Poliisihallituksen lausunto voimakkaasta ilma-aseesta

Anonyymi-ap

Poliisihallitus antoi sisällöltään sekä virheellisen että paikkansapitämättömän lausunnon markkinoiden heikkotehoisimmista ilma-aseista. Sen takia käynnistettiin lukuisia esitutkintoja, tehtiin takavarikkoja, ihmisiä raahattiin kuulusteluihin ja tuomioistuimiin ja langettavia tuomioita ampuma-aserikoksesta jaeltiin hovioikeutta myöten.

Korkein oikeus ei uskonut poliisihallituksen taholta hatusta vedettyjä väitteitä ja hylkäsi 2.10.2023 antamallaan prejudikaatilla KKO 2023:67 syytteen.

https://www.mikkoniskasaari.fi/node/307

19

1253

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Poliisihallituksen voimakkaasta ilma-aseesta tullille 1.11.2021 antaman kestämättömän lausunnon POL-2021-137287 mukaan T4E HDR 50 ilma-aseen iskuvoima on 11000 J (joulea), T4E HDS 68 ilma-aseen iskuvoima on 16000 J (joulea) ja näillä T4E-luokan aseilla ammutut metallista ja myös muusta materiaalista, kuten kumista valmistetut kuulat aiheuttavat elävään kudokseen tunkeutuessaan haavakanavan ja kudosvaurion luodin tai haulin tapaan.

      https://oikeustapaus.blogspot.com/2022/10/4-poliisihallituksen-kestamaton.html

      • Anonyymi

        Poliisihallituksessa ylitarkastajana toiminut Reima Pensala ja poliisijohtaja Sanna Heikinheimo ovat tienneet tai ainakin heidän olisi pitänyt koulutuksensa, virkatehtäviensä ja virkavelvollisuuksiensa perusteella tietää, että kyseessä olevat Umarex GmbH:n valmistamat värikuula-aseet eivät ole ampuma-aselain 2 a §:n tarkoittamalla tavalla tehokkaita ilma-aseita. Koska tästä tietoisuudestaan huolimatta he ovat osallistuneet sellaisen asiakirjan tekemiseen, jossa on väitetty kyseessä olevien Umarex GmbH:n valmistamien värikuula-aseiden ominaisuuksia muuksi, mitä ne ovat, asiassa on kyse viranomaisen antamasta lausunnosta, jonka sisältö ei vastaa totuutta. Olennaisinta on, että virkamies ei saa virassaan laatia eikä allekirjoittaa lausuntoa, joka on sisällöltään totuutta vastaamaton. Jos virkamies toimii näin, silloin hän toimii vastoin valtion virkamieslain (750/1994) 14 §:ä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poliisihallituksessa ylitarkastajana toiminut Reima Pensala ja poliisijohtaja Sanna Heikinheimo ovat tienneet tai ainakin heidän olisi pitänyt koulutuksensa, virkatehtäviensä ja virkavelvollisuuksiensa perusteella tietää, että kyseessä olevat Umarex GmbH:n valmistamat värikuula-aseet eivät ole ampuma-aselain 2 a §:n tarkoittamalla tavalla tehokkaita ilma-aseita. Koska tästä tietoisuudestaan huolimatta he ovat osallistuneet sellaisen asiakirjan tekemiseen, jossa on väitetty kyseessä olevien Umarex GmbH:n valmistamien värikuula-aseiden ominaisuuksia muuksi, mitä ne ovat, asiassa on kyse viranomaisen antamasta lausunnosta, jonka sisältö ei vastaa totuutta. Olennaisinta on, että virkamies ei saa virassaan laatia eikä allekirjoittaa lausuntoa, joka on sisällöltään totuutta vastaamaton. Jos virkamies toimii näin, silloin hän toimii vastoin valtion virkamieslain (750/1994) 14 §:ä.

        Hallintolain (434/2003):
        - 6 §:ssä säädetään hallinnon oikeusperiaatteista ja sen mukaan viranomaisen on kohdeltava hallinnossa asioivia tasapuolisesti sekä käytettävä toimivaltaansa yksinomaan lain mukaan hyväksyttäviin tarkoituksiin. Viranomaisen toimien on oltava puolueettomia ja oikeassa suhteessa tavoiteltuun päämäärään nähden. Niiden on suojattava oikeusjärjestyksen perusteella oikeutettuja odotuksia.
        - 31 §:ssä säädetään selvittämisvelvollisuudesta ja sen 1 momentin mukaan viranomaisen on huolehdittava asian riittävästä ja asianmukaisesta selvittämisestä hankkimalla asian ratkaisemiseksi tarpeelliset tiedot sekä selvitykset.

