Vasen on vasen ja oikea on oikea

Anonyymi-ap

Emmekö voisi sopia, että jatkossa veneessä vasen on vasen ja oikea on oikea perästä keulaan päin katsottaessa.

Mihin tarvitsemme typeriä vierasperäisiä käsitteitä, kun selkosuomellakin selviää?

148

1288

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Emme voi sopia.

      Lue palstan vanhoja tekstejä, niin saat tietää perustelut.

      Omassa veneessäsi voit käyttää tietysti mitä vain käsitteitä.

    • Anonyymi

      Mun puolesta voit sopia niin.

    • Anonyymi

      Ehdottomasti typerä ehdotus, jolla ei ole mitään järkevää perustetta.

      Ikuisuuden ollut järjestelmä starboard ja Port tai suomeksi styrpuuri ja paarpuuri.

      Koska paapuuri ja styyrpuuri eivät koskaan muutu, ne ovat yksiselitteisiä viitteitä, jotka eivät riipu merenkulkijan suuntautumisesta, ja siksi merenkulkijat käyttävät näitä merenkulkutermeitä vasemman ja oikean sijasta sekaannusten välttämiseksi.

    • Anonyymi

      Olen osa poppoota, joka vie lapsia ja nuoria purjehtimaan. Juuri noin me asian opetamme. Harjoittelemme hetken, että oikea tarkoittaa oikeaa ja vasen vasenta veneen keulaan katsoessa.

      Osa oppii heti, osa ei, mutta tuskin homma toimisi yhtään paremmin käyttämällä vieraita käsitteitä.

      Onkohan autokouluissa suuri ongelma, kun opettaja pyytää kääntymään vasemmalle. Oppilashan saattaa ajatella, että opettaja tarkoittaa auton peräpäähän katsoessa vasenta.

      • Anonyymi

        Ei se ole ongelma jos istuu nenä menosuuntaan! Eikä se ole normaaleille ongelma jos istuu selkä menosuuntaan. Sinulle taitaa olla?


      • Anonyymi

        Autossa ei ikinä tule kysymystä siitä, onko se sun oikea vai mun oikea. Vimeistään veneessä sisällä mene oikeat ja vasemmat miten sattuu, mutta styyra ja paara pysyy.

        Intissäkin muuten erotellaan selvyyden vuoksi oikeaa ja vasenta sanomalla "oikealle" ja "vasempaan".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autossa ei ikinä tule kysymystä siitä, onko se sun oikea vai mun oikea. Vimeistään veneessä sisällä mene oikeat ja vasemmat miten sattuu, mutta styyra ja paara pysyy.

        Intissäkin muuten erotellaan selvyyden vuoksi oikeaa ja vasenta sanomalla "oikealle" ja "vasempaan".

        Se kannattaakin opettaa ensimmäisenä että siellä sisätiloissa hahmottaa missä on keula ja missä perä. Mistä pääsee tarvittaessa nopeiten ulos. Ihan turvalilsuus tekijä.


      • Anonyymi

        Autossa ei ole keulatuhtoa eikä etukantta.


    • Anonyymi

      Älä yritä tuoda mitään politiikan terminologiaa purjehdukseen!

    • Anonyymi

      Joskus vasen on oikea ja oikea on väärä.

      • Anonyymi

        Vanhan merimiehen oikea jalka oli puujalka. Mikä oli vasen jalka?
        .
        .
        Vastaus: Oikea jalka.


    • Anonyymi

      Kieli on kommunikointia varten. Meillä oikea ja vasen on käytössä, mutta on myö styyran puoli. Paapuuria ei kuitenkaan käytetä, se on niin kankea ja suuhun sopimaton.

      • Anonyymi

        Siksi käytetäänkin yleensä styyraa ja paaraa, helppoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siksi käytetäänkin yleensä styyraa ja paaraa, helppoa.

        Ei tule silti paaraa käytettyä. Ahteria tulee...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siksi käytetäänkin yleensä styyraa ja paaraa, helppoa.

        Laivalla se on yksinkertaisimmillaa S ja P


    • Anonyymi

      Juuri näin, styyr ja paar aina tietää kumpaa puolta tarkoitetaan, olit sitten fyyris tai ahteris.

    • Anonyymi

      Miksiköhän laivat kommunikoidessa ja sopiessaan ohittamiset, kohtaamiset sopivat kansainvälisesti aina samalla tapaa, käyttäen näitä merimies termejä, jotka opitaan jo koulussa.

      Huviveneilijä käyttäköön huvialuksessaan termeinä ihan mitä haluaa keskenään.

      Keksikää vielä uudet kätevät termit keulalle (bow) ja perälle (stern), nekin ovat vanhoja typeriä termejä.

      Olisiko sopivat heppi ja anus?

      • Anonyymi

        Minä en kannata sinun ehdotustasi hepistä ja anuksesta, vaikka jotenkin ymmärrän mielenkiintosi niitä kohtaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en kannata sinun ehdotustasi hepistä ja anuksesta, vaikka jotenkin ymmärrän mielenkiintosi niitä kohtaan

        Tietysti bottomina sinulla aanus on edessä ja heppitatti takana, ymmärrän katsomuksesi.


    • Anonyymi

      No laeissa ja säännöissä (esim. meriteiden säännöt) puhutaan vain oikeasta ja vasemmasta.

      • Anonyymi

        Kyllä siellä on starboard. Esim. sääntö 12a iii


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä siellä on starboard. Esim. sääntö 12a iii

        Mutta suomenkielisessä säännössä käytetään vasenta ja oikeaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta suomenkielisessä säännössä käytetään vasenta ja oikeaa.

        Laissa käytetään todellakin oikeaa ja vasenta. Nopeusrajoitukset ovat kilometreinä tunnissa ja puhutaan aluksen päälliköistä eikä shippien skippereistä. Punainen on punainen eikä red, röd tai rouge.

        Johtuuko se siitä, että lainlaatija haluaa tahallaan aiheuttaa hämmennystä ja aiheuttaa onnettomuuksia koska vesillä liikkuja ei enää tiedä, mikä on vasen ja mikä oikea - siis ne termit, jotka hän maalla muistaa ihan mainiosti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laissa käytetään todellakin oikeaa ja vasenta. Nopeusrajoitukset ovat kilometreinä tunnissa ja puhutaan aluksen päälliköistä eikä shippien skippereistä. Punainen on punainen eikä red, röd tai rouge.

        Johtuuko se siitä, että lainlaatija haluaa tahallaan aiheuttaa hämmennystä ja aiheuttaa onnettomuuksia koska vesillä liikkuja ei enää tiedä, mikä on vasen ja mikä oikea - siis ne termit, jotka hän maalla muistaa ihan mainiosti?

        Lait on maakrapuja varten kirjoitettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laissa käytetään todellakin oikeaa ja vasenta. Nopeusrajoitukset ovat kilometreinä tunnissa ja puhutaan aluksen päälliköistä eikä shippien skippereistä. Punainen on punainen eikä red, röd tai rouge.

        Johtuuko se siitä, että lainlaatija haluaa tahallaan aiheuttaa hämmennystä ja aiheuttaa onnettomuuksia koska vesillä liikkuja ei enää tiedä, mikä on vasen ja mikä oikea - siis ne termit, jotka hän maalla muistaa ihan mainiosti?

        Filppari perämies ei ymmärrä vasenta ja oikeaa, eikö punaistakaan, vaikka lainlaatija niin olisi kirjoittanutkin.
        Vai onko se niin että kansainväliset meriteiden säännöt on joku vaan kääntänyt suomeksi ja lainlaatija on käyttänyt näitä bb, sb ja red termejä kuitenkin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Filppari perämies ei ymmärrä vasenta ja oikeaa, eikö punaistakaan, vaikka lainlaatija niin olisi kirjoittanutkin.
        Vai onko se niin että kansainväliset meriteiden säännöt on joku vaan kääntänyt suomeksi ja lainlaatija on käyttänyt näitä bb, sb ja red termejä kuitenkin?

        On paljon ihmisiä, joilla on puutteita ymmärryksessä. Ne on yleensä holhouksen alla...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On paljon ihmisiä, joilla on puutteita ymmärryksessä. Ne on yleensä holhouksen alla...

        Ai kaikki jotka ei ymmärrä suomea?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai kaikki jotka ei ymmärrä suomea?

        Miten se muka voisi olla mahdollista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta suomenkielisessä säännössä käytetään vasenta ja oikeaa.

        Suomenkielisessä käännöksessä myös kerrotaan, että kun käännös on ristiriidassa alkuperäisen englannin tai ranskankielisen tekstin kanssa, on täälläkin lain mukaan voimassa alkuperäinen eikä suomennos!
        Ja niitä erojahan todellakin on, useampiakin.
        Oma on ongelmasi jos käytät niissäkin tilanteissa väärin suomennettua vaikkapa Finlexistä.

        Alkukielisissä on ihan selvää että väistämissäännöt riippuvat pimeällä valoista, ja nehän vaihtavat esim Proalla paikkoja kun kulkusuunta vaihtuu. Eli keula vaihtuu keulaksi ja päinvastoin jokaisessa shunttauksessa. Proallahan ei tehdä vendoja (vastakäännöksiä) eikä jiippejä( myötäkäännöksiä).
        Päivällä taas kulkusuunnasta, eikä keulan suunasta. Eli muillakin veneillä päivällä peruutettaessa ja suomennosta käytettäessä huomioitava todellinen (eikä nimellinen)kulkusuunta eikä keulan suunnat, muuten opetatte väistämissäännöt pahasti väärin.


      • Anonyymi

        Laissa ei määritellä edes sitä missä yksikössä nopeusrajoitukset vesiliikenteessä ovat.
        Lakiin on siis turha vedota kun kyse on kielen yksikäsitteisyydestä, koska se on lähdemateriaalina siihen käyttöön ala-arvoinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta suomenkielisessä säännössä käytetään vasenta ja oikeaa.

        Englanti on kieli jota käytetään virallisesti meriliikenteessä, esim VTS


    • Anonyymi

      Miksi pitää sopia? Käytät itse juuri niitä termejä, joita haluat. Ei kai sillä ole väliä mitä muut käyttävät.

      Minun veneessäni käytetään oikea ja vasen, styyra ja paara, left and right, tilanteesta riippuen. Styyra ja paara käytössä lähinnä halsseista puhuttaessa, ja sekin lienee perua kilpapurjehdussäännöistä.

      Koskaan en ole ymmärtänyt oikean ja vasemman ongelmaa. Veneen oikea on aina sama kuin styyra ja vasen on aina sama kuin paara. Oikea ja vasen ovat siinä mielessä parempia, että ne ymmärtää ilman opettamista kuka tahansa. Styyra ja paara eivät ole tuttuja kaikille, jotka eivät ole ennen liikkuneet vesillä.

    • Anonyymi

      Joutuuhan styyran ja paarankin käyttäjä sopimaan ensin, että suunnat katsotaan perästä keulaan katsoessa. Sama asia oikean ja vasemmankin kanssa.

      • Anonyymi

        No ei tietenkään tarvitse. Katsot mihin suuntaan tahansa on styyra aina styyra mutta oikeasta tulee vasen kun käännyt 180 astetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei tietenkään tarvitse. Katsot mihin suuntaan tahansa on styyra aina styyra mutta oikeasta tulee vasen kun käännyt 180 astetta.

        Muuttuuko oikea kätesi vasemmaksi kädeksi, kun käännyt 180 astetta? Ei. Vastaavasti aluksen oikea puoli on aina oikea puoli, eikä koskaan muutu vasemmaksi.

        Tieliikennelain mukaan oikealta lähestyvää ajoneuvoa on väistettävä, jos liikennemerkein ei ole muuta osoitettu. Laissa ei ole erikseen määritelty, mitä oikea ja vasen tarkoittavat. Ymmärrätkö silti kenen pitää väistää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muuttuuko oikea kätesi vasemmaksi kädeksi, kun käännyt 180 astetta? Ei. Vastaavasti aluksen oikea puoli on aina oikea puoli, eikä koskaan muutu vasemmaksi.

        Tieliikennelain mukaan oikealta lähestyvää ajoneuvoa on väistettävä, jos liikennemerkein ei ole muuta osoitettu. Laissa ei ole erikseen määritelty, mitä oikea ja vasen tarkoittavat. Ymmärrätkö silti kenen pitää väistää?

        Ei käsi muutu, tietenkään, mutta se, mihin viitattiin ei enää päde.

        "Aluksen oikea puoli" on yksiselitteinen kun pelkkä "oikea" ei sitä ole, ja monestiko jaksat/ehditjankata "aluksen oikea puoli" ja miten kuulija sen tuulessa ja metelissä virheettömästi kuulee?

        Kulkusuuntaan nähden oikealta lähestyvää ajoneuvoa on väistettävä... ei systemaattisesti ajoneuvon pelkääjän puolelta lähestyvää. Autossa on kuskin puoli ja pelkääjän puoli, veneessä styyra ja paara. Veneessä tuo on yksiselitteistä, autoissa britit ja muut jälkeenjääneet sekottavat tilannetta. Meriliikenteen säännöt on kuitenkin kansainvälisiä, ja siksi merellä pitää olla täsmällisempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei käsi muutu, tietenkään, mutta se, mihin viitattiin ei enää päde.

        "Aluksen oikea puoli" on yksiselitteinen kun pelkkä "oikea" ei sitä ole, ja monestiko jaksat/ehditjankata "aluksen oikea puoli" ja miten kuulija sen tuulessa ja metelissä virheettömästi kuulee?

        Kulkusuuntaan nähden oikealta lähestyvää ajoneuvoa on väistettävä... ei systemaattisesti ajoneuvon pelkääjän puolelta lähestyvää. Autossa on kuskin puoli ja pelkääjän puoli, veneessä styyra ja paara. Veneessä tuo on yksiselitteistä, autoissa britit ja muut jälkeenjääneet sekottavat tilannetta. Meriliikenteen säännöt on kuitenkin kansainvälisiä, ja siksi merellä pitää olla täsmällisempi.

        Kyllä se "oikea" on käytännössä ihan tarpeeksi yksikäsitteinen. Jos sanon vaikkapa "käännä oikealle" tai "oikealta tulee toinen vene", ei varmasti kukaan kuvittele minun tarkoittavan aluksen vasenta puolta.

        Käsiesimerkki on ihan hyvä. Sinun logiikallasi "oikea käsi" ei ole yksiselitteinen, vaan pitäisi sanoa vaikkapa "rintamasuuntaan nähden vartalon oikealla puolella oleva käsi". Me kaikki muut ymmärrämme kyllä mitä tarkoittaa "oikea käsi" tai "oikea" veneessä.


      • Anonyymi

        Se on sovittu jo satakunta sukuplvea sitten ja kirjattu lakiin. Veneen oikea ja vasen pysyvät, mutta ihminen on erittäin minäkeskeinen ja siksi oma oikea ja vasen tulevat paljon ennen veneen oikeaa ja vasenta. Oman veneenkin oikea ja vasen tulevat ennen vastaantulevan veneen oikeaa ja vasenta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se "oikea" on käytännössä ihan tarpeeksi yksikäsitteinen. Jos sanon vaikkapa "käännä oikealle" tai "oikealta tulee toinen vene", ei varmasti kukaan kuvittele minun tarkoittavan aluksen vasenta puolta.

        Käsiesimerkki on ihan hyvä. Sinun logiikallasi "oikea käsi" ei ole yksiselitteinen, vaan pitäisi sanoa vaikkapa "rintamasuuntaan nähden vartalon oikealla puolella oleva käsi". Me kaikki muut ymmärrämme kyllä mitä tarkoittaa "oikea käsi" tai "oikea" veneessä.

        Kun käännyt 180 astetta, sun oikeasta kädestä tulee mun vasen, vaikka mun oikea käsi pysyykin aina oikeana kätenä. Oikea ja vasen ovat suhteellisia, styyra ja paara absoluuttisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun käännyt 180 astetta, sun oikeasta kädestä tulee mun vasen, vaikka mun oikea käsi pysyykin aina oikeana kätenä. Oikea ja vasen ovat suhteellisia, styyra ja paara absoluuttisia.

        Ei käden siirto ihmiseltä toiselle ihan vain kääntymällä onnistu. Mun oikeasta kädestä ei koskaan tule sun vasenta, eikä kenenkään muunkaan vasenta, vaikka kuinka pyörisin.

        Veneen vasen on paapuurin puolella vaikka kuinka pyörisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se "oikea" on käytännössä ihan tarpeeksi yksikäsitteinen. Jos sanon vaikkapa "käännä oikealle" tai "oikealta tulee toinen vene", ei varmasti kukaan kuvittele minun tarkoittavan aluksen vasenta puolta.

        Käsiesimerkki on ihan hyvä. Sinun logiikallasi "oikea käsi" ei ole yksiselitteinen, vaan pitäisi sanoa vaikkapa "rintamasuuntaan nähden vartalon oikealla puolella oleva käsi". Me kaikki muut ymmärrämme kyllä mitä tarkoittaa "oikea käsi" tai "oikea" veneessä.

        Kun ei se ole riittävän yksikäsitteinen, tästäkin ketjusta löytyy useampi esimerkki miksi ei. "Käännä oikeaan suuntaan" navigaattorin suusta voi vallan hyvin tarkoittaa että aiemmin on kerrottu, että oikea suunta on vasen, mutta olet kääntämässä oikealle, eli väärään suuntaan ja se halutaan korjata, mutta kuulet "käännä oikean suuntaan" jolloin käännät vielä jyrkemmin päin matalikkoa. "Käännä paaraan" eikä asiassa olisi mitään epäselvää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei käden siirto ihmiseltä toiselle ihan vain kääntymällä onnistu. Mun oikeasta kädestä ei koskaan tule sun vasenta, eikä kenenkään muunkaan vasenta, vaikka kuinka pyörisin.

        Veneen vasen on paapuurin puolella vaikka kuinka pyörisi.

        Ei ole, Jos katsot laituriin sidottua venettä keulasta päin ja veneen vasemmalla puolella on kivi, niin onko se kivi silloin paapuurin puolella? Ei ole, se on styyran puolella. Vaikka kuinka kääntyilisit ja siirtyisit, niin se kivi olisi edelleen styyran puolella, mutta jos siirryt veneen taakse katsomaan tilannetta, on se sama kivi veneen oikealla puolella vaikkei kivi eikä vene ole mihinkään siirtynyt. Jos katsot tilannetta sivusta, on se kivi joko veneen etupuolella tai takapuolella (ei kuitenkaan keulan tai perän puolella) mutta samanaikaisesti edelleen styyran puolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun ei se ole riittävän yksikäsitteinen, tästäkin ketjusta löytyy useampi esimerkki miksi ei. "Käännä oikeaan suuntaan" navigaattorin suusta voi vallan hyvin tarkoittaa että aiemmin on kerrottu, että oikea suunta on vasen, mutta olet kääntämässä oikealle, eli väärään suuntaan ja se halutaan korjata, mutta kuulet "käännä oikean suuntaan" jolloin käännät vielä jyrkemmin päin matalikkoa. "Käännä paaraan" eikä asiassa olisi mitään epäselvää.

        No just. Varmaan todella yleistä ohjeistaa "käännä oikeaan" tai "käännä väärään" suuntaan. Jos nyt kuitenkin uskotaan, että oikealla tarkoitetaan vasemman vastakohtaa eikä väärän vastakohtaa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole, Jos katsot laituriin sidottua venettä keulasta päin ja veneen vasemmalla puolella on kivi, niin onko se kivi silloin paapuurin puolella? Ei ole, se on styyran puolella. Vaikka kuinka kääntyilisit ja siirtyisit, niin se kivi olisi edelleen styyran puolella, mutta jos siirryt veneen taakse katsomaan tilannetta, on se sama kivi veneen oikealla puolella vaikkei kivi eikä vene ole mihinkään siirtynyt. Jos katsot tilannetta sivusta, on se kivi joko veneen etupuolella tai takapuolella (ei kuitenkaan keulan tai perän puolella) mutta samanaikaisesti edelleen styyran puolella.

        Käytät varmaan autossakin styyraa ja paaraa? Sama esimerkki kun pätee yhtälailla siihen.

        Koskaan en ole käytännössä onnistunut kokemaan vasemman ja oikean käyttöä ongelmallisiksi veneilyssä, autoilussa tai muuallakaan, vaikka toki tuollaisia teoreettisia tilanteita pystyy keksimään. Styyra ja paara ovat myös tuttuja, mutta koska veneessäni on usein "maakrapuja", on selkeämpää käyttää kaikien ymmärtämää kieltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muuttuuko oikea kätesi vasemmaksi kädeksi, kun käännyt 180 astetta? Ei. Vastaavasti aluksen oikea puoli on aina oikea puoli, eikä koskaan muutu vasemmaksi.

        Tieliikennelain mukaan oikealta lähestyvää ajoneuvoa on väistettävä, jos liikennemerkein ei ole muuta osoitettu. Laissa ei ole erikseen määritelty, mitä oikea ja vasen tarkoittavat. Ymmärrätkö silti kenen pitää väistää?

        Kun peruutat autolla ja haluat kääntää oikealle niin minne päin käännät ratista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun peruutat autolla ja haluat kääntää oikealle niin minne päin käännät ratista?

        Tässä sinulle perustietoa auton ohjaamisesta: kun haluat kääntää autoa oikealle, käännät rattia oikealle.

        Käytännössä kukaan autoa ohjaava ei koskaan mieti mihin suuntaan rattia käännetään, kuten ei mietitä sitäkään mihin suuntaan kaasu-, jarru- ja kytkinpolkimia liikutetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei käden siirto ihmiseltä toiselle ihan vain kääntymällä onnistu. Mun oikeasta kädestä ei koskaan tule sun vasenta, eikä kenenkään muunkaan vasenta, vaikka kuinka pyörisin.

        Veneen vasen on paapuurin puolella vaikka kuinka pyörisi.

        Siinä olet oikeassa, että paapuuri säilyy paapuurina vaikka olisi köli ylöspäin. Mutta sun vasemmasta tulee oikea, kun käännyt ympäri, siihen ei tarvita kirurgiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä sinulle perustietoa auton ohjaamisesta: kun haluat kääntää autoa oikealle, käännät rattia oikealle.

        Käytännössä kukaan autoa ohjaava ei koskaan mieti mihin suuntaan rattia käännetään, kuten ei mietitä sitäkään mihin suuntaan kaasu-, jarru- ja kytkinpolkimia liikutetaan.

        Miksi sitten autolla peruuttaminen on todella monelle vaikeaa, jopa mahdotonta? Siihen ei auta polkimien hallinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä olet oikeassa, että paapuuri säilyy paapuurina vaikka olisi köli ylöspäin. Mutta sun vasemmasta tulee oikea, kun käännyt ympäri, siihen ei tarvita kirurgiaa.

        Olen aina luullut olevani oikeakätinen, kun esimerkiksi kirjoittaminen sujuu paremmin sillä kädellä, joka on kehoni oik... eikun siis vaikkapa maksan puolella. Nyt sain tietää, että kääntyessäni muutunkin vasenkätiseksi, koska edelleen kirjoittaminen sujuu sillä maksanpuoleisella kädellä paremmin, mutta kääntymisen jälkeen se onkin vasen. Mistä tiedän milloin maksanpuoleinen käsi on oikea ja milloin vasen, eli mikä on se nollatila, josta lähdetään vaihtelemaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sitten autolla peruuttaminen on todella monelle vaikeaa, jopa mahdotonta? Siihen ei auta polkimien hallinta.

        Varmaan siksi, että kaikista autoista ei ole hyvä näkyvyys taakse ja joidenkin on vaikea hahmottaa asioita peilien kautta? Ratin kääntämiseen se tuskin liittyy, eikä styyran ja paaran tuominen autoon varmaankaan millään tavalla helpottaisi niitä, jotka kokevat peruuttamisen vaikeaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muuttuuko oikea kätesi vasemmaksi kädeksi, kun käännyt 180 astetta? Ei. Vastaavasti aluksen oikea puoli on aina oikea puoli, eikä koskaan muutu vasemmaksi.

        Tieliikennelain mukaan oikealta lähestyvää ajoneuvoa on väistettävä, jos liikennemerkein ei ole muuta osoitettu. Laissa ei ole erikseen määritelty, mitä oikea ja vasen tarkoittavat. Ymmärrätkö silti kenen pitää väistää?

        Jos olisit rakennettavassa laivan lohkossa, suurlohkossa tai rakeineilla olevassa laivassa, niin ymmärtäisit, että lohko tai suurlohkoa ei voisi kutsua nimeltään oikea tai vasen ja kyllä välilää jo runkovalmiissa risteilijässäkin on sekaisin missä keula, missä perä, mutta S/P merkinnät selventävät ajatuksen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No just. Varmaan todella yleistä ohjeistaa "käännä oikeaan" tai "käännä väärään" suuntaan. Jos nyt kuitenkin uskotaan, että oikealla tarkoitetaan vasemman vastakohtaa eikä väärän vastakohtaa..

        Tuo sinun jankkaamisesi alkaa olla aika väsynyttä kun on päivänselvää, että vasen voi olla oikea ja oikea voi olla väärä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytät varmaan autossakin styyraa ja paaraa? Sama esimerkki kun pätee yhtälailla siihen.

        Koskaan en ole käytännössä onnistunut kokemaan vasemman ja oikean käyttöä ongelmallisiksi veneilyssä, autoilussa tai muuallakaan, vaikka toki tuollaisia teoreettisia tilanteita pystyy keksimään. Styyra ja paara ovat myös tuttuja, mutta koska veneessäni on usein "maakrapuja", on selkeämpää käyttää kaikien ymmärtämää kieltä.

        No ei tietenkään merenkulun termejä maantieliikenteessä käytetä, eikä maantieliikenteen sääntöjä sovelleta vesiliikenteeseen.

        Maantieliikenteen epämääräiseen terminologiaan kuuluu myös RHD ja LHD, eli Right Hand Drive ja Left Hand Drive, eli oikea ja vasen, joka ei selkeästi määrittele kummalla kädellä rattia käännellään, eikä edes kummalla puolella tietä ajetaan, eikä kummalla puolella autoa kuski istuu - virhetulkinnan riski on ilmeinen ellei ole perehtynyt terminologiaan, mutta paaraa ei voi tulkita väärin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun peruutat autolla ja haluat kääntää oikealle niin minne päin käännät ratista?

        Oikealle tietenkin. Yksiselitteisesti näin, ellet muotoile kysymystäsi uudelleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun peruutat autolla ja haluat kääntää oikealle niin minne päin käännät ratista?

        No höh! Mistä minä tiedän mitä sinä haluat kääntää oikealle ja minne haluat auton kääntyvän ilmeisesti rattia kääntämällä, vaikka mistä minä sitäkään tiedän mikä ratti sinulla siellä on ja mihin se vaikuttaa. Tarkkuutta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun peruutat autolla ja haluat kääntää oikealle niin minne päin käännät ratista?

        Eri asia minne haluat kääntää ja minne haluat kääntyä. Entä jos auton perässä on peräkärry? Pidätkö ratista kiinni ylhäältä vai alhaalta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan siksi, että kaikista autoista ei ole hyvä näkyvyys taakse ja joidenkin on vaikea hahmottaa asioita peilien kautta? Ratin kääntämiseen se tuskin liittyy, eikä styyran ja paaran tuominen autoon varmaankaan millään tavalla helpottaisi niitä, jotka kokevat peruuttamisen vaikeaksi.

        Syyn suhteen olet väärässä. Ongelma on oikean ja vasemman hämärtyminen peruuttaessa, katsot sitten peileistä tai päätä kääntämällä. Sama vaikeus on radio-ohjattavien laitteiden kanssa, kun ne tulevat kohti. Eihän styyran ja paaran käsitteiden tuominen näissä helpota, mutta estää väärinkäsityksiä merenkulussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No just. Varmaan todella yleistä ohjeistaa "käännä oikeaan" tai "käännä väärään" suuntaan. Jos nyt kuitenkin uskotaan, että oikealla tarkoitetaan vasemman vastakohtaa eikä väärän vastakohtaa..

        Saatat olla oikeassa, mutta silti väärässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Syyn suhteen olet väärässä. Ongelma on oikean ja vasemman hämärtyminen peruuttaessa, katsot sitten peileistä tai päätä kääntämällä. Sama vaikeus on radio-ohjattavien laitteiden kanssa, kun ne tulevat kohti. Eihän styyran ja paaran käsitteiden tuominen näissä helpota, mutta estää väärinkäsityksiä merenkulussa.

        Miten ongelma voi olla oikean ja vasemman hämärtyminen peruuttaessa? Se voisi olla ongelma jos peruuttaisit jonkun toisen antamien ohjeiden mukaan, mutta se lienee äärimmäisen harvinaista. Itsekseen kun peruuttelee ei tarvitse tietää oikeasta tai vasemmasta mitään, vaan ohjaa sinne minne haluaa mennä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikealle tietenkin. Yksiselitteisesti näin, ellet muotoile kysymystäsi uudelleen.

        Kun käännät päätäsi katsoen taaksepäin ja käännät rattia oikeaan, kääntyykin auto vasemmalle. Peileistä katsoen sama juttu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun käännät päätäsi katsoen taaksepäin ja käännät rattia oikeaan, kääntyykin auto vasemmalle. Peileistä katsoen sama juttu.

        Ei pidä paikkaansa. Jos käännät rattia oikeaan, kääntyy autokin oikeaan. Pään kääntäminen tai peiliin katsominen ei millään tavalla muuta auton ohjausjärjestelmään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun käännät päätäsi katsoen taaksepäin ja käännät rattia oikeaan, kääntyykin auto vasemmalle. Peileistä katsoen sama juttu.

        Se on aivan totta, mutta siitä ei kysytty mitään. Kysyttiin, kumpaan suuntaan pitää kääntää jos haluaa kääntää oikealle - no oikealle tietenkin! Miten käännytään ja mikä kääntyy minnekin on täysin eri asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on aivan totta, mutta siitä ei kysytty mitään. Kysyttiin, kumpaan suuntaan pitää kääntää jos haluaa kääntää oikealle - no oikealle tietenkin! Miten käännytään ja mikä kääntyy minnekin on täysin eri asia.

        Kulkusuuntaan oikealle vai keulan suuntaan oikealle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kulkusuuntaan oikealle vai keulan suuntaan oikealle?

        Niin, mistä sen voi tietää? Eikä vaihtoehtoja ole vain kaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kulkusuuntaan oikealle vai keulan suuntaan oikealle?

        Ihan sama. Jos käännät rattia kulkusuuntaan nähden oikealle, niin auto kääntyy kulkusuuntaan nähden oikealle. Jos käännät rattia keulan suuntaan nähden oikealle, niin auto kääntyy keulan suuntaan nähden oikealle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan sama. Jos käännät rattia kulkusuuntaan nähden oikealle, niin auto kääntyy kulkusuuntaan nähden oikealle. Jos käännät rattia keulan suuntaan nähden oikealle, niin auto kääntyy keulan suuntaan nähden oikealle.

        Ei. Peruuttaessa jos käännät rattia keulan suuntaan nähden oikealle, niin auto kääntyy kulkusuuntaan nähden vasemmalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei. Peruuttaessa jos käännät rattia keulan suuntaan nähden oikealle, niin auto kääntyy kulkusuuntaan nähden vasemmalle.

        Minkä ihmeen takia käyttäisit ratin suunnan määrittelemisessä eri koordinaatistoa kuin auton kääntymissuunnan määrittelemisessä? Siinä ei ole mitään järkeä, oli käytetyt termit mitä tahansa. Vastaavasti jos käännän veneen ruoria vastaantulevan veneen styyrpuuriin, niin veneeni kääntyy omaan paapuuriin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä ihmeen takia käyttäisit ratin suunnan määrittelemisessä eri koordinaatistoa kuin auton kääntymissuunnan määrittelemisessä? Siinä ei ole mitään järkeä, oli käytetyt termit mitä tahansa. Vastaavasti jos käännän veneen ruoria vastaantulevan veneen styyrpuuriin, niin veneeni kääntyy omaan paapuuriin.

        Ei se ole eri koordinaatistoa vaan pään kääntelyä. Katsoo taakse että minne pitäisi peruuttaen kääntyä ja katsoo ennen ratin kääntöä eteen ettei sivusuunnassa liikkuvan keulan ajolinjalle osu mitään. Samalla oikea ja vasen vaihtavat paikkaa, eli kääntyäksesi oikealle pitää rattia kääntää vasemmalle ja väinpastoin jos itse siinä kesken operaation kääntyilee havaitakseen ympäristöään. Ruoria kun kääntää styyraan niin vene kääntyy styyraan täysin kulkusuunnasta ja kipparin pirueteista riippumatta. Pinna käyttäytyy systemaattisesti päinvastoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ole eri koordinaatistoa vaan pään kääntelyä. Katsoo taakse että minne pitäisi peruuttaen kääntyä ja katsoo ennen ratin kääntöä eteen ettei sivusuunnassa liikkuvan keulan ajolinjalle osu mitään. Samalla oikea ja vasen vaihtavat paikkaa, eli kääntyäksesi oikealle pitää rattia kääntää vasemmalle ja väinpastoin jos itse siinä kesken operaation kääntyilee havaitakseen ympäristöään. Ruoria kun kääntää styyraan niin vene kääntyy styyraan täysin kulkusuunnasta ja kipparin pirueteista riippumatta. Pinna käyttäytyy systemaattisesti päinvastoin.

        Tietysti jos sinulle oikea ja vasen tarkoittavat suuntia suhteessa nenäsi osoittamaan suuntaan, niin toki saat oikean ja vasemman monessa tilanteessa epäkäytännöllisiksi määreiksi. Eityisesti, jos määrität ratin kääntösuunnan nenän osoittaessa auton/veneen koordinaatistossa eri suuntaan kuin kääntymissuuntaa määrittäessä.

        Meille muille veneessä vasen on sama kuin paapuuri. Ja autossakin vastaava, mutta siinä harvemmin käytetään paapuuritermiä. Ei ongelmaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietysti jos sinulle oikea ja vasen tarkoittavat suuntia suhteessa nenäsi osoittamaan suuntaan, niin toki saat oikean ja vasemman monessa tilanteessa epäkäytännöllisiksi määreiksi. Eityisesti, jos määrität ratin kääntösuunnan nenän osoittaessa auton/veneen koordinaatistossa eri suuntaan kuin kääntymissuuntaa määrittäessä.

        Meille muille veneessä vasen on sama kuin paapuuri. Ja autossakin vastaava, mutta siinä harvemmin käytetään paapuuritermiä. Ei ongelmaa.

        Niin se vaan monesti tuppaa menemään, että ihan aiheesta kysellään "minun vasen vai sinun vasen". Kun ollaan samassa veneessä ei tarvitse kysellä "minun paapuuri vai sinun paapuuri" koska se on yksiselitteisesti molemmille joka tilanteessa sama. Vasen ei ole sama kuin paapuuri, koska paapuuri on "tietty vasen" eli tarkemmin määritelty. Ellet tiedosta oikean ja vasemman määritelmän epämääräisyyttä, otat tiedostamattomia riskejä. Ellet suostu hyväksymään oikean ja vasemman määritelmän epämääräisyyttä, olet parantumaton jäärä. Saattaa olla, että kaltaisiasi on montakin, mutta ollos hyvä ja paskaa syömään kaltaistesi kanssa, koska eihän miljoonat kärpäset voi olla väärässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin se vaan monesti tuppaa menemään, että ihan aiheesta kysellään "minun vasen vai sinun vasen". Kun ollaan samassa veneessä ei tarvitse kysellä "minun paapuuri vai sinun paapuuri" koska se on yksiselitteisesti molemmille joka tilanteessa sama. Vasen ei ole sama kuin paapuuri, koska paapuuri on "tietty vasen" eli tarkemmin määritelty. Ellet tiedosta oikean ja vasemman määritelmän epämääräisyyttä, otat tiedostamattomia riskejä. Ellet suostu hyväksymään oikean ja vasemman määritelmän epämääräisyyttä, olet parantumaton jäärä. Saattaa olla, että kaltaisiasi on montakin, mutta ollos hyvä ja paskaa syömään kaltaistesi kanssa, koska eihän miljoonat kärpäset voi olla väärässä.

        Toki ymmärrän, että halutessaan oikean ja vasemman voi sekoittaa valitsemalla referenssiksi jonkun muun kuin veneen keulan suunnan. Veneessäni en ole koskaan kohdannut tilannetta, jossa vasemman ja oikean suhteen olisi ollut jotain epäselvyyttä. Jostain syystä kaikki veneeseeni sattuneet ovat ymmärtäneet, että suunnat määritellään veneen eikä kunkin nenän mukaan . Mitään harvinaisuuksia nämä yksilöt tuskin ovat, sillä vasen ja oikea ovat päätyneet myös meriteiden sääntöihin. Jos suuret laivat selviävät oikeaan ja vasempaan perustuvin väistämissäännöin, niin ehkäpä mekin pikkupurkkeinemme.

        Mitään riskiä suuntien sekoittamiseen ei ainakaan omassa veneessäni liity, koska en hakeudu niin täpäriin tilanteisiin, että tuollainen väärinymmärrys johtaisi onnettomuuteen.

        Kyllä minunkin veneessäni toisinaan puhutaan paarasta ja styyrasta, mutta vasen ja oikea eivät ole mitenkään karsastettuja termejä myöskään. Riippuu ketä on miehistössä, tai onko ylipäänsä miehistöä vai pelkkiä matkustajia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki ymmärrän, että halutessaan oikean ja vasemman voi sekoittaa valitsemalla referenssiksi jonkun muun kuin veneen keulan suunnan. Veneessäni en ole koskaan kohdannut tilannetta, jossa vasemman ja oikean suhteen olisi ollut jotain epäselvyyttä. Jostain syystä kaikki veneeseeni sattuneet ovat ymmärtäneet, että suunnat määritellään veneen eikä kunkin nenän mukaan . Mitään harvinaisuuksia nämä yksilöt tuskin ovat, sillä vasen ja oikea ovat päätyneet myös meriteiden sääntöihin. Jos suuret laivat selviävät oikeaan ja vasempaan perustuvin väistämissäännöin, niin ehkäpä mekin pikkupurkkeinemme.

        Mitään riskiä suuntien sekoittamiseen ei ainakaan omassa veneessäni liity, koska en hakeudu niin täpäriin tilanteisiin, että tuollainen väärinymmärrys johtaisi onnettomuuteen.

        Kyllä minunkin veneessäni toisinaan puhutaan paarasta ja styyrasta, mutta vasen ja oikea eivät ole mitenkään karsastettuja termejä myöskään. Riippuu ketä on miehistössä, tai onko ylipäänsä miehistöä vai pelkkiä matkustajia.

        Ihminen on äärimmäisen minäkeskeinen ja minun oikea on selkäytimessä, veneen oikea pitää erikseen ajatella. Ohjaaminen on vain yksi asia, paljon muutakin määritellään parhaiten styyraan tai paaraan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki ymmärrän, että halutessaan oikean ja vasemman voi sekoittaa valitsemalla referenssiksi jonkun muun kuin veneen keulan suunnan. Veneessäni en ole koskaan kohdannut tilannetta, jossa vasemman ja oikean suhteen olisi ollut jotain epäselvyyttä. Jostain syystä kaikki veneeseeni sattuneet ovat ymmärtäneet, että suunnat määritellään veneen eikä kunkin nenän mukaan . Mitään harvinaisuuksia nämä yksilöt tuskin ovat, sillä vasen ja oikea ovat päätyneet myös meriteiden sääntöihin. Jos suuret laivat selviävät oikeaan ja vasempaan perustuvin väistämissäännöin, niin ehkäpä mekin pikkupurkkeinemme.

        Mitään riskiä suuntien sekoittamiseen ei ainakaan omassa veneessäni liity, koska en hakeudu niin täpäriin tilanteisiin, että tuollainen väärinymmärrys johtaisi onnettomuuteen.

        Kyllä minunkin veneessäni toisinaan puhutaan paarasta ja styyrasta, mutta vasen ja oikea eivät ole mitenkään karsastettuja termejä myöskään. Riippuu ketä on miehistössä, tai onko ylipäänsä miehistöä vai pelkkiä matkustajia.

        Olet harvinaisen kokematon tai seniili ellet ole (mielestäsi) kokenut oikean ja vasemman sekoittamista, koska sitä tapahtuu aika usein halusi tai ei. Joskus voi tietysti käydä niinkin, ettei virhettä huomaa koska se on niin vähäpätöinen, mutta silti virhe on tapahtunut. Vaikka et oikeasti olisikaan kokenut sitä, ei se tarkoita, etteikö se olisi totta. Styyra ja paara (ja niiden erikieliset vastineet) eivät ole mihinkään katoamassa, ja sille on hyvä syy. Ne eivät myöskään ole oikean ja vasemman synonyymejä vaikka jotkut niin luulevat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä olet oikeassa, että paapuuri säilyy paapuurina vaikka olisi köli ylöspäin. Mutta sun vasemmasta tulee oikea, kun käännyt ympäri, siihen ei tarvita kirurgiaa.

        Jos veneen kulkusuunta vaihtuu, niin kyllä paapuurista tulee styyrpuuri ja päinvastoinen. Oikea ja vasen pysyy. Samoin yläpuoli ja alapuoli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos veneen kulkusuunta vaihtuu, niin kyllä paapuurista tulee styyrpuuri ja päinvastoinen. Oikea ja vasen pysyy. Samoin yläpuoli ja alapuoli.

        No ei tasan tarkkaan tule. Oikea ja vasen siinä vaihtuu.


    • Anonyymi

      Veneen vasen laita on aina sama, ei se muutu mihinkään. Ja oikea laita on oikea laita. Vain pölvästi menisi keulaan katsomaan taaksepäin ja sekoaisi suunnissa.

      • Anonyymi

        Onhan paljon helpompi, nopeampi, selkeämpi ja mukavampi sanoa "paara" kuin "veneen vasen laita". Se on myös paljon yksiselitteisempi kuin pelkkä "vasen".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan paljon helpompi, nopeampi, selkeämpi ja mukavampi sanoa "paara" kuin "veneen vasen laita". Se on myös paljon yksiselitteisempi kuin pelkkä "vasen".

        Armeijassakin sanotaan vasemman puoleinen jalka, vasemman puoleinen jalka, kaks, kolme :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Armeijassakin sanotaan vasemman puoleinen jalka, vasemman puoleinen jalka, kaks, kolme :D

        Purjehtiessa vasenta ja oikeaa käytetään monessa eri merkityksessä eikä sekoiluun ole aikaa kuten armeijassa. Armeijassakin sanotaan, että vihollinen hyökkää idästä, joka on kriittisessä tilanteessa paljon yksiselitteisempi ja täsmällisempi kuin oikea ja vasen.


      • Anonyymi

        Vain pölvästi menisi keulaan katsomaan vain katsoakseen toisesta suunnasta. Mutta aivan normaalia toimintaa veneessä on liikkua keulan ja perän välillä, sekä kannella että kannen alla. Siksi kaikki ihmisen rintamasuunnat ovat tavallisia ja oikeat ja vasemmat pyörivät siinä mukana.


    • Anonyymi

      "Armeijassakin sanotaan, että vihollinen hyökkää idästä"

      Ei varmasti kukaan taistelutilanteessa käytä ilmansuuntia.

      • Anonyymi

        Ihan varmasti käyttää.


    • Anonyymi

      Emme. Muuten sekoilet kun istut keulassa.

    • Anonyymi

      Sama kuin jos vaatisi että merimerkeissä on nuoli karikon puolella jolloin kuka tahansa harrastelija näkisi ilman kompassia että jaahas tuolla on kari. Se olisi liian helppoa. Pitää vähän monimutkaistaa asioita.

      Merenkävijät ovat hyvin lapsellista väkeä. Asioista tehdään monimutkaisia jotta pojilla olisi ikään kuin salainen kieli. Merikerhon poikien kieli jotta maakravut ja tytöt ei tajuis

      • Anonyymi

        Monimutkaisuus on suhteellista. Ja tampiolle mikään ei ole helppoa.


      • Anonyymi

        Todella näppärä, kun ne merimerkit kääntyilevät oman pystyakselinsa ympäri kuitenkin. Mutta joo, osaamattomia varten väylämerkkejä on alettu asettamaan pareittain ikäänkuin portiksi, että ellei muusta ymmärrä niin mennään keppien välistä vaikka vain toisen kepin vieressä on huomioitava matalikko.


    • Anonyymi

      Tämä on vähän kuin ensimmäisen vuoden epävarmojen ja itseään täynnä olevien yliopisto-opiskelijoiden tapauksessa. Täytyy käyttää finglishiä ja sivistyssanoja, koska se kuulostaa uskottavammalta.

      Sama juttu konsulttikielen kanssa. Kun käyttää keksittyjä sanoja, kuulostaa muka uskottavammalta.

      No, osa ihmisistä aikuistuu ja palaa takaisin yleiskielen sanoihin.

      • Anonyymi

        Ei, vaan osa ihmisistä taantuu ja kolmannen vuoden yliopisto-opiskelijat ei enää osaa edes peruskoulun oppeja, jolloin esseen kirjoitus ei onnistu ilman tekstinkäsittelyohjelman oikolukua ja silti tekstissä vilisee kielioppivirheitä. Lopputuloksena teksti tulkitaan väärin.


    • Anonyymi

      Veneen keulakannella seisoi gasti selkä menosuuntaan ja huusi ruorimiehelle: "Takaa tulee moottorivene lujaa ja ohittaa meidät vasemmalta!"
      Ruorimies käänsi suuntaa äkkiä styyraan ja silloin kolahti. Veneessä ei ollut enää keulakaidetta.

      • Anonyymi

        Joopa joo. Se keulakannella seisova gasti olisi yhtä hyvin voinut huutaa, että takaa tulee moottorivene lujaa ja ohittaa meidät paaran puolelta. Ruorimies kääntää styyraan ja silloin kolahtaa. Molemmissa tapauksissa keulagasti huusi samalla tavalla väärin. Ihan sama oliko väärä sana "vasen" vai "paara".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joopa joo. Se keulakannella seisova gasti olisi yhtä hyvin voinut huutaa, että takaa tulee moottorivene lujaa ja ohittaa meidät paaran puolelta. Ruorimies kääntää styyraan ja silloin kolahtaa. Molemmissa tapauksissa keulagasti huusi samalla tavalla väärin. Ihan sama oliko väärä sana "vasen" vai "paara".

        Olisi gasti yhtä hyvin voinut sekoilla oikean ja vasemman kanssa sanomalla toisin kuin tarkoitti. "Ohittaa paaran puolelta" tarkoittaa yksikäsitteisesti sitä, että motari on ohittamassa meidät paaran puolelta ja ruorimiehn käännös oikeaan on oikea toimenpide. Ei ole "meidän paaraa" ja "noiden paaraa".


      • Anonyymi

        Ruorimies teki virheen, muutti suuntaa ohitustilanteessa aivan turhaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisi gasti yhtä hyvin voinut sekoilla oikean ja vasemman kanssa sanomalla toisin kuin tarkoitti. "Ohittaa paaran puolelta" tarkoittaa yksikäsitteisesti sitä, että motari on ohittamassa meidät paaran puolelta ja ruorimiehn käännös oikeaan on oikea toimenpide. Ei ole "meidän paaraa" ja "noiden paaraa".

        Niin, "ohittaa paaran puolelta" tarkoittaa yksikäsitteisesti sitä, että motari on ohittamassa meidät paaran puolelta. "Ohittaa vasemmalta" tarkoittaa ihan samaa. Toki sillä vasemmalla voi joku sekoilija tarkoittaa jotain muuta kuin kyseisen veneen vasenta, mutta se on jo niin kaukaa haettua, että voi yhtä hyvin tarkoittaa paaralla vaikkapa lähistöllä kulkevan viking linen paaraa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisi gasti yhtä hyvin voinut sekoilla oikean ja vasemman kanssa sanomalla toisin kuin tarkoitti. "Ohittaa paaran puolelta" tarkoittaa yksikäsitteisesti sitä, että motari on ohittamassa meidät paaran puolelta ja ruorimiehn käännös oikeaan on oikea toimenpide. Ei ole "meidän paaraa" ja "noiden paaraa".

        Jos toinen vene tulee vastaan, niin eikö "noiden paara" ole globaalissa koordinaatistossa eri suuntaan kuin "meidän paara", ihan niinkuin on "noiden vasen" ja "meidän vasen"?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joopa joo. Se keulakannella seisova gasti olisi yhtä hyvin voinut huutaa, että takaa tulee moottorivene lujaa ja ohittaa meidät paaran puolelta. Ruorimies kääntää styyraan ja silloin kolahtaa. Molemmissa tapauksissa keulagasti huusi samalla tavalla väärin. Ihan sama oliko väärä sana "vasen" vai "paara".

        Ei, vain yhdessä tapauksessa huusi väärin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos toinen vene tulee vastaan, niin eikö "noiden paara" ole globaalissa koordinaatistossa eri suuntaan kuin "meidän paara", ihan niinkuin on "noiden vasen" ja "meidän vasen"?

        Ellei toisin mainita on "paara" aina oman veneen paara. Toisen veneen paara on myös yksiselitteinen, mutta jos ohitetaan vastaantuleva vene sen vasemmalta puolelta, on tilanne epäselvä mihin vasemmalla viitataan,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruorimies teki virheen, muutti suuntaa ohitustilanteessa aivan turhaan.

        Se on tässä täysin epäoleellista.


    • Anonyymi

      "Molemmissa tapauksissa keulagasti huusi samalla tavalla väärin. Ihan sama oliko väärä sana "vasen" vai "paara"."

      Täsmälleen näin. Ihan sama, mitä sanoja käyttää, niin ihan aina kysymys on siitä, minkä sopimuksen varassa niitä käyttää. Minkään sanan käyttäminen ei poista sanojen käytön sopimuksenvaraisuutta.

    • Anonyymi

      Muistan kun Saksankielen opettaja kertoi, että Saksalaiset ovat jo aikoja sitten ratkaisseet tuon vasemman ja oikean käden aiheuttaman ongelman.

      Ohje on seuraava: oikea käsi on se, jonka peukalo osoittaa vasemmalle ja vasen käsi on se, jonka peukalo on tuon vasemman käden oikealla puolella.

      Tuo opettaja kyllä huomautti, että käsiä täytyy tätä ohjetta käytettäessä pitää kämmenen selkäpuolet ylöspäin D.

      • Anonyymi

        Jes, tämän ketjun ongelmannäkijät varmasti jäävät nyt sitten ihmettelemään, että se "selkäpuolet ylöspäin" on myös suhteellista ja epäyksiselitteistä.


      • Anonyymi

        Vaan mistä tietää kumpi puoli on se oikea ja kumpi väärä?


    • Anonyymi

      Jos joku huutaisi minulle paara, en osaisi kuin toistaa kouluruotsilla bara. Sen selvempää ei tilanteesta tulisi.

      Kielten sotkeminen on vaarallista.

      • Anonyymi

        No eipä tuossakaan mitään järkeä ole, mutta oletkin maakrapu eikä sinulla ole asiaa vesille koska osaamattomalle se on vaarallinen paikka. Jos ruotsalainen huutaa sinulle höger, et ymmärrä siitä mitään ellet osaa ruotsia (ja kouluruotsilla saatat luulla että se ruotsalainen on aineissa, eli pilvessä), mutta jos huutaa styrbord niin saatat harrastukseesi vähänkään perehtyneenä veneilijänä ymmärtää, että se tarkoittaa styyraa. Jos huudat ruotsalaiselle oikea niin ruotsalainenko naureskelee finnjävelin ihastumista ikeaan?


    • Anonyymi

      Sitten kun löydätte saatte päätettyä onko vasen paapuuri vai vasen, voitte seuraavaksi koittaa keksiä mihin näitä termejä tarvitaan. Ehkä jossain runsaalla miehistöllä varustetussa laivassa tai kilpapurjeveneessä tarvii tuollaista kommunikaatiota, mutta näin matkapurjehtijana on ihan se ja sama millä termeillä itseäni komennan.

      • Anonyymi

        Runsas miehitys tarkoittaa veneessä vähintään yhtä henkeä.


      • Anonyymi

        Entä jos on runsas nainen? Miehistöstä puhuminen on nykyään epäkorrektia.


    • Anonyymi

      Otetaas nyt tämä ohitustilanne uudestaan. Jos moottorivene tulee lujaa ja ohittaa vasemmalta, niin ruorimies pitää suuntansa. Jos vene ohittaa, niin sitten se ohittaa. Ei ohitustilanteessa ohitettavan veneen pidä ruveta hötkyilemään.

      No sitten tämä: keulagasti huutaa ja ruorimies kääntää, ja sitten kolisee. Ei noin huonoa ruorimiestä saa olla veneessä! Ruorimies katsoo itse tilanteen ja tekee sitten tarvittavia toimenpiteitä. Vain silloin ruorimies tottelee käskyä "sokkona", jos hän itse on maakrapu, ja ohjausohjeen antaa tilannetta havainnoiva kippari.

    • Anonyymi

      Ja miksi mastovaja on juuri mastovaja?

      • Anonyymi

        Keppiveneilijät varastoi sinne keppejään talveksi eli nimen pitäisi ilman muuta olla keppien säilytyspaikka talvella. Mastovaja on liian epäselvä, ei voi tietää onko masto vajassa vai vaja mastossa, mastokin on sanana jotain ulkomaan sanastoa eikä suomalainen voi tietää mitä se tarkoittaa. Kielten sotkeminenhan on vaarallista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keppiveneilijät varastoi sinne keppejään talveksi eli nimen pitäisi ilman muuta olla keppien säilytyspaikka talvella. Mastovaja on liian epäselvä, ei voi tietää onko masto vajassa vai vaja mastossa, mastokin on sanana jotain ulkomaan sanastoa eikä suomalainen voi tietää mitä se tarkoittaa. Kielten sotkeminenhan on vaarallista.

        Saako myös puomeja säilyttää kyseisessä majassa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saako myös puomeja säilyttää kyseisessä majassa?

        Saa, jos se on keppien säilytyspaikka, mutta mastovajaan niitä puomeja ei saa viedä. Puomit kuuluu lossirantoihin, parkkihalleihin ja tasoristeyksiin.


      • Anonyymi

        Se tulee ruotsista:mastförråd. Eli roisin aseteltuna "råd för mast". Sinne saa mastonsa laittaa siis vain ne, joilla on varaa mastoon.

        Puomi taas on ruotsiksi bom eli pummi. Pummeilla ei ole varaa mastoon, siksi puomit täytyy säilöä pummivajassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se tulee ruotsista:mastförråd. Eli roisin aseteltuna "råd för mast". Sinne saa mastonsa laittaa siis vain ne, joilla on varaa mastoon.

        Puomi taas on ruotsiksi bom eli pummi. Pummeilla ei ole varaa mastoon, siksi puomit täytyy säilöä pummivajassa.

        No se oli kyllä roisisti aseteltuna. Mast för råd on masto neuvostolle, eli ei pelkkä raha riitä vaan pitää olla statusta ja auktoriteettia että sen maston saa.

        Eihän puomit sinne pummivarastoon sovi kun siellä on ne pummit. Toisaalta pummi on suunnistajan huti kun ei löydetäkään rastille, eikä ne mitään tilaa vie, mutta katoaako ne puomit kuitenkin sinne sekaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No se oli kyllä roisisti aseteltuna. Mast för råd on masto neuvostolle, eli ei pelkkä raha riitä vaan pitää olla statusta ja auktoriteettia että sen maston saa.

        Eihän puomit sinne pummivarastoon sovi kun siellä on ne pummit. Toisaalta pummi on suunnistajan huti kun ei löydetäkään rastille, eikä ne mitään tilaa vie, mutta katoaako ne puomit kuitenkin sinne sekaan?

        Tämä on kyllä seikka johon minun pitää seuran masotvajapäällikkönä kiinnittää huomiota. Enpä ole minäkään kiinnittänyt moiseen huomiota, pitänee ottaa asia esiin seuraavassa kokouksessa. Meidänkin seuran mastovajassa on mastot ja puomit sekaisin, puomeille pitää olla oma vajansa. Mitä mieltä olette kuuluuko myös puomivajan hallinointi seurassa mastopäällikölle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on kyllä seikka johon minun pitää seuran masotvajapäällikkönä kiinnittää huomiota. Enpä ole minäkään kiinnittänyt moiseen huomiota, pitänee ottaa asia esiin seuraavassa kokouksessa. Meidänkin seuran mastovajassa on mastot ja puomit sekaisin, puomeille pitää olla oma vajansa. Mitä mieltä olette kuuluuko myös puomivajan hallinointi seurassa mastopäällikölle.

        Ei mastopäällikkö eikä mastovajapäällikkö voi ottaa puomivajan hallinnointiin kantaa ilman kaksoistutkintoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on kyllä seikka johon minun pitää seuran masotvajapäällikkönä kiinnittää huomiota. Enpä ole minäkään kiinnittänyt moiseen huomiota, pitänee ottaa asia esiin seuraavassa kokouksessa. Meidänkin seuran mastovajassa on mastot ja puomit sekaisin, puomeille pitää olla oma vajansa. Mitä mieltä olette kuuluuko myös puomivajan hallinointi seurassa mastopäällikölle.

        Voit esittää siellä kokouksessa, että joku nimitetään puomineuvokseksi. Puomineuvos voi sitten perustaa komitean ja komitealle rahaston, jonka tehtäväksi jää vastuiden selvittäminen. Aikanaan sitten, jos seuran talous sen kestää, perustatte puomivajajaoston ja sille rahaston, jonka tehtäväksi jää puomivajan rakennuttamisen edellytysten selvitys.


    • Anonyymi

      Wanha sähköasentajan pistorasiaa koskeva nyrkkisääntö, joka tosin ei perustu mihinkään pykäliin eikä paragraafeihin, on että vaihe vasemmalla on väärin.
      Jos pistorasia on paapuurin puoleisella seinällä, niin saako siihen kytkeä vaihejohdinta ollenkaan?

      • Anonyymi

        Aivan mielenkiinnosta kyselen, mille puolelle nykyisin vaihe kytketään pistorasiassa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan mielenkiinnosta kyselen, mille puolelle nykyisin vaihe kytketään pistorasiassa?

        Ihan mihin sattuu koska oikea ja vasen on niin abstrakteja käsitteitä. Esim. joissain kiinteästi johdotetuissa nelipaikkaisissa pinta-asennettavissa seinärasioissa vaiheista puolet on vasemmalla ja puolet oikealla, tai ylhäällä ja alhaalla jos asentaa sen toisin päin.

        Aikoinaan kun maallikkona kytkin ryhmiä tuon vvv-säännön mukaan niin ryhmäkeskuskytkentää ja tarkastusta tekemään tullut ammattisähkäri oli sitä mieltä, että ne oli kaikki väärin päin, mutta antoi olla.


      • Anonyymi

        Tottakai saa, kunhan lähestyt asennuskohtaa keulasta, mutta samalla keikalla ei sitten styyran puolelle saakaan asentaa.


      • Anonyymi

        Mutta kummalla vasemmalla se vaihe on väärin? Taloissa ei käytetä paapuuria ja styyrpuuria, joten tämän ketjun inttäjien mielestä on varmasti täysin mahdotonta määrittää kumpaan reikään se vaihe liitetään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kummalla vasemmalla se vaihe on väärin? Taloissa ei käytetä paapuuria ja styyrpuuria, joten tämän ketjun inttäjien mielestä on varmasti täysin mahdotonta määrittää kumpaan reikään se vaihe liitetään.

        Voihan olla kyseessä uiva kesämökki tai asuntolautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan mielenkiinnosta kyselen, mille puolelle nykyisin vaihe kytketään pistorasiassa?

        Ns. hyvää asennustapaa noudatettaessa kaikki rasiat kytketään samalla tavalla.
        Asentaja voi sitten vapaasti valita sen, onko styyrpuuri parempi kuin paapuuri.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kummalla vasemmalla se vaihe on väärin? Taloissa ei käytetä paapuuria ja styyrpuuria, joten tämän ketjun inttäjien mielestä on varmasti täysin mahdotonta määrittää kumpaan reikään se vaihe liitetään.

        Niinhän se onkin tuollaisilla nyrkkisäännöillä mahdotonta, eikä sitä oikeasti ole määritelty.

        Vaihe Väärin Vasemmalla on ihan tyhjää sanahelinää ellei määritellä tarkastellaanko valmista asennusta vai kädessä olevaa pistorasiaa kun johtimia ollaan liittämässä sen taustapuolelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ns. hyvää asennustapaa noudatettaessa kaikki rasiat kytketään samalla tavalla.
        Asentaja voi sitten vapaasti valita sen, onko styyrpuuri parempi kuin paapuuri.

        Kerro se kojevalmistajille jotka tekevät tuosta mahdottoman. Kaikkia hyväksyttyjä pistorasioita ei voi kytkeä sinun ns. hyvän asennustavan mukaisesti koska niissä on sisäinen ristiriita jo tehtaalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro se kojevalmistajille jotka tekevät tuosta mahdottoman. Kaikkia hyväksyttyjä pistorasioita ei voi kytkeä sinun ns. hyvän asennustavan mukaisesti koska niissä on sisäinen ristiriita jo tehtaalta.

        Ei ole minun vikani jos kojetehtaalla on oikea ja vasen vaihtuneet rasioita kasatessa.
        Voihan tietysti olla niinkin, että veneisiin valmistetaan erikseen styyrpuurin ja paapuurin rasioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole minun vikani jos kojetehtaalla on oikea ja vasen vaihtuneet rasioita kasatessa.
        Voihan tietysti olla niinkin, että veneisiin valmistetaan erikseen styyrpuurin ja paapuurin rasioita.

        Kerran yksi asiakas halusi lattiaan asennettavan laatikon jossa oli pistorasioita ja avattava kansi. Hiukan ihmettelin miten tuo vvv-sääntö tässä tapauksessa toimii mutta onneksi asiakas asensi laatikot ja teki kytkennät itse. Jä tosin jonkin verran kaivertamaan se, toimitinko sittenkin vasemman- vai oikeankätiset laatikot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole minun vikani jos kojetehtaalla on oikea ja vasen vaihtuneet rasioita kasatessa.
        Voihan tietysti olla niinkin, että veneisiin valmistetaan erikseen styyrpuurin ja paapuurin rasioita.

        Ei ne ole tehtaalla mitenkään vahingossa vaihtuneet, vaan ne on suunniteltu sellaisiksi eikä niitä voi sisäisesti uudelleenjohdottaa. Jos olisit sähkäri niin tietäisit oikein hyvin mistä on kyse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän se onkin tuollaisilla nyrkkisäännöillä mahdotonta, eikä sitä oikeasti ole määritelty.

        Vaihe Väärin Vasemmalla on ihan tyhjää sanahelinää ellei määritellä tarkastellaanko valmista asennusta vai kädessä olevaa pistorasiaa kun johtimia ollaan liittämässä sen taustapuolelle.

        Onneksi sähkäreissä on niitäkin, jotka eivät ole purjehtijoita, niin ei ole tarvinnut tehdä tuostakin ongelmaa.

        Ihan uteliaisuudesta, jos opastat autossa kuljettajaa kääntymään, niin muistatko ensin määritellä minkä referenssin mukaista vasenta tai oikeaa tarkoitat? Vai voisiko vain olla niin, että vaikka teoriassa on mahdollista ymmärtää väärin, niin käytännössä kommunikaatio toimii ilman että erikseen määritellään.. Sama veneessä ja pistorasiassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi sähkäreissä on niitäkin, jotka eivät ole purjehtijoita, niin ei ole tarvinnut tehdä tuostakin ongelmaa.

        Ihan uteliaisuudesta, jos opastat autossa kuljettajaa kääntymään, niin muistatko ensin määritellä minkä referenssin mukaista vasenta tai oikeaa tarkoitat? Vai voisiko vain olla niin, että vaikka teoriassa on mahdollista ymmärtää väärin, niin käytännössä kommunikaatio toimii ilman että erikseen määritellään.. Sama veneessä ja pistorasiassa.

        Autolautalla asia on harvinaisen yksinkertainen. Barbord on eri puolella kuin styrbord niin että styrman ei vahingossa eksy barbordin ääreen ja muutu ruorijuopoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne ole tehtaalla mitenkään vahingossa vaihtuneet, vaan ne on suunniteltu sellaisiksi eikä niitä voi sisäisesti uudelleenjohdottaa. Jos olisit sähkäri niin tietäisit oikein hyvin mistä on kyse.

        Voihan ne tosiaan vaihtua ihan tarkoituksellakin niin että asentajalla menee taas kerran sormi suuhun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voihan ne tosiaan vaihtua ihan tarkoituksellakin niin että asentajalla menee taas kerran sormi suuhun.

        Sitä kutsutaan optimoinniksi. Urakkaa tekevää asentajaa ei vois vähempää kiinnostaa miten päin ne menee kunhan kevi on omalla paikallaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi sähkäreissä on niitäkin, jotka eivät ole purjehtijoita, niin ei ole tarvinnut tehdä tuostakin ongelmaa.

        Ihan uteliaisuudesta, jos opastat autossa kuljettajaa kääntymään, niin muistatko ensin määritellä minkä referenssin mukaista vasenta tai oikeaa tarkoitat? Vai voisiko vain olla niin, että vaikka teoriassa on mahdollista ymmärtää väärin, niin käytännössä kommunikaatio toimii ilman että erikseen määritellään.. Sama veneessä ja pistorasiassa.

        Poikkeuksena ne maan kaksi sähkäriä jotka pyrkivät noudattamaan ns. hyvää asennustapaa ja osaavat purjehtiakin. Niissä kojeissa kun usein on taustapuolella merkinnät vaiheelle, nollalle ja suojamaalle, niin pitäähän niitä kaikkia kädessä pyöritellä.

        Käytännössä menee juurikin niin, että kysellään noita "kumman vasen" ja tulkitaan nyrkkisääntöjä eri tavoin... nyrkkisäännöillä vaan ei ole paskaakaan merkitystä kun todellisia sääntöjä noudattaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poikkeuksena ne maan kaksi sähkäriä jotka pyrkivät noudattamaan ns. hyvää asennustapaa ja osaavat purjehtiakin. Niissä kojeissa kun usein on taustapuolella merkinnät vaiheelle, nollalle ja suojamaalle, niin pitäähän niitä kaikkia kädessä pyöritellä.

        Käytännössä menee juurikin niin, että kysellään noita "kumman vasen" ja tulkitaan nyrkkisääntöjä eri tavoin... nyrkkisäännöillä vaan ei ole paskaakaan merkitystä kun todellisia sääntöjä noudattaa.

        Jos asentaja noudattaa oikeita meriteiden sääntöjä niin asennksetkin menevät oikein kun väistää kevin oikealta styyrpuurin puolella vihreän valon näkyessä ja muualla päinvastoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi sähkäreissä on niitäkin, jotka eivät ole purjehtijoita, niin ei ole tarvinnut tehdä tuostakin ongelmaa.

        Ihan uteliaisuudesta, jos opastat autossa kuljettajaa kääntymään, niin muistatko ensin määritellä minkä referenssin mukaista vasenta tai oikeaa tarkoitat? Vai voisiko vain olla niin, että vaikka teoriassa on mahdollista ymmärtää väärin, niin käytännössä kommunikaatio toimii ilman että erikseen määritellään.. Sama veneessä ja pistorasiassa.

        Jos joko opettaja tai oppilas istuu autossa selkä menosuuntaan, on referenssi ilman muuta määriteltävä.


    • Anonyymi

      Perussuomalainen merimiesslangi kunniaan! Oikea on oikea, vasen vasen ja sidloora sitä mitä satamissa tarjotaan.

    • Anonyymi

      Itse käytän ilmansuuntia. Eli komennan ruorimiestä esim. käännä itään! Käännä etelään! Kiristä idänpuoleista narua!

      • Anonyymi

        Ei veneessä ole mitään naruja. On köysiä, skuutteja, falleja, reivejä jne. ja jokaisella on tietysti etunimi (esim. ankkuriköysi, isoskuutti, spinnufalli, kakkosreivi) ettei ole epäselyyttä mistään. Ei niitä nimiä huvin vuoksi ole keksitty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei veneessä ole mitään naruja. On köysiä, skuutteja, falleja, reivejä jne. ja jokaisella on tietysti etunimi (esim. ankkuriköysi, isoskuutti, spinnufalli, kakkosreivi) ettei ole epäselyyttä mistään. Ei niitä nimiä huvin vuoksi ole keksitty.

        Minäpä olen keksinyt että nuo narujen nimet on alunperinkin keksitty ihan huvin vuoksi ihan niinkuin purjehtijoiden kipparinlakki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei veneessä ole mitään naruja. On köysiä, skuutteja, falleja, reivejä jne. ja jokaisella on tietysti etunimi (esim. ankkuriköysi, isoskuutti, spinnufalli, kakkosreivi) ettei ole epäselyyttä mistään. Ei niitä nimiä huvin vuoksi ole keksitty.

        Täytyyhän jotenkin erottaa veneen eri puolilla olevat skuutit. Spinnulla on skuutit yhtäaikaa sekä idän että lännen puoleisella sivulla. Tai etelän ja pohjoisen. Minun veneessäni on paljonkin naruja, suosittele niiden hankkimista sinullekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäpä olen keksinyt että nuo narujen nimet on alunperinkin keksitty ihan huvin vuoksi ihan niinkuin purjehtijoiden kipparinlakki.

        Et sinä mitään ole keksinyt. Kuvittelet vaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sinä mitään ole keksinyt. Kuvittelet vaan.

        Minä narrasin. En minä mitään ole keksinyt. Nuo narujen nimet on keksitty ihan huvin vuoksi jo kauan sitten ihan niinkuin Aku Ankka ja Grimmin Sadut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei veneessä ole mitään naruja. On köysiä, skuutteja, falleja, reivejä jne. ja jokaisella on tietysti etunimi (esim. ankkuriköysi, isoskuutti, spinnufalli, kakkosreivi) ettei ole epäselyyttä mistään. Ei niitä nimiä huvin vuoksi ole keksitty.

        Mulla on veneessä paljonkin naruja, satoja metrejä. Niillä tosiaan on erilaisia nimiä, kuten spinnufalli, alagaija jne, mutta tottelevat myös sellaisia nimiä kuin "se punainen naru". Koska veneeni on pikkuinen 32-jalkainen, ei siellä varsinaisia köysiä ole lainkaan, mutta kiinnitykseen käytettävät narut ovat jo sen verran paksuja että niistä tulee toisinaan käytettyä köyteen pohjautuvia nimityksiä, kuten "ankkuriköysi".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on veneessä paljonkin naruja, satoja metrejä. Niillä tosiaan on erilaisia nimiä, kuten spinnufalli, alagaija jne, mutta tottelevat myös sellaisia nimiä kuin "se punainen naru". Koska veneeni on pikkuinen 32-jalkainen, ei siellä varsinaisia köysiä ole lainkaan, mutta kiinnitykseen käytettävät narut ovat jo sen verran paksuja että niistä tulee toisinaan käytettyä köyteen pohjautuvia nimityksiä, kuten "ankkuriköysi".

        Purjelankaa löytyy, ja erinäisiä köysiä. Narujakin, mutta ei venevarusteista vaan vaatteista, nyöreiksi voisi joku niitäkin kutsua.


    • Anonyymi

      Niin no, onhan kakkonenkin aina kakkonen paitsi toisille kakkonen on ykkönen...

    • Anonyymi

      Olemme pääsemässä perimmäisten kysymysten äärelle. Hieman lisää ponnistelua, niin saamme tästä täydellisen D.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

      Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5269
    2. Jos me voitais puhua

      Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3450
    3. Jenna meni seksilakkoon

      "Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2850
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

      Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      57
      2672
    5. Mikä sinua ja

      kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      172
      2338
    6. On ikävä sua

      Koko ajan
      Ikävä
      25
      2137
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

      Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      1889
    8. Vielä kerran.

      Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1855
    9. Vain yksi elämä

      Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1771
    10. M nainen tiedätkö mitä

      Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe