Kun jäin työttömäksi, Helsingin työllisyyden kuntakokeilu lähestyi kirjeellä:
http://tinyurl.com/2bxr25bb
Koska en käytä sähköisiä asiointipalveluja, menin paikan päälle Pasilan kuntakokeiluun laatimaan työllistymissuunnitelmaa.
Mikään ei siellä sujunut. Asiointi kesti 51 minuuttia. Kolme naisvirkailijaa hoiti tätä yhtä asiaa, heistä 2/3 ei puhunut suomea äidinkielenään.
Ainut konkreettinen toimenpide:
Oli kirjoitettava kynällä paperille: ”Pyydän käyttämään oheista työllistymissuunnitelmaa uuden suunnitelmani pohjana.” Sitten tämä lappu ja aiempi työllistymissuunnitelma skannattiin vastuuvirkailijalle. Siinä kaikki.
Varsinaiset ongelmat alkoivat, kun pyysin kuittia asiakirjan rekisteröinnistä. Ensin virkailija alkoi selittää, että hän on kyllä syöttänyt kaikki tiedot koneelle ja allekirjoittanut ne (sähköisesti) ja ne ovat siellä nyt oikein, eikä halunnut antaa kuittia.
URA-tietojärjestelmän tietoja voidaan kuitenkin muuttaa, poistaa ja väärentää, ja siksi ne on pyydettävä paperitulosteena, jota ei enää voida jälkikäteen muuttaa. Joko virkailijat ovat epärehellisiä, tai he vain eivät ymmärrä, että arkistoitujen tietojen on oltava pysyviä ja säilyttävä sellaisenaan.
Sitten virkailija ei halunnut antaa kuittia, koska hän ei saanut ainuttakaan lasertulostinta toimimaan. Hänen työhuoneessaan oli tietokoneen vieressä lasertulostin, mutta se ”ei toimi”. Aulassa oli kaksi tulostinta, mutta nekään ”ei[vät] toimi”, vaikka muut tulostelivat niillä iloisesti.
Virkailijat yrittivät ja yrittivät ja yrittivät tulostaa, mutta ei vain onnistunut. Lopulta löytyi miespuolinen suomalainen virkailija, joka kykeni ennennäkemättömään urotyöhön: tulostamaan lasertulostimella paperille yhden (1) sivun mittaisen asiakirjan!
(Tässä vaiheessa tuntui kuin olisi katsellut ”2001: Avaruusseikkailun” alkukohtausta, jossa apina lopulta sinkauttaa luun ilmaan ja se muuttuu avaruusasemaksi!)
Keskustelutallenteen mukaan kesti 26 minuuttia (!) sanoista ”haluan jonkun kirjallisen tositteen” siihen että lopulta sain pyydetyn paperin. Siinä ehti verenpaine kohota.
Kuvitelkaa, että menette viikonloppuna Prismaan ruokaostoksille ja kun pyydätte kassalla kuittia, joudutte odottamaan sitä 26 minuuttia, samalla kun kassajono venyy ja venyy...
Hallintolaki on säädetty yli 20 vuotta sitten. Minkälaiselle tolvanalle voi enää tulla yllätyksenä, että asiakkaalle on annettava pyydettäessä kuitti?
Kuntakokeilu on puolestaan alkanut jo 2 ½ vuotta sitten, mutta Helsingissä ei ole kokeilu vielä edistynyt niin pitkälle, että kyettäisiin tulostamaan lasertulostimella paperille yhden (1) sivun mittainen asiakirja.
Tapaus osoittaa, kuinka kokoomusjohtoinen Helsinki halveksii työttömiä: heitä saavat palvella tietämättömät, kielitaidottomat, ATK-taidottomat rassukat, jotka eivät välttämättä osaa antaa asiakkaille oikeita neuvoja ja nämä eivät sitten osaa hakea asiaankuuluvia etuuksia. Näin kaupunki säästää rahaa, koska (a) suojatyöpaikan tukityöllistetyille rassukoille ei tarvitse maksaa paljonkaan palkkaa ja (b) työttömiltä jää etuuksia anomatta.
Helsingin kuntakokeilu kyykyttää työnhakija-asiakkaita
24
681
Vastaukset
- Anonyymi
Pitäisi kertoa ihan virkailijoiden omalla nimellä virkailijoiden osaamisesta ja aivopiereskelystä. Virkatoimet ei nauti yksityisyyden suojaa eikä niistä kertoiminen "sankarin" oikealla nimellä siten riko mitään lakia.
Tehokkain keino virkanilkkien perseilyille on julkisuus vaikka sekään ei tahoa paatuneisimpiin virkanilkkeihin.
®167-176- Anonyymi
Gorgeous, youre right 😁
- Anonyymi
Syytä Juha Sipilää ja hänen hengenheimolaisiaan, mm. Juhana Vartiainen ja monet muut, joiden mielestä kansalle kuuluvia oikeuksia esim. työn vapaasta valinnasta ja työvoimapalvelujen lakiin perustuvaa velvollisuutta toimia em. kansalle kuuluvien oikeuksien mukaisesti ei tarvitsisi enää noudattaa.
Hallitus toisensa jälkeen jatkaa lainvastaista toimintaa, työn valinta on vapaa valinta joka lailla taataan, ja työvoimatoimiston toiminta on muutettu lainvastaiseksi kaikelta siltä osalta, jossa se työvoimatoimiston palvelu pyrkii kaikin konstein sivuuttamaan em. kansalaiselle kuuluvan oikeuden vapaaseen valintaan.
Ei tarvita pakkopalveluja eikä pakkosuunnitelmia eikä pakkotyötäkään, kun ne kaikki ovat lainvastaista toimintaa silloin kun kansalaisen oikeus vapauteen valita (työ) ei toteudu.
Te-toimiston kanssa tehtäviin suunnitelmiin teillä on lakiin perustuva tarkistamisoikeus, eli asian voinee hoitaa niinkin päin että hoitakoon te-toimisto suunnitelmansa ensin, ja sitten käytätte tarkistusoikeuttanne ja huonot tekstit pois ja tilalle paremmin teille sopivat mukavat ja mieluisat tekstit, hyvät palkat ja miellyttävä kohtelu.- Anonyymi
"Hallitus toisensa jälkeen jatkaa lainvastaista toimintaa, työn valinta on vapaa valinta joka lailla taataan, ja työvoimatoimiston toiminta on muutettu lainvastaiseksi kaikelta siltä osalta, jossa se työvoimatoimiston palvelu pyrkii kaikin konstein sivuuttamaan em. kansalaiselle kuuluvan oikeuden vapaaseen valintaan."
Valehtelet.
"Lain mukaan julkisen vallan tehtävänä on edistää työllisyyttä ja pyrkiä turvaamaan jokaiselle oikeus työn tekemiseen.
Tämän LISÄKSI jokaisella tulee olla oikeus valita vapaasti toimeentulonsa valitsemallaan työllä, elinkeinolla tai ammatilla."
https://www.minilex.fi/a/elinkeinovapaus-ja-perustuslaki
- Anonyymi
Aina kun työvoimaa kohtaan käynnistetään jokin "kokeilu", kyse näyttää olevan aina siitä, että kokeillaan toimia lainvastaisesti.
Ei ihme että kokeilut on niin suosittuja hallituksille, kun saa toimia lainvastaisesti ihan vaan siksi että pitää kokeilla. - Anonyymi
Jos olisin virkailija te-toimistossa, olisin jo ajat sitten lähestynyt selvityspyynnöllä oikeuskansleria, miksi te-toimistossa teetätetään virkailijoilla lainvastaista toimintaa.
Virkailijoilla ei ole minkäänlaista lakiin perustuvaa oikeutta tuomaroida ihmisiä esim. työ- tai toimintakyvyttömiksi pelkästään työttömyysajan perusteella.
Työttömysaikahan voi olla vaikka koko elämän mittainen vain siitä syystä, että kyseisen henkilön valitsemaa työtä ei suostuta rahoittamaan. Kun työtä ei rahoiteta, on tietenkin päivänselvää se että lopputulos on työttömyys.
Työn vapaata valintaa ei kuitenkaan voida alkaa loukkaamaan, eikä kenelläkään työttömällä ole velvollisuuta alkaa omasta pussistaan rahoittelemaan kaikenmaailman sirkustemppu-osaamisia mitä hallitus mielellään kansalta ilman minkäänlaista panostusta haluaa.
Te-toimiston virkailijat sahaavat omaa oksaansa, jos eivät ymmärrä itse sitä, missä kohtaa se heidän toiminta muuttuu lainvastaiseksi.- Anonyymi
"eikä kenelläkään työttömällä ole velvollisuuta alkaa omasta pussistaan rahoittelemaan kaikenmaailman sirkustemppu-osaamisia"
Tuskin sinun hörhön laihalla lompakolla ollaan käyty valtion toimesta.. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"eikä kenelläkään työttömällä ole velvollisuuta alkaa omasta pussistaan rahoittelemaan kaikenmaailman sirkustemppu-osaamisia"
Tuskin sinun hörhön laihalla lompakolla ollaan käyty valtion toimesta..Jos valtion johdon toimesta aiheutetaan rakenteellisin laiminlyönnein esim. investointilama, kyllä ehdottomasti on kyse silloin juuri siitä, että valtio käy niiden henkilöiden lompakolla, joiden lompakko olisi pitänyt em. investointien olemassaolon kautta täyttyä.
Tuskin sinun tähän kannattaa tämän enempää kommentoida kun et näytä ymmärtävän asiasta yhtään mitään, hölmöimmäthän uskoo elinkeinoelämän narratiivit sellaisinaan, ja hallitushan mielellään ylitse varojensa elämisellään varmistaa sen että nuo työpaikat ja liiketoiminnat ajetaan alas.
Mukavaa on kuitenkin se, että nyt pääsee maksumiehiksi myös he, jotka ylitse varojen elivät ja kuppasivat käytännössä muiden taskut tyhjiksi, se korjaustoimi jää vain ja ainoastaan valtion johdon tehtäväksi ja se tullaan tekemään silloin kun mitään muuta tietä ei enää ole jäljellä. Hyväosaisetkin tulee tällöin osallistumaan, palauttamaan rakenteellisesti kavallettuja rahoja takaisin investointeja ja työpaikkoja rahoittamaan. - Anonyymi
Taas yksi vatipää itkemässä harhaluuloaan että kyse olisi tulonsiirrosta sosiaaliturvaan, kun kyse on siitä, miten innokkaasti rahaa saadaan palkkaamista varten. Se on maan johdon vastuulla käyttää mm. verotusta siihen, että palkkarahaa löytyy valtakunnallisesti mitattuna riittävästi, ja että tulot muodostuu riittävän tasaisesti jotta työpaikka löytyy mahdollisimman monelle.
- Anonyymi
Onneksi sinäkin olet kohta muutosneuvotteluissa, voit siellä sitten ruikuttaa tulevaisuuttasi, huonohan se on joka tapauksessa, kuntouttava työtoiminta on sinulle oikea paikka.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taas yksi vatipää itkemässä harhaluuloaan että kyse olisi tulonsiirrosta sosiaaliturvaan, kun kyse on siitä, miten innokkaasti rahaa saadaan palkkaamista varten. Se on maan johdon vastuulla käyttää mm. verotusta siihen, että palkkarahaa löytyy valtakunnallisesti mitattuna riittävästi, ja että tulot muodostuu riittävän tasaisesti jotta työpaikka löytyy mahdollisimman monelle.
Taas valtion vika, yksilöllä ei ole vastuuta omista tekemisistään poislukien rikosoikeus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taas valtion vika, yksilöllä ei ole vastuuta omista tekemisistään poislukien rikosoikeus.
Taas yksi vatipää, joka ei ilmeisesti ymmärrä sitä että sama tilanne ei ole pelkästään Suomessa vaan monessa muussakin läntisessä maassa.
Kansaa jaetaan innokkaasti kahtia, hyväosaiset pitää tiukasti kiinni omista eduistaan joihin e i ole varaa, koska sen hintana on niiden työpaikkojen rahoitus jota huono-osaisempi väki olisi tarvinnut. Vastuu tilanteesta on pakko kantaa, jos työhön ei saada rahoitusta aikaan, silloin lakkaa myös perusteet kritisoida ketään siitä että ei ole työtäkään.
Työpaikkojen rahoitus on saatava aikaan, tai mitään keskustelua työstä ei edes voida aloittaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taas yksi vatipää, joka ei ilmeisesti ymmärrä sitä että sama tilanne ei ole pelkästään Suomessa vaan monessa muussakin läntisessä maassa.
Kansaa jaetaan innokkaasti kahtia, hyväosaiset pitää tiukasti kiinni omista eduistaan joihin e i ole varaa, koska sen hintana on niiden työpaikkojen rahoitus jota huono-osaisempi väki olisi tarvinnut. Vastuu tilanteesta on pakko kantaa, jos työhön ei saada rahoitusta aikaan, silloin lakkaa myös perusteet kritisoida ketään siitä että ei ole työtäkään.
Työpaikkojen rahoitus on saatava aikaan, tai mitään keskustelua työstä ei edes voida aloittaa.Ei suomi eikä moni muukaan yhteiskunta voi järjestää rahoitusta koiran virkaisiin suojatyöpaikkoihin sen vuoksi että töihin halajavat eivät kykene omilla ansioillaan työllistymään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei suomi eikä moni muukaan yhteiskunta voi järjestää rahoitusta koiran virkaisiin suojatyöpaikkoihin sen vuoksi että töihin halajavat eivät kykene omilla ansioillaan työllistymään.
*loputtomiin, johan byrokraatteja ym on jo nyt enemmän tarpeeksi ja liikaakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taas yksi vatipää itkemässä harhaluuloaan että kyse olisi tulonsiirrosta sosiaaliturvaan, kun kyse on siitä, miten innokkaasti rahaa saadaan palkkaamista varten. Se on maan johdon vastuulla käyttää mm. verotusta siihen, että palkkarahaa löytyy valtakunnallisesti mitattuna riittävästi, ja että tulot muodostuu riittävän tasaisesti jotta työpaikka löytyy mahdollisimman monelle.
"Se on maan johdon vastuulla käyttää mm. verotusta siihen, että palkkarahaa löytyy valtakunnallisesti mitattuna riittävästi, ja että tulot muodostuu riittävän tasaisesti jotta työpaikka löytyy mahdollisimman monelle."
Tämä ei pidä kutinsa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Se on maan johdon vastuulla käyttää mm. verotusta siihen, että palkkarahaa löytyy valtakunnallisesti mitattuna riittävästi, ja että tulot muodostuu riittävän tasaisesti jotta työpaikka löytyy mahdollisimman monelle."
Tämä ei pidä kutinsa.Kyllä se itse asiassa pitää tarkalleen kutinsa, koska maan johdon vastuulle asettuu myös sosiaaliturvan ja muiden kansalaisille lain mukaan kuuluvien palveluiden ja oikeuksien rahoittaminen.
Vaikka laissa ei sinällään suoraan sanota velvollisuuksista hoitaa taloustilannetta siten että palkat on kunnossa, se on kuitenkin looginen ja suora seuraus päätelmänä siitä, että jos niin ei tehdä, kansa joutuu silloin sosiaaliturvan varaan.
Maan johto voi ikäänkuin valita, paljonko laitetaan omaa kansaa sosiaaliturvan varaan, mutta tokihan jos maan johto järjestelmällisesti vain kasvattaa omien menojensa lisäämisen johdosta sosiaaliturvan varaan työnnettävän kansan määrää, sellainen hallitus tekee käytännössä maanpetoksen omaa kansaansa vastaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei suomi eikä moni muukaan yhteiskunta voi järjestää rahoitusta koiran virkaisiin suojatyöpaikkoihin sen vuoksi että töihin halajavat eivät kykene omilla ansioillaan työllistymään.
Ei yhteiskunnalla eikä maan johdollakaan ole mitään sellaista valtaoikeutta, jonka perusteella maahan saataisiin rakennella enemmistön tyrannia.
Kyse on lopulta järjestelmällisestä syrjimisestä, ei mistään muusta. Kaikki vain siksi, että osalla väestä on valtaa hoitaa talouspäätökset siten että oma lompakko täyttyy mutta vastuut esim. uusien työpaikkojen rahoittamisesta ei tule hoidetuksi.
Valtiolla ja vain valtiolla on sekä valtaa että tarvittavat välineet hoitaa työn kysyntä eli tarvittavien palkkatyöpaikkojen määrät ylös.
Elinkeinoelämällä ja ay-liikkeellä ei ole sen enempää valtaa kuin haluakaan osallistua asiaan mitenkään, koska heidän etu on ajaa vain omaa asiaansa.
Jos valtio ei ryhdistäydy ja hoida omaa tehtäväänsä, silloin tätä tehtävää ei käytännössä voi hoitaa kukaan, ja lopputulos tulee olemaan koko Suomen näivettyminen hiljalleen mutta varmasti, myös em. elintasoleikissä pärjännyt hyväosainen väki tippuu sitä mukaa, mitä suurempi osa kansasta työnnetään sosiaaliturvan varaan siksi että hyväosaiselle piti saada enemmän. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"eikä kenelläkään työttömällä ole velvollisuuta alkaa omasta pussistaan rahoittelemaan kaikenmaailman sirkustemppu-osaamisia"
Tuskin sinun hörhön laihalla lompakolla ollaan käyty valtion toimesta..Siinä joka alistamisesta hyötyjä konahtaa kuin perseelle ammuttu karhu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei suomi eikä moni muukaan yhteiskunta voi järjestää rahoitusta koiran virkaisiin suojatyöpaikkoihin sen vuoksi että töihin halajavat eivät kykene omilla ansioillaan työllistymään.
Moni ei omilla ansioillaan kykene työllistymään sen jälkeen, kun yhteiskunta on ensin järjestänyt liian monelle em. koiran virkaisia suojatyöpaikkoja 10 tuhannen euron kuukausipalkkoineen.
Ei kenelläkään ole mitään lakiin perustuvaa velvollisuutta tehdä työtä palkatta tuon ylitse varojen elävän porukan elättämiseen. Heille maksetaan palveluksistaan moninkertaisesti aivan liikaa, mitään arvoa sillä työllä ei ole jos se työ ei tuota samalla myös muille tuloa.
Näin tämä asia vain menee, ja korjaustoimet tullaan tekemään joko hyvällä tai sitten pahalla. Suomalaiseen mentaliteettiin kuulunee se että pidetään kynsin hampain kiinni siitä kymppitonneja per kk maksavasta suojatyöpaikasta, ja toki työllistetään oikeuslaitosta mahdollisimman paljon että palkka juoksee.
- Anonyymi
"URA-tietojärjestelmän tietoja voidaan kuitenkin muuttaa, poistaa ja väärentää, ja siksi ne on pyydettävä paperitulosteena, jota ei enää voida jälkikäteen muuttaa. Joko virkailijat ovat epärehellisiä, tai he vain eivät ymmärrä, että arkistoitujen tietojen on oltava pysyviä ja säilyttävä sellaisenaan."
URA:sta saa ajettua lokin, josta selviää mitä muutoksia sinne on tehty (Keha).
Tietojen säilyttämisestä URA:ssa: Laki julkisista työvoima- ja yrityspalveluista 5§: Tietojen tallettaminen, poistaminen ja arkistointi:
”Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten sekä työ- ja elinkeinotoimistojen kehittämis- ja hallintokeskuksen on poistettava kaikki asiakasta tai palveluntuottajaa koskevat tiedot, kun asiakkuuden tai sopimussuhteen päättymisestä on kulunut neljä vuotta. Tietoa ei kuitenkaan tarvitse poistaa, jos se on tarpeen säännöksiin perustuvan tehtävän hoitamiseksi tai vireillä olevan asian johdosta.” - Anonyymi
Vastuuta siitä, että työpaikkoihin saataisiin rahoitus aikaan, ei yksinkertaisesti voida siirtää kansalle eikä varsinkaan työttömille.
On vain ja ainoastaan maan hallituksen ja eduskunnan vastuulla se, miten Suomessa olemassaolevaa varallisuutta laitetaan kiertoon esim. verotuksen kautta, ja samaisten verotukseen ja muihin sääntelyihin perustuvien toimien avulla myös kasvatetaan se paine jonka seurauksena uudet investoinnit ja uudet rekrytoinnit syntyy.
Niin kauan kun porvari jatkaa porvarin logiikalla taloudenpitoa, mitään painetta ei synny uusien työpaikkojen rahoittamiselle, vaan tilanne kääntyy aina siten että työttömät ovat syyllisiä siihen että maan valtapaikoilla istuvat käyttävät valtaansa väärin ja elävät ylitse varojen.
Lakiin perustuvia oikeuksia kansalla kuitenkin on, mm. lakiin perustuva oikeus vapauteen valita työnsä, ja sitä oikeutta ei voida ihan noin vain keneltäkään pois ottaa.
Jos ei ole tarjolla mitään sellaista työtä jonka voisi vapaasti valita, eipä siitä mitään työpaikkojakaan tule. - Anonyymi
Uskokaa suosiolla, mikä tahansa toimi, jolla yritetään estää työttömälle kuuluvan lakiin perustuvan oikeuden (työn vapaa valinta) toteutumista, on aina lainvastaista toimintaa.
Jos työvoimapalveluissa tehdään yhtään mitään millä yritetään evätä teiltä oikeus vapaasti valita, ja viranomainen ei suostu suosiolla korjaamaan omaa toimintaansa takaisin lainmukaiseksi, silloin aina hallintokantelu ja vaikemmissa tapauksissa voi pyytää ko. viranomaisen viranhoitoa keskeytettäväksi siksi aikaa että lainvastaisuudet saadaan korjattua ja mahdolliset taloudelliset vahingot (esim. perättömien suunnitelmien myötä aiheutuvat karenssien vahingot) saadaan maksatettua joko asiaa käsittelevän toimiston tai kyseisen viranomaisen omasta taskusta.
Aina kun te-palvelujen kanssa asioi, ensimmäinen ja viimeinen kysymys joka on aina itselle esitettävä kaikkien papereiden ja puheiden yhteydessä, on kysymys siitä, toteutuuko teidän oma lakiin perustuva vapautenne (valita haluamanne työ tai elinkeino).
Pakkoon nämä asiat eivät voi perustuu koska vapaus nimenomaan sekä laissa että kansainvälisissä sopimuksissa taataan, niiden tehtävä on suojella sekä maata että kansaa fasismin nousulta.
Suomen eduskunnassa on monta innokasta fasismia haluavaa kansanedustajaa, aina pidä tämä mielessä.- Anonyymi
Myös mitä tahansa suunnitelmaa laatiessa kannattaa tarkalleen käydä sanavalinnat läpi, ja suunnitelmaan kannattaa vaikkapa lisätä ote suoraan lakikirjasta (Perustuslaki pykälä 18) siten että viranomainenkin tietää että vapaa valinta on saatava ensin aikaan, ja se vapaa valintahan tulee vasta sitten kun olette tyytyväisiä esim. sopimusehtoihin.
Sopimusehtojen määrittely kuuluu myös vapaaseen valintaan, työnantajan asettamia ehtoja ei voi valita, mutta omat valintakriteerinne voitte tietenkin määritellä, esim. hyvä palkka, mieluisa kohtelu yms yms. Mitään sopimusasioita ei koskaan sanella, siksi asetatte aina myös omat valintakriteerinne, koska teillä on lakiin perustuva oikeus vapaaseen valintaan (työ tai elinkeino). Valtiolla ei ole mitään oikeuksia pakottaa mitään näistä.
Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1384208- 892049
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152021Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi611661Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541472Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1341437VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1021352- 741246
- 981171
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1181080