. Sillä jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu.
        14. Mutta kuinka he voivat huutaa avukseen häntä, johon eivät usko? Kuinka he voivat uskoa häneen, josta eivät ole kuulleet? Kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa?
        15. Ja kuinka kukaan voi julistaa, ellei ketään lähetetä? Onhan kirjoitettu: "Kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka julistavat hyvää sanomaa!"
        16. Kaikki eivät kuitenkaan ole olleet kuuliaisia evankeliumille. Jesaja sanookin: "Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?"
        17. Usko tulee siis kuulemisesta mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En ole huomannut uskovien olevan mistään lahkoista tällä palstalla,
        lähinnä luterilaisia ja helluntailaisia tietääkseni,

• Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

Mitä sinä?

Aamen!!!!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Lahkolla tarkoitetaan jonkin uskontokunnan yhteydestä irtaantunutta ryhmittymää, jolla on jotakin painokkaita opillisia erityiskorostuksia"
        sanotaan elv määritelmässä lahkosta.

Tuo määritelmä sopii erittäin hyvin myös luterilaiseen kirkkoon, joka on eronnut katolisesta kirkosta.
        Toisinaan kyse on myös erottamisesta.
        Ei Lutherkaan halunnut erota.
        Mutta katolinen kirkko teki yhteiselon mahdottomaksi.
        Jopa uskonsotiin asti mentiin. Ei siinä ole mahdollisuuksia pysyä samassa porukassa.

• Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

Ja tietämättömin on aito-ö itse.
        Lahko ei tarkoita harhaoppista.

Monet varmaan silti väärinkäyttävät tuota sanaa.
        - Lahko on lahko.
        - Harhaoppi on jokin kristinopin vastainen muu oppi.
        - Toinen uskonto ei ole harhaoppi, vaan toinen uskonto.

• Anonyymi kirjoitti:

- Lahko on lahko.

Ihanko itse keksit? 😹

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

- Lahko on lahko.

Lahko-sanasta tulee enemmän mieleen ja sitä kuvaa paremmin esimerkiksi River nauruherätyksineen ja jotkut tuntemattomattomammat kummajaiset kuin kirkon perinteiset herätysliikkeet.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

- Lahko on lahko.

Ei sanalle ole vain yhtä käyttötarkoitusta, mutta olisi hyvä ottaa huomioon missä tilanteessa mitäkin sanoja käyttää. Tutkijat eivät voisi käyttää uskottavasti lahko-sanaa kirjoissaan samoin kuin tällä palstalla jotkut haluavat jostain syystä käyttää jopa kirkon herätysliikkeistä, vaan lahkon pitää täyttää tarkemmat kriteerit. Tietokirjallisuudessa Jehovan todistajia ja mormoneita on nimetty lahkoksi ja Jehovan todistajat on erotettu edelleen siitä ”manipuloiviin lahkoihin”, kuten myös esim. skientologikirkko. Helluntailiike taas on nimetty vapaakirkkoihin kuuluvaksi, ei lahkoihin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lahko-sanasta tulee enemmän mieleen ja sitä kuvaa paremmin esimerkiksi River nauruherätyksineen ja jotkut tuntemattomattomammat kummajaiset kuin kirkon perinteiset herätysliikkeet.

tuntemattomammat siis..tuli ylimääräinen matto

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulle tulee lahkosta mieleen liberaalit luterilaiset naispapit.

• Anonyymi kirjoitti:

Samat sanat. 😺

• Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

Mitä sinä?

Aamenta tohon!

• Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

Ihanko itse keksit? 😹

Kopio wikistä.

• Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

Ihanko itse keksit? 😹

Ei siitä ole edes siihen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä sinun ongelmasi on?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jeesuksen seuraajat ovat antaneet koko sydämensä Jeesuksen Armon ja Rakkauden valtaan. Silloin Jeesuksen seuraajat ovat uudestisyntyneitä ja kasvavat Kristuksen tuntemisessa Hänen johdolaan.

Room.10:
        9. Jos sinä siis tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, niin sinä pelastut,
        10. sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
        12. Ei tässä ole eroa juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä, sillä yksi ja sama on kaikkien Herra. Hän on rikas antaja kaikille, jotka huutavat häntä avuksi.
        14. Mutta kuinka he voivat huutaa avukseen häntä, johon eivät usko? Kuinka he voivat uskoa häneen, josta eivät ole kuulleet? Kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa?
        15. Ja kuinka kukaan voi julistaa, ellei ketään lähetetä? Onhan kirjoitettu: "Kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka julistavat hyvää sanomaa!"
        16. Kaikki eivät kuitenkaan ole olleet kuuliaisia evankeliumille. Jesaja sanookin: "Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?"

Raamatussa Mark.16:ssa kerrotaan mistä teoistaan Jeesuksen seuraajat tunnistetaan.
        Varotaan siis ihmisiä joilla ei kyseisiä tunnustekoja ole. Pikkasen on ihmetyttänyt miten jotkut Uudestisyntyneeksi Jeesuksen seuraajiksi itsensä ilmaisseet, ovat evankeliumin sijaan julistaneet palstalla Raamatullisena totuutena toisten ihmisten seksuaaliseen käyttäytymiseen liittyviä asioita joita ei kuitenkaan Raamattuun ole kirjoitettu.

• Anonyymi

Lahko-sanaa käyttävät ne jotka haluavat tehdä liberaaleista opeista kristinuskon oppeja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lahko-sanaa käyttävät ne jotka haluavat tehdä liberaaleista opeista kristinuskon oppeja.

Juuri niin

• Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

Ihanko itse keksit? 😹

Se kopioi muilta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jeesuksen opetuslapsia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinä et tiedä mistään yhtään mitään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvä määritelmä tuokin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jeesuksen opetuslapsia.

Heitä sanottiin tosiaan lahkolaisiksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi sinua.

• Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

Onneksi wiki auttoi sinua tässä asiassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä kuulun Heimoon.

• Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

Mitä sinä?

Kaikki örisee seuraavansa hellareissa. Näytäs miten sä seuraat. Helvettiin eksyttäjät.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Room.10:

Kohta 12 uusiksi ääneen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei sanalle ole vain yhtä käyttötarkoitusta, mutta olisi hyvä ottaa huomioon missä tilanteessa mitäkin sanoja käyttää. Tutkijat eivät voisi käyttää uskottavasti lahko-sanaa kirjoissaan samoin kuin tällä palstalla jotkut haluavat jostain syystä käyttää jopa kirkon herätysliikkeistä, vaan lahkon pitää täyttää tarkemmat kriteerit. Tietokirjallisuudessa Jehovan todistajia ja mormoneita on nimetty lahkoksi ja Jehovan todistajat on erotettu edelleen siitä ”manipuloiviin lahkoihin”, kuten myös esim. skientologikirkko. Helluntailiike taas on nimetty vapaakirkkoihin kuuluvaksi, ei lahkoihin.

Nää lentää tulella vaunulla KATSOKAAS Elisan kanssa. Synagogalla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lestat on myös oma lahko jossa on monia pikku eriseuroja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jeesus oli yli liberaali ristillä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jeesuksen opetuslapsia.

Eksyttäjiä nämä. Oikeat opetuslapset 2000 vuotta sitten ristiltä muuttuivat papeiksi ja tehän ette edes tiedä mistään mitään.

• Anonyymi kirjoitti:

Kaikki örisee seuraavansa hellareissa. Näytäs miten sä seuraat. Helvettiin eksyttäjät.

Onpa sinulla taas paha olla. 😼

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten ajattelit seurata Jeesusta sitten sinun pitää ensin kuolla täältä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Room.10:

Jesaja totesi juutalaisista ettei ne usko. Ennen Jeesusta. Ja kaikki maapallon kristityt julistaa evankeliumia ihan joka joulu. Jos sä et voi uskoa anna muiden uskoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Lahkolla tarkoitetaan jonkin uskontokunnan yhteydestä irtaantunutta ryhmittymää, jolla on jotakin painokkaita opillisia erityiskorostuksia"
        sanotaan elv määritelmässä lahkosta.

Tuo määritelmä sopii erittäin hyvin myös luterilaiseen kirkkoon, joka on eronnut katolisesta kirkosta.
        Toisinaan kyse on myös erottamisesta.
        Ei Lutherkaan halunnut erota.
        Mutta katolinen kirkko teki yhteiselon mahdottomaksi.
        Jopa uskonsotiin asti mentiin. Ei siinä ole mahdollisuuksia pysyä samassa porukassa.

Katoliset ja lutterit ortodoksit on sotinut eniten kieli ongelmien takia

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lestat cityseurakunta arkki.org esy.fi eksytykset.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä sinun ongelmasi on?

Mitäs uskontoa nämä edustivat Wikipedia ISOVIHA

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jeesuksen opetuslapsia.

Otetaanko toikin asia vähän käsittelyyn opetuslapsi kai kasvaa aikuiseksi myös. Ja maallisten ruokien uhraaminen tai sekoittaminen ehtoolliseen on herjausta.

• Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

Ihanko itse keksit? 😹

Ihan itse.

• Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

Ihanko itse keksit? 😹

Se on lukenut sen jostain.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten ajattelit seurata Jeesusta sitten sinun pitää ensin kuolla täältä.

Miten niin?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä ja sen tien kulkijoiksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvin kiteytetty.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sama minulle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä sinun lahkosi on?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten heimo ja uskoton ovat sidoksissa?

• Anonyymi kirjoitti:

Lähinnä näin. 😺

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Raamatun mukaan lahkolaisia olivat jo Jeesuksen seuraajat ja Paavali.
        Silloin kait kaikki Jeesuksen seuraajat ovat nykyäänkin lahkolaisia?

Paavali: Apt.24:
        14. Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa ja uskon kaiken, mitä laissa ja profeetoissa on kirjoitettu.
        15. Minä pidän sen toivon Jumalaan, että on oleva ylösnousemus, jota nämä itsekin odottavat, sekä vanhurskaiden että väärintekijöiden.
        16. Siksi ahkeroinkin, että minulla aina olisi loukkaamaton omatunto Jumalan ja ihmisten edessä.

• Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

Mitä sinä?

Aito-lainen edustaa konna lahjoa. Valehtelija vailla vertaa!!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kunhan jankuttaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Kenet tiedät hellariksi? 😺

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aamenta tohon!

Mitään muuta ei voikaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Otetaanko toikin asia vähän käsittelyyn opetuslapsi kai kasvaa aikuiseksi myös. Ja maallisten ruokien uhraaminen tai sekoittaminen ehtoolliseen on herjausta.

Opetuslapsi on koko ikänsä jos haluaa oppia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Käy hyvin esiin tällä palstalla.

• Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

Ihanko itse keksit? 😹

Tuskinpa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Näin se tällä palstalla menee.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mihin heimoon sinä kuulut?

• Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

Samat sanat. 😺

Kuin myös.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Room.10:

Se on juuri noin kun siinä lukee.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä, ja jeesuslaisiksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yritä kirjoittaa selvemmin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä, joten ei paha sana.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kopio wikistä.

Mummoilee.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Samoin.

• Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

Onpa sinulla taas paha olla. 😼

Ilmeisen paha.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin he ovatkin lahkolaisia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä ja sen tien kulkijoiksi.

Se on totta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä sinun ongelmasi on?

Hän itse on hänen ongelmansa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä sinun ongelmasi on?

Sitä minäkin kyselen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kopio wikistä.

Toki on.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä, eli positiivinen sana.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ateisteja kuitenkin enemmistö.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aito-lainen edustaa konna lahjoa. Valehtelija vailla vertaa!!

Itse edustat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Room.10:

Missä jeesus menee, kerro niin minäkin seuraan, miks ei auta kärsiviä ihmisiä ja eläimiä, ihminen itse on paha, ei kaikki vaan osa....

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä. Jeesus on siis lahkolainen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onneksi wiki auttoi sinua tässä asiassa.

Sinä olet siitä riippuvainen.

• Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

Ihanko itse keksit? 😹

Ei kai sentään….

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aamenta tohon!

Ei minullakaan lisättävää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juurikin noin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin, matkia pystyt jotenkuten.

• Anonyymi

🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑

💋 ­­­N­­­y­­­m­­­f­o­­­m­­a­­a­­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21#18045054M

🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞

• Anonyymi

Jeesuksen omia opetuslapsia on sanottu lahkoksi, niin taphtuu nykyäänkin.

