Ocean globe race Leg1

Anonyymi-ap

Spiritti saattaa olla ekan legin maalissa ensimmäisenä veneenä. Veikkaan että ovat perjantaina kapkaupungissa. Ei huono. Enemmän seilausta kuin puhetta ja mediasirkusta.
Edessä vielä myötikset ja sivutuuli.

Vaikka tuskinpa tämä ketään kiinnostaa.

49

911

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hieno homma! Tapio Lehtisen mediasirkus seilailee 1500 mpk perän takana ja keulakin osoittaa väärään suuntaan. En olisi uskonut Spiritin vielä pääsevän Pen Duickista ohi. Ei nekään varmaan uskoneet ennen ajamistaan pläkään.

      • Anonyymi

        No joo, kyllä Galianan reitti on kummallinen. Jos Tapsa onkin päättänyt mennä vastapäivään.


      • Anonyymi

        Galiana etenee varsin hyvin luokassaan. Ja jos nyt heittäisivät styyralle, se veisi vain aivan liian pohjoiselle kurssille Kapkaupungin lähestymiseen, joka pitää tehdä lounaan suunnasta. Ennusteen mukaan Galiana saa jo huomenna oikein hyvän avotuulen. He siellä voivat tietenkin vain arvuutella sään kehittymistä, mutta täältä katsoen ovat osumassa arvauksessaan oikein. Siis jos meillä tiedossa oleva ennuste sattuu olemaan oikea arvaus. Sehän muuten vasta ihme olisikin, jos vanha 55-jalkainen päräjäisi paria design-sukupolvea nuoremmalle 65-jalkaiselle.

        Neljä kärkivenettä kaikkiaan onnistuivat erittäin hyvin alkumatkan reitinvalinnoissa. Hitaammat jäivät useammassakin sääikkunassa jälkeen. Spiritin onnistuminen Penduickin haastamisessa line honoursissa on kyllä ilahduttava yllätys, jota ei viikko sitten olisi osanut arvata. Hyvää työtä ovat joka tapauksessa Spiritillä tehneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Galiana etenee varsin hyvin luokassaan. Ja jos nyt heittäisivät styyralle, se veisi vain aivan liian pohjoiselle kurssille Kapkaupungin lähestymiseen, joka pitää tehdä lounaan suunnasta. Ennusteen mukaan Galiana saa jo huomenna oikein hyvän avotuulen. He siellä voivat tietenkin vain arvuutella sään kehittymistä, mutta täältä katsoen ovat osumassa arvauksessaan oikein. Siis jos meillä tiedossa oleva ennuste sattuu olemaan oikea arvaus. Sehän muuten vasta ihme olisikin, jos vanha 55-jalkainen päräjäisi paria design-sukupolvea nuoremmalle 65-jalkaiselle.

        Neljä kärkivenettä kaikkiaan onnistuivat erittäin hyvin alkumatkan reitinvalinnoissa. Hitaammat jäivät useammassakin sääikkunassa jälkeen. Spiritin onnistuminen Penduickin haastamisessa line honoursissa on kyllä ilahduttava yllätys, jota ei viikko sitten olisi osanut arvata. Hyvää työtä ovat joka tapauksessa Spiritillä tehneet.

        Todella positiivinen yllätys SoH alusta saakka ja varsinkin se, että sai kuitenkin Pen Duickin kiinni ja hajuraon Translatediin sekä Maideniin. Maidenin saattaa jopa voittaa tasoituksilla.

        Galianan hitaus ei ollut yllätys, ainakaan minulle. Sehän on varsin samaa designia kuin Translated eikä saisi olla kaukana siitä. Millä mittarilla Galiana etenee varsin hyvin luokassaan? Se on luokkansa ensimmäistä, paperilla hitaampaa venettä, 600 mpk perässä. Ennustetussa tasoitetussa ajassa viikon perässä. Takana on suorassa ajassa ja tasoituksilla vain yksi vene, umpisurkeasti alusta saakka edennyt Godspeed. Lähin edellä oleva on 100 mpk/2 vrk tasoituksissa edellä. Onhan se mahdollista, että eteläinen sijainti pelastaa vielä sijan tai kaksi, mutta hyväksi tuota etenemistä en kyllä kuvaisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todella positiivinen yllätys SoH alusta saakka ja varsinkin se, että sai kuitenkin Pen Duickin kiinni ja hajuraon Translatediin sekä Maideniin. Maidenin saattaa jopa voittaa tasoituksilla.

        Galianan hitaus ei ollut yllätys, ainakaan minulle. Sehän on varsin samaa designia kuin Translated eikä saisi olla kaukana siitä. Millä mittarilla Galiana etenee varsin hyvin luokassaan? Se on luokkansa ensimmäistä, paperilla hitaampaa venettä, 600 mpk perässä. Ennustetussa tasoitetussa ajassa viikon perässä. Takana on suorassa ajassa ja tasoituksilla vain yksi vene, umpisurkeasti alusta saakka edennyt Godspeed. Lähin edellä oleva on 100 mpk/2 vrk tasoituksissa edellä. Onhan se mahdollista, että eteläinen sijainti pelastaa vielä sijan tai kaksi, mutta hyväksi tuota etenemistä en kyllä kuvaisi.

        Eikö Godspeedin kippari ole Mark Sinclair, joka GGR-kisoissa oli tosi hidas. Ei taida tälläkään kertaa olla kiire, kunhan pysyy kisan aikaikkunassa. Hauskaa on myös se, että suoraa reittiä ajava Outlaw on pärjännyt hyvin. Saako se vielä jonkun hyvityksen merirosvojen auttamisesta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todella positiivinen yllätys SoH alusta saakka ja varsinkin se, että sai kuitenkin Pen Duickin kiinni ja hajuraon Translatediin sekä Maideniin. Maidenin saattaa jopa voittaa tasoituksilla.

        Galianan hitaus ei ollut yllätys, ainakaan minulle. Sehän on varsin samaa designia kuin Translated eikä saisi olla kaukana siitä. Millä mittarilla Galiana etenee varsin hyvin luokassaan? Se on luokkansa ensimmäistä, paperilla hitaampaa venettä, 600 mpk perässä. Ennustetussa tasoitetussa ajassa viikon perässä. Takana on suorassa ajassa ja tasoituksilla vain yksi vene, umpisurkeasti alusta saakka edennyt Godspeed. Lähin edellä oleva on 100 mpk/2 vrk tasoituksissa edellä. Onhan se mahdollista, että eteläinen sijainti pelastaa vielä sijan tai kaksi, mutta hyväksi tuota etenemistä en kyllä kuvaisi.

        Erot maileissa eivät kerro juuri mitään lopputuloksista. Jos lainkaan odotettujen, niin vallitsevan ennusteen kuin tilastollistenkaan mukaisten, olosuhteiden mukaan mennään, on Galiana muita huomattavasti edullisemmassa positiossa finaalia varten. Translated, joka nyt kuitenkin on eri luokassa, on edennyt huomattavan hyvin kaikkiin muihin nähden. Venevauhdeilla ei eroa selitä, vaan onnistumisella alun reitinvalinnassa. Rikkaat ovat rikastuneet useaan otteeseen matkalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erot maileissa eivät kerro juuri mitään lopputuloksista. Jos lainkaan odotettujen, niin vallitsevan ennusteen kuin tilastollistenkaan mukaisten, olosuhteiden mukaan mennään, on Galiana muita huomattavasti edullisemmassa positiossa finaalia varten. Translated, joka nyt kuitenkin on eri luokassa, on edennyt huomattavan hyvin kaikkiin muihin nähden. Venevauhdeilla ei eroa selitä, vaan onnistumisella alun reitinvalinnassa. Rikkaat ovat rikastuneet useaan otteeseen matkalla.

        Kyllä venevauhti selittää erittäin paljon. Translated pysyi viikkoja hyvin lähellä SoHia ja PD:tä. Ilman noita parempaa venevauhtia ei olisi pysynyt paperilla nopeampien tahdissa. Galiana on jäänyt kokoajan noille valtavasti. Tietysti nyt on jo reilusti yli tuhat mailia perässä ja täysin eri olosuhteissa.

        Sternan saattaa ohittaa ja tietysti Outlaw voi hyytyä täysin poikkeuksellisella reitillään, mutta on sentään 1000 mpk Galianan edellä. Trianan kiinni saanti näyttää mahdottomalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todella positiivinen yllätys SoH alusta saakka ja varsinkin se, että sai kuitenkin Pen Duickin kiinni ja hajuraon Translatediin sekä Maideniin. Maidenin saattaa jopa voittaa tasoituksilla.

        Galianan hitaus ei ollut yllätys, ainakaan minulle. Sehän on varsin samaa designia kuin Translated eikä saisi olla kaukana siitä. Millä mittarilla Galiana etenee varsin hyvin luokassaan? Se on luokkansa ensimmäistä, paperilla hitaampaa venettä, 600 mpk perässä. Ennustetussa tasoitetussa ajassa viikon perässä. Takana on suorassa ajassa ja tasoituksilla vain yksi vene, umpisurkeasti alusta saakka edennyt Godspeed. Lähin edellä oleva on 100 mpk/2 vrk tasoituksissa edellä. Onhan se mahdollista, että eteläinen sijainti pelastaa vielä sijan tai kaksi, mutta hyväksi tuota etenemistä en kyllä kuvaisi.

        Galiana on vielä RORC/CCA -sääntöön 60-luvun lopussa suunniteltu viimeinen 30-luvun Doraden jälkeläinen. Translated on selvästi seuraavaa sukupolvea, IOR:ään suunniteltu ja reilusti isompi. Miksi niiden pitäisi olla likikään yhtä nopeita?

        Triana on jo liki 30 v nuorempi design ja suunnilleen samalla vesilinjalla kuin Galiana. Ei kai Nautor ihan syyttä vaihtanut suunnittelutoimistoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Galiana on vielä RORC/CCA -sääntöön 60-luvun lopussa suunniteltu viimeinen 30-luvun Doraden jälkeläinen. Translated on selvästi seuraavaa sukupolvea, IOR:ään suunniteltu ja reilusti isompi. Miksi niiden pitäisi olla likikään yhtä nopeita?

        Triana on jo liki 30 v nuorempi design ja suunnilleen samalla vesilinjalla kuin Galiana. Ei kai Nautor ihan syyttä vaihtanut suunnittelutoimistoa.

        Mistä näet sukupolvieron, itse en huomaa. 55 tuli 1970 ja 65 1971. 55 on suunnitelma #2012 ja 65 #2110. 36 tuli 1967 ja sen on #1710. 36:n kyllä jo näkeekin olevan vanhempaa suunnittelua.

