Minä vs. laiva

Anonyymi-ap

Minun elinajanodotteeni on 85 vuotta, mutta risteilyalusten käyttöikä vain 30–40 vuotta. Eikö hitsareiden taidot riitä tehdä eliniän kestävää laivaa?

8

369

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kai sinulla on 85 vuotias auto.

    • Anonyymi

      Vieläkö sinä tunnet olevasi pari- kolmekymppisille haluttava?

    • Tuossa laskelmassa kaksi tekijää:
      a)Käyttö sekä korjauskustannukset.
      Uuusi alus tarvitsee yleensä vähemmän miehistöä sekä on polttoainetehokkaampi kuljettetavaa yksikköä kohden kuin vanha laiva.
      Laivan ikääntyessä siinä enemmän huollettavaa/korjattavaa sekä jossain vaiheessa tulee isojen pääkomponenttien (esim. moottori yms.) käyttöikä päähänsä ja ne tulee vaihtaa (ja se on aikaavievä sekä kallis operaatio).
      Jos kyse olisi rahtialuksesta, niin uuden laivan laskelma tulisi aika pitkälti näiden yhtölöiden perusteella, mutta matkustaja/risteylylaluksessa tulee vastaan myös toinen tekijä
      b) Matkustajat ovat yleensä halukkaita maksamaan uudella aluksella matkustamisesta enemmän kuin vanhalla aluksella (ihmisten maku ja vaatimukset muuttuvat vuosikymmenten varrella) taikka valitsevat uuden aluksen vanhan aluksen sijasta kun puhutaan samoista reiteistä/kohderyhmistä.

      Varustamoilla on kyllä omat laskelmansa siihen kuinka pitkään risteily/matkustaja alusta kannattaa pitää liikenteessä.

    • Anonyymi

      Ammattilainen en ole, mutta kenties asialla on jotain tekemistä myös sen kanssa, millaisia olosuhteita joutuu kestämään. Ihmisen ei tarvitse kulkea yöt läpeensä aallokossa, eivätkä meren jäät hakkaa kylkiä talvisin. :D

      En tiedä tarkoitatko lähinnä sellaisia isoja luksusristeilijöitä, joita Suomessakin tehdään, mutta Itämerellä käytettävien autolauttojen kohdalla on myös puhuttu 30-40 vuoden käyttöiästä. Silti ne myydään täältä siinä iässä usein vielä Välimeren liikenteeseen vuosiksi, joten taitaa tuo aika käytännössä ylittyä.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä esimerkki on Sally Albatros.

        Rakennettu 1992, omistaja sekä nimi vaihtunut useasti.

        Nykyisin nimellä Celestyal Crystal

        https://www.marinetraffic.com/fi/ais/details/ships/shipid:1448/mmsi:229001000/imo:7827213/vessel:CELESTYAL_CRYSTAL

        Sitkeähän tuo on. Paloi ensin muistaakseni Tukholmassa, kun oli telakalla uudistettavana. Pelkkä pohja jäi jäljelle. Oli sellainen kantti kertaa kantti laiva alun perin, nimeä en muista. Sitten kun Suomen puolella kyhäsivät siihen uudet kansirakenrteet, niin hetikohta ajoivat sen kiville ja upottivat osittain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitkeähän tuo on. Paloi ensin muistaakseni Tukholmassa, kun oli telakalla uudistettavana. Pelkkä pohja jäi jäljelle. Oli sellainen kantti kertaa kantti laiva alun perin, nimeä en muista. Sitten kun Suomen puolella kyhäsivät siihen uudet kansirakenrteet, niin hetikohta ajoivat sen kiville ja upottivat osittain.

        Alkuperäinen laiva, M/S Viking Saga, rakennettiin vuonna 1980.
        Nimeksi muutettiin 1986 Sally Albatross. Laiva paloi 1990 vesirajan yläpuolisilta osin korjauskelvottomaksi vuonna 1990 Finnbodan telakalla Ruotsin Nackassa.
        Vain rungon vedenalainen osa jäi jäljelle, ja sitä käytettiin uuden samannimisen laivan rakentamiseen.
        "Uusi" Sally Albatross valmistui 1992 ja siirtyi Silja Linelle .
        Sally Albatross teki risteilyjä Helsingistä 04.03.1994 asti.
        Laiva ajoi tuolloin Tallinnasta tullessaan Porkkalan edustalla karille ja vajosi osittain matalikolle.
        Se saatiin pelastettua ja korjauksen jälkeen vuokrattiin 1995 norjalaiselle yhtiölle.
        Laivan nimeksi tuli Leeward.
        Vuonna 2000 nimeksi tuli Superstar Taurus.
        Laiva palasi kotivesille 2002 nimellä Silja Opera.
        2006 jälleen ulkomaille eli Bahamalle, nimeksi tuli Opera.
        Myytiin Kyprokselle 2007, nimeksi tuli Cristal.
        2013 nimeksi vaihdettiin Louis Cristal.
        2015 jälleen nimen vaihto ja uudeksi nimeksi tuli Celestyal Crystal.
        Laiva on tosiaan sitkeä. Karille ajo, törmäys laituriin, törmäys samalla kerralla kolmeen rahtilaivaan, törmäys jäämurtajaan sekä tankkeriin.


    • Anonyymi

      Kyllä ihmistäkin täytyy ajan saatossa aina "hitsailla".

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      135
      3693
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      112
      1440
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1330
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      69
      1269
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      17
      1154
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1091
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      45
      1048
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      1029
    9. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1026
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      53
      958
    Aihe