Paras nastarengas vs. paras kitkarengas. Tässä omat kokemukset nykyajan renkaista.

Anonyymi-ap

ASVALTILLA
Kitkarengas on paljon hiljaisempi, lähes äänetön. Jopa kesärengasta hiljaisempi. Auto menee kuin sukkasillaan. Nastarengas meluaa, koska asvaltin piikkaamisesta lähtee ääntä. Edes Hakkapeliitta 10 ei ole äänetön vaan nastojen rohina kuuluu ainakin meidän autossa. Veto päällä ja jarruttaessa nastarenkaan melu lisääntyy, koska nasta luistaa asvalttia vastaan.

MUKULAKIVI JA BETONI
Nastarenkaalla ajettaessa osa auton painosta on nastojen eikä kumin varassa ja siksi nastarengas pyrkii sutimaan liikkeelle lähdettäessä. Kitkarengas pitää paremmin eikä tuhoa tietä. Onneksi näitä alustoja on vähän.

MUSTALLA JÄÄLLÄ
Kitkarengas on parempi! Tämä oli mulle yllätys. Ero johtuu siitä, että nasta ei saa pitoa hiusta ohuemmasta jääkerroksesta ja nastarenkaan kumi ei pidä jäällä. Kitkarengas pitää luistossakin, sen pito on sellainen tahmea ja auton hallinta on helppoa. Kitkarenkailla tulee ajettua hieman kovempaa.

JÄÄLLÄ
Nastarengas pitää hieman paremmin, MUTTA edes tuliterä Hakkapeliitta 10 ei tarjoa jäällä sellaista pitoa, että voisi ajaa huolettomasti. Autolehtien rengasvertailuista saa ihan väärän kuva. Varovaisesti pitää ajaa molemmilla. Mitä kovempi pakkanen, sitä pienempi ero kitkarenkaaseen. Kuluneena nastarengas on selvästi huonompi eli suurimman osan kilometreistä kitkarengas on parempi. Jos nastarengas pääsee sutaisemaan jäällä, nastojen kohdalle syntyy urat eikä nasta enää osu jäähän. Auto jää paikalleen sutimaan. Kitkarengas on tässäkin parempi. Kitkarenkaan pito yllätti, kun jäätävä vesisade kuorrutti tien sentin paksuiseen, märkään peilijäähän. Ajo onnistui tässä pahimmassa mahdollisessa kelissä, mutta liikenne veti silloin vain n. 40 km/h.

LUMIPOLANTEELLA
En ole huomannut eroa. Mahtava ajaa molemmilla.

LUMESSA
En ole huomannut eroa, molemmat renkaat käyttäytyvät hyvin - myös luistossa.

47

881

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lumessa kitka pitää yleensä paremmin.

      • Anonyymi

        Mutta Lumipinta on todella harvinainen teillä. Sitä ei ole.

        Jokaisella tiellä on tiivistynyt kova kerros koska renkaat tiivistää sataneen lumen tiukaksi ja kovaksi. Ja kun maa on aina - asteilla niin ei poistu kun huhtikuun lopulla se kerros ja tietysti ajourat.

        Täällä on kuntien väliset päällystetyt tiet monen sentin kovassa kerroksessa josta ei mene aurat ja alusterät edes läpi kun joskus ajavat.
        Isoja kallistuksia teillä ja notkelmia korkeuseroja ja tiet, kyllä pitää olla nastat ja auton pyörien kulmat kohdallaan.

        Nastapyörät, hyvät Euroopassa tehdyt, pienillä paineilla pitää ok.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta Lumipinta on todella harvinainen teillä. Sitä ei ole.

        Jokaisella tiellä on tiivistynyt kova kerros koska renkaat tiivistää sataneen lumen tiukaksi ja kovaksi. Ja kun maa on aina - asteilla niin ei poistu kun huhtikuun lopulla se kerros ja tietysti ajourat.

