biolan 220

Elina

Vuosia sitten innokkaana aloitin kompostoinnin, mutta lapset syntyivät ja se jäi. Viikko sitten katsoin lämpötilaa, 10 astetta. Laitoin ruokaa, herätettä ja kuiviketta. Olen sitä tehnyt nyt viikon ja lämpö on 20.Tiedän, että kompostia pitää sekoittaa, mutta sekoitanko nyt vai vasta kun lämpö on sen n.50-70 jolloin hajoaminen on alkanut?Kompostissa on hiukka vajaa puolet täynnä.
Kiitti vastauksista!

25

9688

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mekatron

      vuosia se kompostori siinä vaiheessa?

      Olet kyllä aika huoleton tytteli kompostisi kanssa.
      Lapsethan sitä jätettä juuri tekevät.
      Ovatko he jo aikuisia???

      Jos sinulla on se sekoitussauva, sillä on hyvä sitä pöyhiä ja kyllä lähtee...

      Lämpö nousee sekoituksen jälkeen mukavasti.
      Vähintää n puolellaan se saisi ollakin, kuumuu paremmin kuin melkein tyhjä.

      Minulla on samanlainen kompostori ja hyvin menee.

      PS. En ole varma, johtuuko se kompostista :).

      • Elina

        Tyhjänä se on ollut pari vuotta, mutta nyt taas innostuin. Luin jostain, että herätettä käytetään vain kompostointia aloitettaessa. Olen joka satsiin vähän sekoittanut. Kuinka sulla?
        Elikä nyt vaan kompostia sekoittelemaan.
        Kiitti ku neuvoit tietämätöntä!


      • -C-
        Elina kirjoitti:

        Tyhjänä se on ollut pari vuotta, mutta nyt taas innostuin. Luin jostain, että herätettä käytetään vain kompostointia aloitettaessa. Olen joka satsiin vähän sekoittanut. Kuinka sulla?
        Elikä nyt vaan kompostia sekoittelemaan.
        Kiitti ku neuvoit tietämätöntä!

        Itselläni ei ole Biolan 220 kompostori, vaan Juwel Aeroquick, joka ei toimi talvella.
        Mutta itse kyllä lisään herätettä aina kun vien kompostiin tavaraa, se nopeuttaa prosessia.
        Onko sinulla nurmikkoa? Itse huomasin että nurmikonleikkuujäte pisti kompostini käyntiin oikein kunnolla. Ruohojätettä tai ei, niin kannattaa se komposti kääntää kunnolla, ainakin jos siellä pohjalla oleva tavara ei ole vielä valmista. Saa ilmaa sinne vanhan ja tiivistyneen tavaran sekaan, sekä uutta jätettä niin lähtee mukavammin toimimaan. Ota sieltä pohjalta tavaraa ja siirrä se pinnalle, sitten kunnon pöyhintä.
        Eilen ostin Kemiran kompostieliksiiriä, aivan erilaista tavaraa kuin mikään aiempi kompostiaine, ainakin lupaukset ovat kovat, lupaavat nimittäin valmista kompostia 1-2 kuukaudessa!


      • myös biolan 220

        Sain biolanini pari viikkoa sitten, eikä tavaraa ole tullut vielä kovin paljoa.

        Kysyisin, onko jokin vialla, kun kansi on avatessa täynnä vesipisaroita? Herätettä ja kuiviketta on, ja komposti tuoksuu mielestäni ihan normaalilta "kompostilta". Ei kai kompostini ole liian märkä? Itse tavara ei lillu vedessä, mutta muoviosan sisäpuoli siis "hikoilee".


      • mekatron
        myös biolan 220 kirjoitti:

        Sain biolanini pari viikkoa sitten, eikä tavaraa ole tullut vielä kovin paljoa.

        Kysyisin, onko jokin vialla, kun kansi on avatessa täynnä vesipisaroita? Herätettä ja kuiviketta on, ja komposti tuoksuu mielestäni ihan normaalilta "kompostilta". Ei kai kompostini ole liian märkä? Itse tavara ei lillu vedessä, mutta muoviosan sisäpuoli siis "hikoilee".

        se on, että sisältä on märkä. Siis komposti:)).
        Se heräte on kyllä ikäänkuin rahan tuhlausta.
        Keittiöjätteet käyvät oikein hyvin itsekseenkin ja minulla on vielä sellainen apuväline, kuin vanha muovipurkki, autotallissa.
        Siihen joskus lirautan pienemmän hädän, kun en viitsi lähteä yläkertaan vessaan.
        Ja sitä kun laittaa kompostiin, kyllä lähtee...

        Ureaa siinä herätteessäkin on.

        Enkä ole kyllä talvellakaan tarvinnut käyttää mitään sen kummempaa, kovimmilla pakkasilla on se karhuntalja alaosan ympärillä hyväksi.
        Ei laske lämpö oikeastaan ollenkaan.
        Ja ilmaluukku talvella kiinni siitä edestä.

        Olen käyttänyt turvetta siinä lisäaineena, mutta on ehkä liian hienoa.
        Se kuorirouhe on parempaa, ilma kiertää paremmin siellä sisällä.

        Mutta turve vie hajun, jos sellaista on.
        Siellä pohjassahan on reikä, mistä ylimääräinen kosteus menee pois.
        Kannattaa vain katsoa, että se ei ole ihan maata vasten, pääsee reiästä aineet ulos.

        Tässähän oikein innostui tästä paasaamaan.
        Mutta se on hyvä peli todella.


      • mekatron
        -C- kirjoitti:

        Itselläni ei ole Biolan 220 kompostori, vaan Juwel Aeroquick, joka ei toimi talvella.
        Mutta itse kyllä lisään herätettä aina kun vien kompostiin tavaraa, se nopeuttaa prosessia.
        Onko sinulla nurmikkoa? Itse huomasin että nurmikonleikkuujäte pisti kompostini käyntiin oikein kunnolla. Ruohojätettä tai ei, niin kannattaa se komposti kääntää kunnolla, ainakin jos siellä pohjalla oleva tavara ei ole vielä valmista. Saa ilmaa sinne vanhan ja tiivistyneen tavaran sekaan, sekä uutta jätettä niin lähtee mukavammin toimimaan. Ota sieltä pohjalta tavaraa ja siirrä se pinnalle, sitten kunnon pöyhintä.
        Eilen ostin Kemiran kompostieliksiiriä, aivan erilaista tavaraa kuin mikään aiempi kompostiaine, ainakin lupaukset ovat kovat, lupaavat nimittäin valmista kompostia 1-2 kuukaudessa!

        ovat myös hyvä apu palamiseen, typpeähän se tarvitsee.
        Ruokajätteessä sitä on luonnostaan, mutta jos haluaa siitä oikein kasvua villitsevää, typpihän on sitten poikaa.


      • harjotteja
        mekatron kirjoitti:

        se on, että sisältä on märkä. Siis komposti:)).
        Se heräte on kyllä ikäänkuin rahan tuhlausta.
        Keittiöjätteet käyvät oikein hyvin itsekseenkin ja minulla on vielä sellainen apuväline, kuin vanha muovipurkki, autotallissa.
        Siihen joskus lirautan pienemmän hädän, kun en viitsi lähteä yläkertaan vessaan.
        Ja sitä kun laittaa kompostiin, kyllä lähtee...

        Ureaa siinä herätteessäkin on.

        Enkä ole kyllä talvellakaan tarvinnut käyttää mitään sen kummempaa, kovimmilla pakkasilla on se karhuntalja alaosan ympärillä hyväksi.
        Ei laske lämpö oikeastaan ollenkaan.
        Ja ilmaluukku talvella kiinni siitä edestä.

        Olen käyttänyt turvetta siinä lisäaineena, mutta on ehkä liian hienoa.
        Se kuorirouhe on parempaa, ilma kiertää paremmin siellä sisällä.

        Mutta turve vie hajun, jos sellaista on.
        Siellä pohjassahan on reikä, mistä ylimääräinen kosteus menee pois.
        Kannattaa vain katsoa, että se ei ole ihan maata vasten, pääsee reiästä aineet ulos.

        Tässähän oikein innostui tästä paasaamaan.
        Mutta se on hyvä peli todella.

        Onko kuorike ja kuivike samaa? mitä siellä on siellä biolanin pussissa, jonka nimi on huussi ja komposti kuivike, onko siellä sitä kuoriketta vai jotain muuta. Ostatteko te muut sitä pussissa, no ette tietenkään. Me aloittelijat vain ostetaan? Mitens oksat, voiko niitä laitaa, pitääkö pieniä? koneella, vai riittääkö kirves?


      • Jo yli 10 v. kompostoinut
        harjotteja kirjoitti:

        Onko kuorike ja kuivike samaa? mitä siellä on siellä biolanin pussissa, jonka nimi on huussi ja komposti kuivike, onko siellä sitä kuoriketta vai jotain muuta. Ostatteko te muut sitä pussissa, no ette tietenkään. Me aloittelijat vain ostetaan? Mitens oksat, voiko niitä laitaa, pitääkö pieniä? koneella, vai riittääkö kirves?

        Kuivikkeeksi sanotaan suurinpiirtein kaikkea hakkeesta puruihin ja puunkuoresta lastuihin, jne. Oksat ajavat mainiosti saman asian kuin esim. ostokuivikkeet; niiden katkominen helpottaa kääntöä ja tulevan mullan käyttöä, koska oksat maatuvat kauemmin kuin esim. ruoka- ja vihreät puutarhajätteet. Pienentämistavalla ei sinänsä ole väliä; kone tekee pienempää jälkeä, jollon multaa on helpompi laittaa esim. nurmikolle, mutta jos aiot laittaa mullan esim. kasvipenkkiin tai muuten ei ole väliä vaikka seassa vielä olisikin oksanpätkiä, niin kirves / vesuri on hyvä apuväline. Itsekin tein ennen haketta vesurilla, mutta sitten tuli "laiskuus"; hakettimella saa nopeammin ja vähemmällä vaivalla tasalaatuisempaa seosainetta.


      • kompostifriikki
        harjotteja kirjoitti:

        Onko kuorike ja kuivike samaa? mitä siellä on siellä biolanin pussissa, jonka nimi on huussi ja komposti kuivike, onko siellä sitä kuoriketta vai jotain muuta. Ostatteko te muut sitä pussissa, no ette tietenkään. Me aloittelijat vain ostetaan? Mitens oksat, voiko niitä laitaa, pitääkö pieniä? koneella, vai riittääkö kirves?

        Ostokuivike on näin kesällä aika lailla tuhlausta. Puutarhasta tulee yhtä sun toista joka käy kuivikkeena,oksia rikkaruohoja ym. Ja syksyllä kannatta harvoida puiden lehtiä säästään talveksi. Kerään usein myös haketta kaupungin metsänkoitopaikoista, nykyään haketetaan kaikki pikkupuut paikan päällä. Turve (lainnoittamaton) on myös hyvä kuivike jos siihen sekoitttaa vähän oksahaketta mukaan.


    • apina

      Meillä syödään koko ajan banaaneja, kilo tai 2 päivässä, ja kuoria on uudessa kompostorissa 3 ämpärillistä, muuta siellä on kahvikupillinen. Ei se varmaan niillä käynnisty? Herätettäkin on, biolanin purkista ja pussista biolanin puruja. Lämpötila on alle 2. Ja hikoilee kansi.
      Alan vaipua epätoivoon kompostorin kanssa, vaikka tää palsta on täynnä "onnistujia".

      • -C-

        Onko niin että sinulla on kompostissa vain tuo kolme ämpärillistä tavaraa? Silloin kompostin pinta on reilusti tuon lämpömittarin alapuolella, eikä lämpömittari siis kerro mitään siitä miten lämmintä kompostissa on.
        Lisää tavaraa vaan sinne kompostiin, itse olen huomannut että kaikki "vihreä" toimii hyvin kompostissa, eli salaatinlehdet ym. naatit sekä se jo mainitsemani ruohonleikkuujäte. Myös kahvinpurut on olleet ihan hyviä kompostoitumaan.
        Kyllä se komposti siitä villiintyy sitten kun siellä on reilummin tavaraa.


      • apina
        -C- kirjoitti:

        Onko niin että sinulla on kompostissa vain tuo kolme ämpärillistä tavaraa? Silloin kompostin pinta on reilusti tuon lämpömittarin alapuolella, eikä lämpömittari siis kerro mitään siitä miten lämmintä kompostissa on.
        Lisää tavaraa vaan sinne kompostiin, itse olen huomannut että kaikki "vihreä" toimii hyvin kompostissa, eli salaatinlehdet ym. naatit sekä se jo mainitsemani ruohonleikkuujäte. Myös kahvinpurut on olleet ihan hyviä kompostoitumaan.
        Kyllä se komposti siitä villiintyy sitten kun siellä on reilummin tavaraa.

        se kompostori on, ja kyllä siellä on muutakin, mutta ei vielä edes neljäsosaa tilavuudesta. Ja oli tossa kyllä myös painovirhe asteita on noin 20 tai alle silloin kun kylmää. Mutta banaanin kuoria on todella paljon, eli 80 prossaa meidän biojätteestä. Banaaneja kun on niin helppo syödä - laiskoja ollaan- ja kuoret on aika isoja. Mutta siis maatuvat siinä kuin muukin vaikka ne ovat niin tiiviin tuntuisia.


      • -C-
        apina kirjoitti:

        se kompostori on, ja kyllä siellä on muutakin, mutta ei vielä edes neljäsosaa tilavuudesta. Ja oli tossa kyllä myös painovirhe asteita on noin 20 tai alle silloin kun kylmää. Mutta banaanin kuoria on todella paljon, eli 80 prossaa meidän biojätteestä. Banaaneja kun on niin helppo syödä - laiskoja ollaan- ja kuoret on aika isoja. Mutta siis maatuvat siinä kuin muukin vaikka ne ovat niin tiiviin tuntuisia.

        Jos se banaaninkuoritavara on liian tiivistä, niin silloin siellä pöntössä alkaa pikemminkin mätäneminen kuin kompostoituminen.
        Jos sinusta tuntuu että tavara on turhan tiivistä, sekoita sinne joukkoon jotain kuiviketta (ylempänä on hyviä vinkkejä). Ja säännöllinen pöyhiminen auttaa myös. Vanha kompostimulta olisi kyllä hyvää jos saisit sitä pari sangollista sinne pohjalle, mutta mikäli sellaista ei ole niin sitten vain noita kuivikkeita.
        Kyllä se siitä, kompostointia joutuu kyllä opettelemaan, aika harvalta se sujuu heti alussa. Parin vuoden päästä olet jo ekspertti.
        Itselläni on menossa kolmas kesä kompostin kanssa (kun se minun komposti ei toimi talvisin) ja nyt vasta olen kunnolla hiffannut sen toiminnan.


      • apina
        -C- kirjoitti:

        Jos se banaaninkuoritavara on liian tiivistä, niin silloin siellä pöntössä alkaa pikemminkin mätäneminen kuin kompostoituminen.
        Jos sinusta tuntuu että tavara on turhan tiivistä, sekoita sinne joukkoon jotain kuiviketta (ylempänä on hyviä vinkkejä). Ja säännöllinen pöyhiminen auttaa myös. Vanha kompostimulta olisi kyllä hyvää jos saisit sitä pari sangollista sinne pohjalle, mutta mikäli sellaista ei ole niin sitten vain noita kuivikkeita.
        Kyllä se siitä, kompostointia joutuu kyllä opettelemaan, aika harvalta se sujuu heti alussa. Parin vuoden päästä olet jo ekspertti.
        Itselläni on menossa kolmas kesä kompostin kanssa (kun se minun komposti ei toimi talvisin) ja nyt vasta olen kunnolla hiffannut sen toiminnan.

        Osaanko haistaa sen että kompostissa menee prosessi mönkään, ja alkaa tapahtua jotain muuta kuin kompostoitumista. Tyhjennänkö silloin koko höskän ja loitan alusta?
        sain kompostorin mukana jonkun pitkävartisen lasten lapioa muistuttavan kapineen, sillä siis sekoittelen. Pitääkö sekoitaa pontevasti ja saada koko sotku sekaisin, vai onko tarkoitus saada ilmaa sinne vai miksi sitä sekoitellaan.
        Kiitos, avusta ja kannustuksesta.
        aion oppia.


      • compo
        apina kirjoitti:

        Osaanko haistaa sen että kompostissa menee prosessi mönkään, ja alkaa tapahtua jotain muuta kuin kompostoitumista. Tyhjennänkö silloin koko höskän ja loitan alusta?
        sain kompostorin mukana jonkun pitkävartisen lasten lapioa muistuttavan kapineen, sillä siis sekoittelen. Pitääkö sekoitaa pontevasti ja saada koko sotku sekaisin, vai onko tarkoitus saada ilmaa sinne vai miksi sitä sekoitellaan.
        Kiitos, avusta ja kannustuksesta.
        aion oppia.

        tyhjennetään sitä puolivalmista tavaraa sieltä luukusta alhaalla.
        Ammennetaan jonkin päälle ja viedään jatkoille.

        Sekoitus-keppi täytyy ostaa itse. Se on kyllä kätevä käyttää.
        Käyppä rautakaupassa kysymässä!


      • -C-
        apina kirjoitti:

        Osaanko haistaa sen että kompostissa menee prosessi mönkään, ja alkaa tapahtua jotain muuta kuin kompostoitumista. Tyhjennänkö silloin koko höskän ja loitan alusta?
        sain kompostorin mukana jonkun pitkävartisen lasten lapioa muistuttavan kapineen, sillä siis sekoittelen. Pitääkö sekoitaa pontevasti ja saada koko sotku sekaisin, vai onko tarkoitus saada ilmaa sinne vai miksi sitä sekoitellaan.
        Kiitos, avusta ja kannustuksesta.
        aion oppia.

        Kyllä sen haistaa jos komposti alkaa mätänemään eikä kompostoitumaan.
        Sekoittelun idea on juuri se että sadaan happi kiertämään siellä kompostikasassa ja kompostoinnissa syntyvät kaasut poistumaan.
        Mutta tosiaankin jo se sinun komposti on vielä niin tyhjä kuin alussa kerroit, on todennäköistä että siellä ei vielä tapahdu muuta kuin sitä mätänemistä. Lisää vaan tavaraa ja tarvittaessa kuiviketta sinne, sekä myös sitä kompostiherätettä, niin eiköhän se jossain vaiheessa aloita kunnon toiminnan. Jos siltä tuntuu niin voit sietä niitä alimmaisia mömmöjä siirtää taas kompostin päälle, se edesauttaa kyllä toimintaa. Mikäli pohjalta löytyvä tavara on limaista mömmöä, niin laita vaan reilusti kuiviketta väliin ennenkuin sekoitat sitä kompostin päälimmäisiin kerroksiin.
        Jos oikein kaikkia "sääntäjä" noudatetaan niin kompostin pitäisi olla kuin täytekakku. Keeros kuiviketta, kerros vanhaakompostia ja kerros uutta kompostia. Sitten taas kerros kuiviketta. Ja turve kuvikikkeena syö hajun, jos tuntuu että se alkaa haista, muutoin turve ei ole ihan parasta kuivikematskua.
        Kuten huomaat voi kompostoinnistakin tulla intohimo... Sitä on niin mahtava seurata kun se alkaa toimia.
        Yksi vinkki vielä: Kalanperkuujätteet ovat kuulemma tooosi hyviä kompostissa. Ja käytin tuota "kuulemma" sanaa tuossa juuri siksi että en ole vielä itse uskaltanut kalajätettä kompostiini laittaa...


      • -C-
        -C- kirjoitti:

        Kyllä sen haistaa jos komposti alkaa mätänemään eikä kompostoitumaan.
        Sekoittelun idea on juuri se että sadaan happi kiertämään siellä kompostikasassa ja kompostoinnissa syntyvät kaasut poistumaan.
        Mutta tosiaankin jo se sinun komposti on vielä niin tyhjä kuin alussa kerroit, on todennäköistä että siellä ei vielä tapahdu muuta kuin sitä mätänemistä. Lisää vaan tavaraa ja tarvittaessa kuiviketta sinne, sekä myös sitä kompostiherätettä, niin eiköhän se jossain vaiheessa aloita kunnon toiminnan. Jos siltä tuntuu niin voit sietä niitä alimmaisia mömmöjä siirtää taas kompostin päälle, se edesauttaa kyllä toimintaa. Mikäli pohjalta löytyvä tavara on limaista mömmöä, niin laita vaan reilusti kuiviketta väliin ennenkuin sekoitat sitä kompostin päälimmäisiin kerroksiin.
        Jos oikein kaikkia "sääntäjä" noudatetaan niin kompostin pitäisi olla kuin täytekakku. Keeros kuiviketta, kerros vanhaakompostia ja kerros uutta kompostia. Sitten taas kerros kuiviketta. Ja turve kuvikikkeena syö hajun, jos tuntuu että se alkaa haista, muutoin turve ei ole ihan parasta kuivikematskua.
        Kuten huomaat voi kompostoinnistakin tulla intohimo... Sitä on niin mahtava seurata kun se alkaa toimia.
        Yksi vinkki vielä: Kalanperkuujätteet ovat kuulemma tooosi hyviä kompostissa. Ja käytin tuota "kuulemma" sanaa tuossa juuri siksi että en ole vielä itse uskaltanut kalajätettä kompostiini laittaa...

        Kauheesti tuli kirjoitusvirheitä tuohon edelliseen kirjoitukseeni...


      • apna
        -C- kirjoitti:

        Kauheesti tuli kirjoitusvirheitä tuohon edelliseen kirjoitukseeni...

        nyt menee kyllä asian vierestä, mutta on kivaa kun muutkin kirjoittaa virheitä, meitsi on lukuhäiriönsä kanssa aina nolostellu kun ei osaa edes kirjoittaa...
        On inhimillistä kirjoitella väärin, siis myös sympaattista.
        Samoin on tietysti auttaminen. Kiitos taas.
        Kompostista alkaa tulla kaveri, hiljainen ja outo ukkeli joka seisoo pihalla ja tekee mitä lystää.


      • -C-
        apna kirjoitti:

        nyt menee kyllä asian vierestä, mutta on kivaa kun muutkin kirjoittaa virheitä, meitsi on lukuhäiriönsä kanssa aina nolostellu kun ei osaa edes kirjoittaa...
        On inhimillistä kirjoitella väärin, siis myös sympaattista.
        Samoin on tietysti auttaminen. Kiitos taas.
        Kompostista alkaa tulla kaveri, hiljainen ja outo ukkeli joka seisoo pihalla ja tekee mitä lystää.

        Hiljainen ja outo ukkeli joka syö kaiken ylijäävän ruuan ja vieläpä puutarhajätteetkin... ;)


      • Elina
        -C- kirjoitti:

        Hiljainen ja outo ukkeli joka syö kaiken ylijäävän ruuan ja vieläpä puutarhajätteetkin... ;)

        No nyt on sekoitusvehje ostettu ja kerran olen pöyhinytkin. Antakaahan vinkkejä kuin usein sitä kompostia pitäisi sekoitella. Nyt on tavaraa hiukan alle puolet ja lämpö on vasta n.25-30. Kovasti se höyryää kun kannen avaa eikä haju ole paha. Aamulla kaadoin lapsen pissat potasta sinne niinkuin joku kehotti tekemään.Kuinka kauan kannattaa odottaa ennenkuin sieltä pohjalta voi päälle nostaa tavaraa?
        Kiitti vastauksista!


      • -C-
        Elina kirjoitti:

        No nyt on sekoitusvehje ostettu ja kerran olen pöyhinytkin. Antakaahan vinkkejä kuin usein sitä kompostia pitäisi sekoitella. Nyt on tavaraa hiukan alle puolet ja lämpö on vasta n.25-30. Kovasti se höyryää kun kannen avaa eikä haju ole paha. Aamulla kaadoin lapsen pissat potasta sinne niinkuin joku kehotti tekemään.Kuinka kauan kannattaa odottaa ennenkuin sieltä pohjalta voi päälle nostaa tavaraa?
        Kiitti vastauksista!

        Itse sekoittelen kompostia joka päivä silloin kun komposti on oikein kuumana... mutta se tuskin lienee välttämätöntä. Silloin kun komposti lepäilee, sekoittelen sitä vähän aina kun vien uutta tavaraa sinne.
        Sinulla taitaa komposti olla kuitenkin hyvin jo käynnissä vaikka lämpömittari ei sitä vielä todistakaan, ainakin siitä päätellen että sieltä nousee höyryä. Taitaa kasa olla vielä niin matala sinullakin ettei se kunnolla yllä sinne mittarille. Kannattaa muuten kaivaa pieni kolo uusille jätteille ennekuin lisää niitä kasaan, tällöin uudet jätteet pääsevät heti sinne lämpimimpään kohtaan ja kompostoituminen alkaa heti. Sitten vain peittelet ne jätteet sinne niin että lämpö ei karkaa.
        Pohjalta voi siirtää vanhaa tavaraa kasan päälle ihan koska vaan. Samalla näet vähän millaista se pohjalla oleva tavara on, ja ilman kierto kasassa paranee hetkeksi ennekuin kasa ehtii taas painua.


      • Elina
        -C- kirjoitti:

        Itse sekoittelen kompostia joka päivä silloin kun komposti on oikein kuumana... mutta se tuskin lienee välttämätöntä. Silloin kun komposti lepäilee, sekoittelen sitä vähän aina kun vien uutta tavaraa sinne.
        Sinulla taitaa komposti olla kuitenkin hyvin jo käynnissä vaikka lämpömittari ei sitä vielä todistakaan, ainakin siitä päätellen että sieltä nousee höyryä. Taitaa kasa olla vielä niin matala sinullakin ettei se kunnolla yllä sinne mittarille. Kannattaa muuten kaivaa pieni kolo uusille jätteille ennekuin lisää niitä kasaan, tällöin uudet jätteet pääsevät heti sinne lämpimimpään kohtaan ja kompostoituminen alkaa heti. Sitten vain peittelet ne jätteet sinne niin että lämpö ei karkaa.
        Pohjalta voi siirtää vanhaa tavaraa kasan päälle ihan koska vaan. Samalla näet vähän millaista se pohjalla oleva tavara on, ja ilman kierto kasassa paranee hetkeksi ennekuin kasa ehtii taas painua.

        Vielä yksi kysymys....kumpi on parempi, viedä joka päivä ruoan jätteet kompostiin vai kerätä iso kasa ja sit viedä kerralla? Meillä lapsiperheenä tulee päivässä melko paljon jätettä, hedelmän kuoria ym. Määrällisesti ehkä parisen litraa/pvä.


      • -C-
        Elina kirjoitti:

        Vielä yksi kysymys....kumpi on parempi, viedä joka päivä ruoan jätteet kompostiin vai kerätä iso kasa ja sit viedä kerralla? Meillä lapsiperheenä tulee päivässä melko paljon jätettä, hedelmän kuoria ym. Määrällisesti ehkä parisen litraa/pvä.

        Jos jätettä tulee noinkin paljon niin varmaan sen voisi viedä kompostiin päivittäin. Itse vien pari kertaa viikossa, noin litran verran kerrallaan, siis ruokajätettä. Mutta puutarhajätettä laitankin sitten reilummin kun sitä on.


      • Elina
        -C- kirjoitti:

        Jos jätettä tulee noinkin paljon niin varmaan sen voisi viedä kompostiin päivittäin. Itse vien pari kertaa viikossa, noin litran verran kerrallaan, siis ruokajätettä. Mutta puutarhajätettä laitankin sitten reilummin kun sitä on.

        Kai tuo komposti alkaa ja toimii, vaikka se ei oikeastaan saa kuin talousjätettä. Kerran olen nurmikon ajon jälkeen sitä mujua laittanut. Rikkaruohoja, enimmäkseen voikukkaa tulee kukkapenkin perkuu jätteenä...käykö se kompostiin?


      • Talousjäte ja muu tavara
        Elina kirjoitti:

        Kai tuo komposti alkaa ja toimii, vaikka se ei oikeastaan saa kuin talousjätettä. Kerran olen nurmikon ajon jälkeen sitä mujua laittanut. Rikkaruohoja, enimmäkseen voikukkaa tulee kukkapenkin perkuu jätteenä...käykö se kompostiin?

        Talousjäte sinänsä kyllä pitäisi kompostoitua aika hyvin ellei ole liian märkää tai liian tiivistä. Kannattaa siis laittaa jotain kuiviketta väliin, se autaa molempiin vaivoihin, lisäksi vähentää hajuja.
        Rikkaruohot voit laittaa kompostiin kunhan varmistat kaksi asiaa... Ensin annat auringon "tappaa" rikkaruohon juuret ja sitten kun rikkaruohot ovat selkeästi kuolleet voit laittaa ne kompostiin silloin kun kompostin lämpö on yli 60 astetta. Jotkut rikkaruohon siemenet kyllä selviävät tuostakin lämpötilasta. Että jos oikein varma haluat olla niin älä laita niitä sinne kompostiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      202
      7949
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4522
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2210
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2109
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1925
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1795
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1726
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1689
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1633
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1448
    Aihe