Kaksitahtinen on nelaria ympäristöystävällisempi.

Anonyymi-ap

Minne menee nelarin öljyvuodot? Suoraan vesistöön. Näitä ongelmia ei kaksitahtisessa ole.
Itse suosin kaksitahtista näistä syistä.

76

943

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Miksi nelari vuotaisi öljyä? Vaan minne menee kaksitahtisen öljyt ja paljonko sitä kuluu vuodessa jos tankataan maltilliset 1000 litraa vuodessa?

    • Anonyymi

      Minne menee 2-tahtisen bensavuodot ? Suoraan vesistöön, jopa 10 % . Bensan lisäaineet on myrkkyä vesistöjen pieneliöille. Tätä ongelmaa ei 4-tahtisessa ole. Siksi sen maahantuonti kiellettiin mm EU alueella. Siksi, ja muistakin syistä, suosin nelareita.

      • Anonyymi

        Sähkömoottori on paras


      • Anonyymi

        Kaksitahtisten polttoaineessa ole voiteluöljyä lukuun ottamatta ole eikä tarvita mitään sen kummempia lisäaineita kuin nelitahtikoneessakan, samaa bensaa se muuten on.
        Muistan kuinka teimme esim. mopoihin ja moottorisahoihin bensat vain lisäämällä voiteluöljyn tavalliseen bensaan, niin se jalostamoilla edelleenkin on ainakin näihin päiviin asti tehty!
        Suurimmat valmistettavat polttomoottorit eli 80- 100 MW koneet ovat kaksitahtikoneita, niitä käytetään ns. raskaalla polttoöljyllä mutta hidaskäyntisinä, rpm alle 100, palaminen ehtii tapahtua kohtuullisesti ja noissa koneissa on myös venttiilit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaksitahtisten polttoaineessa ole voiteluöljyä lukuun ottamatta ole eikä tarvita mitään sen kummempia lisäaineita kuin nelitahtikoneessakan, samaa bensaa se muuten on.
        Muistan kuinka teimme esim. mopoihin ja moottorisahoihin bensat vain lisäämällä voiteluöljyn tavalliseen bensaan, niin se jalostamoilla edelleenkin on ainakin näihin päiviin asti tehty!
        Suurimmat valmistettavat polttomoottorit eli 80- 100 MW koneet ovat kaksitahtikoneita, niitä käytetään ns. raskaalla polttoöljyllä mutta hidaskäyntisinä, rpm alle 100, palaminen ehtii tapahtua kohtuullisesti ja noissa koneissa on myös venttiilit.

        Ja lubrikaattori heittää voiteluöljyn suoraan sylinteriin. Vaikka ajaisit kaasulla sitä ristipääkonetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja lubrikaattori heittää voiteluöljyn suoraan sylinteriin. Vaikka ajaisit kaasulla sitä ristipääkonetta.

        Ehkä sitä öljyä ei varsinaisesti sylinteriin heitetä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä sitä öljyä ei varsinaisesti sylinteriin heitetä...

        Eikö, oho? Sylkäseekö se sen öljyn sitte vai miten?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö, oho? Sylkäseekö se sen öljyn sitte vai miten?

        Oho, onko siellä jokin heittolaite?
        Oletko ollut koskaan tuolalisen vaikkapa 30- 50 MW moottorin sylinterissä sisällä, minä olen ollut useassakin sylinterissä mutta en ole siellä noita öljynheittolaitteita nahnyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oho, onko siellä jokin heittolaite?
        Oletko ollut koskaan tuolalisen vaikkapa 30- 50 MW moottorin sylinterissä sisällä, minä olen ollut useassakin sylinterissä mutta en ole siellä noita öljynheittolaitteita nahnyt.

        Ne on ne pienet reiät siinä sylinterin vuoressa mistä se öljy tulee. Heittolaitteisto on siinä ulkopuolella. Kysy pomoltasi jos et näitä ole erottanut!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne on ne pienet reiät siinä sylinterin vuoressa mistä se öljy tulee. Heittolaitteisto on siinä ulkopuolella. Kysy pomoltasi jos et näitä ole erottanut!