        Tämä tarkoittaa sitä, että virkamiehelle sallittua ei ole toiminta, jossa ampuma-aselain 2 a §:n ja sen yksityiskohtaisten perustelujen (HE 20/2014) sisältö sivuutetaan, eikä toiminta, jossa asiaa koskevat tarpeelliset tiedot ja selvitykset jätetään hankkimatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hallintolain (434/2003):
        - 6 §:ssä säädetään hallinnon oikeusperiaatteista ja sen mukaan viranomaisen on kohdeltava hallinnossa asioivia tasapuolisesti sekä käytettävä toimivaltaansa yksinomaan lain mukaan hyväksyttäviin tarkoituksiin. Viranomaisen toimien on oltava puolueettomia ja oikeassa suhteessa tavoiteltuun päämäärään nähden. Niiden on suojattava oikeusjärjestyksen perusteella oikeutettuja odotuksia.
        - 31 §:ssä säädetään selvittämisvelvollisuudesta ja sen 1 momentin mukaan viranomaisen on huolehdittava asian riittävästä ja asianmukaisesta selvittämisestä hankkimalla asian ratkaisemiseksi tarpeelliset tiedot sekä selvitykset.

        Tämä tarkoittaa sitä, että virkamiehelle sallittua ei ole toiminta, jossa ampuma-aselain 2 a §:n ja sen yksityiskohtaisten perustelujen (HE 20/2014) sisältö sivuutetaan, eikä toiminta, jossa asiaa koskevat tarpeelliset tiedot ja selvitykset jätetään hankkimatta.

        Perustuslain 1 luvussa säädetään valtiojärjestyksen perusteista ja sen 2 §:ssä säädetään oikeusvaltioperiaatteesta ja sen 3 momentin mukaan julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia. (Perustuslaistamme ilmenee edelleen vuoden 1919 hallitusmuodon 92 §:n 1 momentin säännös, jonka mukaan ”kaikessa virkatoiminnassa on laillisen seuraamuksen uhalla lakia tarkoin noudatettava”. Tämä legaliteetti- eli laillisuusperiaate on yksi, tärkeä, osa oikeusvaltioperiaatetta. Siitä käy ilmi ajatus, että oikeusvaltiossa laki rajaa vallankäyttäjän valtaa, eli laki ei ole vain vallankäytön väline.)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perustuslain 1 luvussa säädetään valtiojärjestyksen perusteista ja sen 2 §:ssä säädetään oikeusvaltioperiaatteesta ja sen 3 momentin mukaan julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia. (Perustuslaistamme ilmenee edelleen vuoden 1919 hallitusmuodon 92 §:n 1 momentin säännös, jonka mukaan ”kaikessa virkatoiminnassa on laillisen seuraamuksen uhalla lakia tarkoin noudatettava”. Tämä legaliteetti- eli laillisuusperiaate on yksi, tärkeä, osa oikeusvaltioperiaatetta. Siitä käy ilmi ajatus, että oikeusvaltiossa laki rajaa vallankäyttäjän valtaa, eli laki ei ole vain vallankäytön väline.)

        Poliisilain (872/2011) 1 luvun 1 §:n 1 momentin mukaan poliisin tehtävänä on muun muassa rikoksen paljastaminen, selvittäminen ja syyteharkintaan saattaminen. Eli myös kollegan tekemän rikoksen paljastaminen, selvittäminen ja syyteharkintaan saattaminen, eikä sallittua ole menettely, jolla pyritään peittämään ja estämään rikoksen paljastuminen, selvittäminen ja syyteharkintaan saattaminen.


      • Anonyymi

        Rikoslain 15 luvussa säädetään rikoksista oikeudenkäyttöä vastaan ja sen 7 §:n 1 momentin mukaan joka saadakseen syyttömän tuomituksi rangaistukseen tai muuten toista vahingoittaakseen kätkee, hävittää, turmelee, muuntaa tai muuten vääristää tuomioistuimessa tai rikosasian esitutkinnassa todisteena tarpeellisen esineen, asiakirjan tai muun todisteen, jolla hänen tietensä on merkitystä asiassa, on tuomittava todistusaineiston vääristelemisestä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

        Toisen momentin mukaan todistusaineiston vääristelemisestä tuomitaan myös se, joka 1 momentissa mainitussa tarkoituksessa antaa perättömäksi tai vääristellyksi tietämänsä todisteen käytettäväksi tai itse käyttää sitä harhauttavalla tavalla tuomioistuimessa tai rikosasian esitutkinnassa.

