Hakkapeliitta 10:n nastat pyöristyivät 10 000 km:n ajolla. :( Hieman pettynyt olo.

Anonyymi-ap

Olisi pitänyt uskoa, että nastarengas ei kestä Etelä-Suomessa kuin ihan hetken. Paljaan asvaltin piiskaaminen tekee tehtävänsä ja nyt kaikki nastat ovat pyöristyneet. Tuloksena jääpidon merkittävä katoaminen. Nastat tekevät naarmuja jäähän, mutta eivät enää pure siihen niin kuin uutena.

Voisi kuvitella, että myös asvaltin kuluminen vähenee siitä mitä se oli uutena. Pito asvaltilla ja mukulakivellä lienee nyt parempi, koska pienempi osa auton painosta on metallin varassa ja isompi osa kumin varassa. Tää on ollut yksi nastarenkaiden ongelma, että niillä "ei meinaa päästä liikkeelle" liikennevaloista jos siis vertaa kitka- ja kesärenkaisiin.

10

471

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Etkö tiennyt, että pitääkseen nastan täytyy pitää? Siis nastan pitää saada sen verran pitoa, että sen asento kääntyy ja näin nastan kulma pureutuu jäähän? Kun nasta pyöristyy, nasta ei enää toimi, kun tuo alkupito puuttuu.

      Kulunut nasta alkaa toimimaan just noin että se tekee enää vain naarmua jäähän, mutta ei siis enää pure siihen.

      • Anonyymi

        Pyöristynyt nasta ei pure, vaikka se kallistuisikin. Nimittäin aina on sileä pinta jäätä vasten eikä kulma. CNC-miehet tietää ilmiön milloin terä lastuaa ja milloin ei.


    • Anonyymi

      Mulla oli edelliset nastarenkast viisi talvea käytössä. Ei nastat mitenkään olleet ’pyöristyneen’ ja hyvin vähän niitä oli irtoillutkin. Tietysti viimeisenä vuotena käyttö näkyi nastoistakin, mutta kyllä rengas sinänsä oli ulkoisesti ihan käyttökelpoisen näköinen vielä. Kyse oli Nokian hakjapeleista.
      Mitä ihmeen aasialaisia halpisnastoja sinulla oli, jos jo yhden kauden jälkeen nastat on niin kuluneet, että se edes näkyy tai peräti ’ pyöristyneet’
      Asun Helsingissä, mutta ajoista iso osa kohdistuu Tampereen ja Turun suuntaan, moottoriteitä ja muita isompia teitä.

    • Anonyymi

      Älä viitsi jauhaa tuota iänikuista sontaa…. Eikö jo sinua itseäsikin vähän nolota?

    • Anonyymi

      4-5 talvea ollut 195/65 tuli käytettynä jolla ajeltu 2 talvea. continental

      Kaikki nastat on renkaissa paikoillaan ja nastat tulee ulos aika paljon. Yhtään nastaa ei ole poikki koska en vedätä tai anna renkaiden pyöriä tyhjää se nimittäin katkaisee kovapalan / nastan runkoineen keskeltä ja löystyttää nastan irti renkaasta.

      Käyttäjästä johtuva jos talvirenkaissa näkyy katkenneita tai irronneita nastoja.

      Pito on erinomainen, nyt on ollut jo muutaman päivän kaikilla asfalttiteillä täällä jo kovettunut jäinen kerros. Aura ei koskaan poista sitä kerrosta ollenkaan.

      Perässä oli äsken respon isohko painava jarruton + kuormaa, paikaltaan lähtee etuveto manuaali liukkaalla pinnalla sutimatta koska en anna pyöriä tyhjää, pysähtyin loivaan ylämäkeen.

      Käytännössä ajan asfaltilla jossa nasta ottaa pintaan eli nastojen kova ropina ja rahina kuuluu korkeintaa viikon, tänä vuonna vaihdoin kun pakkasia oli kokojan, 6 päivää ja alle 100km ajoja 40-60km nopeudella nastojen ottaessa asfalttiin. Sitten tuli lunta 5cm ja pinnalle kiinni ja parin päivän päästä lisää, nyt on varmaan kunnan teillä 20mm jääkerros.

      Kyllähän moni ajaa nastoilla suomessa jossa pinnasta irtoaa paljon asfalfattia turhaan, piikkaa paljon pintaa irti kovapa. Tulee urat, jää vesi siihen pintaa joka on karkeaa, murenee helpommin, aiheuttaa puolet kovempaa ääntä renkaiden kautta, joku rikastuu teiden pinnoitteiden uusimisella ja lisää veromenoja joita muuten voitaisiin jättää tämän maan ihmisille omalle tilille.

    • Anonyymi

      Eihän nykyään edes ole oikeita nastarenkaita, vaan kumin koloihin piilotetaan
      jotakin riisiryynin tapaisia murusia.
      Ennen ajettiin Gislaved Forst-renkailla, mitkä olivat todelliset NASTArenkaat.

    • Anonyymi

      Miksi edes ostaa nastoja kun kitkoissa ei tule tuollaista pidon menetystä kun eturenkaissa on hyvä pito kun nastat nousee ylös, kun taas renkaissa takana ne on ihan jumissa ovat ainoastaan
      maantien kuluttajia

      • Anonyymi

        Ainahan voi ostaa laadukkaita nastarenkaita, joissa tuollaista ongelmaa ei ole. Ei ne maksa sen enempää kuin laadukkaat kitkatkaan, mutta liukkaankelin ominaisuudet ovat aivan toista luokkaa.

        Tietysti jotkut aasialaiset halpisnastarenkaat houkuttelevat hinnallaan, mutta siitä saattaa seurata noita mitä mainitset.
        Hassua, kun nastarenkaiden ongelmista kirjoitettaessa kerrotaan aina noiden halpisrenkaiden ongelmista ja kitkarenkaiden hyvistä ominaisuuksista kerrottaisi pitäydytään parhaisiin tunnettuihin renkaisiin.

        Jopa joku taho teki testivertailuakin halvimpien nastarenkaiden, tuntemattomien merkkien ja yhtä ei edes Suomessa ole myynnissäkään, ja tunnettujen merkkien parhaiden kitkojen välillä. Tavoite silläkin lienee selvä, mutta ei tainnut ihan täysin toteutua, kun noista halpisnastoistakin löytyi liukkaalla jäällä parhaiten pärjännyt, vaikka muuten ko rengas osoittautui jokseenkin kelvottomaksi.


    • Anonyymi

      Nastat auttaa aina ja toisaalta sellaisia materiaaleja ei renkaissa oikein voi olla jotka ei kuluisi. Melkoista keskustelua tässäkin ketjussa.

    • Anonyymi

      Eipä edes Hakkapeliitta 10 pidä tuliteränäkään peilijäällä mitenkään erityisesti. Tuntee heti, että on pirun liukasta ja ajovakauden merkkivalo vilkkuu heti, kun kääntää autoa ja luistonesto rajoittaa sutimista kevyelläkin polkaisulla.

      Aika onnettomaksi on nastat menneet näillä nykyajan määräyksillä.

      Itse tykkään eniten Continentalin kitkarenkaista. Erinomainen pito, upea ajotuntuma ja ohjautuu myös luistossa mikä on hämmentävän hieno ominaisuus.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3235
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      27
      2283
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1859
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      28
      1755
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1411
    6. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1371
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1266
    8. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      29
      1251
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1177
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      63
      1167
    Aihe