        Anteeksi mutta ei se öljy niistä porauksista heittoliikkeellä purkaudu, ei ole tarkoituksena öljyä palotilaan ruiskuttamall eli heittämällä levitellä, kyllä sen on tarkoitus jäädä voitelemaan sylinterinseinämiä, männänremkaita ja silleen.
        Mutta jos et usko, kysy varustamon omistajalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anteeksi mutta ei se öljy niistä porauksista heittoliikkeellä purkaudu, ei ole tarkoituksena öljyä palotilaan ruiskuttamall eli heittämällä levitellä, kyllä sen on tarkoitus jäädä voitelemaan sylinterinseinämiä, männänremkaita ja silleen.
        Mutta jos et usko, kysy varustamon omistajalta.

        Hah, varustamon omistaja ei tiedä tuosta mitään eikä tarvitsekaan.
        Olet viettänyt ihan liikaa aikaa siellä sylinterissä, tule pois raikkaaseen ilmaan välillä ja lopeta tuo viisastelu!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hah, varustamon omistaja ei tiedä tuosta mitään eikä tarvitsekaan.
        Olet viettänyt ihan liikaa aikaa siellä sylinterissä, tule pois raikkaaseen ilmaan välillä ja lopeta tuo viisastelu!

        Hitler tiesi yllättävän paljon aseiden yksiytiskohtia ja toimintaa, miksi varustamon omistaja ei tietäisi teknisiä laivamoottoriasioita jos ne sattuvat häntä kiinnostamaan?
        Mutta vaikka sinun on näemmä täysin mahdotonta antaa periksi väitteestäsi että se öljy HEITETÄÄN sylinteriin, niin minä valistan sinua sen verran että sitä ei HEITETÄ!
        Tuolla heittää- termillä olet heti kättelyssä tämän väittelyn hävinnyt mutta et vaan ymmärrä että nyt olisi paras antaa heittää pois sivulta itseään enempää munaamasta...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hitler tiesi yllättävän paljon aseiden yksiytiskohtia ja toimintaa, miksi varustamon omistaja ei tietäisi teknisiä laivamoottoriasioita jos ne sattuvat häntä kiinnostamaan?
        Mutta vaikka sinun on näemmä täysin mahdotonta antaa periksi väitteestäsi että se öljy HEITETÄÄN sylinteriin, niin minä valistan sinua sen verran että sitä ei HEITETÄ!
        Tuolla heittää- termillä olet heti kättelyssä tämän väittelyn hävinnyt mutta et vaan ymmärrä että nyt olisi paras antaa heittää pois sivulta itseään enempää munaamasta...

        Voi hyvänen aika sentään. Mene äkkiä takaisin sinne sylinteriin, mitä siellä sitten teetkin, murehtimaan terminologiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaksitahtisten polttoaineessa ole voiteluöljyä lukuun ottamatta ole eikä tarvita mitään sen kummempia lisäaineita kuin nelitahtikoneessakan, samaa bensaa se muuten on.
        Muistan kuinka teimme esim. mopoihin ja moottorisahoihin bensat vain lisäämällä voiteluöljyn tavalliseen bensaan, niin se jalostamoilla edelleenkin on ainakin näihin päiviin asti tehty!
        Suurimmat valmistettavat polttomoottorit eli 80- 100 MW koneet ovat kaksitahtikoneita, niitä käytetään ns. raskaalla polttoöljyllä mutta hidaskäyntisinä, rpm alle 100, palaminen ehtii tapahtua kohtuullisesti ja noissa koneissa on myös venttiilit.

        Lisäksi niissä on valtavat turbot, jotka antavat lisä happea vs perämoottori, jotka käryävät bensinille pakokaasuissa, hyötysuhde olematon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hitler tiesi yllättävän paljon aseiden yksiytiskohtia ja toimintaa, miksi varustamon omistaja ei tietäisi teknisiä laivamoottoriasioita jos ne sattuvat häntä kiinnostamaan?
        Mutta vaikka sinun on näemmä täysin mahdotonta antaa periksi väitteestäsi että se öljy HEITETÄÄN sylinteriin, niin minä valistan sinua sen verran että sitä ei HEITETÄ!
        Tuolla heittää- termillä olet heti kättelyssä tämän väittelyn hävinnyt mutta et vaan ymmärrä että nyt olisi paras antaa heittää pois sivulta itseään enempää munaamasta...

