Rengaspultit

Anonyymi-ap

Moro.
Kia Ceed 2015 ropposeta on mennyt rengaspultti poikki tai kierteet venyneet.
Rengas, varaosa ja korjaamoliikkeen mukaan tyyppivika?
Ei ole suunniteltu että renkaat vaidetaan 2 kertaa vuodessa ja liian pehmeä metalli seos?
Maahantuojan mukaan ei tyyppivika vaan vedetty väärään momenttiin?
Kukahan taas lienee oikeassa?
Onko kokemuksia?

28

537

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Samanlaisia pultteja ne käyttää, eli kiristetty liian kireälle.

    • Anonyymi

      Kiristetty liian tiukkaan hullun kiilto silmissä🤪

    • Anonyymi

      Ei ole kyseisestä autosta kokemusta, mutta tähänkin pätee se, että jos itse vaihdat renkaat niin tulee aina sellaiseen momenttiin ettei tarvitse muita syytellä.

      Muutenkin autot on kulutustavaraa joihin tulee tuollaisia ongelmia. Lompakko laulaa ja autoilu on kallista.

    • Anonyymi

      Momenttiavaimen käyttö lopulliseen tiukkuuteen estää väärät momentit ja pultin venymisen, mutterin kierteen vikaantumisen. Se joka tuohon vaihtanut tietää mihin on momenttiavain laitettu?

      Mitä auton ohjekirja kertoo momentiksi? 100nm vai 110nm?

      Vain joku haarukka 90-110nm?

    • Anonyymi

      Se on joku lusikka 90 nm - 120 nm.

      • Anonyymi

        Nm, ei nanometri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nm, ei nanometri.

        Onneksi olet korjaamassa virheitä joita ei kukaan muuten älyäisi.


    • Anonyymi

      Aika jännä juttu kun ei tiedä onko pultti poikki vai kierteet venyneet?

      • Anonyymi

        Jos ne onkin mutterit


    • Anonyymi

      Ei sitä mitään momentti avainta tarvita kun renkaat vaihtaa, taidolla se tehdään eikä hullun lailla väännetä.

    • Anonyymi

      Pultti vai mutteri.....virosta saa muutamalla eurolla pinnapultteja ja muttereita...esim iparts..jos ne normaaliin tiukkuuteen vedetään niin mitään ei mene poikki ...

      • Anonyymi

        No eipä nuo maksa kotimaassakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eipä nuo maksa kotimaassakaan.

        Ulkomailta voi samalla ostaa esim pyyhkijät,suodattimet ,esim raitis ilma suodatin bakteeri,/allergiasuodatin.,öljynsuodatin,tulpat.,jarrupalat...satasella saa repullisen osia virosta...verrattuna Suomen hintoihin..ja nopea toimitus..nopeampi mitä tilaa Suomesta..


    • Anonyymi

      valita kuluttaja suojaan...ei ne mene poikki jos normaalisti kiristää....renkaita ei edes pitäisi kiristää pulttikoneella ...

    • Anonyymi

      Kiristetty liian kireälle. Juuri vaihdellut omaan autoon pultteja kun katkesi vaikka momenttiavaimella kiristin arvoon 120nm. Oikea arvo on 100nm mutta käytetyn auton ostin mutta joku aiempi omistaja oli vääntänyt liian kireälle sillä ei 120nm katkaise pulttia on varma asia. Momentti avain on säädöissään tarkistettu ja myös jo käsituntumalla oli selvää että nytkatkeaa ja naps. Eli sinun autossa on sama tilanne joku on vääntänyt ehjän pultin liian kireälle. Tuntuu että nyky autoissa on heikommat pyöränpultit kuin esim 30v ja vanhemmissa autoissa.

      • Anonyymi

        Niin jäi sanomatta että amatöörikin voi vaihdella moneen automerkkiin pultit ihan itse ei ole raketti tiedettä. Moneen merkkiin mahtuu ihan suoraan napaa purkamatta vaihtamaan ne pultit. Jarrusatula vain pois ja no näkee kyllä mikä on esteenä ja yhdessä asennossa napaa on tila/lovi tms missä pultin jämä mahtuu pois ja uusi tilalle ja vetää paikoilleen. Itse vedin mutterimopolla mutta varoen ettei heti uusi pultti veny.


    • Anonyymi

      Ei missään autossa käytetä niin pehmeää teräslaatua pulteissa, tai muttereissa, etteivätkö ne kestäisi vähintään 1,2x suositellun kiristysmomentin vaurioitumatta.
      Mutta jos suositeltu momentti on 120 ja rengashotellin pulttipyssy iskee ilman momenttisauvaa, reippaasti enemmän, niin sieltähän se venyminen hiljalleen alkaa.

      • Anonyymi

        Hotellit ja rengasfirmat ovat vaihdelleet renkaita kymmeniä vuosia, eikä niistä ole koskaan valiteltu siihen malliin, että siellä pilattaisiin pultteja ja muttereita työkseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hotellit ja rengasfirmat ovat vaihdelleet renkaita kymmeniä vuosia, eikä niistä ole koskaan valiteltu siihen malliin, että siellä pilattaisiin pultteja ja muttereita työkseen.

        Kyllähän niistä on valitettu, googleta niin huomaat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hotellit ja rengasfirmat ovat vaihdelleet renkaita kymmeniä vuosia, eikä niistä ole koskaan valiteltu siihen malliin, että siellä pilattaisiin pultteja ja muttereita työkseen.

        Kai sielläkin oikeaoppisesti osataan vaihtaa jos vaihto osuu johonkin muuhun hetkeen kuin renkaanvaihdon kausisesonkiin, mutta koska se osuisi? Ja kuinka hienoja pulttipyssyjä siellä oikein käytetään kun niissä ei kuitenkaan näytä momenttiasauvaa olevan? Yritin nimittäin ostaa itselle pulttipyssyä sisäisellä momenttisauvan tasoisella momentinrajoittimella, ei näyttänyt oikein löytyvän.
        Jotain on tehty joka tapauksessa väärin jos pultteja ei saa auki kuin metrin jatkovarrella ja silloinkin varsi vääntyy, ennen kuin pultti vinkaisee.
        Tuohon syyllistyvät sekä rengashotellit, että autohuollot. Viimeksi kun oma kottero sai eteen uudet jarrupalat ja levyt, ei meinannut edestä pyörät lähteä ollenkaan irti, takana oli pyörät oikeassa momentissa ja lähtivät sen kummemmin tappelematta auki. Vaikea sanoa mihin momenttiin etupyörät oli kiristetty, mutta ei ihan lähellekään suosituksia.
        Ja kun ostin edellisen kotteroni käytettynä, oli sen renkaita vaihdateltu ennen hotellissa, eipä ollutkaan kovin miellyttävä kokemus ensimmäistä kertaa vaihtaa renkaita kotipihassa sen junttauksen jäljiltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän niistä on valitettu, googleta niin huomaat.

        Juu, mutta vähän siihen määrään mitä renkaita vaihdetaan. Pulttien pilaaminen on kovin harvinaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, mutta vähän siihen määrään mitä renkaita vaihdetaan. Pulttien pilaaminen on kovin harvinaista.

        voi olla että ne pultit keskimäärin kestää sen 400 Nm momentin mihin ne iskevällä koneella vedetään, mutta eihän se oikein ole

        olen itsekin vääntänyt yli metrin mittaisella jatkovarrella pultteja auki liikkeen jäljiltä, karmea pamaus ja sitten piti tarkistaa, lähtikö auki, vai menikö poikki


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        voi olla että ne pultit keskimäärin kestää sen 400 Nm momentin mihin ne iskevällä koneella vedetään, mutta eihän se oikein ole

        olen itsekin vääntänyt yli metrin mittaisella jatkovarrella pultteja auki liikkeen jäljiltä, karmea pamaus ja sitten piti tarkistaa, lähtikö auki, vai menikö poikki

        Eipä minulla ole koskaan vedetty kovin piukkaan missään rengasliikkeessä tai huollossa.
        Pamaus tulee yleensä silloin kun pultti on todella kuiva ja ehkä jopa hapettunut kiinni ja se napsahtaa auki. Ihan pieni määrä vaikka kuparitahnaa kierteen pohjaan, niin ei hapetu kiinni.
        Huom. siis todella vähän voitelua, vaikka jotkut jopa sen kieltää kokonaan, mutta käytäntö ja kokemus kertoo toista.


    • Anonyymi

      Kierteet ei veny

      • Anonyymi

        PinnaPultti venyy kuten kansipultti..ja miten se vanteen keskiö kantaako rengas autoa pelkillä pinnapulteilla .esim huomasin peräkärryssä et siinä kaikki kuorma keskittyy pultteihin kun akselin laakerinavassa ei ole uloketta tueksi johon vanne asettuisi ja keskittyisi..esim alumiinivanteisiin keskiöön tulee monesti muovinen holkki keskittämään ja tukemaan vanteen ,pultteihin kohdistuvaa painokuormaa....monestakin on heivattu mäelle vuosien saatossa ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        PinnaPultti venyy kuten kansipultti..ja miten se vanteen keskiö kantaako rengas autoa pelkillä pinnapulteilla .esim huomasin peräkärryssä et siinä kaikki kuorma keskittyy pultteihin kun akselin laakerinavassa ei ole uloketta tueksi johon vanne asettuisi ja keskittyisi..esim alumiinivanteisiin keskiöön tulee monesti muovinen holkki keskittämään ja tukemaan vanteen ,pultteihin kohdistuvaa painokuormaa....monestakin on heivattu mäelle vuosien saatossa ?

        Se muovinen sovite vain helpottaa renkaan sovittamista kohdilleen, ei sillä ole muuta tekoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se muovinen sovite vain helpottaa renkaan sovittamista kohdilleen, ei sillä ole muuta tekoa.

        Mietippä... Laitappa rengas paikoilleen esim ilman pultteja soviterenkaalla ja sitten ilman soviteterengasta..huomaatko eron..


    • Anonyymi

      Pulttien kireys pitää tarkistaa jonkin ajan päästä vaihdon jälkeen..Toyota corollasta saa myös PinnaPultit poikki jatkovarrella ja mutterikoneella ilman vääntömomenttisauvaa...siksi vaihdankin itse renkaat ja pinnapultteja ei ole mennyt poikki...ei koskaan...

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kysynkin sinulta nyt...

      Tahdotko sinä minusta miehestä enää mitään..koskaan? Vastaa kyllä/ei/en tiedä ja siihen puhelinnumeroni kaksi viimeistä
      Ikävä
      47
      4274
    2. Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa

      että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet
      Naisen logiikka
      104
      3474
    3. Onkohan tämä jotain elämää suurempaa

      Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m
      Ikävä
      39
      1825
    4. Missä paikassa ja minkälaisessa tilanteessa

      Olit silloin kun tajusit ihastuneesi häneen?
      Ikävä
      105
      1742
    5. Onko Marilyn Monroe mielestäsi maailman kaunein nainen kautta aikojen?

      Marilyn Monroe sai sekaisin naisten ja miesten päät kurvikkailla muodoillaan ja keimailevalla asenteellaan. Monroe onkin
      Maailman menoa
      118
      1493
    6. Nainen, vaikka kaikki on

      ohi eikä koskaan alkanutkaan, niin tekisi silti mieli jakaa tämä trippi kanssasi, kertoa mitä kappaleita kuuntelin jne.
      Tunteet
      10
      1345
    7. Mihin kiinnitit ensimmäisenä huomiota

      kun eka kerran näit kaivattusi?
      Ikävä
      72
      1151
    8. HH En uskalla enää ottaa sinuun yhteyttä

      Enkä tiedä miltä sinusta tuntuu nyt. Itsellä tosi tyhjä olo, harmittaa kun kaikki levällään. Toivottavasti sulla kaikki
      Ikävä
      7
      1134
    9. Ihan pelästyin kun sut

      näin. Huh huh kun olit vanhentunut.
      Ikävä
      108
      1052
    10. ei tissari naisten kanssa ole ollut

      ei ole naisten kanssa ollut
      Varkaus
      50
      1026
    Aihe