Sahaa vinoon

miksi?

Mistä syystä moottorisaha sahaa vinoon.

1. Laippa vino
2. Toispuoleisesti teroitettu terä
3. ???

Voiko esim kulunut vetoratas olla syynä.

18

19060

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Stihl

      Oma arvaukseni on syyt 2 tai 3.

      Kolmosessa ensimmäiseksi mieleeni tuli se, että terä on toivottoman tylsä, että se pitää painaa puuhun, jolloin epäkeskeisesti kahvojen suhteen sijoitettuna terä menee helposti vinoon.

      • jkl

        Kokeile uudella terällä niin huomaat


      • terä käytössä
        jkl kirjoitti:

        Kokeile uudella terällä niin huomaat

        Kysymykseni oli että minkä takia saha voi sahata
        vinoon, eli mitkä ovat syyt vinoon sahaukseen.

        Ja tässä tapauksessa terä on aivan uusi (tai jos kerran teroituksella saa pilalle, niin sitten syy voi olla myös terä)


      • mjo3400
        terä käytössä kirjoitti:

        Kysymykseni oli että minkä takia saha voi sahata
        vinoon, eli mitkä ovat syyt vinoon sahaukseen.

        Ja tässä tapauksessa terä on aivan uusi (tai jos kerran teroituksella saa pilalle, niin sitten syy voi olla myös terä)

        Teräketjun laippaura kulunut tai ketju löysällä.


      • kulunut
        mjo3400 kirjoitti:

        Teräketjun laippaura kulunut tai ketju löysällä.

        Tuota laippauraa hiukan epäilin. Onko keinoa
        mitata onko tuo kulunut. Mikä on normaali?


      • metsuri 2
        kulunut kirjoitti:

        Tuota laippauraa hiukan epäilin. Onko keinoa
        mitata onko tuo kulunut. Mikä on normaali?

        eiköhän se vika ole tosiaan joko vioittuneessa tai huonossa laipassa. Et kertonut kuinka vanha tuo laippa on, mutta ammattailaiskäytössä laippa huolletaan ja viilataan kuntoon sekä käännetään toisin päin (tasainen kuluminen) vähintään kerran viikossa, jopa useammin. Eli jos olet käyttänyt sahaa jo vuosia laippaa koskematta niin eiköhän se vika ole siinä


      • alkuperäinen -98
        metsuri 2 kirjoitti:

        eiköhän se vika ole tosiaan joko vioittuneessa tai huonossa laipassa. Et kertonut kuinka vanha tuo laippa on, mutta ammattailaiskäytössä laippa huolletaan ja viilataan kuntoon sekä käännetään toisin päin (tasainen kuluminen) vähintään kerran viikossa, jopa useammin. Eli jos olet käyttänyt sahaa jo vuosia laippaa koskematta niin eiköhän se vika ole siinä

        Saha on mallia -98 ja laippa on alkuperäinen. Laippaa olen kääntynyt muutamia kertoja.
        Sahaa on käytetty arviolta 10-20h / vuosi
        ja pääasiassa pöllien pätkimiseen. Eli onhan tuolla laipalla ikää!!
        Vielä kun joku osaisi kertoa miten laipan kuluneisuuden voi mitata?


      • oilea
        alkuperäinen -98 kirjoitti:

        Saha on mallia -98 ja laippa on alkuperäinen. Laippaa olen kääntynyt muutamia kertoja.
        Sahaa on käytetty arviolta 10-20h / vuosi
        ja pääasiassa pöllien pätkimiseen. Eli onhan tuolla laipalla ikää!!
        Vielä kun joku osaisi kertoa miten laipan kuluneisuuden voi mitata?

        Jospa olet hankkinut ketjun, jonka " öljyhammas" on kaposempi / ohkasempi. Tällainen ei kulje suoraan.

        Laipan reiunoihin saattaa tulla pursetta, joka on helposti viilattavissa pois.
        Tämäkin saattaa takertaa ja aiheuttaa terän kulkeutumista vinoon.

        Laipan kuluneisuuden voi todeta silmämääräisesti, eikä nuo kalliita ole, vaikka hankit samallakertaa uuden, kun ostat ketjunkin.


      • motomies

        eikös se ole vähän niinkin, että kun maailma sortaa niin ainakin saha puoltaa


    • Sahaaja

      Että olet ehkä viilannut ketjun eri kulmaan,eri puolilta.Viilaa uudestaan samaan kulmaan(30-35¤)Todennäkösesti kuitenkin olet sahatessasi osunut toispuoleisesti naulaan/kiveen/maahan tms.Hanki kunnollinen viilanohjain,ns.latta tai rullaohjain ja viilaa joka purupiikistä kaikki"osumat"pois..Kaikista tietysti yhtä paljon.