        Miten tämmöisestä palstalta varsinaisesti joku heitetään ulos? Tai varsinaisen varsinaisesti antaa heittää ulos?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi hyvänen aika sentään. Mene äkkiä takaisin sinne sylinteriin, mitä siellä sitten teetkin, murehtimaan terminologiaa.

        Älä tunnusta ikinä poika!
        Noin sanaili aikoinaan eräs kirjailija kertoessaan ihmisistä jotka eivät kyenneet myöntämään olleensa väärässä.
        Ihan kuin sivulla nyt olisi eräs joka ei kykene myöntämään olleensa väärässä, nimittäin vieläkään voiteluöljyä ei heitetä sylinteriin.
        Jatkamme tästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä tunnusta ikinä poika!
        Noin sanaili aikoinaan eräs kirjailija kertoessaan ihmisistä jotka eivät kyenneet myöntämään olleensa väärässä.
        Ihan kuin sivulla nyt olisi eräs joka ei kykene myöntämään olleensa väärässä, nimittäin vieläkään voiteluöljyä ei heitetä sylinteriin.
        Jatkamme tästä.

        Ei kukaan varmasti ajatellutkaan että siellä joku käsi sitä öljyä heittää. Ainoastaan sinä jäit oilkkuaviilaamaan.
        Sinut saatiin vielä provosoitumaan aiheesta! Etkö huomannut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kukaan varmasti ajatellutkaan että siellä joku käsi sitä öljyä heittää. Ainoastaan sinä jäit oilkkuaviilaamaan.
        Sinut saatiin vielä provosoitumaan aiheesta! Etkö huomannut?

        NIinpä, se sylinterinseinämiin johdettava voiteluöljy ei purkaudu sinne ei heittoliikettä vastaavalla liikkeellä, ei liioin ruiskuttamista tai suihkuttamista vastaavalla menettelyllä. Aivan valtavan merkitävä asia käytännössä sillä heittämällä, ruiskuttamalla tai suihkuttamalla sylinteriin saatettu öljy ei paljoa voitelisi tarkoittetuja kohteita.
        Taidat elää vielä jotain roiskevoiteluaikaa?
        Ei mutta palataan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        NIinpä, se sylinterinseinämiin johdettava voiteluöljy ei purkaudu sinne ei heittoliikettä vastaavalla liikkeellä, ei liioin ruiskuttamista tai suihkuttamista vastaavalla menettelyllä. Aivan valtavan merkitävä asia käytännössä sillä heittämällä, ruiskuttamalla tai suihkuttamalla sylinteriin saatettu öljy ei paljoa voitelisi tarkoittetuja kohteita.
        Taidat elää vielä jotain roiskevoiteluaikaa?
        Ei mutta palataan!

        Kerro meille miten se öljy purkautuu sylinteriin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro meille miten se öljy purkautuu sylinteriin!

        Se ei purskahda sinne kuten siemenneste purskahtaa ejakulaatiossa. Sitä ei nimittäin pumpata sinne sellaisella 140- 180 bar paineella kuten esim. vaikkapa isojen kaasuturbiinien nostoöljy pumpataan...
        Mutta rapatessa roiskuu ja vilkas mielikuvitus auttaa siinä, sitä vaan ei vaikuta vastapuolella kovin paljoa näytä olevan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se ei purskahda sinne kuten siemenneste purskahtaa ejakulaatiossa. Sitä ei nimittäin pumpata sinne sellaisella 140- 180 bar paineella kuten esim. vaikkapa isojen kaasuturbiinien nostoöljy pumpataan...
        Mutta rapatessa roiskuu ja vilkas mielikuvitus auttaa siinä, sitä vaan ei vaikuta vastapuolella kovin paljoa näytä olevan...

        No miten se sinne purkautuu? Ei ruiskuteta, suihkuteta, pumpata, heitetä, kerro nyt miten. Hoida sauvartelu loppuun!
        Kuka on sun vastapuoli?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se ei purskahda sinne kuten siemenneste purskahtaa ejakulaatiossa. Sitä ei nimittäin pumpata sinne sellaisella 140- 180 bar paineella kuten esim. vaikkapa isojen kaasuturbiinien nostoöljy pumpataan...
        Mutta rapatessa roiskuu ja vilkas mielikuvitus auttaa siinä, sitä vaan ei vaikuta vastapuolella kovin paljoa näytä olevan...

        Minäkin olisin kiinnostunut miten sitä sylinteriä voidellaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No miten se sinne purkautuu? Ei ruiskuteta, suihkuteta, pumpata, heitetä, kerro nyt miten. Hoida sauvartelu loppuun!
        Kuka on sun vastapuoli?

        Sinä jolla mielikuvitus ei todellakaan jyllää, et osaa kuin kysyä, kysyä ja kysyä tyhjääkin tyhjempiä kysymyksiä.
        Kaiken takana on kuitenkin tieto siitä että öljyä ei heitetä! Et ehkä itsekään huomaa mutta olet jo myöntänyt että öljyä ei heitetä, miksi siis jankutat koska samalla osoitat tylsyytesi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä jolla mielikuvitus ei todellakaan jyllää, et osaa kuin kysyä, kysyä ja kysyä tyhjääkin tyhjempiä kysymyksiä.
        Kaiken takana on kuitenkin tieto siitä että öljyä ei heitetä! Et ehkä itsekään huomaa mutta olet jo myöntänyt että öljyä ei heitetä, miksi siis jankutat koska samalla osoitat tylsyytesi?

        Eihän tuo tyhjä asia ollut mielestäsi!
        Tiedän kyllä että varsinaisesti ei heitetä mutta niin voi ihan hyvinsanoa kun asialla ei ole mitään merkitystä tässä yhteydessä!
        Sinä pilkun jynssääjänä et ehkä tätä huomannut tai pakkomielteesi takia et pysty myöntämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se ei purskahda sinne kuten siemenneste purskahtaa ejakulaatiossa. Sitä ei nimittäin pumpata sinne sellaisella 140- 180 bar paineella kuten esim. vaikkapa isojen kaasuturbiinien nostoöljy pumpataan...
        Mutta rapatessa roiskuu ja vilkas mielikuvitus auttaa siinä, sitä vaan ei vaikuta vastapuolella kovin paljoa näytä olevan...

        Kerropa meille juuri mukaan tulleille, miten se öljy sielä kulkee.
        Minä kyllä olisin aina innokas oppimaan uutta moottoreista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö, oho? Sylkäseekö se sen öljyn sitte vai miten?

        Se laitetaan sinne. Bensan mukana. Tämä opiksi sulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se laitetaan sinne. Bensan mukana. Tämä opiksi sulle.

        Ai bensan mukana 2T ristipääkoneeseen?


    • Anonyymi

      2-tahtinen polttaa kaiken öljyn, ja laskee jätöksensä suoraan vesistöön.

      • Anonyymi

        Ei polta ja sen huomaa hajusta ja sinisestä savusta joka leijailee 2T moottorin ympärillä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei polta ja sen huomaa hajusta ja sinisestä savusta joka leijailee 2T moottorin ympärillä

        Tarkkaan ottaen kyse on silloin epätäydellisestä palamisesta.
        Palaminen on hapen ja palavan aineen yhtymistä ja epätäydellinen palaminen voi johtua myös vaikka liian pienestä happimäärästä, pitäisi mitata palokaasuista jäännöshappipitoisuus tms.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkkaan ottaen kyse on silloin epätäydellisestä palamisesta.
        Palaminen on hapen ja palavan aineen yhtymistä ja epätäydellinen palaminen voi johtua myös vaikka liian pienestä happimäärästä, pitäisi mitata palokaasuista jäännöshappipitoisuus tms.

        Ei tarvi mitata kyllä sen ihan nenällä haistaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvi mitata kyllä sen ihan nenällä haistaa.

        Miltä happi haisee?
        Epätäydellinen palaminen ei välttämättä johdu hapen vähyydestä, se voi johtua myös liiasta hapesta juuri siinä laitteessa, miten sen haistat? Se voi johtua, ja käytännössä on usein johtunutkin, myös siitä että on käytetty voiteluöljyä jota ei ole tähän käyttöön tarkoitettu, haistaako sen silloin? Miltä se haisee?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miltä happi haisee?
        Epätäydellinen palaminen ei välttämättä johdu hapen vähyydestä, se voi johtua myös liiasta hapesta juuri siinä laitteessa, miten sen haistat? Se voi johtua, ja käytännössä on usein johtunutkin, myös siitä että on käytetty voiteluöljyä jota ei ole tähän käyttöön tarkoitettu, haistaako sen silloin? Miltä se haisee?

        Ei sieltä puhdasta happea tuu!
        Sun pitää mennä haistelemaan, sitä on niin vaikea kuvailla tässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sieltä puhdasta happea tuu!
        Sun pitää mennä haistelemaan, sitä on niin vaikea kuvailla tässä.

        Happi on aina puhdasta happea ellei siihen ole ihan kemiallisella atomitason yhteenmenolla tai eroamisella jotain muuta ainetta liittynyt.
        Kylläs se jäännöshappi on niin tyylipuhdasta happea että se on mitattavissa.
        Mitä enemmän jäännöshappea eli yli- ilmaa, sitä huonompi palamisen hyötysuhde sillä kun happea on ilmasta vain noin 23 prosenttia niin kaikki loppu on muuta palamiseen osallistumatonta kaasua joka kuitenkin palamisen yhteydessä kuumennetaan ja kuumennetaan turhaan koska se kohta työnnetään jostain pakoputkesta tai savupiipusta harakoille. Siis mitä tarkemmin hyödynnetään ilmassa oleva happi, sitä vähemmän tehdään sitä tarpeetonta ja hyötysuhdetta laskevaa ilman lämmittämistä...mutta sitten on se toinen seikka, ilmaa ei pidä vähentää niin niukaksi että palaminen vaikeutuu jolloin puolestaan syntyy ns. palamattomia partikkeleja, häkää jns.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Happi on aina puhdasta happea ellei siihen ole ihan kemiallisella atomitason yhteenmenolla tai eroamisella jotain muuta ainetta liittynyt.
        Kylläs se jäännöshappi on niin tyylipuhdasta happea että se on mitattavissa.
        Mitä enemmän jäännöshappea eli yli- ilmaa, sitä huonompi palamisen hyötysuhde sillä kun happea on ilmasta vain noin 23 prosenttia niin kaikki loppu on muuta palamiseen osallistumatonta kaasua joka kuitenkin palamisen yhteydessä kuumennetaan ja kuumennetaan turhaan koska se kohta työnnetään jostain pakoputkesta tai savupiipusta harakoille. Siis mitä tarkemmin hyödynnetään ilmassa oleva happi, sitä vähemmän tehdään sitä tarpeetonta ja hyötysuhdetta laskevaa ilman lämmittämistä...mutta sitten on se toinen seikka, ilmaa ei pidä vähentää niin niukaksi että palaminen vaikeutuu jolloin puolestaan syntyy ns. palamattomia partikkeleja, häkää jns.

        Tyylipuhdasta voi olla mutta ei hajutonta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyylipuhdasta voi olla mutta ei hajutonta!

        MIltä siinä juuri nyt hengittelemäsi happi haisee?


    • Anonyymi

      Miten sen selitätte takakäpälillä nelitahtisesti tasakäpälässä kävelevät ja vain toisella
      takakäpälällä vuoronperään potkauttelevat, kun minun vanha mutta pirteä kaksitahtinen ei savuta yhtään edes kylmänäkään, eikä koskaan näy vedenpinnassa öljybensa seoksen värejä.
      Öljyprosenttina käytän 1,8 %.

