Hakkapeliitta 10:n nastat pyöristyivät 10 000 km:n ajolla. :( Hieman pettynyt olo.

Anonyymi-ap

Olisi pitänyt uskoa, että nastarengas ei kestä Etelä-Suomessa kuin ihan hetken. Paljaan asvaltin piiskaaminen tekee tehtävänsä ja nyt kaikki nastat ovat pyöristyneet. Tuloksena jääpidon merkittävä katoaminen. Nastat tekevät naarmuja jäähän, mutta eivät enää pure siihen niin kuin uutena.

Voisi kuvitella, että myös asvaltin kuluminen vähenee siitä mitä se oli uutena. Pito asvaltilla ja mukulakivellä lienee nyt parempi, koska pienempi osa auton painosta on metallin varassa ja isompi osa kumin varassa. Tää on ollut yksi nastarenkaiden ongelma, että niillä "ei meinaa päästä liikkeelle" liikennevaloista jos siis vertaa kitka- ja kesärenkaisiin.

10

653

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Etkö tiennyt, että pitääkseen nastan täytyy pitää? Siis nastan pitää saada sen verran pitoa, että sen asento kääntyy ja näin nastan kulma pureutuu jäähän? Kun nasta pyöristyy, nasta ei enää toimi, kun tuo alkupito puuttuu.

      Kulunut nasta alkaa toimimaan just noin että se tekee enää vain naarmua jäähän, mutta ei siis enää pure siihen.

      • Anonyymi

        Pyöristynyt nasta ei pure, vaikka se kallistuisikin. Nimittäin aina on sileä pinta jäätä vasten eikä kulma. CNC-miehet tietää ilmiön milloin terä lastuaa ja milloin ei.


    • Anonyymi

      Mulla oli edelliset nastarenkast viisi talvea käytössä. Ei nastat mitenkään olleet ’pyöristyneen’ ja hyvin vähän niitä oli irtoillutkin. Tietysti viimeisenä vuotena käyttö näkyi nastoistakin, mutta kyllä rengas sinänsä oli ulkoisesti ihan käyttökelpoisen näköinen vielä. Kyse oli Nokian hakjapeleista.
      Mitä ihmeen aasialaisia halpisnastoja sinulla oli, jos jo yhden kauden jälkeen nastat on niin kuluneet, että se edes näkyy tai peräti ’ pyöristyneet’
      Asun Helsingissä, mutta ajoista iso osa kohdistuu Tampereen ja Turun suuntaan, moottoriteitä ja muita isompia teitä.

    • Anonyymi

      Älä viitsi jauhaa tuota iänikuista sontaa…. Eikö jo sinua itseäsikin vähän nolota?

    • Anonyymi

      4-5 talvea ollut 195/65 tuli käytettynä jolla ajeltu 2 talvea. continental

      Kaikki nastat on renkaissa paikoillaan ja nastat tulee ulos aika paljon. Yhtään nastaa ei ole poikki koska en vedätä tai anna renkaiden pyöriä tyhjää se nimittäin katkaisee kovapalan / nastan runkoineen keskeltä ja löystyttää nastan irti renkaasta.

      Käyttäjästä johtuva jos talvirenkaissa näkyy katkenneita tai irronneita nastoja.

      Pito on erinomainen, nyt on ollut jo muutaman päivän kaikilla asfalttiteillä täällä jo kovettunut jäinen kerros. Aura ei koskaan poista sitä kerrosta ollenkaan.

      Perässä oli äsken respon isohko painava jarruton + kuormaa, paikaltaan lähtee etuveto manuaali liukkaalla pinnalla sutimatta koska en anna pyöriä tyhjää, pysähtyin loivaan ylämäkeen.

      Käytännössä ajan asfaltilla jossa nasta ottaa pintaan eli nastojen kova ropina ja rahina kuuluu korkeintaa viikon, tänä vuonna vaihdoin kun pakkasia oli kokojan, 6 päivää ja alle 100km ajoja 40-60km nopeudella nastojen ottaessa asfalttiin. Sitten tuli lunta 5cm ja pinnalle kiinni ja parin päivän päästä lisää, nyt on varmaan kunnan teillä 20mm jääkerros.

      Kyllähän moni ajaa nastoilla suomessa jossa pinnasta irtoaa paljon asfalfattia turhaan, piikkaa paljon pintaa irti kovapa. Tulee urat, jää vesi siihen pintaa joka on karkeaa, murenee helpommin, aiheuttaa puolet kovempaa ääntä renkaiden kautta, joku rikastuu teiden pinnoitteiden uusimisella ja lisää veromenoja joita muuten voitaisiin jättää tämän maan ihmisille omalle tilille.

    • Anonyymi

      Eihän nykyään edes ole oikeita nastarenkaita, vaan kumin koloihin piilotetaan
      jotakin riisiryynin tapaisia murusia.
      Ennen ajettiin Gislaved Forst-renkailla, mitkä olivat todelliset NASTArenkaat.

    • Anonyymi

      Miksi edes ostaa nastoja kun kitkoissa ei tule tuollaista pidon menetystä kun eturenkaissa on hyvä pito kun nastat nousee ylös, kun taas renkaissa takana ne on ihan jumissa ovat ainoastaan
      maantien kuluttajia

      • Anonyymi

        Ainahan voi ostaa laadukkaita nastarenkaita, joissa tuollaista ongelmaa ei ole. Ei ne maksa sen enempää kuin laadukkaat kitkatkaan, mutta liukkaankelin ominaisuudet ovat aivan toista luokkaa.

        Tietysti jotkut aasialaiset halpisnastarenkaat houkuttelevat hinnallaan, mutta siitä saattaa seurata noita mitä mainitset.
        Hassua, kun nastarenkaiden ongelmista kirjoitettaessa kerrotaan aina noiden halpisrenkaiden ongelmista ja kitkarenkaiden hyvistä ominaisuuksista kerrottaisi pitäydytään parhaisiin tunnettuihin renkaisiin.

        Jopa joku taho teki testivertailuakin halvimpien nastarenkaiden, tuntemattomien merkkien ja yhtä ei edes Suomessa ole myynnissäkään, ja tunnettujen merkkien parhaiden kitkojen välillä. Tavoite silläkin lienee selvä, mutta ei tainnut ihan täysin toteutua, kun noista halpisnastoistakin löytyi liukkaalla jäällä parhaiten pärjännyt, vaikka muuten ko rengas osoittautui jokseenkin kelvottomaksi.


    • Anonyymi

      Nastat auttaa aina ja toisaalta sellaisia materiaaleja ei renkaissa oikein voi olla jotka ei kuluisi. Melkoista keskustelua tässäkin ketjussa.

    • Anonyymi

      Eipä edes Hakkapeliitta 10 pidä tuliteränäkään peilijäällä mitenkään erityisesti. Tuntee heti, että on pirun liukasta ja ajovakauden merkkivalo vilkkuu heti, kun kääntää autoa ja luistonesto rajoittaa sutimista kevyelläkin polkaisulla.

      Aika onnettomaksi on nastat menneet näillä nykyajan määräyksillä.

      Itse tykkään eniten Continentalin kitkarenkaista. Erinomainen pito, upea ajotuntuma ja ohjautuu myös luistossa mikä on hämmentävän hieno ominaisuus.

    • Anonyymi

      Nastojen nopea kuluminen ei rengasvalmistajia haittaa, koska rengastestit tehdään aina uusilla renkailla. Nastojen nopea pyöristyminen ei ehdi näkyä rengasvertailussa, joka tehdään tuliterillä renkailla Lapin lumilla.

      Se on sitten ihan eri juttu, kun hakataan nastoja asvalttia vasten pari talvea Etelä-Suomessa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä yhteistä on sulla ja kaivatulla?

      Onko teillä samantyyppinen olemus tai luonne? Vai muistuttaako vartalonne toisiaan? Tai kasvot? Entä pukeutuminen? Onko
      Ikävä
      99
      1526
    2. Kerran oltiin mekin kahdestaan

      Saanko sanoa, että minua kyllä vähän huvitti jälkeenpäin? Olit kuin vapiseva jänis ketun vieressä valmis loikkimaan paik
      Ikävä
      13
      1166
    3. Ozzy Osbourne on kuollut

      Kevyet mullat ja R.I.P. Ei soi enää Paranoid.
      Maailman menoa
      223
      1156
    4. Persut yritti estää somalinaista väittelemästä lääketieteen tohtoriksi

      Yrittivät saada hänet lähihoitajakouluun, vaikka pärjäsi hyvin koulussa. Nyt hän on yliopistossa väitellyt lääketieteen
      Maailman menoa
      258
      1001
    5. Oikeasti, voitais mennä kahville

      ja jutella niin kuin normi-ihmiset. Kyllä toivon sitä. En pelkää kohdata enkä istua sun kanssa samassa pöydässä. Miten o
      Ikävä
      81
      959
    6. Naiset, naiset

      Älkää antako painonne nousta. Naisella ylipaino ei ole hyvä.💝
      Ikävä
      141
      940
    7. Jos nainen harrastaa seksiä

      Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      179
      923
    8. Pihlaja-puulle

      Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      879
    9. No mitä nyt

      Ollaanko vaiko eikö olla? Miehelle.
      Ikävä
      71
      777
    10. Yritin keväällä unohtaa sinut nainen

      mutta siinä kävi niin, että ikävä tuli korkoineen takaisin. Niin että mikä taikavoima sinulla on minuun, sitä joutuu mie
      Ikävä
      33
      772
    Aihe