Paavali sano
      Apt.24:
      14. Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa ja uskon kaiken, mitä laissa ja profeetoissa on kirjoitettu.
      15. Minä pidän sen toivon Jumalaan, että on oleva ylösnousemus, jota nämä itsekin odottavat, sekä vanhurskaiden että väärintekijöiden.
      16. Siksi ahkeroinkin, että minulla aina olisi loukkaamaton omatunto Jumalan ja ihmisten edessä.

• Anonyymi

Juutalaisille kristinusko oli alunperin eräs juutalaisuuden lahko, josta sitten muotoutui oma uskontonsa.

• Anonyymi

Apostolien luku 24 kertoo taas tästä Paulus kääntyi pois synagogalta jutusta erosi pois sieltä siksi heitä pidettiin lahkona myöhemmin lahkot eriseurat käsitti taas kristittyjen joukkoon eksyneistä eri lahkoista puolueista kuka ketåkin vastaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juutalaisille kristinusko oli alunperin eräs juutalaisuuden lahko, josta sitten muotoutui oma uskontonsa.

Kyllä se noin meni.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä se noin meni.

Vahvistan sen.

• Anonyymi

Moskovan patriarkka Isä Kirillin mielestä kaikki lännen kirkot ovat lahkolaisia, jotka eivät seuraa Kristusta kuten he oikeaoppiset ortodoksit tekevät ja siksi Venäjällä on vuosituhantinen tehtävä valloittaa maailma ja saattaa kaikki oikeaoppisen kirkon alamaisiksi.

• Anonyymi

Kirill pitäisi lähettää Räsäsen lahkon eheytysleirille

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Keksit taas valheitasi. Olet jotenkin reppana ja lapsellinen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kumpikos leiri aitolaista enemmän kiinnostaa?
        Räsäsen lahkon eheytysleiri vai Tel Avivin gayleiri?
        😂 🤣

• Anonyymi

Ortodoksit eivät seuraa Kristusta, vaan "patriarkkojensa" mielipiteitä.
        Jeesuksen seuraamisessa ei ole mitään ortodoksista järjestelmää.

Mitkään ihmisten tekemät sakramentit eivät pelasta ketään tuomiolta, vaan perinnäis-sääntöjen sakramentteihin luottaminen vie pois Jumalasta.

Uskoon tulon jälkeen pyydetään kaste Jeesukseen Kristukseen SE EI OLE SAKRAMENTTI. VAAN HYVÄN OMANTUNNON PYYTÖMISTÄ JUMALALTA.
        1.Piet.3:21. Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena. Se ei ole lihan saastan poistamista vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,

1.Piet.3:
        17. Onhan parempi, jos niin on Jumalan tahto, kärsiä hyväntekijänä kuin pahantekijänä.
        18. Kärsihän Kristuskin kerran syntien tähden, vanhurskas väärintekijöiden puolesta, johdattaakseen teidät Jumalan luo. Lihassa ollessaan hänet tosin surmattiin, mutta hengessä hänet tehtiin eläväksi.
        19. Hengessä hän myös meni ja saarnasi vankeudessa oleville hengille,
        20. jotka muinoin olivat tottelemattomia, kun Jumala pitkämielisesti odotti Nooan päivinä, jolloin rakennettiin arkkia. Siinä pelastui veden kautta vain muutamia, yhteensä kahdeksan ihmistä.
        21. Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena. Se ei ole lihan saastan poistamista vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,
        22. hänen, joka on mennyt taivaaseen ja on Jumalan oikealla puolella. Hänen valtaansa on alistettu enkelit, vallat ja voimat.

• "Moskovan patriarkka Isä Kirillin mielestä kaikki lännen kirkot ovat lahkolaisia..."

Näinpä. Näitä lahkolaisuus määritelmiä on lukusia, riippuen aina siitä , miltä puolelta niitä määritellään.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

"Moskovan patriarkka Isä Kirillin mielestä kaikki lännen kirkot ovat lahkolaisia..."

Näinpä. Näitä lahkolaisuus määritelmiä on lukusia, riippuen aina siitä , miltä puolelta niitä määritellään.

Kiril on toki sinun jumalasi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mummo on stalinisti.

• Anonyymi

Kirolivit on vähän pihalla siitäkin että alkuseurakuntia oli montaa sorttia eri kielisillä ja yksi yhteinen catholic oli myös alussa jo muistona sekin että maa alueet oli Jeesuksen syntymän aikana Italian vallassa kokonaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuskin noi Japanin Kiinan keisarit kristittyjä on.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Reppana ortodoksi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ortodoksit eivät seuraa Kristusta, vaan "patriarkkojensa" mielipiteitä.
        Jeesuksen seuraamisessa ei ole mitään ortodoksista järjestelmää.

Mitkään ihmisten tekemät sakramentit eivät pelasta ketään tuomiolta, vaan perinnäis-sääntöjen sakramentteihin luottaminen vie pois Jumalasta.

Uskoon tulon jälkeen pyydetään kaste Jeesukseen Kristukseen SE EI OLE SAKRAMENTTI. VAAN HYVÄN OMANTUNNON PYYTÖMISTÄ JUMALALTA.
        1.Piet.3:21. Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena. Se ei ole lihan saastan poistamista vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,

1.Piet.3:
        17. Onhan parempi, jos niin on Jumalan tahto, kärsiä hyväntekijänä kuin pahantekijänä.
        18. Kärsihän Kristuskin kerran syntien tähden, vanhurskas väärintekijöiden puolesta, johdattaakseen teidät Jumalan luo. Lihassa ollessaan hänet tosin surmattiin, mutta hengessä hänet tehtiin eläväksi.
        19. Hengessä hän myös meni ja saarnasi vankeudessa oleville hengille,
        20. jotka muinoin olivat tottelemattomia, kun Jumala pitkämielisesti odotti Nooan päivinä, jolloin rakennettiin arkkia. Siinä pelastui veden kautta vain muutamia, yhteensä kahdeksan ihmistä.
        21. Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena. Se ei ole lihan saastan poistamista vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,
        22. hänen, joka on mennyt taivaaseen ja on Jumalan oikealla puolella. Hänen valtaansa on alistettu enkelit, vallat ja voimat.

Ortodokseilla on myös juutalaisilla lahko nimeltä ortodoksit. On kuitenkin heillä oriental haaroja lähinnä kabbalaa tai budhaa missä menee henget sekaisin okkulttiseen suuntaan noituuteen . Myös jonkun verran vääriä opetuksia liikkuu.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

"Moskovan patriarkka Isä Kirillin mielestä kaikki lännen kirkot ovat lahkolaisia..."

Katoliset oli täällä ennen muita lutterit haarautuu siitä eli monia lahkoja on olemassa kyllä ja montaa väärää jeesustakin JUUTALAISISSA siellä syntyy messiaita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mummo on stalinisti.

Munilla töihin vitsit. Jeesus on muna ja lapset syntyy haikarasta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin minäkin ymmärsin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Reppana ortodoksi

Parempi kuin lutikka.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

Mutta vain aloituksessa on oikea on tämän palstan aiheeseen.

• Anonyymi

Montako kertaa pitää selittää että SINÄKIN sen tajuaisit? No kerta vielä: lahkolla on nykysuomen sanakirjan mukainen määritelmä ja yleiskielessä käytetty merkitys. Sen mukaan lahkolainen on sellainen kuin sinä.

• Anonyymi

Ahaa, minä olen Ei-lahkolainen.

• Minä olen oikein mielelläni sitten lahkolainen jos se tarkoitaa valtion kirkon vääristä opeista eronnutta. 😺

• Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

Minä olen oikein mielelläni sitten lahkolainen jos se tarkoitaa valtion kirkon vääristä opeista eronnutta. 😺

Voi Kultapieni, ethän sinä ole vielä todistanut millään tavoin noudattavasi Raamatussa kerrottuja "oikeita oppeja".

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi Kultapieni, ethän sinä ole vielä todistanut millään tavoin noudattavasi Raamatussa kerrottuja "oikeita oppeja".

Muru, missä hän on niin väittänyt?

• Anonyymi

Tällä kristinusko-aiheisella palstalla olisi selkeää ja järkevää kaikkien käyttää sanaa siten mikä merkitys sillä on kristinuskossa, kuten muitakin sanoja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Muru, missä hän on niin väittänyt?

Miten hän voi arvioida toisen uskoa vääräksi, ellei itse noudata ja elä kaikessa elämässään todeksi Raamatussa kerrottuja "oikeita oppeja"?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten hän voi arvioida toisen uskoa vääräksi, ellei itse noudata ja elä kaikessa elämässään todeksi Raamatussa kerrottuja "oikeita oppeja"?

Ei kukaan ihminen ole kuin Jeesus sentään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Koska mitään oppeja ei ole olemassa. Jos sä et usko Jeesukseen sä et pelastu oppi on.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Koska mitään oppeja ei ole olemassa. Jos sä et usko Jeesukseen sä et pelastu oppi on.

Se on kristinuskon ydin.

• Anonyymi

Minäkin uskoontuloni jälkeen erosin kirkosta ja liityin Nasaretilaiseen lahkoon.
      Opettelen paremmin tuntemaan Kristusta, enkä Lutheria.
      Tahdon elää loppun asti Kristuksen tahdon mukaisesti.

• Tärkeintä on oppi eikä ”lahko”.
        😺

• Anonyymi

Minä taas uskoontuloni jälkeen vasta aloitin aktiivisen ev.lut. toiminnan!

• Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

Tärkeintä on oppi eikä ”lahko”.
        😺

Oletko sinä oppilas vaiko opettaja?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä taas uskoontuloni jälkeen vasta aloitin aktiivisen ev.lut. toiminnan!

Miten toimit?

• Anonyymi kirjoitti:

Oletko sinä oppilas vaiko opettaja?

Sekä että, niinhän opetuslapsetkin olivat. Riippuu tilanteesta. 😺

• Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

Mitähän opettamista sinulla tietämättömällä moukalla kenellekään on?

• Anonyymi kirjoitti:

Mitähän opettamista sinulla tietämättömällä moukalla kenellekään on?

Paljonkin. Sinäkin kyselet minulta koko ajan asioita. 😺
        Mutta kerro toki mikä sinusta on tehnyt noin viisaan ja sivistyneen.

• Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

Sinulla on kylläkin täällä kurittomia oppilaita, miten kestät, sen, Joakim?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Edellinenkin jätti vastaamatta eilen illalla kysymykseesi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä se hänelle kuuluu?

• Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

Tärkeintä on oppi eikä ”lahko”.
        😺

Siinä olet oikeassa.

• Anonyymi

No lutteri ei nyt mitenkään ole elossa enää Jeesuskin on taivaassa ja kukaan ei usko mihinkään lutteriin vaan Jeesukseen.

• Anonyymi

Noiden speksien mukaan jokainen uskonnollinen suuntaus on lahko.

• Anonyymi

Mikä sellainen speksi on?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä sellainen speksi on?

Ei mikään.

• Anonyymi

Ap.t.24:5 Sillä me olemme löytäneet tämän miehen vahingolliseksi, joka nostaa kapinan kaikille Juudalaisille ympäri koko maan piirin, ja on Natsarealaisten eriseuran päämies. Biblia (1776) Ap.t.28:22

• Anonyymi

NASARETILAISEN lahkon päämies sanoi synagogan rabbi niin.

• Anonyymi

Mark.13:35-37 Niin valvokaat siis:(sillä ette tiedä, koska huoneen Herra tuleva on, ehtoona, taikka puoliyönä, eli kukon laulaissa, eli aamulla:) Ettei hän äkisti tullessansa löytäisi teitä makaamassa. Mutta mitä minä teille sanon, sen minä kaikillle sanon: valvokaat! Biblia 1776)

• Anonyymi

Antikristuksen antti, sinun pitää ensin itse herätä ja sitten vasta alkaa vaatimaan muilta valvomista!

• Anonyymi

1700 luku Wikipedia ISOVIHA

• Sanakirjojen mukaan ”Lahko” voi tarkoittaa ainakin seuraavia:

Kielitoimiston sanakirja.
      1.usk. valtakirkosta eronnut uskonnollinen ryhmä.
      Helluntailaisten lahko.
      2. biol. heimoa laajempi ja luokkaa suppeampi ryhmä eläin- ja kasvijärjestelmissä.
      Petoeläinten lahko.

Tieteen termipankki:
      Lahko (Biologia): eliökunnan luokitteluyksikkö, joka on heimon ja luokan välissä
      lahko (Ympäristötieteet): Kasvien ja eläinten luokittelussa käytetty taksoni, joka on heimon ja luokan (tai alaluokan) välissä (BS).