      • Anonyymi

        Kuulistaa vakuuttavalta, mutta miten sinä selität sen, ettei 2t moottorit läpäise päästövaatimuksia?
        Voiko olla niin, että et näe hiilivetyjä, jotka poistuvat palamattomina koska ne ovat värittömiä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulistaa vakuuttavalta, mutta miten sinä selität sen, ettei 2t moottorit läpäise päästövaatimuksia?
        Voiko olla niin, että et näe hiilivetyjä, jotka poistuvat palamattomina koska ne ovat värittömiä?

        Evinrude E-tec alitti kaikki EU:n päästörajat, ja sen päästöt oli jopa nelareita pienemmät. Ei sitä muuten olisi saanut täällä edes myydä. Harmi vaan ettei sitä saatu myytyä tarpeeksi asiakkaille.
        https://venelehti.fi/e-tec-on-osoittanut-luotettavuutensa/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Evinrude E-tec alitti kaikki EU:n päästörajat, ja sen päästöt oli jopa nelareita pienemmät. Ei sitä muuten olisi saanut täällä edes myydä. Harmi vaan ettei sitä saatu myytyä tarpeeksi asiakkaille.
        https://venelehti.fi/e-tec-on-osoittanut-luotettavuutensa/

        Ei 2t moottorin ole mahdotonta läpäistä nykyisiä päästörajoja, mutta sen saavuttaminen vaatii enemmän kuin nelarissa. Jossain vaiheessa päästöjen kurissa pitäminen heikentää sitä hyötyä, joka vajaatahtisuudesta saadaan eli suurempaa tehoa pienemmällä painolla.

        EU:n päästörajat vuodelta 2013 ovat hyvin väljät ja nelarit järjestään pääsevät kymmenesosaan sallituista rajoista. Direktiiviin tulee tiukennuksia, jotka voivat tehdä 2T:n käytännössä kannattamattomaksi, vaikkei ehkä silloinkaan mahdottomaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulistaa vakuuttavalta, mutta miten sinä selität sen, ettei 2t moottorit läpäise päästövaatimuksia?
        Voiko olla niin, että et näe hiilivetyjä, jotka poistuvat palamattomina koska ne ovat värittömiä?

        Ja niiden myynti on kielletty EU alueella, koska saastuttavat ympäristön piste


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulistaa vakuuttavalta, mutta miten sinä selität sen, ettei 2t moottorit läpäise päästövaatimuksia?
        Voiko olla niin, että et näe hiilivetyjä, jotka poistuvat palamattomina koska ne ovat värittömiä?

        Siten minä selitän perinteisten kaksitahtisten käyttökiellot, että ne on täysin järjettömiä. koska totuus on se, että ne saastuttaa eniten, joita eniten käytetään, elikkä nelarit nykyisin.
        Minä ajan muutaman tunnin kesässä,noin 10 tuntia. Bensiiniä menee 6-8 litraa kesän aikana uistellessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja niiden myynti on kielletty EU alueella, koska saastuttavat ympäristön piste

        Ei ole 2t moottoreiden myynti kielletty EU.ssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole 2t moottoreiden myynti kielletty EU.ssa.

        Ei ole.
        Päästörajat täyttävää konetta ei vain ole tarjolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole.
        Päästörajat täyttävää konetta ei vain ole tarjolla.

        ei oo, ei tuu, enkä sano juu.

        2T-on menneisyydessä elävän valinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siten minä selitän perinteisten kaksitahtisten käyttökiellot, että ne on täysin järjettömiä. koska totuus on se, että ne saastuttaa eniten, joita eniten käytetään, elikkä nelarit nykyisin.
        Minä ajan muutaman tunnin kesässä,noin 10 tuntia. Bensiiniä menee 6-8 litraa kesän aikana uistellessa.

        Suurimmat moottorit ovat kaksitahtisia ja niille tulee käyttötunteja usein 3000-6000 h vuodessa!
        Kun esim. 50000 kW moottori on käynnissä vaikkapa noin 80 % teholla nimellistehostaan, se 4000 käyttötunnin aikan kuluttaa polttoainetta sellaiset noin 36000000 litraa eli noin 36000 kuutiometriä joka on riittävällä tarkkuudella noin 34500 tonnia.
        Paljonko voiteluöljyä tuolloin kuluu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurimmat moottorit ovat kaksitahtisia ja niille tulee käyttötunteja usein 3000-6000 h vuodessa!
        Kun esim. 50000 kW moottori on käynnissä vaikkapa noin 80 % teholla nimellistehostaan, se 4000 käyttötunnin aikan kuluttaa polttoainetta sellaiset noin 36000000 litraa eli noin 36000 kuutiometriä joka on riittävällä tarkkuudella noin 34500 tonnia.
        Paljonko voiteluöljyä tuolloin kuluu?

