Ruokoton löyhkä likakaivosta, mitä tehdä??

Anonyymi-ap

Elikkäs kävi niin että päätin toissapäivänä pestä kylppärin kunnolla. En ole pessyt likakaivoa ainakaan kahteen vuoteen. Kun otin suihkun likakaivon vesilukon pois sieltä paljastui helvetillisen näköinen likamöykky hiuksia ja muuta törkyä. Mutta ei siinä vielä kaikki: se haju mikä viemäristä pääsi ilmoille oli jotakin mitä en ole koskaan ennen kokenut.

Noniin nyt olen valuttanut sinne kaksi isoa pulloa Mr. Musclea. Pessyt vesilukon ja likakaivon viimeistä piirtoa myöten perusteellisesti 99,9% germ kill domestoksella kaatanut sankokaupalla vettä isolla paineella. Likakaivo kiiltää ja vetää hyvin. Ei taatusti ole yhtään bakteeria enää jäljellä.

Mutta tuo haju. Haju ei lähde pois! Vesilukko on laitettu sääntöjen mukaan oikein takaisin paikalleen eikä sen takia ainakaan pitäisi hajua enää tulla. Vaan kylppäri ja koko asunto dunkkaa aivan järjettömän kauhealle.

Nyt on hyvät neuvot kalliit. Miten hajusta pääsee eroon kun on jo kaksi päivää tuuletettu eikä mikään näy tehoavan?

27

788

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuohon tilanteeseen en osa sanoa, mutta alla olevista saattaa olla hyötyä:

      "5 keinoa tukoksen avaamiseen ja hajujen poistoon – muista myös nämä tärkeät ennaltaehkäisyvinkit"

      - https://kotiliesi.fi/koti/kodinhoito/viemarin-puhdistus-kotikonstein-5-keinoa/

      "Lavuaarin viemäri tukossa? Kokeile avausta ensin itse"

      - https://www.suomela.fi/viemari/

      "Viemäri tukossa? Näin avaat sen helposti – 6 niksiä"

      - https://remontti-info.fi/nain-avaat-tukkeutuneen-viemarin-helposti-6-niksia-viemarin-avaamiseen-kotikonstein/

      - https://taloturva.fi/asuminen/omakotitalon-viemari-tukossa-nain-saat-sen-avattua

      • Anonyymi

        Kiitos. Taisin jo itsekin lukea noi kaikki ohjeet kertaalleen netistä. Viemärini ei ollut tukossa eikä se haissut ennen vesikukon avaamista. Hajut tulee ilmeisesti siis sieltä putkistosta asti eikä tuo itse likaksivo enää edes voi sitä aiheuttaa kun olen sen jo pessyt ja desinfioinut niin perusteellisesti.

        Kahta pulloa enempää en kyllä mr muscleakaan kehtaa sinne valuttaa kun putki kuitenkin vetää loistavan hyvin. Ongelma on haju eikä tukos.

        Ilmeisesti vika on tuossa itse vesilukossa? Olen varma että olen laittanut sen oikeaoppisesti paikalleen eli sen pitäisi kyllä estää viemärkputkiston hajujen tunkeutuminen kylpyhuoneeseen asti.

        Ei kyllä kestä enää kauaa tätä hajua.... 😱


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos. Taisin jo itsekin lukea noi kaikki ohjeet kertaalleen netistä. Viemärini ei ollut tukossa eikä se haissut ennen vesikukon avaamista. Hajut tulee ilmeisesti siis sieltä putkistosta asti eikä tuo itse likaksivo enää edes voi sitä aiheuttaa kun olen sen jo pessyt ja desinfioinut niin perusteellisesti.

        Kahta pulloa enempää en kyllä mr muscleakaan kehtaa sinne valuttaa kun putki kuitenkin vetää loistavan hyvin. Ongelma on haju eikä tukos.

        Ilmeisesti vika on tuossa itse vesilukossa? Olen varma että olen laittanut sen oikeaoppisesti paikalleen eli sen pitäisi kyllä estää viemärkputkiston hajujen tunkeutuminen kylpyhuoneeseen asti.

        Ei kyllä kestä enää kauaa tätä hajua.... 😱

        Ekassa linkissä on mm. tämä:

        4. Haisevan viemärin puhdistus kloriitilla

        "Jos vesi ei auta, yksi hyvä ase hajua vastaan on kloriitti, joka desinfioivana aineena tuhoaa hajua aiheuttavia bakteereja."

