Auttaisiko joku? Minulla on 2,5 vuotias pitkäkarvainen syyrialainen hamsteri. Aluksi siltä lähti kaulasta karvaa. Sitten sille alkoi tulla haavoja kaulaan. Ne haavat alkoivat mädäntyä, ja naama turvota.Turvotus on niin pahaa, että silmät ovat turvonneet kiinni! Myös kasvoista on lähtenyt karvoja. Tiedän että karvojen lähtö on normaalia vanhentumista, mutta ei mädäntyminen! Hamsterini kärsii.. Näen sen.. Isäni sanoi, ettemme lähde viemään noin pientä eläintä lääkäriin, ja tarpeentullen lopettaisimme sen itse. Miten..? En haluaisi sen kärsivän kun se tapahtuisi. Antakaa pikaisesti neuvoja miten lopettaisimme rakkaan hamsterini niin kivuttomasti kuin mahdollista, lääkärille emme kuitenkaan mene. Tiedän sen olevan rääkkäystä! Help!!!
Apua ja äkkiä!!!
20
1214
Vastaukset
- Janna
Isäsi on idiootti. Lemmikkieläinten lopettaminen itse on laitonta. Et myöskään pysty lopettamaan hamsteria kotikonstein ilman että se kärsii tai teko on laiton. Hävetkää! Voit aivan hyvin viedä hamsterisi itse lääkäriin, ei siinä isääsi tarvita. Vastuullinen eläimen omistaja hoitaa aina lemmikkinsä, eikä keksi typeriä tekosyitä.
- Kertomus
..kannalla olevat.
Minä en henk.koht. veisi hamsteriani eläinlääkärille lopetettavaksi. Koirat, kissat, ym. lopeteaan niin että ensin nukutetaan ja sitten annetaan sen elintoiminnot lopettava piikki. Hamsteri saa suoraan sen kuolettavan piikin ilman nukutusta, ja olen kuullut kauhutarinoita kivusta rääkyvistä hamstereista, kun se tappava aina kirvelee ja polttaa elimistössä. Eli eläinlääkärillä lopettaminen ei todellakaan ole kaunis päätös hamsterin elämälle.
Ensimmäinen syyrikseni kuoli joku aika sitten vanhuuteen. Päätti elämänsä minun kädelläni rauhallisesti ja hiljaa. Se oli kaunis lähtö.
Tuosta olen kyllä sitä mieltä, että viimeistään haavojen ilmestyttyä olisi ollut syytä viedä eläinlääkärille. Hän olisi voinut määrätä jonkun lääkekuurin tmv hoidoksi.
Ja vielä Jannalle, itse saa lopettaa lemmikkieläimen kunhan siitä ei koidu tuskaa eläimelle ja eläin kuolee heti. Esim. hetitappavalla kaasulla (ei pakokaasu), ampumalla (henkilö joka omaa ampumaluvan tai osaa käyttää asetta niin että luotiin kuolee heti, on osuttava päähän) tmv. Hukuttaminen ei kuulu näihin, eikä myöskään kiveä päin/kivellä päähän hakkaaminen. - BCB
Kertomus kirjoitti:
..kannalla olevat.
Minä en henk.koht. veisi hamsteriani eläinlääkärille lopetettavaksi. Koirat, kissat, ym. lopeteaan niin että ensin nukutetaan ja sitten annetaan sen elintoiminnot lopettava piikki. Hamsteri saa suoraan sen kuolettavan piikin ilman nukutusta, ja olen kuullut kauhutarinoita kivusta rääkyvistä hamstereista, kun se tappava aina kirvelee ja polttaa elimistössä. Eli eläinlääkärillä lopettaminen ei todellakaan ole kaunis päätös hamsterin elämälle.
Ensimmäinen syyrikseni kuoli joku aika sitten vanhuuteen. Päätti elämänsä minun kädelläni rauhallisesti ja hiljaa. Se oli kaunis lähtö.
Tuosta olen kyllä sitä mieltä, että viimeistään haavojen ilmestyttyä olisi ollut syytä viedä eläinlääkärille. Hän olisi voinut määrätä jonkun lääkekuurin tmv hoidoksi.
Ja vielä Jannalle, itse saa lopettaa lemmikkieläimen kunhan siitä ei koidu tuskaa eläimelle ja eläin kuolee heti. Esim. hetitappavalla kaasulla (ei pakokaasu), ampumalla (henkilö joka omaa ampumaluvan tai osaa käyttää asetta niin että luotiin kuolee heti, on osuttava päähän) tmv. Hukuttaminen ei kuulu näihin, eikä myöskään kiveä päin/kivellä päähän hakkaaminen.hamsterillekin annetaan se nukutuspiikki ensin. Mikäköhän puoskari on jättänyt sen väliin??
- Kertomus
BCB kirjoitti:
hamsterillekin annetaan se nukutuspiikki ensin. Mikäköhän puoskari on jättänyt sen väliin??