        Älä sekota laiva koneita, aloitus on 2T perstäryttimistä...


      • Anonyymi

        Liian pieni on sun öljyprosentti, ei tule voiteluA tarpeeksi.
        Itsenkäytän reilu 5% öljyä.


    • Anonyymi

      Minulla nelarin öljyvuoto tapahtuu reiästä jäteöljyastiaan. Se on hyvin hallinnassa, jos kukaan ei töni.

    • Anonyymi

      Kakstahtimiehillä on lippalakki kaljun peittona, niillä on tekohampaat ja ne istuvat aamusta iltaan Esson baarissa.
      Kahtovat iltasella musta valko TVtä ja kaatavat maahan navetan taakse kaiken.
      Minä tiedän koska olen juntti.

    • Anonyymi

      Outo aloitus. Juuri päästömääräysten vuoksihan 2-T bensiinimoottorien myynti ja tuotanto loppuivat.

    • Anonyymi

      Sangen outo mielipide. Juuri päästömääräyksistä johtuenhan 2-T perämoottorien myynti ja valmistus loppuivat.

      • Anonyymi

        Tuli tuplat. Ehkäpä asia selkenee paremmin!


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2-T perämoottorien myynti ei loppunut päästömääräysten takia. Niiden myynti oli kuitenkin sen verran heikkoa että kallis valmistutekniikka ei ollut kannattavaa.
        https://venelehti.fi/evinrude-peramoottorien-yli-satavuotinen-tarina-paattyy/

        Voisiko kuitenkin olla niin, että tiukentuneet päästömääräykset ovat myös vaikuttaneet ympäristötietoisten ihmisten ostokäyttäytymiseen. Myynnin näin yhä pienentyessä yritys on tullut taloudellisesti pisteeseen jossa tuotannon lopettaminen on ainoa järkevä päätös.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisiko kuitenkin olla niin, että tiukentuneet päästömääräykset ovat myös vaikuttaneet ympäristötietoisten ihmisten ostokäyttäytymiseen. Myynnin näin yhä pienentyessä yritys on tullut taloudellisesti pisteeseen jossa tuotannon lopettaminen on ainoa järkevä päätös.

        Voisi, mutten usko siihen.
        Ihmiset ostavat edelleen hinnan perusteella varsinkin Suomessa, jossa valtio verottaa pois sen osan palkasta, jolla olisi varaa tehdä eettisiä valintoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisi, mutten usko siihen.
        Ihmiset ostavat edelleen hinnan perusteella varsinkin Suomessa, jossa valtio verottaa pois sen osan palkasta, jolla olisi varaa tehdä eettisiä valintoja.

        Uskon asiat erikseen. Perämoottorien kokonaismarkkinat ovat pysyneet vähintäinkin ennallaan. Päästömääräysten julkistamisista, ympäristötietoisuuden lisääntymisestä yms seikoista johtuen 2-T perämoottorien kysyntä hiipui vuosisadan alkuvuosina lähes kokonaan.
        Nyt ne ovat jo historiaa. Suomen volyymit näillä markkinoilla ovat vähäiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisi, mutten usko siihen.
        Ihmiset ostavat edelleen hinnan perusteella varsinkin Suomessa, jossa valtio verottaa pois sen osan palkasta, jolla olisi varaa tehdä eettisiä valintoja.

        Minkä valmistajan lauantaimakkaraa ostan jos ostan vain eettisin perustein, onhan minulla varaa tehdä sellainen valinta?


    • Anonyymi

      nettiveneessä oli tarjolla 50hv E-tec. Ajotunnnit 2500 tuntia. Hyväkuntoinen ja muutenkin toimii kuin uusi.

