R-kioski myyjä

-MILLAISTA ?-

Onko jollakin kokemusta r-kioskista työnantajana ?

Kertokaas mieleipiteitä, työn laatu, palkka jne. ?

Joskus aiemminkin tästä on kysytty, mutta päivitetään tietoja:)

53

24851

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • entinen ärräläinen

      Olin R-kioskilla muutaman kuukauden viime vuonna, opiskelujen ohessa ja kesätöissä. Itse päätin tuon kokemuksen jälkeen että vastaavaan työhön en enää ala. Palkka on naurettavan pieni (harjoittelijalla reilut 7€, iltalisä euron ja lauantailisä parin euron luokkaa).

      Varsinkin kun ottaa huomioon sen älyttömän vastuun joka työhön liittyy (huolehdit yksin kassasta koko kioskista) sekä juopot ynnä muut hullut asiakkaat, sanoisin että turhan rankka duuni. Tietysti oli kivojakin päiviä, mutta jälkeen päin ajateltuna - hullun hommaa..

      • ihan

        Rautakirja ei maksa harjoittelijan/opiskelijan palkkaa. minimi palkka on 9,60/h. ei muuta korjattavaa...


      • saat
        ihan kirjoitti:

        Rautakirja ei maksa harjoittelijan/opiskelijan palkkaa. minimi palkka on 9,60/h. ei muuta korjattavaa...

        miten sun mielestä palkka on minimissään 9.6e? jos tällä hetkellä olen töissä ja 10k ollut ja palkka on 9.19e. hiukan väärää tietoa taita olla sinulla? :DDD


      • exärrä
        saat kirjoitti:

        miten sun mielestä palkka on minimissään 9.6e? jos tällä hetkellä olen töissä ja 10k ollut ja palkka on 9.19e. hiukan väärää tietoa taita olla sinulla? :DDD

        On voinut olla silloin harjottelijan palkka, ja iltalisätkin näköjään euron... Kun minä olin -08 töissä niin peruspalkka oli jotain 9,4 iltalisät 0,40 e... Eli eipä oo palkassa hurraamista. Muutenkin työntekijöitään hyväksikäyttävä lafka koko Rautakirja... Koiran hommaa.


      • :(
        ihan kirjoitti:

        Rautakirja ei maksa harjoittelijan/opiskelijan palkkaa. minimi palkka on 9,60/h. ei muuta korjattavaa...

        mulla on palkka 7,96!


    • Ärräläinen

      Itse olen ollut aika kauan ärrällä töissä ja sanoisin, että työ on kyllä aika vaativaa, ei todellakaan helppoa.
      Myyntityön lisäksi on todella paljon muuta hommaa, joita nyt en ala tässä luettelemaan, mutta työhön kuuluu paljon paljon muuta.
      Itse tykkään paljon työstäni, koska hommaa on kokoajan ja jokainen päivä on erilainen, tapaan paljon ihmisiä ja kioskin hoito on omasta mielestäni mukavaa työtä.
      Ärrällä on myös mukavaa se, että kokoajan tulee uusia tuotteita ja palveluita, mennään siis jatkuvasti eteenpäin eikä jämähdetä paikoilleen.
      Palkkausasiaa en sen koommin kommentoi, riippuu paljolti työvuosistasi mitä saat.
      Myöskin esimiehet saavat erilaista palkkaa kuin myyjät, joten se vähän riippuu.
      Muistaakseni ainakin pamliiton sivuilta näet Rautakirjan palkkoja.
      Omasta palkastani minulla ei ole valittamista, tienaan mielestäni aika hyvin itseasiassa.
      Joillekin tämä työ sopii (kuten minulle) joillekin taas ei.

      • aaa

        Itsekin vuosia kiskalla työskennelleenä voin sanoa, että työ on rankkaa, sekä henkisesti että fyysisesti, mutta myös palkitsevaa ainakin minusta.

        Vakituisena tietyllä kiskalla ollessani Rautakirja todella huolehti työntekijöistään ja kaikkiin palavereihin jne huolehdittiin koko kiskan henkilökunta jne. Koulutus ja brändin esille tuominen olivat minusta todella hyviä. Vaikka kysymyksessä on "vain" myyntityö siitä oli tehty MEIDÄN työ, mistä voi olla ylpeä.

        Nythän kiskoilla myydään vaikka mitä(liittymät, kaikki veikkauksen pelit, etätoto, postin ja muut asiamies palvelut jne) eli ei homma ihan yksinkertaista ole. Toki vastuu on suuri, mutta jos on reipas ja huolellinen pärjää kyllä hyvin. Itse olen ainakin erittäin tyytyväinen kiskavuosiini.


      • Entinen ärräläinen

        Ihan jees hommaa kai tuo oliki, mut kolmen vuoden raja ku tuli vastaan niin ei enää napannu. Palkkaan vaikuttaa kyllä ne vuodet, mut ei niihin säälittävän pieneen lisiin, joita Rautakirja ei tunnu raaskivan nostaa. Tällä hetkellä oon kaupan kassalla, ja paljon iloisempi, sentään kavereita joiden kanssa voi jutella ne paljon haaveilemani tauot, joita ärrällä ei ollut, vaikka ne tes:sin mukaan tulisikin olla.. Nyt sentään saan kunnon lisiä työstäni, jotka kivasti nostavat palkkaa, ja sentään tiedän et kuukaudessa saan vähintään tietyn verran palkkaa, mitä en ärrällä tiennyt.


    • laama

      Riippuu varmaan kiskasta yms. mutta mulloli aina 2*kuussa la-vuoro aamulla 9-15 ja olin yksin duunissa sillon. Koko päivän aamusta iltaan oli jonoa(lotto-päivä) ja jos vessatauon halusin niin piti vaan kylmästi lähtee kassalta pois. Ruokatauosta ei tietoakaan. Kerran oisin tarvinnut yhden lauantain vapaaksi, ja soittelin siitä sinne työaikojen laatijalla 1,5kk ennen ja tää vaan narisi ettei onnistu koska se on siihen listaan merkitty.

      Mulla kävi keittämään ja irtisanouduin tasan 2viikkoa ennen tota lauantaita, eli sain kuin sainkin sen vapaaksi. Muutenkin hommassa joutu hakee omalla ajallaan kioskien avaimia yms. Näin ainakin pk-seudulla vuonna 2000.

      • Ärräläinen

        Eipä ole vastaan tullut itselleni moista, etteikö saisi vapaaksi jotakin TÄRKEÄTÄ päivää.
        Aina on työnantaja tullut vastaan erittäin hyvin ja kuten tuossa ylempänä mainittiin, Rautakirja on huolehtinut minunkin mielestäni todella hyvin työntekijöistään!
        Aina olen saanut sovittua asiat hyvin ja siirreltyä vuoroja tarpeen mukaan.
        Nuo vkl-vuorot nyt ovat tiedossa, jos tämäntyyppistä työtä tekee ja niihin vain on asennoiduttava, että niitä sitten on ja täytyy tehdä.
        Vessatauko on erittäin helppo pitää, kun vie ovelle sen keltaisen lapun, jossa lukee "pieni hetki, palaan pian", ovi lukkoon ja eikun vessaan.
        Ruokataukoja ei ole, mutta syödä voi siinä muun työn ohessa. Tosin itse en koskaan olekaan mitään ruokataukoja kaivannut, joskus kun olen ollut työssä, jossa sellaisia on, niin ruoan jälkeen on tullut vain sellainen vetämätön olo, joten en itse edes kaipaa mitään taukoja.
        Niinkuin aikaisemmin sanoin, joillekin sopii, joillekin ei.
        Kyllä sen näkee, kun kouluttaa jotakin kiskalla, että tuo ei kauaa ole, tuosta ei ole tähän hommaan, mutta sitten taas heistä, jotka ovat hommaan sopivia, sen kyllä huomaa heti.
        Mukavaa, mutta vaativaa työtä ja itse arvostan työtäni erittäin paljon.
        Tuo avainten haku liittyy sitten restapin hommaan elikkäs silloin kun ollaan jossakin kiskalla vakkarina, ei avaimia tarvitse hakea kyllä mistään..


