Kotiin on tulossa kuitu, mutta talossa ei ole teknistä tilaa. Laitekaapin/hyllyn rakentaminen?

Anonyymi-ap

Meillä on siis tuollainen tilanne. Talossa ei myöskään ole ethernet-kaapelointia.

Onko ihan ok, jos operaattorin kanssa ensin sopii mihin kuitupääte tulee ja väsää sitä varten jonkun hyllyn tai kaapin, jonne mahtuu kuitupääte, reititin ja ristikytkentäpaneeli?

Mistä saa kotiin sopivia ristikytkentäpaneeleja? Ei tarvitse mitään 19-tuuman räkkijuttuja vaan paljon kompaktimpaa.

Seiniin CAT6-kaapelia liimalistoilla ja pintarasioita. Pitää miettiä niiden paikat ja huomioida myös Wifi-laitteet molempiin kerroksiin.

14

293

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ota ammattilainen tekemään tuo päätekaappi. Itse tehden kokemuksellasi siitä ei tule hyvä. Kannattaa harkita sisätiloihin wifi verkkoa, sillä kaapeloinnista pinta-asenteisena tulee aika raskaan näköinen. Pari mesh-tukaria sopiviin paikkoihin niin saat hyvän verkon.

      • Anonyymi

        Wifiä kannattaa välttää viimeiseen asti - niin paljon luotettavammin toimii oikea Ethernet. Samalla säästyy Wifille kaistaa. Vauraalla puutaloalueella Wifi-verkkoja on niin paljon ja niin tiheässä, että kanavat menevät väkisin päällekkäin ja se syö nopeutta välillä enemmän ja välillä vähemmän. Jokaiseen kiinteään laitteen läheisyyteen kannattaa vetää Ethernet-piste (tuplakaapelilla eli kaksi pistettä per rasia).

        Olen itse rakentanut omakotitaloon Ethernet-ristikytkennän. Pisteitä ei ollut kovinkaan paljon ja käytin ristikytkennässä samoja pintarasioita kuin toisessakin päässä, koska tilaa oli. Ristikytkennässä on helppo ottaa Ethernet-pisteitä käyttöön tarpeen mukaan eli vetää reitittimestä piuha. Toimii heti.


      • Anonyymi

        Minä vedin kaapelimodeemista ethernet kaapelin kauempana olevaan huoneeseen jalkalistaan upotettuna ja toinen ethernet kaapli meni olohuoneen seivän viertä ikkunoiden ali lämpöpatterin kiinnitys kannattimien päältä ja kirjahyllyn takaa.
        Ensin mieltin mistä kaapelin vedän, mutta helpoiten se kävi sitä kautta, kuin että vetää kaapeli kattoon, katon ja seinän viertä ja sieltä alas.
        Hyvä tuli, eikä kaapelit ole näkyvillä.
        Huoneessa on Tp link kytkin, josta saa ethernet kaapelista tulevan internet yhteyden neljälle laitteelle.
        Kytkimellä ei ole mitään tekemistä reitittimen kanssa tietoturva asioissa, se on aivan eri laite.


      • Anonyymi
        UUSI

        🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑

        😍 ­N­­y­­­m­­f­­o­­m­a­­a­­n­i -> https://ye.pe/finngirl21#18079515y

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞


    • Anonyymi

      Saako siitä oman aloituksen tehtyä ?

    • Anonyymi

      Jos lisää tilaa tahtoo niin aina on vaihtoehtona dynamiittipötkö

    • Anonyymi

      Ei niitä yeinisiä tiloja etelpn maissakan ole ja siellä toimii balokuitu
      Älä turhaan hätäile kyllö sulle jotain möykkyjä laitelaan nurkkiin

    • Anonyymi

      Et sitten lukenut tuolla alempaa olevaa ketjua lainkaan?

      Kaapelointi kannattaa aina, jos haluaa max nopeuksia ja häiriöittömän toiminnan. Suuritöistä se kyllä on. Pikku keskus esim. Pointer GD218 IP30 PS

    • Anonyymi

      Kujitupääte on noin A4'n kokoinen laatikko. Sen voi kiinnittää seinään ja siitä yksi Rj45 kaapeli reitittimelle, mesh reititin jokaiseen kerrokseen
      . Mitään muuta kaapelointia ei ok. talossa tarvitse.
      Saahan sitä rakennella tähtiverkkoa, jos haluaa tehdä asit vaukeaksi

      • Anonyymi

        Et pääse langattomalla verkolla samoihin nopeuksiin kuin kaapeloidulla. Lisäksi langattomassa verkossa on aina huonoa peittoa joka nurkkassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et pääse langattomalla verkolla samoihin nopeuksiin kuin kaapeloidulla. Lisäksi langattomassa verkossa on aina huonoa peittoa joka nurkkassa.

        Joskus ihmetellyt näitä nopeusjuttuja. Näkyykö vaikkapa Netflix jotenkin nopeammin langalla kuin langattomasti? Tavan peruskäyttäjä, jollaiseksi katson itseni, pärjää wi-fillä täydellisen hyvin. Toimii kaikki suoratoistopalvelut, teamsit yms. kakoilematta 24/7 läpi vuoden. En väitä, että toimisi joka paikassa...
        Meillä ei ole edes kuitua, vaan hyvä 4G reititin. Ainakin sellaisena sen 4 v sitten ostin, ehkä se tukee myös 5G verkkoa, koska nopeus tälläkin hetkellä 124 / 54 Mbit/s.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et pääse langattomalla verkolla samoihin nopeuksiin kuin kaapeloidulla. Lisäksi langattomassa verkossa on aina huonoa peittoa joka nurkkassa.

        Minulla on kattava WiFi peitto.Pääsen aivan riittäviin nopeuksiin, kahdessa kerroksessa
        Paikallisen WiFi'n nopeus ei rajoita toimitoja.
        -Etätyö, ei ongelmia.
        -TV't ei ongelmia, eli Arena,Netflix, yms eivät pätki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on kattava WiFi peitto.Pääsen aivan riittäviin nopeuksiin, kahdessa kerroksessa
        Paikallisen WiFi'n nopeus ei rajoita toimitoja.
        -Etätyö, ei ongelmia.
        -TV't ei ongelmia, eli Arena,Netflix, yms eivät pätki.

        Minulla on myös kattava wifi peitto kahdella mesh reitittimellä. Olen kyllä vähän katunut, etten asentanut rakennusvaiheessa kaapeloitua verkkoa. Paikoitellun talossa on katveita esim. isojen peilikaappien ja saunan tiiliseinän takia. Perusjutut kyllä toimivat, mutta kaapeloimalla saisi paljon enemmän nopeutta ja paremman pingin. Olen kokeillut kaapelilla ja wifillä samoilla paikoilla ja nopeus kaapelissa on lähes puolet suurempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on myös kattava wifi peitto kahdella mesh reitittimellä. Olen kyllä vähän katunut, etten asentanut rakennusvaiheessa kaapeloitua verkkoa. Paikoitellun talossa on katveita esim. isojen peilikaappien ja saunan tiiliseinän takia. Perusjutut kyllä toimivat, mutta kaapeloimalla saisi paljon enemmän nopeutta ja paremman pingin. Olen kokeillut kaapelilla ja wifillä samoilla paikoilla ja nopeus kaapelissa on lähes puolet suurempi.

        Minä laitoin sellasen lisävahvistimen, mikä sen oikea nimi sitten onkaan... Nyt toimii wi-fi myös rannassa, 80m talosta ja reitittimestä.
        Isompaa nopeutta en nettiselailuun tms. osaa kaivata.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4925
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3114
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1621
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1233
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1207
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1197
    Aihe