        Sekä IRC että ORC mielestä ero 55 ja 65 välillä ei ole kuin muutama % vauhdissa. 65 ja 651 välillä pitäisi olla suurempi ero. Trianan pitäisi IRC:n mielestä olla hiukan Galianaa hitaampi.

        Mitä sinä tiedät sellaista, jota IRC ja ORC ei tiedä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä venevauhti selittää erittäin paljon. Translated pysyi viikkoja hyvin lähellä SoHia ja PD:tä. Ilman noita parempaa venevauhtia ei olisi pysynyt paperilla nopeampien tahdissa. Galiana on jäänyt kokoajan noille valtavasti. Tietysti nyt on jo reilusti yli tuhat mailia perässä ja täysin eri olosuhteissa.

        Sternan saattaa ohittaa ja tietysti Outlaw voi hyytyä täysin poikkeuksellisella reitillään, mutta on sentään 1000 mpk Galianan edellä. Trianan kiinni saanti näyttää mahdottomalta.

        SoH, PD ja Translated menivät todella pitkään aivan yhdessä nipussa ja samoissa tuulissa. Ja se oli selvästi voittava reitti venevauhdista riippumatta. Vähitellen SoH:n ja PD:n parempi venevauhti tietenkin jätti Translatedin taakseen. mutta vain siinä näkyy venevauhdin vaikutus valtamerilegillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä näet sukupolvieron, itse en huomaa. 55 tuli 1970 ja 65 1971. 55 on suunnitelma #2012 ja 65 #2110. 36 tuli 1967 ja sen on #1710. 36:n kyllä jo näkeekin olevan vanhempaa suunnittelua.

        Sekä IRC että ORC mielestä ero 55 ja 65 välillä ei ole kuin muutama % vauhdissa. 65 ja 651 välillä pitäisi olla suurempi ero. Trianan pitäisi IRC:n mielestä olla hiukan Galianaa hitaampi.

        Mitä sinä tiedät sellaista, jota IRC ja ORC ei tiedä?

        Anonyymi 14:04 jätti avaamatta, mitä ovat #2012 ja #2110. Viittaavat Sparkman&Stephensin toimiston venesuunnitelmien numeroihin. S&S-maailmaa tuntemattomalle eivät sano mitään.

        Eiks jeh?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        SoH, PD ja Translated menivät todella pitkään aivan yhdessä nipussa ja samoissa tuulissa. Ja se oli selvästi voittava reitti venevauhdista riippumatta. Vähitellen SoH:n ja PD:n parempi venevauhti tietenkin jätti Translatedin taakseen. mutta vain siinä näkyy venevauhdin vaikutus valtamerilegillä.

        Aivan liian hitaasti PD ja SoH jättivät Translatedia ja Maidenillä teki tiukkaa pysyä Translatedin vauhdissa eikä lopulta pysynytkään. Vasta päästessään eri tuuliin PD ja myöhemmin SoH alkoivat kunnolla jättää Translatedia. Kyllä mielestäni jo on selvästi nähty, että Translatedin vauhti on selvästi keskimääräistä parempaa ja Galianan selvästi kärkeä huonompaa ellei keskimääräistäkin huonompaa. Päälle tietysti vielä Galianan epäonnistuneet reitinvalinnat, joita nähtiin jo GR:ssäkin (meni kryssillä kauas itään kovaan aallokkoon, kaikki hyvät kryssivät aivan rantaa pitkin).

        SoH on purjehtinut erinomaisesti, mutta tämän hetken ennusteella häviää Translatedille n. 2 vrk, mikä on tietysti valtavasti 40 vrk kisassa.

        Tasoitusten mukaan Galianan pitäisi tulla maaliin 1,5 vrk Translatedin ja 4,5 vrk SoH:n perässä. Ennusteen mukaan tulee kuitenkin n. 12 vrk Translatedin perässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anonyymi 14:04 jätti avaamatta, mitä ovat #2012 ja #2110. Viittaavat Sparkman&Stephensin toimiston venesuunnitelmien numeroihin. S&S-maailmaa tuntemattomalle eivät sano mitään.

        Eiks jeh?

        Kirjoitinhan minä "suunnitelma #2012", josta kai useimmille aukeaa mistä on kysymys. Jos ei edes tiedä, että S&S suunnitteli ko. Swanit, tuskin osaa paljoa sanoa noiden eroistakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitinhan minä "suunnitelma #2012", josta kai useimmille aukeaa mistä on kysymys. Jos ei edes tiedä, että S&S suunnitteli ko. Swanit, tuskin osaa paljoa sanoa noiden eroistakaan.

        Ano 14:04&15:49: minullakin on ollut yksi #XXXX mutta jätetäänpä tämä tähän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä näet sukupolvieron, itse en huomaa. 55 tuli 1970 ja 65 1971. 55 on suunnitelma #2012 ja 65 #2110. 36 tuli 1967 ja sen on #1710. 36:n kyllä jo näkeekin olevan vanhempaa suunnittelua.

        Sekä IRC että ORC mielestä ero 55 ja 65 välillä ei ole kuin muutama % vauhdissa. 65 ja 651 välillä pitäisi olla suurempi ero. Trianan pitäisi IRC:n mielestä olla hiukan Galianaa hitaampi.

        Mitä sinä tiedät sellaista, jota IRC ja ORC ei tiedä?

        on paljonkin, mitä tasoitussäännöt eivät tiedä. Veneet eivät ole yhtä nopeita, eivät edes samaan laatikkosääntöön suunnitellut saman aikakauden konstruktiot. 65 on tunnetusti nopea mm. Whitbreadin voittaja, muita menestyksekkäitä vanhoja swaneja ovat 37 ja 43.
        55 ei ole mikään tykki, mitähän sillä olisi voitettu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        on paljonkin, mitä tasoitussäännöt eivät tiedä. Veneet eivät ole yhtä nopeita, eivät edes samaan laatikkosääntöön suunnitellut saman aikakauden konstruktiot. 65 on tunnetusti nopea mm. Whitbreadin voittaja, muita menestyksekkäitä vanhoja swaneja ovat 37 ja 43.
        55 ei ole mikään tykki, mitähän sillä olisi voitettu?

        Tietenkään tasoitussäännöt eivät ole täydellisiä, mutta vaikkapa 5% virhe olisi jo todella valtava. Silläkin 65 olisi alle 10% 55:sta nopeampi. Ekalla legillä Galiana näyttää olevan n. 30% hitaampi kuin Translated. Toisin sanoen jollain Antilla 30 IRC-luvulla olisi voinut olla tiukkaa Translatedin kanssa.

        Kukaa kai ei yritäkään väittää, ettei 651 olisi nopeampi kuin 65.

        IRC:n kakkossija on tiukkaa minuuttipeliä Maidenin ja SoHin välillä. Pahalta näytti, kun Maiden tuli 9 solmua muutama maili jäljellä. Lopulta sillekin tuli vaikeampaa ja on nyt mennyt 3-4 solmua. Maiden johtaa ennusteessa nielä 7 minuutilla, kun matkaa on 4 mpk.


      • Anonyymi

        😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋

        😍 ­­­N­­­y­m­f­­­o­­­m­a­­a­n­­i -> https://ye.pe/finngirl21#180577685

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Mikä logiikka oikein luokkajaossa on, kun S&S Swan 65:t Evrika ja Translated ovat eri luokassa? Ilmeisesti vain se, että Translated on purjehtinut Whitbreadin? SoH:n onni, ettei Translated ole samassa luokassa eli ylivoimainen luokkavoitto on tarjolla.

    • Anonyymi

      SoF tullee olemaan tämän legin 1. vene maalissa. Vauhti on koko ajan parempaa kuin Pen Duickilla. Ja pääsee ajamaan parempaan suuntaan tuuleen nähden. SoF:n etu tällä hetkellä on 44 mpk.

    • Anonyymi

      SoF maaliintulo-video: on toi Swan 651 kaunis vene!

      • Anonyymi

        Spirit of Felsinki?

        Mutta hieno juttu! Onko koskaan suomalaisvene voittanut maailmanympärikisan etappia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Spirit of Felsinki?

        Mutta hieno juttu! Onko koskaan suomalaisvene voittanut maailmanympärikisan etappia?

        Eipä ole.

        Mutta mutta, olisko kuitenkin Tapsa tehnyt fiksun koukun etelään koska nyt tuulidata näyttää Galianalle reipasta sivutuulta ja keskifliitti on jässähtänyt lähes pläkään??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Spirit of Felsinki?

        Mutta hieno juttu! Onko koskaan suomalaisvene voittanut maailmanympärikisan etappia?

        Olen seurannut suurella mielenkiinnolla offshorepurjehduksia aina vuoden 1986 whitbreadista lähtien. Ja koskaan ei Suomalaisvene ole voittanut yhtään legiä. Ei koskaan.

        Saavutus on äärettömän hieno, vaikka valtamedia ei ole osannut tähän tarttua.

        54 vuotiaan Suomalaisen miehen ulospäin näkyvä tunneskaala ei ole kovinkaan laaja. Mutta nyt olen liikuttunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen seurannut suurella mielenkiinnolla offshorepurjehduksia aina vuoden 1986 whitbreadista lähtien. Ja koskaan ei Suomalaisvene ole voittanut yhtään legiä. Ei koskaan.

        Saavutus on äärettömän hieno, vaikka valtamedia ei ole osannut tähän tarttua.

        54 vuotiaan Suomalaisen miehen ulospäin näkyvä tunneskaala ei ole kovinkaan laaja. Mutta nyt olen liikuttunut.

        Hienosti SoH purjehti, mutta hävisi kuitenkin selvästi Translatedille. Vähän eri tason kilpailu tämä OGR kuitenkin kuin Whitbread ja VOR.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hienosti SoH purjehti, mutta hävisi kuitenkin selvästi Translatedille. Vähän eri tason kilpailu tämä OGR kuitenkin kuin Whitbread ja VOR.

        Voi olla. Mutta oli miten oli niin SoH tuli ensimmäisenä maaliin. Ja mitä tulee VORiin ja vastaaviin niin kopioin mukaan sail worldin jutusta alle…

        ” This result is a credit to the Helsinki team. It is also a classic demonstration of sailing driven by sailors and humans rather than computers telling the crew when, where and how to do everything. We see completely different routes across the oceans from each entrant and real human skill and courage pushing the boats forward and creating fascinating stories.”


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi olla. Mutta oli miten oli niin SoH tuli ensimmäisenä maaliin. Ja mitä tulee VORiin ja vastaaviin niin kopioin mukaan sail worldin jutusta alle…

        ” This result is a credit to the Helsinki team. It is also a classic demonstration of sailing driven by sailors and humans rather than computers telling the crew when, where and how to do everything. We see completely different routes across the oceans from each entrant and real human skill and courage pushing the boats forward and creating fascinating stories.”

        Nykyisin on autopilottisysteemit niin kehittyneitä, että purjehtijat on statisteja. Kyllä ne vanhan ajan Whitbreadit enemmän mittasi purjehtijan osaamista, kun taas nykyisin koko tiimin ja kumppaneiden tekninen osaamistaso on keskeistä. Kyse on pahimmillaan sadoista henkilöistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyisin on autopilottisysteemit niin kehittyneitä, että purjehtijat on statisteja. Kyllä ne vanhan ajan Whitbreadit enemmän mittasi purjehtijan osaamista, kun taas nykyisin koko tiimin ja kumppaneiden tekninen osaamistaso on keskeistä. Kyse on pahimmillaan sadoista henkilöistä.

        OGR ei salli autopilotteja veneissä. ihan manuaalina niitä ohjataan 24/7.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OGR ei salli autopilotteja veneissä. ihan manuaalina niitä ohjataan 24/7.

        Joo, sitä juuri tarkoitin. Kertomansa mukaan ajelivat sään suhteenkin melko sokkona ainakin etelämmässä. Purjehtijan käsi ruorissa, vahtikaveri tarkkailee purjeita, siinä se.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyisin on autopilottisysteemit niin kehittyneitä, että purjehtijat on statisteja. Kyllä ne vanhan ajan Whitbreadit enemmän mittasi purjehtijan osaamista, kun taas nykyisin koko tiimin ja kumppaneiden tekninen osaamistaso on keskeistä. Kyse on pahimmillaan sadoista henkilöistä.

        Tässä mennään nimenomaan vanhan Whitbreadin säännöillä. Siis tähtimerenkulku ja mies/naisoletettu ruorissa. Ei siis elektronista autopilottia, GPS:ää. Musiikki vain c-kasetilta. Savikiekoista en tiedä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä mennään nimenomaan vanhan Whitbreadin säännöillä. Siis tähtimerenkulku ja mies/naisoletettu ruorissa. Ei siis elektronista autopilottia, GPS:ää. Musiikki vain c-kasetilta. Savikiekoista en tiedä.

        Ei kai Whitbreadissä koskaan tuollaista sääntöä ollut? Ensimmäisen Whibreadin aikana tietysti elektroniikkaa ei oltu vielä hirveästi purhejehdukseen keksitty. 80-luvulla tilanne oli jo aivan toinen. Näyttää jo 1971 olleen kuitenkin merkintälaskin, joka automaattisesti laski lokista ja kompassista sijaintia tai ainakin sen muutosta. Oliko tuota sitten yhdessäkään 1973 Whitbreadin veneessä. Decca-navigaattori oli myös jo melko yleinen 70-luvun alussa, ainakin laivoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai Whitbreadissä koskaan tuollaista sääntöä ollut? Ensimmäisen Whibreadin aikana tietysti elektroniikkaa ei oltu vielä hirveästi purhejehdukseen keksitty. 80-luvulla tilanne oli jo aivan toinen. Näyttää jo 1971 olleen kuitenkin merkintälaskin, joka automaattisesti laski lokista ja kompassista sijaintia tai ainakin sen muutosta. Oliko tuota sitten yhdessäkään 1973 Whitbreadin veneessä. Decca-navigaattori oli myös jo melko yleinen 70-luvun alussa, ainakin laivoissa.

        Whitbreadissa ei tietenkään sääntöä tarvittu, koska käyttökelpoisia autopilotteja ei ollut. Autopilotteja kyllä oli, mutta sellaisia, joista olisi ollut hyötyä. Decca taas toimi vain rannikoilla, joten navigointiapua siitä ei ollut. Ainoa globaali paikannin siihen aikaan oli Omega, jota sitäkään ei juuri veneissä käytetty. 80-luvulla kyllä jo Explorerissa sellainen oli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Whitbreadissa ei tietenkään sääntöä tarvittu, koska käyttökelpoisia autopilotteja ei ollut. Autopilotteja kyllä oli, mutta sellaisia, joista olisi ollut hyötyä. Decca taas toimi vain rannikoilla, joten navigointiapua siitä ei ollut. Ainoa globaali paikannin siihen aikaan oli Omega, jota sitäkään ei juuri veneissä käytetty. 80-luvulla kyllä jo Explorerissa sellainen oli.

        Eikös Decca sentään toiminut satoja maileja rannikolta? Eli olihan siitä silloin hyötyä. Keskellä ei mitään ei tarkalla sijainnilla hirveästi tee. Mahtoiko sitten Deccaa olla Afrikan ja Etelä-Amerikan rannikoilla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös Decca sentään toiminut satoja maileja rannikolta? Eli olihan siitä silloin hyötyä. Keskellä ei mitään ei tarkalla sijainnilla hirveästi tee. Mahtoiko sitten Deccaa olla Afrikan ja Etelä-Amerikan rannikoilla?

        Ihan tarkkaa tietoa ei Deccan levinneisyydestä mulla ole, mutta epäilen sen jääneen aika eurooppalaiseksi. Amerikan rannoilla oli sitten samoilla perusteilla toimiva Loran C. Jo kahden samanlaisen, mutta epäyhteensopivan järjestelmän olemassaolo rajoitti levinneisyyttä. Toinen juuri kantamaarajoittava tekijä oli molemmilla majakoiden sijoittelu. Ne piti saada optimaalisesti kolmioon, eikä monellakaan rannalla ole siihen sopivia saaria. Suomenlahden ketjukin toimi ontuen, kun kolmatta majakkaa ei saanut etelärannalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös Decca sentään toiminut satoja maileja rannikolta? Eli olihan siitä silloin hyötyä. Keskellä ei mitään ei tarkalla sijainnilla hirveästi tee. Mahtoiko sitten Deccaa olla Afrikan ja Etelä-Amerikan rannikoilla?

        Jostain luin eilen että sääfaksejakaan ei saanut kun kuparit rosmottu antenneista pimeän maanosan rannikolla.


    • Anonyymi

      Onko tämä klassikkovene kilpailu vai saako siihen osallistua minkälaisella purrella vaan?

      • Anonyymi

        Speksit ovat löydettävissä OGR:n sivulta.

        Outlawin "rannikkoreitti" näköjään kannatti. Ajattelin ensin että tuosta ei tule mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Speksit ovat löydettävissä OGR:n sivulta.

        Outlawin "rannikkoreitti" näköjään kannatti. Ajattelin ensin että tuosta ei tule mitään.

        Vaikea sanoa kannattiko vai ei Outlawin rankkikkoreitti. Eri veneet ja eri nopeudet eri olosuhteissa. Ei se katastrofi missään tapauksessa ollut. Vielä on toki matkaa ja todennäköisesti ainakin L'Espirit menee vielä ohi. Se oli toki edelle jo ennen reittien erkanemista, samoin oli Neptune ja Triana. Siis suorassa ajassa ohittanee reitillä 1-2 venettä.

        Tuo kolmikko menee nyt reilusti kovempaa ja rannalla tullee pidempi pläkä ennen maalia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikea sanoa kannattiko vai ei Outlawin rankkikkoreitti. Eri veneet ja eri nopeudet eri olosuhteissa. Ei se katastrofi missään tapauksessa ollut. Vielä on toki matkaa ja todennäköisesti ainakin L'Espirit menee vielä ohi. Se oli toki edelle jo ennen reittien erkanemista, samoin oli Neptune ja Triana. Siis suorassa ajassa ohittanee reitillä 1-2 venettä.

        Tuo kolmikko menee nyt reilusti kovempaa ja rannalla tullee pidempi pläkä ennen maalia.

        L'Esprit voitti Outlawin 11 tunnilla.
        Tapsan mediasirkuksella on vain muutama päivä aikaa stvuuvata paatti kakkoslegiä varten.


    • Anonyymi

      Minustakin on todella hienoa "Helsingin hengen" legivoitto, vaikka sunnuntaiseilorina en tunnekaan veneiden teknisiä eroja. Hyvä Suomi!

      Vanha Ohlson

    • Anonyymi

      Triana pääsi alussa Adventure-luokassa kauas muilta karkuun. Nyt, kun lopputulokset ovat melkein selvillä, on Trianalla edelleen selvä kaula muihin, mutta vain suhteellisesti. Lasketuissa ajoissa se on vuorokauden edellä kakkosta. Mutta sen jälkeen onkin pelkkää arvontaa, kakkonen, kolmonen ja nelonen ovat seitsemän tunnin sisällä. Ratakisassa se tarkoittaisi selvästi alle veneen mitan eroa ja lautakunnalla olisi tiukkaa nähdä järjestys.

      Translated näytti hyvin reitinvalinnan merkityksen valtamerikisassa. Se roikkui itseään paljon nopeampien kyydissä läpi doldrumsien ja ottikin selvän kokonaisvoiton tasoituksissa. Eihän missään kisassa pärjää huonolla purjehtimisella pelkällä säkällä, mutta parasakaan miehistötyöskentely ja kipparointi ei takaa voittoa.

      • Anonyymi

        Mistä näet noin pieniä eroja? Nyt näyttää nettitrackeri Trianalle 49d 19h, Outlaw 50d0h, Sterna 52d11h ja Galiana 52d19h. Siis 2,5 vrk Outlawista seuraavaan ja onko vielä edes annettu Outlawille hyvitystä pelastusoperaatiosta.

        Veneenmitta ratakisassa on n. 3 s eli tunnin kisassa 1/1000. 50 vrk kisassa 1/1000 on n. 1 h. Eli Strernan ja Galianan ero on nyt ratakisassa 7 veneenmittaa ja Outlaw on satoja metrejä edellä.

        Mielestäni Translated näytti hyvän venevauhdin merkityksen paljon enemmän kuin reitinvalinnan. Ei sen reitinvalinta ollut sen parempi kuin muilla kärkiveneillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä näet noin pieniä eroja? Nyt näyttää nettitrackeri Trianalle 49d 19h, Outlaw 50d0h, Sterna 52d11h ja Galiana 52d19h. Siis 2,5 vrk Outlawista seuraavaan ja onko vielä edes annettu Outlawille hyvitystä pelastusoperaatiosta.

        Veneenmitta ratakisassa on n. 3 s eli tunnin kisassa 1/1000. 50 vrk kisassa 1/1000 on n. 1 h. Eli Strernan ja Galianan ero on nyt ratakisassa 7 veneenmittaa ja Outlaw on satoja metrejä edellä.

        Mielestäni Translated näytti hyvän venevauhdin merkityksen paljon enemmän kuin reitinvalinnan. Ei sen reitinvalinta ollut sen parempi kuin muilla kärkiveneillä.

        Tiedot taas päivittyneet aamupäivästä, jolloin lukemat olivat edellämainitut. Veneenmitan aika ymmärtääkseni riippuu voimakkaasti sekä nopeudesta että veneen LOA:sta. Lujaa tulevalla optarilla yksi sekunti ja hitaasti tulevalla 12 mR:llä liki 20 s.

        Venevauhti taas riippuu hyvin oleellisesti tuuliolosuhteista. Ei ole mitenkään mahdollista erottaa sitä siitä, miten hyvin veneen ominaisuuksista tai miten niitä osataan käyttää. Ja reitinvalinta Atlantilla tekee useiden vuorokausien eroja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedot taas päivittyneet aamupäivästä, jolloin lukemat olivat edellämainitut. Veneenmitan aika ymmärtääkseni riippuu voimakkaasti sekä nopeudesta että veneen LOA:sta. Lujaa tulevalla optarilla yksi sekunti ja hitaasti tulevalla 12 mR:llä liki 20 s.

        Venevauhti taas riippuu hyvin oleellisesti tuuliolosuhteista. Ei ole mitenkään mahdollista erottaa sitä siitä, miten hyvin veneen ominaisuuksista tai miten niitä osataan käyttää. Ja reitinvalinta Atlantilla tekee useiden vuorokausien eroja.

        Optari ei kulje 1 s veneenmittaa kuin todella kovalla avotuulella ja 12 mR taas ei ratakisaa purjehdi, jos veneenmittaan menee yli 10 s. Mutta puhutaan nyt edes suunnilleen kisaan osallistuvien veneiden tapaisista tyypillisissä oloissa niin se on luokkaa 3 s veneenmitta.

        On toi sen verran pitkä legi ja aika lähekkäin Translated meni pitkiä aikoja muun kärkinelikon lähellä pysyen hyvin lähellä niiden venevauhtia eri olosuhteissa. Ja kaikki muut jäivät tolkuttomasti. On siinä aivan riittämiin näyttöä hyvästä venevauhdista, jota ilman tuo suoritus ja ylivoimainen IRC-voitto ei olisi onnistunut. Reitinvalinta oli lähinnä hyvin konservatiivinen, niin kuin voikin olla venevauhdin ollessa kohdallaan ja tietäen, että se riittää voittoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Optari ei kulje 1 s veneenmittaa kuin todella kovalla avotuulella ja 12 mR taas ei ratakisaa purjehdi, jos veneenmittaan menee yli 10 s. Mutta puhutaan nyt edes suunnilleen kisaan osallistuvien veneiden tapaisista tyypillisissä oloissa niin se on luokkaa 3 s veneenmitta.

        On toi sen verran pitkä legi ja aika lähekkäin Translated meni pitkiä aikoja muun kärkinelikon lähellä pysyen hyvin lähellä niiden venevauhtia eri olosuhteissa. Ja kaikki muut jäivät tolkuttomasti. On siinä aivan riittämiin näyttöä hyvästä venevauhdista, jota ilman tuo suoritus ja ylivoimainen IRC-voitto ei olisi onnistunut. Reitinvalinta oli lähinnä hyvin konservatiivinen, niin kuin voikin olla venevauhdin ollessa kohdallaan ja tietäen, että se riittää voittoon.

        Aivan, optari tarvitsee hyvät olosuhteet 1 s rungonmittanopeuksiin, mutta täysin mahdollista se on. Se taas ei ole mitenkään poikkeuksellista, että 12 mR-kisassa tultaisiin maaliin mateluvauhdilla. Sitä tapahtuu kaikissa luokissa. Ja 12 mR-lähdöksi tunnin kisa on taas poikkeuksellisen lyhyt norminopeuksillakin. Nyt osallistujat ovat 16-20 m LOA ja keskinopeudet koko legillä kuuden solmun kertaluokkaa. Taitaa tarkoittaa 18 m veneelle 6 s veneemitan etenemistä.

        Venevauhdilla tuolla saa muutaman päivän eroja, onnistuneella reitinvalinnalla vetää viikon kaulan. Kärkinelikko on kärkinelikko nimenomaan reitinvalinnalla. Jos muistelee VOR 2008-2009 -kisaa, sen legendaarisen kolmannen osuuden voitti Ericson 3. Se oli fleetin häntäpäässä, kun huomasi mahdollisuuden hypätä yhden matalan kyytiin, joka heittikin heidät ensimmäisenä Kap Hoornille ja etapin voittoon. OGR:ssä ei tietenkään samanlainen taktikointi ole mahdollista, kun säästä ei mitään detaljoidumpaa tietoa ole saatavana. Venevauhti on aina hyväksi, mutta kisoja yksin sillä harvoin voitetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan, optari tarvitsee hyvät olosuhteet 1 s rungonmittanopeuksiin, mutta täysin mahdollista se on. Se taas ei ole mitenkään poikkeuksellista, että 12 mR-kisassa tultaisiin maaliin mateluvauhdilla. Sitä tapahtuu kaikissa luokissa. Ja 12 mR-lähdöksi tunnin kisa on taas poikkeuksellisen lyhyt norminopeuksillakin. Nyt osallistujat ovat 16-20 m LOA ja keskinopeudet koko legillä kuuden solmun kertaluokkaa. Taitaa tarkoittaa 18 m veneelle 6 s veneemitan etenemistä.

        Venevauhdilla tuolla saa muutaman päivän eroja, onnistuneella reitinvalinnalla vetää viikon kaulan. Kärkinelikko on kärkinelikko nimenomaan reitinvalinnalla. Jos muistelee VOR 2008-2009 -kisaa, sen legendaarisen kolmannen osuuden voitti Ericson 3. Se oli fleetin häntäpäässä, kun huomasi mahdollisuuden hypätä yhden matalan kyytiin, joka heittikin heidät ensimmäisenä Kap Hoornille ja etapin voittoon. OGR:ssä ei tietenkään samanlainen taktikointi ole mahdollista, kun säästä ei mitään detaljoidumpaa tietoa ole saatavana. Venevauhti on aina hyväksi, mutta kisoja yksin sillä harvoin voitetaan.

        VOR on aivan eri tason kisa. Siinä kaikilla on hyvä tai erinomainen venevauhti. OGR:ssä hajonta on valtava. Muutamalla on hyvä venevauhti, muutamalla keskinkertainen, muutamalla huono ja muutamalla surkea. Nuo joilla ei ole hyvä, eivät millään reitinvalinnalla tule voittamaan yhtään legiä.

        Sama nähtiin GGR:ssä, joka on paljon parempi vertailukohta OGR:lle kuin VOR. VORissa on huippuluokan kilpapurjehtijoita. OGR/GGR:ssä sekoitus eritasoisia kilpapurjehtijoita, matkapurjehtijoita ja seikkailijoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan, optari tarvitsee hyvät olosuhteet 1 s rungonmittanopeuksiin, mutta täysin mahdollista se on. Se taas ei ole mitenkään poikkeuksellista, että 12 mR-kisassa tultaisiin maaliin mateluvauhdilla. Sitä tapahtuu kaikissa luokissa. Ja 12 mR-lähdöksi tunnin kisa on taas poikkeuksellisen lyhyt norminopeuksillakin. Nyt osallistujat ovat 16-20 m LOA ja keskinopeudet koko legillä kuuden solmun kertaluokkaa. Taitaa tarkoittaa 18 m veneelle 6 s veneemitan etenemistä.

        Venevauhdilla tuolla saa muutaman päivän eroja, onnistuneella reitinvalinnalla vetää viikon kaulan. Kärkinelikko on kärkinelikko nimenomaan reitinvalinnalla. Jos muistelee VOR 2008-2009 -kisaa, sen legendaarisen kolmannen osuuden voitti Ericson 3. Se oli fleetin häntäpäässä, kun huomasi mahdollisuuden hypätä yhden matalan kyytiin, joka heittikin heidät ensimmäisenä Kap Hoornille ja etapin voittoon. OGR:ssä ei tietenkään samanlainen taktikointi ole mahdollista, kun säästä ei mitään detaljoidumpaa tietoa ole saatavana. Venevauhti on aina hyväksi, mutta kisoja yksin sillä harvoin voitetaan.

        Optari ylittäessään sekunnissa oman pituutensa on auton kyydissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Optari ylittäessään sekunnissa oman pituutensa on auton kyydissä.

        Optarin runko on 2,3 m. Hiukan alle 5 kn siis riittää, mikä on on kovin vähän auton nopeudeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        VOR on aivan eri tason kisa. Siinä kaikilla on hyvä tai erinomainen venevauhti. OGR:ssä hajonta on valtava. Muutamalla on hyvä venevauhti, muutamalla keskinkertainen, muutamalla huono ja muutamalla surkea. Nuo joilla ei ole hyvä, eivät millään reitinvalinnalla tule voittamaan yhtään legiä.

        Sama nähtiin GGR:ssä, joka on paljon parempi vertailukohta OGR:lle kuin VOR. VORissa on huippuluokan kilpapurjehtijoita. OGR/GGR:ssä sekoitus eritasoisia kilpapurjehtijoita, matkapurjehtijoita ja seikkailijoita.

        Venevauhdin erot muutamia poikkeuksia lukuunottamatta GGR:ssä merkitsevät päivien eroja. Reitinvavalinnalla helposti viikon vaikutus. Nytkin monta viikkoa vielä kirjoiteltiin, että rikkaat vain rikastuvat. Kun oli oikeaan aikaan oikeassa paikassa, sai useampaan otteeseen hyvät olosuhteet seuraavaankin sääsysteemiin, mikä ei tietenkään aina tapahdu.


    • Anonyymi

      Jaahasta jaa. Godspeedille tulee kiire kun kakkoslegin startti on sunnuntaina. Mahtaa siellä v*tuttaa kuin pienetä eläintä että menivät hinaamaan jotain zulua.
      Lykätäänkö starttia vai lyödäänkö Godspeedillä hanskat tiskiin?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1114
    Aihe