      • laama
        Ärräläinen kirjoitti:

        Eipä ole vastaan tullut itselleni moista, etteikö saisi vapaaksi jotakin TÄRKEÄTÄ päivää.
        Aina on työnantaja tullut vastaan erittäin hyvin ja kuten tuossa ylempänä mainittiin, Rautakirja on huolehtinut minunkin mielestäni todella hyvin työntekijöistään!
        Aina olen saanut sovittua asiat hyvin ja siirreltyä vuoroja tarpeen mukaan.
        Nuo vkl-vuorot nyt ovat tiedossa, jos tämäntyyppistä työtä tekee ja niihin vain on asennoiduttava, että niitä sitten on ja täytyy tehdä.
        Vessatauko on erittäin helppo pitää, kun vie ovelle sen keltaisen lapun, jossa lukee "pieni hetki, palaan pian", ovi lukkoon ja eikun vessaan.
        Ruokataukoja ei ole, mutta syödä voi siinä muun työn ohessa. Tosin itse en koskaan olekaan mitään ruokataukoja kaivannut, joskus kun olen ollut työssä, jossa sellaisia on, niin ruoan jälkeen on tullut vain sellainen vetämätön olo, joten en itse edes kaipaa mitään taukoja.
        Niinkuin aikaisemmin sanoin, joillekin sopii, joillekin ei.
        Kyllä sen näkee, kun kouluttaa jotakin kiskalla, että tuo ei kauaa ole, tuosta ei ole tähän hommaan, mutta sitten taas heistä, jotka ovat hommaan sopivia, sen kyllä huomaa heti.
        Mukavaa, mutta vaativaa työtä ja itse arvostan työtäni erittäin paljon.
        Tuo avainten haku liittyy sitten restapin hommaan elikkäs silloin kun ollaan jossakin kiskalla vakkarina, ei avaimia tarvitse hakea kyllä mistään..

        Oletan että olet nainen "Ärräläinen"? Ei nimittäin tarvii kenenkään enää ihmetellä naisvaltasten alojen huonoja työehtoja. "no en mä mitään ruokatuntii kaipaiskaan..." Kyllä mua ainakin vitutti suunnattomasti olla siinä tiskillä enimmillään se 8 tuntia ilman taukoja! Turha on myöskään puolustella tota avainten hakua, palkatonta työtä se on, ei sitä keikkalaistenkaan tarvitsisi tehdä.

        Oliskin kiva nähdä kun jostain miesvaltaselta teollisuusalalta vietäs ruokatunti, niin kuinka pitkään kestäs ennenkuin oltas yleislakossa..

        Mutta mutta, ei aleta tästä riitelemään, hyvä että pidät työstäsi, minä en pitänyt joten enpä enää ärrällä töissä olekaan;)


      • Ärräläinen
        laama kirjoitti:

        Oletan että olet nainen "Ärräläinen"? Ei nimittäin tarvii kenenkään enää ihmetellä naisvaltasten alojen huonoja työehtoja. "no en mä mitään ruokatuntii kaipaiskaan..." Kyllä mua ainakin vitutti suunnattomasti olla siinä tiskillä enimmillään se 8 tuntia ilman taukoja! Turha on myöskään puolustella tota avainten hakua, palkatonta työtä se on, ei sitä keikkalaistenkaan tarvitsisi tehdä.

        Oliskin kiva nähdä kun jostain miesvaltaselta teollisuusalalta vietäs ruokatunti, niin kuinka pitkään kestäs ennenkuin oltas yleislakossa..

        Mutta mutta, ei aleta tästä riitelemään, hyvä että pidät työstäsi, minä en pitänyt joten enpä enää ärrällä töissä olekaan;)

        Jep, tästä ei riitaa saada aikaiseksi :)
        Asennoitumiskysymyshän tämä on..ei vituta yhtään olla sitä kahdeksaa tuntia siinä tiskillä. Syön jotain kun kerkeen ja siellä pissallakin käyn ihan rauhassa, tupakkatauotkin tulee pidettyä muutaman kerran päivässä.
        Eipä niillä portsareillakaan juuri ruokataukoja käsittääkseni ole ja miesvaltainen ala sekin on ;)


      • mutta/mutta!
        Ärräläinen kirjoitti:

        Jep, tästä ei riitaa saada aikaiseksi :)
        Asennoitumiskysymyshän tämä on..ei vituta yhtään olla sitä kahdeksaa tuntia siinä tiskillä. Syön jotain kun kerkeen ja siellä pissallakin käyn ihan rauhassa, tupakkatauotkin tulee pidettyä muutaman kerran päivässä.
        Eipä niillä portsareillakaan juuri ruokataukoja käsittääkseni ole ja miesvaltainen ala sekin on ;)

        Väärin se avain asia ilman korvauksia on!
        kuten ehdottomasti väärin on ettei ole ruoka/kahvetaukoja!
        Mutta tähän on mennyt ja menee paljonkin nyt pienemmät kaupat esimerkiksi.


      • ärräntäti
        mutta/mutta! kirjoitti:

        Väärin se avain asia ilman korvauksia on!
        kuten ehdottomasti väärin on ettei ole ruoka/kahvetaukoja!
        Mutta tähän on mennyt ja menee paljonkin nyt pienemmät kaupat esimerkiksi.

        Tuli googlattua oma työpaikka, ja nyt on ihan pakko kommentoida tähänkin, vaikka keskustelu onkin vanha.

        Itse pidän yhdeksänkin vuoden (ennen opiskelun aloittamista täysiaikaisena, sen jälkeen restappina)jälkeen ärrää oikein mukavana paikkana työskennellä, minulle tällainen itsenäinen, vaativa ja monipuolinen asiakaspalvelutyö sopii erittäin hyvin. Tästä taukoasiasta on vatvottu niin paljon, enkä siltikään pysty olemaan niistä vikisijöiden kanssa samaa mieltä. Ikinä ei ole minulla tullut vastaan, etten syömään ehtisi työpäivän aikana, ja vielä samalla lehden lukaisemaan. Ja minä olen vielä aika tarkka syömisistäni. Kioskikohtaiset työvuorot on kyllä sopeutettu siihen, että siellä ehtii syömään; niissä jossa ei ehdi, on kyllä enemmän työntekijöitä, ja pidetään ihan kunnon tauot, niissä missä ollaan yksin ehtii mielestäni ihan hyvin syödä, asiakkaita kuitenkin senverta vähän on (poikkeuksena jotkut ihme pyhät yhden kassan paikoissa, jolloin on vaan pitänyt ottaa huomioon se, että kahdentoista jälkeen ei syömään enää ehdi, eli syötävä on ennen sitä...ei muissakaan työpaikoissa yleensä syömään mennä ihan milloin itseä huvittaa). Ja tämä kioskien taukosysteemi on ihan lakien mukainen; jokainen, joka on ärrältä lähtenyt tämän takia, on vedonnut siihen että se on lainvastaista, mutta lukekaa pässit se laki, joka ei siis koske samalla tavalla paikkoja, jossa ollaan töissä yksin, ei voi mitään.

        Tästä avainsysteemistä tosin, että totta on, ja TÄMÄ on kyllä mielestäni jo varmaan oikeastikin laitonta: Eli tuuraajat todella hakevat avaimia omalla ajallaan, palkatta ja kulukorvauksitta. En tietenkään minä, vaan valitsen vuoroni niin, ettei minun tarvitse avaimia hakea (vuoroja on niin paljon,että valinnan varaa riittää). Palkatonta työtä en tee kyllä minuuttiakaan. Lisät ovat myös toinen epäkohta, ja joskus asiasta suivaantuneena päätinkin kokeilla muita duuneja. Ei auta, en vain pysty istumaan aivottomanan kaupan kassalla tai viikkaamaan toimettomana vaatteita; olen mieluummin pienemmillä lisillä ärrällä. Tosin kyllä ihmetyttää TOSI paljon miksei ne millään nouse.


