Psilosybiinillä ja SSRI-masennuslääkkeillä erilainen toimintamekanismi

Anonyymi-ap

SSRI-lääke leikkaa ja turruttaa emotionaalisia reaktioita ja psilosybiini ei.

https://twitter.com/markhoro/status/1720578174226997272?t=eCpTej5MnP42BN-5FeIDuw&s=19

On se kyllä hassua että vuosia sitten masennuslääkkeiden sanottiin korjaavan alhaisia serotoniinitasoja vai mitä niiden pitikään tehdä mutta nykyään jo arvovaltaisetkin psykiatrit myöntävät että masennuslääkkeet leikkaa tunne-elämää. Nykyään voidaan jo tuokin todeta kun on uusia hypetettäviä hoitoja tulossa markkinoille ja SSRIt on jo vähän last season eli niitä voi arvostella jo avoimemmin. SSRI-lääkkeitä käyttäneenä seuraan asiaa huuli pyöreänä. Silloin vuonna miekka ja kirves kun ne aloitin aloitin lääkkeet josta puhuttiin eri lailla. Eipä kukaan maininnut tunteiden leikkautumisesta mitään, no mitäpä sitä potilaalle nyt kertomaan? Antaa sen itse havaita asia.

5

174

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ollaanko tässä kaikessa hiljaisuudessa menossa yleiseen ymmärrykseen että masennuslääkkeet leikkaavat tunteita ja se saattaa olla yksi osa niiden toimintamekanismia ylipäätään, asiat ei tunnu niin pahalta mutta ei niin hyvältäkään välttämättä? Siitä voi toki olla montaa mieltä mitä tuollainen hoito voi aiheuttaa psyykelle.

      Yksi asia mitä en tule koskaan psykiatriassa ymmärtämään on se, kuinka ihmisiä sedatoidaan, turrutetaan hoidon nimissä. Ja vielä jos vain turrutettaisiin ja sedatoitaisiin mutta puhutaan puuta heinää siitä miten lääke vaikuttaa ja miksi sitä kannattaa syödä.

      • Anonyymi

        Itse huomasin rankkojen lääkitysten jälkeen, että tunteet olivat olleet hukassa vuosia.
        Lääkitysten loputtua, kun tunteet palasivat, oli aika hämmentävääkin taas tuntea.
        Hämmentävää, mutta upeaa. En halua enää palata siihen, mitä oli olla turrutettuna.

        Jokin aika sitten ( viikon verran ) tuli ohjelmaa noista hallusinogeeneistä, esim. psilosybiini , siinä kerrottiin, että se vaikuttaa serotoniiniin, joka on mielihyvähormoni. Vaikutus on kai se, että tuntisi mielihyvää, joka juuri masentuneelle olisi tarpeen.
        Jos tunteet turrutetaan lääkkeillä, on vaikeaa käsitellä omaa psyykkistä olemustaan, tuntemuksiaan, ajatuksiaan.
        Minulle ainakin tuli sellainen millään ei ole mitään väliä-tunne, ja hukkasin itseni lähes kokonaan. En välittänyt enää mistään, käyttäydyin itsetuhoisesti, yritin itsareita, käytin runsaasti päihteitä.
        Pitkän hoidon ansiosta, ja lääkityksen vähentäminen aikoinaan, oli käänteen tekevä muutos.
        Ja kun lääkitys loppui kokonaan, oli se kuin piste iin päälle.

        Olisihan se hyvä, että kehiteltäisiin uusia hoitomuotoja, kaikki on ollut samanlaista vuosikausia, reseptit kouraan ja silloin tällöin keskustelemaan, kenelläkään ei ole aikaa, potilas ei tunne tulevansa kohdatuksi siten, kuin ehkä olisi tarpeen.
        Ei ole ylipäänsä helppoa keskustella ihmisen kanssa, jolla ei ole omasta mielestään enää mitään tarkoitusta elämässään, ja useimmiten itsetunto on todella alhaalla, kaikki mitä ehdotetaan, tuntuu typerältä ja mielenkiinnottomalta, ehkä lähes mahdottomalta.
        Mutta kyllä sieltä syövereistä on suurin osa noussut, ja miten, hoidon ansiosta.


      • Anonyymi

        😋😋😋😍😍😍😍😋😋😋

        💋 ­N­y­­m­f­­­o­­­m­­­a­­­a­­­n­i -> https://ye.pe/finngirl21#180857255

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tässä kirjoituksessa kuvataan hyvin yleistä prosessia missä ihminen luisuu psykoosiin käytettyään psykedeelisiä huumeita. Hämmentävää että joka tuutista tulee nykyään artikkeleita missä kyseisten huumeiden positiivisia vaikutuksia kehutaan maasta taivaaseen. Hyvin harva pääsee ensinnäkään läpi tutkimuksiin pääsyyn vaadittavista kriteereistä.

      https://medium.com/the-shadow/hot-take-psilocybin-was-the-biggest-mistake-of-my-life-f93cf6598974

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1808
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      180
      1324
    3. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1168
    4. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      35
      1067
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      82
      986
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      935
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      880
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      64
      816
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      779
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      751
    Aihe