Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kysymyksiä skitsofreniasta ja univaikeuksista

Anonyymi-ap

Kyselen nyt täältäkin apuja kun en saa mun ex miestä vietyä lääkäriin, en millään.
Eli mun ex mies, 33v on alkanut viimeisen 2 vuoden aikana puhua itsekseen, ajoittain linnottautuu kotiin ja on päiviä yksinään.. töissä kuulemma työkaverit myös huomannut itsekseen juttelun.
Kertoo mulle, että iltaisin varsinkin kun tulee pimeetä niin hänen ns kaverit tulee hänen luokse, joskus juttelevat mukavia mutta yleensä kamalia juttuja. Nämä kaverit saattavat kysyä esim että milloin meinaat tappaa tuon ex naisystäväsi? Ja mun exä siis avoimesti kertoo mitä ne hälle juttelee.
Hänelle ne ovat demoneita ja muistuttavat zombeja ajoittain. Öisin hän näkee paljon painajaisia ja kuvailee juuri näitä zombeja jotka tulee uniin tai valveilla ollessa sängyn viereen.

Joopa Joo... Mä tiedän että hänelle on selkeästi puhjennut skitsofrenia, suvussa heillä sitä myös hänen siskolla.

Mä en saa häntä lääkäriin, olen todella yrittänyt. Hänen vastaus on että enkö mä ymmärrä että nämä demonit on oikeita, ja hän ei ole hullu. Pelkää myös työpaikkansa puolesta. Päivisin hän usein voi ihan hyvin, mut illalla alkaa se sekoilu sitten.

Hänellä ollut vuosia todella vaikea uniongelma, saattaa olla päiviä ilman kunnollista unta. Käytössä mirtazapin 2x25mg illassa, joskus ottaa jopa 3 illassa että saa pari tuntia unta..

Mietin että mikä vaikutus tuolla lääkkeellä voisi olla harhoihin? Luin jotain tutkimustietoa että tuo mirtazapin lisää aivoissa dopamiinia mikä taas liikaa ollessaan aivoissa saa aikaan hallusinaatioita... voisko kyse olla siitä? Ja jos olis joku muu lääke unettomuuteen niin helpottaisikohan nuo harhat?

Mikä yhteys muutenkin on unettomuudella ja skitsofrenialla? Tietenkin nukkumattomuus jo terveelläkin aiheuttaa harhoja.. puhumattakaan jos lääkitys on mennyt ihan metsään ja vain korostaa harhoja, koska lääkärihän ei tiedä muusta kuin unettomuudesta..



Olisko kenelläkään jakaa jotain vinkkejä ja tietoa. Asiallisia vastauksia kiitos!

Nimimerkillä rakas ex-mies

7

263

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ensimmäisenä tulee mieleen huoli-ilmoituksen tekeminen.

      • Anonyymi

        🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑

        😋 ­N­y­m­­f­­­o­m­a­­a­n­­­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞


      • Anonyymi

        😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋

        😋 ­N­y­­­m­f­o­­­m­­a­­­a­­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21#18092687w

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Hankala tilanne jos ei ymmärrä että on sairas ja ei halua lääkäriin.Aikuista ei voi pakottaa ellei sitten ole vaaraksi itselleen tai muille.Työkaverit on myös velvollisia soittamaan apua jos töissä sekoilee.Unettomuus voi johtaa psykoosiin jos apua ei saa.Huoli ilmoitus olisi yksi vaihtoehto mutta jos koet itse olevan vaarassa hänen puhuessa harhoissa soita 112.

      • Anonyymi

        Vielä lisäys että mirta ei auta vaikeaan unettomuuteen että senkin takia lääkärin arvioon pian.


    • Anonyymi

      Mirtazapin väsyttää enemmän jos sitä ottaa vähemmän. Oma lääkärini (joka on siis psykiatri) määräsi minulle sitä 7,5mg - 15mg unettomuuteen. Isommat yli 15mg annokset toimivat masennuslääkkeenä eivätkä siksi väsytä enempää (päinvastoin, isomman annoksen pitäisi ns. aktivoida). Suosittelen myös marketin melatoniini pillereitä. Parempi on tietenkin jos saa reseptillä niitä 5mg tabletteja koska ne ovat tehokkaampia.

      Se lääkitys asia on hankalaa koska kaikki luontaistutteet eivät sovi psykiatriassa käytettyjen reseptilääkkeiden kanssa (mutta melatoniini on ok). Luulen että esim. resepti Imovane tai Tenox voisi olla hyvä jos ei ole nukkunut, mutta luulen että hän on tällä hetkellä valitettavasti osastohoidon tarpeessa. Se on todella hankala tilanne jos hän ei itse ymmärrä omaa tilannetta. Häntä on hankala sinne lääkäriin pakottaa koska hän on aikuinen (ja hän tietenkin kokee että kaikki harhat ovat todellisia). Toisaalta, avoimesti psykoottinen henkilö kyllä määrätään aina pakkohoitoon koska arvioidaan ettei hän itse kykene tässä tilassa arvioimaan omaa hyvinvointiaan ja terveyttään.

      Myös Ketipinor on yksi neurolepti jota käytetään pienillä annoksilla unettomuuteen, mutta sillä on tosin aika ikävät haittavaikutukset mutta lyhyellä aikavälillä se voisi olla aika hyvä tässä tilanteessa (unilääkkeentä 25mg-100mg, varsinaiset skitsofrenian hoitamiseen käytetyt annokset ovat suurempia ja on hyvä käyttää niitä Ketipinor depottabletteja). Toinen ikävä lääke on Olanzapin joka väsyttää ja lihottaa myös todella paljon (kuten Ketipinor). Mutta ymmärrän että akuutissa tilanteessa ne voivat olla myös paikallaan. Mutta ajattelin mainita pidempää aikaväliä ajatellen, koska uskon että te selviätte tästä tilanteesta.

      Itse voin suositella esim. Latudaa. Se on jotenkin outo lääke koska se väsyttää aivan järjettömästi jonkun 3 tunnin jälkeen kun sen on ottanut, mutta se auttaa jos sen ottaa illalla (niin se ei väsytä paljoa sitten seuraavana päivänä). Se ei myöskään lihota paljoa. Tämä tieto on enemmän hyödyllistä sitten kun hän on paremmassa kunnossa, tai sitten kun hän itse haluaa ja suostuu lähtemään osastolle tai muuten lääkäriin.

      Se unettomuus on todella paha juttu koska se voimistaa harhoja ja on yksi psykoosin mahdollisista oireista (mutta ei tietenkään jos sitä on vain yksistään). Voisit koittaa saada hänet suostuteltua lähtemään lääkärin vastaanotolle (mielellään psykiatri tai päivystys) jos vetoat että se ei ole normaalia jos ei nuku moneen päivään. Sano että lääkäristä saa paremmat lääkkeet siihen unettomuuteen, ja kerro että sinä olet oikeasti huolestunut. Päivystys hoitaa vakavat akuutit MT ongelmat (harmillista että yleensä täytyy olla psykoosissa tai yrittänyt itsemurhaa että saa apua sieltä). Paras ajankohta hoidosta ja lääkäristä puhumiseen on hetki jolloin hänellä ei ole pahoja oireita (esim. aamu taitaa olla paras mahdollinen aika).

      Älä kokonaan kiellä tai myönnä niiden harhojen olemassaoloa täysin koska ne ovat hänelle todellisia. Mutta niihin ei todellakaan kannata lähteä mukaan koska ne vaan alkavat paisumaan ja voimistumaan jos teet niin! Jos hän kyselee sinulta että näetkö niitä "demoneja", niin kannattaa vastata rehellisesti Ei. Muista että myös ne harhat voivat sisältää todella pahoja asioita mutta hän ei välttämättä tee mitään oikeasti. Mutta jos tulee jokin uhkaava tilanne, niin soita hätänumeroon 112 ja selitä tilanne. Huoli ilmoitus on mielestäni myös hyvä idea. Kannattaa myös koittaa saada hänen stressiään jotenkin vähennettyä, koska stressi tunnetusti pahentaa skitsofreniaa.

      Voimia teille molemmille!

      • Anonyymi

        Kiitos tosi paljon vastauksista!! ❤️


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2464
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2163
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1818
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1611
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1576
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1545
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1498
    8. 54
      1360
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1309
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1244
    Aihe