        Törkeästä todistusaineiston vääristelemisestä säädetään mainitun lain ja luvun 8 §:ssä ja sen mukaan jos todistusaineiston vääristelemisessä 1) aiheutetaan vakava vaara, että syytön tuomitaan vankeuteen tai muuhun ankaraan seuraamukseen, 2) rikoksen kohteena on erityisen merkityksellinen todiste tai 3) rikos tehdään erityisen suunnitelmallisesti ja rikos on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä todistusaineiston vääristelemisestä vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään kuudeksi vuodeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rikoslain 15 luvussa säädetään rikoksista oikeudenkäyttöä vastaan ja sen 7 §:n 1 momentin mukaan joka saadakseen syyttömän tuomituksi rangaistukseen tai muuten toista vahingoittaakseen kätkee, hävittää, turmelee, muuntaa tai muuten vääristää tuomioistuimessa tai rikosasian esitutkinnassa todisteena tarpeellisen esineen, asiakirjan tai muun todisteen, jolla hänen tietensä on merkitystä asiassa, on tuomittava todistusaineiston vääristelemisestä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

        Toisen momentin mukaan todistusaineiston vääristelemisestä tuomitaan myös se, joka 1 momentissa mainitussa tarkoituksessa antaa perättömäksi tai vääristellyksi tietämänsä todisteen käytettäväksi tai itse käyttää sitä harhauttavalla tavalla tuomioistuimessa tai rikosasian esitutkinnassa.

        Törkeästä todistusaineiston vääristelemisestä säädetään mainitun lain ja luvun 8 §:ssä ja sen mukaan jos todistusaineiston vääristelemisessä 1) aiheutetaan vakava vaara, että syytön tuomitaan vankeuteen tai muuhun ankaraan seuraamukseen, 2) rikoksen kohteena on erityisen merkityksellinen todiste tai 3) rikos tehdään erityisen suunnitelmallisesti ja rikos on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä todistusaineiston vääristelemisestä vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään kuudeksi vuodeksi.

        Saitteko kopin?
        Ehkä Erkki sai.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saitteko kopin?
        Ehkä Erkki sai.

        Osaltaan kyse lienee siitä, että aloitukseen liitetyn linkin välityksellä luettavissa olevan rikostoimittaja Mikko Niskasaaren blogikirjoituksen mukaan KKO kumosi Vaasan hovioikeuden eteläpohjalaiselle miehelle ampuma-aserikoksesta antaman tuomion. Hovi, kuten sitä ennen käräjäoikeus, perusti tuomionsa yksin Pohan lausuntoon: ”Hovioikeudella ei ole perusteita arvioida asiaa toisin kuin Poliisihallitus”.


    • Anonyymi

      Mikä on se asia, jonka takia asiaan poliisin toimesta ylipäätään lähdettiin? Onnettomuus, myynti, mikä?

      • Anonyymi

        Mene ja tiedä, mutta aloituksen jälkeiseen ensimmäiseen vastaukseen liitetyn linkin välityksellä luettavissa olevan Poliisihallituksen 1.11.2021 antaman lausunnon voimakkaasta ilma-aseesta POL-2021-137287 mukaan Tulli on pyytänyt Poliisihallitukselta lausuntoa siitä, ovatko saksalaisen Umarex GmbH -yhtiön valmistamat ilma-aseet (T4E HDR 50, T4E HDS 68) luvanvaraisia.


      • Anonyymi

        Kun esitutkinnassa, syyteharkinnassa ja tuomioistuimessa käytetään todisteena sisällöltään sekä virheellistä että paikkansapitämätöntä lausuntoa, kyse on yksinkertaisesti siitä, että rikoksentekijäksi tahdotaan osoittaa henkilö, joka ei ole tehnyt mitään rangaistavaa tekoa.


      • Anonyymi

        Ilmeistä on, ettei ylipäätään ole löydettävissä mitään asiaa tai hyväksyttävää syytä, jonka takia poliisin toimesta asiaan lähdettiin.


      • Anonyymi

        Poliisin osalta kyse on alhaisista motiiveista.


