Yaris ja 98E-bensa....

Marko

Lupailin kertoa tuoreet kokemukset ajosta Yaris 1,3.la 98-bensalaadulla. Kuten arvelinkin, 98 käytettynä 95:n sijaan on jo heti ensimmäisillä sadoilla kilometreillä antanut plussaa autolle. Reagointi kaasuun parani, liikkeellelähdön jälkeinen "voimaton" kohta on pienempi, ja kulutus ajotietokoneen mukaan pieneni noin 0,5 litraa. Kokeilu jatkuu, mutta jo tällä kokemuksella voi suositella Yariksessa käytettäväksi korkeampioktaanista menovettä, koska autossa on ns. nakutuksentunnistin.

6

8988

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Makke

      Hieno juttu, mutta eikös nakutuksentunnistimen tehtävä ole siirtää sytytystä myöhäisemmälle, jos käytetään MATALAoktaanisempaa polttoainetta kuin on suositeltu...? 95:n itsesyttymisarvohan on alhaisempi kuin 98:n.

      • Kölli

        ......98 on parempaa. Autoinsinööri osaisi vastata paremmin, miksi sytytyksen aikaistaminen lisää moottorin tehoa. Näin se kuitenkin menee. Sytytysennakko on parhaimmillaan silloin, kun se on riittävän aikaisella, mutta ei vielä nakuta.

        PS. jos 98 maksaa 1.11 ja kulutus 7,0 = 7,77
        ja jos 95 maksaa 1.08 ja kulutus 7,5 = 8,10
        niin ainakaan mikään taloudellinen seikka ei tue huonompi oktaanisen bensan käyttöä


      • makke
        Kölli kirjoitti:

        ......98 on parempaa. Autoinsinööri osaisi vastata paremmin, miksi sytytyksen aikaistaminen lisää moottorin tehoa. Näin se kuitenkin menee. Sytytysennakko on parhaimmillaan silloin, kun se on riittävän aikaisella, mutta ei vielä nakuta.

        PS. jos 98 maksaa 1.11 ja kulutus 7,0 = 7,77
        ja jos 95 maksaa 1.08 ja kulutus 7,5 = 8,10
        niin ainakaan mikään taloudellinen seikka ei tue huonompi oktaanisen bensan käyttöä

        Sytytysennakon aikaistaminen pidentää palamisaikaa,mutta mitenkäs sytytyksen ohjausyksikkö osaa muuttaa ennakkoa aikaisempaan(siis,vielä enemmän)?Tuskin sinne(ajotietokoneen) sisään on annettu arvoja, jotka muuttavat ennakon vielä aikaisemmaksi kuin 95:ta käytettäessä.Eli,pitäisikö ajotietokoneeseen vaihtaa toinen lastu, joka muuttaa arvoja enemmän...?Ja vielä, puristussuhdetta pitäisi kaiken järjen mukaan nostaa, jotta olisi hyötyä oktaaniluvun nostosta,eikö?


      • Kölli
        makke kirjoitti:

        Sytytysennakon aikaistaminen pidentää palamisaikaa,mutta mitenkäs sytytyksen ohjausyksikkö osaa muuttaa ennakkoa aikaisempaan(siis,vielä enemmän)?Tuskin sinne(ajotietokoneen) sisään on annettu arvoja, jotka muuttavat ennakon vielä aikaisemmaksi kuin 95:ta käytettäessä.Eli,pitäisikö ajotietokoneeseen vaihtaa toinen lastu, joka muuttaa arvoja enemmän...?Ja vielä, puristussuhdetta pitäisi kaiken järjen mukaan nostaa, jotta olisi hyötyä oktaaniluvun nostosta,eikö?

        ....että turha edes spekuloida asiaa, kun ei ole harmainta aavistusta asiasta. Saattaa hyvin olla että kyseinen moottori on suunniteltu niin "kintaalle" 95:sta ajatellen, että ilman nakutuksen estoa ei 85:sta voisi käyttää ollenkaan. Mene ja tiedä.

        Mielestäni kuitenkin tuo 95 ja 98 hintaero on niin pieni, että jos tuntuu siltä, että auto toimii 98:lla paremmin, niin siitä vaan. Suuremman säästön saa aikaan taloudellisella ajotavalla.

        Myöskään suositeltua korkeampisempaa oktaania käyttäessä mitään haittaakaan ole. 80-luvun alun Corolloissa oli oli oktaanitarve muistaakseni yli 90 ja 92:han ei ole myyty vuosiin.


    • Jfk

      Mitenkäs tuon vaikutus nyt sitten pidemmälti on? Onhan Yariksen ajotietokone säädetty 95:sen mukaan, voisiko tuosta tulla jotain ongelmaa jos kone säätelee moottoria 95:sen mukaan vaikka siellä palaakin 98 octaanista menovettä...

      • Marko

        En ole autoinsinööri enkä mikään erityinen uusien autotekniikoiden huippuspesialisti, mutta...Tuo nakutuksetunnistin on ilmeisimmin k.o. autossa juuri siksi, että korkeapuristeisena se on alunperin suunniteltu nimenomaan ihanteellisesti 98-bensalle. Tällöin se puhti jne on ihanteellisella tasolla. Nakutustunnistin taas "suojaa" konetta vaurioilta muuttamalla jotenkin sytytystä sillä seurauksella, että kone kestää, mutta koneen reagointi ja puhti "laimenevat". Tää systeemihän on useissa muissakin autoissa -tosin kalliimmissa- käytössä, kuten esim. isommat VW/Audi/Seat-konsernin 1,8-koneet turbona, sekä muistaakseni Saabin turbokoneet.

        Nyt on menty 98:lla yli vapun, ja kokemus edeleen sellainen, että 98:lla vetää piirun verran paremmin ja kulutus n.0,5 litra pienempi! Koe jatkuu...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      4876
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3476
    3. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2943
    4. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2905
    5. Suuri tulipalo

      Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      7
      2689
    6. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      55
      2260
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

      Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      37
      1742
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

      Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1680
    9. Mies! Lupaatko

      enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1671
    10. Maailmassa monta

      On ihmeellistä asiaa. 😮
      Ikävä
      16
      1574
    Aihe