Mutten silti vie hamsteriani eläinlääkärille lopetettavaksi, jollei aivan ääritapaus ole.
- BCB
Kertomus kirjoitti:
Mutten silti vie hamsteriani eläinlääkärille lopetettavaksi, jollei aivan ääritapaus ole.
viet eläinlääkärille, niin vaadi antamaan se nukutuspiikki, jos ei tosiaan muuten sitä laita.
- Janna
Kertomus kirjoitti:
..kannalla olevat.
Ja vielä Jannalle, itse saa lopettaa lemmikkieläimen kunhan siitä ei koidu tuskaa eläimelle ja eläin kuolee heti. Esim. hetitappavalla kaasulla (ei pakokaasu), ampumalla (henkilö joka omaa ampumaluvan tai osaa käyttää asetta niin että luotiin kuolee heti, on osuttava päähän) tmv. Hukuttaminen ei kuulu näihin, eikä myöskään kiveä päin/kivellä päähän hakkaaminen.Kaikille eläimille annetaan lopetettaessa puudutus. Olen ollut kahdella eläinlääkärillä avustajana ja tiedän kyllä. Vain puoskari tekee jotain noin typerää.
Toisekseen voihan sitä joka idiootti luulla osaavansa esim. ampua, mutta totuus on toinen. Minä en _ikinä_ suosittele kenellekään kotilopetusta, se on törkeää ja rääkkäystä.
- ....
ei hamsuu saa missään nimessä tapaa itse!!!!!!!!! jos sulla on ollut rahaa ostaa hamsu niin on sulla sitten rahaa maksaa eläinlääkärikulut! hamsun lopettaminen eläinlääkärillä ei oo kallista. isäsi on todella todella tyhmä ihminen, jos sanoo ettei eläintä viedä eläinlääkäriin.
- Ameb
Jos tämä EI OLE trolli, niin kuuntele siis:
Viekää hamsteri heti eläinlääkäriin. Ns. "kotikonstein" ette onnistu hamsteria lopettamaan, mikäli niin tarvitsee edes tehdä. Viekää se eläinlääkäriin HETI kun on mahdollista, ja siis todellakin HETI. Oot sä kyllä aika pösilö eläimen omistaja!! Ja isäsi on vielä paljon tyhmempi! Jos kerran eläimen hankkii, niin se pitää tarpeen tullen viedä eläinlääkäriin! Tässä tapauksessa se tarve olis ollut ajat sitten!
Mua kiukuttaa niin paljon lukea tuota juttua, ettei oo tosikaan! Nytkö sä sen vasta tajuat että hamsterisi ei voi hyvin??? Sun olis kannattanut viedä se eläinlääkäriin jo silloin kun kaulasta alkoi lähteä karvaa. Ja varsinkin kun niitä haavoja alkoi tulla! Ei kyllä paljoa leikkaa jos pitää viimeiseen asti odottaa. Nyt hamsteriasi ei välttämättä voida enää edes pelastaa, silloin olisi ehkä voinut apu auttaa. Nyt eläinlääkäri todennäköisesti lopettaa lemmikkisi.
Jos aiot ostaa uuden hamsterin, niin mietipä tarkkaan onko sinulla mahdollisuus hoitaa sen elämän ajan sitä paremmin loppuun asti, että viet sen eläinlääkäriin kun se sitä tarvitsee etkä anna sille kituliasta loppua.
En ota noihin edellisiin kommentteihin kantaa siitä, että onko lemmikki laitonta tappaa itse. Mielestäni se ei ole, mutta tuskatonta ja varmaa tapaa ei varmaankaan ole. Hukuttaminen, pään lyöminen esim. kiveen tai muu vastaava ei ole todellakaan yhtä kivuton ja armollinen tapa päättää päivänsä kuin eläinlääkärin piikki.
Vielä tuosta: "tarpeentullen lopettaisimme sen itse". Eikö nyt muka ole jo TARPEENTULLEN!? Olipa eläin miten pieni tahansa, se ansaitsee saada hoitoa silloin kun tarvitsee. Pitäisi sinullakin olla itselläsi kanttia viedä hamsterisi lääkäriin jos kerran näet että se kärsii.
Jos tämä oli joku provo niin kirjoittajalla on todella huono huumorintaju, sillä ainakin minut tämä kirjoitus saa raivon valtaan.- BCB
myös se, ettei alaikäisellä välttämättä ole rahaa viedä sitä hamsteria eläinlääkäriin, jos ei isä maksa.
- Janna
BCB kirjoitti:
myös se, ettei alaikäisellä välttämättä ole rahaa viedä sitä hamsteria eläinlääkäriin, jos ei isä maksa.
Ja sekö oikeuttaa eläinrääkkäykseen? Ei todellakaan! Eläimen voi viedä aina tällaisessa tapauksessa eläinlääkäriin. Heillä on velvollisuus ottaa se vastaan ja auttaa, vaikka tuojalla ei rahaa olisikaan. He eivät saa ammattietiikkansa puolesta antaa eläimen kärisä, kun mitään ei ole tehtävissä.
- BCB
Janna kirjoitti:
Ja sekö oikeuttaa eläinrääkkäykseen? Ei todellakaan! Eläimen voi viedä aina tällaisessa tapauksessa eläinlääkäriin. Heillä on velvollisuus ottaa se vastaan ja auttaa, vaikka tuojalla ei rahaa olisikaan. He eivät saa ammattietiikkansa puolesta antaa eläimen kärisä, kun mitään ei ole tehtävissä.
ole vielä sellaista eläinlääkäriä tavannutkaan. Kyllä ovat aina rahaa ottaneet, tai sitten kirjoittaneet laskun. Ainoastaan lääkkeitä olen joskus saanut ilmaiseksi, kun on niin pieniä määriä.
- Janna
BCB kirjoitti:
ole vielä sellaista eläinlääkäriä tavannutkaan. Kyllä ovat aina rahaa ottaneet, tai sitten kirjoittaneet laskun. Ainoastaan lääkkeitä olen joskus saanut ilmaiseksi, kun on niin pieniä määriä.
Kyse on erikoistapauksesta. Normaalisti kaikesta tietenkin peritään maksu, kuten kuuluukin. Missään nimessä lääkärin ei tarvitse tehdä aina työtään ilmaiseksi, mutta eläimen henkeä uhkaavassa/ rääkkäystapauksessa eläimen etu ajaa materian edelle. Näin se vain on. Uskot tai et.
- BCB
Janna kirjoitti:
Kyse on erikoistapauksesta. Normaalisti kaikesta tietenkin peritään maksu, kuten kuuluukin. Missään nimessä lääkärin ei tarvitse tehdä aina työtään ilmaiseksi, mutta eläimen henkeä uhkaavassa/ rääkkäystapauksessa eläimen etu ajaa materian edelle. Näin se vain on. Uskot tai et.
kertoa, mistä tällaisia eläinlääkäreitä löytyy (vai saako tällä palstalla kertoa?). Olisi ihan kiva tietää, kun on joskus ollut sellainen tilanne, että olisi pitänyt päästä eläinlääkärille, eikä ollut rahaa.
- Janna
BCB kirjoitti:
kertoa, mistä tällaisia eläinlääkäreitä löytyy (vai saako tällä palstalla kertoa?). Olisi ihan kiva tietää, kun on joskus ollut sellainen tilanne, että olisi pitänyt päästä eläinlääkärille, eikä ollut rahaa.
Ammattietiikan mukaan jokaisen eläinlääkärin pitää tuota periaatetta noudattaa, johan sen sanoin.
- BCB
Janna kirjoitti:
Ammattietiikan mukaan jokaisen eläinlääkärin pitää tuota periaatetta noudattaa, johan sen sanoin.
ainakaan minulla ole toiminut, laskun onnistuin saamaan vain yhdestä paikasta.
- JaDe4ever
BCB kirjoitti:
ainakaan minulla ole toiminut, laskun onnistuin saamaan vain yhdestä paikasta.
Tässä minä taas. Jouduimme lopettamaan hamsterini eläinlääkärissä. En itse olisi voinut lähteä viemään eläintä lääkärille, sillä asumme kaukana keskustasta. Isäni suostui viemään hamsun vaivoin lääkäriin, mutta eipä siinä enää mikään auttanut kun kapi oli kyseessä, nirri pois vain!!!:(
- Anonyymi
Multakin on tänään lähtenyt mun hamsterilta karvaa ja se myös katosi mutta mä luulisin että se on ehkä kuollut koska löysin vaan kasan karvaa ja se on kadonnut mutta jos siitä on naama Turun kannattaa viedä eläinlääkäriin koska se voi ehkä kuolla jos ei saa mitään apua
- Anonyymi
Luulisin että se pitää viedä eläin lääkäriin koska ilman appia se varmaan kuolee
- Anonyymi
Suosittelen käymään lääkärissä. Vaikka eläin olisi pieni sekin kärsii ja tarvitsee apua. Lopettaminen lääkärin avulla olisi paras vaihtoehto. Luulen että hamsterisi aika on ohi... Kerro isällesi että jos hän haluaa mahdollisimman hyvän elämän hamsterille se pitäisi lopettaa mahdollisimman pian. Ellei lääkäri osaa hoitaa moista. Haavat voivat johtua myös kuivasta ihosta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä
IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi3092743Mihin sinussa haluan koskea
Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä532583- 1211710
- 1181400
Toisen ihmisen sydämellä
leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo1461380Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."
Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://301265PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan
kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki1441211- 741079
- 691070
- 701010