Nypitty naarasneito

kohta klani

Neitokakadu koiras nyppii naaraalta niskasta sulkia, mikä avuksi, miksi? Naaraan niska on harventunut, samoin töyhtöä ei ole kohta enää jäljellä.

Syövät Zupreemin pellettejä, parakiitin siemeniä ja paljon tuoreruokaa (salaatteja, hedelmiä, vihanneksia). Saavat olla päivät vapaana, vain yön ovat häkissä. Tekemistäkin riittää erilaisten luonnonoksien ja lelujen muodossa.

Miten hoitaa kaljuuntuvaa naarasta? Auttaisiko jokin lisävitamiini kasvattamaan sulkia nopeammin takaisin? Onko ruokavaliossa jokin pielessä? Välillä uusia sulkaputkia on ollut näkyvissä, mutta koiras nyppii nekin pois.

Miksi koiras tuota tekee? Täytyiskö linnut erottaa toisistaan? Laittaa toinen häkkiin päiväksi? Ja nyppiminen on koskenut tosiaan vain tuota niskan ja takaraivon aluetta... Naaras ei nypi koirasta.

1

330

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -M-

      Tuo kaverin niskan nyppiminen on aika tavallista neitsikoilla. Jos siitä on ehtinyt muodostua paha tapa niin voi olla että siitä ei enää eroon pääse...

      Ihan ensiksi kannattaa erottaa linnut toisistaan niin että naaraan niska saa rauhassa parantua. Vierekkäisiin häkkeihin niin että näkevät toisensa eikä liian ikävä tule, mutta niin ettei pääse kynintä vähään aikaan jatkumaan. Yhdessä irrallaan sitten vain valvotusti niin että hätistellään muihin touhuihin heti jos alkaa niskankaaputus kiihtyä. Hyvällä tuurilla koiras unohtaa nypinnän jos ei pääse sitä hetkeen harjoittamaan ja naaraan niska normalisoituu.

      Juuri ne kasvavat tupet tuntuvat montaa nyppijää kiinnostavan eniten. Kannattaa tosiaan Tarkistaa myös lintujen ruokavalio, saako esim proteiineja, kalsiumia, vitamiineja ja hivenaineita riittävästi, ettei yritä kaivaa höyhenille jotain puuttuvia rakennusaineita toisen päästä... Pelletit ovat kyllä ihan hyvä perussapuskaa, mutta etenkin kalsiumlisää ja satunnaisesti proteiineja niihin tarvitaan, jos on pikkuisen jo vanhentunutta tai kuumassa säilytetty pussi niin voi vitamiinipitoisuudetkin laskea.

      Anna linnuillesi ainakin ensi alkuun kalsiumkuuri (Calcivet-valmistetta eläinkaupasta tai kalsiumglukonaattia apteekista), jos et muuten kalsiumia ruokaan lisää. Huonosti imeytyvät kalkkikivet ovat lähinnä askarteluun, ei kalsiumvajauksen paikkaukseen. "Feather-up" vitamiinivalmiste sisätää myös aminohappoja ja on erityisesti sulkasadon aikaiseen ja muutenkin kasvaville höyhenille omiaan.

      Proteiinia voi myös silloin tällöin lisätä esim kananmunan tai raejuuston muodossa, myös pikku murut hyvälaatuista kissan- tai koiranmuonaa tai vaikka keitettyä kanaa tai kalaa käy jos linnuille maistuu. Liika proteiini voi kuitenkin laukaista linnussa pesimävireen tai aggressiivisuutta ja jatkuva liikatarjonta voi aiheuttaa munuaisvaivoja, joten kohtuus mielessä...

      Sitten pitää nyppijänokalle keksiä mahdollisimman paljon muuta tekemistä, pahvia, paperia oksia (pajunoksat lehtineen ovat mainiota riivittävää), sisalnarutupsuja suittavaksi jne jne ,vaikka ylitupata häkki täyteen pikkunakerreltavaa niin että nokkaa on lähes pakko käyttää...

      Välttämättä tapaa ei tosiaan saa mitenkään kitkettyä, jolloin täytyy vaan miettiä pitääkö lintuja koko ajan erillään vai antaako naaraan kaljuuntua. Lutinoilla joskus esiintyvästä perinnöllisestä kaljuudesta tuossa ei ilmeisesti ainakaan kyse ole jos uusia höyheniä kerran edes yrittää kasvaa.

      (Nii ja sivunipotusta: niskassa harvemmin on sulkia, sulkia on pyrstössä ja siivissä, ne pisimmät ja jäykät osat höyhenpeitettä, muualla vartalossa on höyheniä tai untuvia)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1104
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      659
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      271
      631
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      77
      598
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      574
    7. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      54
      547
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      513
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      88
      438
    Aihe