Pierburg 2E kaasutin

Hajis

Kävin Suomi24:n keskustelut hakupalvelun avulla kaikki läpi koskien tätä surullisen kuuluisaa kaasutinmallia. Kaikkea korjaustoimintaa oli ehdoteltu, mutta haluaisin vielä kerran kysyä neuvoa ongelmaan, jos jollakin olisi esittää sellaista. Esitän diagnoosin nyt erittäin tarkasti helpottaakseni asiasta paremmintietävien neuvonantoa ja vikahaarukointia.

Auto: VW Passat vm.-85/1,8 l moottori
Kaasutin: Pierburg 2E (kaasuttimen rungossa näkyvä mallimerkintä)

Ongelma: Kylmänä moottorin kierrosluku (jopa kesäkelillä) on noin 2500 rpm, joka on mielestäni aika korkea. Moottorin saavuttaessa vähitellen normaalin lämpötilansa kierrosluku laskee sen mukaisesti, mutta ei tarpeeksi alas. Huonoimmillaan koneen ollessa normaalilämmin ovat kierrosluvut vielä jopa 1500 rpm. Kun tyhjäkäynnillä koneen lämmöt nousevat niin ylös kuin mahdollista (esim. tyhjäkäyttäessä) on kierroslukema saattanut laskea jopa 1100 rpm:ään, mutta ei koskaan tämän alemmas. Auton tullessa haltuuni en ole koskaan siinä tämän alempaa (1100 rpm) tyhjäkäyntikierrosnopeutta nähnytkään, mutta kylmänä käynnistäessä ne eivät olleet kuitenkaan näin korkealla. Korkeat tyhjäkäyntikierrokset ovat vuosien kuluessa tulleet vähitellen ylöspäin, ei äkillisesti. Tämän myötä on polttoaineen kulutus myös kohonnut, koska kaasutin huudattaa moottoria tarpeettomasti esim. liikennevaloissa odotellessa. Lisäksi moottorin sammuttamisen jälkeen esiintyy lähes poikkeuksetta jälkikäyntiä riippumatta siitä, onko moottori normaalilämmin vai kylmä lyhyen ajon jälkeen. Tästä aiheutuu bensiinin hajua, jonka voi haistaa autosta ulos tullessa.

Seuraavat asiat ovat tarkistettu:
Moottorin ollessa normaalilämmin rikastinläppä on oikeassa asennossaan -> ei ryypytä. Varsinainen kaasutinläppä ei sulkeudu kunnolla, vaan jää hieman raolleen. Kaasutinvaijeri ei ole liian kireällä. Sytytystulpat on vaihdettu. Nopeutetun joutokäynnin alipainerasian tappi työntyy ulos ja vetäytyy sisään asianmukaisesti nopeasti kaasuttaessa ja "kaasuhanaa" päästettäessä.

Seuraavat toimenpiteet on tehty:
Suurin osa kaasuttimen läheisyydessä olevista kumiletkuista uusittu. Tästä aiheutui uusi ilmiö -> kylmänä ajettaessa ja vaihdetta vaihdettaessa kytkimen noston jälkeen kiihdytys takkuilee, aivan kuin moottori olisi tukehtumaisillaan. Kaasua on painettava vain lisää, jolloin kone ei kuitenkaan sammu.

Seuraavia asioita ei ole tarkistettu:
Kaasuttimeen tulevien sähköjohtojen toiminta. Vahatermostaatti sekä kaikki siihen liittyvät alipainerasiat.

Paikkakuntani kirjastossa ei ole saatavilla Haynesin Carburettor Manual -kirjaa, joten en voi asiaa sieltäkään tarkistaa. Itse automallin korjauskäsikirja löytyy, mutta siitä ei selvinnyt ongelman aiheuttajaa. Kaikki mahdolliset internetlinkit olen tarkistanut, mutta niissä on vain suuntaa antavia tietoja.

Jos joku kaasutinexpertti pystyisi näiden tietojen perusteella kertomaan, mikä kaasuttimessa mahdollisesti mättää, olisin kiitollinen ehdotuksista. Varmasti tämä iänikuinen aihe jo vähän alkaa hiertämään asiantuntijoita, mutta kysyn silti vielä. Itse epäilen vahatermostaattia, mutta liian kalliina osana en aio sitä hankkia. Jälkikäynnin syynä epäilen taas sytytyksen ajoituksen virheellisyyttä. Vahvistaisitteko vikatietoisuuteni ja antaisitte pientä lisäohjetta kuinka menetellä?

Kovat kiitokset etukäteen

10

7683

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hajis

      Edellisestä viestistä unohtui vielä eräs asia:

      Kaasuttimen kumilaippa on vaihdettu, koska se tuntui olevan vaurioitunut.

    • vahatermostaatti

      samat oireet korjattu.

    • myös tarvikkeena

      joooo

    • Jamppa1

      pyytää uutta vahatermaria. Motonetistä tais olla 75 euroa, eli törkeän hintainen palikka. Pystyiköhän sitä vanhan tappia viilaamaan ja siten pudottamaan kierroksia, en ole ihan varma.

      Jälkikäynti johtuu luultavasti tulpista tai sytkän säädöistä, molemmat kannattaa tarkastaa. Eli strobolla sytkä kohdalleen ja tarkistaa ohjekirjasta että oikeat tulpat ja että on hyvän näköiset kärjistä.

      Sitten on tämä jälkikäynnin estoventtiili joka katkaisee myös bensansyötön moottorijarrulla. Josko se on antanut joskus periksi ja ohitettu eikä siten toimi. Näin tein itse, tosin mulla jälkikäy harvemmin kun sytkäpuoli on tiptop.

    • Isänmaantoivo

      Se vahatermostaatin tappi osuu eräänlaiseen vipumekanismiin. Siinä akselin ympärillä olevassa vipumekanismissa on säätö. Saattaa olla mahdollista laske kierroksia tämän säädön avulla. Säätö vaatii noin 4 mm kuusiokoloavaimen. Säätöruuvi on vaakasuorassa ja ruuvin pää osoittaa kuskin puoleiseen lokasuojaan. Ruuvi löytyy siitä vahatermostaatin tapin lähimaastosta. Kun löysäät ruuvia, niin voit liikuttaa sitä mekanismia hahlossa. Säädön jälkeen lukitaan kuusiokolo ruuvilla paikalleen.

      Etsit siis vaakasuuntaista kuusiokoloruuvia sen vahatermostaatin tapin lähimaastosta.

      • Isänmaantoivo

        Vielä lisää...

        Yksi tyhmä kysymys. Oletko yrittänyt säätää tyhjäkäyntiä siitä alipainerasiasta siellä takana 13 mm avaimella? Kyllä ne lämpimän moottorin kierrokset pitäisi saada säädöillä alas, vaikka se vahatermostaatti ei oikein toimisi. Sikäli kuin se on samanlainen 2E2 mitä minun 1.6:ssa.


    • Mika_

      Sama vika oli golffissa sama kaasutin, lopullinen vika oli vahatermostaatissa. Kaasutin kuitenkin kävi läpi puhdistusoperaation ja letkujen vaihdon pykineitten tilalle. Lopuksi sitten tämä vahatermostaatti joutui käsittelyyn. Englantilaiselta foorumilta löytyi vinkki että nämä vialliset vahatermostaatit voisi "resetoida" lämmittämällä, siellä neuvottiin laittamaan kiehuvaan veteen mutta itselläni se ei ainakaan riittävästi auttanut. Lämmitin kuumailmapuhaltimella, heiluttelin sitä tappia joka työntyy ylös vahatermostaatista ja vetäisin lopuksi pois, sitten masto cleaneria ja lopuksi crc 5-56 reiästä sisään ja kas kummaa tappi rupesikin löytämään vastusta ja vahatermostaatti toimi taas niinku pitikin!! halpa korjaus konsti ja toimi ainakin itselläni, ei se ota jos ei annakkaan jos muutkin sitä voivat kokeilla (uusi maksaa motonetissa 75euroa muistaakseni). Eli jos siitä vahatermostaatista työntyvä tappi ei tule kuin alle 1cm ulos kun laitat kiehuvaan veteen sen vahatermostaatin niin se on sökö ja sitten kokeilet nuo toimenpiteet.

    • Dirt Abuse

      MInulla -87 1,6 bensa Passat, ja juuri samankaltaisia ongelmia. Koska olen amatööri näissä asioissa, täytyy kysyä, onko vahatermostaatti se pötikkä kaasarin takaosassa, jonka sisällä samantapainen jousi kuin saunan lämpömittareissa? Tänään Motonetistä kysyttäessä 59 euroa, mutta ei muka saatavilla suoraan Suomesta, tilattava ulkomailta.

      Myöskään oikean vuosimallin Passatin ohjekirjaa ei ole löytynyt, juuri 1988-> löytyy. Jettan Golf kirjasta on toki löytynyt paljon samoja juttuja kuin omassa moottorissani.

      • kakkonen

        Täältä löytyy paljoti tietoa;

        http://www.ffp.fi/bb/index.php

        Muistaakseni vahatermarin voi myös kääntää eriasentoon ja saattaa pelittää sen jälkeen.

        Kysyppä Laakkoseltakin, ei välttämättä paljoa enempää maksa sielläkään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7748
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3722
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1876
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1160
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1013
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      973
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

      Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      827
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

      Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      772
    9. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

      1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      739
    10. TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.

      Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o
      Hindulaisuus
      268
      703
    Aihe