Vetolenkkien paksuus

Anonyymi-ap

Voinko vaihtaa ketjun ja laipan sahaan,jossa ollut vetolenkkien paksuus 1,3mm ja vaihto ketju ja laippa 1,5mm? Vaikuttaako siis vetopyörään jotenkin? Kiitos etukäteen mikäli osaat auttaa.

24

541

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Voit vaihtaa Suomi 24:n luvalla...

    • Anonyymi

      Sopineeko nuo edes jaon puolesta.

      • Anonyymi

        Jos sopii niin sitten sopii.


    • Anonyymi

      Voi vaihtaa 1.3 -> 1.5 kun vaihtaa ketjun ja laipan samalla, ei vaikuta vetorissaan mitenkään. Oletus tietysti että jako pysyy samana.

      • Anonyymi

        Kiitos asiallisesta neuvosta !


      • Anonyymi

        Laippatyyppikin pitäisi olla sama.


    • Anonyymi

      Yleensä kai on saatavilla vain yhtä kokoa vetorissaa.

      • Anonyymi

        Yleensä joka ketjujaolle on oma vetoratas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä joka ketjujaolle on oma vetoratas.

        Ei yleensä vaan aina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei yleensä vaan aina.

        Olen käyttänyt yleisrattaita jotka sopii kaikille ketjuille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen käyttänyt yleisrattaita jotka sopii kaikille ketjuille.

        Ei taida löytyä kuin alkuperäistä, ainakaan mitään syytä muunlaisten myyntiin ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida löytyä kuin alkuperäistä, ainakaan mitään syytä muunlaisten myyntiin ei ole.

        Olen käyttänyt myös alkuperäisiä yleisketjuja. Sopii kaikkiin vetorattaisiin ja laippoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä joka ketjujaolle on oma vetoratas.

        Ja samalla jaolla voi olla kaksi erilaista vetopyörää

        Kuten 3/8 ja 3/8P 3/8 isommalle ketjulle ja toinen pienemmälle.

        Ketjut on erilaisia joiden takia vetopyörä pitää olla erilainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja samalla jaolla voi olla kaksi erilaista vetopyörää

        Kuten 3/8 ja 3/8P 3/8 isommalle ketjulle ja toinen pienemmälle.

        Ketjut on erilaisia joiden takia vetopyörä pitää olla erilainen.

        Löytyy enemmänkin kuin kaksi. Vetorissoissa on käytössä isoa ja pientä keskiötä sekä eri hammaslukuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä joka ketjujaolle on oma vetoratas.

        Sitä ei kysytty.


    • Anonyymi

      Voi ja ei...
      Siinä se.
      Siis jos se sun alkuperäinen ketju&laippa on ollut vaikka . 325 jaolla ja 1.3 uralla, niin voit vaihtaa samalla jaolla olevan laipan ja ketjun joissa on 1.5 mm ura. Laipan peräsovitteen on toki oltava sopiva.

      Jos laipassa ja ketjussa on eri jako tarvitaan myös sopiva vetoratas. Esim. . 325 > 3/8 .

      • Anonyymi

        Lisäksi voitelureikien pitää osua yhteen. Kannattaa käyttää laippoja joissa on yleisvoitelu reikä. Ja voiteluöljyksi vaikka monitra!


    • Anonyymi

      Voit vaihtaa paksumman 1.5mm uraisen laipan ja ketjun, kun laippa on myös samaa mallia, ketjun pituus oikea laipalle ja vetopyörän jako.

      Kannattaa huomioida että ketjun vetolenkin paksuuden muuttuessa paksumpaan 1.5mm, poistuu ns kapeammat .325 ketjut valikoimista. Niitä kun valmistetaan 1.3mm vetolenkille kolmen ainoan suuren ketjuvalmistajan toisesta. Moneen sahaan ja käyttöön 1.3mm kapeampi on käytännöllisempi.

      1.3mm vetolenkilla on tehty aina kumpaakin kokoa isohampaista leveää .325 sekä kapeampaa. (Stihl vasta muutaman vuoden kapeampaakin )

      1.5mm laipalla / ketjulla sahausura on leveämpi ja saha joutuu ottamaan enemmän puuta = hieman hitaampaa ja syö enemmän bensaa, jossakin käytössä ja riippuen sahasta se saattaa olla käytännöllisempi.

      • Anonyymi

        Tärkein asia ketjuissa hampaiden koko leveys, hampaiden muoto. Käytössä että pitää ketjun kokoajan hyvässä kunnossa ja profiilissa viilan kanssa.


      • Anonyymi

        *Jotta asia ei olisi niin yksiinkertainen niin stihlillä on myös 1.6mm vetolenkillä oleva ketju .325 jaossa


      • Anonyymi

        Tiedoksi vaan että se 1,5mm ei ole sahausulan leveys, vaan vetohampaan paksuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedoksi vaan että se 1,5mm ei ole sahausulan leveys, vaan vetohampaan paksuus.

        Ei ole vaan laipassa kulkevan teräketjun alaosan paksuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole vaan laipassa kulkevan teräketjun alaosan paksuus.

        Ura


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        *Jotta asia ei olisi niin yksiinkertainen niin stihlillä on myös 1.6mm vetolenkillä oleva ketju .325 jaossa

        Sen olen aina tiennyt. Stihlin ketjut. 325 ketjut on ollut identtisiä 1.3mm 1.5mm 1.6mm vetolenkin ketjut hampailtaan ja sahausuran leveydeltä. Ei ole ollut pienen hampaan. 325 ketjua aikaisemmin, muutamia vuosia sitten alkoivat tekemään jossa pienemmät hampaat, kapeampi sahausura.

        Kapeampaa sahausuran tekevä ketju on nopeampi ja puu sahautuu nopeammin (kun hammas ei ole liian pieni) . Samalla polttoaine määrällä tulee enemmän valmista, tarvitsee odottaa vähemmän aikaa että sahautuu.

        Katselin 90 luvun lopulla 026 sahan täysleveää 325 ketjua ja vertasin 025 stihlin kapeampaan 3/8P ketjuun. Silloin löysin 3/8P laipat jotka tehty 50 kuution stihlin ammattisahoihin, ostin niitä ja heti merkittävä parannus metsätöissä ja pihoissa polttopuiden kovassa sahauksessa ( puuautollinen, vetoauto ja perävaunu 10-40cm puuta pätkiksi parissa päivässä) edelleen sahassa kiinni ja toinen 16" 60vl ketjulla, 63ps, 63pm, tai Oregon vxl. Se käytössä kun lähen isompaa puuta 30-50cm huomenna toiselle.

        13"/32cm laippa on leveä ja käyttää 50 lenkkistä ketjua. Sama pituus kuin.


        Sitten kun on näitä 3/8P 1.1mm vetolenkun ketjuja niin niissä on mini hampaat, todella pienet ja lyhyet, ketjun hampassa ei ole kuin vähän teroitus varaa ja teroitus, kunnossapito on vaikeampaa kuin isompihampaisessa 1.3mm ketjussa. Olenkin laittanut muutamaan 170 stihlin piha sahaan toiselle 1.3 laipan ja hankkinut vxl ketjun. Ketju pysyy kunnossa paremmin ja kestää likaa, helppo pitää kunnossa, puolet edullisempi silloin.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      262
      4606
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      132
      3003
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      43
      2776
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      75
      1749
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1604
    6. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1493
    7. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      58
      1351
    8. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      93
      1245
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1129
    10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      212
      1128
    Aihe