Trexan ja hiusten lähtö

Maikki

Hei, onko kokemuksia Trexanin aiheuttamasta hiustenlähdöstä. Tyttäreni on syönyt Trexania reilut pari kuukautta ja nyt hiuksia on alkanut lähteä aika lailla. Pelottaa ajatus, että kaikki lähtee. Annostus on 10mg viikossa.

15

12850

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tukkatippuu

      Moi,
      olen syönyt trexania reilun vuoden. Tukkaa lähtee todella paljon, mutta onnekseni olen huomannut myös uuden kasvavan. Kumma juttu, mutta olen huomannut trexanin ottopäivän jälkeisenä päivänä myös päänahan olevan arka, eli silloin melkeinpä annan tukan hapsottaa enkä koske ollenkaan. Tietysti pelottaa että viimeisetkin hapsut irtoaa.
      Tarkista vaan että tyttäresi saa riittävästi ja monipuolisesti vitamiineja, hivenaineita ja öljyjä sekä kalkkia niin ravinnostaan kun ihan lisäravinteinakin. Sen kummempaa neuvoa ei ole mullekaan annettu. Hiustenlähtö on arka juttu, muista kannustaa ja kehua miten sievä tyttäresi on äläkä liikaa ahdista tukanlähdöstä.

    • reumanainen

      Olen syönyt Trexania viisi vuotta, alussa huomasin hieman hiustenlähtöä, mutta se loppui. Nyt hiukset kasvavat entistä vahvempina.
      Kuten edellinen kirjoittaja sanoi, tarkista, että lapsesi saa kaikki vitamiinit ja hivenaineet.

    • entinen harvahapsi

      Kolme ensimmäistä kuukautta lähti hiuksia hirveästi. Sitten aloin syödä Multi-tabsia ja homma hoitui sillä. Tietysti menee muutama viikko, että monivitamiini tehoaa. Lääkärini sanoi, että kenelläkään ei ole lähtenyt kaikki hiukset reumalääkityksen vuoksi, vaikka uuden lääkkeen aloittaessaan voi siltä tuntua.

    • HLA-B27-positiivinen

      Täälläkin alkoi Trexanin aloituksen jälkeen hiukset karista aivan hirveesti! Piti lopettaa metotreksaatti 4 kuukauden käytön jälkeen, kun luulin tulevani kaljuksi, enkä halunnut tulla mulipääksi, kun olen nainen ja hiukset ovat tärkeä osa minun itsetuntoa ja naisellisuutta. Käyttäkööt muut Trexania, ne joilla ei tule haittavaikutuksena hiustenlähtöä. Minä en voinut käyttää...

    • Predrag

      Ajattelin laittaa myös vastakkaisen esimerkkitapauksen, eli minulla ei lähtenyt trexanin vuoksi hiukset, eikä itseasiassa ollut mitään sivuvaikutuksia. Toisaalta ei ollut hyötyäkään juuri. Ja söin 20mg kerran viikossa.

      Aika jännästi vaihtelee nämä sivuvaikutukset, eli tosi yksilöllisiä ovat.

    • sipe

      Nivelreumasta johtuva voimakas tulehdus aiheuttaa usein mm. hiusten lähtöä viivellä. Tämä voi ajoittua uuden lääkkeen aloittamiseen, joten potilas virheellisesti kuvittelee lääkkeen olevan syypää. Niin tai näin, nivelreuma rappeuttaa elimistöä huomattavasti nopeammin kuin yksikään lääke. Tämä kannattaa pitää mielessä, kun harkitsee lääkkestä kieltäytymistä.

      • Kata

        Olen samaa mieltä Sipen kanssa. Itse olen ainakin huomannut, että reuman pahenemisvaiheen jälkeen hiuksia lähtee muutamien viikkojen kuluttua reilusti. Pakko vaan ajatella, että kyllä hoitamaton reuma tuhoaisi elimistöä paljon pahemmin kuin mitkään lääkkeiden sivuvaikutukset. Ennen kun ei kunnon lääkkeitä ollut, olivat vakavat reuman aiheuttamat elinvauriot paljon yleisempiä (esim. rabdomyoloosi ja sydänpussin tulehdus). Tietysti joillekin ihmisille joku lääke ei vaan kertakaikkiaan sovi, mutta nämä varmaan ovat aika poikkeuksellisia tapauksia.

        Voimia vaan kaikille jaksaa Trexan-lääkityksen kanssa, kuulun myös itse siihen joukkoon.


      • kokenut

        Minullakin alkoi hiustenlähtö noin 1,5 kk jatkuneen voimakkaan tulehduksen jälkeen. Vasta pari viikkoa myöhemmin söin ensimmäiset reumalääkkeet. Lähetin silloin kysymyksen tuonne Heinolan reumasairaalan palstalle. Ostin sinkkiä ja Multitabs-tabletteja, joista oli selvästi apua.

        Minulla todettiin nivelreuma viime talvena. Lääkityksenä on Oxiklorin 300 mg ja Prednisolon 7,5 mg päivässä sekä Trexan 15 mg kerran viikossa. Lääkäri määräsi myös ottamaan yhden Kalsipos-D- tabletin päivässä. Ongelmani on erittäin runsas hiusten lähtö, joka alkoi jo ennen lääkityksen aloittamista. Koskaan aiemmin tällaista ei ole ollut. Maito-ja viljatuotteita syön paljon. Mikään ruokavaliossani ei ole muuttunut sairastumisen jälkeen. Syön vain vähemmän, jotta paino ei nouse. Kyseessä on kai jonkun kivennäis- tai hivenaineen puute, mutta minkä?



        Jukka Martio, dosentti, ylilääkäri:
        Hiustenlähtö voi johtua nivelreumastakin. Tuskin minkään aineen varsinaisesta puutteesta on kyse, mutta nivelreumapotilas kuluttaa arvokkaita hivenaineita ja vitamiineja tavallista enemmän. Ehdottaisin tuon Kalsipos-tabletin ohella otettavaksi jonkin monivitamiinitabletin päivittäin sekä lisäksi sinkkivalmistetta.


    • Reumari

      Tunnen monia käyttäjiä. Toisilta vie toisilta ei. Minulta kyllä näyttää vievän. Pienensin itse annosta. Hiustenlähtö loppui. En tiedä olisko pienemmästä annoksesta haittaa.
      Kaikilla lääkkeillä tuntuu vaikutukset olevan erilaiset eri ihmisille. Joillekin auttaa salazopyriini, minulle ei auta mitään.

    • ...........

      On sairastanut reumaa vuodesta 89 eikä kylläkään hiukset lähde, syö myös Trexania, kannattanee puhua lääkärin kanssa, (trexhan on tavallaan myös syöpälääke) annetaan pikkuannoksia reumaan.

    • hiukset

      Ei lähde. Syökö hän foolihappoa Trexanin oton jälkeen?

      • hiukset päässä

        Minä olen syönyt Trexania (10mg/vko) kohta 3kk, enkä kyllä ole huomannut hiusten lähtöä. Sen sijaan jokunen vuosi sitten, kun reuma oireili, muttei ollut diagnosoitu, hiuksia lähti todella runsaasti. Ilmeisesti pitkittynyt tulehdus tosiaan aiheuttaa hiusten lähtöä, aivan kuten joku viestiketjuun kirjoittaneista totesikin. Suunnitellessamme lääkitystä reumatologini kanssa, hänkin vakuutti, ettei hänen työurallaan ko. annostuksella Trexanin käyttäjillä ole ilmennyt hiustenlähtöä.


    • mievaa...

      Ei lähtenyt hiuksia, tuntuu että enemmin toiseen suuntaan muuttui. Aloittaessani 17-vuotias ja annos oli 17,5mg/vko.

    • Reumaaaa

      Olen syönyt nyt 4 vuotta trexania ( 15mg/vk) ja minulla ei ole tullut mitään oireita. Kyllä suihkussa huomaa että tukkaa lähtee normaalia enemmän mutta ei kai mitenkään huomattavasti. Minulla on myös humira piikkki joka toinen viikko. Onko teiltä koskaan otettu nivelestä nestettä tai käytetäänkö humiraa? Itselläni 10 kertaa otettu nestettä polvista! Humiraa on käytetty 2 vuotta. Kommentoikaa haluan tietää!

    • reumaatikko

      Itse olen syönyt trexania reumaan reilun pari vuosikymmentä nyt. Ihan viime aikoihin asti selviytyi mitättömästä tekemättömyyden arjesta 15mg annoksella, mutta hiljan kun työllistyin fyysiselle alalle, on nivelet pysyneet jatkumona äärimmäisen tulehtuneina ja paikoin toimintayvyttömänä.
      Tukkaa on aina lähtenyt paljon suihkussa, mutta mitään eroa en paksuuteen ikinä huomioinut.

      Nyt annostusta nostettiin 20mg/vko, ja tukkaa lähtee tolkuttomasti. Nivelet jaksaa työnteon paljon paremmin mutta samalla kuukaudessa hiusmassa on vähenyt puoleen. Ruokahalu on mennyttä ja aaltoileva pahoinvointi miltei jokapäivästä, mutta ehdottomasti pahiten ahdistavaa on ennen niin hyväkuntoisen tukan häviäminen silmissä ja sormissa.

      Tuntuu että olen sietämättömän puun ja kuoren välissä. Pienemmällä annostuksella en selkeästi pysty nivelkuormituksen takia pysymään työssä. Isommalla joudun lopulta jäämään jossainkohden siltikin pois, mikäli tätä vauhta kaljuunnun täysin, eikä kukaan enää halua palkata asiakaspalvelijaksi siivottoman näköistä kaljua/hapsutukkaa.

      Ahdistus on massiivinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 127
      3427
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      93
      3154
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2358
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      27
      1824
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1688
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1559
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1524
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1466
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1431
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      83
      1375
    Aihe