    • Anonyymi

      *destroyed as an enemy; RUSSIAN SATELLITE*

    • Anonyymi

      Aloituksen jälkeiseen ensimmäiseen vastaukseen liitetyn linkin välityksellä luettavissa olevan Poliisihallituksen lausunnon POL-2021-137287 mukaan:

      1. Se on annettu tilanteessa, jossa tulliviranomainen on pysäyttänyt ja ottanut haltuunsa saksalaisen Umarex GmbH:n valmistamia rihlaamattomia värikuula-aseita (T4E HDR 50, T4E HDS 68) sisältäneet lähetykset.

      2. Umarex GmbH:n valmistamat värikuula-aseet (T4E HDR 50, T4E HDS 68) on suunniteltu ja valmistettu ampumaan metallista valmistettuja kuulia, vaikka todellisuudessa T4E HDR 50 on suunniteltu ja valmistettu ampumaan 12,7 millimetrin muovista tai kumista valmistettuja kuulia ja T4E HDS 68 suunniteltu ja valmistettu ampumaan 17,3 millimetrin muovista tai kumista valmistettuja kuulia.

      3. Umarex GmbH:n valmistamat värikuula-aseet (T4E HDR 50, T4E HDS 68) ovat noin 4 – 6 kertaa hirvikivääriä tehokkaampia, vaikka todellisuudessa niissä käytettäväksi tarkoitettujen hiilidioksidikapselien kuulalle antama lähtöenergiataso on noin 2 – 3 kertaa pienempi kuin tavanomaisen lupavapaan rihlatun ilmakiväärin halkaisijaltaan 4,5 millimetrin luodille antama lähtöenergiataso, joka on noin 30 joulea ja jolla lähtöenergiatasolla liikkeelle saatettu tavanomaisen ilmakiväärin ammus pystyy läpäisemään ihon ja tunkeutumaan elävään kudokseen.

      4. Umarex GmbH:n valmistamilla värikuula-aseilla (T4E HDR 50, T4E HDS 68) ammutut metallista ja myös muusta materiaalista, kuten kumista valmistetut kuulat aiheuttavat elävään kudokseen tunkeutuessaan haavakanavan ja kudosvaurion luodin tai haulin tapaan, vaikka todellisuudessa T4E-luokan aseilla ammutut metallista tai muusta materiaalista, kuten kumista valmistetut kuulat eivät läpäise ihoa, eivätkä siten tunkeudu ihon läpi elävään kudokseen luodin tai haulin tapaan.

      Esitutkintaviranomaisena toimivalle tulliviranomaiselle annetun lausunnon POL-2021-137287 ilmeinen tarkoitus on ollut osoittaa, että Umarex GmbH:n valmistamat värikuula-aseet (T4E HDR 50, T4E HDS 68) ovat ampuma-aselain 2 a § tarkoittamia tehokkaita ilma-aseita; jolloin vastoin lainsäätäjän tahtoa voitaisiin saattaa epäilyn alaiseksi, syyttää ja tuomita ampuma-aserikoksesta henkilöitä, joilla ei ole aselupaa, mutta jotka ovat hankkineet ja pitäneet hallussa lupavapaata värikuula-asetta sekä henkilöitä, jotka ovat luovuttanut lupavapaan värikuula-aseen henkilölle, jolla ei ole aselupaa.

      Todisteena esitutkinnassa ja tuomioistuimessa käytetyn lausunnon POL-2021-137287 laadintaan osallistuneiden menettelyn moitittavuutta arvioitaessa, tulisi ottaa huomioon, että rikoslain 15 luvun 7 §:ssä tarkoitetun todistusaineiston vääristelemisen tunnusmerkistön kannalta olennaista on se, että vääristelemisellä pyritään aiheuttamaan vahinkoa henkilölle sellaisesta teosta, johon hän ei ole syyllistynyt.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Poliisissa tunnetaan oikein hyvin propagandan laki – pieniä valheita ei uskota, mutta suuret, emävalheet menevät läpi – etenkin jos niiden vastaanottajalla on halu uskoa ne, toisin sanoen ne sopivat hänen maailmankuvaansa tai aikaisempiin uskomuksiinsa.


    • Anonyymi

      Poliisihallituksessa ei kaihdeta rikoksia, vaan suorastaan eletään niitä tekemällä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

      Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      6
      2473
    2. Pilasit mun

      Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1648
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1386
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

      Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      160
      1223
    5. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      141
      1193
    6. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

      18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1125
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

      Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      106
      1081
    8. Syntymäpäivä

      Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1071
    9. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      116
      966
    10. Olet tärkeä

      mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      949
    Aihe