        Täällä on kuntien väliset päällystetyt tiet monen sentin kovassa kerroksessa josta ei mene aurat ja alusterät edes läpi kun joskus ajavat.
        Isoja kallistuksia teillä ja notkelmia korkeuseroja ja tiet, kyllä pitää olla nastat ja auton pyörien kulmat kohdallaan.

        Nastapyörät, hyvät Euroopassa tehdyt, pienillä paineilla pitää ok.

        Lumipinta tarkoittaa lunta ja tiivitynyttä lunta, siihen puree kitka, mutta nastalla ei tee mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lumipinta tarkoittaa lunta ja tiivitynyttä lunta, siihen puree kitka, mutta nastalla ei tee mitään.

        Tiivistynyt sileä liukas lumipinta ei ole kitkoille pidon kannalta ihannepinta. Nasta toimii tuollaisessa erinomaisesti.
        Itse asiassa myös pehmeä lumipinta, jos alla on liukas tienpinta on paha kitkoille, mutta nastat toimivat siinäkin oikein hyvin.
        Jos pehmeän pakkaslumen alla on sula ja pitävä tienpinta, niin silloin nastojen ylivoimaa ei juuri ole.

        Nastat ovat aina paremmat pidon osalta, kun tien pinta on liukas. Tähän ei ole poikkeusta. Muissa olosuhteissa kitkojen ja nastojen välillä ei ole merkittäviä eroja.


    • Anonyymi

      Nyt en ala enempää analysoimaan kirjoitelmaa, mutta olihan aika mahtavaa huuhaatuubaa.

      • Anonyymi

        Tuossa mainittiin kuten omiakin monivuotisia kokemuksia kitkoista on että puhtaalla kirkkaalla mökkitiellä pakkaskelillä kitka pitää uskomattomasti eikä vaikeuksia tule ellei joku ruovita nastoillaan jäälastuja liukastuttamaan sitä ...eli se minusta jonkun "asiantuntijan " mielenpide että nastat auttaa karhentamaan jäistä tietä on ihan täyttä paskaa ja huuhaata!

        Miten jäinen jäähile joka sutiessa ja muutekin irtoaa auttaa kitkarenkaita pitoon ,ei todellakaan auta, aivan päinvastoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa mainittiin kuten omiakin monivuotisia kokemuksia kitkoista on että puhtaalla kirkkaalla mökkitiellä pakkaskelillä kitka pitää uskomattomasti eikä vaikeuksia tule ellei joku ruovita nastoillaan jäälastuja liukastuttamaan sitä ...eli se minusta jonkun "asiantuntijan " mielenpide että nastat auttaa karhentamaan jäistä tietä on ihan täyttä paskaa ja huuhaata!

        Miten jäinen jäähile joka sutiessa ja muutekin irtoaa auttaa kitkarenkaita pitoon ,ei todellakaan auta, aivan päinvastoin.

        Kaikki ja jokaikinen vuosi tehdyt talvirengastestit osoittavat täysin yksiselitteisesti nastarenkaiden ylivoimaisuuden liukkailla keleillä ja erityisesti jäisillä tienpinnoilla.
        Yhtään ainoata testiä ei ole julkaistu, joka kumoaisi tämän faktan.

        Ja nyt ei todellakaan kannata alkaa etsimään jotain tarkoitushakuisia vertailuja, jossa tunnettujen rengasvalmistajien parhaita huippukitkoja verrataan täysin tuntemattomien aasialaisten halpisnastarengaskopioihin ja vielä niistäkin valikoiden.
        Jaa miksikö? Jos et ymmärrä miksi, niin eipä kannata selittääkään….


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki ja jokaikinen vuosi tehdyt talvirengastestit osoittavat täysin yksiselitteisesti nastarenkaiden ylivoimaisuuden liukkailla keleillä ja erityisesti jäisillä tienpinnoilla.
        Yhtään ainoata testiä ei ole julkaistu, joka kumoaisi tämän faktan.

        Ja nyt ei todellakaan kannata alkaa etsimään jotain tarkoitushakuisia vertailuja, jossa tunnettujen rengasvalmistajien parhaita huippukitkoja verrataan täysin tuntemattomien aasialaisten halpisnastarengaskopioihin ja vielä niistäkin valikoiden.
        Jaa miksikö? Jos et ymmärrä miksi, niin eipä kannata selittääkään….

        Kukaan ei ole toista väittänytkään vaan se määrä ennakkoluuloa ja väärää tietoa poikii lisää nasta-autoilijoita, ja täysin turhaan pilataan tiet, ilmaa ja ikkunat ja korvat soi,,,,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki ja jokaikinen vuosi tehdyt talvirengastestit osoittavat täysin yksiselitteisesti nastarenkaiden ylivoimaisuuden liukkailla keleillä ja erityisesti jäisillä tienpinnoilla.
        Yhtään ainoata testiä ei ole julkaistu, joka kumoaisi tämän faktan.

        Ja nyt ei todellakaan kannata alkaa etsimään jotain tarkoitushakuisia vertailuja, jossa tunnettujen rengasvalmistajien parhaita huippukitkoja verrataan täysin tuntemattomien aasialaisten halpisnastarengaskopioihin ja vielä niistäkin valikoiden.
        Jaa miksikö? Jos et ymmärrä miksi, niin eipä kannata selittääkään….

        Varmaan siksi ettei etupenkin erkkien tietotoimistot jaa sitä tietoa että niillä kiinan mustilla pyöreillä renkaillakin voittaa kitkat mennentullen,,,


    • Anonyymi

      Minun kokemukseni ovat samat kuin aloittajan.

      Nimimerkillä "45 vuotta tien päällä"

    • Anonyymi

      Tuo aloitus vahvistaa vanhan sanonnan. Kitkarengaskuski ei edes joudu sellaiseen tilanteeseen, mistä taitava nastarengaskuski selviää. Taitaa tätä tukea myös tilastot.

    • Anonyymi

      Itse olen ajanut kitkarenkailla jo 20 vuotta. Ostan aina vertailun parhaat. Tähän päivään mennessä ei ole ollut liukasta keliä. Kyllä ne vaan pitää eikä tarvitse rengasasiaa miettiä. :)

    • Anonyymi

      Mukulakivikujaa-betonipinnalla, jos pinta jäässä, ajettaessa, samoin mustan jään pinnalla on nasta pitokyvyiltään kitkaa parempi. Kuten myös muillakin liukkailla talviolosuhteissa,
      Muissa talvisissa olosuhteissa erot ovat olemattomia.

      Se kyllä saattaa pitää paikkansa mitä tuossa joku kirjoitti, että kitkoilla ajavat kokeneet kuljettajat harvemmin joutuvat niin pahaan paikkaan, että siitä selviää vain nastarenkailla, jos selviää lainkaan. Se kyllä edellyttää kokenutta/taitavaa kitkakuljettajat ja kokematonta/taitamatonta nastakuljettajaa.

      Ei tietenkään auton allaolevat korreloi mitenkään kuljettajan ajotaitoon tai kokemukseen. Eli jos osaamaton vaihtaa nastoista kitkaan, niin ei hänestä tule osaavaa ja päinvastoin, jos osaava vaihtaa kitkoista nastoihin, niin ei hänestä tule osaamatonta.

    • Anonyymi

      Aikalailla samaa mieltä mutta muutama paikka missä kitkarenkailla pitää olla selvästi tarkempi, ainakin täällä pääkaupunkiseudulla. Liikenneympyrät kun ovat jäässä ja isommilta teiltä poistumisrampit. Niissä kitkoilla meinannut käydä muutama yllätys kun tullut samaa vauhtia kuin nastarenkailla.

      Kitkoissa ei tunnu jäällä olevan sivuttaispitoa yhtään samaan tapaan kuin nastoilla, Suoraan ajettasessa taas ei juuri eroa.

