Jamaica

osiria

Onko joku käynyt Jamaikalla? Kertokaa kokemuksista ja hintatasosta...jne.

4

817

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käynyt

      Joka paikassa yritetään kusettaa kunnolla.
      Kiinalainen t-paita maksaa 30-40 euroa,
      muovinen kiinalainen muki jossa lukee Jamaica
      maksaa 15 euroa jne jne jne.
      Ovat todela taitavia kynimään turistin ja
      elleivät kyni niin joku takuulla varastaa
      lompakkosi.

      Joillakin alueilla todella vaarallista
      ja taannoin mm. Kingstonissa tapettiin
      mellakoissa yli 60 ihmistä.

      • did deh deh

        oon oleillu kingstonissa parisen kuukautta, ja totta- paikka ei ole maailman turvallisimpia. mutta, jos tiedät vähänkään missä ei kannata liikkua (down town, ei ainakaan pimeän tullen ;) ), niin sulla ei ole hirveemmin hätää. Totta sekin et ne kusettaa paljon. Esim. down townin craft marketista saat tavarat murto-osalla siitä mitä ne esimerkiksi on negrilissä. Jos olet nainen, saat loputtomiin asti kuulla "whity whity"- huutoa, sekä lukuisia seksiehdotuksia "maailman isoimpien"- miesten kanssa. Miehenä, noh. Ei ainakaan mitään kumartelua. Jos joku haluaa sulta jotain, esim. pussin kädestä, saattaa koko käsi lähteä matkaan... Mutta sinänsä ihan lepposaa porukkaa..;) meininki kingstonissa ja negrilissä on ihan eri; negril on mahtava paikka käydä, mutta niin täynnä turisteja, jotka houkuttelee paikalle kaikenlaista sakkia...äh, eipäs näin äkkiseltään tuu paljon mieleen.... jollain 20€ saa negrilistäki ihan ok yöpaikan.... hmm... enpä olekaan varma summasta, ei voi muistaa...


      • Globetrotter
        did deh deh kirjoitti:

        oon oleillu kingstonissa parisen kuukautta, ja totta- paikka ei ole maailman turvallisimpia. mutta, jos tiedät vähänkään missä ei kannata liikkua (down town, ei ainakaan pimeän tullen ;) ), niin sulla ei ole hirveemmin hätää. Totta sekin et ne kusettaa paljon. Esim. down townin craft marketista saat tavarat murto-osalla siitä mitä ne esimerkiksi on negrilissä. Jos olet nainen, saat loputtomiin asti kuulla "whity whity"- huutoa, sekä lukuisia seksiehdotuksia "maailman isoimpien"- miesten kanssa. Miehenä, noh. Ei ainakaan mitään kumartelua. Jos joku haluaa sulta jotain, esim. pussin kädestä, saattaa koko käsi lähteä matkaan... Mutta sinänsä ihan lepposaa porukkaa..;) meininki kingstonissa ja negrilissä on ihan eri; negril on mahtava paikka käydä, mutta niin täynnä turisteja, jotka houkuttelee paikalle kaikenlaista sakkia...äh, eipäs näin äkkiseltään tuu paljon mieleen.... jollain 20€ saa negrilistäki ihan ok yöpaikan.... hmm... enpä olekaan varma summasta, ei voi muistaa...

        Olin kymmenisen vuotta sitten nuorena naisena Jamaicalla Montego Bayssa, Negrilisssä, Ocho Rioksessa mm. ja muutenkin kiertelin rinkka selässä. Siellä kannattaa näyttää köyhälle opiskelijalle, ei koruja tai kalliita aurinkolaseja, ne lähtevät melko varmasti.
        Useimmiten he "hyvää hyvyyttään" kyselevät, että koskas olet tullut tänne. Se on hyvä keino varmistaa matkakassan määrä, eli jos sanot että eilen tulin, niin kiinnostus kohtaasi on valtava. Opastetaan mielellään ja sitten ihan pokkana rahaa, drinksuja, ruokaa pyydetään palveluksista. Kannattaa siis ottaa todella hyvin selvää paikasta ja kohteista ja olla sen oloinen kuin olisit ollut siellä aina. Rusketuskin on hyvä hankkia jo etukäteen. Itse sanoin kysyjille, että olen kierrellyt Karibian saarilla pitempään ja olen ns. low budget-periaatteella liikkeellä ja teen hanttihommia välillä ravintoloissa. Ei kiinnostus ole niin valtavaa enää, paitsi se seksuaalinen ahdistelu joskus ottaa päähän. Huumorillahan siitäkin selviää, eli ei kannata hämmästyä saati pahastua, kun esim. joku virkamies kysäisee ohimennen, että kiinnostaisiko saada suklaan värinen vauva. Vihamielisyydellä ja töykeydellä siellä ei pärjää, sillä he ovat erittäin ylpeitä rodustaan ja siellä sana respect saa aivan oman merkityksensä. Melko rasistisesti he myös suhtautuvat valkoisiin, eli sitä whitey-whitey huutelua saa kuulla jo ihan pikkulapsilta. On se ehkä ihan "terveellistäkin" kokea rasismia toisin päin.

        Muuten kyllä voin suositella Jamaicaa matkakohteeksi, pitää vain olla aika kylmäpäinen, mutta ymmärtäväinen niiden ihmisten kanssa. Maisemat olivat mahtavia, kulkuyhteydet heikonlaisia. Hintatasosta jo joku mainitsikin, että siellä aina yritetään ottaa ylihintaa turisteilta. Olut on hyvä hintamittari, turistilta pyydetään siitä noin viisinkertainen hinta, mutta kun oppii hinnat, niin voit sanoa etten osta, vaan menen supermarkettiin ostamaan.

        Tulee ehkä turhan negatiivinen kuva ko. kohteesta/ihmisistä, mutta vietin siellä ihan hyvän kuukauden, etenkin kun löysin paikan turistirysien ulkopuolelta. Siellä oli tosi rauhallista ja ihmisetkin "ihmisiä". Talon sai vuokrattua parilla kymmenellä eurolla/vrk, siis koko talon ihan meren rannasta. Se oli kalastajakylä, jossa edellisenä päivänä pystyi ilmoittamaan minkälaista kalaa syön lounaalla, kun pojat tulevat mereltä, ja paksu mamma paistoi sen siina rantakojussaan.

        Voin siis suositella, mutta tiettyä mentaliteettia ja asennetta vaaditaan. Ihan ensimmäiseksi matkakohteeksi en suosittele, vaan pitää osata "lukea" ihmisiä.


    • Peace!

      Ya man, Jamaica man,
      me love romma very much,
      feelin`irie, peace!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      57
      3849
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      167
      2377
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      211
      2120
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      142
      2043
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      421
      1453
    6. 79
      1241
    7. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      139
      1214
    8. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1145
    9. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      84
      1099
    10. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      55
      1080
    Aihe