NDT-Tarkastaja

JuSa

Mitä kuuluu NDT-Tarkastajan tehtäviin?
Millaista palkkaa ko. ammatissa nautitaan??

33

53037

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarkastuksia

      NDT-tarkastaja tekee ns. ainetta rikkomattomia tarkastuksia ja kirjoittaa raportteja.

      NDT = non destructive testing

      NDT- menetelmiä ovat esim. ultraääni-, magneettipartikkeli-, röntgen- ja tunkeumanestetarkastukset.

      Palkat ovat varmaan samaa luokkaa kuin muillakin metallin ammattilaisilla.

    • palkka

      2199 euroa plus päiväraha

      • JuSa

        Onko tuo nyt joku alkupalkka vai pitempään tehneen ammattilaisen palkka??


      • Matts
        JuSa kirjoitti:

        Onko tuo nyt joku alkupalkka vai pitempään tehneen ammattilaisen palkka??

        Riippuu tietty pajasta ym. Meillä tarkastajat tienaa kutakuinkin 30.000.-/ vuosi matkoista kertyvät verottomat lisät.


    • *test

      Oletko hakemassa Polartestin NDT-tarkastajan paikkaa?

      • JuSa

        Kyllä. Kuinkas niin?? oletko itsekin? jos olet niin
        millaisella koulu/työ kokemuksella?


      • mane
        JuSa kirjoitti:

        Kyllä. Kuinkas niin?? oletko itsekin? jos olet niin
        millaisella koulu/työ kokemuksella?

        minä kanssa hain p.testille koulutukseen. vankka kokemus metallialalta ja teku takana. vielä ei ole mitään paikasta kuulunut, entäs sulla?


      • JuSa
        mane kirjoitti:

        minä kanssa hain p.testille koulutukseen. vankka kokemus metallialalta ja teku takana. vielä ei ole mitään paikasta kuulunut, entäs sulla?

        No huh... luulis noilla jo työtä irtoavan.
        Itsellä metallin pt. ja vain hieman työkokemusta.

        Mailasin alkuviikosta sinne työkkäriin ja sanoivat että loppuviikosta katsovat ketä kutsuvat haastatteluun. Eli ehkä ensiviikolla jo jotain kuuluu.

        Saa sitten nähdä kuinka käy.

        Haitko muuten Kouvolaan vai Lappeenrantaan???

        Onko sulla kuvaa tarkastajan vuosiansioista tällä alueella?


      • mane
        JuSa kirjoitti:

        No huh... luulis noilla jo työtä irtoavan.
        Itsellä metallin pt. ja vain hieman työkokemusta.

        Mailasin alkuviikosta sinne työkkäriin ja sanoivat että loppuviikosta katsovat ketä kutsuvat haastatteluun. Eli ehkä ensiviikolla jo jotain kuuluu.

        Saa sitten nähdä kuinka käy.

        Haitko muuten Kouvolaan vai Lappeenrantaan???

        Onko sulla kuvaa tarkastajan vuosiansioista tällä alueella?

        Soitin hakemukseni perään työkkäriin ja sanoivat kanssa että viimeviikolla alkavat hakemuksia käsittelemään. Sain sen kuvan että alkukoulutus olisi täällä Turun suunnalla, tiedä sitten...

        Palkasta ei tietoa, eipä kai se kaksinen ole, ainakaan alkuun.


      • *test
        JuSa kirjoitti:

        Kyllä. Kuinkas niin?? oletko itsekin? jos olet niin
        millaisella koulu/työ kokemuksella?

        Jep.Hain itsekin. Ei ole kuulunut vielä mitään. AMK inssin paperit tuotantotekniikasta ja työkokemusta melkein viisi vuotta, mutta valitettavasti ei metallialalta. Saa nähdä kuin käy...


      • hakenut
        *test kirjoitti:

        Jep.Hain itsekin. Ei ole kuulunut vielä mitään. AMK inssin paperit tuotantotekniikasta ja työkokemusta melkein viisi vuotta, mutta valitettavasti ei metallialalta. Saa nähdä kuin käy...

        Soitin hakemukseni perään, ei vielä mtn tietoa. Hidasta on heillä touhu. Jos koulutus alkaa elokuussa, luulisi jotain tietoa annettavan, täytyyhän kaikki irtisanomiset ym. asiat saada kunnialla hoidettua.Vai valitseeko PT kouluttetavansa suoraan "baaripuolen ammattimiehistä." Jotenkin tuntuu että tässä koulutuksessa tuhlataan vain jostain työvoimaministeriöstä/ties mistä anottuja työllistämismäärärahoja. Tuskinpa mitään pysyvää syntyy. Tämä tosin vain minun mielipide.

        Mitä muut ajattelette?


      • JuSa
        hakenut kirjoitti:

        Soitin hakemukseni perään, ei vielä mtn tietoa. Hidasta on heillä touhu. Jos koulutus alkaa elokuussa, luulisi jotain tietoa annettavan, täytyyhän kaikki irtisanomiset ym. asiat saada kunnialla hoidettua.Vai valitseeko PT kouluttetavansa suoraan "baaripuolen ammattimiehistä." Jotenkin tuntuu että tässä koulutuksessa tuhlataan vain jostain työvoimaministeriöstä/ties mistä anottuja työllistämismäärärahoja. Tuskinpa mitään pysyvää syntyy. Tämä tosin vain minun mielipide.

        Mitä muut ajattelette?

        Onkos kukaan paikkaa hakenut saanut mitään tietoa polarin tai työkkärin suunnalta?


    • JuSa

      ..... kuulunut mitään??

      täytyy varmaan unohtaa koko putka... *#!kele!

      • JuSa

        Tänään sitten soittelivat ja pyysivät haastatteluun. Aikaisemmin kesällä kyllä tuli kirje että ei tarvi edes tulla haastatteluun.

        Täytyy nyt viikonlopun yli miettiä että meneekö sinne.


        Onkos muut firmaan hakeneet kuulleet polarin suunnalta mitään???


      • mane
        JuSa kirjoitti:

        Tänään sitten soittelivat ja pyysivät haastatteluun. Aikaisemmin kesällä kyllä tuli kirje että ei tarvi edes tulla haastatteluun.

        Täytyy nyt viikonlopun yli miettiä että meneekö sinne.


        Onkos muut firmaan hakeneet kuulleet polarin suunnalta mitään???

        samalle koulutukselle kanssa hain ja en muistaakseni mitään tietoa sieltä saanut. näyttää taas olevan työkkärin sivulla sama ndt-tarkastajan-koulutus ilmoitus. kerro jusa mitä sä päätit!


      • JuSa
        mane kirjoitti:

        samalle koulutukselle kanssa hain ja en muistaakseni mitään tietoa sieltä saanut. näyttää taas olevan työkkärin sivulla sama ndt-tarkastajan-koulutus ilmoitus. kerro jusa mitä sä päätit!

        Ei tullut käytyä.... lompakko ei anna periksi ehtoja
        tuolle työlle. Ensin työvoimakoulutusta 3kk, eli pelkkä päiväraha matka kulut. Sitten oppisopimus n.1vuosi n.1500€/kk, jonka jälkeen nousee 300€/ suoritettu "vaativuus luokka". Pitkään töitä tehneen ammattilaisen palkka mahdollisesti n.2500€/kk. Näin kertoi työkkärin täti. Parempi pysyä nykyisessä duunissa vaikka onkin paska liksa.


    • päässyt

      Alan palkkaus ei pidä paikkaansa, jos sanotaan, että se on jopa 2500€. Erittäin harva pääsee siihen.

      Myös matkatyötä on vähemmän kuin ennen, koska jokaisella yrityksellä on aluekonttoreita yhä tiheämmässä ja enemmän.

      En suosittelen. Olen hakeutumassa pois.

      • keijo

        Alalla alkupalkka on aika surkea, mikä ei houkuttele, mutta kokemuksen ja koulutuksen myötä se nousee siedettävämmälle tasolle. NDT-alallahan firmat joutuvat itse maksamaan henkilöstönsä pätevyyskoulutuksen. Plussana alasta voi mainita mm. että töitä on varmasti tulevaisuudessakin ja kokemuksen myötä voi olla tarjolla parempiakin hommia.


      • Anonyymi
        keijo kirjoitti:

        Alalla alkupalkka on aika surkea, mikä ei houkuttele, mutta kokemuksen ja koulutuksen myötä se nousee siedettävämmälle tasolle. NDT-alallahan firmat joutuvat itse maksamaan henkilöstönsä pätevyyskoulutuksen. Plussana alasta voi mainita mm. että töitä on varmasti tulevaisuudessakin ja kokemuksen myötä voi olla tarjolla parempiakin hommia.

        Pitää osata mennä kieli keskellä suuta ja kestää pomojen pompotukset, että pääset niin parempiin töihin. Lisäksi pitää osata ja haluta puukottaa työkaveria selkään juoruamalla pomoille, niin sinusta tulee firman mies ja saat level 3 koulutukset ja työtehtävät. Ahkeria ei välttämättä päästetä näihin, vaan heitä tarvitaan kentälle tekemään niitä tarkastuksia.


    • pahahepa

      Sellainen yritys kun eurotest group hakee ja mahdollisesti myös kouluttaa NDT tarkastajia. Käy kattoo www.eurotest.fi palkka on hyvä, riippuu mitä osaa

      • tehdä itse toimien yrittäjänä

        Mites on? Voisiko tuota NDT-tarkastajan hommaa tehdä yksityisyrittäjänä vai vaaditaanko siihen sen verran isoja rahallisia panostuksia laitteisiin, koulutuksiin, virallisiin hyväksyntöihin/sertifikaatteihin ettei se ole kannattavaa?

        Meinasin, jotta jos pääsisi tuollaiseen koulutukseen ja jonkun vuoden jälkeen tekisi samaa hommaa täysin omatoimisesti. Saattaisi jäädä käteenki jonkin verran enemmän.


      • SSSus
        tehdä itse toimien yrittäjänä kirjoitti:

        Mites on? Voisiko tuota NDT-tarkastajan hommaa tehdä yksityisyrittäjänä vai vaaditaanko siihen sen verran isoja rahallisia panostuksia laitteisiin, koulutuksiin, virallisiin hyväksyntöihin/sertifikaatteihin ettei se ole kannattavaa?

        Meinasin, jotta jos pääsisi tuollaiseen koulutukseen ja jonkun vuoden jälkeen tekisi samaa hommaa täysin omatoimisesti. Saattaisi jäädä käteenki jonkin verran enemmän.

        Voit tehdä yrittäjänä mutta tarvitset pätevyydet, jotka maksavat ja niiden kaikkien saamiseen menee aikaa monta vuotta. Laitteet maksaa aika paljon. Voi olla kannattavaa jos on valmiit asiakkaat. Työ on aivan perseestä, eli joudut menemään paikkoihin mihin normaalijärkinen ihminen ei menisi vapaaehtoisesti. Toisaalta pääseepä matkustamaan jonnin verran. Neuvoni on pysyä kaukana tältä alalta jos on toinen vaihtoehto. Olen ollut alalla kymmenkunta vuotta ja tulen olemaankin kauan, tosin olen jo pois kenttähommista.


      • poispäässyt

        Eikös tässä ole juuri keskusteltu että pätevyyksien mukaan menee palkkaus? Joten tuskin Eurotest maksaa kovin ihmeellistä palkkaa liioin pätevöimättömälle miehelle.

        LUojan kiitos itse olen jo muissa hommissa.


      • tarjottu töitä
        poispäässyt kirjoitti:

        Eikös tässä ole juuri keskusteltu että pätevyyksien mukaan menee palkkaus? Joten tuskin Eurotest maksaa kovin ihmeellistä palkkaa liioin pätevöimättömälle miehelle.

        LUojan kiitos itse olen jo muissa hommissa.

        Kannattaako testaajaksi ryhtyä? Tarjottiin työtä ja palkka ihan ok, mutta kuinka paljon joutuu matkustamaan vuodessa, minkälaiset työolosuhteet. Is it worth it? Kertokaa thänks


      • Alalla oleva
        tarjottu töitä kirjoitti:

        Kannattaako testaajaksi ryhtyä? Tarjottiin työtä ja palkka ihan ok, mutta kuinka paljon joutuu matkustamaan vuodessa, minkälaiset työolosuhteet. Is it worth it? Kertokaa thänks

        Makuasia, että kannattaako. Itse alalla toistakymmentä vuotta toimineena voin sanoa, että työttömänä ei ainakaan ole tarvinnut olla tänä aikana.

        Palkka vieraan palveluksessa ei välttämättä kenttätöissä päätä huimaa, mutta toisaalta kokemuksiakin voi pitää rikkautena. Omalla kohdallani töitä on tehty ydinvoimaloissa niin kotimaassa kuin muuallakin, monen näköisissä tehtaissa, öljynjalostamoilla ja tietysti konepajoillakin.

        Matkapäiviä voi olla aivan laidasta laitaan. Itselläni niitä tulee vuodessa parisen sataa, kilsoja auton mittariin helpostikin yli 50000 vuodessa. Ulkomaan keikkoja en enää tee kuin satunnaisesti ja nekin muutaman päivän mittaisia korkeintaan. Itselläni vain "helpottavana" tekijänä se, että saan itse päättää aikatauluni ja työni.

        Takavuosina NDT-työt auttoivat ainakin allekirjoittanutta opiskelemaan ilman opintolainoja.

        Helpommallakin leipäsi varmasti saat, mutta mikä ei tapa, vahvistaa!


      • HitsariJari
        SSSus kirjoitti:

        Voit tehdä yrittäjänä mutta tarvitset pätevyydet, jotka maksavat ja niiden kaikkien saamiseen menee aikaa monta vuotta. Laitteet maksaa aika paljon. Voi olla kannattavaa jos on valmiit asiakkaat. Työ on aivan perseestä, eli joudut menemään paikkoihin mihin normaalijärkinen ihminen ei menisi vapaaehtoisesti. Toisaalta pääseepä matkustamaan jonnin verran. Neuvoni on pysyä kaukana tältä alalta jos on toinen vaihtoehto. Olen ollut alalla kymmenkunta vuotta ja tulen olemaankin kauan, tosin olen jo pois kenttähommista.

        Ja joku surkea joutuu siellä ”kamalassa paikassa” jopa hitsaamaan..


      • Anonyymi
        Alalla oleva kirjoitti:

        Makuasia, että kannattaako. Itse alalla toistakymmentä vuotta toimineena voin sanoa, että työttömänä ei ainakaan ole tarvinnut olla tänä aikana.

        Palkka vieraan palveluksessa ei välttämättä kenttätöissä päätä huimaa, mutta toisaalta kokemuksiakin voi pitää rikkautena. Omalla kohdallani töitä on tehty ydinvoimaloissa niin kotimaassa kuin muuallakin, monen näköisissä tehtaissa, öljynjalostamoilla ja tietysti konepajoillakin.

        Matkapäiviä voi olla aivan laidasta laitaan. Itselläni niitä tulee vuodessa parisen sataa, kilsoja auton mittariin helpostikin yli 50000 vuodessa. Ulkomaan keikkoja en enää tee kuin satunnaisesti ja nekin muutaman päivän mittaisia korkeintaan. Itselläni vain "helpottavana" tekijänä se, että saan itse päättää aikatauluni ja työni.

        Takavuosina NDT-työt auttoivat ainakin allekirjoittanutta opiskelemaan ilman opintolainoja.

        Helpommallakin leipäsi varmasti saat, mutta mikä ei tapa, vahvistaa!

        Jossain firmoissa tehdään juuri päinvastoin, eli keikalle haluavat tekevät paikalliset työt ja paikallisempia töitä kaipaavat lähetetään vuosiksi keikkatyömaille yövuorokuvauksiin.

        Itse halusin keikkatöihin, en päässyt, ajoin noin 300 km vuodessa työmatkoja. Loput firman autolla lähialueella.

        Näin ainakin toisessa isossa yhtiössä menetellään, joka Suomessa on.


    • ProHitsiW

      Yllätyin kyllä palkan huonoudesta?? mutta kyllä se hitsaajan työn varmasti voittaa mennen tullen:)

      • velis

        Mikä mahtaa olla NDT-testaajan kuukausipalkka? Ihan vaan peruspalkka. Itsellä tällä hetkellä 2500/kk ja toimistotyö, mutta tekniikka kiinnostaa. Koulutus prosessiteknikko.


      • mtptrtutdrt
        velis kirjoitti:

        Mikä mahtaa olla NDT-testaajan kuukausipalkka? Ihan vaan peruspalkka. Itsellä tällä hetkellä 2500/kk ja toimistotyö, mutta tekniikka kiinnostaa. Koulutus prosessiteknikko.

        Teknikon taustoilla alotusliksa ois varmaan 2000-2200e ja pätevyyksistä sitten lisää. Ite alalla reilut kolme vuotta ja 2750e/kk. Ja tuohon pitäis tulla hieman lisää vuodenvaihteessa... Pätevyyksiä täytyy kyllä hankkia kovaan tahtiin eli kouluttautumishalukkuus on kaikki kaikessa. Revisioista tienaa mukavasti kunhan jaksaa painaa kellon ympäri. Kilsahommia osuu kohdalle välillä liikaakin, joskus taas matkalaskut huutavat tyhjyyttään... Keskiarvona n.12000km vuodessa perheelliselle joka ei pahemmin reissaa. Olen kuitenkin yksikköni vähiten liikkuvia miehiä. Eikä alalla työskentely hassumpaa ole kunhan ei ajoittaisista TODELLA likaisista hommista pistä pahakseen. Alalle hankkiutumista en ole katunut (poislukien lomilta palatessa), ainakin meidän firma on ok työpaikkana.HUOM! Kun hankkiudut alalle, varmista että menet firmaan joka EI PAKOTA sinua lyhyellä varoitusajalla lähtemään yövuoroon kuvaamaan johonkin jumalanselän taakse kuukausiksi, tarkastajallakin saa olla muuta elämää. ERÄISSÄ yrityksissä on eri meininki.


      • Anonyymi

        Mielestäni koko metalliala ja etenkin hitsaukseen liittyvät tehtävät ovat menneet tosi huonoiksi viimeisen kymmenen vuoden aikana. Tulee todella paljon ulkomaista ammattitaidotonta ja kielitaidotonta työvoimaa, joka yrittää sitten sillä vedättää hyväksyttyjä papereita, että eivät ymmärrä kun ei ole yhteistä kieltä. Kun olet korjaukset merkinnyt, niin alkaa vähän englantia puhuva pomo soitella perään, missä raportit.

        Itse olen hakeutumassa pois kokonaan hitsaukseen liittyvien töiden parista.


    • Mattilanpoika

      Tunnen aika monta alkoholisoitunutta NDT-tarkastajaa (juoppoa) en tiedä johtuuko palkan heikkoudesta vai työn määrästä ja raskaudesta...???

    • huokonen..--

      Vähemmästäkin alkoholisoituu,kun joutuu katsomaan työmailla tenukeppejä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      373
      4674
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1894
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1631
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      225
      1445
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1410
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1386
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1367
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1235
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1228
    Aihe