sain taannoin kolumbus-sähköpostiosoitteeseeni viestin joltain kummalta henkilöltä, joka tarjosi minulle ohjelmistoja huippuhalvalla. Tietenkään en viestiä avannut, vaan poistin saman tien Thunderbirdin viestilistalta roskakoriin ja sitten vielä sieltä pois. Seuraavana päivänä sain hut.fi -osoitteeseeni viestin samalta henkilöltä, hieman eri otsikolla tosin. Ohjelmistoja se taas tarjosi. Viesti oli naamioitu olemaan muka peräisin vuosikurssini postituslistalta.
Samana päivänä sain kolumbus-laatikkooni uuden postin. Richard K. Lee tarjosi rakkauspillereitä vain $2.99/annos. Heti poistin avaamatta.
Seuraavana päivänä (tänään) saan hut.fi-osoitteeseen Richard K. Leeltä uskomattoman tarjouksen. Ihmelääkkeitä ilman reseptiä!
Eipä tässä mitään, mutta tämä on kyllä ensimmäinen hut.fi -osoitteeseen tullut roskaposti.
Kysymys kuuluu, mistä lähettäjä sai käsiinsä hut-osoitteen?
Kolumbuksen postiloodassa ei ole mitään osoitteistoa, eikä myöskään hutissa.
Kolumbukseen olen joskus hut-osoitteesta lähettänyt itselleni postia, mutta ei sen enempää.
Ainut keksimäni yhteys kolumbuksen ja hutin välillä on Thunderbird, jolla luen molempien postit.
Vielä lisää hämminki' aiheuttaa se, että viesti muka tuli postituslistalta.
Arvelenkin, että todellisuudessa nuo hut.fihin lähetetyt postit ovat tulleet kolumbus-osoitteestani, ja lähettäjä olisin siis minä itse. Tiedän että todellisen lähettäjän voi jotenkin saada selville (ip-osoitteiden sunmuiden avulla), mutten osaa, enkä jaksa vaivautua oppimaan.
Ei siinä mitään, jos kolumbukseen roskaa tulee, mutta hut-osoitteeni haluan pitää puhtaana...
Thunderbirdkö lähettää edelleen?
5
646
Vastaukset
- hieman sentään
>>Tiedän että todellisen lähettäjän voi jotenkin saada selville (ip-osoitteiden sunmuiden avulla), mutten osaa, enkä jaksa vaivautua oppimaan.
Jaksat tänne kuitenkin kirjoitella, sen sijaan että painaisit viestin kohdalla Control-U. Sieltä näkee jo aika paljon. - Ossi
Roskapostin lähteistä on turhaa ja aivan hyödytöntä tehdä arvailuja.
Ainut mahollisuus on seurata otsikkotiedoissa olevia Reseived:-kenttiä. Tulkinta vaatii kuitenkin jonkinverran asiantuntemusta oikeiden reittin löytämiseksi (joskus roskapostittajat liittävät väärennettyjä tietoja).
Osoitteesta http://www.spamcop.net löytyy mainio systeemi roskapostittajan jäljittämiseen.- mää vaan
niin tuo on kyllä turhan hankalaa... eikä totta puhuen kiinnosta ruveta jäljittämään. Mutta saisiko sen loppumaan muuten kuin luopumalla Thunderbirdin käytöstä...
tuli tässä kyllä mieleeni ehkä todennäköisempi syy koko hommaan, eli jollain on varmaan osoitelistassaan mun molemmat osotteet. Sillä tavallahan ne perille löytäisi... - Ossi
mää vaan kirjoitti:
niin tuo on kyllä turhan hankalaa... eikä totta puhuen kiinnosta ruveta jäljittämään. Mutta saisiko sen loppumaan muuten kuin luopumalla Thunderbirdin käytöstä...
tuli tässä kyllä mieleeni ehkä todennäköisempi syy koko hommaan, eli jollain on varmaan osoitelistassaan mun molemmat osotteet. Sillä tavallahan ne perille löytäisi...Todennäköisesti vain Thunderbirdilläsi ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Se mistä roskapostittaja on saanut (tai arvannut) osoitteesi on melko mahdotonta tietää.
- jokunnen
mää vaan kirjoitti:
tuli tässä kyllä mieleeni ehkä todennäköisempi syy koko hommaan, eli jollain on varmaan osoitelistassaan mun molemmat osotteet. Sillä tavallahan ne perille löytäisi...joku postituslistalainen on saanut koneelleen vakoilijan, joka sitten lähettää roskapostia kaikille sillä koneella oleville osoitteille.
Thunderbirdissa on roskapostisuodatin. Opettele käyttämään sitä. Minä en osaa sitä käyttää, kun ei (juuri) koskaan tule roskapostia.
Tuolta saat tietoa Thunderbirdin käytöstä. Jos ei löydy valmiita vastauksia, niin aina voi esittää kysymyksiä.
http://firefox.maayas.net/keskustelu/viewforum.php?f=4
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1713458
Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä
En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m811459Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek251229- 1581202
Pitääkö penkeillä hypätä Martina?
Eivätkö puistonpenkit ole istumista varten.Ei niitä kannata liata hyppäämällä koskaa likaantuvat eikä siellä kukaan niit192978- 35961
Erika Vikman diskattiin, tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek https://www.rumba.fi/uut16923Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?57822Maikkarin tentti: Orpo jälleen rauhallinen ja erittäin hyvä, myös Purra oli hyvä
Lindtman ja Kaikkonen oli kohtalaisia, sen sijaan punavihreät Koskela ja Virta olivat taas heikkoja. Ja vastustavat jalk85751- 62735