      • kun laittaa pahaa
        Ärräläinen kirjoitti:

        Jep, tästä ei riitaa saada aikaiseksi :)
        Asennoitumiskysymyshän tämä on..ei vituta yhtään olla sitä kahdeksaa tuntia siinä tiskillä. Syön jotain kun kerkeen ja siellä pissallakin käyn ihan rauhassa, tupakkatauotkin tulee pidettyä muutaman kerran päivässä.
        Eipä niillä portsareillakaan juuri ruokataukoja käsittääkseni ole ja miesvaltainen ala sekin on ;)

        "Eipä niillä portsareillakaan juuri ruokataukoja käsittääkseni ole ja miesvaltainen ala sekin on" - omistettu


      • Voi mitä touhua!
        Ärräläinen kirjoitti:

        Eipä ole vastaan tullut itselleni moista, etteikö saisi vapaaksi jotakin TÄRKEÄTÄ päivää.
        Aina on työnantaja tullut vastaan erittäin hyvin ja kuten tuossa ylempänä mainittiin, Rautakirja on huolehtinut minunkin mielestäni todella hyvin työntekijöistään!
        Aina olen saanut sovittua asiat hyvin ja siirreltyä vuoroja tarpeen mukaan.
        Nuo vkl-vuorot nyt ovat tiedossa, jos tämäntyyppistä työtä tekee ja niihin vain on asennoiduttava, että niitä sitten on ja täytyy tehdä.
        Vessatauko on erittäin helppo pitää, kun vie ovelle sen keltaisen lapun, jossa lukee "pieni hetki, palaan pian", ovi lukkoon ja eikun vessaan.
        Ruokataukoja ei ole, mutta syödä voi siinä muun työn ohessa. Tosin itse en koskaan olekaan mitään ruokataukoja kaivannut, joskus kun olen ollut työssä, jossa sellaisia on, niin ruoan jälkeen on tullut vain sellainen vetämätön olo, joten en itse edes kaipaa mitään taukoja.
        Niinkuin aikaisemmin sanoin, joillekin sopii, joillekin ei.
        Kyllä sen näkee, kun kouluttaa jotakin kiskalla, että tuo ei kauaa ole, tuosta ei ole tähän hommaan, mutta sitten taas heistä, jotka ovat hommaan sopivia, sen kyllä huomaa heti.
        Mukavaa, mutta vaativaa työtä ja itse arvostan työtäni erittäin paljon.
        Tuo avainten haku liittyy sitten restapin hommaan elikkäs silloin kun ollaan jossakin kiskalla vakkarina, ei avaimia tarvitse hakea kyllä mistään..

        Minun pitäisi olla vakituinen, mutta kyllä vaan tuli ilmoitus, että toisitko avaimet kioskille, kun niitä tarvitaan täällä.

        Eilen oli Joulupäivä. Aiemmin kioskiesimies sanoi, että on käynyt päästämässä työntekijän tauolle tuollaisena päivänä, olin 9,5 tuntia, eipä näkynyt. Muutenkin olen huomannut, että siellä vain puhutaan.

        Kyseisellä kioskilla on välivuorolainen, "kiireapu", yleensä hän tulee klo 12.30, johon mennessä aamuvuorolaisella (minulla) pitää olla kaikki muut työt tehty tai muuten hän valittaa kioskiesimiehelle, että sitä ja sitä ei ollut tehty, että hän joutui tekemään. Häntä ei saa pitää myöskään kassalla, tästä on kioskiesimies ja välivuorolainen itse molemmat erikseen minulle kertoneet. Joulun alla tämä "kiireapu" tuli jo kello 10.00, jolloin aamun työt piti hoitaa melkoisella vauhdilla, koska niihin oli aikaa 2.5 tuntia vähemmän. Miksi "kiireapu"? Vai onko hän vain kioskiesimiehelle seuralainen tupakalle?


      • aliisa,f
        kun laittaa pahaa kirjoitti:

        "Eipä niillä portsareillakaan juuri ruokataukoja käsittääkseni ole ja miesvaltainen ala sekin on" - omistettu

        palkkaus on erilainen eri paikoissa? kun en löydä vastausta täältä .. helsinkiin olen hakemassa.


    • ärräilijä

      Luin tämän keskustelun muistaakseni sillon kun hain Ärrälle töihin ja nyt 2,5v myöhemmin eksyin tänne taas:) Eli alkuperäiseen kysymykseen hiukan myöhässä mutta tämä onkin niille jotka harkitsevat töitä Ärrällä.
      Se riippuu hyvin paljon kioskista, missä on töissä. Jos on esim kauppiaskioskissa, kauppiailla on omia tapoja toimia ja työskentely voi olla joko tosi mukavaa tai äärimmäistä helvettiä. Kokemusta on molemmista! Tein itse töitä koulun ohella Rautakirjalle restappina jossa hypin vähän joka kioskissa. Sitten koulun jälkeen siirryin sitten kauppiaan leipiin vakituiseksi ja nyt on mukavaa! Kauppias on itsekin nuori ja kioskimme on muutenkin nuorekas.
      Töitä, vastuuta ja tuotteita on paljon (ja koko ajan tulee lisää) mutta itse olen tykännyt. Leivän ehtii syömään ja vessassa käymään jos hätä on. Tosin lauantai-iltaisin se on lähes mahdotonta, mutta itselläni ei montaa la vuoroa ole ollutkaan.
      Ja jos tulee kysyttävää, on tietysti hankalaa kun ei ole työkavereita keltä kysyä, mutta aina voi soittaa tukipalveluihin ja työkavereille (meillä ainakin).
      Palkat ei oo päätä huimaavia, mutta toimeen tulee. Ja ainahan ihminen toivoo lisää palkkaa vaikka tienaisi mitä:) Rautakirjan palkat löytyvät tosiaan Pamin sivuilta.
      Toivottavasti en antanut liian ruusuista kuvaa sillä on se välillä raskastakin, mutta kun ottaa sen oikeella asenteella niin pärjää hyvin:)

    • maya865

      Olen ollut nyt 2v r-kioskilla töissä.Työ tosiaan on raskasta henkisesti ja fyysisesti.
      Pitää osata laskea kymmeneen ja vääntää asioita ratakiskosta:)
      POmoni on tosi mukava,mutta rakentavaa kritiikkiä ei tipu.Ja sitähän tarvitsee kehittyäkseen!!
      Tiedän itestäni sen,että jaan varmasti mielipiteitä myyjänä,minusta joko tykkää tai vihaa.Ja se on ok,ei siinä mitään. Kaikkia ihmisiä ei voi miellyttää,mutta myyjäkin on vain ihminen,eikä senkää tarvi sietää ihan kaikkea sontaa!Asiakkaat kuittailevat "siviilissäkin"ollessani joistain älyttömistä asioista ja varsinkin tupakanpoltostani,mitä en kuitenkaan tee työaikana!!!!
      Meitä ei ole koskaan kahta myyjää töissä kerralla,paitsi äärimmäisissä tilanteissa,joita tulee noin 1 kpl vuodessa.Iltavuorot jännittävät aina vähän,koskaan ei tiedä kuka sieltä ovesta ryntää sisään.Tämä on ehkä yksi niistä suurimmista epäkohdista omassa työssäni.Nyt olen saanut ärrän sekoiluista tarpeekseni, ja hain kouluun,ilmoitus koulupaikasta tulee tänä perjantaina.Jos sinne pääsen,minua ei ärrällä nähdä enää koskaan!

      • nunahml90

        Itse olen nyt viikon verran tehnyt r-kioskissa restap hommia ja olen tykännyt todellapaljon. Asiakkaat ovat olleet mukavia ja töyntekijät opettavat hyvin. Harjoittelujaksolla palkkani on käsittääkseni 9,51 t /vuoro aivan kuten normaalipalkkakin. Iltalisää en vielä tiedä paljonko se on. Rankinta työssä on ehkä se että kun on tosiaan ysin ja väillä tulee kiire kun kioskis sa olen nyt pääosin tehnyt onkaupungin kiireisin. koko ajan porukkaa tuppaa ovesta ihan tolkuttomia määriä. Syömään en siis ole ehtiny enkä pitäään mitään taukoja, mutta vakkariks kovasti haluaisin.


      • niindo
        nunahml90 kirjoitti:

        Itse olen nyt viikon verran tehnyt r-kioskissa restap hommia ja olen tykännyt todellapaljon. Asiakkaat ovat olleet mukavia ja töyntekijät opettavat hyvin. Harjoittelujaksolla palkkani on käsittääkseni 9,51 t /vuoro aivan kuten normaalipalkkakin. Iltalisää en vielä tiedä paljonko se on. Rankinta työssä on ehkä se että kun on tosiaan ysin ja väillä tulee kiire kun kioskis sa olen nyt pääosin tehnyt onkaupungin kiireisin. koko ajan porukkaa tuppaa ovesta ihan tolkuttomia määriä. Syömään en siis ole ehtiny enkä pitäään mitään taukoja, mutta vakkariks kovasti haluaisin.

        Restappina toimin. Avaimien haku on peestä varsinkin silloin kun on illalla vuoro pitempään kun mitä seuraavan päivän kiska on auki ja aamulla pitäis mennä sille toiselle kiskalle töihin. Varsinkin silloin kun esim. läheiselle kiskalle menen. Sinne on vain kaksi avainta joten ees vakkareille ei niitä kuulemma riitä. Ihan tajutonta mun mielestä Rautakirjalta.
        Mitä tulee tuohon ruokailuun niin harvemmin teen mitään 8 tunnin vuoroja kun niitä ei ole, mutta kiskallahan on aina mahdollisuus ostaa henkilökunta-alella vuorossa jotain valmiskolmioleipiä ittelleen. Tämä ei tosin kannata jos haluaa pitää linjansa kurissa(nim. kokemusta löytyy).
        Palkkaa ei minulle ainakaan koskaan ole maksettu harjoittelijana, vaan Rautakirja maksoi alusta alkaen tuon 1. vuoden palkan joka on muistaakseni 9.94etai 9.96e,tarkistakoon joku jos lystää. Iltalisäthän ja lauantailisät ovat huonompia kuin kaupan kassalla, mutta minkäs voit. Toisinaan tosin tekisi mielummin olla vihannes kaupan kassalla kuin olla vastuussa jostain aseman kioskista perjantai-iltana yksin.
        Kioskeissa on tosiaan eroa, itse en yhteen kioskiin halua enään kirveelläkään. Esimies kohteli ihan kauheasti restappeja ja lisäksi uhkasi tappaa jos ei hoida hommiaan (olin tuolloin juuri alottanut joten arvaa pelottiko kun ei ollut vielä montaa vuoroa ees tehnyt). Lisäksi kioskin muihinkiin työntekijöihin oli tarttunut hieman asennevammaa.
        Jotta ette nyt kaikki uudet ärrälle halukkaat pelästyisi, totean että tuo edellinen on poikkeustapaus. pääosin ihmiset ovat varsin mukavia ja olen saanut myös uusia ystäviä rautakirjan kautta. Monet vakkarit myös antavat luvan soittaa heille jos on ongelmia vaikka et olisi ollut kyseisellä kiskalla kuukauteen tai kahteen.


    • 11+1

      Onko ärrän myyjän työ myyntityötä?

      • unichorn75

        lähinnä se on myyntityötä vaikka r-kioski onkin melkoinen sekatavarakauppa


      • mimosa.diström
        unichorn75 kirjoitti:

        lähinnä se on myyntityötä vaikka r-kioski onkin melkoinen sekatavarakauppa

        sekatyötä =) ei vaiskaan


    • kiskantäti

      Talossa olen ollut 5 vuotta ja ainoa asia mitä kadun, on se että en hakenut aijemmin Rautakirjalle. Palkka on hyvä, johtuen 10 vuoden myyntikokemuksesta ja lisistä ja tämä närästää ystäviäni, jotka ovat istuneet 4 vuotta korkeakoulussa päästäkseen hyväpalkkaiseen työhön.
      Jokaisessa työssä on hyvät ja huonot puolensa, mutta kun laitan ne vaakakuppiin, ne hyvät painavat huomattavasti enemmän.
      Työ on haastavaa ja vastuullista ja palveluiden lisääntyminen lisää mielekkyyttä. Paskat päivät puretaan tiimin kans huumorilla ja onnistumiset nautitaan leivos kahvien kera.
      Ala jakaa mielipiteitä. Kaikille tämä ei sovi, mutta se selviää kokeilemalla. Itse tein sihteerin töitä 6 vuotta, kun päätin kokeilla jotain ihan muuta. Siirryin palvelualalle ja sille tielle jäin :)

    • unichorn75

      Sanoisin että ärrä on ihan kiva noin yleisesti työpaikkana mutta se kiska jolla tällä hetkellä olen on kaikkea muuta. Kioskiesimies tonkii fanaattisena roskia ja vaatii työntekijöiltä kuitteja viikon vanhoista ostoksista jotka on ostettu henkilökunta hintaan kioskilta. Muutama on vaihtanut työpaikkaa aiheettomien epäilyjen vuoksi, aluepäällikölle on valitettu mutta silti tämä kiskapomo saa jatkaa paikassaan vaikka hänestä kuuluu valituksia ympäri kyliä. Minullekin on kerrottu että asiakkaita käy ikkunan takana katsomassa kuka on vuorossa ja jos kiskapomo on vuorossa niin he menevät mieluummin lähellä olevalle toiselle kiskalle. Minulla on työsopimus enää tämän kuun loppuun joten nyt uskallan aukaista suuni. Tämä meidän pomo täytti viime vuonna 60v ja on ollut rautakirjalla 35 vuotta ja on sitä mieltä että hän ei tee virheitä, silti me muut olemme saaneet paikkailla hänenkin mokiaan. Kaikki teemme joskus virheitä, hän vain ei myönnä sitä.

      Yksi työkaveri otti loparit kun häntä syytettiin aiheetta myymälävarkaudesta ja muutenkin tuli koko ajan päivittäin kiskapomon taholta paskaa niskaan, aluepäällikkö vain sanoi että älä tuon ikäisenä hanki vatsahaavaa tämän asian takia, vaikea olla hankkimatta kun tuollaista kuulee päivittäin. Työpaikat on kiven alla tänäpäivänä ja laskut pitää maksaa joten ihan helppo ei ole tuosta vain lähteä kävelemään.

      Muilla kioskeilla ei ole ollut tällaisia ongelmia, tämä on siis yksittäinen tapaus ja muuten nautin työstäni ärrällä suuresti.

    • möhhijä

      Erilaisiin palkkoihin viakuttavat hieman paikkakuntakalleusluokat. Pääkaupunkiseudulla saa hieman suurempaa palkkaa kuin keskisuomessa, samoin pohjoisessa. Pääkaupunkiseudulla yleisen hintatason takia ja pohjoisessa houkutteleuuden takia. Tämä lähes kaikilla aloilla, ei vain ärrällä.

    • päReet palaa

      Välillä saattaa mennä työpaivä oikein "kuin liukuhihnalla", eli jouhevasti, mutta välillä saa todellakin kamppailla että ehtii tekemään kaikki vastuualueesen kuuluvat asiat työvuoron aikana. Työajat on hieman alimitoitettuja,etenkin meidän kioskilla, koska meilla alkaa työvuoro esim 6:45, ja 7:00 pitää avata.
      Tuona aikana täytyy tyhjentää pelikoneet, laittaa uudet lehdet esille, paistaa pullat,tehdä postot vanhentuneista leivistä. Aamupäivä menee yleensä kauhean kiireen siivittämänä, koska pitää tehdä lehtipalautukset ennen seuraavan vuoron saapumista, Täytyy myös tehdä (viikonpäivästä riippuen) tilaukset kello 11:00 mennessä. Meillä tilauksia saattaa mennä kolmeen / neljään eri paikkaan, joten tulee hieman kiire jos enempi asiakkaita. Sitten tupsahtaa tavarantoimittaja ovelle, ja pitää ehtiä laittammaan jäätelöt pakkaseen ja leivät kylmään, sekä tarkistamaan kuorma.
      Illalla vuoro päättyy 15min, sulkemisen jälkeen, jolloin pitäisi vielä ehtiä monta asiaa jos ei ole asiakkaiden paljouden takia ehtinyt tekemään niitä aiemmin. Näitä ovat esimerkiksi; Kassan lasku, lattioiden lakaisu, lattioiden moppaus, vanhat päivälehdet lööpit pois, kahvikoneen / koneiden pesu. Arvatkaapa meneekö ylitöiden puolelle jos ei ole ehtinyt noita em. asioita tekemään vuoron aikana.

    • heloelohelo

      kassa ja myyntityö ovat aivan eri asia!

      nimimerkillä kokemusta kummastakin.

    • ksgölam

      päReet palaa;

      Mielestäni kun sinulla on vartti aikaa ennen ja jälkeen työvuoron, niin se ei tarkoita, että sinun on pakko ehtiä siinä ajassa asioita tekemään, luulenpa että sinulla loppuu palkan juoksu tämän vartin aikana. Mutta kukaan tuskin on kieltänyt sinua tulemasta jo aiemmin töihin, tai lähtemään myöhemmin pois?

      Ja jos on mukava myymäläpäällikkö, niin eikö hänelle voisi asiasta mainita että ajat ovat liian lyhyitä, että eikö palkanjuoksua voisi hieman venyttää?

    • ex-ärrä

      Olin pari vuotta restappina ärrällä. Uuteen kioskiin mennessä oli ärsyttävää kun tullessani esittäydyin, yleensä vain sanottiin "tossa on avaimet ja tuolla takahuone". Mielestäni on kiva tulla uuteen paikkaan kun kumpikin kertoo nimensä.On myös mukavampi kutsua tarvittaessa nimiellä kuin tyypillisesti suomalaiseen tapaan "hei, voitsä auttaa". Avaimia en tuonut enkä vienyt omalla ajallani. Otin vain vuoroja joissa asian pystyi hoitamaan muulla tavoin.Kysyin tätä asiaa myös ammattiliitosta. He sanoivat, että avainten kanssa juokseminen on työaikaa ja siitä on maksettava. Kun ärrä ei maksanut, en myöskään juossut ympäri Helsinkiä heidän ilmaislähettinään.Joissain kioskeissa oli kiva henkilökunta ja työnteko mukavaa. Jotkut kioskit taas olivat aivan kamalia. Ikävä henkilökunta,likaiset takahuoneet ja wc:t. Restappina onneksi voi valita mihin kioskiin menee.

    • opiskelija

      Olen nyt ollut vajaan vuoden ärrällä restappina ja täytyy sanoa että en suosittele sellaiselle ihmiselle joka opiskelee päätoimisesti, koska se 10-20 tuntia ei millään tule täyteen näillä nykyisillä vuoroilla. Ikuisuus menee ennen kuin pääset puhelimella läpi niitä vuoroja varaamaan ja siihen mennessä ne ovat jo menneet tai tämä perusvastaus: me kysytään niitä ensin noilta osa-aikaisilta. Sitten soitetaan samana päivänä että pääsetkö tähän kahdeksan tunnin iltavuoroon joka alkaa klo 13 ja usein närkästytään jos sanot että ei onnistu kun olen koulussa vielä silloin.

      Jos on sellainen tapaus, että on täysin vapaa tekemään vuoroja missä ja milloin tahansa, niin sitten, mutta muuten toi valinnanvapaus noitten kiskojen kanssa on melko suppea jos todella meinaa maksaa ainuttakaan laskua. Plus joka ikinen kerta kun menee uuteen kioskiin niin pitää henkisesti valmistautua siihen, että siellä ei välttämättä ole vakkaria ennen sua vuorossa kertomassa missä mikäkin on tai sitten hän on siellä vain vartin ajan jonka aikana laskee oman kassansa ja lähtee. Se myytti että kaikissa kioskeissa asiat tehtäisiin samalla tavalla ja esim. tilaukset löytyisivät helposti jostain kansiosta jonka perusteella niitä tehdään on tosiaankin vain myytti. Hyvin harvoissa paikoissa tehdään asioita samalla tavalla ja valitettavan usein sitä kuulee vakkareiden suusta tällaista: restappi taas sotkenut, restappi tilannut päin peetä, restappi jättänyt tekemättä sitä tätä ja tuota.

      Jos pääsee vakkariksi johonkin hyvään kiskaan niin uskon että voikin olla kivaa olla ärrällä duunissa, mutta jos opiskelee ja työskentelee restappina niin se oman kokemuksen mukaan vaatii lintsaamista ja sitä että menet myös niihin kioskeihin joissa saat soittaa vartijat tunnin välein paikalle.

    • tähtimyyjäkö

      Olen ollut yli puoli vuotta restappina. Tähän mennessä tiedän jo, etten halua koskaan tehdä tällaista työtä tällaisessa firmassa. HR-palvelussa sekoillaan miten sattuu; vuoroja sovitaan ensin viikkoja ennen, sitten ilmoitellaan että onkin laitettu jokin toinen restappi tilalle. Tai sitten ei ilmoiteta muutoksista, vaan menen turhaan töihin ja toinen onkin siellä, ja vuoro on merkitty hänelle. Tai sitten hakiessa avaimia joku työntekijä sanoo, ettei mun tarvikaan tulla koska HR:stä soitettiin, että joku toinen tulee tilalle. Siis mitä hommaa tämä on? Maanlaajuinen firma eikä osata edes perusasioita hoitaa, eli pitää lupaukset vuoroista! Onneksi irtisanoudun pian ihan muista syistä tosin. Silloin kuulevat suorat sanat!

      Lisäksi uuteen kioskiin mennessä, ei ohjeisteta mitenkään että missä on mitkäkin tärkeät kansiot, laput yms. liput ja ohjeet yms. Vieraan kioskin työntekijät eivät viitsi vastata puheluihini, joten katastrofivuoroja on tullut koettua, varsinkin viikonloppuisin kun vakkarit vetelevät hirsiä eivätkä vastaa puheluihin.

      Ylipäänsä ku aloitin restappina, ei koulutus vastannut läheskään sitä mitä myyjän kirjassa piti olla. Itse asiassa myyjän kirjaa emme käyneet koulutuksessa läpi lainkaan, saati sitten täyttäneet viimeisten sivujen koulutus-kohtia yms.

      Lisäksi on nämä vakkarit, jotka soittaa silloin tällöin ja kyselee, haluanko tehdä sen ja sen vuoron. Hyväksyttyäni hän aikoo soittaa HR:ään samalla kun soittaa muita vuoroasioita. Kuitenkaan näitä vuoroja koskaan laiteta ylös eli HR:ään asti nämä vakkarin kyselemät vuoroni eivät koskaan päädy! Melkoista kioskikauppaa sanon minä! Missä päässä vika? Kovasti yritän asennoitua ja hällä väliä-meiningillä mennä. Mutta rajansa kaikella ja kaikilla.

    • Ww

      Hei. Millaista on pk. Seudulla vakituisena työskenteleminen ärrällä? Kertokaa rohkeasti, aikaisemmin vain työskenellyt pohjois-pohjanmaalla.

    • TESis

      Opiskelijalle väliaikaiseksi työksi sopii hyvin!

    • restappi

      Itse olen työskennellyt pääkaupunkiseudulla restappina nyt parisen kuukautta, ja olen viihtynyt työssä todella hyvin. Aiemmin olen työskennellyt mm. kaupan kassalla ja hesburgerissa, joihin verrattuna ärrä on ehdottomasti paras työpaikka. Kaupan kassalla päivät kävivät nopeasti pitkäveteiseksi, hesessä heti ensimmäisinä työpäivinä huomasin työntekijöiden kyllästyneisyyden työhön joten itseänikään työ ei pahemmin innostanut. Ärrällä ei pääse tylsistymään vaihtelevien ja monipuolisten työtehtävien ansiosta ja lähes kaikki tapaamani työntekijät ovat olleet todella mukavia, avuliaita sekä nauttineet työstään vuosienkin jälkeen. Jotkut kioskit ovat todella kiireisiä, mutta kaikki työtehtävät olen aina ehtinyt hoitamaan, eikä se niin vakavaa ole jos joku lattia kerran jää pesemättä. Juuri aloitettuani työt tein usein ylitöitä hitauteni takia, mutta nopeasti asiat oppi ja nykyään ne menevät jo melkein rutiinilla. Oikea asenne auttaa ärrätyössä, itse en ota turhaa stressiä työasioista mutta omat hommani hoidan ja on todella mukavaa saada silloin tällöin positiivista palautetta muilta ärräläisiltä, asiakkailta ja esimiehiltä. Parasta työssä on tietysti mukavat asiakkaat, sekä se että suurin osa työvuoroista työskennellään yksin, joten hommat saa hoitaa omassa tahdissa ilman, että kukaan hengittää niskaan. Myös säännöllisesti vaihtuvat kampanjat ja tuotevalikoimat tuovat vaihtelevuutta työhön. Restappina viihdyn vaihtelevuuden vuoksi ja sen,että saan itse valita milloin ja missä työskentelen. Toki työvuorojen kanssa saa olla varsin joustava ja välillä turhauttaa, kun mielellään töitä tekisi mutta vapaita vuoroja ei vain ole. Avaimien nouto ja vienti vapaa-ajalla on suoraan sanottuna perseestä, kerran olen käynyt palauttamassa avaimet toisella puolella kaupunkia sijaitsevaan kioskiin jolloin päätin että siihen en omaa aikaani enää tuhlaa. Omia aivojaan saa työssä käyttää kun käytännön ongelmat ja hankalat asiakkaat täytyy hoitaa itse, mutta onneksi ongelmatilanteissa kassatukeen voi soittaa ja usein vakituiset työntekijät antavat luvan soittaa omiin numeroihinsa tarpeen vaatiessa. Myös asiakkailta saa usein apua mm. veikkaus- ja totopelien kanssa. Kaiken kaikkiaan työ on mukavaa, mutta ei sovi kaikille. Uusien työntekijöiden suosittelen opettelevan asiat kunnolla alusta alkaen, jottei myöhemmin tulisi ongelmia. Palkkaa saan nykyään vähemmän kuin kaupassa työskennellessäni (niitä lisiä voisi tosiaan nostaa...) mutta töissä viihdyn paljon paremmin enkä kertaakaan ole päässyt kyllästymään työhön, mikä on minulle tärkeintä.

    • tympääntynyt

      Restappina oon ollut jonkun aikaa, koko ajan perutaan vuoroja, jos meen töihin saattaa olla joku toinen siellä, ei ilmoteta etukäteen! Eikä näitä muutoksia edes tehä HR:stä käsin vaan ihan kioskilta soitetaan että "hei perun nyt sun vuoron taas, ei tarvi tulla moi" ! En suosittele epävarmuuden vuoksi! Vaikka onkin restappina, tulisi olla oikeus vuoroihin, jotka on sovittu jo kauan sitten!

    • PAMiin yhteyttä!

      Onko R-kioskin työntekijöillä luottamusmiestä? Kuulutteko ammattiliitto PAMiiin? Mikä on R-kioskin "restappi"???

      Ottakaa hyvät ihmiset yhteyttä ammattiliittoon, jos Teiltä perutaan jo sovittuja työvuoroja tai työaikana ei voi pitää lainkaan taukoja! R-kioskin vuorolisät ovat naurettavan pienet! Vertailkaa kioskin vuorolisiä kaupan vastaaviin. Kaupassa maksetaan huomattavasti paremmat vuorolisät ilta- ja lauantaityöstä!

      • Ex-liikenneasemalain

        Ärrä on Ärrä ja siellä mennään Ärrän tyylillä.... kaupat on taas ihan oma juttunsa. Tauottomia paikkoja on muualla yhtälailla, esim 24h liikenneasemilla.


    • jepjep

      R-Kioskin "restappi" tarkoittaa reserviläistä, eli kiertelevää työntekijää. Reserviläiset kiertelevät R-Kioskeilla tehden avoimia vuoroja, mm. lomia, vapaapäiviä, sairaslomia ym.

      Työaikana ei tosiaan ole laillisia taukoja vaan koko kahdeksan tuntinen työvuoro saadaan palkkana, toisin kuin kaupoissa tauot vähennetään palkasta.

      Ken tykkää, ken ei. Minä tykkään :)

      • Ex-liikenneasemalain

        MItenkähän tuo menikään liikenneasemilla... kun muistais, siis vähennettiinkö tauot liksasta... Ainakaan niitä ei ollut, varsinkaan yöllä, kun siellä oltiin yksin.


    • PAMiin yhteyttä!

      "toisin kuin kaupoissa tauot vähennetään palkasta."

      Kaupassa taukoja ei vähennetä palkasta. Jos teet kaupassa 8 tunnin työvuoron, siihen kuuluu kaksi palkallista 15 minuutin taukoa ja palkaton ½ tunnin ruokatunti.

      Jos työvuorosi kestää 4 tuntia - alle 6 tuntia, Sinulla on yksi 15 minuutin palkallinen tauko. 6 tunnin - alle 8 tunnin työvuorossa on kaksi 15 minuutin palkallista taukoa.

      Vuorolisät kaupan ilta- ja lauantaityöstä ovat myös huomattavasti paremmat kuin kioskeissa.

      Kuuluvatko R-kioskien työntekijät Palvelualojen ammattiliitto PAMiin? Ihmettelen, jos Teillä ei ole työvuoroissa taukoja ollenkaan!

    • Minä olen miettinyt myös tuota avainten hakemista ja viemistän. Vain kerran olen joutunut hakemaan avaimet, ja sekin oli "matkan varrella", kun töihin olin menossa.
      Mutta koen sen vääryytenä että muiden pitää juosta avainten perässä koska joku muu on ne unohtanut..

      Minua ärsyttää myös suunnattomasti nämä Ärrän kampanjat. Siis, oikeasti, meille ei infota juuri mistää. Tänäänkin näin televisiosta mainoksen "Lähetä kaverille tekstari, hän voi lunastaa Ärrältä jäätelön!" - ai jaa? Tämmönen? Ok, joo kyllähän siellä Infossa lukee, että enemmän ärräkoodeja ku ikinä aikasemmin mut se on noloa kun asiakas tulee joidenkin ihme koodien ja lappusten kanssa ja sormi suussa saa miettiä, että mitköhän helvettiä..

      Ja, yksi mitä inhoan yli kaiken, on postin palvelut Ärrällä. Miksi pieneen kioskiin pitää tunkea niin paljon kaikkea? Siis postin palvelut on vaikeita, se ei yksinkertaisesti toimi ja asiakkaat valittavat.

      Olen ollut Ärrällä vasta kolmisen kuukautta restappina, tykkään työstä hirveästi mutta minusta on paljon tälläisiä epäkohtia. Minutkin on jätetty monet illat yksin muutamaksi tunniksi ja on tullut kaikenmaailman postiennakkopaketteja ja palautuksia jne, enkä koe että Postin koulutuksesta mitään hyötyä oli...

      HUH mikä avautuminen. :D

      • ärräläinen!

        Mä oon ollu nyt saman verran restappina ärrällä kuin sääkin, taino nyt oon ollu 4kk, ihmettelen vaan miten sulla menee sormi suuhun tosta kun asiakas tulee hakeen jäätelöö "ihme koodien ja lappusten kanssa"?? ärräkoodien käsittelyhän on ihan perushommaa, ei tarvi olla mikään agentti tajutakseen mitä pitää tehä kun asiakas tulee kassalle näyttään sitä koodia, hei siellä kassassa on kumppanit napin takana "Ärräkoodi"-namiska, sinne vaan kirjotat sen. Ja minkä ihmeen takia meille pitäiskään kertoo hirveesti etukäteen tollasestakin kampanjasta, kun myyjille on ihan perushommaa käsitellä noita koodeja? Itsekin näin ensin ton "kaverille ärrältä jäätelö" mainoksen tv:stä ja vasta seuraavan kerran töihin mennessä kuulin siitä sitä kautta.


    • gittygutty

      Mikäli tämän keskustelupalstan kaikki tarinat ovat täysin totta yms, voin ilmoittaa heti että:

      Älä mene R-kioskille töihin. Työn on paskaa, palkaa ei makseta, palkka on aina liian pieni, esimies on perseestä, koko firma on perseestä, ja sopimusta ei kannata lukea kun sen tekee.

      Peace.

      • ärrrrrrrrättäää

        joo mutkin palkattiin ns. "kesätöihin" tällä hetkellä olen tehnyt harjotteluvuorojen lisäksi kaksi(!) kokonaista vuoroa! Jos olisin tiennyt tästä niin olisin ehdottomasti ainakin jatkanut työnhakua ja olisin voinut saada työn jossa oisin voinut olla koko ajan, toisaalta oma vikahan tää on. Yks asia mua ihmetyttää, kun palkkaa ei oo kuulunut, että missä vaiheessa kuuta se maksetaan kun oon kuitenkin ollut jo 1,5kk töissä. Mietin vain että pitää kohta varmaan alkaa soittelemaan että mikäs on ongelmana kun ei oo palkkaa kuulunut..


    • Maitzu86!

      Kannattaa jo pikkuhiljaa soitella palkan perään!! Sopparissa itellä ainakin lukee palkkapäivä.
      Toimin kesän 2010 restappina,aluksi tosi mukavaa ja vaiherikasta. Sitä ennen taustalla 3v ärrällä.Erilaiset työympäristöt pitivät mieleni virkeänä. Huono puoli oli se, että vantaalta soitetaan n 2h että pääsetkö töihin 1h varoitusajalla... välillä ehdin välillä en, ja välillä otti pikkuaivoihin niin paljo,että kieltäydyin ihan periaatteesta.
      Nykyään olen ollut n vuoden vakituisena kauppiaskioskilla. Entinen pomoni oli tunnevammainen pikkulapsi potaskanjauhaja, joka jätti lappusia pitkin takahuonetta jos olin tehnyt jotain väärin. Suoraa palautetta en saanut koskaan. Tekstiviesteillä hän yritti provosoida minua aivan turhanpäiväisistä asioista. Onneksi tajusi lähteä uusiin haasteisiin, ja toimii nykyään jonkun pikkukunnan alkon kassalla huitsin nevadassa. HA!
      Uusi pomoni on ihan jees, töitä on, palkka ei kirvoita huraa huutoihin, mutta pärjään. Joo ei ole taukoja, joo ei pääse vessaan, ja työhön kuuluu paljon vastuualueita ja tulee hiki ja kaikki itkee. Mutta kun osaa jakaa lehtipalautukset, kaappientäytöt, siivoamiset ym järkevästi vuorolle, kotiin voi päästä jo 10min kioskin kiinnipamautuksen jälkeen!!! :)

      • Ärrän myyjä

        Ruoka- ja kahvitaukoja ei käytännössä ole. Olet yksin kioskissa, et voi lähteä taukotilaan, et edes vessaan. Eli työaikalakia rikotaan surutta.
        Unohda joulu-, pääsiäis-, ja juhannuslomat. Kun muut matkustavat viettämään juhlia, sinä olet töissä ainakin jonakin päivänä, ehkä kaikkina,joten et voi viettää juhlia.Kioski on auki vuoden jokaisena päivänä.
        Sinulle laitetaan työvuoroja mitään kyselemättä, esim niin, että on vain yksi vapaapäivä viikossa.
        Jos olet restappi ja menet aamuun, joudut hakemaan avaimen edellisenä päivänä, omalla kustannuksellasi ja omalla ajallasi. Eli teet yhden työvuoron takia kaksi työmatkaa.
        Uusia palveluita, kuten laskujen maksu, posti, kännykkäliittymien myynti ym ym tulee jatkuvasti, mutta se ei näy mitenkään myyjien palkassa.
        Ilta- ja lauantailisät ovat huonompia kuin muulla kaupan alalla. Millä perusteella???
        Tästä kaikesta paskasta johtuen sairastavuus ja vaihtuvuus on suurta. Juuri siksi tämä lafka kehuskelee avoimilla työpaikoilla.


    • dfguuiioopölkojhguiy

      Työ sopii hyvin kouluttamattomalle nuorelle, jolla ei ole työkokemusta. Tuntipalkka on ok (10,86), mutta ilta- ja yölisät ovat naurettavat. Sunnuntaisin sentään saa tuplapalkan, mutta sunnuntaivuorojakin saa vain, jos ottaa myös lauantaivuoron. R-kioski on hyvin vaativa työpaikka. Taukoja ei ole. Avaimia joutuu kiikuttelemaan vapaa-aikana (palkatonta). Koko ajan on niin kova kiire, että sydän tykyttää vielä pari tuntia työpäivän jälkeenkin. Useimmiten myyjä on itse vastuussa koko kioskista. Miten käyt laittamassa pesuvedet takahuoneessa, haet lisää tupakkaa tai peset kahvipannuja, kun kukaan ei vahdi myymäläpuolta? Totuus on, että usein menee ylitöiksi. Onneksi niistä saa kuitenkin korvauksen.

      Itse olen ollut Ärrällä töissä vasta kolme kuukautta. Otin paikan, koska mistään muualta ei tullut vastauksia. (Olin juuri lukiosta valmistunut nuori vailla mitään työkokemusta.) Haastattelussa ei mainittu sanallakaan avainlähettinä toimimista. Jopa työsopimusta allekirjoitettaessa annettiin ymmärtää, että kaikissa kioskeissa on sähkölukko. Tähän mennessä olen ollut kolmessa sellaisessa kioskissa.

      Olen restappi, eli teen vuoroja ympäri lähiseutuani. Hyviä vuoroja tulee tarpeeksi, kunhan osaa soittaa niiden perään ajoissa. Yksi asia, mikä suuresti ketuttaa, on se että joka päivä tulee 10-20 tekstaria vapaista työvuoroista SAMALLE PÄIVÄLLE KUN MINULLA ON JO VUORO SOVITTUNA. Joskus jopa herää siihen, kun joku äkäinen kiroileva eukko yrittää tyrkyttää minulle työvuoroa, vaikka on jo sellainen sovittuna. Vaikka Ärrälle lähettää palautetta systeemistä, sitä ei ole korjattu...

      Restappina on kiva olla sikäli, ettei arvitse nähdä samoja naamoja joka päivä. Restapeilla on kuitenkin täysin sama vastuu tehtävistä ja kioskista kuin vakituisillakin. Vastuu on ihan mukava asia, mutta joskus tuntuu, että meidän tulisi olla superihmisiä. Jokainen kioski on erilainen: Esineet ovat eri paikoissa, teknologia on erilaista, asiat tehdään eri tavoin. Siksi on aina yhtä helvettiä mennä ensimmäistä kertaa jollekin kioskille. Onneksi vakituisille voi soittaa ja kysyä, jos jokin askarruttaa. Useimmat työntekijät ovatkin ystävällisiä ja auttavaisia.

      Yksi Ärrän ärsyttävimmistä puolista on se, että palaute ja parannusehdotukset eivät mene perille. Esimerkiksi isojen kihojen mielestä moppi = rätti lattiakuivain. Huomaa, ettei heidän tarvitse koskaan siivota. Kunnon välineillä tulisi parempaa jälkeä ja nopeammin. Harmi, ettei Ärrää kiinnosta investoida yhteen moppiin per kioski.

      Työssä miellekkäintä on sen monipuolisuus. Moni luulee, että se on vain myyntityötä. Todellisuudessa tiskin takana seisoskelu on vain pieni osa työnkuvaa. Pitää siivota, keittää kahvia, tehdä inventaarioita, täytellä hyllyjä, ottaa vastaan kuormaa ym. Ainakaan aika ei koskaan käy pitkäksi.

      Myös asiakkaat voivat usein pelastaa stressaavan päivän. Herttaisten vanhusten tai humaltuneiden nuorten kanssa on hauska jutella. Hankaliakin asiakkaita on. Useimmat eivät vaivaudu edes hymyilemään, katsomaan silmiin tai sanoa kiitos. Jotkut jaksavat valittaa kaikesta. Ärrämyyjän kuuluu olla oraakkeli, joka tietää missä lähin postilaatikko on ja milloin mikäkin bussi kulkee, puhumattakaan tietää toisessa kaupungissa sijaitsevan kioskin aukioloajat. Koska olen nuori nainen, joudun usein myös sietämään loukkaavia katseita ja kommentteja. Mikä voi olla ällötävämpää kuin 50-vuotiaan äijän ehdotukset?

      Kaksi ensimmäistä kuukautta olivat rankkoja. Itku tuli, kun olin niin myöhään töissä, että varashälytinkin jo laukesi. Joskus jopa pelotti mennä uuteen kioskiin: "Mitähän mä tällä kertaa mokaan..." Vaihtoajat ovat niin lyhyitä, että usein pitää mennä etuajassa ja jäädä ylitöihin. Pikkuhiljaa aloin kuitenkin sopeutua tähän työhön. Tiedän, että tästä saa hyvää kokemusta. Tämän jälkeen melkein mikä tahansa työ tuntuu lomalta. Työajat saan päättää itse, koska olen restappi. Rahaakin kertyy mukavasti. Tietenkin saatuani asunnon kaikki palkka meneekin elämiseen.

      Koko tämän superpitkän viestin sanoma on siis, että kannattaa mennä Ärrälle töihin, jos mitenkään jaksaa. Kaikesta kurjuudestaan huolimatta työn monipuolisuus ja vaativuus ovat erinomaista työkokemusta. Ärrämyyjä tuskin on kenenkään unelmaduuni, mutta se on hyvä välivaihe nuoren elämässä.

    • Ärrämyyjä

      Olen ollut jo pitkään reserviläismyyjänä Ärrällä, ja työ on yllättävän monipuolista ja haastavaa - hyvässä ja pahassa.

      Hyvää:
      Monipuolisiin työtehtäviin ei kyllästy helposti. Työpäivän aikana saa tehdä kaikenlaista, varsinaista kassan takana seisomista on loppujen lopuksi vain noin 1/2 työajasta.
      Työskentely on hyvin itsenäistä, sillä kioskilla ollaan yleensä yksin. Myyjä saa itse päättää, millä tahdilla ja missä järjestyksessä hommat tehdään, kunhan ne tulevat tehtyä.
      Asiakkaat ovat varsinkin pienemmissä kioskeissa erittäin ystävällisiä ja tutut kanta-asiakkaat käyvät joka päivä.
      Työnantaja joustaa vuorojen suhteen, jos vapaapäivä on tarpeen muun menon takia.
      Ärrä ei jumita paikallaan, vaan toiminta, palvelut ja työt uudistuvat koko ajan, ja uusia haasteita siis riittää.
      Uusia tilanteita tulee joka viikko kokeneillekin myyjille.
      Firman sisäinen viestintä/ohjeistus toimii hyvin.
      Ärrällä on hyvä tilaisuus kehittää omia sosiaalisia taitojaan, mistä on hyötyä työ- ja henkilökohtaisessa elämässä.
      Mokia sattuu kaikille joskus, mutta Ärrällä moka ei sentään ole elämän ja kuoleman kysymys.
      Palkka on melko hyvä (alkupalkka n. 10,5e/h), ottaen huomioon, että edeltävää koulutusta tai aiempaa työkokemusta ei vaadita.
      Reserviläisen homma on täydellistä opintojen ohessa tai epäsäännölliseen elämänrytmiin, sillä vuorot voi valita itse.

      Huonoa:
      - Reserviläiset joutuvat välillä hakemaan avaimia vapaa-ajallaan kioskeilta päästäkseen seuraavana aamuna sisälle.
      - Yhtenäisiä taukoja ei välillä ehdi pitää, vaan joutuu syömään kassalla ja kun asiakas tulee paikalle, joudut keskeyttämään - joskus monta kertaa peräkkäin.
      - Kaikki muut työtehtävät joutuu aina keskeyttämään, kun asiakas tulee kassalle. Tämän takia lattian moppaukseen voi kulua 40 minuuttia.
      - Työvuorot joissakin kioskeissa alkavat aamulla ennen klo 6 ja joissakin puolestaan loppuvat illalla klo 00 jälkeen - heräämään joutuu välillä todella aikaisin ja välillä nukkumaan pääsee vasta myöhään. Tämä riippuu kioskin aukioloajoista.
      - Asiakaskunnassa näkyvät kansan syvät rivit. Myöhään illalla ainoana työntekijänä olo voi olla turvaton, jos paikalle sattuu esim. humalaisia. Lisäksi yksikin hankala asiakas, joka haluaa purkaa oman pahan mielensä myyjää haukkumalla, voi pilata työpäivän tunnelman monen tunnin ajaksi.
      - Kaikkein kiireisimmissä kioskeissa työt on jaettu työntekijöiden kesken yksipuolisesti, eli tekemiseen kyllästyy nopeammin.
      - Työntekijöiden vaihtuvuus on suuri. Joukkoon pääsee myös niitä, joiden työmotivaatio ei ole kohdallaan - toki kaikissa työpaikoissa löytyy näitä tapauksia.

    • Papukaija

      Jos ei ole koulutusta, ehkä voi harkita, jos ei muuta työtä löydy. 1-2 vuoroa viikossa sopii varmaan nuorelle, jolla päätoimi on opiskelu. Kioskeissa on huono palkka kuten naisvaltaisilla palvelualoilla muutenkin. Kioskien vuorolisät ovat paljon pienemmät kuin kaupoissa.

      Keski-ikäinen tai sitä vanhempi henkilö palkattuna kioskityöhön tarkoittaa, että henkilö ei ole viitsinyt käydä koulua tai ei ole kiinnostunut urastaan. Toki joku voi omistaa ko. puljun ja olla itse tiskin takana töissä yrittäjänä.

    • 12+1

      oletpa kannustava. eikö pää kestänyt? hauku työnantajaa kun et itse menesty.

    • ikuinen ex-ärrä

      huono jobi. Ei kannata!!!

      t. Esimies Nokialla nykyään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      690
      5294
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3554
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      157
      3337
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2583
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2399
    6. 261
      1990
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1497
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      101
      1409
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1379
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1160
    Aihe