Eläkeläisellä aikaa kokkailla

Anonyymi-ap

Oletko innokas kokkailemaan vai houkuttaako helpot einekset enempi? Pakko myöntää, että omalta osalta arjen ruokailussa tahtoo vaivattomuus voittaa ja (liian) usein tulee sorruttua valmisruokiin tai muuten vaan helppoihin ja yksinkertaisiin vatsan täytteisiin. Taas yhteinen viikonloppu mielitietyn kanssa, niin pitihän sitä yrittää tarjota parastaan. Naimakanaa tuli kokeiltua, ihan parasta ja taatusti jää säännölliselle ruokalistalle, aikoihin syönyt mitään niin hyvää ruokaa. Sanotaan, että tie miehen sydämeen vie vatsan kautta. Ei päde ainakaan meikäläiseen, mutta toisin päin tuntuu tuota vaikeaa matkaa hieman avittaneen;)

https://www.meillakotona.fi/reseptit/naimakana?fbclid=IwAR1a1jz2z6NydvGBfaDml08kVfTX9mGHf1WLeauVcOR19zS4z5N6HE2ZKcY

entinenmiäs

27

759

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Itse teen lähes kaikki ateriani. Usein teen isomman satsin ruokaa, annosrasioissa jääkaappiin niin sitten on ruoka valmiina, mitä ottaa esim. liikunnan jälkeen. Ruoanlaitosta olen aina tykännyt.

    • Anonyymi

      Koskaan en syö ravintoloissa, vain kotona ja helppoa laittamista, tulee tiskiäkin vähemmän....

    • Anonyymi

      Muutamalle mausteelle allergisena en osta valmisruokia vaan teen kaikki kotona syötävät ruokani itse. Senverran laiska kuitenkin olen että en viitsi joka päivä erikseen kokkailla, joten teen isompina erinä keskitetysti 3 - 4 päivänä/kk ja laitan annoksina pakkaseen. Ihanaa kun saa just oman maun mukaista ja sellaista kuin itse haluaa, eikä kukaan ole valittamassa :)

      • Anonyymi

        Yliherkkyys on vanhemmiten tullut, ei nuorena ollut mitään, kaikkea pystyi syömään ja juomaan.


    • Anonyymi

      Teen joskus vähätöisiä ruokia itse, mutta en voi kehua, että aina tulee.
      "oman maun mukaista", mutta alas on mennyt.
      Ihan hyviä valmisruokia on tarjolla. Syön niitä ehkä enemmän kuin itse laitan.

      • Anonyymi

        enemmän kokkailin nuorempana , työssäkäyvänä ja samoin myös erilaiset leivonnat , paistamiset tein kotitekoisina , vaan silloin olikin perhettä ympärillä , ja kaikille riitti.
        nyt ei yksinasuvana viitsi ihan itselleen paistella , kokkailla , tarjoilla.
        Ostan enempi kaupasta valmiina , - ainakin leivonnaiset , ja joskus paistan uunissa , lihaa tai kalaa, ja usein riittää ihan pelkkä salaatti.
        senverran katsoa , että saa kutakuinkin tarvittavat ravintoaineet , muuten ei niin nokon nuukaa sen syömisen kanssa, hi, hii


    • Anonyymi

      Osuit ytimeen, kai.

      Kokkailuhan on kivaa, jotenkin luovaa duunia, minkä tuloksen näkee ja maistaa nopeasti. Palkitsevaa hommaa.

      Asiassa kuitenkin muutamia intoa vähentäviä puolia.

      Ekaks tietenkin laiskuus. Kokkaillessa menee aikaa, tulee tiskiä, paljon duunia. Sitäpaitsi, vähän epätehokasta hommaa. Kun tekee isolle porukalle safkaa, hyötysuhde hyvä. Mutta paas paistaen pippuripihvi kastikkeineen, keitä kaks perunaa, tee yhden ihmisen salaatti Suunnalleen sama duuni ja sama tiskikin, mutta tuntuu typerältä ajatuksenakin, helpompi lämmittää maksalaatikko mikrossa.

      Lisäks toi reseptiikka. Pikaisesti vilkaisin naimakanan reseptin. Siinä aika paljon aineksia, mitä nyt ei satu just nyt olemaan kaapissa. Noh, sitten se luovuus kehiin, elikkäs reseptit lähinnä suuntaa antavia, lopputulokseen tulee tungettu sitä, mitä nyt sattuu olemaan himassa. Lopputulos on tietenkin sitten kokolailla erilainen, kuin alkuperäinen idea.

      Lisäks isompia annosmääriä helpompi valmistaa.Ei ole niin tarkkaa mausteitten määrästä ja helpompi tehdä muutenkin isolla kädellä reilu satsi. Mutta kyllä hyväkin ruoka alkaa kyllästyttämään, jos sitä viikko pitää mättää- Mä oletan en ole ollenkaan ainoa, joka ei viitsi kokkailla just siks. Ja einekset on asiaan hyvä ratkaisu, niitä sentään laajat valikoimat kaupoissa, lisäks wolt jne.

      Mä kai syön enimmäkseen puuroa ja leipää. Kerran, jopa parikin teen jotain viikossa. Onnistuu vaihtelevasti. Onneks toi puolisko on aika hyvä jätemylly, siihen saa upotettua epäonnistuneetkin kokkailut. Noh, appelsiinikuori ohratto sai kyllä jo negatiivista palautetta. Ei ihme, se oli kaamean makuista :D

      Kyllä kokkailu kivaa on. Siinä kuitenkin ongelmansa, useimiten tulee mentyä siitä, missä aita matalin. Pitäis tehdä tänään jotain hapanimeläsoossia ja keittää riissiä, salaattivärkkiäkin jotain on. Saapi nyt näkee.

      =DW=

    • Anonyymi

      Viikolla teen ruokia oikeastaan ihan mielelläni, olisi mielestäni liikaa vaadittu vaimolta töiden jälkeen ryhtyä hellan eteen vielä.

      En mitään ihmeellisiä, tavallista kotisapuskaa vaan.

      Mutta asia tasoittuu kyllä, viikonloppuisin vaimon kokkailuvuoro.

    • Anonyymi

      Mukavuudenhaluisena ei viitsi kokkailla, vaan mikrossa lähinna ja joskus uunissa jotain.

    • Anonyymi

      Teen kaiken itse. Yhdessä mielitietyn kanssa kokkaaminen on rattoisampaa kuin yksin. Meillä on vähän eroa, hän laittaa valtavan huolellisesti gurmeeta, kaikki pilkotut palat samankokoisia. Lihasta leikkelee kaikki vähänkään retaleet roskiin. Miettii mausteita. Minäkin laitan hyvistä aineista, mutta vähän rutaisemalla. Mausteita nakaten sen kummemmin nuuhkimatta ja maistelematta. Ei tule niin nättiä jälkeä.
      Ehdottomasti kokeilen tuota naimakanaa. Se tulee olemaan ohjelmanumero meille.

      • Anonyymi

        Ai luin uudestaan. En käytä mitään liemikuutioita, kun en tiedä mitä humpuukia sisältävät. laitan lihaa niin paljon ja kastiketta vähän, että varmasti maistuu lihalta. Mutta muuten ok.


      • Anonyymi

        Jos tuon reseptin mukaan kokeilet, niin kannattaa kiinniittää huomiota nesteen määrään. Itse söimme perunoiden kanssa ja kastiketta oli niukasti. Ensi kerralla laitan pari desiä enemmän. Ja jos ei kovin tulisen ruuan ystävä ole, niin kannattaa kokeilla pienemmällä määrällä chilimaustetta.

        entinenmiäs


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tuon reseptin mukaan kokeilet, niin kannattaa kiinniittää huomiota nesteen määrään. Itse söimme perunoiden kanssa ja kastiketta oli niukasti. Ensi kerralla laitan pari desiä enemmän. Ja jos ei kovin tulisen ruuan ystävä ole, niin kannattaa kokeilla pienemmällä määrällä chilimaustetta.

        entinenmiäs

        Kiitos. Ei ole chiliä kaapissa, muutenkin vaatimaton perusvalikoima, mietin kannattaako monipuolistaa. Ehkä kokeilen noilla muilla aineilla, tuskin syömäkelvotonta tulee. Olen kaikkiruokainen, kumppani on tosin vähän krantumpi. Mietin jo että ehdotan tuomaan kotoaan niitä mitä haluaa itse lisätä.
        Muuten kun olen nyt häntä seuraillut, olisi kamala rangaistus olla kranttu, nyrpistää nenäänsä monelle ruoalle. On iso ilo että voi syödä lähes mitä vaan, jos nälkä on, tietenkin syötävksi kelpaavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tuon reseptin mukaan kokeilet, niin kannattaa kiinniittää huomiota nesteen määrään. Itse söimme perunoiden kanssa ja kastiketta oli niukasti. Ensi kerralla laitan pari desiä enemmän. Ja jos ei kovin tulisen ruuan ystävä ole, niin kannattaa kokeilla pienemmällä määrällä chilimaustetta.

        entinenmiäs

        Chiliä myydään monella vahvuudella, miedompaa ja vahvempaa.
        Kannattaa varoa, ettei huiskaise liikaa jos se onkin vahvempaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Chiliä myydään monella vahvuudella, miedompaa ja vahvempaa.
        Kannattaa varoa, ettei huiskaise liikaa jos se onkin vahvempaa.

        Kiitos vinkistä, pitää laittaa tieto korvan taa. Chilin käyttö aiemmin ollut vähäistä, niin ei ole tuollaiseen asiaan törmännyt.

        entinenmiäs


    • Anonyymi

      Kuniottavaa koti kokit. Itse asun yksin ja menetänyt kinostus kokoaus.Ihan eri olisi jos taloudessa kaksi.Ruokakin maistuisi. Minulle ei.

      • Anonyymi

        On se vähän keinotekoista tekemistä yhdelle itsekseen kokkailla. Ruokaa kyllä itse teen, mutta jos useampana päivänä samaa syö, niin ei maistu. Pakastettu ruoka vielä vähemmän. Pyrinkin ainakin kerran viikossa jossain kuppilassa syömään, että maistuisi sitten se kotiruokakin.

        Aikoinaan tuli ihan tarpeeksi paljon kokattua, kun isolle porukalle ruokaa teki. Nyt riittää oikeastaan pelkkä helppous!


    • Anonyymi

      Kokkaillessa huomannut, luovaa hommaahan se on, ja tosi mukavaa huomata onnistuneensa oikeasti hyvänmakuisen ja kaikinpuolin tyydyttävän sapuskan valmistuksessa.

      Paha kyllä, aina ei vaan napsahda kohdalleen, useimmitenkin jonkun mausteen liiallinen
      määrä riittää "pilaamaan" todellisen onnistumisen?

      Äärimmäisen harvoin viitsin oikeasti mittailla noita mausteiden yms. määriä, enemmänkin sellaisella noinsuurinpiirtein menetelmällä toimin.

      • Anonyymi

        En minäkään koskaan mittaile mitään aineita, ihan mututuntumalla kokkailen. Mausteita laitan varoen ja lisään tarpeen mukaan. Töissäkin aikoinaan piti maistella usein kun kokkaili ennenkuin oli maut kohdallaan ja saattoi asiakkalle tarjota. Kertaakaan ei ole tarvinnut mitään kokkauksia biojätteeseen heittää vaikka kotona kokkailen ilman reseptejä ja ihan mututuntumalla aineksia yhdistellen.


    • Anonyymi

      Viimeiset 23 vuotta olen tehnyt sapuskamme. Suunnitellut, hankkinut raaka-aineet, valmistanut ja kattanut pöydän.
      Vaimollani on muutamia rajoituksia. Silakka-allergia, vältettävä rautapitoisia aineksia ja vakioitava päivittäinen K-vitamiinin saanti.
      Itselleni on tärkeää riittävät suojaravinteet sekä proteiinin saanti sovivasti rytmittyneenä.
      Tämä on eläkevuosieni harrastus ja olen taitavampi.

    • Anonyymi

      Vai että naimakanaa tarjosit, no, tulikos kihlat? Tyttären luona oli melkein samalla reseptillä tehty kanaruokaa, he olivat vain myös lisänneet tuoreen pinaatin lehtiä kastikkeeseen. Oli oikein hyvää pastan kera.
      Kun asustelee yksin,eikä ole mielitiettyä löytynyt, niin ei tule enää tehtyä jokapäivä kotitekoista sapuskaa. Kun innostun niin sitten teen jotain ilman reseptiä mitä tekee mieli. Sitten petyn kun ei maistukaan siltä mitä oli kuvitellut.

      • Anonyymi

        No jos ei nyt vielä kihloista puhuta, mutta muuten hyvältä näyttää, naimakanasta riippumatta;)
        Samahan se oli kokonaan yksin ollessa, ettei aina jaksanut kokkailu innostaa. Vaan kummasti se piristää ja uutta intoa saa ruuanlaittoonkin, kun uusi kumppani löytyy.


    • Anonyymi

      Minä laitan ruokani itse, enkä eineksiin koske, pinaattikeittoa lukuun ottamatta. Marinoidulle lihallekaan ei löydy paikkaa ostoskärryssäni.

      Aamiaiseeni kuuluu puuro ja marjat. Lounaan valmistan yleensä broilerista (en koskaan koipi reidestä) ja pastasta tai kalasta ja höyryssä kypsytetyistä perunoista ja porkkanoista. Myös salaatti kuuluu lounaspöytään.
      Päivälliseksi riittää näillä töillä jokin keitto ja ruisleipä.
      Illalla syön suurehkon marja-annoksen.
      Noilla eväillä jututtaa nälkäistä hollintovin.

      Yleensä valmistan suuren määrän niitä ruokia, jotka voi pakastaa. Esim. kasvissosekeiton voi pakastaa. Voi kuulostaa älyttömältä, mutta keitän sitä 9 litran kattilallisen kerrallaan. Eipähän tarvitse vähään aikaan uutta satsia keitellä.

      kylmätotuus

    • Anonyymi

      Eipä pysty reseptin mukaisena tekemään ja syömään vaan on tehtävä ihan oma versio.

    • Anonyymi

      Kokkailu ja puuhailu keittiössä on mukavaa. Teen osa-aikatyötä ja vapaapäiviä on enemmän kuin työpäiviä, niin on aikaa puuhastella. Leivon paljon, niin suolaista kuin makeaakin ja teen mm. hirvenlihasta kaikenlaista. Tykkään käydä mieheni kanssa myös ulkona syömässä ja noin parikolme kertaa kuukaudessa käymmekin, muutoin syömme perinteistä kotiruokaa.

      • Anonyymi

        Kokkaava nainen onkin aarre.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokkaava nainen onkin aarre.

        Mikä sen ihanampaa kuin kokkaava mies, sellainen mies ansaitseekin erityistä hemmottelua....


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      287
      3192
    2. 202
      2898
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2484
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      223
      1958
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      14
      1392
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1327
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1298
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      162
      1231
    Aihe