Minun elinajanodotteeni on 85 vuotta, mutta risteilyalusten käyttöikä vain 30–40 vuotta. Eikö hitsareiden taidot riitä tehdä eliniän kestävää laivaa?
Minä vs. laiva
8
659
Vastaukset
- Anonyymi
Kai sinulla on 85 vuotias auto.
- Anonyymi
Vieläkö sinä tunnet olevasi pari- kolmekymppisille haluttava?
Tuossa laskelmassa kaksi tekijää:
a)Käyttö sekä korjauskustannukset.
Uuusi alus tarvitsee yleensä vähemmän miehistöä sekä on polttoainetehokkaampi kuljettetavaa yksikköä kohden kuin vanha laiva.
Laivan ikääntyessä siinä enemmän huollettavaa/korjattavaa sekä jossain vaiheessa tulee isojen pääkomponenttien (esim. moottori yms.) käyttöikä päähänsä ja ne tulee vaihtaa (ja se on aikaavievä sekä kallis operaatio).
Jos kyse olisi rahtialuksesta, niin uuden laivan laskelma tulisi aika pitkälti näiden yhtölöiden perusteella, mutta matkustaja/risteylylaluksessa tulee vastaan myös toinen tekijä
b) Matkustajat ovat yleensä halukkaita maksamaan uudella aluksella matkustamisesta enemmän kuin vanhalla aluksella (ihmisten maku ja vaatimukset muuttuvat vuosikymmenten varrella) taikka valitsevat uuden aluksen vanhan aluksen sijasta kun puhutaan samoista reiteistä/kohderyhmistä.
Varustamoilla on kyllä omat laskelmansa siihen kuinka pitkään risteily/matkustaja alusta kannattaa pitää liikenteessä.- Anonyymi
Ammattilainen en ole, mutta kenties asialla on jotain tekemistä myös sen kanssa, millaisia olosuhteita joutuu kestämään. Ihmisen ei tarvitse kulkea yöt läpeensä aallokossa, eivätkä meren jäät hakkaa kylkiä talvisin. :D
En tiedä tarkoitatko lähinnä sellaisia isoja luksusristeilijöitä, joita Suomessakin tehdään, mutta Itämerellä käytettävien autolauttojen kohdalla on myös puhuttu 30-40 vuoden käyttöiästä. Silti ne myydään täältä siinä iässä usein vielä Välimeren liikenteeseen vuosiksi, joten taitaa tuo aika käytännössä ylittyä.- Anonyymi
Hyvä esimerkki on Sally Albatros.
Rakennettu 1992, omistaja sekä nimi vaihtunut useasti.
Nykyisin nimellä Celestyal Crystal
https://www.marinetraffic.com/fi/ais/details/ships/shipid:1448/mmsi:229001000/imo:7827213/vessel:CELESTYAL_CRYSTAL - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä esimerkki on Sally Albatros.
Rakennettu 1992, omistaja sekä nimi vaihtunut useasti.
Nykyisin nimellä Celestyal Crystal
https://www.marinetraffic.com/fi/ais/details/ships/shipid:1448/mmsi:229001000/imo:7827213/vessel:CELESTYAL_CRYSTALSitkeähän tuo on. Paloi ensin muistaakseni Tukholmassa, kun oli telakalla uudistettavana. Pelkkä pohja jäi jäljelle. Oli sellainen kantti kertaa kantti laiva alun perin, nimeä en muista. Sitten kun Suomen puolella kyhäsivät siihen uudet kansirakenrteet, niin hetikohta ajoivat sen kiville ja upottivat osittain.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitkeähän tuo on. Paloi ensin muistaakseni Tukholmassa, kun oli telakalla uudistettavana. Pelkkä pohja jäi jäljelle. Oli sellainen kantti kertaa kantti laiva alun perin, nimeä en muista. Sitten kun Suomen puolella kyhäsivät siihen uudet kansirakenrteet, niin hetikohta ajoivat sen kiville ja upottivat osittain.
Alkuperäinen laiva, M/S Viking Saga, rakennettiin vuonna 1980.
Nimeksi muutettiin 1986 Sally Albatross. Laiva paloi 1990 vesirajan yläpuolisilta osin korjauskelvottomaksi vuonna 1990 Finnbodan telakalla Ruotsin Nackassa.
Vain rungon vedenalainen osa jäi jäljelle, ja sitä käytettiin uuden samannimisen laivan rakentamiseen.
"Uusi" Sally Albatross valmistui 1992 ja siirtyi Silja Linelle .
Sally Albatross teki risteilyjä Helsingistä 04.03.1994 asti.
Laiva ajoi tuolloin Tallinnasta tullessaan Porkkalan edustalla karille ja vajosi osittain matalikolle.
Se saatiin pelastettua ja korjauksen jälkeen vuokrattiin 1995 norjalaiselle yhtiölle.
Laivan nimeksi tuli Leeward.
Vuonna 2000 nimeksi tuli Superstar Taurus.
Laiva palasi kotivesille 2002 nimellä Silja Opera.
2006 jälleen ulkomaille eli Bahamalle, nimeksi tuli Opera.
Myytiin Kyprokselle 2007, nimeksi tuli Cristal.
2013 nimeksi vaihdettiin Louis Cristal.
2015 jälleen nimen vaihto ja uudeksi nimeksi tuli Celestyal Crystal.
Laiva on tosiaan sitkeä. Karille ajo, törmäys laituriin, törmäys samalla kerralla kolmeen rahtilaivaan, törmäys jäämurtajaan sekä tankkeriin.
- Anonyymi
Kyllä ihmistäkin täytyy ajan saatossa aina "hitsailla".
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?
Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,834493Olit ihan
Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu263274Miksiköhän vasemmistossa on niin paljon ns. tapatyöttömiä ja muita köyhiä?
Tokihan Minja Koskela oli sitä mieltä, että ei terveenkään ihmisen ole pakko tehdä töitä, sitä neuvoa moni vassu noudatt402920- 162740
Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?
"Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu1172727Oletko keskustellut kaivatustasi muiden
Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka432587Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue
se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod172559Suomen veroaste 5 %-yks liian matala
Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.1132295MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa
TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,142095Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle
Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S281737