      • Anonyymi

        Tuon lisäksi, että kitkarenkaan sivuttaispito on huonon ja olemattoman välimaastosta, puuttuu kitkarenkaasta myös pidon heikkoudesta ilmoittava varoitusääni. Nastarenkaan ääni muuttu voimakkaasti kun sivuttaispidossa alkaa tulla vaikeuksia. Sen sijaan kitkarengas menettää pitonsa niin äkisti, että luistonestokin on lähes mahdottoman tehtävän edessä. Liikenneympyrässä näkee spinnauksia ihka uusien autojen tekeminä, siis autojen joissa on alla kitkarenkaat ja luistoneston "viimeisin versio"
        No ihmiset oppivat ja körröttelevät tuollaiset paikat seuraavalla kerralla varovaisemmin. Eli yleensä ne kitkarenkailijat jotka ovat kerran spinnanneet liikenneympyrässä, ajelevat niitä nyt ympäri kuin "Driving Miss Daisy"
        Itsekin ajelen kitkarenkailla, mutta aika harvaa asiaa niissä voin kehua. Oikeastaan ainoa ehdoton plussa on se, että kitkarenkaat saa laittaa alle juuri kuin siltä tuntuu ja aikatauluun sopii, samoin kesärenkaiden alle laitossa voi ihan vapaasti hidastella.


    • Anonyymi

      Hyvä, että aapee kertoi rehellistä puhetta nykyrenkaista. Kitkarenkaiden kehitys on ollut huimaa, koska suuren markkina-alueen ansiosta niiden kehittämiseen laitetaan paljon enemmän rahaa, aikaa ja vaivaa kuin nastarenkaiden. Nuo muutavat provoilijat eivät tosiasioita pysty muuttamaan ja onneksi näin.

      • Anonyymi

        Noita aloittajan turvallisuuteen ja pitoon liittyviä väitteitä tukevaa tutkimustietoa tai testaustietoa vain ei kukaan ole julkaissut.
        Muuten ihan hyviä väitteitä ja mielipiteitä, mutta tutkittua faktaa talviominaisuuksiin liittyen ei niiden takana ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noita aloittajan turvallisuuteen ja pitoon liittyviä väitteitä tukevaa tutkimustietoa tai testaustietoa vain ei kukaan ole julkaissut.
        Muuten ihan hyviä väitteitä ja mielipiteitä, mutta tutkittua faktaa talviominaisuuksiin liittyen ei niiden takana ole.

        Tutkittua faktaa on, että suomalainen talviautoilija on rengasvalinnoissaan valovuoden jäljessä läntisiä naapureitaan. Yhtäläisyyksiä löytyy eniten itänaapurista. Yhteinen omaisuus (tiet) ei kuulu kenellekään ja siksi ne on tuhottava joka talvi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tutkittua faktaa on, että suomalainen talviautoilija on rengasvalinnoissaan valovuoden jäljessä läntisiä naapureitaan. Yhtäläisyyksiä löytyy eniten itänaapurista. Yhteinen omaisuus (tiet) ei kuulu kenellekään ja siksi ne on tuhottava joka talvi.

        Kovasti ’lyhyt’ on valovuotesi, suorastaan olematon.

        Suomen liikenne painottuu selvästi pohjoisemmaksi ja sen myötä huomattavasti talvisemmaksi olosuhteiltaan kuin yksikään läntinen naapurimme. Myös Norja mukaanluettuna, joka on leudon golf-virran huutelemaan, vaikka osa maasta onkin Suomea pohjoisempana.
        Suomen vilkkain liikenne painottuu leveysasteille, jossa mm Ruotsin vilkkain liikenne jo loppuu. Ja Ruotsissa nastat ovat yhtälailla tavallinen valinta samoilla leveysasteilla kuin Suomessa. Etelä-Ruotsi onkin jo useita satoja kilometrejä etelämpänä kuin Suomen etelärannikko, eteläisin jopa lähes 1000 km etelämpänä kuin vähänkin Suomen eteläinen sisämaa. Siellä ei juuri nastarenkaita käytetä, koska kovasti harvoin on edes talviolosuhteita muutamaa päivää pidempään.

        Jos perustelee mielipidettään ’tutkitulla faktalla’, niin voisi sentään kohtuullisesti olettaa, että olisi tutustunut siihen ’tutkittuun faktaa’ otsikkoa enemmän eikä valikoiden poimi ’sopivia’ kohtia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tutkittua faktaa on, että suomalainen talviautoilija on rengasvalinnoissaan valovuoden jäljessä läntisiä naapureitaan. Yhtäläisyyksiä löytyy eniten itänaapurista. Yhteinen omaisuus (tiet) ei kuulu kenellekään ja siksi ne on tuhottava joka talvi.

        Suomalaiset näyttävät valitsevan talvirenkaansa tutkitun turvallisuuden perusteella. Ei niinkään asenteiden ja turvallisuuden kannalta toisarvoisten ominaisuuksien perusteella.

        Teiden kuluminen, kun niitä käyttää, on tietysti ikävää. Suolauksella taasen teitä tuhotaan ja suolaa tarvitaan liukkauden torjumiseen sitä enemmän mitä vähemmän nastarenkaita on liikenteessä.
        Pk-seudulla ja Helsingissä suolataan teitä kaikkein eniten ja siellä nastarenkaita käytetäön kaikkein vähiten. Ja näin vaikka siellä talviset olosuhteen osuvat harvemmin kuin muualla Suomessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalaiset näyttävät valitsevan talvirenkaansa tutkitun turvallisuuden perusteella. Ei niinkään asenteiden ja turvallisuuden kannalta toisarvoisten ominaisuuksien perusteella.

        Teiden kuluminen, kun niitä käyttää, on tietysti ikävää. Suolauksella taasen teitä tuhotaan ja suolaa tarvitaan liukkauden torjumiseen sitä enemmän mitä vähemmän nastarenkaita on liikenteessä.
        Pk-seudulla ja Helsingissä suolataan teitä kaikkein eniten ja siellä nastarenkaita käytetäön kaikkein vähiten. Ja näin vaikka siellä talviset olosuhteen osuvat harvemmin kuin muualla Suomessa.

        Tule sieltä kuuntelemaan kuinka "vähiten".
        Suolaa hiekkaa nastoja,6-7 kuukautta.
        Ilmanlaatupisteiden mittauksia,ei varmaan saa julkaista kokonaan.


    • Anonyymi

      Aloittaja ja kaikki kitkapellet raapii jäät kumilastalla ikkunoista ja ihmettelevät, että ei oikein toimi.

      • Anonyymi

        Oliskohan sama kaveri, joka jäillä liikkuessaan katsoo näppylähanskojen riittävän korvaamaan jäänaskalit?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliskohan sama kaveri, joka jäillä liikkuessaan katsoo näppylähanskojen riittävän korvaamaan jäänaskalit?

        Sopivalla kelillä näppylähanskat jäätyvät kiinni peilijääjän ja pito on huima, tosin hanska jää siihen kiinni seuraavaan suojakeliin asti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliskohan sama kaveri, joka jäillä liikkuessaan katsoo näppylähanskojen riittävän korvaamaan jäänaskalit?

        Olen verrannut kahden eri talvikenkätyypin pitoa oikeassa talvikelissä. nimittäin parhaista talvikengistä eli Ice Bugeista.

        Ice bug nasta pitää ja pitää. Jäällä pito ilmiömäinen, uusina äärimmäisen hyvä ja monta talvea kulutettuinakin hyvä turvallinen pito edelleen.

        Ice Bug kitkakenkä taas ei pidä jäisellä tai tamppautuneella lumella läheskään edes vanhan kuluneen nastakengän veroisesti. Varovasti ja jalkoja jännittäen pääsee jotenkuten, mutta lipsuu jäällä vaarallisesti. Sama oli aikoinaan muissa vastaavissa kitkakengissä joissa pohjakuvion tekijä oli rengasmerkki Michelin ja Continental.

        Nasta on aina nasta talvikelissä, ei siitä mihinkään pääse.


    • Anonyymi

      Viimeisen kokemukseni mukaan, kesärenkaat olivat äänekkäämmät, kuin nastarenkaat, oli mikä tahansa alusta. Kesärenkaat olivat uusinta Continental-mallia ja nastat Hakkapeliitat. Koskaan aikaisemmin ei ole ollut näin päin.
      Kitkoista ei kokemusta. Aikoinaan vanhoista renkaista revin irti kunnon rautanastat, jostain 70-luvulta ja laitoin ne uudempiin renkaisiin, josta nykyaikaiset nastat oli lennellyt huitsin nevadaan. Pito oli mitä mahtavin, mutta niin oli metelikin.

      • Anonyymi

        Oikein. Mulla on muutama tuhat vanhaa kunnon nastaa tallessa (uusia) jotka laitan seuraaviin talvirenkaisiin.


    • Anonyymi

      Alan lehdet jos mitkään osaavat talvirenhgastestit. Joka testissä on nastarengas voittanut kitkarenkaan mm jarrutuksessa jäällä. Ero on tuntuva. Sitäpaitsi kitkarengas on pehmeämpää kumia joten se kuluu nopeammin. Samoin kumin kovetessa niin pito huononee.

    • Anonyymi

      Ostan vain TM;n testivoittajarenkaita. Silloin tiedän, etten osta mitään huonoa.

    • Anonyymi

      Omakohtaiset kokemukset menevät siten, että nastoilla voi ajaa säädyllistä nopeutta kaikissa olosuhteissa. Koskaan ei tarvitse laskea nopeutta rajoitusten alle, ainakaan pitemmäksi aikaa. Kitkoilla on joutunut rajoittamaan nopeuttaan useammin. Kai nämä kokemukset tukevat erittäin yleistä sanontaa, että "kitkoilla pärjää ihan hyvin."

      Kokemukseni ovat siis ns. premium-renkaista viimeisen parin vuoden ajalta. Jos vertailupohjana käyttää muistikuviaan 5v tai sitäkin vanhemmista kitkoista tai nastoista, niin niillä ei ole enää mitään tekemistä nykyrenkaiden kanssa. Kitkat ja nastat ovat molemmat kehittyneet valtavasti. Kitkat vieläkin enemmän.

      • Anonyymi

        Minä en joudu hiljentamaan vauhtia kitkoilla kuin hyvin harvoin kiertoliittymässä, muualla muut jäävät jalkoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en joudu hiljentamaan vauhtia kitkoilla kuin hyvin harvoin kiertoliittymässä, muualla muut jäävät jalkoihin.

        Joo joo kyllä sä osaat


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo joo kyllä sä osaat

        Ei se ole osaamisesta kiinni, vaan perstuntumasta ja hyvistä kitkarenkaista, eikä kokemuksestakaan ole haittaa.


    • Anonyymi

      Joku muistelee 30 vuoden takaisia kitkarenkaita sen ajan oikeita nastarenkaita ja edelleen vetää johtopäätöksiä sen perusteella.

      • Anonyymi

        Siltä se tuntuu. Tuskin näillä nastaintoilijoilla on minkäänlaista kokemusta nykyisistä paremmista kitkarenkaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siltä se tuntuu. Tuskin näillä nastaintoilijoilla on minkäänlaista kokemusta nykyisistä paremmista kitkarenkaista.

        Kyllä nastarenkaita käytetään elleen hälytysajoneuvoissa. Puhumattakaan esim. Hankirallissa. Vaikka rallimiehet jos ketkään osaavat ajaa, niin tuskin suostuisivat ajamaan talviralleja tai puhumattakaan jääradalla kitkarenkailla. Olisi nimittäin aika koomisen näköistä kun auto menee minne sattuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siltä se tuntuu. Tuskin näillä nastaintoilijoilla on minkäänlaista kokemusta nykyisistä paremmista kitkarenkaista.

        On kuule niin monessa perheessä, että emännän kauppakassissa on nastat ja isännän bemarissa kitkat. Aika usein isäntä pääsee testaamaan emännän autoa ja on aika hyvin ajan tasalla siitä, minkälainen pitoero on nastoilla ja kitkoilla.
        Oma kokemus on se, että emännän kauppakassilla (Clio) voi ajaa huomattavasti kovempaa vauhtia motarin poistumisrampin kaarteeseen kuin bemarilla. Bemarin kehittyneempi ajonvakautus ei paikkaa eroa. xDrive saa enemmän kyytiä aikaiseksi kiihdytyksessä, liukkaallakin pinnalla, kuin kauppakassin etuveto nastoilla, mutta kaarreajossa bemari jää auttamatta jalkoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siltä se tuntuu. Tuskin näillä nastaintoilijoilla on minkäänlaista kokemusta nykyisistä paremmista kitkarenkaista.

        No vastaavasti aika useinhan täällä kitkailijatkin kehuvat ajaneensa parikymmentäkin vuotta kitkoilla.
        Kovasti vähän kokemusta siinä on kertynyt nykyisistä paremmista nastarenkaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä nastarenkaita käytetään elleen hälytysajoneuvoissa. Puhumattakaan esim. Hankirallissa. Vaikka rallimiehet jos ketkään osaavat ajaa, niin tuskin suostuisivat ajamaan talviralleja tai puhumattakaan jääradalla kitkarenkailla. Olisi nimittäin aika koomisen näköistä kun auto menee minne sattuu.

        Juha Kankkunen ajaa omat ajonsa nastarenkailla, mutta Kuusamossa olevassa ajokoulussaan käyttää autoissa jääradalla kitkarenkaita. Nastat ei pysyisi siinä rääkissä pitkään renkaissa kiinni.

        Kovaan rallimaiseen kaahaukseen tehokkaaseen autoon myös siviiliin otan aina kitkat! Nokian R5.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juha Kankkunen ajaa omat ajonsa nastarenkailla, mutta Kuusamossa olevassa ajokoulussaan käyttää autoissa jääradalla kitkarenkaita. Nastat ei pysyisi siinä rääkissä pitkään renkaissa kiinni.

        Kovaan rallimaiseen kaahaukseen tehokkaaseen autoon myös siviiliin otan aina kitkat! Nokian R5.

        Yleensä ralleissa on useampi rengaskerta/auto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juha Kankkunen ajaa omat ajonsa nastarenkailla, mutta Kuusamossa olevassa ajokoulussaan käyttää autoissa jääradalla kitkarenkaita. Nastat ei pysyisi siinä rääkissä pitkään renkaissa kiinni.

        Kovaan rallimaiseen kaahaukseen tehokkaaseen autoon myös siviiliin otan aina kitkat! Nokian R5.

        Ei siellä ajokoulussa mitään varsin rääkkiä renkaille tule, vaan opetellaan auton hallintaa ja auton ja kuskin rajoja, eli sellaista reipasta ajoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siellä ajokoulussa mitään varsin rääkkiä renkaille tule, vaan opetellaan auton hallintaa ja auton ja kuskin rajoja, eli sellaista reipasta ajoa.

        Ja miten tuo liittyy asiaan?


    • Anonyymi

      Nasta ei pure kovalla pakkasella jäähän minkä autolehdetkin ovat huomanneet. Ero kitkarenkaan hyväksi vain kasvaa, kun pakkanen kiristyy.

    • Anonyymi

      Mustalla jäällä pitää ok!
      Hyvin ennenkuin joku ruopii siihen nastoillaan jäärouhetta ja kitka katoaa...

      • Anonyymi

        Että nykyisillä onnettomilla nastoilla "raavitaan jäärouhetta", hauska poika.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Että nykyisillä onnettomilla nastoilla "raavitaan jäärouhetta", hauska poika.

        Jäärouhetta renkaan ja tien väliin, niin nastat ei pääse tiehen kiinni.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2635
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2233
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      87
      1971
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1695
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1681
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1636
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1626
    8. 91
      1563
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1437
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe