Asuntoni on taas sotkuinen

Anonyymi-ap

Onko joku pohtinut, että mikä siinä siivoamisessa on niin vastenmielistä? Makaan vaan sängyllä ja ihan pienetkin asiat tuottaa vaikeuksia. Joskus ennen sairastumista olin täynnä tarmoa ja siivoaminen tuntui mukavammalta.

43

721

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sama homma täällä. Päivät kuluu sängyn pohjalla maaten sekä syöden.

      • Anonyymi

        Harmillista.


    • Anonyymi

      Joo siivoaminen on liian rankkaa. Just jaksaa tiskit ja pyykit hoitaa. Ei aina niitäkään.

      • Anonyymi

        Silloin ei tervehtyminenkään edisty jos vaan makailee , kyllä sen kodin voi kuntoon laittaa ihan pienessä ajassa, se kun katsella sekasotkua . Pieni potkaisu itseltään omaan peppuun auttaa aina hetkeksi


      • Anonyymi

        Tiskaamiseen menee niin vähän aikaa ettei se väsytä ketään . Silloin kun itselläni tympäisee kaikki kotityöt niin alin ottamaan aikaa mitä mikin työ kesti, huomasin että joka kosin työ ei ottanut montakaan minuuttia, ja siten pääsin taas tasapainoon kodin hoidon kanssa. Laiskuus kun oikein täytti päivät niin sekin alkoi tympimään ja kunnolla.
        Tiskit kun pesaisee heti kun on syönyt niin ei pääse kasaantumaan.
        Ihminen jaksaa yleensä paljon enemmän mitä itse luulee !


    • Anonyymi

      Mee suljetulle, niin äiti siivoaa asuntosi. Toisaalta nyt tarvittaisiin tk-hoitoa, eli kaikki saman sängyn viereltä. Letkut käteen, verikokeet, ruoka ja lääkeet. Vielä kun osaisivat hoita päihdettä.

      • Anonyymi

        Ei nyt tarviteåse olla ilkeä kenellekkään täällä .


    • Anonyymi

      Auttaako yhtään, jos tekee kaiken mahdollisen istumalla? Tuoli mukaan ja siirtää sitä tarpeen mukaan. Myös roskakori sängyn tai vuoteen viereen, niin ei tule lisää siivottavaa.

      • Anonyymi

        Tuo voi olla ihan hyvä neuvo, mutta hankala toteuttaa esim. imuroidessa. Olen pohtinut asiaa myös mentaalisella tasolla eli miksi olen nykyään haluton liikkumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo voi olla ihan hyvä neuvo, mutta hankala toteuttaa esim. imuroidessa. Olen pohtinut asiaa myös mentaalisella tasolla eli miksi olen nykyään haluton liikkumaan.

        Haluttomuus asioihin on usein masennusta , mutta samalla on hyvä tietää että paraneminen ei edisty jos ei itse voi koota itseään sen verran että laittaa kämpän kuntoon. Konsteja on monia miten voisi saada itsensä sängystä hetekeksi toimintaan . Äyksikin ystäväni sanoi että kun on oikein sekaista niin hän kuvittelee että on tulossa kaukaa vieraita joten saa siitä intoa siivoamiseen , vaikka vieraista ei olisikkaan tulossa.
        Joku toinen taas on kehittänyt itselleen jonkun strategian kotiteillä että jaksaa tehdä ne työt. Ja kivahan se on kun on asunto kunnossa jos vaikka joku ystävä tulis käymään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haluttomuus asioihin on usein masennusta , mutta samalla on hyvä tietää että paraneminen ei edisty jos ei itse voi koota itseään sen verran että laittaa kämpän kuntoon. Konsteja on monia miten voisi saada itsensä sängystä hetekeksi toimintaan . Äyksikin ystäväni sanoi että kun on oikein sekaista niin hän kuvittelee että on tulossa kaukaa vieraita joten saa siitä intoa siivoamiseen , vaikka vieraista ei olisikkaan tulossa.
        Joku toinen taas on kehittänyt itselleen jonkun strategian kotiteillä että jaksaa tehdä ne työt. Ja kivahan se on kun on asunto kunnossa jos vaikka joku ystävä tulis käymään

        No voihan siivousinto. Tylsää touhua.


