Stephen King vai Dean R. Koontz

elisant

Hieman synkistelyä alkaneen kesän 2005 kunniaksi...

Paljon on tälläkin palstalla puhuttu Stephen Kingistä enkä ainakaan pienellä silmäyksellä löytänyt ainuttakaan mainintaa Dean R. Koontzista, vaikka hänelläkin on oma vankka ihailijakuntansa.

Henkilökohtaisesti pidän Kingin kirjoista enemmän, mutta oma viehätyksensä on Koontzin tuotanossakin ja eniten olen pitänyt "Aaveista", josta on tehty suhteellisen kelvollinen elokuvakin.

Mielenkiintoista olisi tietää palstalaisten ajatuksia vastakkainasettelusta. Kumpi kirjailijoista on parempi ja miksi?

Lisää infoa kirjailijoista löytyy linkkien kautta:

Stephen King: http://www.piina.net/

Dean R. Koontz: http://www.amli.fi/deankoontz/

17

2492

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...minullekin Kingin tuotanto on tutumpaa vaikka saman genren miehiähän he ovat. Koonzin Keskiyö oli hyvä.

    • d.claiborne

      ...Koontzillakin on hyviä kirjoja. Itse asiassa mietin juuri eilen illalla, että hakisinko kirjastosta kesälukemiseksi pari Koontzia, kun en ole niitä pitkään aikaan lukenut.

      Koontzin kirjoista mieleeni on erityisesti jäänyt sellainen kirja jonka luin joskus mooonta vuotta sitten, jossa oli kaksi pikkupoikaa ja toinen heistä oli oli oikea pikkupiru, siis todella paha ja julma lapsi. Muistaako joku ko. kirjan nimeä? Sen voisi lukaista uudelleenkin.

      Mutta juu, King on mielestäni ehdottomasti parempi, tosin Koontzilta en ole (ainakaan vielä) lukenut koko tuotantoa. Parissa Koontzin kirjassa on ollut jotenkin "väkisin väännetty" tunnelma, hankalaa selittää.

    • d.claiborne

      ...kiitos mielenkiintoisesta Koontz -linkistä. :o)

    • fyllitäti

      Hyvä kysymys ja pisti miettimään, varsinkin kun taas kesällä on enemmän aikaa lukea. Itse tutustuin kauhukirjailijoista ensimmäisenä juuri Koontziin, hänen tarinansa Aaveet julkaistiin jossain vaiheessa 80-luvulla Anna-lehden jatkokertomuksena (samoin kuin George Lutzin Amityville-luojan tähden paetkaa, mitä olen jälkeenpäin yrittänyt etsiä kirjana, tuloksetta =/) (muistaako kukaan muu näitä?) jollakin toisella nimellä. Kingiin tutustuin vasta myöhemmin. Molempien kirjailijoiden tuotannosta kaikki käsiini saamani olen lukenut läpi, osa turvottaa kirjahyllyäni ja aina yhtä innokkaasti odotan uutta. Mielestäni Kingin kirjojen viehätys on jollakin lailla suhteessa niiden paksuuteen: kirjojen henkilöiden elämään pääsee todella hyvin sisälle, on haikea olo, kun kirja loppuu. Koontz kirjoittaa mielestäni hyvin "kingmäisesti" alkupään teoksessaan Ääniä yössä, josta pidin todella paljon. Ainakin tällaiselle lukuhirmulle kuin minä ovat Koontzin kirjat yleisesti turhan ohuita, vaikka hyviä ovatkin...
      ...ja kirjastopoliisia pelkään, eli kirjani eivät myöhästy... =)

    • A-Ö

      Muistelin, että olisin pitänyt enemmän kuuntsin poijasta hänen jämäkämmän kerrontatavan vuoksi, mutta kirjahyllyn sisällön perusteella taidan pitää enemmän kingistä...? Kingin uudemmasta tuotannosta en pahemmin kyllä perusta. Vastaan piruuttani Simmons :)

    • Aurelianus

      Luen kumpaakin, mutta Koontz on suoraviivaisempi ja hänen psykopaattinsa ovat hyviä. Mm Roy Miro ja Vince Nasco, jotka ovat oikeasti pelottavia hahmoja .

    • eijarina

      Olen lukenut molempien kaikki suomennetut kirjat jotka kirjastosta on saanut. Molemmat on hyviä, vaikee sanoo kumpi on parempi?! Mun mielestä King on kyllä pikkasen "lässähtänyt" viimeisten kirjojen myötä ja tiiliskivi romaaneissa on välillä niin pitkäveteisiä sivu juonia ettei ole tahtonut jaksaa lukea.

      • Aurelianus

        Koontzkaan ei ole tosin ole tasainen.


      • elisant

        Saman olen huomannut minäkin. Kummankaan kirjailijan teokset eivät ole tasaisen hyviä tai huonoja vaan väliin mahtuu monenmoista teosta, joille varmaan kuitenkin löytyy omat ihailijansa.