        Tee näin:

        * Kaada noin puoli desilitraa kloriittia viemäriin ja anna vaikuttaa minuutin ajan.

        * Valuta hanasta kuumaa vettä.

        Josko kloriitti auttaisi (?).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ekassa linkissä on mm. tämä:

        4. Haisevan viemärin puhdistus kloriitilla

        "Jos vesi ei auta, yksi hyvä ase hajua vastaan on kloriitti, joka desinfioivana aineena tuhoaa hajua aiheuttavia bakteereja."

        Tee näin:

        * Kaada noin puoli desilitraa kloriittia viemäriin ja anna vaikuttaa minuutin ajan.

        * Valuta hanasta kuumaa vettä.

        Josko kloriitti auttaisi (?).

        Eikö kloori ja kloriitti ole sama asia?


      • Anonyymi

        🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒

        🍒 ­­N­­­y­­m­f­­o­m­­a­­a­n­i -> https://ye.pe/finngirl21#18095766Q

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Kyllä hetkellisen viemärihajun saa tuulettamalla pois, jos se ei poistu, johtuu se siitä, että hajua tuppaa lisää. Ehkä kannattaa vielä kerran irrottaa hajulukko, puhdistaa sen tiivistyvät reunat ja lattiakaivon runko osassa myös tiivistysalue kunnolla ja varmistaa, että tiiviste on paikoillaan ja puhdas. O-rengasrasvalla voi sen myös käsitellä, jolloin tiiveys paranee. Tai jos tiiviste on vaurioitunut niin vaihda koko vesilukkoelementti.
      Hajuhan ei ole peräisin siitä kaivon sisältä siivotusta möykystä, vaan ihan sieltä viemäristä. Talon ilmanvaihto imaisee hajua viemäristä jos hajulukko ei ole paikoillaan ja kunnossa.

      • Anonyymi

        Joo kyllä mä taidan kutsua putkarin apuun. Luulen että tosiaan hajua punkee koko ajan viemäristä ja vasilukossa täytyy olla jotain vialla. Erikoista sikäli että talo on suht uusi ei luulisi että vesilukot näin nopeasti haperoituvat. Likakaivon joka sauma näyttäisi ihan ehjältä ja putsattu ja desinfioitu on.

        Tuossa domestoksessa on niin hyvät bakteerintappotehot etten usko kloriitin ratkaisevan ongelmaa sen paremmin. Voihan sitäkin tietty kokeilla.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Ketjun aloittajan lattiakaivo vaikutti uudemmalta, eli koko hajulukko otetaan irti jos pitää päästä puhdistus tai rassaushommiin. Tuollaiset tulpalliset lattiakaivot ovat vuosimallia 90-luvun alku tai vanhempi. Sen jälkeisissä on ollut irroitettava hajulukko. Sen takaisinlaitto ei unohdu, eikä se yleensä hajoa irroittaessa, mutta hajulukkoa kiertävä tiiviste voi murtua tai irrota tiivisteurasta, jolloin homma haisee...


      • Anonyymi

        Mihin kohtaan rassitulppa laitetaan kun tuo itse vesikukko on kyllä pitänyt hajut poissa koko ajan? En huomannut mitään kohtaa kaivossa mistä tuollainen tulppa puuttuisi. Likakaivot näyttävät vähän erilaisilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketjun aloittajan lattiakaivo vaikutti uudemmalta, eli koko hajulukko otetaan irti jos pitää päästä puhdistus tai rassaushommiin. Tuollaiset tulpalliset lattiakaivot ovat vuosimallia 90-luvun alku tai vanhempi. Sen jälkeisissä on ollut irroitettava hajulukko. Sen takaisinlaitto ei unohdu, eikä se yleensä hajoa irroittaessa, mutta hajulukkoa kiertävä tiiviste voi murtua tai irrota tiivisteurasta, jolloin homma haisee...

        Olet oikeassa, mutta jotain sieltä puuttuu tai joku juttu ei ole paikoillaan. Rassitulpan puuttuminen vaan lienee yleisin vanhempien lattiakaivojen hajun aiheuttaja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketjun aloittajan lattiakaivo vaikutti uudemmalta, eli koko hajulukko otetaan irti jos pitää päästä puhdistus tai rassaushommiin. Tuollaiset tulpalliset lattiakaivot ovat vuosimallia 90-luvun alku tai vanhempi. Sen jälkeisissä on ollut irroitettava hajulukko. Sen takaisinlaitto ei unohdu, eikä se yleensä hajoa irroittaessa, mutta hajulukkoa kiertävä tiiviste voi murtua tai irrota tiivisteurasta, jolloin homma haisee...

        Joo mulla on tosiaan tuollainen irrotettava iso hajulukko jossa on oikein nostokahva. Talo vuosimallia 2015. Mielestäni itse lukko ja likakaivo näyttivät ihan ehjiltä. Oudointa on ettei kylppäri haissut ollenkaan ennen kuin irrotin sen lukon.

        Haju on kyllä niin karmea että voiko normaali viemäri edes haista näin? Onko mahdollista että sinne on päässyt jotain rottia putkistoon ja kuolleet ja mädäntyneet sinne? Voiko uudemmissa taloissa olla tällaisia ongelmia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo mulla on tosiaan tuollainen irrotettava iso hajulukko jossa on oikein nostokahva. Talo vuosimallia 2015. Mielestäni itse lukko ja likakaivo näyttivät ihan ehjiltä. Oudointa on ettei kylppäri haissut ollenkaan ennen kuin irrotin sen lukon.

        Haju on kyllä niin karmea että voiko normaali viemäri edes haista näin? Onko mahdollista että sinne on päässyt jotain rottia putkistoon ja kuolleet ja mädäntyneet sinne? Voiko uudemmissa taloissa olla tällaisia ongelmia?

        Kyllä se vain ihan omaa kuonaasi on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se vain ihan omaa kuonaasi on.

        Taitaa olla vähän muidenkin kuonaa kun puhutaan ison talon viemäriverkosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa olla vähän muidenkin kuonaa kun puhutaan ison talon viemäriverkosta.

        Aloituksessa ei ollut mitään puhetta rakennuksen koosta.


      • Anonyymi

        Tämä.
        Voi irrota putsatessa kaivoa.
        Hajua riittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloituksessa ei ollut mitään puhetta rakennuksen koosta.

        Kerrostalo


    • Anonyymi

      Ainoa joka tule mileen tuosta tilanteesta on se, että vesilukko on laitettu virheellisesti takaisin paikalleen ja / tai sen tiivitse on livennyt osin paikaltaan.

      Mutta, milläs aineilla niitä viemäreitä voi koetaa huuhdella hieman puhtaammiksi, mieluummin ei rautakaupan liian kovilla ympäristömyrkyillä. Kloori, mitä muuta.

      • Anonyymi

        Täytyy se lattiakaivo muistaa myös täyttää vedellä, muuten ei hajulukko toimi. Niin alokasmainen virhekin voi tulla jos asunto on rempassa, eikä suihkua käytetä, jolloin lukko ei täyty edes "luonnollisesti"


    • Anonyymi

      "Olen varma että olen laittanut sen oikeaoppisesti paikalleen"
      Minä olen varma ettet ole.
      Lattiakaivo ei haise edes likaisena, nyt siellä on vaan suora yhteys viemäriputkistoon ja siksi haisee. Eli olet tehnyt jotain väärin.
      Myös Mr Musclet ums viemärinavausaineet ovat täysin turhia, ellei putkistossa ole tukosta. Niillä, eikä millään muillakaan myrkyllä saa poistettua hajuja.

      • Anonyymi

        Kyllä viemärinavausaineet ovat paikallaan jos lattiakaivon hajulukko on tarpeeksi likainen. Ei siihen tukosta tarvita. Jos vesilukko on paksua pinttynyttä likaa täynnä ei sitä hankaamalla mekaanisesti saa putsattua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä viemärinavausaineet ovat paikallaan jos lattiakaivon hajulukko on tarpeeksi likainen. Ei siihen tukosta tarvita. Jos vesilukko on paksua pinttynyttä likaa täynnä ei sitä hankaamalla mekaanisesti saa putsattua.

        Viemärinavausaineet on tarkoitettu ja ne toimivat lähinnä pesualtaiden vesilukkojen ja periaatteessa lattiakaivojen TUKOSTEN poistossa. Pesuaineeksi niitä ei ole. Lattiakaivon tukos hoituu yleensä pesulla ja pesu hoituu ihan perus vessanpesu- tai yleispesusaineella.

        Niagarat sun muut rakeet ovat hitonmoista syövyttävää myrkkyä. Jos sellaisia käyttää, niin samassa tilassa ei todellakaan kannata oleskella vaikutusaikana. Jos saat silmille, niin hyvästi näkö.
        Sinänsä ne eivät ole ympäristömyrkkyjä, vaan neutraloituvat viemärissä nopeasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viemärinavausaineet on tarkoitettu ja ne toimivat lähinnä pesualtaiden vesilukkojen ja periaatteessa lattiakaivojen TUKOSTEN poistossa. Pesuaineeksi niitä ei ole. Lattiakaivon tukos hoituu yleensä pesulla ja pesu hoituu ihan perus vessanpesu- tai yleispesusaineella.

        Niagarat sun muut rakeet ovat hitonmoista syövyttävää myrkkyä. Jos sellaisia käyttää, niin samassa tilassa ei todellakaan kannata oleskella vaikutusaikana. Jos saat silmille, niin hyvästi näkö.
        Sinänsä ne eivät ole ympäristömyrkkyjä, vaan neutraloituvat viemärissä nopeasti.

        Juuri näin. Puhdistamiseen käytetään KLORIITTIA.
        Käyttöohjeet muovipullon kyljessä.

        Itse puhdistan lattiakaivot 3 kk välein. Kun hiukset ja mönjät on poistettu, lorautan lattiakaivoon puoli muovipullollista kloriittia ja annan vaikuttaa puoli tuntia. Sitten huuhtominen vedellä. Kloriitti puhdistaa samalla putket haisemasta.


    • Anonyymi

      Tarkoittanet lattiakaivoa, eikö vain?

      • Anonyymi

        Tämä nimenomainen lattiakaivo oli muuttunut likakaivoksi. Niin likainen se oli. En ole koskaan nähnyt mitään niin rumaa. Terapiaa tähän tarvii muuten tulee uniin.

        Hajuongelma ratkesi onneksi. Danke schön neuvoista. Hajulukko oli kuin olikin jäänyt vähän liian löysästi paikalleen. Oikeassa asennossa se oli mutta olisi pitänyt vain työntää tarpeeksi tiiviisti pohjaan asti. Korjasin sen ja lorautin kloriittia. Haju leijaili vielä hetken mutta nyt on poissa. 😊


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä nimenomainen lattiakaivo oli muuttunut likakaivoksi. Niin likainen se oli. En ole koskaan nähnyt mitään niin rumaa. Terapiaa tähän tarvii muuten tulee uniin.

        Hajuongelma ratkesi onneksi. Danke schön neuvoista. Hajulukko oli kuin olikin jäänyt vähän liian löysästi paikalleen. Oikeassa asennossa se oli mutta olisi pitänyt vain työntää tarpeeksi tiiviisti pohjaan asti. Korjasin sen ja lorautin kloriittia. Haju leijaili vielä hetken mutta nyt on poissa. 😊

        Saa nähdä onko talon ympäristön luonto ensi vuoden keväällä enää hengissä sen verran meni myrkkyjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä nimenomainen lattiakaivo oli muuttunut likakaivoksi. Niin likainen se oli. En ole koskaan nähnyt mitään niin rumaa. Terapiaa tähän tarvii muuten tulee uniin.

        Hajuongelma ratkesi onneksi. Danke schön neuvoista. Hajulukko oli kuin olikin jäänyt vähän liian löysästi paikalleen. Oikeassa asennossa se oli mutta olisi pitänyt vain työntää tarpeeksi tiiviisti pohjaan asti. Korjasin sen ja lorautin kloriittia. Haju leijaili vielä hetken mutta nyt on poissa. 😊

        Lattiakaivot pitäisi puhdistaa säännöllisesti. Mikä sitten pudistusväli onkaan, riippuu ihan käytöstä. Meillä putsataan ehkä kerran vuodessa, ja aina tuossa kylppärin kaivossa on melkoisesti hiuksia, koiran karvaa yms. saastetta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      134
      2990
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      463
      2041
    3. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      128
      1970
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      37
      1768
    5. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1619
    6. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      102
      1560
    7. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      372
      1496
    8. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      208
      1259
    9. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      53
      1189
    10. Mitä muinaiset tekstit sanovat ei-perinteisestä seksuaalisesta suuntautumisesta

      Mitä Vedat sanovat ei-perinteisestä seksuaalisesta suuntautumisesta? Kolme sukupuolta vedalaisessa sivilisaatiossa Tosi
      Hindulaisuus
      557
      1178
    Aihe