      • Anonyymi

        Minun anoppini teki istumalla kaikki työt hönellä oli ollut aivoveren vuoto ja toinen puoli ehosta oli halvaantunut. Mutta ei antanut periksi tiskasi aina kun oli syönyt , ja kengän nauhojen solmimisenkin oppi ihan vaan yhdellä kädellä . Eli vaivansa kanssa yli kymmen vuotta .
        Pyykkitupaan meni pyykkikori sylissään ja kun kone oli valmiiksi pessyt pyykit niin itse laittoi vaatteet kuivausrumpuun.ä hän ei antanut sairauden lannistaa itseään.
        Usein ajattelin että mistä hän ammensi energiansa .


    • Anonyymi

      Niilo rupeaa vaan siivoamaan kiltisti Kyllä se siitä

    • Anonyymi

      Jospa pakottaisi itsesi siihen siivoushommiin, ajattele miten pienen ajan se oikeastaan ottaa kun laittaa paikat kuntoon .joskus vaan on otettava itseään niskasta kiinni ja tehtävä se mikä on tarpeellista. Sen jälkeen voit taas lepäillä jos väsyttää.
      jos minua tympii ainaiset koti työt niin lasken että esim tiskikoneen tyhjentäminen ottaa kolme minuuttia , sen voin tehdä äkkiä, ja silloin on helpompi tehdäkin kun tietää että se aika minkä laittaa itselleen jonkun asian tekemisessä on todella vaan hyvin pieni kun ajattelee kuinka monta tuntia päivässä on

    • Anonyymi

      Minä teen niin että otan yhden paikan kerralla.Jaan huoneen mielessäni kolmeen osaan.Pieni asunto, täynnä huonekaluja. Ensin sängyntausta.Sitten keittokomero,eteinen,sitten muu huone.Lenkillä olen alkanut käydä joka päivä,paitsi jos olen menossa jossakin.

    • Anonyymi

      Se, että jos siivoaminen ei innosta, tai ei huvita sitä tehdä, saattaa tympäistä ihan ns. tervettä ihmistä, jolla ei ole mitään mt-diagnoosiakaan.

      Meille kaikille tulee näitä hetkiä, jolloin ei joko jaksa, huvita, tai kiinnosta siivoaminen, tiskaaminen tai oli se sitten mikä tahansa kotityö.

      • Anonyymi

        Ihan totta jokaisellamon joskus aikoja kun ei kertakaikkiaan haluta tehdä mitään , mutta ne menevät ohi ja sitten taas tulee aikoja kun asiat sujuu tavallisella rutiinilla .
        Sitten on niitäkin jotka ei muuta tee kun siivoaa koko ajan, aina ajattelen että mistä niillä riittää energia siihen.


    • Anonyymi

      Se johtuu negatiivisista oireista, joihin lääkkeet eivät yleensä auta yhtään. Itse en ole siivonnut heinäkuun jälkeen yhtään. Pitäisi saada lääke vaihdettua koska olen väsynyt yleensä. Ajattelin koittaa Rxultia ja 30mg Mirtazapiinia.

    • Anonyymi

      No eihän sun tarvi. Ota nyt rennosti vaan ja lepäile.

    • Anonyymi

      Ulkoile joka päivä, se piristää ja vähentää masennusta.

      Koko asuntoa ei tarvitse kerralla siivota vaan jaottelet työt eri päiville.

      Sinulle tulee hyvä mieli, kun huomaat, että olet saanut jotakin tehtyä.

      Tsemppiä sinulle.