      • Anonyymi

        Ja sinähän yllättäen sen kunnon tiedätkin, miksi myyt


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sinähän yllättäen sen kunnon tiedätkin, miksi myyt

        Oot liian tyhmä. Minä en muutenkaan jaksa selittää tyhmille omahyväkkäille mitää, kun se menee aivan hukkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sinähän yllättäen sen kunnon tiedätkin, miksi myyt

        Joo, bensakone 2500 tunnilla on, kuin uusi. Hi hi hi....


      • Anonyymi

        "..nettiveneessä oli tarjolla 50hv E-tec.." Ajotunnnit 2500 tuntia.."

        On edelleen myynnissä vm.2004 50 hv e-tec. Ajotunnit on kieltämättä aika hurjat. Normaalisti tuon ikäisissä jotain 300-500h. Voihan se olla, että ilmoitukseen on lipsahtanu yksi nolla liikaa, tai sitten se on ollu uistelukäytössä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "..nettiveneessä oli tarjolla 50hv E-tec.." Ajotunnnit 2500 tuntia.."

        On edelleen myynnissä vm.2004 50 hv e-tec. Ajotunnit on kieltämättä aika hurjat. Normaalisti tuon ikäisissä jotain 300-500h. Voihan se olla, että ilmoitukseen on lipsahtanu yksi nolla liikaa, tai sitten se on ollu uistelukäytössä.

        Vanha mikä vanha. Ei kovin paljon käytetty kaudessa, n. 130 tuntia ehkä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "..nettiveneessä oli tarjolla 50hv E-tec.." Ajotunnnit 2500 tuntia.."

        On edelleen myynnissä vm.2004 50 hv e-tec. Ajotunnit on kieltämättä aika hurjat. Normaalisti tuon ikäisissä jotain 300-500h. Voihan se olla, että ilmoitukseen on lipsahtanu yksi nolla liikaa, tai sitten se on ollu uistelukäytössä.

        Ootte te melekosia pölöhäkkeitä. Ette erota edes omia kuppasia luulojanne totuudesta!
        Ottakaa edes selvää, pitääkö se ajotuntimäärä paikkansa!
        50 HV E-teccihän oli Kippari lehden testissä 500 tunnin käytön jälkeen ainut täysin virheettömässä kunnossa oleva moottori, kun kaikissa muissa koneissa oli kaikenlaisia naarmuja ja hankautumisia puolta vähemmillä ajomäärillä. Muutamassakin nelarissa melkein laakerit paskana. Missähän kunnossa nelarit onkaan noilla ajomäärillä, kun bensat ja öljyt menee sekaisin varsinkin uistellessa.
        Se E-tecin 500 tunnin testiaika vastaa 10 vuoden keskimääräistä ajoaikaa, joten tuo nettiveneessä olevan E-tecin kunto ei ole ollenkaan kummajuttu.


    • Anonyymi

      vanhat jäteöljyt menee diesel moottoriin suodatuksen jälkeen 🤣

    • Anonyymi

      Eiköhän ole syytä unohtaa jo vanhat polttomoottorit. 2-T on jo historiaa, 4-T:sta tulee hyvää vauhtia historiaa. Odotellaan sähkökautta ja ajetaan vanhat koneet loppuun sitä ennen.

      • Anonyymi

        Onneksi vanhoihin kaksitahtisiin saa varaosia maailmantappiin asti, jos joku tarttee.
        Aiemmin maailma tuhoutuu ydinsotaan kuin kaksitahtisista käyttöikä loppuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi vanhoihin kaksitahtisiin saa varaosia maailmantappiin asti, jos joku tarttee.
        Aiemmin maailma tuhoutuu ydinsotaan kuin kaksitahtisista käyttöikä loppuu.

        Se maailmantappisi ei taida olla kovinkaan kaukana tulevaisuudessa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se maailmantappisi ei taida olla kovinkaan kaukana tulevaisuudessa?

        Siltä alkaa vaikuttaa, kun pirut on rysässä.


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      67
      2914
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      412
      2812
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      99
      2247
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      87
      2014
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1904
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      11
      1834
    7. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1830
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      151
      1785
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1613
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1602
    Aihe