      • viilata helpoiten

        Olemassa on sellainen tulitikkurasian kokoinen rullaohjain, mutta se ei tunnu hyvältä, koska sen virhemarginaali on aika iso. Onko tuo ns. latta-mallinen parempi. Entä olisiko esim dremel
        tai muu vastaava hyvä


      • Sahaaja

        ..Purupiikit ja kouruhampaan viilaukset unentokkurassa sekaisin..Siis ne kouruhampaat toki oikeisiin astekulmiin ensin,sitten vasta purupiikit tarvittaessa"alennuskaaviota"käyttäen.Sori,asiavirhe.
        Mun mielestä latta- ja rullaohjaimet ovat parhaita ja aivan riittävän tarkkoja...Kun niitä ammattilaisetkin kuitenkin käyttää.Dremel´it yms ovat mielestäni humpuuki ja rahankeruuvempeleitä.Itse käytän rullaohjainta,työnnän kerran/pari viilalla tankillisten välilläkin tarpeen vaatiessa.Sitte ns.tarkempi kunnostus kotona viilapenkissä,pysyy saha ainakin hyvin paikoillaan.


      • ei humpuukivehje
        Sahaaja kirjoitti:

        ..Purupiikit ja kouruhampaan viilaukset unentokkurassa sekaisin..Siis ne kouruhampaat toki oikeisiin astekulmiin ensin,sitten vasta purupiikit tarvittaessa"alennuskaaviota"käyttäen.Sori,asiavirhe.
        Mun mielestä latta- ja rullaohjaimet ovat parhaita ja aivan riittävän tarkkoja...Kun niitä ammattilaisetkin kuitenkin käyttää.Dremel´it yms ovat mielestäni humpuuki ja rahankeruuvempeleitä.Itse käytän rullaohjainta,työnnän kerran/pari viilalla tankillisten välilläkin tarpeen vaatiessa.Sitte ns.tarkempi kunnostus kotona viilapenkissä,pysyy saha ainakin hyvin paikoillaan.

        On monessa askarttelussa oiva työkalu. Saa tehtyä sellaistakin mitä ei muulla vehkeellä voi.
        Tosin teränteroitukseen se tuskin on hyvä.


      • opetellut
        ei humpuukivehje kirjoitti:

        On monessa askarttelussa oiva työkalu. Saa tehtyä sellaistakin mitä ei muulla vehkeellä voi.
        Tosin teränteroitukseen se tuskin on hyvä.

        yleisin vika on viilauksessa, terä tylsä siltä puolelta mihin kääntyy eli huonosti teroitettu tai osunut johonkin mutta viilaa tarkemmin siltä puolelta mihib kääntyy


      • Haba
        ei humpuukivehje kirjoitti:

        On monessa askarttelussa oiva työkalu. Saa tehtyä sellaistakin mitä ei muulla vehkeellä voi.
        Tosin teränteroitukseen se tuskin on hyvä.

        Jos dremeli on niin se teräketjun teroitussarja on hintansa väärti. Oman sahan ketju tulee teroitettua riittävän usein kun ei se viilaaminen niin kauhean kivaa hommaa ole.

        Jos dremeliä ei ennestään ole niin en minä sitä pelkästään sahan teroittamiseen ostaisi.

        Dremelillä saa muuten (pikku katkaisulaikalla) valmetin olka-akselin laakerikehän poikki vaihdon yhteydessä. Mikään muu kone ei mahdu laakeripesään. Tappelin sen laakerin kanssa tuntikausia kunnes muistin, että dremeliä voisi kokeilla. Toisen laakerikehän irroitus kesti enää 15 min (oli offtopic, tiedän).


      • Moottorisahat
        opetellut kirjoitti:

        yleisin vika on viilauksessa, terä tylsä siltä puolelta mihin kääntyy eli huonosti teroitettu tai osunut johonkin mutta viilaa tarkemmin siltä puolelta mihib kääntyy

        Sahat sahaa yleensä vinoon, myös kun tukityynyt(kumityynyt, joilla kone kiinni kahvassa) ovat hajonneet tai löystyneet


    • Remppe

      Osta uusi laippa.. ei ne niin kalliita ole.

    • Anonyymi

      Joo uudella ja edellisellä uudella veti vinoon ja laippa on hieman mutkalla - eyy löytys.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      37
      1792
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      818
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      69
      776
    4. Miksi sitä miestä tuijotetaan joka paikassa

      Onko maine jonkinlainen?
      Ikävä
      108
      740
    5. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      651
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      33
      629
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      580
    8. Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti

      2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.
      Parkano
      15
      559
    9. Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta

      Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.
      Ikävä
      141
      471
    10. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      51
      453
    Aihe