    • Anonyymi

      En usko, että itseään puskeminen auttaa. Ehkä se johtuu mielihalun puutteesta kehossa, koska ennen sairauttani minun oli mahdollista puskea itseäni. Minulla oli ylisiisti koti ja urheilin paljon.

      Jonkin verran on auttanut, että siivoan äitini kanssa yhdessä. Haluaisin saada arjen pyörimään paremmin. Käyn kuitenkin töissä, joten jos tämä paraneminen etenisi, niin ehkä jaksan taas muutakin kuin laahustaa.

      Onko täällä ketään antipsykootteja syöviä henkilöitä, jotka kokevat itsensä energiseksi?

    • Anonyymi

      Tee niin kuin minä: siivoan kerralla yhden alueen. Tänään pyyhin wc n lattian ja pytyn. Silloin, tällöin vedän varrellisella lastalla kulkukohdat lattiasta. Ennen pääsiäistä käyn kaikki seinänvierustat pyyhkien, sohvan takkaa, nurkat.

    • Anonyymi

      minulla on skitsofrenia.
      en ole siivonnut kertaakaan elo/syyskuun jälkeen...
      aloitin juuri Brintellix nimisen masennuslääkkeen.
      ehkä se auttaa?

      • Anonyymi

        Lääke auttaa aikanaan mutta paranemiseen tarvitaan myös omaa panosta siis että vaikka illalla suunnittelee mitä seuraavana päivänä tekisi . Ja kun hieman lempeästi pakottaa itseään niin huomaa että alussa se tekeminen on vastenmielistä mutta muuttuu sitten miellyttäväksi kun näkee että puhdasta saa aikaa.
        Se on juuri se että kun pääsee vaan alkuun niin loput menee tavallisesti hyvin


    • Anonyymi

      Roskat,tiskit päivittäin,pyykit kun kertyy.Pölyt,imurointi,moppaus ja puhtaat lakanat viikoittain.Kysyy kyllä kuntoa kun vielä työkseen siivoaa 8 tuntia. Joskus vaan kaatuu äksänä matolle eikä jaksa kun maata,toisena päivänä sellaisella raivonpuuskalla koko huusholli putipuhtaaksi ,mutta jokainen tekee sen minkä pystyy ja ehtii.Olen sitä ikäluokkaa että joulu ja juhannus tulee kaappeihin mutta yritän siitä ajattelusta pois,se ei oo nykypäivää enää.

      • Anonyymi

        Itse vaihdan vuodevaatteet neljän viikon välein ja tyynyliinat kaksi kertaa viikossa. Mä en likaisena mene sänkyyn. Miksi lakanat pitäis vaihtaa kerran viikossa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse vaihdan vuodevaatteet neljän viikon välein ja tyynyliinat kaksi kertaa viikossa. Mä en likaisena mene sänkyyn. Miksi lakanat pitäis vaihtaa kerran viikossa?

        No,jokainen vaihtaa vuodevaatteet niinkuin tahtoo.Itse vaihdan kerran viikossa,se tapa ollut vuosikausia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse vaihdan vuodevaatteet neljän viikon välein ja tyynyliinat kaksi kertaa viikossa. Mä en likaisena mene sänkyyn. Miksi lakanat pitäis vaihtaa kerran viikossa?

        Minä vaihdan kerran viikossa lakanat kesällä joa useamminkin. Ihmiset hilkoilevat nukkuessaan ja ihossa on aine rasvaa joka tarttuu lakanoihin ja siitä pöly punkit pitävät ja lisääntyvät.
        Sitten kun alkaa syyhyämään paikkoja niin ei ole mukavaa sekään.
        Kaikista kamalinta on kun vaikka jää joskus yöksi ystävättären luokse ja hän sanoo ettei kai tartte puhtaita lakanoita vaihtaa kun pojan perhe noissa lakanoissa on kolme yötä vaan maannut kyläillessäni todella ihottavaa
        Vuoteen puhtaus on tärkeä asia , ja monikaan ei ole nähnyt laboratorio kuvia pölypunkkien määrästä laknassa jossa on maannut kolme viikkoa. Jos olisi taloudellisesti mahdollista niin vaihtaisin lakanat joka päivä, ihana nautinto aina mennä nukkumaan puhtaille lakanoille
        Ihmiset voivat myös kärsiä aamu nuhasta , eivätkä osaa yhdistää aitä allergiaan jota pölypunkit aiheuttavat .
        Joten kukin tavallaan minä omallani


