Miksi ahdistun isäni seurassa

Anonyymi-ap

En tiedä onko oikea paikka tätä kysyä mutta kysyn kuitenkin.. mikä voi olla syynä että tunnen isääni kohtaan niin suurta ahdistusta ja välillä jopa vihaa? Ei koskaan ole tapahtunut varsinaisesti mitään pahaa. Muistan kyllä että hän oli, kun olin lapsi ja nuori, aika vaativa ja tunnekylmä. Mutta mikä voi olla että en pysty olemaan hänen seurassaan kahdestaan enkä pysty häntä katsomaan silmiin? Olen 44v ja isäni kohta 80. Nähdään noin kolmen/neljän viikon välein, asutaan melko lähellä, mutta en halua koskaan käydä vanhemmillani yhtään ylimääräistä isäni takia. Taas on isänpäivä ja joulukin tulossa ja ahdistaa ajatus siellä poikkeamisesta kun "kuuluu tapoihin " nähdä. Olen tätä puhunut psykoterapiassa kin mutta ei niistäkään pohdinnoista tullut itselleni kunnon vastausta että mikä tässä mättää.

6

317

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minulla oli myös sellaista että kun tapaan äitiäni,olen vähän hermostunut,enkä ymmärtänyt miksi.Oivalsin sitten että kyse oli siitä että pelkäsin että tulisi valitusta vaikka olisin parhaani tehnyt jonkin asian eteen.Tai sitten se että sanotaan toista ja ajatellaan toista ja pitäis ymmärtää ajatuksia,tosi raivostuttavaa.Sitä vain vieläkin nieleskelee ja loukkaantuu eikä viitsi väitellä ikäihmisen kanssa kun tietää kuka sen viimeisen sanan sanoo.

    • Anonyymi

      En ole psykiatri, mutta voisiko olla niin, että vihan tunteesi isääsi kohtaan aiheuttaa sinulle sitä ahdistusta, koska se tuntuu sinusta väärältä (eihän nyt omia vanhempia saisi vihata). Oletko miettinyt, miksi sinusta tuntui, että isäsi oli vaativa ja tunnekylmä. Ehkä hän ei osannut ilmaista tunteitaan ja suhtautua luontevasti isänä olemiseen. Ja millaiset mahtoivat olla hänen suhteensa omaan isäänsä. Muista, että syy ei ole sinussa, mutta mieti, pystytkö ymmärtämään asiaa isäsi kannalta, miksi hän oli sellainen kuin oli.

      • Anonyymi

        Hyvä pointti,tiedän myös henkilön jolla isäsuhde vaikea.Se menee jo neljännessä polvessa ja sama kaava toistuu,isä etäinen ja tunnekylmä.


    • Anonyymi

      Hei alkuperäinen kirjoittaja!
      Taisit valita varsin oikean palstan, kun valitsit tämän AHDISTUS aiheisen. Minä myös olen täällä ensimmäistä kertaa, koska ”ahdistus” määritelmä on alkanut kiinnostamaan ja itsellänikin saattaa olla taipumusta/herkyyttä tähän.

      Nyt sinun asiaasi. Voisiko asia olla, niin että isäsi asenne silloin aikanaan ja myös nyt aiheuttaa sinulle niitä oireita, joita lääketieteessä kutsutaan ahdistuksesi. Se henkilö nostattaa pintaan nämä oireet*. Joudut olemaan varuillasi hänen seurassaan ja ehkä välttelemään konflikteja. Vähätteleekö hän sinua?

      * hikoilua, vapinaa, vilunväristystä, sydämentykytystä jne. Oireita, joita ei välttämättä ymmärrä liittyvän ahdistukseen. Niitä vaan hups syntyy vierailulla, etkä välttämättä siinä tilanteessa hoksaa mikä kaiken aiheutti.
      Myöhemmin vaan toteat, ettet halua vierailla usein siinä paikassa.

      • Anonyymi

        Kyllä! pelkään mitä kaikkea se aiheuttaa muille. Lasinsiruja, plutrausta, ei koulutusta, ei taukoja, kaikkea hämärää jatkuvasti. Jatkuva pelko myös muiden norppien ja lasten puolesta.


    • Anonyymi

      Jos se pani sua perseeseen lapsena ja sitten sulle tuli traumaperäinen amnesia ja siks et muista. 🤔 Koska eihän tuohonkaan tarinaan ole rivien väliin mitään insestivihjailua kirjoitettu enemmän tai vähemmän tietoisesti. Sä vain haluat että joku muu sanoo sen ääneen niin sun ei tarvi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4562
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2239
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1764
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe