HIljaista on joka puolella, rautakauppojen käytävät kolisevat tyhjyyttään ja muidenkin eikoisliikkeeiden. Olen seurannut vuosien ajan pääkapunkiseudun venetarvikeliikkeiden vähenemistä. Ennen oli maritimilla myymälät lauttasaaressa ja herttoniemessä, samoin Vestekillä, kaksi suomenojalla, lauttasaari ja Herttoniemi. Nyt maritimillä ei enää yhtään, Vestek sulkenut Turun ja Herttoniemen ja muidenkin meno jostain -80 luvulta. John Nurminen ja Navimare lopetti. Turussa kato käynyt keskustassa niin, että siellä ei ole enää yhtään palvelevaa kauppaa, joskin ovat muuttaneet ulos kaupungista, joskin Turun lukko lopetti. Huhujen mukaan Marinekauppa oltaisiin myyty ruotsiin. Kun tässä alkaa laskemaan, on aika iso kato käynyt viimeisen kymmenen vuoden aikana.
Kuinkahan monta oikeaa ja palvelevaa kotimaista venetarvikeliikettä on ensi kesänä jäljellä enää? Kyllä, aika monta asiaa saa tilattua verkosta, mutta ei todellakaan kaikkia. On tuotteita, jonka voit tarvita heti, on tuotteita, jotka voi keskeyttää matkanteon totaalisesti ja tarvitset sellaisen heti. Jos keväällä pitää alkaa kunnostamaan venettä ja yhtäkkiä huomaat, että yksinkertaistenkin perusasioiden hommaaminen menee vaikeaksi. Sanotaan vaikka maston pystytyksessaä toteat yhden vantin olevan rikki. Vaihtoehtona on motonetin ja bilteman paskavantit, joita ei uskalla laittaa edes tilapäisesti, tai alkaa näpyttelemään tilausta saksaan.
Varmaan tähän ketjuun tulee valtava määrä "minä en suomalaisilta kusettajilta tilaa mitään" viestejä, mutta ne ei tarjoa tähän ratkaisua.
Mitä mieltä porukka on. Tarvitaanko vielä palvelua vai riittääkö, että maalit saa motonetistä ja loput netistä?
Montakohan oikeaa venetarvikeliikettä jää eloon?
5
314
Vastaukset
- Anonyymi
Tuppaa valitettavasti kivijalkakaupat olemaan niin heikossa hapessa, että heti kun tarvitaan jotain vähänkään erikoisempaa tai uutuutta niin menee tilaustuotteeksi enkä oikein keksi syytä maksaa lisähintaa siitä "palvelusta" että joku tilaa tavaran puolestani viikon viiveellä noutopisteeseen (eli sinne myymälään) joka on minulle vaikeammin tavoitettavissa kuin lähin pakettiautomaatti. Joitain poikkeuksia on, joissa nippelivalikoimaa löytyy, mutta varasto lähinnä vanhaa ja pölyttynyttä, joka viittaa siihen, ettei toiminta enää pitkään tule jatkumaan. On Motonetinkin valikoima heikentynyt kovaa vauhtia, eikä niitä veneilyn laatumerkkejä mitä sieltä on tottunut ostamaan sieltä enää saa.
Kun tarvitsen jotain todella nopeasti, olen valmis satojenkin kilometrien hakureissuun enkä etsi halvinta toimittajaa, jos voin luottaa siihen, että tuotteet todella löytyvät varastosta eikä pelkästään varastosaldoista... mutta hukkareissu siksi, ettei myyjä ole oikeasti vaivautunut varastosaldon oikeellisuutta tarkastamaan tai tuotetta varaamaan, jää viimeiseksi reissuksi siihen myymälään.
Sama alemmuustila tuntuu vaivaavan monia kotimaisia verkkokauppojakin, eli tuntuu vähän siltä, että erikoisliikkeet on jo luovuttaneet vähän joka alalla.- Anonyymi
Tavallaan kerrot jo itsekin ongelman ytimen. Et ole valmis maksamaan "lisähintaa" silloin kun ei ole kiire, mutta silloin kun on hätä ja kiire, pitää saada maksimaalinen palvelu. Noilta erikoisliikkeitä on vaan tainnut kadota pohja heidän olemaaaaololtaan, koska juuri se perus tavara katoaa sinne marketteihin ja ulkomaisiin verkkokauppoihin. Sitten pitäisi pitää sitä harvinaista vähän kiertävää ja kallista hyllyssä. Mahdoton yhtälö..
En näe kehityssuuntaa veneilijän kannalta erityisen valoisana veneilijän kannalta koska mielestäni paikallista palvelua ja myös jonkinlaista kilpailua tarvitaan. Jos meille jää venetarvikeliikkeiksi vain noita isoja ketjuliikkeitä, Motonet Biltema ja Kärkkäinen josta saa vaan lähinnä yksinkertaista perus työntää. Eikä mitään asiantuntemusta tai palvelua on tilanne heikko. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tavallaan kerrot jo itsekin ongelman ytimen. Et ole valmis maksamaan "lisähintaa" silloin kun ei ole kiire, mutta silloin kun on hätä ja kiire, pitää saada maksimaalinen palvelu. Noilta erikoisliikkeitä on vaan tainnut kadota pohja heidän olemaaaaololtaan, koska juuri se perus tavara katoaa sinne marketteihin ja ulkomaisiin verkkokauppoihin. Sitten pitäisi pitää sitä harvinaista vähän kiertävää ja kallista hyllyssä. Mahdoton yhtälö..
En näe kehityssuuntaa veneilijän kannalta erityisen valoisana veneilijän kannalta koska mielestäni paikallista palvelua ja myös jonkinlaista kilpailua tarvitaan. Jos meille jää venetarvikeliikkeiksi vain noita isoja ketjuliikkeitä, Motonet Biltema ja Kärkkäinen josta saa vaan lähinnä yksinkertaista perus työntää. Eikä mitään asiantuntemusta tai palvelua on tilanne heikko.Lähes ainahan minulla on "kiire". Kun jotain tekee mieli, se pitää saada "heti" eikä malta odottaa.
- Anonyymi
En tarvitse kivijalkaliikettä veneily tuotteissa.
Euroopasta saa nopeasti kaiken toimitettuna "jokapuolelle" missä liikun. - Anonyymi
Sitä saa mitä tilaa... työvoiman, palveluiden ja tuotteiden vapaa liikkuvuus EU:ssa autioittaa Suomea vauhdilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?143779Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja283078Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2802905Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin71971- 2331610
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk61390- 751281
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...2031245Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_41071Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi321065