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä vaihdan kerran viikossa lakanat kesällä joa useamminkin. Ihmiset hilkoilevat nukkuessaan ja ihossa on aine rasvaa joka tarttuu lakanoihin ja siitä pöly punkit pitävät ja lisääntyvät.
        Sitten kun alkaa syyhyämään paikkoja niin ei ole mukavaa sekään.
        Kaikista kamalinta on kun vaikka jää joskus yöksi ystävättären luokse ja hän sanoo ettei kai tartte puhtaita lakanoita vaihtaa kun pojan perhe noissa lakanoissa on kolme yötä vaan maannut kyläillessäni todella ihottavaa
        Vuoteen puhtaus on tärkeä asia , ja monikaan ei ole nähnyt laboratorio kuvia pölypunkkien määrästä laknassa jossa on maannut kolme viikkoa. Jos olisi taloudellisesti mahdollista niin vaihtaisin lakanat joka päivä, ihana nautinto aina mennä nukkumaan puhtaille lakanoille
        Ihmiset voivat myös kärsiä aamu nuhasta , eivätkä osaa yhdistää aitä allergiaan jota pölypunkit aiheuttavat .
        Joten kukin tavallaan minä omallani

        öööö siis meneekö ne rasvat yövaatteen läpi lakanaan ja pussilakanaan. En tiennyt että ihohuokoset läpäisee yövaatteet. Kuitenkaan ei ole mitään ohutta kangasta noi yövaatteet ja sukat


    • Anonyymi

      Aloittaja: Toimintaterapeutti tulee käymään asuntooni ensi viikolla. Ainakin hän oli hyvin hyväksyväinen erilaisten elintapojen suhteen. Saa nähdä onko käynnistä konkreettista apua arjen hallintaan.

    • Anonyymi

      Oletko kokeillut, että siivoaisit päivässä 15 minuuttia kerrallaan? Voi kuulostaa vähältä, mutta tuo on aika jossa jo saa sopivasti jotain aikaan, mutta vielä paljon jää tekemättä. Motivoi siis jatkamaan yhä uudelleen seuraavina päivinä samaa. Tästä voi jopa innostua.

      • Anonyymi

        Mulla menee 45 neliön talon siivoamisessa se ainakin viisi tuntia.... Muista en tiedä. Ei 15 minuuttia ainakaan riitä mihinkään, korkeintaan imurointiin.
        Terv. ei ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla menee 45 neliön talon siivoamisessa se ainakin viisi tuntia.... Muista en tiedä. Ei 15 minuuttia ainakaan riitä mihinkään, korkeintaan imurointiin.
        Terv. ei ap.

        mulla on 35 neliöinen asunt ja mä imuroin 15 minuutissa. mitä sä siivoot jos sulla menee 5 tuntia asunnon siivoamiseen. en ymmrrä. mä en ikinä sais 5 tuntia kulumaan siivoomiseen. sulla on vain 10 neliötä enemmän kuin mun asunnossa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla menee 45 neliön talon siivoamisessa se ainakin viisi tuntia.... Muista en tiedä. Ei 15 minuuttia ainakaan riitä mihinkään, korkeintaan imurointiin.
        Terv. ei ap.

        Ei nyt olekaan kyse siitä kauanko koko asunnon siivoamiseen menee. Enemmänkin siitä, että opettelee olemaan itselleen armollisempi ja tekemään sen, mikä riittää motivoimaan ja jatkamaan toimintaa. Jos joka kuukausi joutuu tekemään suursiivouksen johon menee se 5 tuntia niin se ei ole motivoivaa ja urakka tuntuu toivottomalta. Siivoaminen oikeastaan on sitä, että joka päivä tekee jotain pientä. Pienistä puroista syntyy iso joki ja lopulta kämppä alkaa näyttämään siistiltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei nyt olekaan kyse siitä kauanko koko asunnon siivoamiseen menee. Enemmänkin siitä, että opettelee olemaan itselleen armollisempi ja tekemään sen, mikä riittää motivoimaan ja jatkamaan toimintaa. Jos joka kuukausi joutuu tekemään suursiivouksen johon menee se 5 tuntia niin se ei ole motivoivaa ja urakka tuntuu toivottomalta. Siivoaminen oikeastaan on sitä, että joka päivä tekee jotain pientä. Pienistä puroista syntyy iso joki ja lopulta kämppä alkaa näyttämään siistiltä.

        mitä sun suursiivoukseen kuuluu eli mihin se 5 tuntia menee. miksi joka kuukausi pitää tehdä suursiivous. en ymmärrä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mitä sun suursiivoukseen kuuluu eli mihin se 5 tuntia menee. miksi joka kuukausi pitää tehdä suursiivous. en ymmärrä.

        Et ymmärtänyt pointtia. Antaa olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ymmärtänyt pointtia. Antaa olla.

        ite sanoit että siivoomiseen menee 5 tuntia. olisin halunnut tietää mitä kaikkea tuo 5 tuntia sisältää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ite sanoit että siivoomiseen menee 5 tuntia. olisin halunnut tietää mitä kaikkea tuo 5 tuntia sisältää.

        Et ymmärtänyt pointtia. Antaa olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ymmärtänyt pointtia. Antaa olla.

        Mulla menee 45 neliön talon siivoamisessa se ainakin viisi tuntia.

        Miten toi pitäis tulkita?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla menee 45 neliön talon siivoamisessa se ainakin viisi tuntia.

        Miten toi pitäis tulkita?

        Ei se vaan ymmärrä ei. Jääppä tänne yksin jankuttamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se vaan ymmärrä ei. Jääppä tänne yksin jankuttamaan.

        Itse asiassa niiden neliöiden määrä taitaa olla oikeasti lähempänä sitä 54 neliötä. Mutta edellinen kirjoittaja ei ole se, joka aiemmin kertoi tästä, että sen alueen siivoamisessa menee pahimmillaan se viisi tuntia. Vaan minä.

        Edellinen kirjoittaja on aivan oikeassa siinä, että ei ole pakko, ei kannata, eikä tarvitse lähteä siivoamaan kaikkea aina kerralla. Työn voi jakaa useammallekin kerralle, tai päivälle. Jaksaa tehdä kotitöitä paremmin. Itselläni on CFS, joten se vaikuttaa aika tavalla jaksamiseen.

        t: ei ap


    • Anonyymi

      Minua ahdistaa jos koti ei ole siisti.lapsuuskodissa kaikki oli vähän rempallaan ja epäsiistiä mutta oman huoneeni pidin järjestyksessä.Joillakin voi tavara tuoda lohtua eikä malta luopua mutta itselläni on päinvastoin,ahdistaisi tavararöykkiöt.Ehkäpä tämäkin johtuu menneestä,mummoni oli himohamstraaja ja lopulta ne röykkiöt kaatui minun hävitettäväksi.Joskus toivoisin että olis metkaa olla Hulda huoleton ja kaikki ihanasti rempallaan mutta kun ei!pedantti siivoushullu,pitääkö olla huolissaan...

      • Anonyymi

        Ei tarvi.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 110
      2156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      59
      2020
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1941
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1412
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1344
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1337
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe