Miksi Malö on vielä pystyssä?

Anonyymi-ap

14

635

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mikä suomalainen veistämö tekee/on tehnyt Malö/HR/Najad -tyyppisiä veneitä?

      Ei äkkiseltään tule yhtäkään mieleen.

      Konkurssissahan on koko Suomi, ne joilla on varaa ostella uusia veneitä, eivät osta niitä tänne eivätkä varsinkaan alle 60 jalan leluja.

    • Anonyymi

      Esimerkiksi Nauticat ja Degerö tekivät samankaltaisia raskaita matkaveneitä.

      • Anonyymi

        Degerö ja Nauticat ovat moottoripursia, ruotsalaiset taas raskaita purjeveneitä.

        Kumpikin noista suomalaisista on kammottavia purjeveneinä, sisätiloiltaan järkyttäviä sokkeloita.
        Laadusta en osaa sanoa mitään, koska noihin en käsiäni pistäisi.


      • Anonyymi

        Onko Degerö lopettanut? Kohtuu iäkkäitä alkavat perustajat jo olla.


    • Anonyymi

      Noin yleisesti, Suomi on yritysverotuksen ja henkilöstökulurakenteen vuoksi paska maa yrittää. Siksi monet firmat, erityisesti isommat firmat (varsinkin tuotantoa harjoittavat), vievät firmansa kaaaaaaaauas pois Suomesta.

    • Anonyymi

      Ruotsissa myydään luokkaa 100 uutta purjevenettä vuodessa, Suomessa 15. Ruotsin lukuihin mahtuu siis hyvin joukkoon 3 Malöä, jolla veistämö pysyy jo jotenkin pystyssä, jos rahaa tulee muustakin kuin veneiden rakennuksesta. Esim. alihankinnasta, korjauksista, telakointipalveluista jne. Suomessa taas 15 veneen joukkoon ei montaa kotimaista venettä mahdu.

      • Anonyymi

        Tänä vuonna rekisteröity 12 purjevenettä. Saattaa uuden purjeveneen hankinta olla varakkaamman väen harrastus. Mihin noita Firstejä muuten tarvitaan, kun Venenetti pursuaa pieniä puoli-ilmaisia purkkareita?

        Beneteau First 18SE 1
        Beneteau First 24 1
        Beneteau Oceanis 30.1 1
        Dehler 38 SQ 1
        Hallberg-Rassy 340 1
        Lagoon Lagoon 51 1
        Linjett 39 1
        Muu JPK 1030 JPK RACING 1
        Swan 55 1
        Wauquiez Pilot Saloon 48e 1
        X-Yachts X 4.3 mk2 1
        Omavalmiste muut 1


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tänä vuonna rekisteröity 12 purjevenettä. Saattaa uuden purjeveneen hankinta olla varakkaamman väen harrastus. Mihin noita Firstejä muuten tarvitaan, kun Venenetti pursuaa pieniä puoli-ilmaisia purkkareita?

        Beneteau First 18SE 1
        Beneteau First 24 1
        Beneteau Oceanis 30.1 1
        Dehler 38 SQ 1
        Hallberg-Rassy 340 1
        Lagoon Lagoon 51 1
        Linjett 39 1
        Muu JPK 1030 JPK RACING 1
        Swan 55 1
        Wauquiez Pilot Saloon 48e 1
        X-Yachts X 4.3 mk2 1
        Omavalmiste muut 1

        Eipä tuossa listassa tosiaan yhtään massojen karvalakkia ole, ellei Oceanista sellaiseksi laske, mutta uutena lähes 200k kaikkineen on sekin.

        Jos olisi ylimääräistä rahaa, niin itse miettinyt että tuollainen pikkufirsti voisi olla eloisa ja hallittavan kokoinen vene pikkumiehistöllä mökkirantaan ja lähivesillä kikkailuun + samalla lähisaariravintolassa vierailuun. Miksei kisoihinkin, jos lähistöllä sattuisi sellaisia olemaan.

        Ei hankinnassa mitään järkeä olisi, mutta missäpä tässä elämässä on


    • Anonyymi

      Itselläni on ollut useampi 2000-luvun First - mutta sanon, että nämä Seascape-kopiot ovat kyllä joo - nopeita - mutta sisustaltaan sellaisia Bajamajoja, ettei tulisi mieleenkään jäädä sellaiseen yöksi.

      En itse asiassa käsitä, mille kohderyhmälle tuohon hintaan niitä tehdään?
      Retkiveneenä onneton, kilpakäyttöön kelpaa, jos heittää sisustasta kaiken irtilähtevän ja moottorikaivoon upotetun typerän perämoottorin mäelle.

      Perhekäytössä perseestä, eikä noilla yksinpurjehduksessa tee mitään, kädet loppuvat kesken.
      Mitään keittimiä, lämppäreitä jne, noihin on turha laittaa, koska lisäpaino.
      Tuollaisena taas moisesta sisustuksesta tulee lähinnä paha olo - edelleen olkoonkin, että menevät purjeilla todella kovaa.

      No joo. Saahan noita vanhempia edelleen.
      Ja aina voi luopua koko harrastuksesta. Purjevene ei kuitenkaan ole mikään polttomerkki, siitä nyt sentään vielä jotenkin pääsee eroon huonoinakin aikoina.
      Ja vanhemmilla romuilla kierrätys tai homehtuminen takapihalle pressun alle ovat tietysti yksi vaihtoehto.

      Tosiasia on, että uusien hinnat ovat karanneet viimeisen 20 vuoden aikana täysin käsistä.
      2000-luvun alussa sai sisäkoneellisen Beneteaun Antares 6:n kaikkine hyvineen, jääkaapit, plotterit, keitin, paskis, avotilan patjat jne. uutena Suomessa muovipussissa 45 000 eurolla, Pikku First 21.7 maksoi purjeineen myrkkymaalattuna Suomeen tuotuna ja rikattuna vedessä 28 000 euroa.
      Ostin molemmat noihin aikoihin.

      Vaikka 20 vuotta onkin kulunut, pientäkään purkkaria ei enää saa puolen vuoden nettoliksalla, joten se siitä.....

      • Anonyymi

        Minäkin kyllä ihmettelen onnettomia sisätiloja. Jos vertaa vaikka tähän Jeanneau Sun 2500, niin tällähän pari tyyppiä mukavasti lomailisi. Suomen oloissa tämä olisi järkevä vene. Aikoinaan messuilla kävin tällaisen tsekkaamassakin. Jos yksin liikkuisin, tämä olisi loistava.

        https://www.theyachtmarket.com/en/boat-for-sale/2566807/


      • Anonyymi

        Onhan tahti ollut hurjaa. Viimeisen kymmenen vuoden aikana uusien hinnat ovat n. tuplaantuneet. Hanse 388 tuli 2012, jolloin hinnat alk. 112 000. Nyt samaa asuntovaunun/veneen-risteytystä saa lähteä varustelemaan 200 000 eurosta. Lisävarusteiden hinnat ovat myös seuranneet kehitystä. Purjehdusvalmiina kumpikin on kun lähtöhinnan kertoo 1,5:llä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan tahti ollut hurjaa. Viimeisen kymmenen vuoden aikana uusien hinnat ovat n. tuplaantuneet. Hanse 388 tuli 2012, jolloin hinnat alk. 112 000. Nyt samaa asuntovaunun/veneen-risteytystä saa lähteä varustelemaan 200 000 eurosta. Lisävarusteiden hinnat ovat myös seuranneet kehitystä. Purjehdusvalmiina kumpikin on kun lähtöhinnan kertoo 1,5:llä.

        Väittäisin sen johtuvan Bavan konkasta ja kuihtumisesta. Hinnalla ei enää kilpailla samalla tavalla kuin silloin. Bavarialla oli liukuhihna, jolta piti saada veneitä kaupaksi tarpeeksi nopeaan tahtiin, jotta tehdas pysyi koko ajan kiireisenä. Muuten olisi menetetty liukuhihnan edut. Nyt kun vain Beneteau-konserni valmistaa tuohon tyyliin veneitä, ei enää ole kilpailua. Markkinatalouden sääntöjen jonkun pitäisi nyt alkaa valmistaa vastaavia veneitä halvemmalla, jos se on mahdollista.


    • Anonyymi

      Suomalaiset yritykset on luovuttajia. Huonojen aikojen koittaessa ratkaisuksi haetaan näivettämistä ja kulujen armotonta karsimista. Tuotantoa ajetaan jo ennakoivasti alas ja markinaosuudesta tingitään, ennen kuin muut ehtii reagoida. Sen sijaan, että aktiivisesti ponnisteltaisiin myynnin eteen, lyödäänkin hanskat tiskiin kun prkle ei tästä kumminkaan mitään tule.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7563
    2. 107
      5628
    3. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      83
      5057
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      139
      4466
    5. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      11
      3160
    6. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      50
      2855
    7. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2769
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      61
      2387
    9. Törkeää toimintaa

      Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2374
    10. Hei........

      Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      56
      1986
    Aihe