        Kingistä on pakko minunkin sanoa, vaikka kuinka hänen kirjoistaan pidänkin, että väliin tiettyjä kohtia minäkin hyppään surutta ohi siirtyen niihin minusta "oleellisimpiin" tapahtumiin. Ja ne vanhemmat tuotokset ovat minunkin mielestäni Kingillä nykyisiä parempia. Tosin tämä on minusta kuitenkin jokaisen kirjailijan kohdalla rikkaus. Koskaan ei tiedä millaisen kirjan eteensä saa ja pitääkö siitä. Se on yksi mielestäni suurimpia lukemisen nautintoja. "Huonon" kirjan lukemiseen tuskin kannattaa aikaansa tuhlata, mutta toisella selailukerralla se saattaa jo alkaa viehättämään.

        Ja Kingin tuotannon parissa kasvaneena on vain mukava huomata, että hän kykenee uusiutumaan ja keksimään jotain uutta tai ainakin uuden näkökulman. Kun itse vanhenee muuttuvat myös ne pelotkin. Enää ei se mörkö joka asuu komerossa tai sängyn alla pelota samalla tavalla kuin uhka vaikkapa ydinsodasta.


      • Botz
        elisant kirjoitti:

        Saman olen huomannut minäkin. Kummankaan kirjailijan teokset eivät ole tasaisen hyviä tai huonoja vaan väliin mahtuu monenmoista teosta, joille varmaan kuitenkin löytyy omat ihailijansa.

        Kingistä on pakko minunkin sanoa, vaikka kuinka hänen kirjoistaan pidänkin, että väliin tiettyjä kohtia minäkin hyppään surutta ohi siirtyen niihin minusta "oleellisimpiin" tapahtumiin. Ja ne vanhemmat tuotokset ovat minunkin mielestäni Kingillä nykyisiä parempia. Tosin tämä on minusta kuitenkin jokaisen kirjailijan kohdalla rikkaus. Koskaan ei tiedä millaisen kirjan eteensä saa ja pitääkö siitä. Se on yksi mielestäni suurimpia lukemisen nautintoja. "Huonon" kirjan lukemiseen tuskin kannattaa aikaansa tuhlata, mutta toisella selailukerralla se saattaa jo alkaa viehättämään.

        Ja Kingin tuotannon parissa kasvaneena on vain mukava huomata, että hän kykenee uusiutumaan ja keksimään jotain uutta tai ainakin uuden näkökulman. Kun itse vanhenee muuttuvat myös ne pelotkin. Enää ei se mörkö joka asuu komerossa tai sängyn alla pelota samalla tavalla kuin uhka vaikkapa ydinsodasta.

        Siis YHDEN kirjan perusteella teet ton arvion.. ps. Kylmä kuu oli paska.


      • Botz
        Botz kirjoitti:

        Siis YHDEN kirjan perusteella teet ton arvion.. ps. Kylmä kuu oli paska.

        oho, väärä nimimerkki.. :)


    • bullshit

      Kingiä olen lukenut monta kirjaa. Vasta tällä palstalla kuulin eka kertaa tästä Koontzista. Innostuin ja lainasin Kylmän kuun. Täytyy sanoa, että oli rankka pettymys. Kaksi, tai oikeastaan kolme ihan eri tarinaa oli yritetty tunkea samoihin kansiin, eivätkä tarinat oikein mitenkään liittyneet toisiinsa. Pahinta kuitenkin oli Kingin kopiointi: 3-henkinen perhe pakenee jylhään maaseutuun ja linnamaiseen taloon, missä alkaa kummitella ja talokin pitää tietenkin polttaa (Hohto). Joku typerä ET, joka on vain osannut tulla universumin toiselta laidalta tänne, joutuu pikkuvintiön toivomusten perusteella huomaamaan ihmisten olevan liika kova pala. YÄK! Siis ihan täyttä paskaa.

      • DeanR

        Itse asiassa tuo kirja on ilmestynyt alunperin
        1975 nimellä Invasion eli muutama vuosi Hohtoa ennen...kuka kopioi ketä...?


    • Wildchild

      Kyllähän tuo king on parempi...Vaikka pidin kyllä todella paljon Koontzin teoksesta: Aaveet
      mutta en pidä muista Koonzin teoksista yhtään.
      Kingin Uinu, Uinu Lemmikkini sekä Hohto ovat kyllä kuitenkin lempi kauhukirjojani.

    • sLbR

      Itse olen ehdottomasti Koontz-miehiä! :) Jostain syystä Kingin kirjat ovat vain tylsiä, mielikuvitusta riittää; (Musta torni -sarja poikkeuksena). Seize the night rules!

    • Phan

      Huomattavasti parempi tarinan kertoja, eikä jauha sitä paskaa tunti kausia. Lukekaapa esmes Intensity (Kaiken keskellä yksin). Ei tarvii kirjaa pistää pois ennen ku on lopettanu :) Kingilläki hyviä kirjoja ( -Musta torni on paras- )

      • Johnny Rocker

        Ja Musta Torni sarja on paskinta mitä King on ikinä kirjoittanut. Melkeinpä paskinta mitä kukaan on ikinä kirjoittanut. Ainakin se on tylsintä mitä kukaan on kirjoittanut ikinä koskaan... Ehkä Koonzikin on parempi kuin Kingin Musta Torni -sarja. Muuten Kingit mielenkiintoisempia kuin Koonzit.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      159
      6680
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      36
      3977
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2025
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1979
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1819
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1656
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1563
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1548
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1525
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1398
    Aihe