Sitten sillä on lisäksi tällaisia merkityksiä Wiktionaryn mukaan:
      (uskonto, usein torjuva, usein halventava) mistä hyvänsä kirkko- tai uskontokunnasta irtaantunut ryhmittymä tai suuntaus, jolla on edeltäjästään poikkeavia opillisia korostuksia.
      (kristinusko) ryhmittymä tai suuntaus, jolla on Raamatusta poikkeava näkemys Jeesus Nasaretilaisen statuksesta
      (arkikieltä, yleensä halventava) valtiollisen uskonnollisen järjestelmän ulkopuolinen uskonnollinen yhteisö
      (arkikieltä) uskonnollinen eriseura

Joten, ehkä konteksti sitten aina kertoo sen, mitä sillä kukin tarkoittaa.

• Anonyymi

Sinä olet lahkolainen.
        Et pidä Jeesusta etkä Pyhää Henkeä Jumalana.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinä olet lahkolainen.

Nimenomaan suhde Jeesukseen määrittää lahkon.

• Anonyymi

Lahko? Ateistin arkikielellä täällä kokoontuu eripuraseura.

• Anonyymi

Tällä kristinuskon aiheisella palstalla pitäisi käyttää sanaa siten mikä merkitys sillä on kristinuskon sisällä ja olla aiheuttamatta sekaannusta.

• Anonyymi kirjoitti:

Nimenomaan suhde Jeesukseen määrittää lahkon.

Kyllä niitä voivat olla myös opilliset korostukset, jotka poikkeavat aika lailla.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

Kyllä niitä voivat olla myös opilliset korostukset, jotka poikkeavat aika lailla.

Sinä olet lahkolainen. Jeesus ei ole sinun Jumalasi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinä olet lahkolainen.

Hyvin tunnistit.

• Anonyymi

• Anonyymi

Olet pihalla kuin lumiukko.

• Anonyymi

"(kristinusko) ryhmittymä tai suuntaus, jolla on Raamatusta poikkeava näkemys Jeesus Nasaretilaisen statuksesta"

Tuon määritelmän mukaan aika moni kristillinen kirkkokunta ei ole lahko.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

Kunhan länkytät taas.

• Anonyymi

Lahkolaisuus on Jeesuksen jumaluuden kieltäminen.

• Anonyymi

Juuri niin.

• Se voi olla myös joku, mistä hyvänsä kirkko- tai uskontokunnasta irtaantunut ryhmittymä tai suuntaus, jolla on edeltäjästään poikkeavia opillisia korostuksia.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

Se voi olla myös joku, mistä hyvänsä kirkko- tai uskontokunnasta irtaantunut ryhmittymä tai suuntaus, jolla on edeltäjästään poikkeavia opillisia korostuksia.

Sinä et ole kristitty, koska Jeesus ei ole sinun jumalasi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se on niiiiin totta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinä sen sanoit!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tämä on fakta!

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

Se voi olla myös joku, mistä hyvänsä kirkko- tai uskontokunnasta irtaantunut ryhmittymä tai suuntaus, jolla on edeltäjästään poikkeavia opillisia korostuksia.

Olet lahkolainen. Jeesus ei ole sinulle Jumala.

• Anonyymi kirjoitti:

Olet lahkolainen. Jeesus ei ole sinulle Jumala.

Luterilaisuus on siis sinusta lahko? No, taidat käyttää tuota pelkästään loukkaamistarkoituksessa.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

Luterilaisuus on siis sinusta lahko? No, taidat käyttää tuota pelkästään loukkaamistarkoituksessa.

Kyllä. Jeesus ei perustanut luterilaisuutta, eikä edes Luther.
        Mutta sinä et ole edes luterilainen kun et Jeesus ei ole sinulle Jumala.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

Luterilaisuus on Lutherin räväyttämä totuus Raamatusta, kun juutalainen tekee opin laittaakseen uhrilahjoiksi jumalalleen helvettiin kaikki luomansa kristityt YKSIN USKOSTA, ettei juutalaisten tarvitse itse uhrata ollenkaan, josta helvetistä pääsee Raamatun mukaan pois vain YKSIN ARMOSTA.

Ei luterilaisuus todellakaan ole mikään lahko, vaan Raamatun totuus.

Löytyy Gal.3:13

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luterilaisuus on Lutherin räväyttämä totuus Raamatusta, kun juutalainen tekee opin laittaakseen uhrilahjoiksi jumalalleen helvettiin kaikki luomansa kristityt YKSIN USKOSTA, ettei juutalaisten tarvitse itse uhrata ollenkaan, josta helvetistä pääsee Raamatun mukaan pois vain YKSIN ARMOSTA.

Ei luterilaisuus todellakaan ole mikään lahko, vaan Raamatun totuus.

Löytyy Gal.3:13

Vai onko teillä tietoa, että mitä juutalaiset uhraavat? Vai onko toteutunut Danielin kirjan ennustus, mihin Jeesuskin viittaa, että kun juutalaisten päivittäinen uhraus loppuu, on temppelissä turmion iljetys?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vai onko teillä tietoa, että mitä juutalaiset uhraavat? Vai onko toteutunut Danielin kirjan ennustus, mihin Jeesuskin viittaa, että kun juutalaisten päivittäinen uhraus loppuu, on temppelissä turmion iljetys?

Onko teillä aavistustakaan, että mikähän mahtaisi olla tuo kirkoissa oleva turmion iljetys ja hävityksen kauhistus?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten kävi sinun Jeesus Jumalallesi?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten kävi sinun Jeesus Jumalallesi?

Hyvin, on taivaassa ja halitsee maailmaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvin, on taivaassa ja halitsee maailmaa.

Ja opetti itse, että se taivasten valtakunta on meissä ja meidän ympärillämme Jumalan valtakunnan ollessa sisällisesti meissä?!

Osaatko tarkemmin kertoa, että mihin taivaaseen meni kirottuna, kidutettuna ja syötynä ja kenen väittämänä?

• Anonyymi kirjoitti:

Ja opetti itse, että se taivasten valtakunta on meissä ja meidän ympärillämme Jumalan valtakunnan ollessa sisällisesti meissä?!

Osaatko tarkemmin kertoa, että mihin taivaaseen meni kirottuna, kidutettuna ja syötynä ja kenen väittämänä?

Ei teissä vaan Häneen uskovissa. 😺

• Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

Ei teissä vaan Häneen uskovissa. 😺

Ei vaan HÄNTÄ USKOVISSA.

• Anonyymi kirjoitti:

Ei vaan HÄNTÄ USKOVISSA.

Et voi uskoa Häntä uskomatta Häneen. 😺

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei vaan HÄNTÄ USKOVISSA.

Te perkaatte den taivadten valtakunnan Paavalin käskystä pois ja vaihatte syntisyyteen.

Löytyy Jeesus Matteus 13:33
        Paavali 1.Korintolaiskirje 5:7

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Te perkaatte den taivadten valtakunnan Paavalin käskystä pois ja vaihatte syntisyyteen.

Löytyy Jeesus Matteus 13:33
        Paavali 1.Korintolaiskirje 5:7

Jeesus sanoo, että taivasten valtakunta on hapatuksen kaltainen, ja Paavali käskee perkaamaan pois vanhan hapatuksen ja muuttumaan happamattomiksi, koska Jeesus on pääsiäisen teurastettu uhrilammas.

Pääsiäinen on juutalaisten happamattoman leivän juhla, jolloin teurastettiin esikoispojat, jos ei oltu maksettu papeille lunastusmaksua hengen säästämisestä.

Oli hetki, jolloin Jeesus riehui temppelissä mitä ilmeisemmin yrittäen pelastaa lapset, ja päätyi itse ristille teurastettuna uhrina teille..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jeesus sanoo, että taivasten valtakunta on hapatuksen kaltainen, ja Paavali käskee perkaamaan pois vanhan hapatuksen ja muuttumaan happamattomiksi, koska Jeesus on pääsiäisen teurastettu uhrilammas.

Pääsiäinen on juutalaisten happamattoman leivän juhla, jolloin teurastettiin esikoispojat, jos ei oltu maksettu papeille lunastusmaksua hengen säästämisestä.

Oli hetki, jolloin Jeesus riehui temppelissä mitä ilmeisemmin yrittäen pelastaa lapset, ja päätyi itse ristille teurastettuna uhrina teille..

Mikä on ongelmasi?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä on ongelmasi?

Erittäin suuri ongelmani on TEIDÄN JUMALAN JA JEESUKSEN PILKKAAMINEN.

Ja takaan ja alleviivaan, että teen kaikkeni, että te tulette viettömään loppuelämänne keskitysleirillä vedellä ja leivällä ennen teille Paavalin lupaamis helvetin tulen liekkejä.

Kuten Lurherin siteeraus Paavalin tekstistä kuuluu: Olette jo luonnostanne vihattavia (Sidottu ratkaisuvalta).

Teidän tulee oikeudenmukaisesti saada se mikä teille kuuluukin - myös vihattava elämä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Erittäin suuri ongelmani on TEIDÄN JUMALAN JA JEESUKSEN PILKKAAMINEN.

Ja takaan ja alleviivaan, että teen kaikkeni, että te tulette viettömään loppuelämänne keskitysleirillä vedellä ja leivällä ennen teille Paavalin lupaamis helvetin tulen liekkejä.

Kuten Lurherin siteeraus Paavalin tekstistä kuuluu: Olette jo luonnostanne vihattavia (Sidottu ratkaisuvalta).

Teidän tulee oikeudenmukaisesti saada se mikä teille kuuluukin - myös vihattava elämä.

Olen tästä missiosta maksanut koko elämäni kaikkien kadonneiden lasten puolesta, kaikkien hyväksi käytettyjen lasten takia, kaikkien uskonnon väkivaltannuhrien takia, kaikkien niiden oikeudenmukaisuuden puolesta, jotka on poltettu roviolla ja niiden puolesta, joiden päät on katkaistu giljotiinilla ja kaikkien niiden ihmisten puolesta, joita te olette vainonneet, jotta te, kyykäärmeiden sikiöt, todella saatte vihatun elämänne!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen tästä missiosta maksanut koko elämäni kaikkien kadonneiden lasten puolesta, kaikkien hyväksi käytettyjen lasten takia, kaikkien uskonnon väkivaltannuhrien takia, kaikkien niiden oikeudenmukaisuuden puolesta, jotka on poltettu roviolla ja niiden puolesta, joiden päät on katkaistu giljotiinilla ja kaikkien niiden ihmisten puolesta, joita te olette vainonneet, jotta te, kyykäärmeiden sikiöt, todella saatte vihatun elämänne!

Ja tämä koskee joka ainoaa kristittyä, joka palvoo Jeesusta ristille kuoliaaksi kidutettua ja kirottua tosi Jumalaa, että juutalaisen sanoin pelastuu tekemään vaikka sitä pahaa mitä vihaa!

• Anonyymi kirjoitti:

" Jeesus ei perustanut luterilaisuutta, eikä edes Luther."

Eikä perustanut edes kristinuskoakaan!

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

Etkä sinä ole kristitty!

• Mummomuori2 kirjoitti:

Mihin kristinusko perustuu, jos ei Kristukseen Jeesukseen?

• lhmeKuudennenPäivän kirjoitti:

Mihin kristinusko perustuu, jos ei Kristukseen Jeesukseen?

:D Ehkä et ihan ymmärrä lukemaasi tai sitä, että miten kristinuskon muodostui. Ei Jeesus perustanut mitään uutta uskontoa, vaan Hänen jälkeensä se, jotka uskoivat Hänen olevan Messias, perustivat uuden uskonnon eli kristinuskon.

• Mummomuori2 kirjoitti:

:D Ehkä et ihan ymmärrä lukemaasi tai sitä, että miten kristinuskon muodostui. Ei Jeesus perustanut mitään uutta uskontoa, vaan Hänen jälkeensä se, jotka uskoivat Hänen olevan Messias, perustivat uuden uskonnon eli kristinuskon.

Eikö Jeesus antanut lähetyskäskyn ja käski seuraamaan itseää?
        Eikö se jos mikä ole uskonnon perustamista?

• Anonyymi
        lhmeKuudennenPäivän kirjoitti:

Kyllä on.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

Onko Jeesus Jumala?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko Jeesus Jumala?

Nyt suora vastaus mummolta tähän, eikä mitään ympäripyöreitä kiemurteluja

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nyt suora vastaus mummolta tähän, eikä mitään ympäripyöreitä kiemurteluja

Ei se mummo vastaa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei se mummo vastaa

Ymmärtää pysyä poissa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lucifer on ylistyksen johtaja valontuoja ja antimessias.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jude uhraa elukkaa ja polttelee

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko teillä aavistustakaan, että mikähän mahtaisi olla tuo kirkoissa oleva turmion iljetys ja hävityksen kauhistus?

No kirkoissa tuota ei edes olekaan . Kyseessä oli sen ajan synagoga ja temppeli missä nykyään on moskeija.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No kirkoissa tuota ei edes olekaan . Kyseessä oli sen ajan synagoga ja temppeli missä nykyään on moskeija.

Synagogan lisäksi on helluntaissa ja budhilla temppeleitä kun taas jehovilla on valtakunnan saleja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Etkä sinä ole kristitty!

Se on varma.

• Anonyymi

Kyllä se on.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

Mikä kristinuskon perusta on jos ei Jeesus?

• Anonyymi

Se juuri on kristinuskon päätehtävä.

• Anonyymi kirjoitti:

Se juuri on kristinuskon päätehtävä.

Kyllä, se oli Jeesuksen käsky.

• lhmeKuudennenPäivän kirjoitti:

Kyllä, se oli Jeesuksen käsky.

Jeesuksen viimeinen käsky. 😺

• Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

Et voi uskoa Häntä uskomatta Häneen. 😺

Juuri noin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvin kommentoitu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Etkä sinä ole kristitty!

Aamen!!!!

• Anonyymi

Hyvä kertaus.

• Anonyymi

Valitettavasti se on todettu että aitolaisen pitäisi kerrata PALJON PALJON muutakin kuin mitä lahko tarkoittaa ja siltikin tietämys olisi varsin olematonta perus peruskoulun käyneeseen verrattuna 😺😺

• Anonyymi kirjoitti:

Valitettavasti se on todettu että aitolaisen pitäisi kerrata PALJON PALJON muutakin kuin mitä lahko tarkoittaa ja siltikin tietämys olisi varsin olematonta perus peruskoulun käyneeseen verrattuna 😺😺

Tämä on kristillinen palsta, joten toki puhumme kristillisestä kontekstista myös tässä asiassa. 😺

• Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

Tämä on kristillinen palsta, joten toki puhumme kristillisestä kontekstista myös tässä asiassa. 😺

Juuri niin.

• Anonyymi

Asiallinen on.

• Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

Aito_lainen oikein ilmoittaa että tämä on kristillinen Palsa mitähän sinäkin täällä toteutat. Harrasta toisten herjaamista ja solvaamista. Hyäkkäät Henk koht vähemmistöjen kimppuun. Sinun toimintasi pitää saattaa viranomaisten tutkittavaksi!!!

• Anonyymi kirjoitti:

Aito_lainen oikein ilmoittaa että tämä on kristillinen Palsa mitähän sinäkin täällä toteutat. Harrasta toisten herjaamista ja solvaamista. Hyäkkäät Henk koht vähemmistöjen kimppuun. Sinun toimintasi pitää saattaa viranomaisten tutkittavaksi!!!

Eikös palsa ole jonkin sortin päällystakki? 😺

• Anonyymi

Otit taas tärkeän asian esille.

• Anonyymi

Liberaaleja se tarkoittaa.

• Anonyymi

Homottajat ovat rvlut kirkon lahko.

• Anonyymi

Hyvin perusteltu.

• Tästä on hyvä aloittaa kertaaminen:
        Sanakirjojen mukaan ”Lahko” voi tarkoittaa ainakin seuraavia:

Helluntailaisten lahko.
        2. biol. heimoa laajempi ja luokkaa suppeampi ryhmä eläin- ja kasvijärjestelmissä.
        Petoeläinten lahko.

Tieteen termipankki:
        Lahko (Biologia): eliökunnan luokitteluyksikkö, joka on heimon ja luokan välissä
        lahko (Ympäristötieteet): Kasvien ja eläinten luokittelussa käytetty taksoni, joka on heimon ja luokan (tai alaluokan) välissä (BS).

(uskonto, usein torjuva, usein halventava) mistä hyvänsä kirkko- tai uskontokunnasta irtaantunut ryhmittymä tai suuntaus, jolla on edeltäjästään poikkeavia opillisia korostuksia.
        (kristinusko) ryhmittymä tai suuntaus, jolla on Raamatusta poikkeava näkemys Jeesus Nasaretilaisen statuksesta
        (arkikieltä, yleensä halventava) valtiollisen uskonnollisen järjestelmän ulkopuolinen uskonnollinen yhteisö

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

Tästä on hyvä aloittaa kertaaminen:

Helluntailaisten lahko.
        Petoeläinten lahko.

Tieteen termipankki:

Sinä olet lahkolainen. 🤣

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinä olet lahkolainen. 🤣

Ei edes sitä, se on eksyttäjä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei edes sitä, se on eksyttäjä.

Liberaaliteologia on pahimmasta päästä oleva eksytys

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Liberaaliteologia on pahimmasta päästä oleva eksytys

Se on nykyajan vitsaus.

• Anonyymi

Hyvin kiteytetty.

• Jahas, eipä tästä järkevää keskustelua synny.

• Anonyymi

Ei sinun kanssasi koskaan. 🤣

• Wikitä enemmän. 😹

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei sinun kanssasi koskaan. 🤣

Ei todellakaan.

• Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

Wikitä enemmän. 😹

Sanot sinä joka aloituksessa wikitit.

• Anonyymi

Lisää näitä hyviä huomioita.

• Anonyymi

Tämän tiesinkin.

• Anonyymi

Suomessakin on erilaisia kristillisiä lahkoja muutaman hengen lahkosta muutaman kymmenentuhannen jäsenen lahkoihin saakka vaikka kuinka paljon.

• Anonyymi

Lahko ei ole negatiivinen sana koska sitä Raamattu käyttää Jeesuksen seuraajista.

• Anonyymi kirjoitti:

Lahko ei ole negatiivinen sana koska sitä Raamattu käyttää Jeesuksen seuraajista.

Täälläkin sitä yritetään käyttää solvaamiseen. 😼

• Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

Täälläkin sitä yritetään käyttää solvaamiseen. 😼

Aito_lainen on solvaamisen mestari

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lahko sana oli vain Paavalin ero synagogalta ette ole järjissänne.

• Anonyymi

Tämänkin kanssa olen samaa mieltä.

• Anonyymi

Ymmärrän hyvin.

• Anonyymi

Mikä ei olisi harhaoppi uskonnoissa ? Tarinoita kaikki .

• Anonyymi

Klassinen kristinusko.

• Anonyymi

Kuinka moni uskonto perustuu siihen harhaoppiin, että Jumalana onkin Saatana?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuinka moni uskonto perustuu siihen harhaoppiin, että Jumalana onkin Saatana?

Harhaoppisi ei ole menestynyt. Et ole saanut seuraajia. Sinua on vaikea ottaa tosissaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Harhaoppisi ei ole menestynyt. Et ole saanut seuraajia. Sinua on vaikea ottaa tosissaan.

Jahvekultti on yhden miehen lahko. 🤣

• Anonyymi

LAHKO tarkoittaa osaa kokonaisuudesta.
      Seurakunnan kokonaisuudesta irrotettu kirkko tms. ihmisten perustama laitos on lahko.
      Esimerkiksi katolinen kirkko erkaantui alkuperäisestä seurakuntakokonaisuudesta ja muodosti näin ollen lahkon. Luterilainen kirkko taas on roomalaiskatolisen kirkon lahko, joka irtaantui emäkirkosta 1500 luvulla.
      Lahkoja ovat kaikki alkuperäisestä YKSI seurakunta -systeemistä eronneet uskonsuunnat.
      1 Kor. 12:27. Joh. 10:16 ja 11:52.

• Eivät nuo ole mitään lahkoja.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

Eivät nuo ole mitään lahkoja.

Evkut kirkon liberaalit ovat kristinuskon lahko.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Evkut kirkon liberaalit ovat kristinuskon lahko.

Niin ovat. Heillä on ihan oma oppinsa ja suuntauksensa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin ovat. Heillä on ihan oma oppinsa ja suuntauksensa.

Niin onkin, täysin vieraat kristinuskolle.

• Anonyymi

Hyvin kertasit.

• Anonyymi

Kristinuskon vastaiset pilkkaavat uskovia samoin kuten Jeesustakin pilkattiin.

• Se on totta. Ja niin Jeesus sanoi tulevan tapahtumaankin. Siksi nämä kirjoitukset eivät meitä vahingoita. 😺

• Anonyymi

Pilkkaavat kyllä lähiöissä kuultua

• Anonyymi

Tämä on selvää tekstiä.

• Anonyymi

Tämä riittää minulle.

• Anonyymi

Hyvä.

• Anonyymi

Kyllä tämä selvä on jos vain h a l u a a ymmärtää.

• Anonyymi

Halusta se tosiaan on kiinni.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Halusta se tosiaan on kiinni.

Kyllä.

• Anonyymi

Lahko on yhtökuin lohko.

• Anonyymi

Jos puhutaan evlut kirkon lahkoista. Niin sana tarkoittaa tervettä oppia.

• Anonyymi

Tähän minäkin yhdyn.

• Anonyymi

> ” Perinteisessä kristillisessä merkityksessään lahko on harhaoppisena pidetty liike,
      jonka ei katsota dogmissaan tunnustavan Jeesuksen statusta samalla tavalla kuin kristillinen kirkko.”

Raamatullisessa mielesä lahkoja on kaikki ne, jotka ovat jakautuneet Jeesuksen opetuslapsista seuraamaan ihmisten omia oppeja. Jeesuksen opetuslapsia ovat he, jotka pysyvät Jeesuksen sanassa. Harva "kristitty" näyttää tekevän niin.

"Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani; ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi".
      Joh. 8:31-32

• Ei täällä synny mitään aitoa pohdintaa tästä lahko asiasta.

Eli kuten tuolla olen maininnut, nyt suurin osa puhuu ns. arkikieltä ja tarkoittaa sillä halventavaa valtiollisen uskonnollisen järjestelmän ulkopuolinen uskonnollinen yhteisöä tai kristittyjen välisiä erimielisyyksiä.

• Anonyymi

Mitä pohdittavaa siinä on kun se on kerrottu aloituksessa?

• Anonyymi kirjoitti:

Mitä pohdittavaa siinä on kun se on kerrottu aloituksessa?

Ikävä kyllä se oli pelkkä populistinen tokaisu, missä ei otettu varsinaista asiaa lainkaan esille.

• Mummomuori2 kirjoitti:

Ikävä kyllä se oli pelkkä populistinen tokaisu, missä ei otettu varsinaista asiaa lainkaan esille.

Mikä siinä EI pidä paikkaansa? 😺

• aito_Iainen kirjoitti:

Mikä siinä EI pidä paikkaansa? 😺

Se, että lahkolle on monia merkityksiä kuten olen edellä kirjoittanut:

Helluntailaisten lahko.
        Petoeläinten lahko.

Tieteen termipankki:

• Mummomuori2 kirjoitti:

Se, että lahkolle on monia merkityksiä kuten olen edellä kirjoittanut:

Helluntailaisten lahko.
        Petoeläinten lahko.

Tieteen termipankki:

Voit kopioda vaikka mitä mutta kerrohan ihan omin sanoin mitä pidät evlut kirkon lahkoina ja millä perusteella. 😺

• Anonyymi

Lahko on selvimmin kirkon liberaalit.

• Anonyymi

He ovat lähimpänä sitä ev.lut.kirkossa

• Anonyymi

Hyvin kiteytit, ei lisättävää.

• Anonyymi

Hyvin aito_Iaisen paljon parjaava wiki sen hänelle kiteytti.

• Oikeastaan typisti eikä kiteyttänyt :D

• Anonyymi kirjoitti:

Hyvin aito_Iaisen paljon parjaava wiki sen hänelle kiteytti.

Wiki kiteyttää sen näin
        "lahko, vallitsevasta uskontokunnasta irtaantunut ryhmä, jolla on poikkeavia, selkeitä erikoiskorostuksia."

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

Wiki kiteyttää sen näin
        "lahko, vallitsevasta uskontokunnasta irtaantunut ryhmä, jolla on poikkeavia, selkeitä erikoiskorostuksia."

Sopii hyvin luterilaisuuteen. Katolisesta kirkosta erkaantunut lahko.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

Oikeastaan typisti eikä kiteyttänyt :D

Niinpä. Aito_Iainen oli poiminut wikistä kohdan kuin rusinat pullasta.

• Mummomuori2 kirjoitti:

Wiki kiteyttää sen näin

Eikö Jeesus ole kristinuskon ydin?
        Ja siksi
        ” Perinteisessä kristillisessä merkityksessään lahko on harhaoppisena pidetty liike,
        Määrittää kristinuskon ja sen lahkot?
        😺

• Mummomuori2 kirjoitti:

Wiki kiteyttää sen näin

Jotain esimerkkejä Suomen evlut kirkosta, kiitos. 😺

• Anonyymi kirjoitti:

Sopii hyvin luterilaisuuteen. Katolisesta kirkosta erkaantunut lahko.

Entäs ortodoksi kirkko, joka erkaantui jo 1000 luvulla? Tai muut kirkot, jotka ovat kulkeneet omia teitään satoja vuosia?

• aito_Iainen kirjoitti:

Eikö Jeesus ole kristinuskon ydin?
        Ja siksi
        Määrittää kristinuskon ja sen lahkot?
        😺

”Perinteisessä kristillisessä merkityksessään lahko…”

Näin sanottiin niistä moninaisista alkukirkon suunnista, kun määriteltiin kristinusko. Toki noita alkukirkon ajoilta olevia näkemyksiä on joissakin kristinuskon kaltaisissa kuten Jehova todistajat.

Nyt sanaa käytetään laajemmin. Minä käsitän lahkon sellaiseksi pieneksi sulkeutuneeksi yhteisöksi, jossa saattaa olla hyvinkin omaperäisiä tulkintoja Raamatusta.

Sen sijaan kristinuskon eri suutauksia en pidä lahkoina.

• Mummomuori2 kirjoitti:

Entäs ortodoksi kirkko, joka erkaantui jo 1000 luvulla? Tai muut kirkot, jotka ovat kulkeneet omia teitään satoja vuosia?

Miten se liittyy sinun suhteestasi Jeesukseen? 😺

• Mummomuori2 kirjoitti:

”Perinteisessä kristillisessä merkityksessään lahko…”

Näin sanottiin niistä moninaisista alkukirkon suunnista, kun määriteltiin kristinusko. Toki noita alkukirkon ajoilta olevia näkemyksiä on joissakin kristinuskon kaltaisissa kuten Jehova todistajat.

Nyt sanaa käytetään laajemmin. Minä käsitän lahkon sellaiseksi pieneksi sulkeutuneeksi yhteisöksi, jossa saattaa olla hyvinkin omaperäisiä tulkintoja Raamatusta.

Sen sijaan kristinuskon eri suutauksia en pidä lahkoina.

Suomessa ei sitten ole sinun käsityksesi mukaista lahkoja. 😺

• Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

Miten se liittyy sinun suhteestasi Jeesukseen? 😺

Ei ole aloituksesi aihe.

• Anonyymi kirjoitti:

Ei ole aloituksesi aihe.

Älä puutu muiden juttuihin! 😺

• Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

Älä puutu muiden juttuihin! 😺

Kyllä minä puutun jos asian vierestä joristaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Kyllä minä puutun jos asian vierestä joristaan.

Mitä haluat sitten sanoa aloitukseen? 😺

• Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

Mitä haluat sitten sanoa aloitukseen? 😺

Vastasin liittyen aloitukseen näin.
        "Hyvin aito_Iaisen paljon parjaava wiki sen hänelle kiteytti."
        "Niinpä. Aito_Iainen oli poiminut wikistä kohdan kuin rusinat pullasta."

Oliko vielä muuta, wikipetteri?

• Anonyymi kirjoitti:

Vastasin liittyen aloitukseen näin.
        "Hyvin aito_Iaisen paljon parjaava wiki sen hänelle kiteytti."
        "Niinpä. Aito_Iainen oli poiminut wikistä kohdan kuin rusinat pullasta."

Oliko vielä muuta, wikipetteri?

Voitko perustella noita kopioimiasi kohtia? 😺

• Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

Voitko perustella noita kopioimiasi kohtia? 😺

Ei minun tarvitse perustella sitä, että sinä kopioit wikistä. Sinun olisi pitänyt perustella miksi juuri kopioit tuon aloituksessa olevan kohdan etkä muuta.

• Anonyymi kirjoitti:

Ei minun tarvitse perustella sitä, että sinä kopioit wikistä. Sinun olisi pitänyt perustella miksi juuri kopioit tuon aloituksessa olevan kohdan etkä muuta.

Oliko sinulla vielä jotain muuta? 😹

• Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

Oliko sinulla vielä jotain muuta? 😹

Ei ollut, wikipetteri.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

Ortodokseista on eriseuroja lahkoja haaroja moneen suuntaan jotka on myös tuonut vääriä oppeja mässäys on yksi niistä maallisten ruokien sotkeminen ehtoollisen hirveintä !

• Anonyymi

Naispapit on kirkon lahko.

• Anonyymi

Siitä se alkoi.

• Anonyymi

Lahko on omien Raamatun vastaisten tulkintojen varaan rakennettu "puolue", joka aiheuttaa riitoja ja hajaannusta Jumalan seurakuntaan. Puolueet ovat eronneet Jumalan seurakunnasta omaksi ryhmäkseen.

Puolueita ovat mm. katolinen ja luterilainen ja ortodokinen kirkko ja kaikki protestanttiset kirkkokunnat. Myös Jehovan todistajat ovat puolue.

• ;D Niin no, olivathan Jeesuksen aikaiset juutalaiset eri puolueista.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

;D Niin no, olivathan Jeesuksen aikaiset juutalaiset eri puolueista.

Ja uskovaiset olivat UT:n kertoman mukaan lahkolaisia. "Nasaretilaisen lahkon jäseniä".
        Ei sitä sanaa kannata hävetä.

• Anonyymi kirjoitti:

Ja uskovaiset olivat UT:n kertoman mukaan lahkolaisia. "Nasaretilaisen lahkon jäseniä".
        Ei sitä sanaa kannata hävetä.

Ei kyse ole mistään häpeämisestä. Vaan siitä, miten tuolla sanalla on hyvin kielteinen kaiku. Toki Nasaretilaisen joukko oli lahko verrattuna juutalaisuuteen, koska se poikkesi jonkin verran tuolloin muista olevista "lahkoista" ja oikeaoppisista juutalaisista.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

Ei kyse ole mistään häpeämisestä. Vaan siitä, miten tuolla sanalla on hyvin kielteinen kaiku. Toki Nasaretilaisen joukko oli lahko verrattuna juutalaisuuteen, koska se poikkesi jonkin verran tuolloin muista olevista "lahkoista" ja oikeaoppisista juutalaisista.

Sinulle totuudella on aina ikävä kaiku.

• Anonyymi kirjoitti:

Ei se nyt niin ikävä ole, vaikka ei totuus aina niin miellyttäisikään. Siihen pitää kuitenkin aina pyrkiä.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

Ei se nyt niin ikävä ole, vaikka ei totuus aina niin miellyttäisikään. Siihen pitää kuitenkin aina pyrkiä.

Älä selitä!

• Mummomuori2 kirjoitti:

Koska aloitat sen pyrkimisen? 😺

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

Olet lahkolainen kun et tunnusta Jeesuksen neitsyestä syntymistä tai ylösnousemusta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olet lahkolainen kun et tunnusta Jeesuksen neitsyestä syntymistä tai ylösnousemusta.

Aamen!!!

• Anonyymi kirjoitti:

Siinä pari selvää lahkolaisten tunnusmerkiä. 😺

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se on kyllä huomattu.

• Anonyymi

Ketjun voi jo poistaa. Kaikki osaavat jo varoa viidesläisiä.

• Anonyymi

Siis kyllä osataan varoa. 😂

• Anonyymi

Varo vain, voisit tulla uskoon!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Varo vain, voisit tulla uskoon!

Ei muualla juuri uskoon tullakaan.

• Anonyymi

Hyvin on asia kiteytetty.

• Tuolla ”aito_Iainen” 2023-12-22 16:15:43 kysyi ”Suomessa ei sitten ole sinun käsityksesi mukaista lahkoja.”

Kyllä niitä on ollut ja on edelleen.

Muutamia esimerkkejä:

Niitä ovat olleet mm. korpelaisuus 1920–1930-luvuilla, , kartanolaisuus, 1920–1950-luvuilla erityisesti Satakunnassa. Sitten oli Maria Åkerblomin lahko 1898–1981, joka kuoli johtajansa myötä.
      Inkerissä on ollut useitakin lahkoja, jotka ovat toimineen myös suomen puolella. Yksi niistä on Hyppääjien liike 1800-luvulla sekä Skoptsit eli kuohitut.

Heinoslaisuus syntyi 1960 Turun seudulla. Liike toimii yhä ja sen nimi on Suomen esirukoilijakansan esirukoilijat ry.

Koivuniemen lahko joka alkoi 1980-luvulla raamattupiirinä. Se muuttui vähitellen suljetuksi uskonlahkoksi ja toimii edelleen.

Skientologia kuuluu myös näihin lahkoihin.

• Miten muka Koivuniemellä on erilainen käsitys Jeesuksesta kuin kristinuskossa yleensä? 😺

• Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

Miten muka Koivuniemellä on erilainen käsitys Jeesuksesta kuin kristinuskossa yleensä? 😺

Yrittävätkö kaikki kristityt hihhulit rukoilulla herättää henkiin ruumista jolta on aivot poistettu?

• Anonyymi kirjoitti:

Yrittävätkö kaikki kristityt hihhulit rukoilulla herättää henkiin ruumista jolta on aivot poistettu?

Ainakin Jeesus ja apostolit tekivät niin. 😺

• Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

Entä muut? Tämän perusteella voidaan vastata kysymykseesi onko Koiviston käsitys erilainen vai ei...

• Anonyymi kirjoitti:

Entä muut? Tämän perusteella voidaan vastata kysymykseesi onko Koiviston käsitys erilainen vai ei...

En tunne yhytään sellaista. Mutta Jeesus lupasi seuraajilleen ”Te tulette tekemään vielä suurempia kuin minä.” 😺

• Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

En tunne yhytään sellaista. Mutta Jeesus lupasi seuraajilleen ”Te tulette tekemään vielä suurempia kuin minä.” 😺

Mitä yhtään sellaista et tunne? Muita kristittyjä kuin Koivulan, Jeesuksen ja apostolit?

• Anonyymi kirjoitti:

Mitä yhtään sellaista et tunne? Muita kristittyjä kuin Koivulan, Jeesuksen ja apostolit?

Ketä minun pitäisi tuntea ja miksi? 😺

• Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

Ketä minun pitäisi tuntea ja miksi? 😺

"
        aito_Iainen kirjoitti:

En tunne yhytään sellaista. Mutta Jeesus lupasi seuraajilleen ”Te tulette tekemään vielä
        -------------------------------------
        suurempia kuin minä.” 😺
        "

Keitä ovat nämä viittamasi yhtään sellaista? 😺

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"
        aito_Iainen kirjoitti:

En tunne yhytään sellaista. Mutta Jeesus lupasi seuraajilleen ”Te tulette tekemään vielä
        -------------------------------------
        suurempia kuin minä.” 😺
        "

Keitä ovat nämä viittamasi yhtään sellaista? 😺

Lue se kommentti mihin vastasi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lue se kommentti mihin vastasi.

Luettu on ja siitä ei selviä mihin viittasi. Ainakaan suomenkielellä. Tiedetään että aitolaisella on vaikeuksia muodostaa lauseita jotka oikeasti tarkoittaa jotakin. 😺😺

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luettu on ja siitä ei selviä mihin viittasi. Ainakaan suomenkielellä. Tiedetään että aitolaisella on vaikeuksia muodostaa lauseita jotka oikeasti tarkoittaa jotakin. 😺😺

” Entä muut? Tämän perusteella voidaan vastata kysymykseesi onko Koiviston käsitys erilainen vai ei...”

• Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

Miten muka Koivuniemellä on erilainen käsitys Jeesuksesta kuin kristinuskossa yleensä? 😺

Koivuniemen uskonyhteisöä on nimitetty yleisesti lahkoksi, wikiartikkelissakin ja tietokirjailijat kirjoissaan, toisin kuin kirkon herätysliikkeitä, joita jotkut kuitenkin haluavat nimitellä myös lahkoiksi, kuten tällä palstalla.

• Anonyymi kirjoitti:

Koivuniemen uskonyhteisöä on nimitetty yleisesti lahkoksi, wikiartikkelissakin ja tietokirjailijat kirjoissaan, toisin kuin kirkon herätysliikkeitä, joita jotkut kuitenkin haluavat nimitellä myös lahkoiksi, kuten tällä palstalla.

Taitaa olla niin, että jos olet raamatullinen etkä evlut kirkon liberaali, olet lahkolainen.
        Millä opillisilla perusteilla Koivuniemen uskonyhteisöä on nimitetty yleisesti lahkoksi? 😼

• Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

Taitaa olla niin, että jos olet raamatullinen etkä evlut kirkon liberaali, olet lahkolainen.
        Millä opillisilla perusteilla Koivuniemen uskonyhteisöä on nimitetty yleisesti lahkoksi? 😼

Se olisi kiva tietää.

• Anonyymi kirjoitti:

Se olisi kiva tietää.

Jep, mutta ei kerro. 😺

• Anonyymi kirjoitti:

Mitä tarkoitat . 😹

• aito_Iainen kirjoitti:

”Millä opillisilla perusteilla Koivuniemen uskonyhteisöä on nimitetty yleisesti lahkoksi?”

Lahkon tunnuspiirteet ovat mm. seuraavat.
        Autoritaarinen johto, yleensä yksi henkilö määrää aivan kaiken.
        Vahva sisäinen kontrolli, missä jäsenet tarkkaileva toinen toisiaan ja henkilöt ovat johtajalle velvollisia kertomaan kaikki henkilökohtaiset asiat.
        Suljettuus, eli yhteisö on suljettu eikä sieltä lähteneisiin enää saa pitää mitään yhteyksiä, julkisen tietojen antamisesta vastaa yksin johtaja.

Opillisesti ollaan hyvin yksipuolisia, usein tähän liittyy hyvinkin omaperäisiä johtajan omia tulkintoja. Näitä on sanottu Koivuniemessä olleen mm. naisten vahva alistaminen, he eivät saa esim. käydä töissä ja lapset ovat kotikoulussa, yleiset suutelemiset, työn teon pakko sekä laihana pysyminen.
        Samoin yritystoiminta on sidottu uskontoon vahvasti, eikä niitä voi erottaa toisistaan.

Jokaisessa lahkossa on siis aina mukana kristinuskon oppeja, mutta joistakin niistä jotain joko ylikorostetaan tai tulkitaan omaperäisellä tavalla.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

”Millä opillisilla perusteilla Koivuniemen uskonyhteisöä on nimitetty yleisesti lahkoksi?”

Vahva sisäinen kontrolli, missä jäsenet tarkkaileva toinen toisiaan ja henkilöt ovat johtajalle velvollisia kertomaan kaikki henkilökohtaiset asiat.
        Suljettuus, eli yhteisö on suljettu eikä sieltä lähteneisiin enää saa pitää mitään yhteyksiä, julkisen tietojen antamisesta vastaa yksin johtaja.

Opillisesti ollaan hyvin yksipuolisia, usein tähän liittyy hyvinkin omaperäisiä johtajan omia tulkintoja. Näitä on sanottu Koivuniemessä olleen mm. naisten vahva alistaminen, he eivät saa esim. käydä töissä ja lapset ovat kotikoulussa, yleiset suutelemiset, työn teon pakko sekä laihana pysyminen.
        Samoin yritystoiminta on sidottu uskontoon vahvasti, eikä niitä voi erottaa toisistaan.

Jokaisessa lahkossa on siis aina mukana kristinuskon oppeja, mutta joistakin niistä jotain joko ylikorostetaan tai tulkitaan omaperäisellä tavalla.

Eli luterilaisuuskin on lahko:
        "Autoritaarinen johto"!!!

Tosin tuo johto on kolleegio, mutta se pyrkii kontrolloimaan pappien opetusta.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

Lahkossa on kyse opin eroista.
        Koivuniemellä on raamatullinen kristityjen yhteisö, toisin kuin sekulaari evlut kirkko.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

Olet kiero kuin korkkiruuvi.

• Mummomuori2 kirjoitti:

Väänsit lahkolaisuuden ihan muuksi mutta et siti löytänyt yhteyttä Koivuniemeen. 😺

• Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

Väänsit lahkolaisuuden ihan muuksi mutta et siti löytänyt yhteyttä Koivuniemeen. 😺

Tyypillistä mummo, sörssää!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Koivuniemellä on raamatullinen kristityjen yhteisö, toisin kuin sekulaari evlut kirkko.

Mitä höpiset?

Tämäkö olisi ”Raamatullinen” kristittyjen yhteisö??:
        https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005182814.html
        Miten löydät Raamatusta perusteet noille outouksille?

• Anonyymi

Ei, vaan lahko-sanaa käytetään ihan oikeutetusti tarkoittamaan muutakin, kuin mitä sinä haluat oudon yksipuolisesti määrätä. Kansanlähetyksessä ja muissa kristillisissä yhteisöissäkin puhutaan lahkohenkisyydestä, jota voi esiintyä niidenkin sisällä ja kuinka sitä tulee välttää, eikä sillä tarkoiteta sitä mitä sinä asiasta yksipuolisesti väität.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei, vaan lahko-sanaa käytetään ihan oikeutetusti tarkoittamaan muutakin, kuin mitä sinä haluat oudon yksipuolisesti määrätä. Kansanlähetyksessä ja muissa kristillisissä yhteisöissäkin puhutaan lahkohenkisyydestä, jota voi esiintyä niidenkin sisällä ja kuinka sitä tulee välttää, eikä sillä tarkoiteta sitä mitä sinä asiasta yksipuolisesti väität.

Kristillinen konteksti on tämän palstan konteksti.
        Lue säännöt äläkä sörssää!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Et selvästikään tunne Koivuniemen uskonyhteisöä kaikkine outouksineen mitä tullut ilmi.
        Ei kristillisen yhteisön opit ja järjestys voi olla ihan mitä tahansa ilman että voidaan puhua oikeutetusti lahkosta, jossa on menty liian pitkälle. Lahkoja tulee välttää ja pitäytyä tervehenkisessä opetuksessa.

• Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

Et selvästikään tunne Koivuniemen lahkoa, etkä sitä miten lahko-sanaa ihan oikeutetusti käytetään myös Kansanlähetyksen sisällä opetuksessa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tyypillistä mummo, sörssää!

Ei pidä syyttää silloinkin, kuin virhettä ei ole tapahtunut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Et selvästikään tunne Koivuniemen uskonyhteisöä kaikkine outouksineen mitä tullut ilmi.
        Ei kristillisen yhteisön opit ja järjestys voi olla ihan mitä tahansa ilman että voidaan puhua oikeutetusti lahkosta, jossa on menty liian pitkälle. Lahkoja tulee välttää ja pitäytyä tervehenkisessä opetuksessa.

Kerrotko miten heidän opinsa Jeesuksesta poikkeaa kristinuskosta?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Et selvästikään tunne Koivuniemen lahkoa, etkä sitä miten lahko-sanaa ihan oikeutetusti käytetään myös Kansanlähetyksen sisällä opetuksessa.

Miten Kansanlähetyksen opetus Jeesuksesta poikkeaa kristinuskosta?

• Anonyymi kirjoitti:

Miten Kansanlähetyksen opetus Jeesuksesta poikkeaa kristinuskosta?

Sen minäkin haluaisin tietää. 😺

• Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

Sen minäkin haluaisin tietää. 😺

Mutta kun se ei itsekään näytä tietävän.

• Anonyymi kirjoitti:

Mitä höpiset?

Tämäkö olisi ”Raamatullinen” kristittyjen yhteisö??:
        https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005182814.html
        Miten löydät Raamatusta perusteet noille outouksille?

”Koivuniemi ohjeisti myös, että naisten on päivittäin ryömittävä miestensä edessä osoittaakseen alamaisuuttaan.”

”Jossain vaiheessa Koivuniemi keksi Jeesuksen ”tykkäävän laihoista tytöistä”, jolloin alkoi seurakuntalaisten laihdutuskuuri. Miehillä painoindeksi sai olla korkeintaan 19 ja naisilla 17.”

”Koivuniemi ohjeisti myös, että naisten on päivittäin ryömittävä miestensä edessä osoittaakseen alamaisuuttaan. Harhaanjohtajat-kirja kertoo, että Koivuniemi kielsi lahkonsa jäseniltä myös uimahallit, koska niissä vaanivat ”bakteerit ja himokkaat homot”.”

”Jonkinlaista jäsenkatoa tapahtui sen jälkeen, kun Koivuniemi keksi ”Pyhän suunannon”. Se tarkoitti kielisuudelmia ja hyväilyä muidenkin kuin oman puolison kanssa.”

”…kertoilemalla ihmeteoistaan. Hän on pysäyttänyt luodin käsillään ja muuttanut vettä bensiiniksi.”

Eivät nämä kovin kristillisiltä kuulosta.

• Mummomuori2 kirjoitti:

”Koivuniemi ohjeisti myös, että naisten on päivittäin ryömittävä miestensä edessä osoittaakseen alamaisuuttaan.”

”Jossain vaiheessa Koivuniemi keksi Jeesuksen ”tykkäävän laihoista tytöistä”, jolloin alkoi seurakuntalaisten laihdutuskuuri. Miehillä painoindeksi sai olla korkeintaan 19 ja naisilla 17.”

”Koivuniemi ohjeisti myös, että naisten on päivittäin ryömittävä miestensä edessä osoittaakseen alamaisuuttaan. Harhaanjohtajat-kirja kertoo, että Koivuniemi kielsi lahkonsa jäseniltä myös uimahallit, koska niissä vaanivat ”bakteerit ja himokkaat homot”.”

”Jonkinlaista jäsenkatoa tapahtui sen jälkeen, kun Koivuniemi keksi ”Pyhän suunannon”. Se tarkoitti kielisuudelmia ja hyväilyä muidenkin kuin oman puolison kanssa.”

”…kertoilemalla ihmeteoistaan. Hän on pysäyttänyt luodin käsillään ja muuttanut vettä bensiiniksi.”

Eivät nämä kovin kristillisiltä kuulosta.

Miten Koivuniemen oppi eroaa kristinuskosta? 😺

• Anonyymi

• Anonyymi kirjoitti:

Sinäkö muka tunnet? 😸

• Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

Nimenomaan.

• Anonyymi

Hyvin sanottu. Turha muiden rimpuilla vastaan.

• Anonyymi

Esim. Mormoonit ja Jehovat on lahkoja.

• Anonyymi

Kyllä, ne kiistatta ovat lahkoja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä, ne kiistatta ovat lahkoja.

Muunlaisetkin kristilliset yhteisöt voivat olla lahkoja,
        ei vain kristillisperäiset uususkonnolliset liikkeet.
        Lahkoissa johtajan asema voi olla erikoinen ja opit ja käytännöt hyvin vääristyneitä ja haitallisia. Voi olla seksuaalista ja muuta hyväksikäyttöä jne

Mutta esim. kirkon herätysliikkeitä tai helluntaiseurakuntaa on turha nimittää laveasti lahkoiksi. Vanhoillislestadiolaisen liikkeen oppia siitä kuinka vain vanhoillislestadiolaiset voivat pelastua voi pitää lahkohenkisenä, mutta se ei yksin riitä nimittelemään vanhoillislestadiolaisia kovin oikeutetusti lahkolaisiksi, eikä muutkaan liikkeeseen liitetyt asiat. Lahkolaisuus edustaa selkeämpää ja pahempaa vääristymää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lahkoissa johtajan asema voi olla erikoinen ja opit ja käytännöt hyvin vääristyneitä ja haitallisia. Voi olla seksuaalista ja muuta hyväksikäyttöä jne

Mutta esim. kirkon herätysliikkeitä tai helluntaiseurakuntaa on turha nimittää laveasti lahkoiksi. Vanhoillislestadiolaisen liikkeen oppia siitä kuinka vain vanhoillislestadiolaiset voivat pelastua voi pitää lahkohenkisenä, mutta se ei yksin riitä nimittelemään vanhoillislestadiolaisia kovin oikeutetusti lahkolaisiksi, eikä muutkaan liikkeeseen liitetyt asiat. Lahkolaisuus edustaa selkeämpää ja pahempaa vääristymää.

Usko Jeesuksesta yhdistää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Usko Jeesuksesta yhdistää.

muita paitsi noitaa

• Anonyymi kirjoitti:

"Mutta esim. kirkon herätysliikkeitä tai helluntaiseurakuntaa on turha nimittää laveasti lahkoiksi. "

Juuri näin.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

"Mutta esim. kirkon herätysliikkeitä tai helluntaiseurakuntaa on turha nimittää laveasti lahkoiksi. "

Juuri näin.

Miten heidän käsityksensä Jeesuksesta poikkeaa kristinuskon opetuksesta?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei se poikkeakaan

• Anonyymi kirjoitti:

Ei se poikkeakaan

Eivät sitten ole lahjoja. 😺

• Anonyymi kirjoitti:

Siis keiden?

• Mummomuori2 kirjoitti:

Siis keiden?

No niiden mainitsemiesi lahkojen. 😺

• aito_Iainen kirjoitti:

No niiden mainitsemiesi lahkojen. 😺

Miten muutit koko asian ?

Vastasin tuossa tähän: "Mutta esim. kirkon herätysliikkeitä tai helluntaiseurakuntaa on turha nimittää laveasti lahkoiksi. " ettei niitä voi sanoa lahkoiksi.

Tuolla toisaalla jo kerroin, minkälaisia lahkot ovat.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

Vastasin tuossa tähän: "Mutta esim. kirkon herätysliikkeitä tai helluntaiseurakuntaa on turha nimittää laveasti lahkoiksi. " ettei niitä voi sanoa lahkoiksi.

Sano sitte joku suonessa oleva lahko,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sano sitte joku suonessa oleva lahko,

Siis, Suomessa oleva…..

• Mummomuori2 kirjoitti:

Mitä lahkoja sitten tarkoitat? 😺

• Anonyymi

Tämän luulisi olevan selvä mutta ei vaan ole.

• Anonyymi

On se kumma.

• Anonyymi

Kerrassaan mainio kertaus.

• Anonyymi

Lahko / SDP , KEPU ym .

• Anonyymi

Tai: isäsi, äitisi, tätisi

• Anonyymi

Luoma on lahkolainen.

• Anonyymi

Pahimmasta päästä onkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pahimmasta päästä onkin.

En pidä tyypistä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En pidä tyypistä.

en kyllä minäkään

• Anonyymi

Kaikki ns. seurakunnat tässä maassa ovat puolueita tai lahkoja, koskapa ne rikkovat Kristuksen ruumiin kullakin paikkakunnalla, jossa niitä Suomessa on.
      Lahko on mikä hyvänsä Kristus-uskoa julistava ihmisryhmä, joka julistautuu seurakunnaksi jollain muulla perusteella kuin paikkakuntansa rajojen perusteella. Näin ollen jokainen uskonnollinen kirkkokunta ja "seurakunta" on Suomessa lahko.

• Anonyymi

Ne jotka yrittävät erottaa Jeesuksen Raamatusta ovat lahkolaisia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pätee hyvin evlut kirkkon liberaaleihin.

• Ei nuo täytä mitään lahkon määritelmiä. Eivät etenkään nykyajan käsityksiä vastaan lainkaan. Onhan vain purkaus kaikkia kristittyjä vastaan.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

Ei nuo täytä mitään lahkon määritelmiä. Eivät etenkään nykyajan käsityksiä vastaan lainkaan. Onhan vain purkaus kaikkia kristittyjä vastaan.

Sinä täytät.

• Mummomuori2 kirjoitti:

Ei nuo täytä mitään lahkon määritelmiä. Eivät etenkään nykyajan käsityksiä vastaan lainkaan. Onhan vain purkaus kaikkia kristittyjä vastaan.

Yrität aina sotkea ja hämmentää.
        Etkö itsekään tiedä mitä ajattelet? 😼

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tässä kommentissa ei ole mitään järkeä. Mitä se edes tarkoittaa?

• Anonyymi kirjoitti:

Tässä kommentissa ei ole mitään järkeä. Mitä se edes tarkoittaa?

Minä ymmärrän se niin, että esim liberasliteologeille kelpaa Jeesus entisenä opettajana mutta ei Raamattu Jumalan sanana, 😺

• Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

Minä ymmärrän se niin, että esim liberasliteologeille kelpaa Jeesus entisenä opettajana mutta ei Raamattu Jumalan sanana, 😺

Eihän Raamattu ole Jumalan sanaa edes Raamatun kirjoittajien mielestä. Johanneksen mukaan Jumalan Sana, Logos, on Jeesus.
        Missään kohtaa Raamatussa - tietenkään - ei Raamattua kutsuta Jumalan sanaksi saatikka nyt sitten isolla s-kirjaimella Jumalan Sanaksi, koska Raamattua yhteen koottuna kokonaisuutena ei ollut olemassa ennen kanonisointia.

Jumalan sana -nimitys on siis keksitty vasta Raamatun kanonsoinnin jälkeen. Se on ihmisten lanseeraama nimitys.

Ja tietääkseni Raamattua kanonisoitaessa taivaasta ei kuulunut jylisevää ääntä, joka olisi sanonut: "Tämä on minun kirjani, johon minä olen mielistynyt! Lukekaa tätä ja uskokaa tähän ja kutsukaa sitä minun Sanakseni!"

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eivät ole.
        Vaan eri uskoisia.

Aito_lainen aloitti taas uuden, jo kohta 400 viestiä aikaansaaneen kristillistä kirkkoa vastaan suunnatun ketjun. Ja herranne Saatana hykertelee käsiään.

Ketkä muuten yrittävät erottaa Jeesuksen Raamatusta? Juurikin te aito_laiset itse. Kertaakaan en ole lukenut teidän julistavan Raamatun evankeliumia. Vain hyökkäävän kristittyjä vastaan.

Aito_lainen on puheistaan ja käytöksestään päätellen ilm. anabaptisti, eli ei kristillisen kirkon jäsen, vaan jonkin sen vastaisen kuppikunnan. Hän on tarkoituksella, eksyttämistarkoituksessa, halunnut hämmentää sanan "lahko" merkitystä.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Lahko_(uskonto) :

>>Lahko on nykyisessä päämerkityksessään vallitsevasta kirkosta eronnut uskonnollinen ryhmä. Laajemmassa merkityksessään lahko on mistä hyvänsä kirkko- tai uskontokunnasta irrottautunut ryhmä tai liike.

Perinteisessä kristillisessä merkityksessään lahko on harhaoppisena pidetty liike, jonka ei katsota dogmissaan tunnustavan Jeesuksen statusta samalla tavalla kuin kristillinen kirkko.

Lahkolla on usein hyvin voimakkaita opillisia näkemyksiä, ja sitä pidetään harhaoppisena. Lahko itse katsoo edustavansa uskonnon puhdasoppisinta tulkintaa. Lahkon jäseniltä odotetaan vahvaa sitoutumista, ja eroaminen siitä voi olla vaikeaa.<<...

Helluntailaisuus ei ole eronnut mistään kristillisestä kirkosta, eli ei ole lahko, sillä ei ole juuria kristinuskoon, vaan on suoraan tyhjästä luotu uususkonto, aiemman, kristinuskon vastaisen = kristillisten kirkkojen ja näiden opetusten vastaisen anabaptismin perustalle.

Milloinkaan Aito_lainen ei julista Raamatun evankeliumia, mutta tekee näitä eri riitaa haastavia aloituksia. Mm. homoseksuaaleja vastaan. Ei muuta halua kuin riidellä.

Koulutetaanko nuo helluntailaisten Iso Kirjassa (ei tarkoita Raamattua) tähän?

• Anonyymi

Luterilainen lahko imaisi Mauno Mat.n sisäänsä. On siellä voimaa.

• Anonyymi

Kerrataanpa:

Kaikki ns. seurakunnat tässä maassa ovat puolueita tai lahkoja, koskapa ne rikkovat Kristuksen ruumiin omalla paikkakunnallaan
      Lahko on mikä hyvänsä uskovien yhteisöksi itsensä mieltävä ihmisryhmä, joka julistautuu seurakunnaksi jollakin muulla perusteella kuin paikkakuntansa rajojen perusteella. Näin ollen jokainen uskonnollinen kirkkokunta ja "seurakunta" on Suomessa lahko.

• Anonyymi

Että valhe pitää oikein kerrata. Kunnon aivopesua.

Ed. väite ei perustu totuuteen. Se ei ole suomenkielisen "lahko"-sanan määritelmä.

• Anonyymi

Kertaus on opintojen äiti.

• Anonyymi

Lahko on harhaoppia kuten evlut kirkko.

• Näyttää siltä, että aika moni haluaa käyttää ilmaisua ”lahko” halventavassa merkityksessä. Lähinnä kai yritetään korostaa vain sitä, miten itse on ”oikeassa” ja kaikki muut kristityt väärässä.

Joillekin kaikki kristilliset kirkkokunnat tuntuvat olevan ”lahkoja”, tai ne, joilla on erilaiset painotukset kristinuskon opin suhteen.

Kun ajatellaan laajemmin, niin lahkossa korostuvat piirteet ovat

On naisten erityistä alistamista, erikoisia tapoja sekä kieltoja. Voidaan kieltää vaikka uimahallit, koska seillä voi saada ”himoja”, ”pyhää” suutelemista, hurmahenkisiä kokouksia nauruineen tai itkuineen jne.

Toki voi sekoittaa muita tuolla halveksunnalla, mutta voi myös asiallisesti pitäytyä ilmaisussa, joka kuvaa paremmin sitä, mikä lahkojen luonne on.

Niin ja eräs uskontososiologi on myös sanonut ettei lahkojen, kirkkojen ja kulttien välillä ei varsinaisesti ole eroa, joten kaikkia niitä voi kutsua vaikka lahkoiksi. Itse en ole tätä mieltä.

• Anonyymi

Liberaalit ovat evlut kirkon ainoa lahko.

• Anonyymi kirjoitti:

Liberaalit ovat evlut kirkon ainoa lahko.

Eli suurin osa luterilaisen kirkon jäsenistä on sinusta "lahko". Ilmeisesti haluat vain osoittaa halveksuntaa kristittyjä kohtaan.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

Eli suurin osa luterilaisen kirkon jäsenistä on sinusta "lahko". Ilmeisesti haluat vain osoittaa halveksuntaa kristittyjä kohtaan.

Ette te ole mikään suurin osa.
        Olette pieni harhaoppinen lahko.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se on totta. Kristityjö evlut kirkksss on vain 15% eivätkä he tosiaankaan ole liberaaleja 😂.

• Mummomuori2 kirjoitti:

Eihän suurinosa kirkon jäsenistä edes usko Jumalaan. 😺

• Anonyymi

Helluntailaiset luottavat valheen voimaan. Sille heidän koko uususkontonsa on perustettu.

Suomenkielisellä termillä ja sanalla "lahko" on juridinen merkityksensä, eikä sille voi keksiä muita merkityksiä kuin mikä sen merkitys on. Mutta noin helluntailaiset toimivat kaikissa muissakin kysymyksissä.

2. Tess. 2: 1-12
        1 Mutta mitä tulee meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen ja meidän kokoontumiseemme hänen tykönsä, niin me pyydämme teitä, veljet,
        2 ettette anna minkään hengen ettekä sanan ettekä minkään muka meidän lähettämämme kirjeen heti järkyttää itseänne, niin että menetätte mielenne maltin, ettekä anna niiden itseänne peljästyttää, ikäänkuin Herran päivä jo olisi käsissä.

3 Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi,
        4 tuo vastustaja, joka korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai jumaloitavaksi kutsutaan, niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala.

5 Ettekö muista, että minä, kun vielä olin teidän tykönänne, sanoin tämän teille?
        6 Ja nyt te tiedätte, mikä pidättää, niin että hän vasta ajallansa ilmestyy.
        7 Sillä laittomuuden salaisuus on jo vaikuttamassa; jahka vain tulee tieltä poistetuksi se, joka nyt vielä pidättää,
        8 niin silloin ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä,
        9 tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä
        10 ja kaikilla vääryyden viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen, sentähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua.

11 Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen,
        12 että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen.

Edellä tulee todistetuksi myös tuo helluntailaisten jatkuva valhe, että 1. ylösnousemus (heillä alatyylisesti on jokin oma "tempaus", jonka he mielikuvissa ovat manipuloineet luulemaan yhdeksi ja samaksi tapahtumaksi) voisi tapahtua hetkellä millä hyvänsä. Näin he ovat hallinneet, manipuloineet ja pitäneet pelossa uskonnonuhrejaan, etenkin lapsiaan jo yli sata vuotta. Miksi? "Raha, valta ja seksi."

Matt. 18:6 Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.

Kristittyjen 1. ylösnousemus taas tapahtuu vasta, kun antikristus on ensin ilmestynyt.

Helluntailaisilla on tuo oma "tempaus"-rahasamponsa. He aivan oman suunsa tunnustuksen perusteella eivät ole mukana meidän, 1. ylösnousemukseen lähtevien kanssa.

Ilm. 20:6 Autuas ja pyhä on se, jolla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa; heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he tulevat olemaan Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat hänen kanssaan ne tuhannen vuotta.
        ✨👑🔥

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Helluntailaiset luottavat valheen voimaan. Sille heidän koko uususkontonsa on perustettu.

Suomenkielisellä termillä ja sanalla "lahko" on juridinen merkityksensä, eikä sille voi keksiä muita merkityksiä kuin mikä sen merkitys on. Mutta noin helluntailaiset toimivat kaikissa muissakin kysymyksissä.

2. Tess. 2: 1-12
        1 Mutta mitä tulee meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen ja meidän kokoontumiseemme hänen tykönsä, niin me pyydämme teitä, veljet,
        2 ettette anna minkään hengen ettekä sanan ettekä minkään muka meidän lähettämämme kirjeen heti järkyttää itseänne, niin että menetätte mielenne maltin, ettekä anna niiden itseänne peljästyttää, ikäänkuin Herran päivä jo olisi käsissä.

3 Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi,
        4 tuo vastustaja, joka korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai jumaloitavaksi kutsutaan, niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala.

5 Ettekö muista, että minä, kun vielä olin teidän tykönänne, sanoin tämän teille?
        6 Ja nyt te tiedätte, mikä pidättää, niin että hän vasta ajallansa ilmestyy.
        7 Sillä laittomuuden salaisuus on jo vaikuttamassa; jahka vain tulee tieltä poistetuksi se, joka nyt vielä pidättää,
        8 niin silloin ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä,
        9 tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä
        10 ja kaikilla vääryyden viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen, sentähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua.

11 Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen,
        12 että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen.

Edellä tulee todistetuksi myös tuo helluntailaisten jatkuva valhe, että 1. ylösnousemus (heillä alatyylisesti on jokin oma "tempaus", jonka he mielikuvissa ovat manipuloineet luulemaan yhdeksi ja samaksi tapahtumaksi) voisi tapahtua hetkellä millä hyvänsä. Näin he ovat hallinneet, manipuloineet ja pitäneet pelossa uskonnonuhrejaan, etenkin lapsiaan jo yli sata vuotta. Miksi? "Raha, valta ja seksi."

Matt. 18:6 Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.

Kristittyjen 1. ylösnousemus taas tapahtuu vasta, kun antikristus on ensin ilmestynyt.

Helluntailaisilla on tuo oma "tempaus"-rahasamponsa. He aivan oman suunsa tunnustuksen perusteella eivät ole mukana meidän, 1. ylösnousemukseen lähtevien kanssa.

Ilm. 20:6 Autuas ja pyhä on se, jolla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa; heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he tulevat olemaan Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat hänen kanssaan ne tuhannen vuotta.
        ✨👑🔥

Helluntailaiset aivan oman suunsa tunnustuksella (juuri tänään tällä foorumilla) ovat kironneet kaikki papit, kieltäneet heidän arvovaltansa ja opettaneet, ettei Raamattu opeta mitään papeista ja että sivistymättömät "maallikot" olevan papiston sijasta kristillisen seurakunnan johtajia. Heillä myös heidän oman (ei-kristillisen) muistoateriansa jakajia.

Ilm. 20:6 >>... vaan he tulevat olemaan Jumalan ja Kristuksen pappeja...<<

Onkos Jumala: Isä, Poika ja Pyhä Henki näin ollen kirottu?
        Tuon joukkion omien sanojen mukaan: kyllä.

Alan tajuta, mistä se yksi sekoilija täällä on saanut päähänsä ja selittää Jumalan ja saatanan olevan muka yksi. Tuo ei kutenkaan ole kristinoppia, vaan helluntailaisten ihka omaa "evankeliumia".

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo on täysin totta.

• Anonyymi

Evlut kirkon ainoa lahko on sateenkaariporukka.

• Anonyymi

Tästä olen täysin samaa mieltä.

• Anonyymi

Se on muuten totta.

• Anonyymi

Liberaalit ovat kirkon lahko.

• Anonyymi

kertaus on opintojen äiti

• Aloituksen tarkoitus oli vain käyttää ilmaisua ”lahko” halventavassa merkityksessä. Lähinnä kai yritetään korostaa vain sitä, miten itse on ”oikeassa” ja kaikki muut kristityt väärässä.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

Aloituksen tarkoitus oli vain käyttää ilmaisua ”lahko” halventavassa merkityksessä. Lähinnä kai yritetään korostaa vain sitä, miten itse on ”oikeassa” ja kaikki muut kristityt väärässä.

Sinä olet häpeäksi kaikelle.

• Anonyymi

Jeesuksen seuraajia ainakin alunperin kutsuttiin lahkoksi eli tästä tulee vetää johtopäätökset!

• Anonyymi

Ja yhä vielä monet kirkon jäsenet nimittelevät Jeesukseen uskovia tai Jeesuksen seuraajia lahkolaisiksi. Mikään ei ole muuttunut 2000 vuoden aikana.

• Anonyymi

Kaikihan alkoi ensimmäisestä helluntaista, syntyi kirkkokunnat ja lahkot, uskonnollisuus kristuksen nimeen?. Surullista on se että hellaritkit on mennyt niin pahasti ryteikköön että ryskyy.

• Ei vaan se alkoi jo alkuseurakunnan aikana, sillä ei ollut vielä mitään yhtenäistä kristinuskoa vaan monia eri suuntia.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

Ei vaan se alkoi jo alkuseurakunnan aikana, sillä ei ollut vielä mitään yhtenäistä kristinuskoa vaan monia eri suuntia.

Evlut kirkossa ei ole mitään alkuseurakuntaan viittaavaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Evlut kirkossa ei ole mitään alkuseurakuntaan viittaavaa.

Eikä missäkään muussa kristinuskon suunnassa. Kaikki ne ovat syntyneet olosuhteissa, missä on jo tunnettu kristinusko ja kaikissa asutaan omissa taloissa eikä yhteistaloudessa köyhyydessä.

• Mummomuori2 kirjoitti:

Eikä missäkään muussa kristinuskon suunnassa. Kaikki ne ovat syntyneet olosuhteissa, missä on jo tunnettu kristinusko ja kaikissa asutaan omissa taloissa eikä yhteistaloudessa köyhyydessä.

Ei pidä paikkaansa. Maallikkoseurakunnat ovat hyvin lähellä alkuseurakuntaa.

• Heimo.Vesa kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Maallikkoseurakunnat ovat hyvin lähellä alkuseurakuntaa.

”Maallikkoseurakunnat ovat hyvin lähellä alkuseurakuntaa.”

Eli he ovat kaikki myyneet omaisuutensa ja talonsa ja elävät yhteistaloudessa – ettei sosiaaliset erot vain näkyisi toiminnassa. Eivät juuri käy töissä, sillä odottavat aktiivisesti Jeesuksen paluuta.
        Toiminta on keskittynyt lähinnä köyhien ja vähäosaisten huolehtimiseen.

Kiistelläänkö niissä edelleen siitä, miten juutalaisuutta pitäisi uudistaa? Esim. siitä, miten pakanakäännynnäisten(siis ei juutalaisten) ei tarvitse noudattaa juutalaista lakia?

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

Eli he ovat kaikki myyneet omaisuutensa ja talonsa ja elävät yhteistaloudessa – ettei sosiaaliset erot vain näkyisi toiminnassa. Eivät juuri käy töissä, sillä odottavat aktiivisesti Jeesuksen paluuta.

Kiistelläänkö niissä edelleen siitä, miten juutalaisuutta pitäisi uudistaa? Esim. siitä, miten pakanakäännynnäisten(siis ei juutalaisten) ei tarvitse noudattaa juutalaista lakia?

Heillä ei ole ollut omaisuutta mitä myydä. Seurakunnat ovat täysin seurakuntalaisten v a p a a e h t o i s t e n lahjoitusten varassa.
        Kirkon touhu ei verotusta ja pramean hurskastelua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Heillä ei ole ollut omaisuutta mitä myydä. Seurakunnat ovat täysin seurakuntalaisten v a p a a e h t o i s t e n lahjoitusten varassa.

Tuo on tärkeä ymmärtää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvin kuvattu.

• Mummomuori2 kirjoitti:

Kirkot ovat pelkkää ulkokultaisuutta mistä Jeesus varoitti.

• Anonyymi

Lahkokysymys on maantieteellinen, ei teologinen. Jokainen voi Raamatulla läiskien nimitellä toisia kuppikuntia lahkoiksi. Karttakirja on armoton ja puolueeton; se ei katso henkilöön eikä kuppikuntaan. Lahko on mikä tahansa uskovien porukka, viralllinen tai epävirallinen, joka julistautuu seurakunnaksi jonkin muun kriteerin kuin oman paikkakuntansa rajojen perusteella.

Siispä KAIKKI uskonnolliset yhteisöt ovat Suomessa lahkoja.

• Lahko-sana on vain leimakirves.

• Anonyymi

Lahko-sana on vain leimakirves.

Oli tai ei, tuota se tarkoittaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oli tai ei, tuota se tarkoittaa.

Niin tarkoittaa

• "...jonkin muun kriteerin kuin oman paikkakuntansa rajojen perusteella."

Ei sillä ole mitään tekemistä minkään paikkakuntien kanssa.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

"...jonkin muun kriteerin kuin oman paikkakuntansa rajojen perusteella."

Ei sillä ole mitään tekemistä minkään paikkakuntien kanssa.

Eikö? Eikö Seinäjoella ja Teheranilla ole eroa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei mummon mielestä.

• Anonyymi kirjoitti:

Seinäjoki ja Teheran eivät ole mitään lahkoja :D

• Mummomuori2 kirjoitti:

Seinäjoki ja Teheran eivät ole mitään lahkoja :D

Itse puhuit paikkakunnista. 😺

• Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

Niin se puhuikin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin se puhuikin.

Se on selvä.

• Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

Mitä et ymmärtänyt?
        Raamattu ei tunne seurakuntajakoa uskonsuuntien mukaan. Kullakin paikkakunnalla on yksi seurakunta.

• Anonyymi kirjoitti:

Mitä et ymmärtänyt?
        Raamattu ei tunne seurakuntajakoa uskonsuuntien mukaan. Kullakin paikkakunnalla on yksi seurakunta.

Kyllä Helsingissä ainakin on lukuisia seurakuntia. 😺

• Anonyymi

Lahko on kuin lohko.

• Anonyymi

Kyllä, osa jotain.

• Anonyymi

Paavalia sanottiin "Nasaretilaisen lahkon päämieheksi."

• Anonyymi

Missä niin sanotaan?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Missä niin sanotaan?

Siellä. Sivu 6

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siellä. Sivu 6

Ei löydy!

• Anonyymi

Htvä kertaus!

• Anonyymi

Perustelusi on kehäpäätelmä: joka ei tunnusta Jeesuksen statusta niin kuin me Jeesuksen statuksen tunnustamme. Esittämäsi määritelmä juuri leimaa lahkoksi sen mikä ei miellytä.

Jokainen uskova on harhaoppinen jonkun toisen toisin uskovan mielestä. Vain uskova voi olla harhaoppinen.

• Anonyymi

Luterilainen kirkko on katolisen kirkon lahko.

• "Esittämäsi määritelmä juuri leimaa lahkoksi sen mikä ei miellytä."

Lahko sanaa käytetään myös loukkaavassa mielessä silloin, kun halutaan halventaa jotain toista uskovaa.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

"Esittämäsi määritelmä juuri leimaa lahkoksi sen mikä ei miellytä."

Lahko sanaa käytetään myös loukkaavassa mielessä silloin, kun halutaan halventaa jotain toista uskovaa.

Sinä käytät.

• Anonyymi

Lahko vai halko?

• Anonyymi

Lahko = liberaalit.

• Anonyymi

Kyllä, oikein.

Ketjusta on poistettu 24 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1576
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      30
      1426
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1279
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      73
      1270
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1189
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      1008
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      992
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      179
      883
    Aihe