Suomessa on myyty melko vähän näitä uudempia (2017<<) Tipoja.
Hyviä autoja, tilava sekä töpöperänä, sedanina että farkkuna. Farmarissa säädettävä tavaratilan pohja, yläasennossa tila täysin tasainen laajennettuna, kun takapenkin istuinosan ja selkänojat kaataa. Autobildin tilavertailussa v.2018 Tipoon mahtui kaikki tavarat kyytiin toisin kuin saman kokoluokan Hyundai i30:een.
Itselläni on yli 5 vuotta ollut Tipo. Erityisesti sisätilat (myös taka-istuimella) ovat todella hyvät. Luotettava auto, öljyä ei ole huoltojen välillä tarvinnut lisäillä ja pakkasilla lämmin. Moottoriteillä menee mukavasti, jousitus suht mukava, maavara kohtalaisen hyvä.
T-jet kone vääntää hyvin alhaalta ja kiihtyy tosi pirteästi.
Ulkonäkö ei mistään suunnasta mitenkään ärsyttävä, vaan hillityn tyylikäs. Ihme kun näitä ei ole Suomessa myyty enempää.
Fiat Tipo on hyvä auto
20
983
Vastaukset
- Anonyymi
" Ihme kun näitä ei ole Suomessa myyty enempää."
Hinta oli uutena liian korkea, samalla rahalla kun sai tutun ja turvallisen corollan tai golfin. Myynnissä ei myöskään auttanut fiatin maine Suomessa.- Anonyymi
Alkaen hinta 95 hv perusmallilla eli Pop -varusteilla oli aikoinaan hatchbacilla n.17 000 € ja farkku n.18 000 €. Turbo eli T-jet samalla varustelulla hb n.19 000 €, farkku n. 20 000 €. Nämä 6-v manuaalina.
Lisäksi myytiin:
- Pop varusteilla 1.6 e-torq 110 hv (ei niin pirteä kuin T-jet) automaattivaihteistolla molemmilla korimalleilla.
- 1.4 T-jet Lounge varusteltuna molemmilla korimalleilla 6-v manuaalina.
- 1.6 Multijet diesel lounge automaattia farkkuna.
Facelift tuli 2021, joissa 1.0 -firefly bensakoneet. Dieseleitä ei tuotu enää Suomeen.
Nykyään tuotannossa myös
130 hv 1.5 hybrid jota ei tuoda Suomeen. Hinnat Saksassa n. 30 000 €.
Hinta perusmallilla oli kyllä Suomessa melko kilpailukykyinen. Mutta syyt myynnin vähäisyyteen täällä ovat:
- Useat maahantuojan vaihdokset vuoden 2010 jälkeen.
- merkin markkinointi oli melko surkeaa.
- tänne tuotiin suppeaa valikoimaa. Muualla oli pop ja lounge varustelun välillä myös easy - varustelu, johon sai myös esim. navigaattorin. Myös erikoisempia varusteluja ja värivalikoimaa myytiin muualla, mm. S-design, Street, Mirror ja Sport.. Lisäksi v.2017- 2020 valikoimissa oli myös kaasumalleja, joita ei tuotu tänne.
- kaikkein edullisin korimalli (tosin aivan perusvarustelu taisi olla tässä myös niukin) oli sedan. Sen lähtöhinta oli kuitenkin joissakin maissa tonnin edullisempi kuin hatchbackin ja kuitenkin näyttää kalliimmalta. Tämä sedan olisi voinut myydä edullisella hinnalla hyvinkin täällä. Tätä sai muualla myös 1.3 multijet dieselillä.
Ps. Valmistusmaassaan Turkissahan Tipoa myydään Egea nimellä ja siellä kyllä suosittu auto, vuodesta toiseen myydyin automalli.
Myös Renault Clioa ja Toyota Corollaa tehdään siellä. Kuitenkin viimekin vuonna siellä ylivoimainen myyntiykkönen oli Egea ja toisena Clio ja kolmantena Corolla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alkaen hinta 95 hv perusmallilla eli Pop -varusteilla oli aikoinaan hatchbacilla n.17 000 € ja farkku n.18 000 €. Turbo eli T-jet samalla varustelulla hb n.19 000 €, farkku n. 20 000 €. Nämä 6-v manuaalina.
Lisäksi myytiin:
- Pop varusteilla 1.6 e-torq 110 hv (ei niin pirteä kuin T-jet) automaattivaihteistolla molemmilla korimalleilla.
- 1.4 T-jet Lounge varusteltuna molemmilla korimalleilla 6-v manuaalina.
- 1.6 Multijet diesel lounge automaattia farkkuna.
Facelift tuli 2021, joissa 1.0 -firefly bensakoneet. Dieseleitä ei tuotu enää Suomeen.
Nykyään tuotannossa myös
130 hv 1.5 hybrid jota ei tuoda Suomeen. Hinnat Saksassa n. 30 000 €.
Hinta perusmallilla oli kyllä Suomessa melko kilpailukykyinen. Mutta syyt myynnin vähäisyyteen täällä ovat:
- Useat maahantuojan vaihdokset vuoden 2010 jälkeen.
- merkin markkinointi oli melko surkeaa.
- tänne tuotiin suppeaa valikoimaa. Muualla oli pop ja lounge varustelun välillä myös easy - varustelu, johon sai myös esim. navigaattorin. Myös erikoisempia varusteluja ja värivalikoimaa myytiin muualla, mm. S-design, Street, Mirror ja Sport.. Lisäksi v.2017- 2020 valikoimissa oli myös kaasumalleja, joita ei tuotu tänne.
- kaikkein edullisin korimalli (tosin aivan perusvarustelu taisi olla tässä myös niukin) oli sedan. Sen lähtöhinta oli kuitenkin joissakin maissa tonnin edullisempi kuin hatchbackin ja kuitenkin näyttää kalliimmalta. Tämä sedan olisi voinut myydä edullisella hinnalla hyvinkin täällä. Tätä sai muualla myös 1.3 multijet dieselillä.
Ps. Valmistusmaassaan Turkissahan Tipoa myydään Egea nimellä ja siellä kyllä suosittu auto, vuodesta toiseen myydyin automalli.
Myös Renault Clioa ja Toyota Corollaa tehdään siellä. Kuitenkin viimekin vuonna siellä ylivoimainen myyntiykkönen oli Egea ja toisena Clio ja kolmantena Corolla.Hinta oli kyllä aika kilpailukykyinen, mutta halpakin auto voi tulla kalliiksi jos jälleenmyyntiarvo on huono.
Mietin itsekin tuota yhtenä vaihtoehtona aikanaan, mutta sitten päädyin siihen että en ota riskiä siitä että autosta huonolla tuurilla saa sitten muutaman vuoden päästä vaihdossa ehkä 5 tonnia... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hinta oli kyllä aika kilpailukykyinen, mutta halpakin auto voi tulla kalliiksi jos jälleenmyyntiarvo on huono.
Mietin itsekin tuota yhtenä vaihtoehtona aikanaan, mutta sitten päädyin siihen että en ota riskiä siitä että autosta huonolla tuurilla saa sitten muutaman vuoden päästä vaihdossa ehkä 5 tonnia...Joo, mutta se käyttöarvohan yleensä noissa "halpiaisissa" on se, mikä ratkaisee.
Useimmat ainakin, jotka ovat ostaneet esim Ladan tai jonkun Fiatin halvan mallin autokseen, ajattelevat varmaan enemmänkin sitä, että tarvitsee auton millä pääsee kulkemaan asioilla mahdollisimman edullisesti, eivätkä halua hankintahintaankaan laittaa mitään älyttömiä summia kiinni.
- Anonyymi
Osta Fiat saat kaikki Viat!
- Anonyymi
Saksassakin näyttää olevan 5-6 vuotiaat Tipot vielä hinnoissaan. Ihmeen hyvin pitänyt hintansa, ilmeisesti arvostettu auto.
- Anonyymi
Minä sanon että VIAT VIAT JA VIELÄ KERRAN VIAT
- Anonyymi
Minkähän takia Stellantis käyttää uusimmissa Pösöissä, Citikoissa ja Opeleissa 1.2 puretech koneita?
Toki vääntäviä ja pienikulutteisia ovat, mutta entä niiden kesto?
Jakohihna ui öljyssä, kestääkö?
Fiatin luja 1.4 fire sarjan kone ois kyllä luotettava, mutta sitä ei enää tehdä. Tilalla Fiatilla on 1.0, 1.3 ja 1.5 firefly -koneet. Nekin varmaan kestävät, ovat taloudellisia ja jakopääkin ketjulla.
Luulis riittävän tuotannosta myös Pösölle, Citikalle ja Opelille?- Anonyymi
Tehdas myy uusia autoja. Uuden auton ostajaa ei kiinnosta se, että kestääkö moottori 300tkm ajoa.
Oleellista on se, että hiilidioksiidipäästöt on alhaiset, se kun vaikuttaa suoraan auton käyttökustannuksiin. - Anonyymi
kenenkään ei kannata ostaa autoa, jossa on puretech kone. Naapurilla alkoi ongelmat 50 tkm kohdalla, itsellä 80 tkm kohdalla jne. Ei ollut Fiat vaan toinen merkki ko. koneella. Oli pirteä, mutta ei niin taloudellinen kuin mainostivat - oli vuoden kone monena vuonna peräkkäin. Eipä se kovin monta vuotta kestänytkään. Ei kiitos enää koskaan puretech konetta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kenenkään ei kannata ostaa autoa, jossa on puretech kone. Naapurilla alkoi ongelmat 50 tkm kohdalla, itsellä 80 tkm kohdalla jne. Ei ollut Fiat vaan toinen merkki ko. koneella. Oli pirteä, mutta ei niin taloudellinen kuin mainostivat - oli vuoden kone monena vuonna peräkkäin. Eipä se kovin monta vuotta kestänytkään. Ei kiitos enää koskaan puretech konetta.
Eipä puretech Tipossa ja 500 hybridissä olekaan... vaan aidot Fiatin koneet.
600 hybridissä on ilmeisesti puretech.
Mutta onko niissä puretech- koneissa nykyään jakopää ketjulla?
- Anonyymi
Ai niitä on taas myynnissä?
Olen luullut, ettei Fiatillakaan ole juuri näitä keskikokoluokan malleja ollut myynnissä sen jälkeen, kun Albean myynti loppui.- Anonyymi
Eikös tätä 2016 ja uudempaa Tipoa/Egeaa ole myyty jo noin miljoona kpl maailmalla. Suomessa hyvin vähän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikös tätä 2016 ja uudempaa Tipoa/Egeaa ole myyty jo noin miljoona kpl maailmalla. Suomessa hyvin vähän.
No juu sitten, sillä yllätyinkin.
Silmäilin jossain vaiheessa maahantuojan sivustoja ja niillä oli vaihtoehdot aika pienet. Taisi pompata 500:sta suoraan isoihin malleihin, eikä näitä henkilömalleja ollut ko sivustoilla ainakaan esillä.
Fiatin myynti on kyllä Suomessa aika nihkeää, pikku-fiateja kyllä myydään jonkun verran ja pakuja.
Aikanaan se Albea oli kyllä ihan ok perusauto. Ja edullinen.
- Anonyymi
Tarkennetaanpa siis..uusimmissakaan Fiat Tipossa, 500X ym. EI ole mitään Puretech konetta, VAAN Fiatin oma firefly kone, joka tuli markkinoille joskus noin 2020.
Tipot on pitäneet melko hyvin hintansa, ainakin kovia puuntöjä 6-7 vuotiaista perusmalleistakin vielä.
Tosin myös 500, 500X ja 500L myös erittäin hyvin pitänert hintansa, samoinMk2 Pandat eli 2004 ja uudemmat pitivät aikanaan pitkään hintansa korkealla.
Laatu maksaa.- Anonyymi
Missä Fiatissa tai muussa olisi korkeat kapeat pyörät, ainakin 20 cm maavara ja pohja kestävä ajettaessa kiinni lumihankeen.
Vielä ominaisuuksiin tulisi kuulua: Huoltoväli-ilmoitukset puuttuvat, rengaspaineilmoitukset puuttuvat (tai jos ovat, ne saa itse mykäksi).
Ja mikä -keleen vakio on vuosihuolto? Kehitys on loppunut ajat sitten, kaikki tarvitsee huoltaa vuosittain - on pirullista ja kallista. Härpäkettä ja "avustinta" tulee lisää, mutta huoltotarve kasvaa!! Autot tehdään huoltoa varten, ei käyttöä varten. Tämäkin ihmeellisyys vielä: Ruotsissa jakohihnaan vaihtoväli on pitempi kuin Suomessa.
80v. tuttavani on pitänyt aina autonsa kauan, ei koskaan vaihtanut jarrunesteitä! Aina kuitenkin kelvannut katsastuksessa ja jarrut toimineet. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä Fiatissa tai muussa olisi korkeat kapeat pyörät, ainakin 20 cm maavara ja pohja kestävä ajettaessa kiinni lumihankeen.
Vielä ominaisuuksiin tulisi kuulua: Huoltoväli-ilmoitukset puuttuvat, rengaspaineilmoitukset puuttuvat (tai jos ovat, ne saa itse mykäksi).
Ja mikä -keleen vakio on vuosihuolto? Kehitys on loppunut ajat sitten, kaikki tarvitsee huoltaa vuosittain - on pirullista ja kallista. Härpäkettä ja "avustinta" tulee lisää, mutta huoltotarve kasvaa!! Autot tehdään huoltoa varten, ei käyttöä varten. Tämäkin ihmeellisyys vielä: Ruotsissa jakohihnaan vaihtoväli on pitempi kuin Suomessa.
80v. tuttavani on pitänyt aina autonsa kauan, ei koskaan vaihtanut jarrunesteitä! Aina kuitenkin kelvannut katsastuksessa ja jarrut toimineet.Mulla oli auto jossa jarrunesteet oli vaihtamatta.... en tiedä miten kauan.
Se on jännä tunne kun ajat liikennevaloihin ja jarrupolkisin ei painu mihinkään kun jarruneste onkin mennyt jäähän.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä Fiatissa tai muussa olisi korkeat kapeat pyörät, ainakin 20 cm maavara ja pohja kestävä ajettaessa kiinni lumihankeen.
Vielä ominaisuuksiin tulisi kuulua: Huoltoväli-ilmoitukset puuttuvat, rengaspaineilmoitukset puuttuvat (tai jos ovat, ne saa itse mykäksi).
Ja mikä -keleen vakio on vuosihuolto? Kehitys on loppunut ajat sitten, kaikki tarvitsee huoltaa vuosittain - on pirullista ja kallista. Härpäkettä ja "avustinta" tulee lisää, mutta huoltotarve kasvaa!! Autot tehdään huoltoa varten, ei käyttöä varten. Tämäkin ihmeellisyys vielä: Ruotsissa jakohihnaan vaihtoväli on pitempi kuin Suomessa.
80v. tuttavani on pitänyt aina autonsa kauan, ei koskaan vaihtanut jarrunesteitä! Aina kuitenkin kelvannut katsastuksessa ja jarrut toimineet.Tipossa on melko korkea maavara, cross versiossa vielä vakiotakin korkeampi, mutta perus Tipossakin ihan riittävä. Kulkee paksussakin hangessa.
Tietenkin maavaran, lumihangessa etenemisen suhteen Panda 4X4 Cross tai 500X neliveto lienee parhaita.
Puntojen maavara myös kohtuullisen hyvä mutta Bravon mk2 (2007-2013) maavara liian matala huonoille teille.
Tipossa renkaidenpaineen valo harvoin herjaa ja silloin on ollut syytäkin. Yleensä renkaiden vaihdon jälkeen, mutta asia korjaantuu kun tsekkaa / tasaa ilmanpaineet ja painaa kojelaudan vas. reunassa olevaa rengaspaineen merkkivalon nappia n.3 sekuntia. Helppo homma.
Huoltovälin ilmaisimen valo lienee myös helppo nollata, eikä himmeä jakoavaimen symboli paljoa ajoa häiritse. Itse olen käyttänyt Tiponi edullisessa määräaikaishuollossa. Joskus oon ajanut tonnin kaksi yli valon syttymisen.
Viimeksi käytin hiljattain huollossa jossa vaihdettiin öljyt+suodatin, jakohihna, apulaitehihna + kiristin ja samalla vesipumppu+ nesteet. Vaikka nämä olivat vielä ulkoisesti ihan hyviä, ehkä kannatti vaihtaa kun autollani on ajettu n.112 tkm ja ikää lähes 6 vuotta. (Vaihtosuositus jakohihnalla 120 tkm / 6 vuotta).
Hintaa tällä huollolla oli n. 411 €, mielestäni melko edullinen. Samalla tietenkin nollasivat huoltovälin merkkivalon.
- Anonyymi
"Hyvä käyttöauto" - kuvaa hyvin Tipoa.
Tilava, helpot ja selkeät hallintalaitteet, toimii luotettavasti, melko mukavaa kyytiä, hinta-laatusuhde erinomainen ja kaikki tämä italialaisen tyylikkäässä korissa.
Suomessa vieläpä yksilöllinen auto (=melko harvakseltaan samanlaisia vastaan tulee.) - Anonyymi
Ilmeisesti hyvä myös asuntovaunun vetoautoksi 120 hv 1.4 T-jet bensiini tai 120 hv 1.6 Multijet diesel.
https://youtu.be/CaoqzuwTM0A?feature=shared
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1127330- 475286
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa572979Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän72463Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101488Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j1921359Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell921083Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3111020Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?226963Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä30896